capák

capák

Víťa Kozelek

okres Hradec Králové


20 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5 6
    • 17.10.2011  13:33
    Český sen (2004)
    ****

    Velmi zajímavej a velmi odvážnej pohled na svět reklamy a blbost českýho národa. U žádnýho jinýho filmu jsem se nestyděl za to, že jsem Čech tak, jako u Českýho snu. Klusák s Remundou trefně poukazujou na blbost reklamních agentů, který během filmu několikrát lžou a protiřečí si, blbost účastníků konkurzu, pro který pěkně strávenej víkend znamená víkend v supermarketu a blbost zákazníků, která je dokonaná ve chvíli, kdy se dav rozeběhne proti neexistujícímu hypermarketu. Nejvíc mě ale dostal chlápek, kterej s taškou a letákem v ruce prohlásí, že na otevření supermarketu přijel jenom proto, aby dokázal, že jde o podvod. Po bitvě je holt každej generál a u nás Čechů to, jak se zdá, platí dvojnásob. Český sen ve výsledku vlastně není nijak překvapivej, protože to, že reklama lže a Češi jsou stádo stupidních konzumních ovcí, není nic novýho. Do tohohle všeho se ale tvůrci trefujou tak přesně, že svejch prachů, který byly vynaložený na natočení filmu, rozhodně nelituju.

    • 5.10.2011  12:27
    Pozemšťan (2007)
    *****

    Váš prožitek z filmu Pozemšťan závisí do značný míry na tom, jestli už od začátku dokážete přistoupit na Johnovu hru a uvěříte jeho tvrzení. Man from Earth mě znovu po dlouhý době utvrdil v tom, že k natočení dobrýho filmu není třeba nákladnejch efektů a podobnejch zbytečností, ale stačí "jen" zajímavej námět a scénář. Film s tak minimalistickým pojetím jak jen to jde, a přesto v něm nechybí napětí ani gradace příběhu. Způsob zpracování a herecký výkony tady nehrajou roli, protože filozofická síla tohohle filmu spolehlivě přebije všechno ostatní, a to, že jsou některý výroky značně kontroverzní, mu jenom prospívá. Mrzí mě jen trochu lacinej konec, osobně bych byl radši, kdyby rozhodnutí o tom, jestli Johnovu příběhu uvěřim nebo ne, zůstalo na mě, a ne na scénáristovi. Jinak jsem ale po celejch předchozích devadesát minut jen seděl, proplouval historií a žasnul. Jasnejch pět hvězd.

    • 1.10.2011  08:55
    Persepolis (2007)
    ****

    Obrovská síla Persepolisu je v tom, že se po celou dobu dokáže na složitou životní situaci hlavní hrdinky dívat s velkou upřímností, určitým nadhledem a notnou dávkou humoru. Tomu odpovídá i originální audiovizuální zpracování s jednoduchou, ale krásnou animací, řadou orientálních prvků a rozmanitou hudbou. Moc se mi líbil dětskej pohled na politickou situaci v Íránu, vnímání kulturních rozdílů prostřednictvím dospívání a neustálá touha po emancipaci a svobodě. Trochu mi vadilo snad jenom to, že se autoři snažili do necelejch 90 minut nacpat co nejvíc příběhu a já jsem to všechno vlastně nedokázal pořádně vstřebat. Kdyby byl film o půlhodinu delší a některý místa víc rozvedený, vůbec by mi to nevadilo, protože rozhodně je na co se dívat a nad čím přemejšlet. Film o revoluci, která z nedemokratickýho režimu udělala jen další nedemokratickej režim, o válce, která nikam nevedla, o složitým postavení žen v islámu a především o tom, jakou hodnotu má svoboda.

    • 30.9.2011  16:08
    Alois Nebel (2011)
    ***

    Nerad používám tohle klišé, a obzvlášť u filmu jako je Alois Nebel, ale forma bohužel zvítězila nad obsahem. Asi není potřeba zmiňovat se o tom, že samotná animace a vůbec celá atmosféra filmu je úžasná a na český poměry nevídaná, to už je ostatně patrný i z traileru. Za pozornost stojí i zajímavá hudba, které onu melancholickou atmosféru perfektně podtrhuje. Uvnitř je ale Alois Nebel nečekaně prázdnej film, jehož scénář je pro mě velkým zklamáním. Příběh zachycuje v podstatě jen dvě dějový linie, přičemž první z nich není nijak zvlášť zajímavá a u druhý jsem já osobně její konec vytušil už někdy v polovině. Schází mu jakýkoli napětí a gradace a já jsem se navíc za celou dobu nedokázal ztotožnit ani s jednou postavou. Mrzí mě, že film, kterej stál tolik úsilí, ve finále kromě týhle snahy vlastně nemá moc co nabídnout. Po cestě z kina mě napadlo, jakej by Alois Nebel byl, kdyby šel k divákům hned po natočení hraný části, a došlo mi, že v takovým případě bych nejspíš ten večer do žádnýho kina ani nešel. Kvůli vizuální stránce určitě stojí za to Aloise Nebela vidět, kvůli obsahový stránce spíš ne. I přes to všechno však musím vyseknout Tomáši Luňákovi obrovskou poklonu, protože natočit jako debut něco takovýho, chce pořádnou dávku odvahy. Doufám, že se režisérovi podaří v budoucnu najít látku, která naplno ukáže jeho vysokej potenciál.

    • 21.9.2011  12:38

    Jedna z věcí, kterou na filmech oceňuju nejvíc, je jejich originalita, a tenhle "dokument" má tak originální a přitom jednoduchej nápad, že si s tím vystačí po celejch 90 minut. Sexuální praktiky pozemšťanů je velmi milá komedie s úžasným komentářem Vladimíra Čecha, díky kterýmu je film o třídu lepší, než by nejspíš byl bez něj, protože samotnej děj vlastně zas tak zajímavej není a chybí v něm jakejkoli větší zvrat. Úžasným nápadem jsou i scény se spermiema, ve chvíli, kdy se objevil Sperminátor nebo když spermie chlastaj pivo a hrajou karty jsem se smíchy málem udělal, stejně tak jako jsem se málem udělal při scénách s Carmen Electrou. Odteď už nikdy nebudu šoustat jako králík, ale jedině jako člověk.

    • 15.9.2011  19:52
    Jízda (1994)
    ****

    Jízda je zvláštní film. Připadalo mi, že se Jan Svěrák jednou takhle o letních prázdninách nudil, vzal kameru, pár přátel a rozjel se do jižních Čech natočit film. Vznikl tak snímek, ve kterým je na první pohled znát minimální rozpočet, záměrná rezignace na nějaký tempo a příběh nebo na herecký výkony. I přes svůj tragickej konec má však film neuvěřitelně pohodovou atmosféru a Radek Pastrňák narozdíl od svýho herectví vytvořil pro mě jeden z nejkrásnějších českejch filmovejch soundtracků. A nejspíš právě tahle pohoda, pocit svobody a příjemná bezstarostnost, která je cítit nejen z příběhu, ale i ze způsobu jeho zpracování, jsou věci, díky kterým jsem nakonec prožil krásnej filmovej večer. Jan Svěrák se trefil do mojí momentální nálady a rozpoložení, a proto je to nakonec za čtyři.

    • 5.7.2011  15:03

    Jsem rád, že se čas od času najde film, od kterýho nic nečekám, a on mě na oplátku takhle dostane. Dálnice 60 je pro mě obrovským překvapením. Tenhle film má nejen neotřelou zápletku a spoustu originálních nápadů, ale zároveň obsahuje taky řadu podnětů k zamyšlení. Během Neilovy cesty se setkáme se spoustou bizarních postav a situací, přičemž každá z nich reflektuje nejen problémy hlavního hrdiny, ale vlastně i naše. A nejlepší na tom je, že na tohle všechno se film dívá s upřímným nadhledem a notnou dávkou humoru. Závěr je sice možná trochu předvídatelnej, ale o to tady ani tak nejde. Dálnice 60 je nevtíravá, originální a vtipná a možná vám pomůže najít i pár odpovědí. Já osobně od dobrýho filmu nic víc nepotřebuju.

    • 17.6.2011  12:53
    Lidice (2011)
    ****

    Lidice mě velmi příjemně potěšily. Na filmu by se určitě dalo najít několik nedostatků, ale myslím, že celkovej výsledek je důstojným pomníkem jedný z nejbolestnějších kapitol naší historie a rozhodně stojí za vidění. Potěšil mě Mahlerův scénář, kterej ukazuje přinejmenším dva zajímavý lidský osudy, a to osud Františka Šímy a především pak postavy Vlčka, kterej je díky shodě okolností nucenej zradit svojí vlast a národ, což se ve finále ukazuje jako věc daleko horší, než samotná smrt. První polovina filmu je sice mírně nevýrazná a rozvleklá, ve druhý polovině ale lidická tragédie vypukne naplno a musím přiznat, že při scéně popravy lidickejch mužů mě polilo pěkný horko. Minimálně za tuhle scénu si Nikolaev zaslouží obrovskou pochvalu. I přesto pro mě ale byla nejsilnější scéna, ve který Šíma po příjezdu do Lidic zjistí krutou pravdu o jejich osudu, protože právě tahle scéna podle mě nejlíp vystihuje podstatu tragédie a vyjadřuje pocity zoufalství a naprostý bezmoci s ní spojený. Moc mě potěšil i casting, protože rád objevuju šikovný neokoukaný mladý český tváře, a navíc se v tomhle filmu sešli moji dva nejoblíbenější současný český herci, a jak Roden, tak Bydžovská mě opět nezklamali. Co mě naopak trochu zklamalo, byla scéna atentátu na Heydricha, která vypadá dost amatérsky a celkově je ve filmu zbytečná. Taky jsem moc nepochopil smysl seznamu španělskejch jmen a fotek v závěrečnejch titulkách, ale tohle už nechme stranou. Lidice rozhodně nejsou špatným filmem. Je jedno, kolik lepších českejch filmů ještě v letošním roce vznikne, protože žádnej z nich nebude mít takovou hodnotu jako právě Lidice. Pro nás pro Čechy obzvlášť ne. Minimálně v tomhle směru jsou tak pro mě osobně Lidice z našich letošních filmů číslem jedna.

    • 16.6.2011  10:52
    Melancholia (2011)
    *****

    Obsahová, technická či vizuální stránka tohohle filmu by se daly rozebírat do nekonečna. Mohli bychom diskutovat o překrásně natočeným prologu, hudbě nebo nádhernejch záběrech planety, která tu ovšem nehraje ústřední roli, ale slouží spíš jako prostředník pro vyjádření pocitů hlavních postav, mohli bychom diskutovat o fantastický atmosféře, oslnivejch hereckejch výkonech obou hlavních představitelek, významu několika symbolů, který tu sice nejsou nastrčený tak viditelně jako v Antikristovi, ale přesto i tady hrajou určitou roli, nebo o silným a nevyhnutelným konci. Mohli bychom tu taky najít pár slabších míst, ale tohle všechno u Melancholie vlastně nemá smysl. Jeho absolutně ničivou zbraní jsou totiž pocity, který ve vás dokáže vyvolat. Po dlouhý době jsem v kině znovu zažil absolutní ticho po celou dobu závěrečnejch titulků, po dlouhý době jsem v sobě díky filmu znovu zažil silný pocity úžasu a zdrcení. Nic není nekonečný. Trier je génius a Melancholia zatím nejlepším filmem roku 2011.

    • 15.6.2011  11:27
    Dogville (2003)
    *****

    Před Larsem von Trierem musím opět smeknout, protože tentokrát dokázal se svojí typickou režií na pár metrech čtverečních vytvořit pořádně dusivou atmosféru, a to navíc v tak minimalistickým pojetí, jak jen to jde, od kulis, přes osvětlení až po hudební složku, která si během necelejch tří hodin vystačí jen s pár motivama. Tahle minimalistická forma má jednu obrovskou výhodu - umožňuje divákovi plně se soustředit na příběh, kterej v devíti kapitolách sleduje postupný využívání jednoho člověka druhýma v několika různejch podobách, myšlenkový pochody jednotlivejch postav nastíněný hlasem vypravěče a na herecký výkony, kterejm dominuje Nicole Kidman ve famózním představení a v jedný ze svejch nejzajímavějších rolí. Tohle všechno navíc i přes svojí stopáž uteče velmi rychle a nenávratně směřuje ke svýmu konci. Ke konci, kterej si budu pamatovat ještě hodně dlouho. Ke konci tak drásavýmu, že jsem si v onu chvíli říkal, jestli je to, co se stalo, vůbec možný, ale s odstupem času jsem pochopil, že jinak to vlastně ani skončit nemohlo. Dogville je film, díky kterýmu jsem si (bohužel) uvědomil, že lidi se nerozdělujou na dobrý a zlý, ale že určitej poměr dobra a zla je v každým člověku. Je to film, jehož vyznění sice ve výsledku není nijak překvapivý, ale stejně vás z něj pořádně zamrazí. A díky tomu všemu je to pro mě osobně taky jeden z nejlepších, ač nejdepresivnějších, filmů, jakej jsem za poslední dobu viděl.

    • 14.6.2011  18:05
    12 opic (1995)
    ****

    Velmi zajímavý sci-fi, který je sice vystavěný na poměrně častým tématu (přinejmenším v rámci žánru), ale přesto je to právě příběh, kterej je na tomhle filmu to nejlepší a dostal ho tam, kde je. Musím uznat, že takhle dobrej příběh se skutečně jen tak nevidí. Celej film má skvělou atmosféru, běží ve slušným tempu, nechybí v něm napětí a především tady najdeme zajímavou zápletku, řadu nečekanejch zvratů a navrch vynikající závěrečnou pointu. Tohle všechno je navíc podpořený skvělou hudbou a vynikajícím Bradem Pittem, kterej už tehdy prokázal svůj hereckej talent, a Brucem Willisem, kterej předvádí podle mě jeden ze svých nejlepších výkonů. 12 opic je výbornej film po každý stránce a v podstatě mu nemám co vytknout, přesto ale za sebe musím říct, že mě ani nijak zvlášť nedostal, a že bych mu dal pět hvězd a poslal ho na 91. místo v žebříčku nejlepších filmů mě nenapadlo ani na okamžik. Gilliam mě za celou dobu nedokázal ani jednou pořádně vtáhnout a mezi mnou a obrazovkou jako by byla nepřekonatelná propast. Jsem si jistej, že se na tenhle film v budoucnu ještě někdy podívám, ale v tuhle chvíli je pro mě 12 opic "jen" velmi dobrý sci-fi.

    • 12.6.2011  16:10
    Ink (2009)
    ****

    Ink je bez nadsázky jeden z nejzajímavějších filmů, jakej jsem v životě viděl. Je pravda, že je na něm citelně znát nízkej rozpočet a jistá míra amatéřiny, což se projevuje například poměrně lacinejma trikama, maskama, kostýmama a obecně snahou režiséra udělat z filmu něco, co není, prostřednictvím různejch zpomalovaček, prostřihů nebo kamerovejch filtrů. Je škoda, že Winans cítil potřebu, aby Ink nevypadal tak lacině, protože je to paradoxně něco, co mu uškodilo nejvíc. Nízkej rozpočet totiž ještě neznamená špatnej film a Ink je toho příkladem. Snímek je vystavěnej na často omýlaným ale pro mě osobně pořád zajímavým námětu a jednoduchým ale originálním scénáři, kterej navíc po celou dobu doprovází krásná hudba. Pokud překonáte pomalejší a mírně zmatenej rozjezd, dočkáte se přinejmenším nezapomenutelný řetězový scény á la Benjamin Button a dechberoucího závěru, kterej mě donutil několik minut v kuse čumět na film s otevřenou pusou. Vzít 250 milionů dolarů a natočit s nima dobrej film není takový umění, jako natočit dobrej film s minimálním rozpočtem. Jamin Winans je umělec.

    • 9.6.2011  17:35
    Biutiful (2010)
    ****

    Vynikající sociální drama, který se mě osobně sice nedotklo tak, jak bych u Iñárrita očekával, ale přesto se mě dotklo tak, jak bych očekával u dobrýho filmu. Srovnávat ale Biutiful s režisérovýma předchozíma snímkama je hloupost, každej film je zkrátka jinej. Amores Perros, 21 gramů, Babel a Biutiful spojuje především dobře odvedená práce, a to, jestli Iñárritu dosáhl nebo nedosáhl nějaký laťky, je mi ukradený. Biutiful má rozhodně co nabídnout - od zajímavýho scénáře, přes tradičně skvělou hudbu až po životní výkon Javiera Bardema v roli člověka, kterej se i přes svůj rozporuplnej charakter snaží za všech okolností pomáhat druhým, ačkoli je to právě on, kdo pomoc potřebuje nejvíc. Nenechte se odradit řečma těch, který Biutiful odsuzujou, a udělejte si na něj vlastní názor. Nebudete litovat.

    • 9.6.2011  16:19

    Hodně kontroverzní a diskutovanej film, kterej mimo jiný výrazně přispěl ke vzniku druhý éry Ku Klux Klanu, zároveň ale taky strhující historickej velkofilm, kterej ve svý době nemá obdoby. Film má sice dost pomalej rozjezd a první polovině by vzhledem k celkový stopáži neuškodilo prostříhání, pokud ale tuhle část překonáte, dočkáte se velkolepejch válečnejch scén, napínavýho atentátu na Lincolna a tak perfektních záběrů nájezdů Klanu, až zamrazí. Griffith se už v desátejch letech nebál experimentovat s dynamickou kamerou a prolínáním záběrů a stejně tak zaujme i skvělá hudba. Ony bouřlivý reakce ohledně rasismu a velebení Ku Klux Klanu jsou určitě na místě, rasistický narážky se objevujou dokonce i v samotnejch mezititulkách a řada historickejch faktů je ve filmu překroucená tak, aby "negři" vypadali jako zločinci, který chtěj vládnout bílým. Tahle kontroverze je ale na druhou stranu podle mě na filmu to nejzajímavější, protože alespoň mě osobně začal snímek pořádně bavit až ve chvíli, kdy se na scéně objeví Klan. Pro někoho bude sledování Birth of a Nation určitě neúnosný, a to nejen kvůli svý délce, ale i kvůli svýmu vyznění, v americký kinematografii a u mě každopádně svý místo mít bude.

    • 14.5.2011  13:45

    Především je nutný říct, že tenhle dokument není o Banksym, jak by se mohlo podle názvu zdát, ale o (pseudo)umělcovi, kterej si říká Mr. Brainwash, a jeho proniknutí do prostředí street artový scény, osudovým setkáním s Banksym a počátcích vlastní tvorby. I přesto je však film zajímavou ukázkou ze světa pouličního umění, kterej se nebojí ukázat i řadu kontroverzních záběrů a nahlížet na spoustu věcí kriticky včetně postupný komercializace, která se stejně jako punku nebo hip hopu nevyhnula ani street artu. Osobně bych možná uvítal víc informací o pouličním umění obecně, o jeho vzniku, vývoji nebo problémech se zákonem, na druhou stranu chápu, že tenhle dokument je primárně trochu o něčem jiným. Důležitý je spíš to, že film vyvolává spoustu otázek o tom, co je ještě umění a co ne, popřípadě zda projevy street artu postihovat. Já osobně bych se v ulicích výtvorům Banksyho a spol. rozhodně nebránil, znamenalo by to ale problém najít hranici mezi uměním a vandalismem. Kdo totiž určí, zda se v případě "díla" nějakýho kreténa, kterej přes celou zeď s nově natřenou omítkou v podchodu u nákupního centra nastříká sprejem ANTIFA nebo SMRT NEONACISMU, jedná o poškozování cizí věci a v případě Banksyho výtvorů už ne? Z tohohle hlediska tak Exit Through The Gift Shop splnil svůj účel.

    • 11.5.2011  10:54
    Protektor (2009)
    ****

    Protektor patří k tomu nejlepšímu, co u nás v rámci kinematografie v posledních letech vzniklo, a svoji kvalitou dosahuje přinejmenším evropský úrovně. Už od prvních minut zaujme na první pohled krásně stylizovanej obraz, kterej jsem u českýho filmu na takový úrovni viděl naposledy u Normalu, a stejně tak vizuálně zaujmou i stylový prolínačky během jednotlivejch let. Už jen díky svýmu obrazu mě Protektor donutil ponořit se do příběhu a na chvíli se vžít do nelehkýho období 40. let. Samotnej příběh osudovýho vztahu, kde se role obou manželů postupně obrátěj o 180 stupňů, je perfektní a jeho propletení s atentátem na Heydricha mě velmi příjemně překvapilo a potěšilo. Konec je pak neuvěřitelně působivej a beznaděj Hany, která se prolíná téměř celým filmem, je tu sečtena a podtržena v nejvyšší možný míře. Hereckej výkon Marka Daniela mě osobně nijak zvlášť nezaujal, Jana Plodková však ve svý roli exceluje a Českýho lva si odnesla po právu. Stejně tak mám trochu problém i s hudbou, která, ačkoli je sama o sobě zajímavá, mi do filmu příliš nesedla. Přesto však Marek Najbrt natočil něco, čím se nemůže pochlubit ani většina jeho zkušenějších českejch kolegů, a před jeho kvalitně odvedenou prácí smekám.

    • 4.5.2011  10:44

    Fantastický soudní drama, který i přes svoji délku ani na okamžik neztrácí tempo. Skvělej scénář včetně brilantně napsanejch dialogů spolu s vynikajícíma hereckejma výkonama všech hlavních představitelů v čele s Maximilianem Shellem dělaj z Norimberskýho procesu nevšední filmovej zážitek. Snad všechny scény ze soudní síně mě posadily na prdel a při několika z nich jsem na plátno čuměl s otevřenou pusou, především u autentickejch záběrů z koncentračního tábora. Dramatický scény ze soudu jsou navíc umocněný minimálním střihem a dlouhýma kamerovýma nájezdama a veletočema. No a závěrečný doznání mě pak odrovnalo úplně. Nejsem si jistej, jesti jsem někdy viděl lepší soudní drama, Norimberský proces mě každopádně dokázal probrat z kocoviny, což se většinou nepovede ani platu ibalginů.

    • 28.4.2011  09:38

    Tentokrát jsem neponechal nic náhodě, dal jsem si před filmem jointa a vyplatilo se. Pro mě jako velkýho fanouška Monty Pythonů byl i Svatý grál skvělej zážitek, od začátku až do konce jsem si užíval svůj oblíbenej druh humoru, úžasný nápady, vtipný vsuvky, nezapomenutelný gagy, vynikající konec a dalo by se pokračovat. Svatý grál je neuvěřitelně ujetej film, je tak ujetej, že jsem se několikrát musel pozastavovat nad tím, jak je to všechno, co se v něm děje, vůbec možný, ale je ujetej tak dokonale, že mi opět nezbejvá nic jinýho, než vytáhnout pět hvězd a těšit se na další setkání s touhle partou.

    • 23.4.2011  16:16

    Síla tohohle filmu je především v tom, že ukazuje místa a osudy, který jen tak někde neuvidíte. Válka je tady na míle vzdálená a přesto je blíž, něž v jakýmkoli jiným filmu. Samotnej příběh sice nijak převratnej není a mně osobně v něm chyběla scéna, která by mě posadila na zadek, ale jako znepokojující pohled na dětství z úplně jiný stránky, než z jaký ho známe my, film rozhodně stojí zato. Silný autentičnosti navíc výrazně přispívaj i výkony jednotlivejch dětskejch (ne)herců. Na tomhle filmu nehodnotím ani tak jeho obsah, ale spíš oceňuju to, že mi zajímavou formou zprostředkoval náhled na věci, o kterejch jsem dosud jenom slyšel. A za to má u mě kladný hodnocení.

    • 18.4.2011  10:41

    Vynikající válečný drama, fascinující výpověď generála Dallaira, nekompromisní kritika fatálního selhání OSN. Shake Hands with the Devil jde oproti Hotelu Rwanda daleko víc do hloubky samotnýho konfliktu a přináší tak ještě víc znepokojující pohled na rwandskou genocidu, přitom je však neustále objektivní a vyhíbá se zbytečnýmu sentimentu. Napětí, nejistota a strach tu jsou cítit téměř v každý scéně a film vás tak nenechá ani na okamžik vydechnout. Neschopnost vedení OSN a alibismus západního světa se táhne od začátku až do konce, nejvíc jsou ale vidět při scéně, kdy je mírová jednotka rebelama donucená složit zbraně a bez možnosti jakýhokoli zásahu sledovat počátek genocidy. Západ tak do značný míry nese zodpovědnost za tisíce životů, který měl a mohl zachránit, sebeobviňování generála Dallaira není vzhledem k jeho omezenejm možnostem na místě. Co se týče samotnýho filmu, Roger Spottiswoode zprostředkoval světu rwandskou tragédii víc než dobře a stejně tak Roy Dupuis je v roli generála Dallaira velmi přesvědčivej a dokázal na plátno přenést jeho lidskost, odvahu a odhodlání. Filmu v podstatě nemám co vytknout, pro mě osobně je velmi příjemným překvapením a jedním z nejlepších novodobejch válečnejch kousků. Z dvojice nejznámějších filmů o rwandský genocidě rozhodně číslo jedna.

    • 16.4.2011  12:19
    Ray (2004)
    ****

    Klasickej životopisnej film, kterej svoji formou sice příliš nepřekvapí, ale mě osobně to i tak ke spokojenosti stačilo, protože už jenom samotná životní cesta Raye Robinsona je tak zajímavá, že nic víc už ve filmu nepotřebuju. I když něco víc se přece jen našlo. Jamie Foxx podává bez nadsázky jeden z nejlepších hereckejch výkonů, kterej jsem kdy na plátně viděl. Ray Charles patří k mým oblíbeným hudebním interpretům a zároveň k němu cítím obrovskej respekt jako ke člověku. Slepej černoch, kterej se v období rasový segregace dokáže prosadit se svoji hudbou a stát se ikonou, člověk, kterej nebere svoji slepotu jako překážku, ale žije život na plno po všech stránkách, si obdiv rozhodně zaslouží. Jamie Foxx dokázal na plátno přenést nejen Rayovi pohyby, způsob vyjadřování, zpěv a hru na klavír, ale zároveň taky jeho duši, a to včetně démonů, se kterejma bojoval. A za to patří můj velkem obdiv i jemu.

    • 14.4.2011  13:44

    Film se skládá ze dvou kvalitativně odlišnejch částí, přičemž ta horší z nich naštěstí přijde už na začátku a kvalita snímku tak během jeho průběhu víceméně neustále narůstá. Prostředí ruskýho gulagu je zobrazený dost nevěrohodně, navíc ani není příliš jasný, jak se hlavní postavy dají dohromady, a co je nejhorší, onen útěk, kterej by měl bejt jedním ze stěžejních bodů filmu, není zobrazenej vůbec. Jakmile ale vězni opustěj tábor, začíná skvělá podívaná, která navíc díky různorodosti prostředí, ve kterejch se příběh odehrává, vypadá velmi dobře i vizuálně. Vrcholem filmu je pak pro mě osobně část odehrávající se v poušti, konkrétně pak mongolská scéna, kdy skupina zjistí krutou pravdu o svým osudu. Závěrečná scéna by tady naopak možná ani bejt nemusela, připadalo mi, že sentiment v tomhle filmu prostě nemá co dělat. Rozhodně ale musim smeknout před hereckejma výkonama hlavních představitelů, ať už jde o Sturgesse, Harrise nebo Farrella, ve všech případech jde o famózní představení. Co mi naopak opět vadilo byla určitá jazyková nevěrohodnost. Pokud ze skupiny sedmi převážně východoevropskejch vězňů 40. let mluvěj všichni dobře anglicky, cítim v tom bohužel snahu zpopularizovat film pro západní veřejnost právě na úkor autenticity. Původně jsem uvažoval, že Útěku ze Sibiře dám tři hvězdičky, ale vzhledem k vynikající prostřední části by to ode mě bylo nefér. Proto je to nakonec za čtyři.

    • 29.3.2011  10:49
    Prokurátor (2010)
    ****

    Velmi zajímavej a především objektivní pohled na činnost Mezinárodního trestního soudu a jeho hlavního žalobce, kterej kromě Ocampovejch poznatků využívá taky názorů několika dalších členů soudu, různejch odborníků či politiků v oblasti mezinárodního práva a politiky. Dokument ukazuje Morena-Ocampa jako cílevědomýho člověka plnýho odhodlání dosáhnout celosvětovýho míru a spravedlnosti, zároveň ale taky jako člověka přátelskýho, kterej i přes řadu úskalí neztrácí naději a optimismus. Myšlenka Mezinárodní trestního tribunálu rozhodně není špatná, nicméně jak říka sám Ocampo v závěru, čeká jej ještě dlouhá cesta. Jeho činnosti komplikuje nulová podpora několika světovejch mocností včetně USA, délka jednotlivejch soudních procesů a především nízkej rozsah pravomocí. To je vidět zejména ve chvíli, kdy se režisér krátce věnuje akci Organizace spojených národů na osvobození několika konžskejch vojáků - kontrast přímýho jednání OSN s neakceschopností ICC je víc než patrnej.

    • 24.3.2011  13:43

    Naprosto vynikající satira plná inteligentního černýho humoru a výborně napsanejch dialogů a postav. Vedle perfektní Kubrickovy režie, hudby a skvělýho Sellersova výkonu je pro mě hvězdou filmu George C. Scott, jehož role vymytýho zelenýho mozku a řeči o všudypřítomným komunistickým spiknutí mě pobavily nejvíc. Některý scény jsou skutečně geniální včetně brilantního závěru v podobě úvah o přežití lidstva, kterej je však jenom třešničkou na dortu. Dr. Strangelove není komedie, u který byste se váleli smíchy při každý scéně, jedná se spíš o pečlivě propracovanou konverzačku, o to víc jsou ale jednotlivý vtipy a narážky vybroušenější. Je to přesně ten typ komedie, kterej já osobně mám rád, a pro mě je to jasnejch pět hvězd.

    • 13.3.2011  18:03

    Kuky je především úžasně originální film s poetickou atmosférou plnej neotřelejch nápadů. Vizuálně na první pohled zaujmou zejména krásný loutky, nejrůznější rekvizity vytvářející lesní prostředí a jejich animace, která se nebojí ani velmi slušně vypadajících akčních scén. Technicky se Kuky může pochlubit skvělou kamerou, střihem a pěknou hudbou, "herecky" pak řadou známejch hlasů v čele s dabérskou dvojicí Svěrák st. - Svěrák ml. Mě osobně se narozdíl od většiny zdejších hodnocení Zdeňkův dabing líbil, připadalo mi, že jeho monotónní hlas patří do filmu víc, než cokoli jinýho. Stejně nadšenej jsem byl i ze zajímavýho závěru, kterej předchozím minutám vtisknul právě onu krásnou poetiku. Filmu v podstatě nemám co vytknout, žasnul jsem, smál jsem se a strávil jsem velmi příjemnejch 90 minut, za který třem generacím Svěráků děkuju.

    • 8.3.2011  16:13
    Fish Tank (2009)
    ***

    Fish Tank je na jednu stranu určitě zajímavý sociální drama a sonda do života na okraji společnosti, kterýmu se nedá upřít autenticita a přirozenost, stejně tak jako se režisérce nedá upřít cit pro zobrazení některejch vypjatejch scén. Například scéna, kdy Mia předvádí Connorovi svůj tanec, je velmi krásně natočená a navíc podkreslená pěknou hudbou. Na druhou stranu filmu podle mýho názoru uškodil nepříliš dobře napsanej scénář. Spousta scén je ve filmu zbytečná a v závěru vyzní do ztracena, příběhu navíc citelně schází výraznější zvrat, závěr a celková pointa. Jedinej zvrat, kterýho se ve filmu dočkáme, je v postatě jasnej už od začátku. Tolik oslavovanej hereckej výkon Katie Jarvis není špatnej, na druhou stranu mě osobně ani nijak nenadzvednul ze sedačky a ohledně jejích tanečních scén jsem občas nevěděl, jestli to tvůrci myslej vážně. Z Fish Tanku mám rozporuplný pocity. Nemůžu říct, že by se mě film nijak nedotkl, na druhou stranu nevim, jestli je dobře, že jsem se při sledování místy docela nudil, a po závěrečnejch titulkách jsem nenašel jedinou věc, kterou bych si z kina odnesl kromě bundy.

    • 4.3.2011  16:03

    Po dlouhý době jsem ve filmu bratří Coenů nenašel jejich typickej rukopis. Chyběla mi klasická coenovská atmosféra, vypilovaný charaktery postav (snad s výjimkou maršála Cogburna v podání famózního Jeffa Bridgese), černej humor, bizarní situace, neustálý fuckování a propracovanej scénář. Naopak jsem dostal poměrně jednoduchej, ale zato zajímavej příběh s několika vynikajícíma hereckejma výkonama, svižnejma dialogama, slušnou kamerou a příjemnou hudbou, určitej vtip a nadhled se tady koneckonců našel taky. Především jsem ale dostal kvalitně odvedenou práci. Kromě Bridgese musim vyzdvihnout Hailee Steinfeld, takovej výkon se ve čtrnácti letech jen tak nevidí a jsem rád, že Akademie tuhle nadějnou herečku podpořila nominací. Zaujal mě i Josh Brolin, ten se ve filmu objeví sice jenom na pár minut, přesto je ale jeho pohled ve scéně u potoka nezapomenutelnej. Neřekl bych, že jde o nějaký oživení westernu, True grit je spíš obyčejný, ale poctivý drama z prostředí divokýho západu, který rozhodně stojí zato.

    • 22.2.2011  13:49
    Fighter (2010)
    ****

    Fighter je celkem zajímavý boxerský drama, který má oproti podobnejm kouskům výhodu v tom, že je možná přece jen o něco uvěřitelnější. Filmu vévodí jako vždycky vynikající hereckej výkon Christiana Balea a doufám, že po Zlatým glóbu si za svoji roli odnese i Oscara. Bale svým výkonem zastiňuje i Marka Wahlberga, kterej mě osobně přišel trochu nevýraznej. Stejnej problém mám bohužel i s celým filmem. Fighter mi dokázal pěkně zpříjemnit večer, ale jinak kolem mě v podstatě jen tak prošuměl a nic ve mě nezanechal. Nebejt Christiana Balea, není pro mě celej film prakticky ničím zajímavej. Zatímco některý scény z Rockyho, Zuřícího býka nebo Těžký váhy si pamatuju i po několika letech, mám pocit, že na Fightera si nevzpomenu ani za pár tejdnů. Moje hodnocení tak vychází spíš z krátkodobýho pocitu. Z dlouhodobýho hlediska bych nejspíš nějakou hvězdičku ještě ubral.

    • 20.2.2011  20:23

    Velmi silný drama o přátelství a především o jednom z největších komunistickejch zločinů v dějinách, kterej je vylíčenej zejména ve druhý tématický části filmu. Zatímco ta první zobrazuje spolupráci americkýho novináře se svým domorodým asistentem na pozadí občanský války v Kambodži a postupný přebírání moci Rudejma Khmérama, druhá část prostřednictvím Pranova vyprávění bez servítek ukazuje peklo, kterým si obyčejný lidi v Pol Potově Kambodži prošli. Při scéně, kdy se Pran prodírá vražedným polem mě pořádně zamrazilo, stejně tak jako v několika dalších scénách. To, že se tvůrci nezabývaj společenskejma okolnostma, ale zaměřujou se na jejich dopad na obyčejný lidi, zážitek z filmu ještě umocňuje. Je fajn, že jednotlivý scény jsou celkem věcný a nezabředávaj příliš hluboko do zbytečnejch emocí, na druhou stranu se nemůžu zbavit pocitu, že ono pevný přátelství ústřední dvojice, který mělo bejt nosným bodem filmu, není vylíčený dostatečně pevně, a možná proto na mě osobně závěrečná scéna nezapůsobila tak, jak měla. Rozhodně jsem si ale díky filmu udělal obrázek o kambodžským "ráji na zemi," a proto Killing Fields hodnotim velmi pozitivně.

    • 10.2.2011  10:33
    Ucho (1970)
    *****

    Strhující film s neuvěřitelně depresivní atmosférou plnou všeobecnýho strachu a paranoii. Toho Kachyňa dosáhl pomocí černobílýho obrazu, minimalistický režie, statický kamery a hudby. Atmosféra navíc během filmu neustále graduje a kromě všudypřítomnýho strachu z odposlouchávání je umocněná taky problémama zpackanýho manželství ústřední dvojice, který pozvolna vyplouvaj napovrch. Stěžejním bodem filmu jsou kromě perfektně napsanýho scénáře a dialogů především vynikající herecký výkony obou hlavních představitelů, který si v několika scénách sáhli až na dno. Pro mě osobně jeden z nejlepších českejch a československejch filmů vůbec.

<< předchozí 1 2 3 4 5 6