Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Animovaný
  • Komedie
  • Drama
  • Akční
  • Krimi

Recenze (3 404)

plakát

Luca (2021) 

"Santa mozzarella!" ______ Legendární animované studio Pixar s hopsající lampičkou uvnitř se díky svým nejnovějším celovečerním počinům zcela zaslouženě etablovalo na absolutní špičku mainstreamové animované produkce. To je samozřejmě podmíněno i tím, že Pixar vždy tvořil multigenerační snímky - tedy příběhy, které láskyplně chytnou za srdce prakticky veškeré věkové kategorie divácké obce - staré, mladé, děti, dospělé prožívající krizi středního věku - doslova každého. Jenže tentokrát je jeho nejnovější celovečerní dílko 'Luca' zaměřeno spíše na dětské publikum - což je rozhodnutí, který nestojí ani za starou tresku.... Většina humoru - jenž zde kupodivu trestuhodně absentuje - spočívá v tom, že někdo upadne, anebo někdo/něco/někoho/něčím praští - což je element, u něhož jsem čekal, že bude opomenut ve chřtánu času minulých - hlášky či jiné komické gagy ostrouhaly. Zároveň premisa děje je velmi simplistická, a nikterak komplexní - zato v samotném jádru organicky konzistentní z hlediska narace, a minimálně o dva levely mimořádnějc poutavá svým příběhovým archem, který aspiruje a kráčí v žánrových šlépějích klasické letní coming of age feel good dramedie, která je rovněž jedinečná díky tomu, s jakou lehkostí netradičně operuje s prezencí lidského života a rozmanité italské kultury z perspektivy dvou mořských příšerek. 'Luca' zároveň naprosto unikátně využívá principu genius loci - nebo-li ducha místa - nejen v rámci malebného městečka a zejména pak půvabu italské riviéry.... Co mě ovšem znenadání nakonec přimělo dát pětikvalt je fascinující závěrečná katarze, po které nezůstane nejedno oko suché jak panenská blána panny Marie - opět mi totiž hlava nebere, jak dokážou tvůrci od Pixaru vždy tak efektivně zadrnkat na emoční strunku, a v závěrečném klimaxu perfektně nakulminovat a využít všechny příběhové peripetie a intenzivně tak atakovat na divákovo bezbranné srdíčko.... V konkluzi je snímek 'Luca' komparativně jeden z těch kvalitativně slabších příspěvků pixarovského repertoáru - respektive taková ta klasická animovaná alegorie o síle přátelství, platonické lásce, úskalích minority v zajetí majority, a v závěru tvůrci provokativně zahrají i na kuriózní tóninu předsudků a xenofobie. Jedinou vadou na kráse je tak trochu triviálně koncipovaná animace, s níž nemusí kdekdo sympatizovat. Potitulková scénka ženiální.... // VERDIKT: nemůžu si pomoct, ale uděluju 8,5 vesmírných ančoviček z 10 //

plakát

Rodina na baterky (2021) 

[VIDĚNO 4.5.] ____ Ikonické tvůrčí duo Phil Lord & Chris Miller - které nám přineslo takové instantní kultovní žánrovky jako 'Lego Movie', 'Zataženo občas trakaře', anebo revoluční 'Spider-verse' - by mělo na pár let, zejména při psaní scénářů a produkování filmů, vypustit z pracovního harmonogramu šlukování DMT. Tentokrát nám totiž nadělili neskutečně překombinovanej audiovizuální epileptickej záchvat, při jehož sledování mě permanentně provázel dojem, jako bych čuměl na takřka dvouhodinový TikTokový video, až mě z tý experimentální animace, kde převážně dominují křiklavý akvarelový textury, akutně bolely oči.... Netflixovský animák 'Rodina na baterky' - který se okamžitě po svém releasu stal jedním z nejpopulárnějších filmů měsíce na této platformě - tematizuje relativně aktuální motiv civilizační obsese moderními technologiemi a akcentuje jejich negativní dopad na lidské vztahy, a částečně varuje před dominantou AI - tedy umělé inteligence. V animáku záměrně figuruje velmi frenetické až hyperaktivní tempo a zvláště pak infantilní trapnohumor, který akurátně sedí jak na asociace dysfunkčního kvarteta rodiny Mitchellových a jejich šilhajícího psa, tak na obecně bizarní a přitom tak banální příběhové aluze, jimiž je duo Lord/Miller tak notoricky známo - nemluvě o tom, že animák je v podstatě multižánrovým koktejlem akčního sci-fi a rodinného road-movie, který je plný nejrůznějších popkulturních referencí - takže stoják pro geeky je zaručený.... Co si ale budem, 'Rodina na baterky' je taková ta typická patologická metafora o důležitosti rodiny - ovšem byť je 'Rodina na baterky' na můj vkus příliš infantilní a dětinský animák, i přes všecky negace dokazuje, že i nesčetněkrát omletý námět může brilantně fungovat, dostane-li se do rukou progresivních tvůrců, kteří onen příběhový potenciál nevyužijí nazmar - větší šílenost totiž letos nejspíš neuvidíte. Netflix má každopádně bravurně nakročeno stát se legitimním monopolem v produkci svérázných animáků s uměleckými ambicemi - a já mu to, byť s obezřetností sobě vlastní, víceméně přeju.... // VERDIKT: robota do každé rodiny! // 🤖👾

plakát

Mare z Easttownu (2021) (TV seriál) 

Bravurní post-moderní detektivka kterou tvůrci inovativně kloubí s psychologickým melodramatem, a v níž Kate Winslet podává svůj nejpůsobivější životní výkon? Bezpochyby. Špička svýho žánru? Ani náhodou.... Určitě je 'Mare z Easttownu' jeden z těch víceméně sofistikovanějších seriálových projektů, který televizní trh momentálně nabízí, ale díru do světa svou melancholickou těžkopádností a uměle natáhnutou stopáží prostě neudělá. Ale samozřejmě vidět Kate Winslet do sebe lít škopky je unikát.

plakát

Loki - The Variant (2021) (epizoda) 

Aneb jak rozjebat časoprostor snadno a rychle.

plakát

Svět mimozemšťanů (2020) (TV seriál) 

"Jen dvě věci jsou nekonečné - výše čerpání dotací Agrofertem, a první kontakt exoplanety se Zemí. Ale u toho druhého si nejsem jist." - Albert Einstein

plakát

13 minut (2021) (TV film) 

"Já bych vás zabil asi v tý chvíli. Samozřejmě to nepřipadá v úvahu. Ale abyste rozuměl, já jsem si dělal řidičák v padesáti. Ten pocit té zodpovědnosti, že držím v ruce něco, čím můžu ublížit nebo způsobit jakoukoliv škodu, se mi příčil, a dělaly se mi z toho skoro křeče v žaludku. Natožpak abych jel s autem 160 za hodinu. Takže ano, v tý chvíli bych vás asi zabil. Přitom působíte sympaticky." ______ Vít Klusák je jednoduše tvůrce, kterého se vyplatí bedlivě sledovat, jelikož tentokrát si vzal na dokumentární paškál velmi sugestivní psychologickou sondu do hlav pěti aktérů a zároveň viníků dopravních nehod, a pomocí jejich emotivních výpovědí rekonstruuje příběhy, které se na silnicích odehrávají prakticky denodenně, které na základě vteřin rozhodují o ceně života a smrti, a které v neposlední řadě nabízejí unikátní poučení pro nejednoho bezohlednýho magora usedajícího za volant. Must see záležitost.

plakát

Ještě máme čas (2020) 

Solidní režijní debut Vigga Mortensena, který akcentuje relativně aktuální leitmotiv střetu konzervativního pohledu na svět jednoho zapšklého senilního xenofoba a liberálních hodnot jeho homosexuálního syna - nic víc či míň neočekávejte. Středozem hadr....

plakát

Loki - Glorious Purpose (2021) (epizoda) 

"You're taking me somewhere to kill me?" "No, I'm taking you some place to talk." "Well, I don't like to talk." "But you do like to lie. Which you just did, 'cause we both know you love to talk." ______ První epizoda sólového debutu skandinávského Boha lží je stylovým comebackem Toma Hiddlestona v roli všemi milovaného a nenáviděného antihrdiny Lokiho, jemuž perfektně sekunduje sympaťák Owen Wilson. Seriál 'Loki' s nečekanou vervou inovativně využívá rozmanité reálie marveláckého universa a hrátky s časem, a zábavně je implementuje do této poutavé expozice jednoho z hypoteticky nejambicióznějších seriálů, který letos zavítá na obrazovky. A to musím laskavě podotknout, že Lokiho upřímně nesnáším - o to víc se ale každopádně těším na nadcházející epizody....

plakát

Bílý tygr (2021) 

Z chudáka chlebodárcem snadno a rychle: ve filmu.... jako tragikomedie vypovídající o malichernosti života v banánových republikách/sociální kritika indického kastovního systému - který není pouhým obrazným kontrastem mezi luxusem a chudobou - funguje koprodukční snímek 'Bílý tygr' na výbornou. Když se ale příběh v polovině stopáže žánrově až agresivně otočí o 180° a bezprecedentně přepne na kriminální thriller, Ganéša snímku pozitivní karmu moc nepřeje, a zbytek děje tak marnotratně vyšumí do ztracena - a to je ohromná škoda.

plakát

Nikdo (2021) 

"Vrať mi ten kočičí náramek, zmrde!" ______ John Wick kontra frustrace z monotónního deliria středního věku? Inu, proč ne?! Černá komedie 'Nobody' je divácky přívětivou epesní žánrovou jednohubkou, která zábavně pojímá akční scény, a originálně interpretuje a využívá klasická klišé žánru, a nikterak se neštítí satirizace a sebeparodizace, tudíž je absolutně nemožný ji brát jakkoliv vážně, jelikož než kompaktní akčňák spíš snímek 'Nobody' působí jako koláž černohumorných gagů ("Ted tě rozmrdám!" rvačka v autobusu a závěrečná honička top shit) a cynických hlášek ("Ty jo, tati, přinesls hodně zbraní." "Jo, a tys zase přived hodně rusáků.") okořeněných luxusním soundtrackem plný kultovních glam rock vypalovaček. No a gigachad Bob Odenkirk v hlavní roli cholerika Hutche si tenhle dynamický odvaz - který je prakticky jeho exkluzivní one man show - kde se brutalitou zdaleka nešetří, neskutečně užívá. Každopádně kdyby tvůrci kladli víc zřetel na ony funkční prvky komedie a víc originálního stylistického pojetí, neváhal bych nad ještě vyšším hodnocením. 'Nobody' je prostě takovej ten atypickej prototyp sympatickýho a důvtipnýho akčňáku, kterej bych v týhle konceptuální podobě rád vídal v akčním žánru nadále.... Co bych dodal na závěr? Bob Odenkirk je king, Christopher Lloyd je víc vitální než kdy jindy, a rejža Ilja Najšuller by se neměl vracet do matičky Rusi a naopak by měl točit filmy výhradně na západě, páč už teďka chci minimálně dvě další pokračování - a nejmíň o dva levely víc kulervoucí. UPOZORNĚNÍ: Sledování tohoto pořadu není vhodné pro rusofily. ______ // VERDIKT: za málo chechtáků hafo muziky - a taky mrtvol. 8,6 vraždících tatínků z 10 //

Reklama

Reklama