MartinS96

MartinS96

Martin Sládek

okres Příbram
student

homepage
Twitter: MartinS960411

6 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 15.11.2019  19:12
    Le Mans '66 (2019)
    *****

    Tento projekt jsem bedlivě sledoval již od samého začátku. Mangolda jsem doteď nenakoukal, ale Bale s Damonem pro mě předznamenávali jistou známku potencionální kvality, slibnou žánrovku za sedm z deseti. Rozhodně jsem neočekával, že by se mohl souboj Fordu s Ferrari natolik kvalitativně přiblížit v mých očích téměř dokonalým Rivalům. Již po prvním záběru filmu, kdy se mi rozvibroval popcorn na klíně jsem věděl že půjde o velmi intenzivní zážitek. Příběh tohoto filmu se totiž odehrává v době, kdy na rozdíl od dnešních pojízdných vysavačů auta poháněly skutečné motory, ze kterých ten výkon doslova sálal, zachycení tohoto aspketu pak shledávám největším triumfem tohoto snímku. Burácející sedmilitrový Ford ve mě vyvolal podobně naplňující pocit z úžasného kousku inženýrství, který jsem naposledy zpozoroval v Dunkerku v podobě legendárního Spitfireu. Intenzita prožitku z tohoto filmu by tak mohla být větší pouze v případě, kdyby zaměstnanci kina přímo před plátnem spálili sadu gum a k tomu i nějaký ten benzín. Jedna z obav v záplavě nadšených reakcí byla stopáž čítající 152 minut, ta se ukázala být naprosto lichá, ba naopak mě ke konci začalo mrzet, že tam ještě ta půlhodina navíc není, a to se mi opravdu skoro nikdy nestává. Brilantní je jak vykreslení jednotlivých postav, tak i vztahu mezi dvěma hlavními hrdiny, jejich představitelé pak opět ukazují proč patří mezi nejlepší herce jejich generace, skvěle ale hrají i ostatní. Výtek mám opravdu minimálně, jednou z nich je pro mě nepochopitelné chování Mollie v jedné ze scén, další je trochu nerealistický vývoj závodu v Daytoně (ale možná to tak opravdu bylo) a poslední je naprosté vynechání postavy druhého jezdce Kenovi posádky, takhle to vypadá, že celých 24 hodin odjel on sám. Když to srovnám s Rivaly, Howardův film fous vítězí, například hudba v Le Mans '66 je sice dobrá, ta od Zimmera je však geniální. Podobnost vidím i v uzavření filmu, kdy Matt Damon stejně na začátku a na konci odříká filozofický citát, který rozhodně není špatný, Laudův upřímnější monolog na mě ale působil o něco lépe. Docela by mě zajímalo, jak by film vyzněl, kdyby poslední dvě scény byly nahrazeny pouhým titulkem. Závěrem je tak sice ne stoprocentně přesvědčivá desítka, ale jeden z nejlepších filmů této dekády určitě. There’s a point at 7,000 RPMs where everything fades. The machine becomes weightless. It disappears. All that’s left, a body moving through space, and time. At 7,000 RPM, that’s where you meet it. That’s where it waits for you. 10/10

    • 10.11.2019  14:21

    Věděl jsem, že budu brečet a taky že jo. Sice se jedná o běžný, velmi jednoduchý film popisující život jednoho psa a jeho rodiny, je však nenásilně a vřele doplněný o filozofické otázky o smyslu života, jeho naplnění a o životě po něm. Navíc je do něj velice silně zakomponován prvek závodění, který sice občas postrádá jakési ukotvení v realitě, přesto je s ním nakládáno jako s obrovskou životní vášní, která člověka naučí nic v životě nevzdat předčasně. Obecně mě v drtivé většině filmy, které jsou vedeny vypravěčem nějakým způsobem ubíjí, v tomto filmu jsem byl rád za každou větu, kterou skrze hlavního protagonistu Kevin Costner pronese. Navíc se jedná o jednu z nejlépe napsaných postav letošního roku, která se zebe sype citáty, jež by se z fleku dali tesat do kamene jak na běžícím pásu, z čehož je vidět, že se jedná o knižní adaptaci. Zhruba ve druhé třetině pak přichází emocionální ždímačka, kterou naruší trochu slabší podzápletka. Závěrečná část je pak vykonstruována naprosto perfektně, přitom bez prvoplánové scény, kterou by člověk čekal, namísto ní, film končí daleko chytřeji, což mě přinutilo k hodnocení plánovaných čtyř tu pátou hvězdu přidat. „There's no dishonor in losing the race, there's only dishonor in not racing because you're afraid to lose.ׅ“ 9/10

    • 20.9.2019  21:21
    Ad Astra (2019)
    ***

    Navzdory pochybným prvním reakcím jsem Grayovi opravdu věřil a do kina vyrazil. Zejména poté co jsem podruhé zkouknul a také docenil jeho dobrodružně-filozofické Ztracené Město Z. Bohužel se ale jedná o docela velké zklamání. Film jako takový jednoduše nenabízí nic zajímavého a nechvalně proklamované monology pro mě zdaleka nejsou jeho největším problémem. Po skončení filmu jsem si uvědomil, že cestování vesmírem je v tomto filmu bráno jako příliš samozřejmá věc, a jeho velkolepost například na rozdíl od Interstellaru na mě vůbec nijak nepůsobila. Vesmírná Sci-Fi bývají buď více filozofická, nebo se prezentují spíše jako blockbustery. Ad Astra ale není ani jedním z toho. Když se snaží o akční scény, které jsou relativně slušně nasnímané, tak většinou nehrají absolutně žádnou roli v příběhu jako takovém a působí spíš jako dramaturgická berlička, aby se v tom prázdném scénáři alespoň něco občas dělo. Rádoby filozofické řeči znějí strašně prázdně, zaměnitelně a bezvýznamně a emocionální scény také vůbec nefungují. Přitom základní příběh ve své podstatě je sice jednoduchý, ale rozhodně není neoriginální, nebo hloupý. Hoytema se sice snaží a většina close-upů s reflexními přilbami vypadá velmi dobře, záběry z vesmíru jsou ale velmi, velmi slabým odvarem toho, co jsme viděli v Intestellaru a ty úplně nejlepší záběry si vlastně film vyplýtvá hned na začátku. Jediným kdo nejspíš nezklamal je Max Richter, jeho nejslavnější skladbě „On the Nature of Daylight“ se sice nic z toho nepřibližuje, ale poslouchá se to docela hezky. 6/10

    • 19.9.2019  19:53

    Nemůžu si pomoct, ale Jan Svěrák je pro mě malý, český ekvivalent Spielberga. Stejně jako božský Steven si ale občas vybere slabší chvilku, jako v případě pohádky o třech bratrech. V jeho zatím posledním filmu, ale opět nacházím ten nesmírně vlídný filmařský styl, kterým mi již zmíněného Štefana tolik připomíná. Moc mi nejde mi do hlavy, že tenhle film v očích filmových diváků a kritiků pro mě nepochopitelně propadl, minimálně ve srovnání s českou tvorbou posledních dvaceti let je to prostě jinej level. Přiznávám chybí tomu nosnější dějová linka, která by film táhla od začátku kupředu, i tak jsem byl schopen v tomto velice jednoduchém příběhu najít miniaturní dějové linky, které se sice nijak zásadním způsobem nerozvíjí, já si s nimi ale ty téměř dvě hodiny vystačil. Největší přednost filmu shledávám v naprosto uvěřitelném prokreslení charakterů, kterých tu rozhodně není málo. Ty jsou navíc ztvárněny všemi herci téměř dokonale, jak jsem v českém filmu neviděl už hezkou řádku let. Největším překvapením je pak Oldřich Kaiser, ze kterého při mistrovsky zkomponovaných záběrech srší charisma o 106. Nevím jestli je to tím, že mi v danou chvíli tenhle film tak sednul, a nebo je (alespoň pro mě) Svěrák zpět a velmi se těším, s čím se tento bezkonkurenčně nejlepší tuzemský filmař od doby Formana vytasí příště. 8/10

    • 17.9.2019  16:57
    Totáln! sezona (TV seriál) (2019)
    ***

    Z pozice zarytého SPARŤANA, jehož víkend je jen tak dobrý, jaký je výsledek posledního zápasu jeho milovaného klubu mi bylo hned jasné, že objektivně zhodnotit tento seriál nebude vůbec jednoduché. Stejně tak, když vezmu v potaz, že Slavii se tato sezóna opravdu vydařila. Z pozice milovníka fotbalu jsem za každý takovýto projekt jenom rád, ale po třetím díle (který s spolu s druhým považuji za vrchol téhle série) jsem byl docela zděšen, že budu muset s podobnou těžkostí, s jakou „fandím“ jiným českým klubům v evropských pohárech udělit minimálně čtyřhvězdičkové hodnocení. Naštěstí pro moje klubismem ovlivněné já, kvalita s jakou přicházely další díly dosti opadla. Nadšeně jsem vítal zákulisní záběry, které seriál posouvaly v širším kontextu kupředu, ať už to byly Trpišovského motivační proslovy, které se však později začaly opakovat, nebo záběry z utkání, které běžně v televizi nejsou k vidění, proložené rozhovory týkající se dané situace. Od druhé poloviny pak seriál působil jako nastavovaná kaše, která by se určitě dala výživněji shrnout do tří kratších, než do pěti delších dílů. Mistrovské oslavy, které jsou stejné jak na hřišti, v kabině, ve vlaku i poté opět na stadionu jsou toho jasným důkazem a ze slušně vypadajícího dokumentu o fotbalové sezóně se stává pouze průměrné youtubové video, patřící na týmový kanál. Chybějící objektivita a větší respekt k soupeřům pak zapříčiňuje nemožnost zaujmout nikoho jiného, než fanouška tohoto klubu a větší světovost tohoto projektu je tak spláchnuta do hajzlu. 6/10

    • 16.8.2019  16:54

    Přestože je Tarantino globálně velmi oblíbeným režisérem, jeho filmy prostě nejsou pro každého. Troufám si říct, že tento zasahuje ještě o mnoho menší obecenstvo, než je tomu zvykem, podobně například jako Autozabiják. Důvod jeho nepřístupnosti ale nespočívá v obvyklém problému, který diváky od jeho filmů odrazuje, tedy násilí v nich použité, proto také asi nikdy svojí mámě nepustím Djanga, či Hanebný pancharty. Důvodem, proč tento film není pro každého je jeho vleklé tempo, s opravdu minimálním posunem děje. I scénář vzhledem k délce filmu působí dost řídce a i když mě opravdu téměř po celou dobu skvěle bavil, při druhém zhlédnutí to může být trochu problém. Násilí je naopak v tomto případě minimálně do poslední chvíle na Quentinovy poměry vcelku pomálu, když na něj ale nakonec dojde, fanoušci řezničiny si rozhodně přijdou na své. Zároveň si myslím, že jde o nejvíce komediálně založený film, jaký dosud natočil. Očekávání už jen vzhledem k obsazení musela být obrovská. V hlavních rolích Pitt a DiCapriem, doplnění plejádou více než desítky skvělých herců i v těch nejmenších rolích. Z pozice nejočekávanějšího filmu roku se sice může jednat o malinké zklamání, ale to jen proto, že jsem chtěl už po opravdu dlouhé době vidět nový desítkový film. Jak už bylo ale mnohokrát zmiňováno Tarantino si ten film prostě natočil pro sebe a jeho finální podobě může absolutní desítkové hodnocení dát snad opravdu jen on sám, či nějaký podobně velký maniak do americké televizní formy. Odkazů, které tam na toto téma proběhnou je totiž strašná spousta a většina lidí prostě nebude mít páru o čem je řeč. Přesto je to ale naprosto originální a strašně, strašně cool a velice poctivá filmařská práce, bez zbytečných digitálních výmyslů. Co se týče hereckých výkonů o fous lepší DiCaprio, Brad je zde však za ultimátního motherfuckera, kterému se nevyrovná ani největší akční star té doby. Jediná část která mě trochu znudila je pouze pár minut dlouhá, až dokumentárně vypadající část, po které následuje samotné finále, ve kterém Tarantino opět naprosto vyjebal s historickou akurátností, ale koho to sere? „Anybody accidentally kills anybody in a fight, they go to jail. It's called manslaughter.“ 9/10

    • 5.6.2019  13:59
    John Wick 3 (2019)
    *****

    První John Wick byl zjevením, druhý malým překvapením, že v případě toho prvního to nebyla jen náhoda. Objektivně je dvojka minimálně po řemeslné stránce lepším filmem, avšak ten moment překvapení stále hraje do karet prvního dílu, díky čemuž se tomu druhému v mých očích vyrovná. Trojka je opět posunem kupředu, jelikož už pro mě ale nebyl v ničem první (dvojka byla první viděný v kině) můžu po prvním shlédnutí říct, že jsem si ho nejspíše užil nejméně. Možná je toho příčinou i to, že jsem si některé scény z předešlých dílů nedávno připomněl, a tak jsem toho byl už trochu přesycen. Každopádně nápadů tady je, že by vystačily na další tři filmy. Akce je o dost více a je to jen dobře, protože „příběh“ je pro mě každopádně krokem zpátky, o ten ale v téhle sérii nikdy moc nešlo. Kromě toho že soubojů je více a jsou zase o fous nápaditější mi přišlo, že jsou prováděny v o dost vyšším tempu, což je pro mě asi největším plusem. Bohužel se ale naplnila se moje obava o hereckých kvalitách Halle Berry, která alespoň nedostala tak velkou roli jak jsem očekával. Za její výkon v akčních scénách, jí patří ale i můj obdiv, i když mě sekvence s bojovými psy bavila zdaleka nejméně. Určitě jsem zvědav na druhé shlédnutí. Přesto, že se v tuto chvíli mám gun-fu tak trochu až po krk, potvrzení čtyřky kvituju. „A fourteen million dollar bounty on his head, and every interested party in the city wants a piece of it, I’d say the odds are about even.“ 9/10

    • 24.2.2019  11:51
    Úkryt (2002)
    *****

    Při vyzobávání Fincherovy filmografie jsem si tento film nechal téměř na úplný konec. Do této chvíle jsem neviděl pouze jeho Vetřelce. Nejspíš to bylo místní hodnocení a to, že jsem o něm od nikoho neslyšel sebemenší zmínku. Tím více mě však překvapilo, jak mě rozemlel. Nevzpomenu si na film, který by v tomhle žánru působil intenzivněji a napínavě od samého začátku do úplného konce. Každý jeden aspekt tohoto snímku funguje jak má. Zneklidňující hudba, pro Davida typický zelený filtr a úžasné kamerové kreace, které si trochu pomáhají digitálními efekty, to vše podporuje neskutečně hutnou atmosféru tohohle survivalu. David Koepp vytáhl také jeden ze svých nejlepších scénářů, i když v něm existuje pár miniaturních děr, které jsou nejspíš jedinou záminkou proč nedat čistou desítku. Thriller je prostě Fincherovo prostřední jméno, to už mu jen tak nikdo neodpáře. „This is what I do. If some idiot with a sledgehammer could break in, do you really think I'd still have a job?" 9/10

    • 24.1.2019  21:05
    Skleněný (2019)
    ****

    Filmový rok 2018 byl pro mě zklamáním. Největší dojem na mě kupodivu do doby psaní tohoto komentáře udělal počin českého režiséra Ondřeje Hudečka o hokejovém turnaji století. Do dalšího roku jsem podle očekávaných filmů vkládal větší naděje a Glass byla jedna z největších. Hned zkraje jsem byl ale v předstihu trochu zklamán prvními ohlasy, které hovořily spíše o kvalitách typu Posledního vládce větru, než filmů ze slibných začátků známého indického režiséra. Vzhledem k proklamovaným kvalitám Shyamalanových novějších počinů se tomu dalo směle věřit. Poté se ale mince trochu obrátila a vzrůstající počet hodnocení dostal film do červených čísel. Nezbylo mi tedy než vyrazit do kina udělat si obrázek sám. Když pominu vcelku obdivuhodnou práci s kamerou (hlavně ostření) a podařenou hudbu, což jsou aspekty přetrvávající po celou dobu filmu, lze moje subjektivní hodnocení filmu rozdělit na tři části. V první půl hodině jsem byl velmi nadšen, zejména tím, jak moc se film podobá Vyvolenému a jak dobře rozvíjí postavu Davida Dunna. Poté se moje zalíbení v film samotný postupně snižovalo, i když musím přiznat že v celkové délce 129 minut snímek téměř ani na chvíli nenudil. Prostřední část filmu si pro sebe doslova urval James McAvoy, který dokáže s využitím snad 20-ti různých osobností člověka stejně dobře rozesmát, jako vyděsit. Ve své roli nezklamává podle očekávání ani Samuel L. Jackson a Bruce Willis je cool jako byl naposledy před více než deseti lety. Závěrečný zvrat mě po o chvíli poté následujícím vysvětlení přišel velmi dobrý, nejen co se týče smysluplnosti, ale také ve způsobu, jak trilogii zakončit. Zvrat, který zvrátil tento zvrat už byl ale fakt navíc a celé to jen dokurvil a je to přesně ten případ, kdy je vidět jak důležité je ukončit film ve správnou chvíli. „This is not a cartoon. This is the real world. And yet some of us still don’t die with bullets. Some of us can still bend steel. I’ve been waiting for the world to see that we exist." 7/10

    • 23.12.2018  19:23
    Dunkerk (2017)
    *****

    V případě, že si koupíte novou 4K televizi a chcete zjistit co doopravdy umí, je nejjednodušší vyhledat si na YouTube video v této kvalitě, samozřejmě v případě, že jde o Smart TV. Filmovému fanouškovi, něco takového ale nestačí, v tom případě je tou nejlepší volbou právě Dunkerk. V době, kdy píšu tento komentář, jsem toto právě učinil a bylo to popáté, co jsem tento film od jeho premiéry v IMAXu viděl. I přesto, že Nolanovi s tímto tématem mnozí nevěřili, i tentokrát dokázal, že minimálně v současnosti jej nemá cenu srovnávat s kýmkoliv. Ze scénáristického hlediska, je to spíše krok zpět, to ale dává naprostý smysl, když se vlastně poprvé v kariéře musel držet v mantinelech historické akurátnosti. Příběh je tedy sice jednoduchý a postavy bez zajímavějšího backgroundu, to vše byl záměr, aby vynikl souboj o přežití, ne na úrovni jednotlivců, ale celé masy. Nebyl by to ale Chris kdyby to celé nepovýšil na maximální možnou úroveň, tím že si pohraje s vnímáním času. Na úplně jiný level je zde posunuta audiovizuální stránka, kterou se nebojím přirovnat třeba ke Cuarónově Gravitaci. Zejména letecké záběry dogfightů mezi Spitfiry a Messerschmitty jsou naprosto nadpozemské. Tento film ve mně probudil dvě věci. Tou první je právě obdiv k té kráse létání a věc druhá s ní úzce souvisí. Poprvé až v tomto filmu jsem totiž docenil hereckou osobnost v podobě Toma Hardyho. Teď už vím, že nikdo jiný neumí zahrát to co on pouze výrazem očí. Na kolena vás pak jako obvykle dostane závěr, který silně zabrnká na vaši emocionální strunu. Bezpochyby nejlepší film roku 2017. „Men my age dictate this war. Why should we be allowed to send our children to fight it?" 9/10

    • 8.11.2018  19:25
    Looper (2012)
    **

    Největší trhlinou v tomto autorském projektu Riana Johnsona je jeho hlavní premisa. Cestování časem totiž nedává smysl, zejména pak směrem do minulosti. Čestnou vyjímkou budiž trilogie Návrat do budoucnosti ve které se to tvůrcům povedlo vystihnout dokonale jak smysluplně, tak zábavně. To však není případem Loopera, jenž se snaží být velice chytrý, ale svými nelogickými situacemi si jen podkopává vlastní nohy (člověk potkává a komunikuje se svým mladším/starším já). V příběhu je i spoustu trhlin, například se zde zmiňuje postava, která se ve filmu nakonec vůbec neobjeví a telekineze v jinak realisticky vypadajícím filmu působí jako pěst na oko, přitom nemá hlubší opodstatnění. Všechno se pak snaží vylepšit celá řada známých herců. Jeff Daniels a Emily Blunt jsou téměř bezchybní, dokonce i Bruce je tu OK, ale jde snad o první film, ve kterém mě Joseph Gordon-Levitt vyloženě sral, navíc mi to přijde, že si slušně pohráli s jeho držkou. Pro někoho to může zachránit závěr filmu, který se může zdát šokující. Já ho však prokoukl, což se mi stává velice sporadicky, dosti mi to připomnělo film Predestination, který se mi ale líbil o mnoho více. 4/10

    • 17.10.2018  19:11
    Insomnie (1997)
    **

    Předně zmíním, že jsem jako první viděl Nolanovu verzi a pro zajímavost si doplnil tu od Norských tvůrců. Původní Insomnie disponuje velmi dobrým námětem, který norští scénáristé přetavili ve vcelku dobrý příběh. Vcelku dobrý znamená, že Nolan se Seitzem, ho pro hollywoodský remake notně vylepšili. Scénář je bohužel v tomto filmu to jediné co lze opravdu pochválit. Snaží se i Stellan Skarsgård, ale když se máte porovnávat s někým jako je Al Pacino, jste prakticky předem poraženi. Ostatní herci se pak svým umem, těm hollywoodským ani zdaleka nepřibližují. Děj se zejména ze začátku velice rychle posunuje kupředu, přičemž zde postrádám zásadní množství scén, kterými tvůrci nový film o mnoho vylepšili. Jiné a pro mě také horší je zde i pojetí charakteru hlavního protagonisty, někomu však to, že je větší svině, než jeho americká verze může vyhovovat více. Nejvíce do očí bijící je ale technická stránka filmu, ve které v remaku naopak Nolan s Pfisterem ukazují svůj obrovský talent na začátku jejich kariéry a posunují tak kvalitu filmu ještě blíže k dokonalosti. 4/10

    • 6.9.2018  20:51

    Kryštof sice začínal jako scénárista, režisérská sesle mu ale sluší čím dál více a za kamerou mu to jde už lépe, než u psacího stolu. Jestli něco nemůžu Falloutu vytknout je to technické zpracování, skvělé akční sekvence jsou podpořeny velmi dobrou kamerou a příjemným střihem. Právě scénář je tím, co u tohoto filmu pokulhává. McQuarrie měl nejspíš příliš velké ambice na to, aby natočil “jen“ skvělý akční film. Jak už někteří zmínili, možná se chtěl přibížit Temnému rytíři. V tomto ohledu se mu to ale hrubě nedaří a jen překombinovává děj, namísto toho aby mu dal větší vrstevnatost. Příkladem budiž, když se uprostřed filmu stane během okamžiku hned několik zvratů. Tím prvním a druhým mě sice potěšil, ale jen proto, aby mě tím třetím rozhněval. Tím však končí moje “hejty“, zbytek filmu totiž představuje velký milník v akčním žánru. Velké zásluhy připisuju také Tomášovi, který před kamerou předvádí opravdu neskutečné věci, čímž jen dokazuje, že je nejen dobrý herec, ale také nejvíc cool kaskadér Hollywoodu. Ne, že bych byl tedy z tohoto filmu “odvařenej“, ale nejen tihle dva si plný počet za poctivě odvedenou práci zaslouží. „You use a scalpel, I prefer a hammer.“ 9/10

    • 30.7.2018  13:01
    Plán útěku 2 (2018)
    odpad!

    Když o tom tak přemýšlím, člověk by se měl asi jednou za čas podívat na špatný film, aby si více vážil těch dobrých. V tomto ohledu mi tento sequel posloužil velice dobře. Přitom první film mi přišel víc než OK, mimo to byl kromě Expendables prnvím, ve kterém spolu hráli Arnie a Sly, což už samo o sobě byla pro fanoušky těchto dvou akčních hrdinů událost. Dvojka ale představuje ve všech ohledech úplné dno toho, co může Hollywood v současné době vyprodukovat. Scénář je hloupý, herci jsou špatní, kamera chaotická, akce nudná a horší vizuální efekty jsem dosud neviděl, ale co se dalo asi čekat od Stevena C. Millera, který ve své kariéře nenatočil byť průměrný film? Jednou to možná tenhle chlapík dotáhne tak daleko, že bude “slavný“ jako Uwe Boll. Opravdu nevím co si od tohoto projektu Sly sliboval, jen doufám, že takhle nedopadne dvojka Creeda. 0/10

    • 14.7.2018  20:07

    Hráčskou hantýrkou by šla Nejtemnější hodina v podstatě nazvat DLCčkem k Nolanovu Dunkerku. Nejen, že popisuje dění na druhém břehu Lamanšského průlivu v tom samém období, dokonce se ve filmu objeví stejná scéna. Je na ní však znát ten markantní rozdíl, když namísto reálných záběrů, po CGI moři plují CGI lodě. Člověka to za to srdíčko prostě nechytí. Podobně na mě působil celý film, i když Gary je ve své roli velice přesvědčivý a toho plešouna si určitě zasloužil. Film má poměrně pomalý začátek, od druhé třetiny se ale solidně rozjede a pan Churchill vám rozhodně přiroste k srdci. Slušné drama o tíze rozhodnutí, obětování, o vůli bojovat a v neposlední řadě o pověstné britské národní hrdosti. „I am still in the privy and I can only deal with one shit at a time. " 7/10

    • 23.6.2018  23:27

    Chápu, že 3D verze s dabingem v malém kině, je asi tou nejhorší možnou volbou, ale od záporů této varianty se úplně odprostím. Začnu pozitivně, digitální zvířátka jsou OK a některé akční sekvence s nimi jsou dokonce super, to je ale asi spolu s přítomností sympatického hereckého dua a deseti vteřinami původní Williamsovy hudby všechno. Zbytek je úplně špatně. Vše začíná u hloupého, předvídatelného, neoriginálního děje a pokračuje nepředstavitelně otravnou hudbou (kromě zmíněných deseti vteřin). Dvě hlavní postavy neprochází naprosto žádným vývojem a postavy vedlejší jsou totálně nezajímavé. Vrcholem všeho je neustálé žití ze slávy Spielbergova veledíla. Jeff Goldblum se ve filmu objeví asi na trojnásobek času co v traileru a nehne se od stolku s mikrofonem. Nesnesitelné je také neustálé omílaní postavy Johna Hammonda a dohadování se o jeho původní vizi. Zkrátka jak už jsem někde psal, s dinosaury se mělo skončit po roce 93, kvalitám filmu, který v tomto roce vznikl se totiž žádný další ani zdaleka nepřiblížil. 4/10

    • 2.6.2018  23:31

    Podle většiny udělal Eastwood masivní chybu, když do role tří hlavních protagonistů obsadil herecky nezkušené, přímo daného incidentu zúčastněné muže. Já s tímto faktem neměl žádný problém, naopak mi přijde sympatické nechat je zahrát si sami sebe. Když pominu první část, ve které jsou obsazeny mladé herecké naděje, není ve filmu zřejmě jediná herecky náročná chvilka, u které by byla jejich topornost do očí bijící. Rozhodně je dobře, že Clint nepřepálil stopáž, a i když je druhá třetina filmu prakticky o ničem stále si držela mou pozornost. Do té doby jsem byl přesvědčen o spokojené šestce, za závěr dávám ještě o bod víc. „I don’t know, man, do you ever just feel like life is just pushing us towards something, like some greater purpose? " 7/10

    • 29.5.2018  21:04
    Jurský park (1993)
    *****

    Zatímco jednu z nejkrásnějších melodií od Johna Williamse poslouchám každou chvíli, Jurský park jsem neviděl snad deset let. Přitom v mládí patřil k mým oblíbeným filmům a na kazetě jsem ho sjížděl několikrát do roka. Byl jsem mile překvapen, když jsem si ho v roce 2018 pustil znova. Nestárnoucí, v té době revoluční CGI strká do kapsy i některé soudobé blockbustery, scénář srší vtipem i nápadem a Spielberg je na vrcholu sil. V té době mu mohl konkurovat snad jen James Cameron, avšak zatímco jeho filmy uměly chytit za koule, ty Spielbergovy vás chytly za srdce, stejně tak, jako se to u mě povedlo právě Jurskému parku. Podobně jako by už nikdo neměl zkoušet točit nové Batmany (protože Nolanovu trilogii již nic nepřekoná), měl by i rodinný blockbuster s dinosaury zůstat u svého prvního nepřekonatelného dílu. „All major theme parks have delays. When they opened Disneyland in 1956, nothing worked!" - „Yeah, but, John, if The Pirates of the Caribbean breaks down, the pirates don't eat the tourists." 10/10

    • 18.5.2018  16:17
    Blade Runner (1982)
    *****

    Ridley Scott stvořil úžasný fantaskní svět, který za ta léta nezestárnul ani o píď. Když to spojíte s originálním námětem, skvělým castingem a vypiplanou řemeslnou stránkou máte o jedno z nejkultovnějších Sci-Fi postaráno. Asi nejsilnější stránkou Scottova díla je jeho atmosféra. Upřímně si nevybavím film, ve kterém by byla pro můj dojem tak klíčová jako právě tady. Celý film se odehrává ve tmě, převážně v dešti a ačkoliv si toho u jiných filmů moc nevšímám, mě zde uchvátila paradoxně práce se světlem. Kapitolou samou pro sebe je pak revoluční Vangelisova hudba, která podtrhuje již zmíněnou hutnost atmosféry. Velice zajímavé mi přišlo i originální pojetí hlavní postavy, která zde nepředstavuje šablonovitého hrdinu, ale spíše chlápka co dělá jen svou práci a spíše se snaží přežít, což je nejvíce patrné v závěru filmu. Právě závěrečný souboj se u mě zařadil k tomu nejstylovějšímu co jsem kdy ve filmu viděl. Na snímku oceňuji také naturalističnost a napínavost jednotlivých scén. Nejspíš to nesedne každému, alespoň tak si vysvětluji to nižší hodnocení, podle mě je tohle TOP filmařina. „All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die." 9/10

    • 13.5.2018  12:42
    Stážista (2015)
    ***

    Asi ve dvou třetinách tohodle filmu jsem si uvědomil, že se v něm za celý dvě hodiny vůbec nic zvláštního nestane. Děj je absolutně nezajímavý, lehce předvídatelný, ale přesto.. Je to taková ta typická feel-good “komedie“, kterou ocení spíše vaši filmově nenároční rodiče, kteří se nejraději jen pohodlně usadí a bez složitějšího přemýšlení sledují filmy tohoto druhu. Určitou zajímavostí je, že zde nevystupuje jediná postava se sebemenšími záporáckými rysy. Dvě hlavní postavy jsou dobře napsané a určitá chemie mezi nimi funguje, bezesporu bychom ale tyto herce raději viděli v zajímavějších rolích. Sympaticky působí i všechny vedlejší postavy, dokonce i Adam DeVine, který mě všude jinde neskutečně sral. V domácí produkci tento film nezklame, pokud nebudou vaše očekávání příliš vysoko, jít na něj do kina bych ale považoval za zbytečnost. „You're never wrong to do the right thing." - „Who said that, you?" - „Yeah. But I'm pretty sure Mark Twain said it first." 6/10

    • 19.3.2018  22:56
    Tomb Raider (2018)
    ****

    Kletba prolomena. V roce 2018 vznikl film, na který mohou být videoherní fanoušci právem hrdí. Základem je scénář plný nápadů, které jsou ve filmu využity ve správné míře a dělají ho tak extrémně zábavný od začátku do konce. Doplněn je o naprosto uvěřitelně a realisticky napsanou a zahranou hlavní hrdinku, která navíc prochází vývojem, což nebývá pravidlem ani u ambicióznějších snímků, natož pak v tomto žánru. Kapitolou samou pro sebe je výkon hlavní představitelky. Musím se přiznat, že jsem si k Alicii v poslední době vypěstoval velkou oblibu. Ta se mi po zhlédnutí toho filmu ještě prohloubila. Její výkon podporuje i koncepce celého filmu, který je dosti syrový a k hlavní postavě nemilosrdný (prožíváte s ní každý pád, každou bolest). Herecký um ve filmu předvádí i Dominic West a Walton Goggins, další herci se s nimi už pouze vezou. Na své si přijdou i herní nadšenci, kromě scény podobající se quick time eventu a trocha toho stealthu je tu také sice jediná, ale zato kulervoucí akční scéna s Larou a jejím lukem. Tato pasáž převyšuje ve filmu vše ostatní a ihned po ní jsem silně uvažoval o maximálním hodnocení. Když k tomu všemu přidáte dobře fungující napínavé i emocionální pasáže, které jsou doplněné důstojnou hudbou, uvědomíte si, že tvůrci prakticky v ničem nešlápli vedle. Jediné co mohu filmu vytknout jsou některá scénáristická rozhodnutí, trošku upadající poslední dvacetiminutovka, a i když snaha byla, chybí mi tu více humoru a nadsázky. I tak shrnuto podtrženo. Jedná se o nejlepší film podle videoherní předlohy, nejlepší film s ženskou hrdinkou v hlavní roli a nejlepší dobrodružný film od Indyho Poslední křížové výpravy a v tuto chvíli si nemyslím, že mě letos ještě čeká film, z kterého budu takto nadšený. „You shouldn’t have come here. But I’m glad that you did.” 8/10

    • 26.2.2018  20:08

    Dlouho jsem se na nového Spielberga těšil. Novinářská dramata, ale nejsou zrovna mým šálkem kávy, například oscarové Spotlight jsem se dosud shlédnout nedonutil. Steven hned na začátku servíruje záběry z Vietnamu, které dávají vzpomenout na jeho nejslavnější období. Celkově je v tom Spileberg cítit každým coulem, pohyby kamer a kompozice každé scény jsou vypiplané do posledního detailu. Po úvodní čtvrthodině, však tempo upadá a děj se jen horko těžko posouvá pomocí, ne příliš záživných dialogů. Celkově je film hodně ukecaný, čím jiným ale dvě hodiny vyplnit, když s absencí akčnějších pasáží snad počítal každý. Poté co se film přehoupl do druhé poloviny, už ale děj začal býti zajímavějším. Konec je pak ve stylu, který od Spielberga dobře známe a více se přidá i do té doby nevýrazná hudba od pana Williamse. Musím říct, že pro mě malinké zklamání, zároveň si však myslím, že se toto nevděčné téma o mnoho lépe zpracovat nedalo. „The way they lied, those days have to be over.“ 7/10

    • 24.2.2018  09:33
    Zmizení (2013)
    *****

    Musím říct, že délka filmu čítající 153 minut mě docela děsila. Existuje totiž mnoho vysoko hodnocených dvouhodinových filmů, u kterých jsem se nudil k smrti a kladl si otázky, proč jsou k sakru tak dlouhé. To ale nebyl případ Zmizení. Tento počin kanadského mistra Villeneuva mě naprosto pohltil. I když ve filmu nevybočuje žádná scéna, ani příběh jako takový není nijak přelomový, funguje perfektně jako celek. Kromě vysokého napětí a krásného vizuálu je třeba vyzdvihnout některé herecké výkony. Hugh Jackman tu totiž strčí do kapsy úplně každého a já se ptám, jestli takhle nevypadá oscarový výkon, pak jak teda? Velice dobře tu hrají ale téměř všichni, tedy až na Marii Bello, které jsem nevěřil ani nos mezi očima. Jediná výtka filmu patří jeho mírné předvídatelnosti, hlavního padoucha jsem totiž objevil docela brzy, což se mi často nestává. „Every day she's wondering why I'm not there!!! Not you, but me!!!“ 9/10

    • 22.2.2018  19:37

    Slušné drama, které pojednává o podobném případu jako loňský Wind River, sice v méně zajímavém prostředí, zato s nápaditějším dějem. Za pochvalu rozhodně stojí zajímavě napsané a skvěle zahrané postavy v čele s Frances McDormand a Woodym Harrelsonem, který dle mého předčil i glóbem oceněného Rockwella. Chybí tomu však napínavější pasáže a ani emocionální rovina filmu mě nijak nezasáhla. Zkrátka ve všech ohledech jde o velice slušný počin, který mě však ani na moment nepřesvědčil k udělení plného hodnocení. „It’s going to put an end to shit, you fucking retard. This is just the fucking start. Why don’t you put that on your Good Morning Missouri fucking wakeup broadcast, bitch.“ 8/10

    • 22.2.2018  19:27

    Jedna z prvních Nolanových dokonalostí. Zároveň také první spolupráce nejšikovnějších bratrů ve filmovém průmyslu. Film, po kterém vám napoprvé spadne brada, a s každým dalším zhlédnutím bude zrát jako víno. Pokaždé, když už si budete myslet, že jej plně chápete, na vás vyskočí jedna, dvě maličkosti, které vás ujistí o opaku. Christopher i v tomto filmu používá nelineární vyprávění v asi čtyřech časových rovinách, mezi kterými libovolně přeskakuje. Celé je to ale tak mistrně zrežírováno, že i když někdy může člověk ze začátku některých scén trochu tápat, po chvíli se jedním záběrem, či zmínkou v dialogu vše vysvětlí. Dialogy jsou ostatně další ozdobou tohoto díla, stejně jako herecké výkony, zejména překvapivě pana Jackmana. Další zajímavostí filmu jsou i iluzionistické finesy, které jsou podstatou každého triku. Celý film, je také v duchu těchto zásad natočen a hlavně i zakončen. Popravdě jsem nevěděl komu z hlavních protagonistů fandit a když už si myslel, že ten jeden vyhrál… no darmo mluvit. „Now you're looking for the secret… But you won't find it, because, of course, you're not really looking… You don't really want to work it out… You want to be fooled!“ 10/10

    • 16.2.2018  12:13
    The Grand Tour (TV pořad) (2016)
    *****

    Křeček, orangutan a kapitán šnek jsou zpět! Mají novou show, novou závodní dráhu, nového závodního jezdce, který už není tajemný jak hrad v Karpatech, zato je zarytým američanem, kterému vše co nepochází z jeho kraje připadá komoušské. Líbil se mi koncept conversation street, naopak mi trochu vadilo, že se žádný z pozvaných hostů nedokázal dostatat do natáčecího stanu. Nevím co k tomu tvůrce pořadu vedlo, ale kompetitivní mód celebrit jsem trochu postrádal. Rozpočet na epizodu oproti Top Gearu razantně narostl a je to vidět. Záběry z natáčení aut jsou ještě více cool a připomínají spíš hollywoodský trhák, než “pořad o autech“. Když k tomu všemu připočtete nesmírně vtipnou a dokonale sehranou moderátorskou trojici je o zábavný zážitek postaráno. Ve druhé sérii pozoruji větší návrat ke kořenům. Vtipné scénky již nejsou tolik vynucené a “naskriptované“, smích je spíše důsledkem skvělé chemie mezi hlavními představiteli. Celebritám se již daří dostat se až do natáčecího stanu, i když koncept dvou proti sobě soupeřících hvězd je evidentně okopírovaný od kolegů z nové řady Top Gearu. Jen ten Američan mi přišel o něco zábavnější, než nová závodnice. „Does that mean he’s not coming on then?“ 9/10

    • 16.2.2018  12:08
    John Wick 2 (2017)
    *****

    První díl jsem viděl až dva roky po premiéře. Byl pro mě jako blesk z čistého nebe. Prakticky odnikud vznikla nová legenda akčního žánru, jež nenatočil žádný ostřílený režisér, ale dvojice bývalých kaskadérů s hlavní hvězdou, která pro mnohé již dávno vyhasla. Keanu se ale v tomhle filmu opravdu našel, role ho neskutečně baví a dává do toho všechno. S o 20 minut delší stopáží, se film dostal za hranici dvou hodin, já se ale bavil každou minutu. Jsou zde akční scény, které jsou v duchu těch z prvního dílu, akorát jsou delší a je jich více, což jistě není na škodu. Svou část filmu si ukrojí i rozšířená omáčka ze světa ‘‘assassínů‘‘ v podobě sommeliera prodávajícího zbraně, a krejčího s revoluční technologií neprůstřelného saka, díky tomu je také film tak originální. Pokud se vám John Wick líbil, dvojka vás jistě nezklame, někoho nadchne ještě víc. „Somebody please get this man …….. a pencil.“ 9/10

    • 16.2.2018  12:03
    John Wick (2014)
    *****

    Naprosto revoluční akční film, který se pod pojmem "Wickovská akce" zapíše do historie filmů tohoto žánru. Skvělé obsazení v čele s Keanu Reevsem, ruským mafiánem Michaelem Nyqvistem, sexy drsňačkou Adrianne Palicki, věrným přítelem Wiliem Dafoem a sympatickým recepčním. Jako bonus ke skvěle choreograficky zvládnutým akčním scénám nahlédne do podsvětí nájemných vrahů se “savehousem“ v podobě hotelu, kde je veškeré zabíjení tabu. Film naprosto nelze srovnávat se smrtonosnou pastí, kterou považuju za nejlepší realistickou akčňárnu snad spolu s prvním Rambem. John Wick je jiný, počet mrtvol, které za sebou nechává realitu moc nepřipomíná, ale ani si na ni nehraje. Pro porovnání možné nejvíce podobné s Arnoldovým Komandem, ale tohle je víc cool. „It’s not what you did, son, that angers me so. It’s who you did it to.“ 9/10

    • 16.2.2018  12:02

    Tarantinova alternativní historie zasazená do 2. světové války. Pro fanouška tvůrce a tohoto historického období naprostá radost k pokoukání. Skvělé obsazení, hlavně plukovníka Hanse Landy, člověka, který byl v této roli objeven, aby se stal na několik dalších let nejobsazovanějším záporákem. Ve filmu je vše co máme u Tarantina rádi. Rozdělení na kapitoly, bezmezná brutalita a pro mě hlavně (v tomto filmu) předlouhé dramatické konverzace na pokraji života a smrti. Scéna oslavy ve sklepě je jednou z nejoblíbenějších napříč vším, co jsem kdy ve filmu viděl. Odhalení spiknutí na základě divergence vyjadřování číslovek pomocí prstů je neskutečně chytré, banální a zábavné zároveň. Závěr se někomu může zdát nelogický, já jej ale s úsměvem akceptoval. Pro mě nejlepší Tarantinovka. „You know somethin', Utivich? I think this just might be my masterpiece.“ 10/10

    • 16.2.2018  12:00

    Před zhlédnutím jsem si o filmu nic nezjišťoval. Věděl jsem jen, že Leo jede na jakýsi ostrov něco vyšetřovat. Po první hodině, mě upoutala hutná atmosféra a poutavě napsané dialogy. Závěrečný zvrat mě ale opravdu dostal. Na rozdíl od většiny jsem ho vůbec nečekal. Nejspíš kvůli tomu, že jsem hlavnímu hrdinovi tolik věřil a fandil, aby dosáhl svého. Film je neskutečně poutavý a zajímvavý, že i kdyby k onomu zvratu nedošlo, byl by to i tak skvělý film, ovšem s úplně jinými ambicemi. Což přispívá k tomu, že při druhém zhlédnutí filmu budete mít jiný, ne však nutně horší zážitek. Genialitu tohoto díla vyzdvihují i famózní herecké výkony i těch nejvedlejších postav. Prokletý ostrov je prostě proklatě dobrý. „Which would be worse, to live as a monster, or to die as a good man?“ 10/10