Film nového Hollywoodu kdy byly koncem 60. let krom orientace na mladé publikum oživeny klasické žánry, ve filmech se objevilo více násilí nebo komediální prvky. Jedním z takových úspěšných filmů byl např: Bonnie a Clyde a vznikl tak i tento film s novou hvězdnou dvojicí Redford-Newman a na western s nezvykle komediálně laděným životopisným příběhem. Soundtrack k filmu je poměrně úsporný, ale když zazní tak je to hned velký hit konce 60. a začátku 70. let Raindrops Keep Fallin nebo výborná scatovaná melodie South American Getaway . Zhodnocení filmu je prosté: nejlepší westernová komedie co kdy byla natočena. Produkce: Campanile Productions
Pojem hořká komedie je tu naplněn po okraj. I když v těch dávných dobách se ještě nepoužíval, protože nebylo nutné za něj schovávat absenci komedie samotné. Sonda do vyšších kruhů nové šlechty je povrchní a nad dramatem převažuje komedie, přesto zasahuje podstatu kapitalismu a některé související sociální aspekty trefně a precizně, aniž by se stala manipulativním kýčem. Na to má Francis Veber autorský film pevně pod kontrolou, humor i satira jsou integrovány v harmonické rovnováze. Pro mě to není nejzábavnější film s Richardem, ale objektivně vzato určitě jeden z nejlepších. S dokonale sekundující hudbou Vladimira Cosmy. Tato kousavá sociální ironie bude ještě dlouho „stálesvěží“. Bohužel. 90% Produkce: Andrea Films
Tam kde chybí sci-fi akční filmový zvuk plný výbuchů, nachází se úvodní prolog. Osm minut jsou stylistický glanc s extrémně zpomalenými sekvencemi a nadměrným post-zpracováním, které nutně budí nadšení. Je ale trochu problém orientovat se ve světě, který je v reálném životě obtížné pochopit. Nemluvě o mentalitě kontroverzního, svéhlavého filmaře. Je pro snazší pochopení motivací tvůrce lepší mít diplom z psychologie nebo atestaci z psychiatrie?_____Nebo nad tím nerozjímat a uznat, že jedině takovýto artový snímek dokáže přimět cudnou hollywoodskou hvězdu exhibovat ve stavu „ganz ohne“. Kapalnou syntézu impozantního romantismu a v dokumentárním stylu odhalenou Dunst by měl umět ocenit i ten nejchlupatější melancholik ze stodolní. Je to vždy známka skvělého filmu, když nabízí mnohem víc, než si můžete rozbalit v jediném pohledu. To je důvod k meditaci. _____Hollywoodu navzdory potutelně si mnu ruce – Evropa dokáže vytvořit katastrofický film, má tuto intelektuálně zveličenou nereálnost, Evropa má sci-fi natočené lehce roztřesenou, nervní kamerou dánského idiosynkratického režiséra, to si zaslouží plnou palbu, atˇ už v tom hledá kdo chce co chce. Produkce: Zentropa Entertainments
Gangsterské melodrama o skutečných antihrdinech s nádechem antikulturní alegorie inspirované filmovými postupy francouzské nové vlny - snad i proto je to stále svěží americká klasika. Produkce: Warner Brothers/Seven Arts
Konverzační komedie se spoustou vychytaných dialogů, za kterou by se nemusel stydět ani Billy Wilder. Pan Vok je jedna z nejlepších filmových kreací mistra Kopeckého, ale hraje tu celá plejáda špičkových herců. Landovského flegmatický císař je také povedený. Překvapivě to tady nemá ani sedumdesát procent. Možná je to tím, že je to komedie inteligentní. Inteligenti to nemaj jednoduché. A inteligenti, kteří si i přes vysoké vzdělání zachovali zdravý rozum jako tato komedie to nemaj jednoduché nikde, ani na csfd. 90% Produkce: Filmové studio Barrandov
Příběh obchodníka insider tradingu má odrážet americkou posedlost zbohatnout za každou cenu, ale mám obavy, že i spousta středoevropanů má doma cenné papíry v hodnotě, při které by mohly být prakticky vytištěny na velmi jemném papíře svinutém v roli._____Producenti filmu Scorsese a DiCaprio poukazují na to, že Vlka chytili při něčem, při čem se spousta jiných chytit nedala. To jeho podíl na budování kapitalismu na Wall Street dosti relativizuje, nicméně jeho zásluhy nijak neomlouvá._____Belfort byl průkopníkem v zavádění toho, čemu se dnes říká team-building. Pravda, vzal to po svém - nebylo mnoho společností, které by měly lehké holky v přízemí, drogové dealery na parkovišti, exotická zvířata v šatnách a každý pátek soutěže ve vrhání trpaslíků._____Celé je to zfilmováno parádně, umělecký dojem trochu kazí fakt, že se v závěru filmu objeví i skutečný Belfort (ten skřet v poslední sekvenci) a jeho vyobrazení jako borce co se snažil svého partˇáka varovat – ve skutečnosti ho prachsprostě naprášil a vysloužil si tak mnohem kratší oplocenou státní dovolenou než jeho kolega. V Česku tomu říkáme kontroverzní podnikatel. Vlk z Wall Street aneb vše co jste chtěli vědět o kapitalismu ale báli jste se zeptat.
Chudí mají mít svou bídu a král své zlato. (Platí a platilo za každého režimu). Jeden z nejlepších filmů co Louis de Funès kdy natočil. Produkce: Gaumont International
Louis de Funès v nejlepší kondici, tady to prostě jiskří. Scénář šitý na míru a perfektní režie Jeana Giraulta, klasika fr. komedie. Produkce: Société Nouvelle de Cinématographie (SNC)
Geniální Svěrákův scénář, výborná a nedoceněná Smoljakova režie, vynikající Uhlířova hudba. Vránův životopis zní dnes takto: po škole jsem se vyučil knihkupcem, nastoupil jako knihkupec, pak nastoupil do nápravného zařízení, pak nastoupil jako druhý houslista do Pražské filharmonie a jsem stále druhý houslista Pražské filharmonie. Bývalý knihkupec a falešný vrchní Darek Vrána v pětasedumdesáti letech nemá už tak pevnou ruku a jeho smyčec sice trochu chytá stařecký třes, ale to co se naučil v Daliborce ladí stále a pokud se tohle někomu nelíbí, tak jediné co potřebuje je festovní šňůra na prádlo a vzrostlá jabloň. Produkce: FSB
Marná sláva, Menzel uměl vykreslit venkov s podmanivou poetikou a s až Ladovským citem pro atmosféru idylické vesnice. Postaveno na geniálním scénáři S+S. Já říkal, že se vám film bude líbit - tohle chce každý vidět ještě jednou. Produkce: FSB
Komedie založená na profesionálním scénáři, řemeslně zručné režii, charismatických hercích. Vše ohlídáno fungující dramaturgií. V dnešní době kdy se 40 let od vzniku filmu komerční televize přetahují o tento snímek, zůstává „Já to tedy beru, šéfe...!“ u zdejší komunity stále jen v modrých číslech._____ A to nejsou lidi! Nejím, nespím, dělám šestnáctky za plat osmihodinovky, že se mi smějí i sedmnáctky ze zdejšího gymnázia. A ted´za mnou přišli Pitras s Vacákem, že prý mám jít dělat mzdového účetního do jejich eseróčka. Jinak budou mé nepravosti ty nahoře určitě zajímat… To víte, každý má doma ve skříni schované nějaké to čapí hnízdo! Tak já to tedy beru – ovšem nabídli mi desetinásobek platu, stravenky, žetony do casina v Hiltonu, jednu luxusní prostitutku (studentku mediny) dvě hodiny týdně grátis a k tomu jednu luxusní garsoniéru v jednatřicátém patře mrakodrapu na Pankráci. Nejsou lidi. Tomu říkám kapitalismus deluxe! Produkce: FSB
Povečeřel slupky od brambor, zapil petrolkou, za svitu luny psal tyto řádky, neb můj displej už roky není podsvícen. Velikonoční slepička mi nikdy nesnesla zlaté vajíčko. A to mám Velikonoce tak rád. Tak jen prasklé skořápky z kraslic zbyly na mne, takové ty umorousané nevzhledné, co nikdo nikdy nechtěl, ať mám nač vzpomínat. Takže zase s příštím rokem Veselé Velikonoce! A v plné palbě! 👍 Produkce: Cerito Films
Jeden tlustý požírač špaget natočil tak špatné filmy, že i dobročinné spolky je odmítaly promítat zadarmo. Tady ovšem Aldova improvizace po Italsku za francouzské peníze s Brunem Ferrari dopadla na výbornou. Skvěle zrežírováno, dokonalý soundtrack Vladimira Cosmy a Belmondo jak ho máme nejraději. Sympatický rošťák Mike Gaucher horká hlava, ale srdce má ze zlata. 👍 Produkce: Cerito films
To snad žabožroutům udělali ti Britové naschvál, že přišli s touto neortodoxní adaptací Dumasova románu právě oni. Je to paradox, ale je to tak - domovská francouzská spíše konzervativní verze z roku 1961 tomuto šlape na paty, ale nemá tu poetiku Lesterova filmu. Britové dodali této adaptaci „něco“ čemu říkáme X-faktor a to se pak překonává velmi těžko. S ohledem na dnešní filmařské trendy bych se nebál označit tento film „navěky nejlepší“. Produkce: Alexander, Michael and Ilya Salkind Productions
Natočeno podle fiktivního historického románu z roku 1999. Překvapivě se nejedná o umělecký portrét, ale pozornost je směřována k modelce slavného obrazu. Ostatně o malíři samotném se dochovalo méně známých faktů než o jeho rodině či mecenáších. Ví se např. že Vermeer často používal pro své kompozice kameru obskuru, (dírkovou komoru), což byl předchůdce fotoaparátu a oblíbená pomůcka barokních malířů. Tvůrci do filmu zakomponovali tyto známá fakta stejně jako fantazii romanopisce a vznikl přesvědčivý mix. Story ale není nosnou sílou, tím je vizuální stránka filmu. Detailní mizanscéna a kamera filmující fotografické obrazy spoluvytváří výbornou atmosféru. Výpravný film s decentním příběhem a do hl. rolí opticky padnoucí Scarlett Johansson a Colin Firth. Postava Scarlett v turbanu a s perlou jako kdyby ožila a vystoupila z Vermeerova obrazu, magické...baroko. Produkce: UK Film Council
Včera dnes i zítra, pořád platí to stejné: kdo viděl v tomto oskarovém italském filmu dělat italskou sexuální bohyni Sofii Loren striptease, tomu nezbude nic jiného než to, co nakonec udělal i Marcello Mastroianni - totiž pomodlit se…👍 Produkce: Compagnia Cinematografica Champion
Je to jeden z barevných obrazů italského života a konfrontace dvou postav, z nichž každá vykazuje celou řadu vlastností a slabosti typických pro muže a ženu. Jak může Filoména přimět obchodníka, aby se s ní oženil ? Jak může udělat velký přechod od ženy v domě k přijetí manželova jména? Jak může překonat strašlivou propast nerovné sociální příslušnosti? Řešení našla vskutku šalamounské. Nádherně okázalý film. Produkce: Compagnia Cinematografica Champion
Film který každý viděl stokrát, tak nemá význam na to koukat znova když to zas jednou dávají v TV. Jenže pak se do toho zakoukáte a vidíte to po 101. Není to jen herecký koncert Dustina Hoffmana, je to celé dokonalé. Je to jeden z etalonů hollywoodské komedie pro mainstreamové publikum. Produkce: Columbia Pictures Corporation
Elementární otázka to, co opravdu dělá člověka člověkem. Je to přítomnost duše? Je to schopnost vytvářet nový život? Rozloženo na pro mě dlouhé skoro tři hodiny je to milník příběhu a je nutno pozorně sledovat, všude jsou skryté malé detaily, se kterými se následně pracuje a odkazy na první část příběhu. Dějový obsah je jedna věc, ale druhou je vizuální dojem z filmu a ten je špičkový. Exteriérové scény, ve kterých dominují různé odstíny šedé, prosvětlené město nebo jen oranžové tóny zničeného města, téměř každá scéna vypadá zcela autentická, jako kdyby tento temný svět skutečně někde existoval. Tomu koresponduje dokonalý soundtrack. Produkce: Scott Free Productions
Tento filmový záznam tragédie Johna Webstera Vévodkyně z Malfi vyniká výborně nasnímaným představením s komorní atmosférou decentně nasvícené divadelní scény s takřka filmovými barokními kulisami. Webster součastník to Shakespeara napsal své postavy brilantně, tyto jdou vědomě za svými cíly, vyvíjí se a postupně odkrývají své charaktery v boji o moc plném intrik.
Když si člověk na tento film udělá čas, dá si sklenku whisky s ledem, pustí si ho pozdě v noci za tmy na svém domácím kině (ne na PC), musí dojít k jednoduchému zjištění, tohle je kultovní film. Nejsem příznivec crossoverů, postmoderních postupů ve víceúrovňovém čtení nebo v různých odkazech na jiná díla, ale zde mi to nevadilo. Dojem na mne udělala rozverná podívaná na excentrické až nihilistické postavy žijící v pařížském metru symbolizující alternativní undergroundovou společnost._____Více než příběh je tady ale důležitější tehdy nový vizuální styl "cinéma du look" s technicky brilantní mizanscénou. (Velký Gatsby zdraví, ale nebyl to Hollywood kdo objevil tento filmový vizuál vycházející z reklamní estetiky, nýbrž Francouzi v 80. letech v čele s Lucem Bessonem.) Z filmu dýchá kreativita a invence tvůrců. Fandy glamour by mohl zaujmout jeden z prvků "cinéma du look" a to extravagantní účes Isabelle Adjani - provokativní pankáčský irokeze. 👍 Produkce: Les Films du Loup
V oskarovém La Nuit américaine se dozvíme, jak filmování funguje, jaké jsou příjemné i obtížné momenty a jak kino vytváří iluze. Truffaut je režisérem za kamerou i před kamerou a vykreslil tu obraz režiséra, který se jako matka stará o své filmové hvězdy, který je psychologem zabývajícím se jejich problémy a na place tvrdě pracuje a realizuje své představy._____Název filmu Americká noc je označení pro technický trik, kdy se za pomoci filtru denní nahrávky mění na noční. Zajímavý pohled je na herce, kteří jsou trochu jako malé děti a mají problém rozlišit mezi filmem a reálným světem a kteří své pocity snáze zahrají ve filmu, než že by je dokázali v reálném světě skutečně prožít._____ Magický dojem umocňují lyrické sekvence s podkresem klasické hudby. Jen málo filmů se povede tak, že jsou bezchybné, naprosto dokonalé. Řekl bych, že toto je jeden z nich. Něco jako Melvillova Armáda stínů nebo Wilderovo Some Like It Hot.
Tady navíc autor přenáší na diváka své nadšení pro film.
. Produkce: Les Films du Carrosse
Démon Orlock, hra stínů, objektiv, kamera, celuloidový pás. Sugestivní syrový film. Filmová doba kamenná do kamene tesaná. Produkce: Jofa-Atelier Berlin-Johannisthal
Sociální drama ovlivněné filmařskými postupy "cinema verité". Sociologický aspekt filmu promlouvá i bez naturalistických dialogů, pouze z chování postav. Je to do značné míry řeč těla, která vypráví příběh. Mimika, gesta, proxemika jsou zabírané ruční „dokumentární“ kamerou, to vše dodává pocit autenticity. Tento filmový vztah -Huppert a Depardieu- určitě nebude nejběžnější romantika co jste kdy mohli vidět. To je ale jen plus. Nebude to asi ani nejhlubší sonda do sociální propasti mezi proletářem a příslušnicí střední vrstvy. Filmu se ale i tak povedlo zachytit kus pravdy. 👍 Produkce: Gaumont
"Sauve qui peut (la vie)" je zajímavá směs formy a obsahu. Používány jsou zpomalené sledy snímků pro narušení rytmu vyprávění. Tyto změny se ve filmu zdají být zcela nepřirozené, odrážejí však náhodnost a nepředvídatelnost podobně jako skutečné události mohou ovlivnit náš smysl pro realitu. (Nečekaná událost může snadno narušit to, co vnímáme jako realitu a jak rychle nám ubíhá čas, ale čas bude i nadále mít stejný rytmus pro všechny ostatní touto událostí nedotčené). Podobná je práce se zvukem. Zvuky někdy překrývají dialogy, jindy jsou ruchy postupně odfiltrovány nebo je zvuk zcela odříznut. Relativně lehký film (navzdory těžkým tématům) a asi jedna z více konvenčních prací autora. Každopádně zábavné. Produkce: Sara Films
Velmi chytře vystavěný psychologický thriller, který staví překvapivě pevný most mezi dva tak rozdílné světy jako je art a pulp. 👍 Produkce: Société Nouvelle de Cinématographie
Komedie ve stylu veseloherních klasik Billyho Wildera, postavená na scénáři jak ze slabikáře, zručné režii a svižném tempu se známými herci - Claudia Cardinale, kongeniální Pierre Mondy a v kvitesenční roli Jacques Francois. 👍 Produkce: Les Productions Artistes Associés
Moje komentáře
Butch Cassidy a Sundance Kid (1969)
Film nového Hollywoodu kdy byly koncem 60. let krom orientace na mladé publikum oživeny klasické žánry, ve filmech se objevilo více násilí nebo komediální prvky. Jedním z takových úspěšných filmů byl např: Bonnie a Clyde a vznikl tak i tento film s novou hvězdnou dvojicí Redford-Newman a na western s nezvykle komediálně laděným životopisným příběhem. Soundtrack k filmu je poměrně úsporný, ale když zazní tak je to hned velký hit konce 60. a začátku 70. let Raindrops Keep Fallin nebo výborná scatovaná melodie South American Getaway . Zhodnocení filmu je prosté: nejlepší westernová komedie co kdy byla natočena. Produkce: Campanile Productions
Hračka (1976)
Pojem hořká komedie je tu naplněn po okraj. I když v těch dávných dobách se ještě nepoužíval, protože nebylo nutné za něj schovávat absenci komedie samotné. Sonda do vyšších kruhů nové šlechty je povrchní a nad dramatem převažuje komedie, přesto zasahuje podstatu kapitalismu a některé související sociální aspekty trefně a precizně, aniž by se stala manipulativním kýčem. Na to má Francis Veber autorský film pevně pod kontrolou, humor i satira jsou integrovány v harmonické rovnováze. Pro mě to není nejzábavnější film s Richardem, ale objektivně vzato určitě jeden z nejlepších. S dokonale sekundující hudbou Vladimira Cosmy. Tato kousavá sociální ironie bude ještě dlouho „stálesvěží“. Bohužel. 90% Produkce: Andrea Films
Melancholia (2011)
Tam kde chybí sci-fi akční filmový zvuk plný výbuchů, nachází se úvodní prolog. Osm minut jsou stylistický glanc s extrémně zpomalenými sekvencemi a nadměrným post-zpracováním, které nutně budí nadšení. Je ale trochu problém orientovat se ve světě, který je v reálném životě obtížné pochopit. Nemluvě o mentalitě kontroverzního, svéhlavého filmaře. Je pro snazší pochopení motivací tvůrce lepší mít diplom z psychologie nebo atestaci z psychiatrie?_____Nebo nad tím nerozjímat a uznat, že jedině takovýto artový snímek dokáže přimět cudnou hollywoodskou hvězdu exhibovat ve stavu „ganz ohne“. Kapalnou syntézu impozantního romantismu a v dokumentárním stylu odhalenou Dunst by měl umět ocenit i ten nejchlupatější melancholik ze stodolní. Je to vždy známka skvělého filmu, když nabízí mnohem víc, než si můžete rozbalit v jediném pohledu. To je důvod k meditaci. _____Hollywoodu navzdory potutelně si mnu ruce – Evropa dokáže vytvořit katastrofický film, má tuto intelektuálně zveličenou nereálnost, Evropa má sci-fi natočené lehce roztřesenou, nervní kamerou dánského idiosynkratického režiséra, to si zaslouží plnou palbu, atˇ už v tom hledá kdo chce co chce. Produkce: Zentropa Entertainments
Bonnie a Clyde (1967)
Gangsterské melodrama o skutečných antihrdinech s nádechem antikulturní alegorie inspirované filmovými postupy francouzské nové vlny - snad i proto je to stále svěží americká klasika. Produkce: Warner Brothers/Seven Arts
Svatby pana Voka (1970)
Konverzační komedie se spoustou vychytaných dialogů, za kterou by se nemusel stydět ani Billy Wilder. Pan Vok je jedna z nejlepších filmových kreací mistra Kopeckého, ale hraje tu celá plejáda špičkových herců. Landovského flegmatický císař je také povedený. Překvapivě to tady nemá ani sedumdesát procent. Možná je to tím, že je to komedie inteligentní. Inteligenti to nemaj jednoduché. A inteligenti, kteří si i přes vysoké vzdělání zachovali zdravý rozum jako tato komedie to nemaj jednoduché nikde, ani na csfd. 90% Produkce: Filmové studio Barrandov
G. Verdi: Trubadúr (divadelní záznam) (2014)
Kolem hudby, hvězd Domingo, Netrebko není co dodávat, ale překvapila kreativní stylizace výpravy i moderní pojetí scény.
Vlk z Wall Street (2013)
Příběh obchodníka insider tradingu má odrážet americkou posedlost zbohatnout za každou cenu, ale mám obavy, že i spousta středoevropanů má doma cenné papíry v hodnotě, při které by mohly být prakticky vytištěny na velmi jemném papíře svinutém v roli._____Producenti filmu Scorsese a DiCaprio poukazují na to, že Vlka chytili při něčem, při čem se spousta jiných chytit nedala. To jeho podíl na budování kapitalismu na Wall Street dosti relativizuje, nicméně jeho zásluhy nijak neomlouvá._____Belfort byl průkopníkem v zavádění toho, čemu se dnes říká team-building. Pravda, vzal to po svém - nebylo mnoho společností, které by měly lehké holky v přízemí, drogové dealery na parkovišti, exotická zvířata v šatnách a každý pátek soutěže ve vrhání trpaslíků._____Celé je to zfilmováno parádně, umělecký dojem trochu kazí fakt, že se v závěru filmu objeví i skutečný Belfort (ten skřet v poslední sekvenci) a jeho vyobrazení jako borce co se snažil svého partˇáka varovat – ve skutečnosti ho prachsprostě naprášil a vysloužil si tak mnohem kratší oplocenou státní dovolenou než jeho kolega. V Česku tomu říkáme kontroverzní podnikatel. Vlk z Wall Street aneb vše co jste chtěli vědět o kapitalismu ale báli jste se zeptat.
Pošetilost mocných (1971)
Chudí mají mít svou bídu a král své zlato. (Platí a platilo za každého režimu). Jeden z nejlepších filmů co Louis de Funès kdy natočil. Produkce: Gaumont International
Četník se žení (1968)
Louis de Funès v nejlepší kondici, tady to prostě jiskří. Scénář šitý na míru a perfektní režie Jeana Giraulta, klasika fr. komedie. Produkce: Société Nouvelle de Cinématographie (SNC)
Vrchní, prchni! (1980)
Geniální Svěrákův scénář, výborná a nedoceněná Smoljakova režie, vynikající Uhlířova hudba. Vránův životopis zní dnes takto: po škole jsem se vyučil knihkupcem, nastoupil jako knihkupec, pak nastoupil do nápravného zařízení, pak nastoupil jako druhý houslista do Pražské filharmonie a jsem stále druhý houslista Pražské filharmonie. Bývalý knihkupec a falešný vrchní Darek Vrána v pětasedumdesáti letech nemá už tak pevnou ruku a jeho smyčec sice trochu chytá stařecký třes, ale to co se naučil v Daliborce ladí stále a pokud se tohle někomu nelíbí, tak jediné co potřebuje je festovní šňůra na prádlo a vzrostlá jabloň. Produkce: FSB
Na samotě u lesa (1976)
Marná sláva, Menzel uměl vykreslit venkov s podmanivou poetikou a s až Ladovským citem pro atmosféru idylické vesnice. Postaveno na geniálním scénáři S+S. Já říkal, že se vám film bude líbit - tohle chce každý vidět ještě jednou. Produkce: FSB
ČT Live - Katapult (koncert) (2005)
Solidní nářez na to že je to vše zahráno jen s bicími, basou a kytarou - to už chce grif.
„Já to tedy beru, šéfe...!“ (1977)
Komedie založená na profesionálním scénáři, řemeslně zručné režii, charismatických hercích. Vše ohlídáno fungující dramaturgií. V dnešní době kdy se 40 let od vzniku filmu komerční televize přetahují o tento snímek, zůstává „Já to tedy beru, šéfe...!“ u zdejší komunity stále jen v modrých číslech._____ A to nejsou lidi! Nejím, nespím, dělám šestnáctky za plat osmihodinovky, že se mi smějí i sedmnáctky ze zdejšího gymnázia. A ted´za mnou přišli Pitras s Vacákem, že prý mám jít dělat mzdového účetního do jejich eseróčka. Jinak budou mé nepravosti ty nahoře určitě zajímat… To víte, každý má doma ve skříni schované nějaké to čapí hnízdo! Tak já to tedy beru – ovšem nabídli mi desetinásobek platu, stravenky, žetony do casina v Hiltonu, jednu luxusní prostitutku (studentku mediny) dvě hodiny týdně grátis a k tomu jednu luxusní garsoniéru v jednatřicátém patře mrakodrapu na Pankráci. Nejsou lidi. Tomu říkám kapitalismus deluxe! Produkce: FSB
Veselé Velikonoce (1984)
Povečeřel slupky od brambor, zapil petrolkou, za svitu luny psal tyto řádky, neb můj displej už roky není podsvícen. Velikonoční slepička mi nikdy nesnesla zlaté vajíčko. A to mám Velikonoce tak rád. Tak jen prasklé skořápky z kraslic zbyly na mne, takové ty umorousané nevzhledné, co nikdo nikdy nechtěl, ať mám nač vzpomínat. Takže zase s příštím rokem Veselé Velikonoce! A v plné palbě! 👍 Produkce: Cerito Films
Zvíře (1977)
Jeden tlustý požírač špaget natočil tak špatné filmy, že i dobročinné spolky je odmítaly promítat zadarmo. Tady ovšem Aldova improvizace po Italsku za francouzské peníze s Brunem Ferrari dopadla na výbornou. Skvěle zrežírováno, dokonalý soundtrack Vladimira Cosmy a Belmondo jak ho máme nejraději. Sympatický rošťák Mike Gaucher horká hlava, ale srdce má ze zlata. 👍 Produkce: Cerito films
Tři mušketýři (1973)
To snad žabožroutům udělali ti Britové naschvál, že přišli s touto neortodoxní adaptací Dumasova románu právě oni. Je to paradox, ale je to tak - domovská francouzská spíše konzervativní verze z roku 1961 tomuto šlape na paty, ale nemá tu poetiku Lesterova filmu. Britové dodali této adaptaci „něco“ čemu říkáme X-faktor a to se pak překonává velmi těžko. S ohledem na dnešní filmařské trendy bych se nebál označit tento film „navěky nejlepší“. Produkce: Alexander, Michael and Ilya Salkind Productions
Dívka s perlou (2003)
Natočeno podle fiktivního historického románu z roku 1999. Překvapivě se nejedná o umělecký portrét, ale pozornost je směřována k modelce slavného obrazu. Ostatně o malíři samotném se dochovalo méně známých faktů než o jeho rodině či mecenáších. Ví se např. že Vermeer často používal pro své kompozice kameru obskuru, (dírkovou komoru), což byl předchůdce fotoaparátu a oblíbená pomůcka barokních malířů. Tvůrci do filmu zakomponovali tyto známá fakta stejně jako fantazii romanopisce a vznikl přesvědčivý mix. Story ale není nosnou sílou, tím je vizuální stránka filmu. Detailní mizanscéna a kamera filmující fotografické obrazy spoluvytváří výbornou atmosféru. Výpravný film s decentním příběhem a do hl. rolí opticky padnoucí Scarlett Johansson a Colin Firth. Postava Scarlett v turbanu a s perlou jako kdyby ožila a vystoupila z Vermeerova obrazu, magické...baroko. Produkce: UK Film Council
Včera, dnes a zítra (1963)
Včera dnes i zítra, pořád platí to stejné: kdo viděl v tomto oskarovém italském filmu dělat italskou sexuální bohyni Sofii Loren striptease, tomu nezbude nic jiného než to, co nakonec udělal i Marcello Mastroianni - totiž pomodlit se…👍 Produkce: Compagnia Cinematografica Champion
Manželství po italsku (1964)
Je to jeden z barevných obrazů italského života a konfrontace dvou postav, z nichž každá vykazuje celou řadu vlastností a slabosti typických pro muže a ženu. Jak může Filoména přimět obchodníka, aby se s ní oženil ? Jak může udělat velký přechod od ženy v domě k přijetí manželova jména? Jak může překonat strašlivou propast nerovné sociální příslušnosti? Řešení našla vskutku šalamounské. Nádherně okázalý film. Produkce: Compagnia Cinematografica Champion
Tootsie (1982)
Film který každý viděl stokrát, tak nemá význam na to koukat znova když to zas jednou dávají v TV. Jenže pak se do toho zakoukáte a vidíte to po 101. Není to jen herecký koncert Dustina Hoffmana, je to celé dokonalé. Je to jeden z etalonů hollywoodské komedie pro mainstreamové publikum. Produkce: Columbia Pictures Corporation
Blade Runner 2049 (2017)
Elementární otázka to, co opravdu dělá člověka člověkem. Je to přítomnost duše? Je to schopnost vytvářet nový život? Rozloženo na pro mě dlouhé skoro tři hodiny je to milník příběhu a je nutno pozorně sledovat, všude jsou skryté malé detaily, se kterými se následně pracuje a odkazy na první část příběhu. Dějový obsah je jedna věc, ale druhou je vizuální dojem z filmu a ten je špičkový. Exteriérové scény, ve kterých dominují různé odstíny šedé, prosvětlené město nebo jen oranžové tóny zničeného města, téměř každá scéna vypadá zcela autentická, jako kdyby tento temný svět skutečně někde existoval. Tomu koresponduje dokonalý soundtrack. Produkce: Scott Free Productions
Duchess of Malfi, The (divadelní záznam) (2014)
Tento filmový záznam tragédie Johna Webstera Vévodkyně z Malfi vyniká výborně nasnímaným představením s komorní atmosférou decentně nasvícené divadelní scény s takřka filmovými barokními kulisami. Webster součastník to Shakespeara napsal své postavy brilantně, tyto jdou vědomě za svými cíly, vyvíjí se a postupně odkrývají své charaktery v boji o moc plném intrik.
Podzemka (1985)
Když si člověk na tento film udělá čas, dá si sklenku whisky s ledem, pustí si ho pozdě v noci za tmy na svém domácím kině (ne na PC), musí dojít k jednoduchému zjištění, tohle je kultovní film. Nejsem příznivec crossoverů, postmoderních postupů ve víceúrovňovém čtení nebo v různých odkazech na jiná díla, ale zde mi to nevadilo. Dojem na mne udělala rozverná podívaná na excentrické až nihilistické postavy žijící v pařížském metru symbolizující alternativní undergroundovou společnost._____Více než příběh je tady ale důležitější tehdy nový vizuální styl "cinéma du look" s technicky brilantní mizanscénou. (Velký Gatsby zdraví, ale nebyl to Hollywood kdo objevil tento filmový vizuál vycházející z reklamní estetiky, nýbrž Francouzi v 80. letech v čele s Lucem Bessonem.) Z filmu dýchá kreativita a invence tvůrců. Fandy glamour by mohl zaujmout jeden z prvků "cinéma du look" a to extravagantní účes Isabelle Adjani - provokativní pankáčský irokeze. 👍 Produkce: Les Films du Loup
Americká noc (1973)
V oskarovém La Nuit américaine se dozvíme, jak filmování funguje, jaké jsou příjemné i obtížné momenty a jak kino vytváří iluze. Truffaut je režisérem za kamerou i před kamerou a vykreslil tu obraz režiséra, který se jako matka stará o své filmové hvězdy, který je psychologem zabývajícím se jejich problémy a na place tvrdě pracuje a realizuje své představy._____Název filmu Americká noc je označení pro technický trik, kdy se za pomoci filtru denní nahrávky mění na noční. Zajímavý pohled je na herce, kteří jsou trochu jako malé děti a mají problém rozlišit mezi filmem a reálným světem a kteří své pocity snáze zahrají ve filmu, než že by je dokázali v reálném světě skutečně prožít._____ Magický dojem umocňují lyrické sekvence s podkresem klasické hudby. Jen málo filmů se povede tak, že jsou bezchybné, naprosto dokonalé. Řekl bych, že toto je jeden z nich. Něco jako Melvillova Armáda stínů nebo Wilderovo Some Like It Hot. Tady navíc autor přenáší na diváka své nadšení pro film. . Produkce: Les Films du Carrosse
Harvie Krumpet (2003)
• Klasická animace bez digitálních efektů. Produkce: Melodrama Pictures
Upír Nosferatu (1922)
Démon Orlock, hra stínů, objektiv, kamera, celuloidový pás. Sugestivní syrový film. Filmová doba kamenná do kamene tesaná. Produkce: Jofa-Atelier Berlin-Johannisthal
Loulou (1980)
Sociální drama ovlivněné filmařskými postupy "cinema verité". Sociologický aspekt filmu promlouvá i bez naturalistických dialogů, pouze z chování postav. Je to do značné míry řeč těla, která vypráví příběh. Mimika, gesta, proxemika jsou zabírané ruční „dokumentární“ kamerou, to vše dodává pocit autenticity. Tento filmový vztah -Huppert a Depardieu- určitě nebude nejběžnější romantika co jste kdy mohli vidět. To je ale jen plus. Nebude to asi ani nejhlubší sonda do sociální propasti mezi proletářem a příslušnicí střední vrstvy. Filmu se ale i tak povedlo zachytit kus pravdy. 👍 Produkce: Gaumont
Zachraň si, kdo můžeš (život) (1980)
"Sauve qui peut (la vie)" je zajímavá směs formy a obsahu. Používány jsou zpomalené sledy snímků pro narušení rytmu vyprávění. Tyto změny se ve filmu zdají být zcela nepřirozené, odrážejí však náhodnost a nepředvídatelnost podobně jako skutečné události mohou ovlivnit náš smysl pro realitu. (Nečekaná událost může snadno narušit to, co vnímáme jako realitu a jak rychle nám ubíhá čas, ale čas bude i nadále mít stejný rytmus pro všechny ostatní touto událostí nedotčené). Podobná je práce se zvukem. Zvuky někdy překrývají dialogy, jindy jsou ruchy postupně odfiltrovány nebo je zvuk zcela odříznut. Relativně lehký film (navzdory těžkým tématům) a asi jedna z více konvenčních prací autora. Každopádně zábavné. Produkce: Sara Films
Vražedné léto (1983)
Velmi chytře vystavěný psychologický thriller, který staví překvapivě pevný most mezi dva tak rozdílné světy jako je art a pulp. 👍 Produkce: Société Nouvelle de Cinématographie
Dárek (1982)
Komedie ve stylu veseloherních klasik Billyho Wildera, postavená na scénáři jak ze slabikáře, zručné režii a svižném tempu se známými herci - Claudia Cardinale, kongeniální Pierre Mondy a v kvitesenční roli Jacques Francois. 👍 Produkce: Les Productions Artistes Associés