RomanHyde

RomanHyde

Roman Michna

okres Nový Jičín


10 bodů

Moje oblíbené filmy

  • poster

    Stalker (1979)

    Úžasné dílo nejvyšší kvality, výpověď o lidské slabosti, touze, strachu a povrchnosti, za použití uměleckých, přesto velmi citlivých výrazových prostředků, které lze popsat v rámci dokonalé filmové estetiky slovem KRÁSA. Citlivým a vnímavým duším se monology a dialogy vryjí do srdcí, stejně jako by si zasloužily vytesat do kamene a denně tak připomínat současné populaci základní lidské hodnoty.

  • poster

    Dvojí život Veroniky (1991)

  • poster

    Tři barvy: Červená (1994)

    Kieslowskeho poslední film a zároveň završení barevné trilogie. Asi nejkomornější ze všech Kieslowskeho filmů, které stojí na hlubokých a skvělých dialozích Irene Jacob a Jean Louise Trintignanta o životě, náhodě, čistotě, soudcovství a odsuzování,morálce a naději. Mám pocit, že stejně jako Tarkovskij celý svůj odkaz převedl do své poslední "Oběti", tak i Kieslowski "Červenou" sdělil vše co chtěl říci a ukázal nám život takový jaký je.. a totiž že žijeme předem napsaný scénář i finále. A v Červené bylo finále asi nejkrásnější, nejemotivnější... vlastně nelze popsat slovy. A v tom je nádhera filmu, nemusíte používat slova. Červená je pro mne jedním z nejlepších filmů a asi nejlepší film 90tých let.

  • poster

    Tři barvy: Modrá (1993)

    Úžasně modré drama deroucí se do morku kostí. Kieslowski díky svým vizuálním schopnostem, citem pro detail a pomocí asi nejlepší herečky kterou mohl pro roli získat (Julii Binochet byla zároveň nabídnuta role v Jurském parku) vytvořil něco, na co se nezapomíná. Emoce smutku, balancování na hraně mezi touhou žít a nebo ukončení svého pozemského trápení, pocitů beznaděje a totální ztráty, to vše s jiskřičkou naděje a světýlka na konci tunelu ve 100 minutách, kdy ani jedno filmové políčko nebylo nadbytečné a bylo využito do posledního detailu. Absolutní dokonalost.

  • poster

    Tři barvy: Bílá (1994)

    Po temné modré přišla panensky bílá. Bílá je o lásce která má různé podoby a v tomhle případě je nenaplněná a neopětována. Polák Karel Karel s ní bojuje a nakonec se snaží vítězit pomstou. Jde však tahle nad láskou zvítězit? Kieslowski obrací o 180 stupňů a po modrém dramatu přichází s bílou tragikomedií, která je lidem bližší, protože se dotýká tématu, se kterým má většina z nás zkušenost. Film je to neuvěřitelně lidský a otevřený. Civilní herectví Zamachowského ještě více přibližuje příběh divákovi a není problém se s hlavní postavou ztotožnit. Díky tomu dostává "tento obyčejný" film zcela jiný rozměr. Kieslowski opět dokazal, že se dá na "malém jevišti odehrát velké divadlo".

  • poster

    Nebe nad Berlínem (1987)

    Epochální!!! Andrej Tarkovskij se tohoto snímku nedožil, zemřel o rok dříve, ale myslím že by mu udělal moc velkou radost. Svou hloubkou, filozofií v každém okénku a neskutečně krásným nasnímáním se Wim Wenders velmi přiblížil k tvorbě výše zmíněného ruského génia a zároveń se použitými prostředky v určitých momentech na něj odkazuje. Kamera i zvuková stopa jsou neuvěřitelně propracovány a už jen pokud hodnotíme tohle, řadí se tento snímek mezi jedinečné. Přidáte-li k tomu hluboký filosofický obsah, kdy mistr ztvárnil to co si my všichni "šeptáme", myslíme, co je pro většinu tvůrců tabu a co má jen pár jedinců odvahu převést na filmové plátno, vznikne dílo neskutečných kvalit, tedy kultovní snímek. V hodnocení mi na něj pět hvězdiček bohužel nestačí.

  • poster

    Krátký film o lásce (1988)

    Velikost režiséra Kieslowskeho lze velmi jednoduše dokázat oběma krátkými filmy, o lásce a zabíjení. V tom samém prostředí vytvořil nejdříve "peklo" a potom "ráj". Použil jen jiný příběh, jiné osudy těch samých obyvatel a jiný úhel pohledu. To samé sídliště je v jednom filmu neuvěřitelně špinavé, studené a šedé , v druhém je "barevné", plné života a lásky. Netřeba velkých a nákladných epochálních exteriérů, bombastických předloh a hollywodských rozpočtů aby byl natočen krásný film o lásce. Kieslowski to dokazuje levou zadní.

  • poster

    Krátký film o zabíjení (1987)

    Asi nejsugestivnější snímek co jsem viděl!! Člověk na něj nezapomene a pokud se dívá dopoledne jako já, má jim ovlivněn celý zbytek dne a to nikterak růžově. Polodokumentární kamera a šeď chladného špinavého sídliště, které tak dobřé známé, jsou hlavními prostředníky mezi námi a dvěma postavami, z nichž jedna měla to štěstí a vyrostla v pochopení, toleranci a dostalo se ji vzdělání , a druhé se těmto hlavní aspektům pro hladké začlenění do společnosti nedostalo. Jak málo chybí a člověk se dostane na rozcestí, jak malá hranice je mezi životem a smrtí, co ještě je a co už není osud. Kieslowski zachytil naprosto výborně, syrově a bez jakýchkoliv vlastních emocí, a velmi krátce a výstižně, příběh o zabíjení........... ať už těch vinných či nevinných. Nastavuje zrcadlo naší společnosti, kdy se staráme hlavně sami o sebe a těm co pomoc potřebovali ale nepomohli jsme, nenabídneme záchranné lano, ale provaz.

  • poster

    Blade Runner (1982)

    Má srdcovka. Znám jej nazpaměť, včetně rozhovorů. Výborná tíživá a deštivá atmosféra (předpověď počasí by v tomto Scottově světě byla asi zbytečná), úžasný Vangelisův podkres na pozadí toho nejzásadnější příběhu o touze žít. Timto snímkem a Vetřelcem se Ridley Scott stal pro mě nesmrtelným!

  • poster

    Tenkrát v Americe (1984)

    Epochální epos!!! Leonovsky pomalinku vyprávěný životní příběh "gangstera" , leonovské pohledy do očí, leonovské ticho, leonovské dlouhé nájezdy kamery a Morriconeho skvělá muzika ! Mne osobně se zdály i ty bezmála čtyřihodiny málo a musel jsem dávat hodně pozor, aby mi neunikalo propojení postav a zachytil vše, co se mi v těch nadupaných čtyřech hodinách nabízelo. Velmi rád bych viděl původní desetihodinovou verzi :) Opravdový mistr odchází na vrcholu... stejně jako se Tarkovskij rozloučil "Obětí", Leone si "vysnil" Tenkrát v Americe. Zanechal tak zde dalším generacím jeden z nejzajimavěji vyprávěných filmů, na které prostě nezapomenete a budete jej v sobě nosit celý život - stane se vaši součástí!