Britrik

Britrik

okres Chrudim

homepage

34 bodů

Moje obsahy

od nejnovějšíchpodle abecedypodle roku vzniku filmu
    • 28.4.2009
    Deník venkovského faráře (1951)

    Film, ve kterém je dost těžké najít děj. Snad proto, že Bresson sám nestavěl své filmy na ději, ale na dialogu a hlavně obrazech. Bernanosova kniha, která byla Deníku předlohou, se dočkala více než důstojného zpracování. Do všech rolí byli obsazeni neherci a díky tomu film dostal nádech něčeho opravdového, nehraného. Pokud bychom opravdu chtěli podchytit děj, šlo by to asi následujícím způsobem:

    Mladý venkovský farář z Ambricourtu bojuje jak svůj vnitřní boj (tak typický pro všechny světce) o víru a modlitbu, tak proti nemravnosti hraběte ze zámku, svatokrádežné hraběnce, mladé komtese, která matku až patologicky nenávidí a konečně i proti hloupým vesničanům. Jediným přítelem z lidí je mu farář z Torcy, starý a zkušený kněz. Nosí v sobě hnízdo rakoviny a díky ní může jíst jen chleba a víno (symbol Eucharistie vidí snad každý věřící člověk). Jeho život pomalu ale jistě směřuje k vrcholnému boji, ve kterém donutí hraběnku vzdát se relikvie, kterou chová jako památku na svého mrtvého synka. Farář vítězí a žena se opět smiřuje s Bohem. V čas nejvyšší. Kněz cestuje za svým přítelem ze semináře, který opustil kněžskou dráhu. Nachází ho v bídě a nicotnosti. A opět je to amricourtský farář, který vítězí na pochybami odpadlíka. Neodsuzuje, neproklíná, tiše trpí. Konec je neodvratný. Paralela s životem Kristovým, Bernanosem zamýšlená, se Bressonovi podařila přímo mistrovsky.

    Film plný Boží lásky, odpuštění a oběti za druhé. Utrpení skrze duše, tak typické pro kněze Kristova vrcholí slovy, která plně vystihují život a smrt mladého faráře: "Co na tom záleží? Všechno je milost."

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace