Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Animovaný
  • Komedie
  • Drama
  • Akční
  • Krimi

Recenze (3 408)

plakát

sKORO NA mizině - Rododendron (2021) (epizoda) 

Müluju českou lidovou tvořivost a zejména ten aspekt totální spontaneity která nemá sebemenší zábrany. Štěpán Kozub je nepřekonatelnej démon.

plakát

Rytíři spravedlnosti (2020) 

[VIDĚNO 18.3.] "Lennarte, chceš mě před spaním ošukat, aby se ti dobře spalo?" "Ne, děkuji. Zítra nás čeká dlouhý den. Potřebuju být v kondici." ______ Černá komedie 'Rytíři spravedlnosti' naprosto adekvátně zapadá do kategorie 3D - tzn. Delikátní Dánská Dramedie. Nejnovější hitovka Anderse Thomase Jensena je totiž famózní tragikomickou akční žánrovkou plnou fascinujících karikaturních postaviček, která na půdorysu skandinávského komediálního dramatu brilantně experimentuje s prvky nonkonformního kriminálního thrilleru, který si se lstivou gescí hraje s diváckým očekáváním, neopomene zahrnout leitmotiv rodinných etud, neštítí se explicitního vyobrazení násilí a brutality, razantně klade důraz na signifikantní severskou atmosféru, a excelentně paroduje akční žánrová klišé. A všeobecně i z hlediska stylizace jsou Rytíři spravedlnosti neskutečně vycizelovaný a poctivý filmový řemeslo, u něhož budou cinefilové instantně fapovat. A ačkoliv je snímek pojat jako svérázná metafora o významu náhody, druhé šance, a celkově fenoménu motýlích křídel, luxusnější evropskou delikatesu nejen na poli akčního filmu letos bezkonkurenčně neuvidíte.... Kéž by tak zábavných a konceptuálně originálních akčních tragikomedií vznikalo víc - páč finální westernová přestřelka byla tak ženiální, že naprosto s přehledem strčí do kapsy jakýkoliv americký vysokorozpočtový biják. Doufám v pokračování, protože týhle cynický sebrance dánských antihrdinů v čele s cholerikem Madsem bych klidně věnoval celou trilogii. Dáni umí, Mads Mikkelsen je gigachad. Nehorázná pecka toto. ______ "Nechápu to! Kdy přesně budeme potřebovat skládat zbraně?" "Můžou na tom záviset naše životy, Lennarte. Víš jak se tomu říká, že?" "Říká se tomu 'Naser si Emmentalere'! Kdyby jste mi řekli, že si budem něco skládat, zajel bych si místo toho radši pro nábytek do IKEI!"

plakát

Otcovství (2021) 

Kevin Hart a dramatický role jsou dva naprosto neslučitelný pojmy, z nichž většinou vzejdou solidní průjmy - ale snaha se samozřejmě cení....

plakát

Spirála strachu: Saw pokračuje (2021) 

"You wanna play games, motherfucker?" ______ Upřímně, kvůli relativně poutavým trailerům jsem očekával plnohodnotný restart kultovní série 'Saw' - ale skutek z řetězu utek - dostal jsem stejně, ne-li ještě víc překombinovaný a stupidní shitfest, který předchozím dílům nesahá ani po kotníky - pakliže je někdo omylem neuříz. Stylistická inspirace Fincherem a jeho ikonickým opusem 'Se7en' je víc než evidentní - žánrově je 'Spiral' v prvý řadě čistokrevný detektivní thriller, a teprve až v řadě druhý klasický gore horror, který fetišizuje torturu jako 3áčkový porno, a kde o kanonádu klišé nejni nouze.... Komik Chris Rock - jenž se ujal hlavní role - má ve svý netradičně dramatický poloze (paradoxně) naprosto nulový až servilní charisma důsledkem čehož s divákem nenaváže jakýkoliv kontakt, a Samuel Madafaka Jackson nemá prakticky žádný prostor k tomu jak využít svou hereckou spontaneitu. Na účet podniku Lionsgate si ještě připište lacinou zápletku která svou diegezí nijak nešokuje (páč je dělaná primárně na efekt) - radši ani nemluvě o primitivní finální katarzi, která neironicky hraničí s parodií - no a ihned máte zaděláno na maglajz roku (?).... Takže spíš než oživení franšízy budou na 'Spiral' diváci hořce vzpomínat jako na bezcharakterní žánrovej derivát, ne-li přímo kompletní gameover celý 'Saw' série - jednička totiž nastavila látku hoooodně vysoko, a pochybuju, že budou její nadčasový kvality někdy překonány - 'Spiral' budiž exemplárním důkazem.... // VERDIKT: ACAB! 👮‍♂️☠️ //

plakát

Luca (2021) 

"Santa mozzarella!" ______ Legendární animované studio Pixar s hopsající lampičkou uvnitř se díky svým nejnovějším celovečerním počinům zcela zaslouženě etablovalo na absolutní špičku mainstreamový animovaný produkce. To je samozřejmě podmíněno i tím, že Pixar vždy tvořil multigenerační snímky - tedy příběhy, které láskyplně chytnou za srdce prakticky veškerý věkový kategorie divácké obce - staré, mladé, děti, dospělé prožívající krizi středního věku - doslova každého. Jenže tentokrát je jeho nejnovější celovečerní dílko 'Luca' zaměřeno spíš na dětskou sortu publika - což je rozhodnutí, které bude vonit málokomu.... Laicky řečeno, většina humoru - jenž zde kupodivu trestuhodně absentuje, to samé platí pro hlášky a jiné formy komických gagů - spočívá v tom, že někdo upadne, anebo někdo/něco/někoho/něčím praští - což je element, u něhož jsem čekal, že bude opomenut ve chřtánu času minulých. Zároveň premisa děje je velmi simplistická, a nikterak komplexní - zato v samotném jádru organicky konzistentní z hlediska narace, a minimálně o dva levely mimořádnějc poutavá svým příběhovým archem, který aspiruje a kráčí v žánrových šlépějích klasický letní coming of age feel good dramedie, která je zároveň jedinečná díky tomu, s jakou lehkostí netradičně operuje s prezencí lidského života a rozmanité italské kultury z atypický perspektivy dvou mořských příšerek. 'Luca' zároveň velmi umně využívá principu genius loci - nebo-li ducha místa - nejen v rámci malebného městečka a zejména pak půvabu italské riviéry.... Co mě ovšem znenadání nakonec přimělo dát pětikvalt je naprosto fascinující závěrečná katarze, po který nezůstane nejedno oko suchý jak panenská blána - opět mi totiž hlava nebere, jak dokážou tvůrci od Pixaru vždy tak efektivně zadrnkat na emoční strunku, a v závěrečným klimaxu perfektně nakulminovat a využít všechny příběhový peripetie a intenzivně tak atakovat na divákovo bezbranný srdíčko.... V konkluzi je sice snímek 'Luca' komparativně jeden z těch kvalitativně slabších příspěvků pixarovského repertoáru - respektive taková ta klasická animovaná alegorie o síle přátelství, platonický lásce, úskalích minority v zajetí majority, a v závěru tvůrci provokativně zahrají i na kuriózní tóninu předsudků a xenofobie - ale svoje věrný fanoušky si určitě najde. Jedinou z mála vad na kráse je tak trochu triviálně koncipovaná animace, s níž nemusí kdekdo sympatizovat. Potitulková scénka ženiální. Jen tak dál lampičko.... // VERDIKT: nemůžu si pomoct, ale uděluju 8,5 vesmírných ančoviček z 10 // 🐳

plakát

Rodina na baterky (2021) 

[VIDĚNO 4.5.] ____ Ikonické tvůrčí duo Phil Lord & Chris Miller - které nám přineslo takové instantní kultovní žánrovky jako 'Lego Movie', 'Zataženo občas trakaře', anebo revoluční 'Spider-verse' - by mělo na pár let, zejména při psaní scénářů a produkování filmů, vypustit z pracovního harmonogramu šlukování DMT. Tentokrát nám totiž nadělili neskutečně překombinovanej audiovizuální epileptickej záchvat, při jehož sledování mě permanentně provázel dojem, jako bych čuměl na takřka dvouhodinový TikTokový video, až mě z tý experimentální animace, kde převážně dominují křiklavý akvarelový textury, akutně bolely oči.... Netflixovský animák 'Rodina na baterky' - který se okamžitě po svém releasu stal jedním z nejpopulárnějších filmů měsíce na této platformě - tematizuje relativně aktuální motiv civilizační obsese moderními technologiemi a akcentuje jejich negativní dopad na lidské vztahy, a částečně varuje před dominantou AI - tedy umělé inteligence. V animáku záměrně figuruje velmi frenetické až hyperaktivní tempo a zvláště pak infantilní trapnohumor, který akurátně sedí jak na asociace dysfunkčního kvarteta rodiny Mitchellových a jejich šilhajícího psa, tak na obecně bizarní a přitom tak banální příběhové aluze, jimiž je duo Lord/Miller tak notoricky známo - nemluvě o tom, že animák je v podstatě multižánrovým koktejlem akčního sci-fi a rodinného road-movie, který je plný nejrůznějších popkulturních referencí - takže stoják pro geeky je zaručený.... Co si ale budem, 'Rodina na baterky' je taková ta typická patologická metafora o důležitosti rodiny - ovšem byť je 'Rodina na baterky' na můj vkus příliš infantilní a dětinský animák, i přes všecky negace dokazuje, že i nesčetněkrát omletý námět může brilantně fungovat, dostane-li se do rukou progresivních tvůrců, kteří onen příběhový potenciál nevyužijí nazmar - větší šílenost totiž letos nejspíš neuvidíte. Netflix má každopádně bravurně nakročeno stát se legitimním monopolem v produkci svérázných animáků s uměleckými ambicemi - a já mu to, byť s obezřetností sobě vlastní, víceméně přeju.... // VERDIKT: robota do každé rodiny! // 🤖👾

plakát

Mare z Easttownu (2021) (TV seriál) 

Bravurní post-moderní detektivka kterou tvůrci inovativně kloubí s psychologickým melodramatem, a v níž Kate Winslet podává svůj nejpůsobivější životní výkon? Bezpochyby. Špička svýho žánru? Ani náhodou.... Určitě je 'Mare z Easttownu' jeden z těch víceméně sofistikovanějších seriálových projektů, který televizní trh momentálně nabízí, ale díru do světa svou melancholickou těžkopádností a uměle natáhnutou stopáží prostě neudělá. Ale samozřejmě vidět Kate Winslet do sebe lít škopky je unikát.

plakát

Loki - The Variant (2021) (epizoda) 

Aneb jak rozjebat časoprostor snadno a rychle.

plakát

Svět mimozemšťanů (2020) (TV seriál) 

"Jen dvě věci jsou nekonečné - výše čerpání dotací Agrofertem, a první kontakt exoplanety se Zemí. Ale u toho druhého si nejsem jist." - Albert Einstein

plakát

13 minut (2021) (TV film) 

"Já bych vás zabil asi v tý chvíli. Samozřejmě to nepřipadá v úvahu. Ale abyste rozuměl, já jsem si dělal řidičák v padesáti. Ten pocit té zodpovědnosti, že držím v ruce něco, čím můžu ublížit nebo způsobit jakoukoliv škodu, se mi příčil, a dělaly se mi z toho skoro křeče v žaludku. Natožpak abych jel s autem 160 za hodinu. Takže ano, v tý chvíli bych vás asi zabil. Přitom působíte sympaticky." ______ Vít Klusák je jednoduše tvůrce, kterého se vyplatí bedlivě sledovat, jelikož tentokrát si vzal na dokumentární paškál velmi sugestivní psychologickou sondu do hlav pěti aktérů a zároveň viníků dopravních nehod, a pomocí jejich emotivních výpovědí rekonstruuje příběhy, které se na silnicích odehrávají prakticky denodenně, které na základě vteřin rozhodují o ceně života a smrti, a které v neposlední řadě nabízejí unikátní poučení pro nejednoho bezohlednýho magora usedajícího za volant. Must see záležitost.

Reklama

Reklama