Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Animovaný
  • Drama
  • Rodinný
  • Krimi

Recenze (1 348)

plakát

Intimní osvětlení (1965) 

Nechcete angrešt? Ješte jeden by tady měl zbejt  Kouzelná povídka Nové vlny o výletu mladého muže a jeho slečny  na venkov za přítelem, který odhání slepice z garáže. Je to krásně všední a má to přesně ten humor Nové vlny. Užíval jsem si šedesátkovou autentickou atmosférou a skvělé dialogy a dobře jsem se bavil (mám asi zkrátka poetiku těchto filmů rád). Sekvence z hostiny po funusu s tancujícím ochmelkou držícím panáky by možná působila dokumentárně i dnes.  Možná bych se hned pod vlivem filmu na podobnou hostinu nejradši vydal a jako výhlašený hipster bych i klidně nesl tvárnice. Líbilo se mi i třeba vytrubování slovních spojení, průvod babiček s vidlema, jak koukají na krásnou Věru Křesádlovou nebo pamatné přehazování stehýnek, u kterého jsem si taky hodně zasmál.:o Jen jsem si občas vzpomněl,  že vlastně pak budu psát koment, a co to všechno má asi jako  představovat, Bambas?  Zprvu to může vypadat na střet městského a vesnického světa, ale návštěvníci se na venkově začnou orientovat docela rychle. Možná mi to přišlo ve výsledku ze všeho nejvíce taková ironická oslava  banálních věcí a obyčejného chlapského přátelství, které překonavá chladnější citové vztahy se ženami (když Petrova slečna ukazuje Petrovi nadšeně kočku, napomene ji a omluva ji, že je ještě mladá...tak si slečna si ve výsledku lépe pokecá s vesnickým bláznem, který Věru Křesadlovou osloví Věro.)  Ale hlavně to pro mě byla velmi zábavná hříčka se skvělými trapno absurdními momenty jako když stará maminka, předváděla jak cvičívala (:D). Ale nejlepší je závěrečné statické čekaní, až naleze vaječňák do pusy....Dokonalý statický obraz. To jsou neděle! Na otázku jestli mám dát čtyři nebo pět si odpovídám: A dyť to máš jedno. Je pravda, že ten noční kamarádský rozhovor mi možná přišel trochu zdlouhavý. A dyť to máš jedno. 

plakát

Ran (1985) 

Asijská kultura mi obvykle moc nesedí. Ale i když to vypadalo, že i tady pro mě bude ta (byť minimalní stylizace) problém, nakonec se to díky univerzálním tématům ze Shakespearova dramatu  jako souboj dobra a zla, prozření a cesta k pokání  dalo bez problémů vydržet a i ňouma a snílek se snad trochu chytl na intelektuálno. Kurosawa překládá  epickou i komorní tragédii. Nejsilnější momenty jsou, když se otec postupně dostává do šílenství a začíná se omlouvat. Paradoxní je vývoj vztahu mezi ním a šaškem, kdy je ten první pro toho druhého zprvu blázen, ale jen do určité doby, než se vše obrátí. A na konci toho všeho zbyde možná jenom jeden slepý chudák se svou píšťálou...Viděno v kině. Jako néééé, že bych si to plánoval pustit se slzou v oku znovu, ale  musím poděkovat Filmovému klubu za tip.

plakát

Život pod vodou (2004) 

Vážně trochu hůře zařaditelný film. Andersonův blockbuster a patrně nejznámější film, který jsem chtěl dlouho vidět.  Rozjíždí se v něm hned několik prvků. Co je je ale opět nezpochybnitelné jsou krásné Andersonovy záběry, které mají nádhernou scénografii, úžasně se na ně kouká a dýchají  impresionisticky okamžikem.  Prakticky každé prostředí tady vypadá úžasné. Andersonovi samozřejmě opět nelze upřít obrovskou nápaditost. Některé scény  vynikají kreativním slovem i obrazem  dohromady (třeba představovačka lodi - mimochodem ta sauna s modrými zdmi opět vypadá úžasně.) V příběhu je film zvláštně rozkročen mezi budováním a hledáním cesty mezi otcem a jeho nově nalezeným synem, vyprávěním o stárnutí bývalého dobrodruha, natáčením dokumentu (a ukázky z různých starších Stevových dokumentů tvoří další formu a humor filmu)  a cestě za pomstou a dobrodružnou výpravou za žralovem. Určitě je toto spojení unikátní a atmosféra zajímavá. Takové  podání dobrodružnému filmu se vskutku jen tak nevidí. I když má film velmi bohatou výpravu a vysoce kvalitní kameru (ten budget, co Anderson dostal je fakt vidět), tak kdo by v tom od začátku neviděl jasnou nadsázkou, toho snad o ni definitivně přesvědčí zběsilá kapitánova zachránna akce na lodi v županku a trénýrkách...Toho bizáru už ale možná po velkolepém vloupání do sídla kapitánu bylo trochu moc a osobně jsem ocenil melancholičtější zvážnění v posledních dvaceti minutách. Děňí v ponorce při konečné cestě za žralokem mi zase připomnělo filmy Karla Zemana (a možná je trochu škoda, že těch animací a objevování unikátních mořských potvůrek jako bonbonových krabů nebylo trochu více.) Taky musím tradičně výkon Billa Muraye, i když s fousy vypadá o dost starší než ve stejné době ve Ztraceno v překladu. Murrray filmu dodává i různé vtipné hlášky (Ostatní podpisy si zfalšujete doma). Při čtení některých reakci se mi zdálo, že Život pod vodou rozděluje diváky na dva tábory - ti kteří v něm vidí naprostou geniálu a ti, kteří naopak nepochopitelný bizár. Já si myslím (i navzdory třeba tomu černochovi, v jehož podání opravdu nešel žádný hit Davida Bowieho poznat.:D), že i když se mi tento Andersenův film nesledoval vždycky úplně snadno,  si stojí za to si sehnat kulicha a plavky a takové originální  podání cestovaní a dobrodružství  je mi sympatické. Mohlo to být kratší a mít větší tempo, ale je to stylová komedie. Má přenádherný vizuál,  unikátní zvláštní atmosféru,  humor, u Andersonovskou nápaditost...no a taky toho Billa Muraye.  Čtyři hvězdy mi přijdou zasloužené a třeba zase někdy. Myslím si, že tohle je film, který by si šel skvěle užít v kině. Tam si já dneska užiju ale něco jiného.

plakát

Anatomie pádu (2023) 

Už od začátku pěkný exkurs do vyšetřování včetně ukázaní různých typů rekonstrukcí nebo dvou znaleckých posudků z nichž každý tvrdí něco jiného. Mám docela rád ve filmech soudní prostředí. Toho je tady taky docela dost. Líčení u soudu, kde se postupně odkrývají tajnosti okolo charakteru hlavní postavy a jejího vztahu s mrtvým manželem byly taky celkem pozoruhodné. Je to silné, když syn postupně zjišťuje, že by matka mohla být mostrum. Scéna přehrávání  nahrávky je tady nejeemotivnější a Sandra se v ni ukáže vážně jako zaškplá  intelektuáýla. Vlastně je toho v tadytom filmu hodně zajímavého a hodno (i pro mě chvály), i tak se zatím nemůžu rozhodnout pro subjektivní čtvrtou hvězdu. Párkrát jsem u toho (já barbar) zaklinbal. Je pozdě a přišlo mi to  trochu  neúměrně roztáhlé do dvou a půl hodin (!), a místy tak civilně a věčně natočené, až se mi to zdálo až chladné včetně samotných postav (snad až na možná až moc přemýšlivého synka, který byl ale jinak fajn.) To hlavně v první půlce, v té druhé soudní je to takový kolotoč dialogů a psychologie, že to i tak svým způsobem strhne a u závěru mi zase přišlo, že tak nějak vyšuměl do ztracena, ale svým způsobem to tak mělo být. Možná jsem to ani správně nepochopil.

plakát

Taxikář (1976) 

Trochu nechápu, že i když hrdina Travis pohrdá nočními hovady, děvkami, pasáky, překupníky drog...a doufá, že Jednou příjde opravdový déšť a odplaví všechnu tuhle špínu z ulic, sám vezme svojí dívku do pornokina a když odejde, urazí se. A to jsem mu v lásce fakt fandil.  Není tedy sám Travis trochu součástí pokrytectví?  Další paradox ale je,, že navzdory se tomu vymezení vůči  ruchu velkoměsta , může z dnešního pohledu  mít i film  své kouzlo právě i díky zachycení sedmdesátkového městského života plného světel. Travis sice New York považuje za stoku. Ale  Scorsese si na začátku  tak libuje v záběrech na barevné neony, noční lampy a náhodné kolemjdoucí, které Travis vidí za oknem svého taxíku v živém nočnm New Yorku...že bych se na to člověk nejradši chvilku díval naživo s ním a možná by to pohrdání i překonal...ale nesměl by chybět saxík Bernarda Herrmana. I tak snímek ale výrazně ukazuje i stinnou stránku velkoměsta,  kterou bych určitě už  zažít nechtěl a později se stavá dominantní.  Ale  díky Taxikáři  si skutečně můžu na chvilku jako Manhattanovsý obyvatel připadat se všemi plusy a mínusy.  Vykreslení městské atmosféry za doprovodu  bluesového saxafonu je skvělé stejně jako postupné De Nirovo čištění ve druhé půlce s například ikonickým nacvičovaním před zrcadlem. Hlavního hrdina Travis?. Nehodnotitelný. Soucítil jsem s ním. V jeho osamělosti, milostném nezdaru, v nesnášenlivosti k pasákovi,  možná  i v tom pohrdání světem, ve kterém žije a nemůže se z něj dostat. Obavám se, že ačkoli je Taxikář film z roku 1976 a dneska už ho z mojí generace asi bude zdát málokdo, postava nevyrovnaného, nepříliš vzdělaného, ale cílevědomého  a nespokojeného Travise je hodně aktuální (netvrdím, že nepřišli v novodobé kinemografii jiní Travisové). Dokážu si takového typka dost dobře představit i dnes,  navíc ztvárnění De Nira je prostě dost autentické. Bohužel se Travis ale zařadil k těm,, kteří  ale frustraci neřešil adekvátní cestou a postupně se z uzavřeného nezkušeného  samotáře  stává šílenec posedlý zbraněmi. De Niro údajně v rámci přípravy pro roli studoval psychické poruchy. My nevíme jestli Travis psychickou poruchu má. Ovšem abych si trochu zopakoval psychologii k maturitě, tak jeho ztráta kontaktu s realitou (to možná vysvětluje to porno kino) a tvrzení, že má v hlavě špatné myšlenky, chce jít ven a jen tak něco udělat.   (má ozvučení myšlenek, sluchové halucinace?), by psychické poruše dost nahrávalo stejně jako spouštěč kvůli válce ve Vietnamu v období mladé dospělosti.   Dokonce si v jednom momentě Travis výsloveně zakrývá hlavu. A to snímek začne to docela nevinně - dokonce mi v první třetiny místy přišlo jako bych koukal na příjemný romantický film, hlavně když Travis seděl v kavárně s elegantní tajemnou Betsy. Původně jsem chtěl psát vlastně o nečem úplně jiném. Odkopnout alespoň za klavesnící nesmělost a říct, že jak tady všichni slintáte z Jodie Foster, tak mě dostala Cybill Shepherd. Tato křehká blondýnečka opravdu vypadala jako anděl mezi špínou. Mé plaché  dospívající já  i na pouhé obrazovce znepokojil její soustředěný oční kontakt. A ten letmý trapno  moment, kdy se střetnou jejich oči s Travisem v kavárně, ach. Jenže ano, tohle je Scorsese a není to romantický film, pardon. Což se začne hned brzy ukazovat.     Poprvé mě asi výrazněji znepokojila scéna se psychopatem v autě, kterého si zahrál sám pan režisér a z jehož ledově chladných řečí a smíchu šel trochu mráz po zádech. Pak mě  překvapila scéna v obchodě. Ta vlastně signálem, že teď to začne.  Teď se vážně začne Travis stavět brutální silou proti té špině. Zajímavé. Slavného Taxikáře vidim až rok a tři čtvrtě po zhlédnutí méně známé pozdější spolupráce Scorseseho  s De Nirem Král komedie (r.1982), kterou miluju a zjistil, že legendární Taxikář má v podstatě stejnou pointu. Hlavní hrdina se díky zločinu i tady v podstatě  stane mediální hvězdou.  V obou případěch od Scorseseho  nekompromisní drsné zakončení. V podstatě celý  jeho zbytek kariéry mám ještě před sebou, ale jsem docela zvědavý jestli tyhle dva filmy (jako Taxikáře a Krále komedie) v mých očích ještě něčím překoná. Já  myslím, že nástup k Taxikáři je jeden z filmových vrcholů tohoto podzimu. Asi se to moc nehodí, ale zkusme končit trochu poeticky. Ono to alespoň možná vysvětluje, proč Travise Betsy tak okouzlila. A třeba nebyl až tak mimo, když tvrdil že: Myslím, že jste osamělá. Jezdím kolem a vidím vás. Vidím hodně lidí  kolem vás...a telefony a všechny ty věci na stole...ale to nic neznamená. 

plakát

Ještěr (2023) 

Taková kvalitní  žánrovku si v současné kinematografii je přeci jen  potřeba užít. Sice mi trochu chybělo závěrečné explicitní odhalení vraha, ale jinak pohoda. Je zde napínavý příběh. Také nechybí  hodně vyšetřování, které je ale obohaceno i osobním rozpolcením hlavního hrdiny,  zajímavými pomalými momenty a  kombinacemi zaběrů (jako třeba při líčení snu  u psycholožky) a atmosférickými scénami s atmosférickou hudbou jako například nahánečka v chrámu na pohřbu nebo setkání v restauraci (to bylo fakt super!.)Asi bych to neuzavřel songem Nak nak on heaven's door, ale jinak to na mě zapůsobilo.

plakát

Philadelphia (1993) 

Tak konečně jsem viděl film, který tak rozesmál Petra Griffina (:D.) Jinak téma diskriminace homosexuality v USA a AIDS je zajímavé, ale zpracování mi přišlo už takové těžkopádnější, patetičtější, rozvláčnější a devadesátkové, takže mě to až tolik nevzalo.

plakát

Děti železnice (1970) 

Už od úvodu s poletující holubičkou poetická podívaná pro děti a mládež o přestěhovaní matky se třemi dětmi z bohatého mětského domu se všemi vymoženostmi (mimochodem, hezké zvonky pro služebnictvo.:D)  na venkov, kde jsou ale samí hodní lidé, kteří se k ním chovají hezky. Děti každému vždycky uvědoměle pomůžou, doktor se pokaždé postará a ještě rozdělí dětem role, běžec se po úraze omlouvá, pokud by omdlel,  služka nezapomene před odchodem domů schovat jídlo v kredenci. Tenhle film je maximálně idylický, ale ten pohled na barevný venkov, lidskou dobrotu, staré časy a distingované anglikánství má svoje kouzlo a dostane diváka do hezkého světa. Nejvíce jsem si oblíbil železničáře Perkse, který je přesně takovou elegantní roztomilou distingovanou komediální dobrosrdečnou postavičkou a během filmu jsem ho taky začal mít rád jako vlastního strýce (:D).

plakát

Jak jsem balil učitelku (1998) 

Max sice patří mezi nejslabší žáky, ale angažuje se jinak snad ve všech školních aktivitách a akademii Rusmord považuje za svůj život. Ale stačí jedna knížka v knihovně, abych zjisitl, že smyslem jeho života je možná někdo úplně jiný...Dost jsem si užíval především Maxova soka v lásce Billa Muraye (nezklamal!), jehož komediální stylizace s knírkem, typické obličeje a například znuděné kreace s házením míčku do vody mě dost bavily. Opravdu nelehký soupeř, i když má Maxe tak rád. Jinak i u třetího  Wese Andersona jsem spokojený. Už jeho druhý film je zábavná  absurdní jednohubka.  Máš mrkvičky?

plakát

Ztraceni v Mnichově (2015) 

Petru Zelenkovi se opět podařilo vytvořit skvělý absurdní film, u kterého jsem se několikrát zasmál hodně nahlas. Hodně jsem se bavil už o úvodní půlhodinovky, kdy film vypadá jako další typická Zelenkova absurdní komedie, tentokrát  o bizarním  přátelství muže a papouška, který opakuje věty Edoarda Daladiera. Už tam jsem si říkal, že to je fakt další skvělý nápad, který Zelenku napadl a některé situace jako partnerská hadka v autě přerušovaná papouškem byly úžasné. Jenomže to pořád není všechno. Film  si najednou začne ještě více blbnout a přepne do formy filmu o filmu o papouškovi, který jsme sledovali první půlhodinu a Zelenka začne předkládat spíše svůj další fiktivní dokument, který mě ale opět přišel vícekrát ohromně vtipný, udělal si několikrát srandu i sám ze sebe  a přinesl další výborné absurdní nápady. Asi  nejvíce mě roztlemilo čekání na francouzskou hvězdu, které dopadne přivedením  záhadného chlapíka (kterej neměl ani webovky.)....a to jsem ještě netušil, jak to zrovna s touto postavou dopadne.:D Ale těch napadů je tam teda  mnohem víc. Opravdu zběsilé a náročné natáčení se spoustou komplikaci  a vlastně i vtipný pohled do filmařiny obecně. K tomu ale film není jen dvojice originálních příhod s absurdním humorem, ale má i přesah do historie. Líbila se mi hlavně pointa, že natáčený film vyvolal v Čechách stejné reakce jako Mnichovská dohoda i zamýšlení o přejímaní nejednodušších výkladů historie. V těch alternativních historických vykládech (které z toho dělají ještě unikátnější věc , než už film sám je) jsem se trochu ztratil. Ale jinak skvělý šílený experiment, který je fakt hodně vtipný a pokud můžu film z roku 2015 ještě považovat za novodobobý, tak mi jím Zelenka jenom potvrdil svůj status současného krále českých komedií (snad ještě s Jiřím Havelkou.)  Určitě se nenechte zmást hodnocením. Zelenka se svou partou vás pobaví, I pokud nemáte alergii na peri, barvy...nebo Mnichov! P.S Myslel jsem si, že si s tím jménem Tomáš Bambušek si dělají srandu, jako odkaz na legendárního Tomáše Magnuska, a on se ten herec (ano, přiznám se že jsem ho neznal), tak fakt jmenuje?:D Tak to je další zajímavá mystifkace.:D