Tatannka

Tatannka

Táňa Zabloudilová

Česko
seriály. filmy taky

40 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2
    • 6.12.2018  09:19

    Po Atlantě, Get Out a tohle filmu mám dojem, že dnešní černošští tvůrci si pro sebe obnovili žánr divné, často surrealistické satiry. Všechny ty tři tituly jsou skvělé, Sorry To Bother možná jen místy trochu moc očekávatelné.

    • 3.12.2018  12:06
    Rédl (TV seriál) (2018)
    ****

    Dokonalá odpověď Hřebejka na kritiku Učitelky. Seriál, kde se postavy nedělí jen na bezpáteřní slabochy a čestné sympaťáky, a který nemá jednoduchý soud ani pro svoji dobu. Ukazuje i diletantství, které v 90. letech vyplave, když se přetrhne, byť špatná, tradice. Podnětů k přemýšlení se mu ale daří dát mnohem víc. Dobře napsané, dobře zrežírované, dobře zahrané, drhne to jen v detailech - nejlepší letošní český seriál.

    • 22.11.2018  16:50
    Knick: Doktoři bez hranic (TV seriál) (2014)
    *****

    "This is all we are." Miluju konec tohohle seriálu.

    • 23.10.2018  15:55
    Maniac (TV seriál) (2018)
    ***

    O Maniacovi se předpokládalo, že by mohl být nejlepším seriálem podzimu. Remake stejnojmenného norského seriálu režíroval Cary Fukunaga, hrají v něm hollywoodské hvězdy Emma Stone a Jonah Hill, jeho téma v posledních letech silně rezonuje: každodenní utkávání s duševními poruchami a smutkem. Základní schéma je vcelku geniální - experimentální skupina pacientů dobrovolně testuje léky, po kterých musí ve svých představách znovu prožívat stará traumata, aby mohla psychické potíže překonat. V celkem deseti epizodách tak v myslích dvou hlavních hrdinů, medikovaných účastníků experimentu, přeskakujeme z jednoho světa do druhého. Chvíli jsme v maloměstské detektivce připomínající Fargo, ale bez sněhu, následuje parodie na gangsterku, fantazy svět, na závěr absurdní komedie na sumitu NATO. Emma Stone a Jonah Hill jsou opravdu super, asi to momentálně ani jinak neumí. Bohužel člověka nejpozději na konci druhé epizody začne štvát, že netuší o čem tenhle průlet žánry a styly vlastně je. Navštěvování starých traumat a prokopávání se zpátky do normálního života dává dohromady uzlové body typického hollywoodského příběhu, který jsme viděli mockrát. (SPOILER!) Emma Stone se klasicky nemůže dostat ze smrti své sestry, Jonah Hill má smůlu, že se narodil bezskuprulóznímu macho-mafo-byznysmenovi, a nikdo v jeho rodině nemá páteř. Motiv úzkostí a duševních poruch je tu jen tak pohozený, seriál osobnosti obou hrdinů, jejich diagnózy a proces hojení nijak zvlášť neprozkoumává. Zůstává se na úrovni známých klišé, se kterými se nijak neobvykle nepracuje. „Všichni ti útočníci, kteří se kolem tebe rojí, jsou ve skutečnosti tvoji vnitřní démoni,“ ozývá se v epizodě, kde Annie, jakožto elfka v krajině připomínající Pána prstenů, utíká „sama před sebou“. Nakonec to tedy není o těch „dnešních“ depkách a smutcích. Ani o postavách, jejich uvažování a procesu hojení neslyšíme nic moc jiného, než klasické fráze o potřebě přátelství a nutnosti „ jít dál.“ Všechno to, co hlavní hrdiny drží na místě, není ani jednou pojmenováno s ohledem na to všechno, o čem se dnes v souvislosti se vzrůstající oblibou terapie a antidepresiv mluví, Maniac není to o moc víc napřed před obyčejnými hollywoodskými příběhy o přátelství. Možná, jak se píše v tomhle textu, za to může Fukunagovo ochotné podřizování netflixovským algoritmům? https://www.vox.com/culture/2018/9/21/17884512/maniac-netflix-review-emma-stone-jonah-hill-spoilers Asi nejenom to.

    • 17.10.2018  17:50

    Chci aby se mi ten film líbil, fandím mu, ale mám u něho občas smíšené pocity. A to nejenom proto, že Spike Lee je trochu sloppy co se týče timingu, občas asi i vedení herců a celkového tónu a vyznění některých scén, ale taky proto, že nacpat tohle téma, kde jde o každou nuanci do nutně schematického rámce si žádá oběti. Něco z těch mých smíšených pocitů vystihuje tahle recenze: https://www.jacobinmag.com/2018/08/blackkklansman-spike-lee-kkk-white-supremacy Ideální doplňující četba tohle: https://www.databazeknih.cz/knihy/ku-klux-klan-tady-bydli-laska-354390

    • 17.9.2018  13:46
    Ostré předměty (TV seriál) (2018)
    *****

    Přiopilá, nihilistická reportérka přijíždí do rodného jižanského zapadákova, aby psala o brutálních vraždách dvou místních teenagerek. Brzy je jasné, že část zdejších nijak netouží vědět, kdo je vrah a i pro nás je to v pořadí až druhá otázka - tou záhadou je podivný vztah Camille s matkou a úloha její mladší sestry v místním neštěstí. Pomalá, dusivá atmosféra letního horka na americkém Jihu připomíná seriál True Detective, ke kterému Sharp Objects tvoří zajímavý protipól. Zatímco Woody Harrelson a Matthew McConaughey v nejchudším státu americké federace naráželi na nejnižší formy lidské existence, tentokrát sledujeme starou slávu amerického Jihu, jejímž tradičním vzorcům se Amy Adams v roli Camille snaží unikat. Nakonec se ukazuje, že jsme sledovali potměšilý horor - o tom, že ženy nemusí být z podstaty hodné a pečující, ale mohou být, stejně jako muži, pragmaticky, zvráceně zlé.

    • 17.9.2018  13:38
    Vyšší moc (2014)
    *****

    LOL

    • 15.9.2018  11:26
    Jan Palach (2018)
    ****

    Film, který se pateticky vznešeně nesoustředí na vzpurnost Čechů během Pražského jara, ale akcentuje brzy přicházející rezignovanost a smíření s tím, že to „stejně nemohlo dopadnout dobře.“ Jenom tak se dá Palach pochopit. V pohádkách pro dnešní liberály jako je Hořící keř, které s pozdním antikomunismem oslavují tehdejší hrdiny, to nedává smysl.

    • 15.9.2018  11:09
    Barry (TV seriál) (2018)
    ****

    Barry dělá to, co mu jde nejlíp – zabíjí lidi na objednávku. Není zvyklý si stěžovat, když se ale při sledování jedné z obětí náhodou připlete na herecký kurz, začne mít pocit, že by svůj životní styl rád změnil a stal se hercem. Příběh hitmana s duší, která se začne probouzet na hodinách herectví, je nejdřív praštěnou komedií, postupně v ní ale začíná jít do tuhého - aniž by přestala být vtipná. Nejenže podsvětí Barryho vtahuje zpátky, on sám si začíná představovat, že emoce, které díky vraždění zažívá, by z něj mohly udělat druhého Al Pacina. Kontrast narcistního rádoby uměleckého hereckého prostředí a roztomile pragmatického uvažování čečenských gangsterů, kteří chtějí Barryho schopnosti vytěžit, stejně jako jeho herecký kouč, nutí člověka uvažovat, co stačí k dobré komedii – Barry to každopádně všechno má.

    • 1.1.2018  17:31

    Někdo přijede, přiměje vás dívat se na věci jinak a zase odjede. Film o obyčejných věcech, který publikum nejspíš rozdělí na ty, podle kterých se v něm „nic nestane“ a na zbytek, který si se Cyd prožije epizodu jejího šestnáctiletého sexuálního probouzení nebo životní restart, který její návštěva znamená pro spisovatelku Mirandu. Síla Princess Cyd spočívá v tom, že většinu času budí dojem dokumentárního záznamu něčího života, aniž by ale vykazovala obvyklé znaky snahy o doku feeling. Je to celé "jen" skvěle napsanými obyčejnými dialogy, režií a hereckými výkony relativně neznámých herců.

    • 31.12.2017  00:51
    Dobrý časy (2017)
    ****

    Feťáci a dlužníci pozdního kapitalismu potácející se New Yorkem zachycení v příběhu přiměřeně chaotickém, poháněném hudbou Oneothrix Point Never a strachem z policie. Jeden z filmů odehrávajících se v dystopické atmosféře dnešních špatných městských čtvrtí, ze kterých zůstává hlavně nervozita - žádná záchranná síť neexistuje.

    • 31.12.2017  00:38
    Blok 99 (2017)
    ****

    Vězeňské béčko pro intelektuály se specifickým kouzlem daným pomalostí/rozvážností Vince Vaughna. Akční filmy možná našly svoji novou superstar – tvrdost, hrdost, hlášky a americká vlajka na zápraží tvoří starter pack, se kterým zachází nečekaně dojemně.

    • 29.12.2017  22:18

    Měla jsem Baumbacha ráda, když byl ještě Baumbach. Tahle hra na Woodyho Allena/ Wese Andersona přinesla jenom pár dobrých vtipů a fajn postavu vyřízeného Adama Sandlera. Všem těm známým tropům z kategorie "komplikované vztahy členů jedné umělecké židovské rodiny" chybí Baumbachova náplň. Jenom je protřepal (málo) a zamíchal.

    • 29.12.2017  21:14

    Možná nejlepší love story, kterou jsem kdy viděla. Nesnaží se totiž příběh dělat složitějším, ukazuje fáze zamilování bez jakéhokoliv dalšího dějového bullshitu a vypráví skrze Eliovu klackovitě upřímnou tělesnost. Elio. Elio, Elio, Elio, Elio, Elio, Elio, Elio, Elio……… Oliver, I remember everything.

    • 26.12.2017  21:29

    Ingrid Goes West je komedie o demenci, kterou způsobuje moc lajků na Instagramu. Nevznikla ale proto, aby analyzovala a satirizovala postavu instagramové celebrity Taylor a mimoděk se tak stala kázáním o autenticitě každodennosti. Hlavní hrdinkou, se kterou strávíme všechen čas, je creepy Ingrid, která vůči Taylor nemá nic než obdiv a přehrává podoby trapnosti, společenské neobratnosti a neschopnosti promýšlet následky, které v různých mírách známe asi všichni. Ingrid nečeká ani léčení, ani poučení. Ani Taylor se nepoučí a její kluk Ezra se nejspíš taky nepoučí, i když ví, že jeho bullshit obrazy nikdo nekupuje, má depresi a to je dobře. Koneckonců pořád to má člověk lepší jako boyfriend nesnesitelné instacelebrity než jako obsesivní stalkerka instacelebrity. Člověk by si místy přál, aby si tenhle film dovolil ještě tvrdší humor, obzvlášť proto, že Aubrey Plaza by ho zvládla. I tak jedna z nejlepších komedií roku.

    • 22.12.2017  12:49

    "Glenn, listen to me, you were a great writer, great. Now youre not." Kdyby Louise CK neodvařil jeho masturbační skandál, odvařil by se, o něco míň, ale přece, tímhle hrozným filmem. Jestli se po čase vrátí, snad to bude zase v kraťasech pokydaných od kečupu.

    • 5.11.2017  19:24
    Wind River (2017)
    ***

    Ze tří Sheridanových filmů je tenhle nejslabší, i když je pořád dobrý. Potřetí jsme v části USA, kde zoufalství dané periferním charakterem vytěženého místa, fungováním organizovaného zločinu, predátorstvím korporací a agresivitou zdejších nic nevyvažuje a všechen boj je předem ztracený. Na rozdíl od komplikovanějších a podnětnějších Sicario a Hell Or High Water má Wind River kvůli svému deadly serious tónu rysy karikatury, připomíná povídku naplněnou vznešeným chlapským smutkem, nikdy nekončícím truchlením a ničím jiným. V závěrečném dodatku se neobratně zašťiťuje aktivistickým apelem, poté co zlomený indiánský otec truchlí ve společnosti bílého, také traumatizovaného přítele, Jeremyho Rennera a nechává nás v roli chápavého publika vznešeně soucítícího se sofistikovaným mužem z utlačované minority. Nejlepší scéna: inventura jurisdikcí ve skupině mužů a jedné ženy držící se vzájemně v šachu namířenými zbraněmi. Některé momenty Wind River by se ale tak snadno parodovaly..

    • 23.9.2017  22:57
    The Sinner (TV seriál) (2017)
    ***

    První epizoda je tak slibná! Bohužel to Jessica Biel všechno vyklopí moc rychle. A na rozdíl od knížky seriál všechen prožitý hnus v jejím životě vyladí až do té míry, že se svět zdá docela v pořádku. Jen nesmíte mít přísné rodiče a smůlu na nešťastné náhody : http://www.indiewire.com/2017/09/the-sinner-book-differences-incest-murder-nazi-abortion-orgy-usa-network-1201878805/

    • 24.8.2017  20:02
    Superbad (2007)
    *****

    I love you, man. Why don't we say that every day? Why can't we say it more often? High school humor amerických white boys at its best. Stupid, but true to life.

    • 31.7.2017  22:01

    Filmy Jamese Graye vznikají v sympatické zóně, kde sice ještě vládnou hollywoodské představy o tom, jak má dnes vypadat divácký film, ale neuplatňují se tak docela. Filmový příběh skutečné postavy, objevitele Percyho Fawcetta, vede Gray překvapivými zákruty - Fawcett nejprve nikam nechce, ale hned na prvním průzkumu Jižní Ameriky připomínající halucinační výpravu z Apokalypsy nečekaně uspěje. Podruhé se na výpravu vydává s nadšením a neuspěje. Následuje na hraně parodie usazená část z první světové války a v závěru se Percy vydává na cestu naposledy a jeho cesta znovu končí překvapením. Kromě nečekaných zvratů však na tomhle Grayově filmu moc dalšího není, příběh se ze všeho zdůrazňuje progresivní, antišovinistické uvažování ústřední dvojice, které ale podává zoufale povrchně a stereotypně. Život na svoji dobu odvážné Mrs Fawcett, i Percyho rozpor mezi touhou odjíždět a zůstávat s rodinou a jeho spory s geografickou společností film zvládá zobrazovat jen ve schematických, doslovných, dialogicky místy až směšných scénách. Percyho hádky s neschopným, ale mocným členem geografické společnosti, který v Jižní Americe otravuje celou výpravu skučením, že má smrt na jazyku, jsou na Jamese Graye překvapivý lol. Charlie Hunnam je tu po Králi Artušovi podruhé za krátkou dobu v hlavní roli filmu aspirujícího na cosi výjimečného, oba jsou ale nakonec zklamáním - přesto, že je Hunnam táhne nahoru. Hlubší vyprávění o Percym Fawcettovi se dá najít v textu, který Grayův film inspiroval: http://www.newyorker.com/magazine/2005/09/19/the-lost-city-of-z

    • 28.5.2016  22:34

    Woody Allen zestárl, ale máme Gretu Gerwig.

    • 11.4.2016  15:57

    "Ale král už dávno nevládne. Je v Monte Carlu v hotelu Carlton. Stal se tam vrátným."

    • 16.1.2016  12:41

    Kdo by byl čekal, že režisér, jehož slávu v 90. letech utužovaly zlidovělé věty jako „negr plachtil čtyři patra“ nebo „já budu mejt podělaný okna, ty skládej negrovi lebku“, natočí v roce 2015 politické podobenství o kořenech zla ve Spojených státech.

    • 26.12.2015  22:26
    Fargo (TV seriál) (2014)
    ****

    "Kill and be killed. Head in a bag."

    • 15.12.2015  22:56
    Daredevil (TV seriál) (2015)
    *****

    "Chci jen, aby moje město bylo o něco lepší," říká Daredevil i Wilson Fisk. A oba to myslí upřímně.

    • 4.11.2015  22:42
    Newsroom (TV seriál) (2012)
    ***

    Naštěstí už první scéna varuje proč se na průměrný Newsroom nedívat, obsahuje dva hlavní otravné prvky, které seriál zabraňují pustit do první ligy - zálibu v teatrálních monolozích a old schoolový sentiment amerických liberálů. Spolu se Sorkinovou neschopností promýšlet psychologii postav, aby nezněly jako figury pobíhající po redakci a pronášející zásadní prohlášení, ale normální lidé, dělají Newsroom seriálem, který jde těžko vydržet.

    • 2.11.2015  22:56
    Mr. Robot (TV seriál) (2015)
    ***

    Pro levičáky v pubertě. Úvodní řeč hlavního hrdiny je sice fajn teaser, Elliotovo shrnutí stavu světa se už ale dál nikdy neprohloubí. Jakkoliv sympatický je motiv F-Society, zůstává na úrovni revolučního zvolání, po němž následuje standardní televizní vyprávění míchající motivy z thrillerů, gangsterek a Amerického psycha, často hodně otravných klišé a bezvýznamných řečí (We're all living in each other's paranoia.) Deziluze z dneška udává Robotovi styl, obsah je ale zaměnitelná koláž výpůjček z jiných dnešních seriálů. F Mr Robot.

    • 7.3.2015  22:53
    Jerichow (2008)
    *****

    "Nemůžeš se jen tak zamilovat, když nemáš peníze."

    • 13.8.2014  12:24

    Variace na Oscara Wildea z roku 2014. (?!) Allen čím dál víc odtržený od reality.

    • 31.5.2014  16:33

    „Já nezabil Kennedyho. Je jeden z nás.“ Feel good blockbuster. Nemůže už ohromit tolik jako First Class, ale je to skoro stejně dobré. Smířlivější, než ty nejlepší ze stejného ranku.

<< předchozí 1 2
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace