Disk

Disk

Jaroslav Vávra

okres Cheb

homepage

68 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 10 19 27 36
    • 12.9.2018  22:44
    Ikarie XB 1 (1963)
    *****

    Pět let před Vesmírnou odyseou, čtrnáct let před Novou nadějí a šestnáct let před Vetřelcem vznikl v Československu naprosto unikátní snímek, který v naší filmové historii předtím ani potom nemá obdoby. Širokoúhlý formát, dokonale dynamická kamera Jana Kališe, geniální hudba Zdeňka Lišky a promyšlená režie Jindřicha Poláka. Nemluvě o úžasném hereckém obsazení v čele se Zdeňkem Štěpánkem a Františkem Smolíkem, kteří se ani v těchto pro ně netypických postavách neztrácejí. Neuvěřitelně atmosférický snímek, kterému zub času nijak neublížil a digitální restaurace mu pomohla. Pro každého fandou sci-fi filmů je Ikarie absolutní povinností, už jenom kvůli humanitnímu poselství. Snímek, kterému se v současnosti může přiblížit snad jen Nolanův Interstellar.

    • 11.9.2018  00:04
    A Very English Scandal (TV seriál) (2018)
    *****

    Opět výborná věc, která by bez problému snesla velké plátno. Výborný scénář Russella T. Daviese (Doctor Who, Queer As Folk) dává velkou příležitost Hughu Grantovi a Benu Whishawovi, kteří jsou ve svých rolích naprosto přesní. Režie Stephena Frearse je bez debat absolutně suverénní a pečlivá výprava působí dojmem, jako kdyby tvůrci vynalezli stroj času a přímo nás vtáhli do Británie 60. a 70. let. Ohromný divácký zážitek.

    • 8.9.2018  17:54
    Máte slovo (TV pořad) (2008)
    *****

    Marná sláva, je to v současnosti nejzábavnější původní pořad České televize.

    • 3.9.2018  00:20

    Mimořádně depresivní podívaná o lidské bezmoci proti všemocným zemědělským korporacím.

    • 20.8.2018  14:57
    Mario (2018)
    *****

    Téma homosexuálních sportovců a sportovkyň v kolektivním prostředí je v posledních letech v anglosaském prostředí vedeno velmi rozsáhlou společenskou debatou, které se zevrubně věnuje dokument Out to Win, kde vystupuje mj. i československá rodačka Martina Navrátilová. Zatímco v českém prostředí je téma nadále tabu, už i v západní Evropě přestávají být LGBT sportovci vylučováni z reprezentace, aniž by nutně museli zapřít sebe sama, byť cesta pro ně není stále úplně příznivá. Švýcarský snímek Mario se odehrává ve fotbalovém prostředí, kde bývá toxická maskulinita nejsilnější a "hráči spolu mají hrát, nikoli spát". Nadějná fotbalová hvězda Mario se musí rozhodnout, zda dá přednost zářivé kariéře či vztahu se svým přítelem a spoluhráčem Leonem. Jistě, jde o falešné dilema, protože oboje by v dobrém a tolerantním kolektivu nebylo žádný problém, bohužel tlak spoluhráčů a fanoušků (či lépe "fanoušků") dělá své, o sponzorech a případné medializaci nemluvě. Snímek vyniká především výbornou chemií ústředního páru, přičemž Max Hubacher a Aaron Altaras jsou neuvěřitelně přesvědčiví podobně jako např. Max Riemelt a Hanno Koffler ve Volném pádu. Samotný scénář není úplně předvídatelný a příběh určitě nemá romantický rozměr, jak by napovídal plakát. Tlumená kamera navozuje pocit reality a minimalistický hudební podkres snímku jenom pomáhá. Podobné snímky jako Mario by česká kinematografie potřebovala taktéž. Výborných filmů s touto tematikou nikdy není dost. 9/10

    • 19.8.2018  17:53
    O otci (2016)
    ****

    Kraťasu dominují vynikající herecké výkony Aleny Mihulové a Antonína Procházky a jako bonus je tu malebná krajina Českého ráje s hradem Houska. Oba mladí lidé se rozhodně nemají nemají za co stydět, v jejich případě se lze na co koukat a mají můj obdiv. Samotný konec malinko šustí papírem a hudba byla na komorní příběh poněkud mimo, ale i tak mě snímek potěšil, byť na Furianta od Ondřeje Hudečka se nechytá. Přesto je v kraťasu O otci cosi sympatického a lidského. Určitě by to chtělo celovečerní verzi s rozšířenými charaktery postav, je v tom vidět dost velký potenciál.

    • 18.8.2018  23:41
    Doznání (1970)
    *****

    Před mnoha lety jsem viděl Doznání na plátně v kině a nová projekce v televizi neztratila nic na svém poselství o zrůdnosti komunistického režimu a lidí, kteří v té době měli absolutní moc. Artur London je samozřejmě diskutabilní postava, kterou nelze vnímat jednoznačně kladně (Rudolf Slánský byl ale mnohem horší, protože to byl právě on, kdo vědomě pomáhal nastolit atmosféru strachu z politických procesů), ale jeho knižní i filmové svědectví by rozhodně nemělo být zapomenuto. Pokud jde o samotný snímek, na to, že se z pochopitelných důvodů netočilo v Praze, je navození pražské atmosféry poměrně solidní a závěrečná koláž s autentickými záběry ze srpna 1968 tomu hodně pomohla. Osobně si myslím, že vyobrazení krutého mučení během všech výslechů bylo zpodobněno mírněji než ve skutečnosti, ale i tak je filmové Doznání silným a velmi mrazivým diváckým zážitkem, který by si neměl nechat ujít každý, kdo se zajímá o moderní historii.

    • 14.8.2018  22:46

    Jiří Mádl natočil perfektní youtuberský film v době, kdy to ještě nebylo cool.

    • 7.8.2018  02:02

    Shane Black napsal Záhrobní komando aka Monster Squad a veškerá jeho další tvorba je absolutně nepodstatná.

    • 27.7.2018  00:19

    Právem jde o jeden z Poirotových nejslavnějších případů a filmová verze rozhodně nezaostává.

    • 21.7.2018  23:36
    Sangaïlé (2015)
    ****

    Úplně mi to nesedlo, ale kamera a nasvícení nočních a tmavých scén byly fantastické.

    • 18.7.2018  22:03

    Zatímco jednička Mamma Mia i po deseti letech zůstává ztřeštěnou záležitostí, u které se doporučuje pít nějaký alkohol, dvojka je úplně jiný film. Dospělejší, vycizelovanější a s mnohem lepší dramaturgií a výběrem písní. Výborné propojení obou časových rovin, mladé verze původního ansámblu se nemají za co stydět a zkrátka snímek celkově hraje na city, ale naštěstí vás nevydírá. V kolonce "executive producers" jsou totiž jména Richarda Curtise a Toma Hankse, což se na snímku odrazilo v tom nejlepším slova smyslu. Je to opravdu pecka a jsem mile překvapený.

    • 4.7.2018  00:03
    Jo (1971)
    *****

    Původně jsem tuto skvělou krimikomedii viděl jako malý chlapec s devadesátkovým dabingem Jiřího Císlera a nedalo se to poslouchat, protože jsem byl zvyklý na Františka Filipovského coby dvorního dabéra Louise de Funese. Císlerův dabing pak snímek divácky pohřbil. Česká televize po dvaceti letech snímek odvysílala s původním dabingem F. F. a Jo se snad konečně dočká docenění. Bavil jsem se nádherně.

    • 30.6.2018  22:27
    Křižáček (2017)

    Už chápu ony rozporuplné reakce z Karlových Varů. Křižáček rozhodně stojí za zhlédnutí. Kadrnka komunikuje s divákem pomocí obrazu a hudby, dialogů je tam po málu, má to boží kameru. Nedokážu být úplně nadšený, zklamaný ale také nejsem. Dát v tomto případě jasný počet hvězdiček je velmi ošidné. Tudíž ponechávám Křižáčka výjimečně bez hodnocení.

    • 28.6.2018  00:05

    Jiří Krejčík ve svém posledním barrandovském celovečeráku na soudruhy vyplázl jazyk a dal jim to totálně sežrat. Prej kultura a lidi to chtěj. Satinský, Divíšková, Vyskočil a Zedníček jsou absolutně skvostní. Posledních dvacet minut je špička a důkaz, že vykašlat se na normalizační kompromisy mělo smysl, i když jste dobře věděli, že si na vás ti nekompetentní idioti zchladí žáhu. Genialita.

    • 25.6.2018  14:06

    Snímek Teheránská tabu mi učaroval, nejen svou rotoskopií. Nádherná mozaika většinou smutných příběhů obyčejných lidí žijících v jednom z největších asijských velkoměst, často v přehlížené straně společnosti. K tomu uhrančivá íránská hudba a nezaměnistelná atmosféra včetně neoposlouchané perštiny. Ten, kdo by tenhle film chtěl náhodou zneužít pro nějakou islamofobní propagandu, tak si ve skutečnosti natluče čumák, jelikož Češi (a obecně rodilí Evropané) těžko mohou pochopit odlišnou mentalitu, i když v Teheránu žijí lidé se stejnými zájmy a nadějemi jako my. Spíš si o to více važme naší svobody a možností, které mnohdy bohužel opomíjíme.

    • 23.6.2018  22:30

    Bylo to bezva. I když ty scénáristické kličky a samé náhody byly velmi úsměvné. Chris Pratt to jako obvykle zachránil. 7/10

    • 19.6.2018  22:07
    Já, Simon (2018)
    *****

    Jsem nadšený. Film je stejně skvělý jako románová předloha. Má to výborný soundtrack a Nick Robinson je moje platonická láska. Vím, že dost lidí bude nadávat, jak je to povrchní, ale na to kašlu. I my gayové chceme pohádku se šťastným koncem. A snít o svém tajném Blueovi.

    • 11.6.2018  22:55

    Nebudeme-li počítat bizarní scénu, kde se ruští vojáci fotí na stranické legitimace, je závěrečný díl Osvobození velkou peckou s monumentálními boji v Berlíně, zatopením metra a Hitlerovou sebevraždou, která měla poněkud odlišný průběh, než jaký líčí snímek (Evě Braunové se umírat nechce a Hitler umírá jako uplakaný zbabělec). Velkým kladem je absence Stalina a Churchilla a vyjma zmíněné scény s legitimacemi je Poslední úder výborným závěrem celého Osvobození.

    • 10.6.2018  21:42

    Do čtvrtého dílu Osvobození se bohužel dostalo většího množství politbyrovského vidění historie, než je zdrávo. Je to znát hlavně na jaltské konferenci a na scéně osvobození vězňů z koncentračního tábora, nemluvě o bizarní pasáži ruských vojáků s vystrašenou německou rodinou, kterou Rusové učí pít vodku. Kvalitu naštěstí zachraňují všechny scény z Hitlerova bunkru a poetické záběry berlínské zoo.

    • 7.6.2018  23:46

    Ani třetí díl Osvobození nezklamal. Nejatraktivnější devizou je tu samozřejmě operace Valkýra (až na Stauffenbergovu větu ve smyslu, že nové Německo bude komunistické a socialistické, ale to je pochopitelně scénáristická úlitba, aby celá ta pasáž prošla cenzurou), ale i přechod přes běloruské bažiny a boj na řece Berezině (ano, přesně na té řece, kde to Napoleon definitivně projel) a boj o nákladní nádraží v Minsku stojí za to. Je to prostě pecka, která se neomrzí.

    • 6.6.2018  23:13

    Ani druhý díl Osvobození nezklamal. Zatčení duceho, operace Gran Sasso (Otto Skorzeny měl respekt i u Spojenců), boje na Dněpru (skutečný masakr) a teheránská konference. Jo, je to ještě lepší než minulý díl. A ta atmosféra, jako kdyby člověk byl přímo u toho...

    • 5.6.2018  23:45

    První díl Ozerovova Osvobození nazvaný Ohnivá duha mě ani po novém zhlédnutí nezklamal. Má to fakt parádní atmosféru a celá bitva u Kurska působí i po letech neuvěřitelně monumentálně. Mimochodem Stalin je tu líčen vlastně dost negativně, když je zobrazen, jak nemilosrdně odmítne vyměnit vlastního syna Jakova za zajatého polního maršála Pauluse.

    • 17.5.2018  00:03
    Amadeus (1984)
    *****

    Nejlepší český film všech dob.

    • 29.4.2018  23:03
    Metanol (TV film) (2018)
    *****

    Metanol je sice prezentován jako dvojdílný televizní film, ve skutečnosti jde ale o fantasticky našlapanou tříhodinovou kriminálku, která tady dlouhé roky chyběla. Určitě bych ocenil případné nasazení do kin, kde by se ještě lépe dala ocenit tahle dokonalá filmařina, kterou u české produkce tolik postrádám. Naprosto ojedinělou práci se scénářem, který pregnantně ukazuje nejnižší lidské pudy, z nichž vás mrazí, skvěle doplňují herecké výkony. Excelují především Lukáš Vaculík a Martin Finger, ale ani méně známé tváře se neztratí, především David Máj naprosto přesvědčivě dokazuje, jak stačí málo, aby se pro peníze rozjelo vraždění nevinných obětí ve velkém. To vše s takřka autentickou přesností zachycuje až dokumentární kamera Pavla Berkoviče, který si zaslouží maxmální uznání. Režisérka Tereza Kopáčová si s náročnou látkou poradila fantasticky a natočila snímek, který naléhavě, ale nepateticky, varuje před pitím nejen neznámého alkoholu. Doufejme, že se podobně hrůzné události už nikdy nebudou opakovat.

    • 20.4.2018  01:56

    Prezidenta Blaníka jsem si dal až teď, pěkně s odstupem několik měsíců po kinopremiéře, protože sledovat to v době prezidentské euforie jsem nepokládal za dobrý nápad. Upřímně řečeno: jsem zklamaný. Tondu a jeho partu mám rád, ale celovečerní formát Tondovi jednoduše nesedí, není to ono. Zatímco některé jednotlivé epizody si pouštím pravidelně a stále se u nich příjemně bavím, tak celovečerního Prezidenta Blaníka si znovu asi jen tak nepustím. A není to jenom do ztracena znějící pointou. Pokud někdy vznikne další řada, rád ji uvítám, ale druhý celovečerák by už vznikat neměl. Tondovi je zkrátka nejlépe v desetiminutových epizodách.

    • 14.4.2018  18:34

    Když se na konci dokumentu Miloš Forman svých kluků zeptá na heslo a Jimmy a Andy mu odpověděli: "Rodina" a do toho hraje hudba z Přeletu nad kukaččím hnízdem, tak mě to silně dojalo.

    • 11.4.2018  00:09
    Nerodič (2017)
    *****

    Neuvěřitelně silný dokument. Rodina je něco úžasného a má spoustu podob, ne jenom tu konzervativní, kterou jako jedinou správnou tu prezentují různí Chromíkové a Čunkové. Všechny příběhy měly silně emotivní průběh a všechna vyústění mě dojala. Režisérka Jana Počtová si sice nedrží od respondentů a respondentek odstup (všichni jsou její přátelé a známí), ale zde to vůbec nevadí, protože to ještě více umocňuje emoce těch jednotlivých příběhů. Nedokážu říci, který příběh mě zaujal více a který méně. Všechny měly něco do sebe. 10/10

    • 3.4.2018  00:29

    Na jedné straně příjemně civilní, na druhé straně pár wtf scén (všechny scénky s ďáblem a o poslední scéně raději nemluvě). A nad tím vším vévodí Gary Oldman jako Pilát. 7/10

    • 1.4.2018  00:17

    Umučení Krista podle Mela Gibsona: Kombinace samoúčelného naturalismu a vznešených slow-motion záběrů. Výsledkem je nechtěně směšná parodie, což se samozřejmě nemělo stát. Velký podíl na tom má Gibsonovo nepochopení Kristova poselství. Ovšem milý Mel si za tenhle tvůrčí průšvih (který byl jinak kasovně úspěšný, protože reklamní masáž) může sám, jelikož jeho víra chápe evangelia a prakticky celou bibli doslovně. Nemůžeme se divit, když jeho vlastní otec je náboženský fanatik a syn tyto názory přejal, což se ve filmu odráží stereotypním zpodobněním židovské velerady. Proto je mi bližší Scorseseho Poslední pokušení Krista, které sice nevychází přímo z evangelií, ale o to více je mi celkově lidštější.

<< předchozí 1 2 3 4 10 19 27 36
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace