J*A*S*M

J*A*S*M

Jakub Smutný

okres České Budějovice

Twitter: jasm

1689 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 27 52 78 103
    • 8.5.2020  22:36
    Furie (2019)
    ***

    Námět dobrej. Kdyby se to pojmulo jako absurdní kafkovská úřednická tragikomedie, v níž se majitel domu marně domáhá pomoci státu vůči dvěma zhůvěřilým sqatterským sockám, aby byl nakonec v zoufalství nucen vzít aktivitu do vlastních rukou, bylo by to možná super. A fungovalo by to i jako to zamýšlené podobenství o tom, jak by to asi vypadalo, kdyby se přebujelou byrokracií zhroutily funkce státu a člověk by se vrátil do stavu před lockeovskou společenskou smlouvu a chránil si svá přirozená práva sám. Ale vzhledem k tomu, že ve filmu nakonec hlavní roli zastane úplně jiná skupina aktérů, stane se z filmu vlastně jen samoúčelný brutální nesmysl s extrémně nesmypatickými postavami. Jestli to je přesně nebo nepřesně podle nějakých skutečných událostí, jak avizuje úvodní titulek, je mi jedno, jako filmové dílo by to potřebovalo dramaturgicky překopat.

    • 8.5.2020  22:27
    Awoken (2019)
    ****

    Na rozdíl od ricci.s jsem já tenhle film v hledáčku neměl (naopak jsem o něm slyšel prvně až dneska), takže o to víc jsem mohl být překvapen, jaká poctivá žánrovka se z australského Awoken vyklubala. Námět je relativně okoukaný, démonická posedlost se v posledních letech stala asi nejzprofanovanější hororovou odrůdou, ale tito tvůrci jej dokázali zpracovat tak funkčně, že většina fanoušků bude, hádám, spokojena. Awoken je opravdu "hlavně" funkční jednoduchá žánrovka, s výbornou atmosférou a nepříjemnými creepy momenty. Ne věc, která by obíhala po filmových festivalech a sbírala ceny za umělecký přínos a formální objevnost. Je to "jen" film jako stvořený k půlnoční projekci pěkně o samotě doma se zvukem ohuleným přímo do sluchátek, a jako takový funguje bezmála perfektně. Trošku mě zamrzelo několik scenáristicky líných momentů v závěru (padouchova promluva), u kterého bych mimochodem obdobně jako ricci ocenil aspoň pár minut navíc. Hodnocení pro mě bezpečně na plnotučných čtyřech hvězdách, kéž by se takových kousků objevovalo víc.

    • 3.5.2020  14:42
    Vivárium (2019)
    ****

    Výborná bizarní věc, u které mě několikrát přejel mráz po zádech. Vivárium umí být na jednu stranu černohumorně zábavné, když s nadhledem pozoruje snahu hlavních hrdinů řešit neřešitelnou situaci, do které se ne úplně vlastní vinou dostali, stejně tak ale umí pocuchat nervy, když odhalí, že zdejší bláznivý svět má nad hrdiny kompletní převahu a jakýkoli boj proti (ne)logice jeho fungování se může krutě vymstít. Zkrátka nápaditá hříčka jako stvořená pro chvíle karantény, jednoznačně trestuhodně podhodnocená.

    • 3.5.2020  14:36
    Aquaslash (2019)
    *

    Těžko by člověk jinde hledal lepší příklad naprosto zbytečně a kontraproduktivně vynaloženého úsilí, než v pokusu udělat z tohodle docela obstojného gore kraťasu celovečerní film.

    • 3.5.2020  14:34

    Podle traileru jsem čekal velkou porci krve, gore, hnusu a brouků a stonožek vylézajících z různých tělních otvorů, ale kromě toho (možná v o trochu menší než očekávané míře) jsem kupodivu k vlastnímu překvapení dostal i relativně obstojné civilní herecké výkony a překvapivě pevnou režijní ruku, díky čemuž většina filmu bezproblémově funguje jako seriózní horor. Nebudu tvrdit, že to funguje po 100 % stopáže, ale po dejme tomu 98 % ano. Závěrečná třetina je intenzivní hororové peklíčko a těším se, až si ji ve kvalitnější kopii pustím znova.

    • 3.5.2020  14:28

    První The Boy je výjimkou v celé dosavadní filmografii Williama Brenta Bella, totiž jediným filmem, na který se dalo bez většího brblání koukat. Toho si byl vědom asi i samotný Bell, a tak se rozhodl na svůj jediný povedený film navázat a natočit pokračování, a to bohužel ve stylu svých předchozích filmů, tedy totálně lemplácky. V prvé řadě, způsob navázání je nesmysl, který do jisté míry zpětně škodí i prvnímu filmu, respektive tomu, co na něm bylo zajímavé. The Boy II je vlastně přesně to, co se čekalo od prvního The Boy - tedy v případě, kdyby tehdá před čtyřmi lety Bell příjemně nepřekvapil. Generické, nudné, líné, jasně nalajnované a bez překvapení. Nudim se, jen si na ten film vzpomenu.

    • 3.5.2020  14:18
    Sea Fever (2019)
    ***

    Je fakt, že v řadě scén působí Sea Fever trošku podfinancovaně, nicméně čekat od laciné evropské koprodukce hollywoodské triky by mohl jen prosťáček prostinký. Horší je, že celovečerně debutující režisérka příliš přesvědčivě nedokázala podat ani stupňující se ponorku mezi postavami a z jejich nezávidění hodné situace vykřesat trochu toho filmového napětí. Tajemno mořských hlubin na mě ale stejně zase fungovalo, mám pro tyhle náměty slabost, takže slabší trojku dám. Každopádně letošní Underwater mě potěšil násobně víc.

    • 3.5.2020  14:09

    Béčková kravinka, ale za mne tedy konceptuálně docela fajnově vymyšlená, slušně zahraná a dostatečně zábavná na to, abych u ní těch devadesát minut strávil relativně bezproblémově. A to i přesto, že je celá zápletka, byť na papíře solidně postavená, od prvních minut průhledná. Co do zábavy ale filmu řemen imho skutečně spadne až v poslední fázi, která přijde s několika značně problematickými rozhodnutími postav a vyplyne proto do ne úplně uspokojivé koncovky. Přesto lepší, než by zdejších 40% napovídalo.

    • 3.5.2020  14:01
    The Turning (2020)
    **

    Řemeslně obstojně vysoustruženo, ale s nulovým citem pro hororový žánr a také s extrémně neuspokojivou koncovkou. Proč si někdo myslel, že stojíme o novou verzi Neviňátek zrovna v takovéto podobě, to by mě teda zajímalo.

    • 3.5.2020  13:56
    Zrádci (TV seriál) (2020)
    ****

    Výborná věc, slupnul jsem ji za jedno nedělní odpoledne na jeden zátah. Formálně osobité a originální, dějově v řadě momentů překvapivé a vyzněním nepříjemně deziluzivní. Jen tedy některé ty opakující se zvukové manýry mě skutečně sraly, a píseň v závěrečných titulcích by se taktéž jen těžko hledala nějaká, která by se hodila ještě méně.

    • 3.5.2020  13:48
    Infección (2019)
    **

    Hezky tematická věc k současné situaci, nejvíc mě ale překvapilo, při pohledu na země původu, že ve zbankrotované Venezuele vůbec existuje nějaká kinematografie, a že si navíc troufne být kritická k tamní politické realitě. Proto teda předpokládám, že silnější produkční roli asi hrálo Mexiko. Jinak film sám o sobě je nepříliš vzrušivý nákazový hororový průměr. Jako exotickou jednohubku ji lze vzít na milost, vyloženě k doporučení ale není.

    • 3.5.2020  13:42
    Devs (TV seriál) (2020)
    ***

    Těšil jsem se moc - protože Alex Garland. A on je z toho nakonec jen takovej protahovanej blábol s příšerným castingem! V první epizodě DEVS sice zvládne zaháčkovat a zaujmout, několik dalších epizod pak ještě vcelku úspěšně trvá iluze, že se v seriálu třeba dokonce i něco stane a o něco půjde. Ale prd. "Mladá softwarová inženýrka Lily Chanová" avizovaná výše v textu HBO je asi nejméně zajímavá hlavní seriálová postava všech dob, a scenáristické tlačení jí do role výjimečné ženy, která dokáže (možná) sama hýbnout dějinami, je neuvěřitelně bizarní a směšné v tom, jak nemá vůbec žádnou oporu v jejích reálných činech. A to samé platí skoro o všem v tomhle seriálu, tváří se to jak něco pomalu božského, přitom tam vůbec nic není!

    • 3.5.2020  13:28

    Akce velmi dobrá, všechny ostatní filmové aspekty o poznání méně, ale v karanténním módu mi to tak nějak nevadilo. Jako jednorázový netflix výplach rozhodně přijatelné, byť v normálním světě by z toho taková "událost" (doufám) nebyla.

    • 3.5.2020  12:39
    Possessor (2020)
    ****

    Recenzenti ze Sundance to v ohlasech zase jednou nestoudně přepískli, takže po přečtení několika textů, které Possessora velebily div ne jako žánrový milník a zcela unikátní, odvážný a drsný film jako žádný jiný, jsem si ho v hlavě vysnil trochu jinak. Nelze tedy předstírat, že bych byl zcela bezvýhradně spokojen s tím, co jsem nakonec dostal, ale to není chyba na Cronenbergově straně. Possessor rozhodně má dobrý a originální námět, je rozhodně dobře a stylově natočený a zahraný ... ale stejně tak rozhodně zůstává ve skromných mantinelech nenápadného malého thrilleru, zmiňovat ho jako jednu z filmových událostí roku zkrátka není ukotvené v realitě. Většímu prožitku brání nepříliš silné pouto mezi divákem a dvěma hlavními postavami, a podle mne také to, že souboji mezi postavou Riseboroughové a Abbotta chybí hmatatelnější obsah.

    • 3.5.2020  12:24
    1BR (2019)
    ***

    Do tohoto snímku jsem šel tak nějak bez jakéhokoli očekávání a i bez rámcové znalosti jeho námětu, a najednou jsem se překvapeně přistihl, že mě to vlastně celkem dost baví. Jasně, kdybych si mohl vybrat, tak bych tenhle souboj individualismu a přehroceného komunitarismu radši viděl zpracovaný filmařem, který to vezme trochu víc seriózně a uvěřitelněji, ale i tahle jednoduchá béčková variace mě vcelku uspokojila.

    • 3.5.2020  12:17
    Butt Boy (2019)
    **

    Dokonalá ukázka díla, které se bude jevit mnohem zajímavější, odvážnější, zábavnější a ujetější, když vám někdo bude slovy tlumočit jeho námět. Na předlouhých sto minutách pohyblivých obrázků už to bohužel taková hitparáda není.

    • 3.5.2020  12:14

    Koncept se mi líbí, napasovat tímhle způsobem zombie apokalypsu na místní kanadské politicko historicko sociální reálie je fakt dobrej nápad, a mohl by být východiskem pro zapamatování hodný a důležitý film. Realizace se ale teda moc nepovedla, Blood Quantum je pro mě ve výsledku film strašlivě matný, zaměnitelný a především strašlivě nudný. Měl jsem zásadní problém u něj vůbec udržet pozornost. Postavy extrémně nesympatické, vůbec mě nezajímaly, většina z nich mě naopak aktivně srala. Gore vcelku slušné, ale nijak nevybočující z dlouhé řady jiných zombie filmů. Pro mě v prvé řadě promraný potenciál.

    • 3.5.2020  11:50
    Hollywood (TV seriál) (2020)
    ***

    Jako nevim, tohle už i mně přijde ve výsledku mnohem spíš jako univerzální netflixovskej balíček woke idejí než skutečný seriál. A vlastně ani nevim, jak se to stalo, neboť minimálně v první polovině epizod to brnká i na temnější struny a z některých dějových zákrutů odkrývajících "špínu Hollywoodu" mi bylo až fyzicky špatně. Ale pak se to najednou zlomí, a všechno je sluníčkové? Celkový dojem ze seriálu je u mne najednou mnohem slabší než pocit z jednotlivých epizod při sledování, ten páteční jednodenní binge mě bavil dost.

    • 3.5.2020  11:40
    The Wretched (2019)
    ***

    Ve smyslu stylu jsem v The Wretched nezaznamenal vlastně nic jakkoli zajímavého, působilo to na mě jak natočené na nějaký režijní hororový setrvačník. Všechno jakoby obstojně, ale nepříliš kreativně či objevně realizované. Na průměrné a lehce pochvalné hodnocení to nicméně stačí s přehledem, jedná se o neurážející spotřební hororové béčko, které asi málokterého fanouška něčím urazí. Za pochvalnou zmínku pak určitě stojí jedno malé dějové překvápko související s nespolehlivým vypravěčem, to mi přišlo hezky vymyšlené, až jsem se na chvilku zarazil, protože jsem ho v tomto ne vyloženě ambiciózním typu filmu nečekal.

    • 3.5.2020  11:33

    Nechápu, proč tohle v Blumhousu někdo odklepnul. Člověk by chtěl Fantasy Island rázně odepsat jako tupý, tuctový a povrchní rádoby horor pro teenagery, ve kterém místo životných postav vystupují plakátové jednorozměrné figurky s tvářemi sexy modelek a modelů ... jenže ani to není pravda, protože tyhle postavy nejsou zajímavé ani tím, že by byly hot. Nejsou. Pusto, prázdno, film určený k zapomenutí.

    • 3.5.2020  11:28
    Malasaña 32 (2020)
    ***

    Tak trochu španělský Insidious, moc hezky řemeslně realizovaná duchařina, která trpí hlavně celkovou okoukaností (symptomatická je účast Javiera Boteta, který hraje přesně tu samou vyhublou nadpřirozenou potvoru jako vždycky). Kdyby to mělo osmdesát minut, tak si nestěžuju a klidně bych asi klepnul čtyři hvězdy, ale takhle se to v druhé půlce už nepříjemně táhlo. Jako po jednohubce na zabití nudy nicméně k filmu lze sáhnout bez většího váhání.

    • 20.3.2020  23:28
    Díra (2019)
    ****

    Tam by se koronavirus šířil jedna báseň, brrr. Na jednu stranu je to relativně doslovné společensko kritické podobenství s možná trochu moc do abstraktna ujetou koncovkou, na stranu druhou je to zároveň i dost brutální a výživnej masakr, kterej se nebojí jít lehce za hranu diváckého komfortu a být drsnější než drtivá většina Netflix produkce. Výslednej tvar sice není úplně neprůstřelnej, role některých vedlejších postav zůstane mlhavá, ale kolem a kolem má El hoyo takový švih, tempo a koule, že bezesporu zůstane v paměti jako ten film "o tom divným vertikálním vězení s plošinou plnou jídla", o kterém se bude vyprávět.

    • 18.1.2020  10:48

    Celkově příliš zábavné, vtahující, zajímavé a odlišné od toho, co se nyní v žánru obvykle točí, na to, abych tohle dílko hodnotil za méně než čtyři hvězdy. A to přesto, že k němu mám i určité výhrady, které nejdou jen tak odmávnout. První je veliká nevyrovnanost v tónu filmu, respektive jeho tonalitní neujasněnost. Párkrát mě Color Out of Space až překvapila tím, jak byla hororově drsná, na některé scény se nekoukalo vůbec příjemně, což jsem od filmu upřímně nečekal. Tenhle typ scén je ovšem bohužel ředěn výstupy Nicolase Cage v roli Nicolase Cage, který se sem tonalitou vůbec nehodí. Být postava otce o něco umírněnější, byl by snímek aspoň o deset procentních bodů lepší. Druhý problém, který s filmem mám, se týká chování postav. To je trochu ošemetné, neboť ona mimozemská barva právě chování a smysly všech postav degenerativně ovlivňuje, takže jakákoli "nelogičnost" se dá právě takhle vysvětlit. Jenže v některých chvílích se zdá, že postavám hlavou mrdá nikoli vesmírná barva, ale líná scenáristika (studna!). A osobně se mi ani moc nelíbí, že celá ta rodina je dost divná ještě předtím, než jim tam ten meteorit vůbec dopadne.

    • 10.1.2020  21:31
    Pod vodou (2020)
    ****

    Kdyby byl v kinech přetlak podvodních monster hororů, pak bych si možná stěžoval, že má Underwater jen letmo načrtnuté postavy, občas ztíženu orientaci v prostoru a akci, a že do subžánru nic vyloženě nového nepřináší. Ale vzhledem k tomu, že poslední po všech stránkách srovnatelná konkurence je Leviathan z osumdesátýho devátýho, nebudu kretén. A budu rád, že když jsem šel na horor s mořskejma obludkama, dostal jsem řemeslně výtečně vysoustruženou žánrovku, která na nic nečeká a vrhá se do intenzivní akce v podstatě hned, jak se v kinosále setmí. Peníze jsou na tom vidět, Eubank znovu dokázal, že vizuální stránku filmařiny zvládá s přehledem. Co do ambicí je Underwater z jeho dosavadní filmografie asi nejpřízemnější, ale tady je to vyloženě ku prospěchu věci. A pro mě zásadním plusem jsou nejlíp nadesignovaný potvory široko daleko.

    • 2.1.2020  08:13
    Nenávist (2020)
    **

    Na exkluzivní silvestrovskou předpremiéru snímku The Grudge v Cinestarech, kam mohl jít každý, kdo šel zrovna kolem a koupil si vstupenku, jsem šel s očekáváním nanejvýš průměrného kousku, což se i vyplnilo. Pokud se dá na nové Nenávisti něco pochválit, tak snaha natočit dospělý horor bez úliteb teenagerskému publiku. Vizuál je spíš ošklivý, než cool, a hlavní hrdinka Andrea Riseborough také rozhodně nepatří mezi prvoplánově krásné herečky. Ale že by se ona snaha přetavila v nějak zvlášť doporučitelný snímek, to se říct nedá. Podobně jako v předchozích Nenávistech a Ju-Onech se tu nechronologicky vypráví vražedná historie spjatá s jakousi kletbou, a celé je to hrozně zbytečné. Spousta času je věnována postavám, u nichž je jasné, jak dopadnou (spoiler: umřou), naopak málo ho pak zbývá pro hlavní hrdinku v chronologicky poslední linii. Komické třeba je, že v závěru tvůrci chtějí, aby se divák strachoval o osud synáčka hlavní hrdinky, přičemž ale divák nemá šanci si tu postavu nijak oblíbit. O tom, jakou péči tvůrci věnovali vykreslení jejich vztahu, asi nejvíc vypovídá fakt, že se synek objeví na začátku, a znova pak až zhruba po hodině filmu. Nová Nenávist působí rozpadle, jako kdyby se mohutně přestříhávala - což je dost dobře možné, vždyť původní premiéra byla asi o rok odsunuta. Následkem toho film nemá drajv, tempo ani gradaci a jen velmi problematicky funguje návaznost jednotlivých scén. 5/10

    • 24.12.2019  21:29

    Zdaleka ne tak toxické jak bývalo v posledních letech zvykem. Má to vcelku fajn výchozí námět i pár vtipných nápadů, které se nejčastěji motají kolem podivného království krále Egona. Chtělo by to trochu přitlačit na vizuálu a zcivilnit herecké výkony, aby z toho tak nekřičelo, že je to vše "jen jako". Ale i tak, rozhodně vysoko nad realistická očekávání.

    • 29.11.2019  10:12

    Za mne asi nejlepší letošní levné hororové indíčko (nepočítám taková ta "větší indíčka", co chodí normálně do kin, jako třeba Midsommar). Škoda že tomu na konci nějak divně spadne řetěz, protože zhruba až do posledních deseti minut je zaděláno na bezvýchodný, smutný, temný poprojekční pocit. Jenže pak se tvůrci rozhodnou ukázat o ždibínek víc, než co by asi vzhledem k financím bylo vhodné, a dojem stoprocentně seriózního snímku se trochu oslabí. Každopádně jsem rád, že se Mortimer film od filmu zlepšuje (já v něm výrazný příslib viděl už minule), přichází s originálními náměty, nebo je tedy alespoň adaptuje, a jsem zvědavý, s čím přijde příště.

    • 29.11.2019  09:58
    Freaks (2018)
    ****

    Kdyby si někdo tenhle koment četl jako první, tak tu radši hned na začátku zopakuju radu od dřívějších komentujících: Pokud o tomhle filmu nic nevíte, tak si o něm ani nic nezjišťujte a hlavně proboha nekoukejte na trailer. Minimálně celá první polovina filmu totiž výrazně těží z toho, že vrhne zmateného diváka do víru podivného děje, kdy člověk netuší nic - kdo, co, proč, jak? Zpočátku jako diváci víme jen tolik, že malá holčička jménem Chloe obývá spolu se svým podivně se chovajícím otcem (?) jakési polorozpadlé stavení a má zakázáno chodit ven. A téhle temné paranoi, která se navíc brzy komplikuje ještě mnoha dalšími různými tajuplnými motivy, je jen velice pozvolna dodáván nějaký řád. Co ovšem není pozvolné ani trochu, je tempo, kterým děj ubíhá kupředu. Ve Freaks se neustále něco děje, zvrat střídá zvrat, nápad střídá nápad. A přestože se ten úplně hlavní motiv nakonec ukáže jako vcelku obyčejný a okoukaný, ale v téhle formě, z tohoto úhlu pohledu a takto s gustem a koulemi podaný, jsme ho ještě asi neviděli. Občas je vidět, že nějaký ten milionek k rozpočtu navíc by neškodil, ale kolem dokola velká paráda.

    • 28.11.2019  10:18
    Irčan (2019)
    ***

    Je mi líto, ale mám s tím úplně stejný problém jako skoro se všemi gangsterkami, které se soustředí výhradně na mafiány. Jakmile je prostor věnován i snaze detektivů nebo soudů gang rozbít (třeba letošní První zrádce nebo Scorseseho Skrytá identita), jsem s tím v pohodě, ale takhle mě prostě odpuzuje sledovat osudy bezcharakterních arogantních zmrdů, jejichž skutky jsou filmovým jazykem ne snad přímo glorifikovány, ale podávány jako něco cool, co by diváky mělo "bavit". A to kor když je hlavní postava nejen bez charakteru, ale i jakýchkoli zajímavých vlastností, a kor když to trvá zcela nesoudné čtyři hodiny. Natočen je Irčan hádám adekvátně, takže fanoušky mafiánských opusů potěší, ale já tu vážně neměl kde brát. Děj mě nezajímal (navíc i přes řadu flashbacků směřuje celkem jasně k očividnému cíli), nedá se chytnout ani nějakých formálních libůstek, protože tu krom digitálního omlazení (které funguje tak tak) žádné nejsou, nezaznamenal jsem ani žádné zajímavé scény, které by mě nějak formálně zaujaly. Zkrátka a dobře dokoukal jsem to jenom z úcty k těm pánům, kteří za filmem stojí. A taky díky tomu, že poslední dejme tomu hodina a půl je o něco zajímavější než předchozí zbytek. A přestože bych podepsal nedávná Scorseseho slova mířící proti marvelovkám, je smutnou pravdou, že podruhé bych si radši pustil poslední Avengers, než Irčana.

    • 14.11.2019  10:27

    Uvědomil jsem si, co mi vždycky podvědomě tak trochu vadilo na The Shining. Že vlastně o tom titulním "záření" vůbec není. V Kubrickově filmu to působí jako poměrně neorganicky včleněný mytologický prvek do prostého a jednoduchého hororu o týpkovi, který zešílí v prokletém hotelu. Hádám, že kdyby tak devět z deseti lidí mělo krátce převyprávět obsah Shiningu, tak se o tom, že je Danny "special", vůbec nezmíní. Doctor Sleep je oproti tomu mytologicky hutné dílo, do jehož světa bych se chtěl vrátit a objevovat další příběhy, které se v něm kdy mohly odehrát. Warnerům se film fakt nepovedlo prodat, protože trailery mě nechávaly docela chladným, ale nakonec se pro mě jedná o nejpříjemnější hororové překvápko letoška. Takže Mike Flanagan už druhý rok po sobě na podzim významně vylepšuje roční hororovou bilanci, šikula jeden. Líbí se mi, jak se tu na Shining smysluplně navazuje, a přitom je Doctor Sleep o dost jiným filmem, který by s malými změnami fungoval i jako zcela samostatné dílo. Nebojí se mít na horor požehnanou stopáž, nebojí se neužívat lekačky, nebýt prvoplánově strašidelný, a zároveň se nebojí být v mnoha ohledech nepříjemný a nekompromisní.

<< předchozí 1 2 3 4 27 52 78 103