Pink.Panther

Pink.Panther

mystifikace dadaismus

Česko
veselý mnich nebo smutný klaun

26 bodů

Moje komentáře

    • 11.8.2020  13:42
    Snílci (2003)
    ****

    Bertolucciho esteticko-filmové intelektuálně sofistikované cvičení jež má tři témata: kino, politiku a sex. Tyto se prolínají v diskuzích mezi třemi hlavními postavami, které si vybudují vlastní svět ve svém bytě, zatímco venku probíhají pouliční protesty studentské revolty roku 1968. Je to podáno s dostatkem empatie, šarmem a lehkostí, že je celkem snadné podlehnou názvu filmu a zasnít se také. Bertolucci vzdává hold světovému filmu, v prostřizích jsou skryty pozdravy od Keatona, Chaplina atd., skvělý soundtrack zahrnuje vše možné od Dylana až po hudbu z dobových francouzských filmů včetně prvního hitu u nás více méně neznámé, avšak pro pochopení kontextu francouzské moderní kultury významné šansonierky Françoise Hardy "Tous les garçons et les filles"._____Samostatnou kapitolou je nahota a sex ve filmu. Možná je to víceméně bezúčelná berlička pro povrchní atraktivitu filmu s naznačeným sourozeneckým incestem._____Tak či onak tehdy začínající filmové hvězdy to pojaly opravdu odvážně a adolescentní Evík po té co se ve své filmové prvotině svlékne do stavu ganz ohne, je autentickou sexuálně osvobozenou flower power teenagerkou a nenechá o svém velkém filmovém talentu pochybovat ani toho největšího puritána z kláštera poustevníků augustiniánů. Další mužské stars této trojky nijak nezaostávají, jen jejich herecký talent nedokáži tak odborně posoudit jako u Zelené Evy – tam jsem si naprosto jist. V čem trochu tápu je otázka, mám-li dílo považovat za filmový majstrštyk nebo úlet lascivního básníka z Parmy…Brilantně natočená a netuctová podívaná je to každopádně. 👍 Produkce: Recorded Picture Company

    • 5.8.2020  23:48

    Balada je snad jediný western „krvavého Sama“ který točil možná střízlivý, když žena není jen courou na jedno použití a brutalita tu nehraje prim. Za to pohled do výstřihu a na boky prostitutky Hildy v statických záběrech kamery dají vzpomenout obsesi Russe Meyera (proti které nic nenamítám) a viděl bych tu i inspiraci spagetti westerny Sergia Leone. Film mimo jiné nabídne kritiku pokrytecké morálky v podobě chlípného kněze, pěkným falzetem odzpívané balady v duchu končících sixties music a výbornou režii i herecké výkony._____Prvních čtyřicet minut je skvělých, pak příběh mírně ztrácí páru, ubude komických momentů a závěr je možná trochu banální. A nebo druhý pohled, konec předpovídá přelom od století páry ke století benzínu a hrdina tentokrát neumírá jedoucí na koni s ostruhami na botách a kulkou z winchesterovky v zádech. A to je přece konec Divokého západu! 90%. Produkce: Warner Bros

    • 14.7.2020  22:36

    Dlužno říct, že remake za originálem nijak nezaostává, přidává barvu velmi solidní kameru a střih a ubrali na socialistické morálce, trochu to zmodernizovali což zasloužilí komsomolci přijmou z uzarděním, ale pokrok nezastavíš. Smysl takových povedených remaků je oživit legendy - stalo se, tohle je velmi solidně zmáklej válečnej film.

    • 4.7.2020  15:18
    Léto (2018)
    ****

    Leningrad, jedno léto na začátku 80. let, sovětský pre-perestrojkový rock-underground zfilmovaný černobíle s vybranými barevnými akcenty a vloženými Scratch-animacemi. Důraz je kladen především na vztahy v hudební komunitě. Politika přichází do popředí velmi málo a pak se s ní zachází decentně, není to žádná agitka jak ji známe z hřebejkových takyfilmů. V roli Nataši je vycházející hvězda ruského filmu Irina Staršenbaum. Můžeme tedy Rusům závidět nejen šikovnou režii. Ostatně pokud chcete vidět v českém filmu trochu schopnou mladou herečku, která trhne sexappeal hvězdy současného českého filmu Simony Babčákové, musí tato být ze Slovenska, z Maďarska nebo třeba z Tatarstánu (Elizaveta Maximová).

    • 4.7.2020  12:59
    Princezna a písař (TV film) (2014)
    ****

    Po té co jsem ukončil proces smíření, tedy smířil jsem se s tím, že už ani princové a princezny nejsou to co bývali a poválečná kvalita nám v tom lepším případě mizí v domovech důchodců, nutno po letech zkonstatovat že tohle nebyla ani zdaleka ta největší bizarnost co se objevila na televizních obrazovkách o Vánocích. Naopak. Ano, Janek bude bez charizmatu, princezna je odvážná i mužná zároveň - možná až příliš, ale na TV formát to má solidní výpravu zajímavé exteriéry i interiéry a Janák je solidní řemeslník. Moja zaujímavosť z natáčania: původně měla hrát Janka Monika Timková a princeznu Matouš Ruml, ale na první klapku to bylo změněno po té, co si Ruml tvrdošíjně odmítal oholit lýtka. Tak hlavně za ten vizuál 70%.

    • 28.6.2020  01:57

    Režisér udržuje po 3 hodiny vysoké napětí, což pomáhá nechat oči na obrazovce, člověk čeká jaký obraz a zvuk přijde dále a za tuto práci je odměnou meta-fiktivní psychedelický úlet, kde autor chce diváka přesvědčit, že kino je nejlepší místo pro vyjádření abstraktních myšlenek. Aby se mu to bytˇ jen částečně povedlo bude asi nutné místo sáčku s popcornem u toho chroupat kostky cukru s dietylamidem kyseliny D-lysergové. Bez odpalu do jiné dimenze to totiž nevidím moc nadějně.

    • 26.6.2020  01:27

    Nízkorozpočtové komediální drama, kde necinematická režie sráží film na něco, co se ve výsledku až příliš podobá televizní komedii, než aby mohlo být vytvořeno opravdu dobré kino. Gene Sekáč předvání brilantní herecký výkon, ale nikoliv strhující, je možná trochu brzděn částečně kostrbatým scénářem i zmíněnou režií, i tak je radost sledovat precizní mimiku, která divákům zprostředkovává pocity postavy velmi přesně. Teri Garr mu zdatně sekunduje. Sympatický a docela zábavný film, který naráží na některé své výše uvedené limity. 70%

    • 25.6.2020  21:11
    Svět Pygmejů (TV film) (2011)
    ****

    Rituál zasvěcení mladých členů komunity do života - pilování zubů je zajímavý proces, kdy jsou zuby osekány do špičky za pomoci nože do něhož je tlučeno nástrojem nahrazujícím kladivo zkušeným členem kmene. Takový místní dentista a šaman v jednom. Má to i praktický význam kdy konzumované maso ulovených zvířat pygmejům nezůstává v mezizubních mezerách. Vskutku neortodoxní způsob jak se vyhnout používání mezizubních kartáčků. Nikdy bych nevěřil že to řeknu, ale došel jsem k závěru, že můj dentista je vlastně velmi mírumilovný člověk.

    • 25.6.2020  15:16

    Tento thriller s nádechem klasik od Hitchcocka je remakem stejnojmenného filmu roku 1952 a za mě se povedl. Peter Hyams si pro autorský film napsal scénář a seděl na režisérské stoličce i stál za kamerou a myslím že právě tam jeho práce vyniká nejvíce. Hra na kočku a na myš se z větší části odehrává ve vlaku, který Gene Hackman stále zapřažen před kamerou spolehlivě táhne do cíle.

    • 24.6.2020  23:29

    Sex, flámy, drogy či aids tvoří jakousi kulisu k širší výpovědi o konci 80.-tých let, která i tentokrát u Chytilové zůstává nadčasová. Spojení totálního antiherectví Sklepa a trademarkově neotesané autorské režie a neurotické kamery může diváka chvílemi svádět k dojmu, že sleduje polodokumentární film. Sklep je kapitola sama o sobě a spojení se svéhlavou režisérkou klaplo. I tak charakter filmu, originalní rukopis a hlavně think-tenk jde na vrub autokratické režisérky. Jeden z nejoriginálnějších filmů té doby, přiznám, mně ne zcela sympatický.

    • 21.6.2020  01:33

    Zajímavý film, taková investigace uměleckého ateliéru. Starší výtvarník „dostane“ jako modelku přítelkyni jiného malíře. Z ní se ale vyklube „La Belle Noiseuse", což je slangový výraz Quebecois, čili kanadské francouzštiny provincie Quebec, kde se tak označuje ženština co přivádí muže k šílenství. Anglický titul Troublemaker je všeříkající. Dlužno dodat, že Emmanuelle Béart je kverulantkou opravdu luxusní._____To co následuje je melodrama uprostřed něhož je stárnoucí umělec, odmítaná manželka a problémová modelka. Neurotizovaný malíř Michel Piccoli bojuje se svými démony a hrdým duchem jeho modelky. Hledá inspiraci pro její portrét a je odhodlán zachytit niternou podstatu modelky. Její tělo je uměleckou výzvou, ale hašteřilka představuje i oživení denního stereotypu malíře._____Režisér vyrobil také zkrácenou verzi, které říká „Divertimento“, doporučuji ale určitě čtyřhodinovou verzi. Přesvědčivá filmová studie vztahů v ateliéru bazírující na povídce Honoré de Balzaca. A těm co Piccolimu záviděli navrhuji, vylovte ze šuflete úhel, školní tempery a jděte do toho. Nějakou tu kost na zvěčnění vždycky najdete, pozor jen aby se vám nestala celoživotní kverulantkou…jsou takové případy. 👍 Produkce: Pierre Grise Productions

    • 5.5.2020  22:28
    Bazén (1969)
    ****

    Jeden z těch filmů, kde psychologie postav není nijak propracovaná, kde jejich jednání kulhá za předpokládanou realitou a kde to vůbec nevadí, protože francouzská krimi nic z toho nepotřebuje když má svou neopakovatelnou magii. To ví každý gallus.

    • 24.4.2020  14:24
    Přítelkyně z domu smutku (TV seriál) (1992)
    ****

    Jedna z mála opravdu povedených sond do světa totalitního komunistického režimu. Špičkový dramatický výkon Jiřiny Bohdalové.

    • 13.4.2020  11:43

    Precizní mizanscéna, divadelně strohá, ale promyšlená, výborně nasvícená a nasnímaná navozuje atmosféru doby minimálně tak, jak si ji představuje autorka díla. Vizuální vjem dokonale koresponduje s nihilistickým tématem filmu.

    • 8.4.2020  00:38
    Kmen (2014)
    ****

    Je známá věc že současné drama umí mnohem lépe než našinec Poláci Maďaří i Rumuni, ale že takto brilantně dokáží kolem nás znakovat i Ukrajinci jednoho nepřipraveného skoro překvapí. Luxusní festivalový kousek, syrový, celý bezeslov, přičemž se nejedná o retro němého filmu, ale o originální "hluchoněmý" snímek. Drsné ale nevtíravé, jen z povzdálí kamery chladně dokumentující.

    • 7.4.2020  11:32

    Slabikářový příklad pojmu rodinný film.

    • 3.4.2020  23:15

    Woody opět sarkastický sardonický, ale tentokrát netradičně podávájící divákovi temnou tragédii. Nelineární narativ je podle mého názoru téměř vždy na škodu vyprávění a nejinak je tomu v tomto filmu. Rozřezání času na bicoastální plátky funguje jen do určité míry, některé scény to okrádá o jejich emocionální vyznění, pakliže se ihned děj přesouvá k nové nesouvisející sekvenci. A to pro mne platí i když chápu, že právě dialektika mezi těmito dvěma časově rozřezanými rovinami je vlastně tím o čem ten film ve skutečnosti je. Cate Blanchett dostala po delší době konečně pořádnou roli a tady o zasloužené ceně Akademie asi nebude nikdo pochybovat. Člověk ale přec tak nějak automaticky očekává od společné práce nějvětšího žijícího filmového génia a nejlepší současné herečky ještě o něco víc.

    • 3.4.2020  00:57

    Nenáročná skandinávská artově laděná podívaná, výborně zrežírovaná i zahraná.

    • 28.3.2020  00:44

    L'Avenir je nenápadná skica portrétu ženy středního věku zachycená v určitém časovém úseku. Kamera sleduje hlavní postavu s odstupem ale vytrvale a pracuje pro zviditelnění jejího vnitřního života. Zdařilý autorský snímek s výbornou režií.

    • 20.3.2020  16:54

    Benoît Jacquot má jasný režisérský záměr podat Deník komorné - komorně precizně a s citem pro věc. Přičemž režie si je jasně vědoma že má v hlavní roli mladou herečku která Francii už léta chyběla a které právě komorní drama sedí nejlépe.

    • 20.2.2020  00:56
    Past (TV film) (2020)
    ****

    Natočeno překvapivě, nabízela se taková další hřebejkovsky laděná agitka s jednoduchými závěry a hle na myslivce - ono ne, Polesný tomu dal dokonce nadhled.

    • 17.2.2020  14:01
    Playtime (1967)
    ****

    Artově laděná groteska naroubovaná na satiru o moderním městském urbanismu, vycizelovaná do posledního detailu, např: sekundová diagonální kompozice obrazu za sebou do pozadí ustupujících staveb. Spousta gagů poukazuje na architektonické úlety, nesmyslné unifikace, designové výstřelky, různé nedodělky, které jsou ukázány pomocí zajímavé práce se zvukem, (nesmyslná délka chodby znázorněná dlouhým zesilujícím klapáním podpadků blížící se postavy). Svým způsobem geniální dílo. O kvalitách filmu asi nebudou velké pochyby, diskutabilní bude jen do jaké míry je film vlastně zábavný.

    • 11.1.2020  01:27

    Kombinace romantiky, komedie, satiry, dramatu, krimi v jednom filmu. Zajímavá je večeře kde C.L. kritizuje snoby a lidi vysoké společnosti. Jako vždy bezvýrazná tvář Ventury dokáže udržet nevysvětlitelnou podmanivost. Zárověň je jeho projev poněkud laxní. Tuhle postavu měl hrát herec s univerzálními hereckými schopnostmi (Jean Paul Belmondo ideálně) a vše by do sebe 100%-ně zaklaplo. Ale stále je tu Lenouchův trademark, hra autora s divákem, statická kamera snímající rozhovory s filosofickým obsahem v úrovni očí až po neamerický lelouchovský a jen zdánlivě otevřený konec. I to je součást hry - ponechat na divákovi aby si scénář dopsal sám, a je to nádherně fatalistický konec.

    • 16.12.2019  22:59

    Neorealistická konfrontace konzervatismu a liberalismu viděná observačním pohledem renomované De Santisovy kamery do nitra činžovního domu, kde se odehrává konverzační snímek o domestikovaném Američanovi, jenž je "napaden toxickou italskou šlechtou".

    • 21.10.2019  12:28

    Divertimento je víc než jen zkrácenou verzí „La Belle Noiseuse“, tento režisérský re-cut obsahuje záběry s některými důležitými rozdíly v snímaných pohledech oproti původnímu filmu.

    • 20.10.2019  01:55
    Koleje osudu (2013)
    ****

    Předloha by si zasloužila opravdu vyjímečnou režii (je to průměr), ale fakt že je snímek natočen podle skutečné události to celé vrhá přec jen do jiného světla 70%.

    • 14.10.2019  11:57

    Je náročné přežít s tímto filmem první půlhodinu, než si člověk zvykne, některé dialogy se často zdají velmi podivné a arytmické jak je to celé zpívané, ale najdeme v tom typický trademark francouzské nové vlny – experiment. Experiment v podobě spojení neortodoxní zvukové stopy-zpěvu a inovativního vizuálu, na bázi proklamativně banální červené knihovny právě v kontrastu k neortodoxnosti filmové formě. Barevné schéma, demonstrativní zelené, růžové, fialové … barvy stěn místností, barvy deštníků atd. přípomíná výtah z palety francouzských impresionistů. Ohoz Catherine Deneuve její celkové sladění je jak vytažen z obrazů Lautreca, i děštivé městské scény připomínají typické Pařížské impresionistické malby 19. století. Nevšední a promyšlený audiovizuální zážitek, vycizelované umělecké dílo které klame obsahem a překvapuje formou. Produkce: Parc Film

    • 30.8.2019  00:40

    Příjemně plynoucí snímek klasického střihu ze starého venkovského sídla, Michèle Mercier v roli sociální pracovnice a Jean Gabin ve své typické roli "toho nejsilnějšího". Příběh banální, ale mizanscéna, hudba i kamera pomohla ke kladnému hodnocení.

    • 25.8.2019  16:58

    Na poprvé jsem nějak přehlédl to překvapivé cameo Romy Schneider. Tedˇto vidím tak, že kdyby si prohodily role s nevýraznou Laforêt mohla být tato role zahraná s větší naléhavostí. René Clément se na castingu zachoval asi jako vlastenec a na ůkor filmu.

    • 23.8.2019  03:56

    Film se tváří jako nejlepší britský produkt, ale ve skutečnosti je to vzácné staromódní romantické drama made in Hollywood. Inteligentní scénář byl napsán podle výborné románové předlohy z roku 1925, která sice nemá hloubku Oskara Wilde, ale přesto má svou kvalitu a výpovědní hodnotu čehož si byli vědomí i Naomi Watts a Edward Norton, kteří se ujali i role producentů. Barevný závoj je klasickou adaptací kterou jednoznačně doporučuji ke zhlédnutí. Je tu výborná režie, tvůrci jsou si dobře vědomi jakou oporu mají v hlavním hereckém duu, Naomi Watts dostala dostatek prostoru aby zas jednou potvrdila, že patři mezi nejlepší herečky součastnosti. A v neposlední řadě náročnému divákovi může vyhovovat že toto komorní drama nedosahuje epickosti hollywoodské velkovýpravné elity. 85% 👍 Produkce: Warner Independent Pictures