mcb

mcb

Martin Bubrín

okres Praha
HBO Europe // filmserver.cz // cinepur

50 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 8 16 23 30
    • 5.11.2018  14:59
    Homecoming (TV seriál) (2018)
    ***

    Jedno z největších seriálových zklamání letošního roku. Stylisticky experimentální "minisérie" sice zajímavě aktualizuje půlhodinový formát do podoby (neo)noirového thrilleru, nicméně veškerá, zahraničními reakcemi avizovaná podobnost s filmy od Hitchocka či DePalmy je přítomna pouze na úrovni audiovizuálních aluzí, které jsou stavěny na odiv. Autorský rukopis televizního tvůrce Sama Esmaila a kameramana Toda Campbellla, kteří oba stojí za formálně progresivním seriálem Mr. Robot, sice skvěle pracuje s předkamerovým prostorem, dlouhými jízdami kamery a paranoidním soundtrackem, nicméně ani tato soudržnost na úrovni stylu nedokáže vdechnout život začátečnickému scénáři, který zpracovává látku původně založenou na americkém podcastu na úrovni YouTube webseriálu. Mimo atypické konce epizod je děj, vedený eklektickým výkonem Julie Roberts, naprosto předvídatelnou báchorkou, která se snaží obhájit svou prázdnotu a příběhové vakuum poutavými stylistickými řešeními. V desetidílné podobě jde tak o naprosté scenáristické selhání, kdy většině epizod vévodí nezáživné terapeutické dialogy mezi postavami, které si nemají co říct. Co se týče hvězdného hereckého obsazení a tvůrců (zejména režisér a kameraman), ohromné mrhání talentem.

    • 9.10.2018  22:53

    Tarkovskij bez substance. Esteticky uhrančivá, nicméně emocionálně prázdná meditace o pomíjivosti času.

    • 28.7.2018  11:05

    Po mírně konzervativním Národu grázlů je tohle velký krok kupředu, posouvající Fallout někam k fyzičnosti posledního Šíleného Maxe. Dějově sice silně překombinované, ale zase sebeironické ke klišé série a funkční z hlediska epizodické vypravěcí struktury, která kromě zvyšování nejistoty mezi postavami slouží k přesouvání mezi jednotlivými set-pieces. A ty jsou naprosto fenomenální - jedna taková sekvence by stačila jako vrchol jiného filmu, tady je takových sekvencí klidně šest. Ve zkratce: vrcholná kinematografie atrakcí, které navíc z hlediska technické kvality (kamera, střih, ozvučení, ty MONTÁŽE) šlapou na paty snad jen nolanovky. Zatím film roku a zážitek, který je nutné co nejdříve zopakovat.

    • 17.3.2018  12:48

    Liga spravedlnosti. Jasný adept do line-upu Festivalu otrlého diváka a na půlnoční projekce ve Varech. Ten film ale není jen objektivně špatný (pokud byl BvS nejhorší příklad producentského blockbusterového mainstreamu, tak vypadá Liga spravedlnosti jako film poskládaný pomocí generátoru domnělých diváckých preferencí ve finančním oddělení Warner Bros.), zároveň je tak absurdně nesmyslný, scenáristicky impotentní, kreativními nápady směšný, režijně sterilní a ignorantský k bohaté historii DC Comics, že je možné, že ho budete chtít vidět znovu. Blockbusterový The Room dnešní doby, s kultovním potenciálem pro opakované projekce v podnapilém stavu s přáteli a citovaním cheesy hlášek.

    • 17.3.2018  12:47

    Konečně autorský příspěvek do série, který ukazuje, co si lze dovolit v rámci ságy a přitom nevybočit z jejich mantinelů a konglomerátu Disney. Nejodvážnější blockbuster posledních let, přesný opak fanouškovsky nostalgické Epizody VII. Spalte staré texty!

    • 17.3.2018  12:46

    Naprosto jedinečné zachycení atmosféry času a místa „u moře“ a scenáristické mistrovství Kennetha Lonergana. Konverzační drama s příběhem a postavami, které jsou tak hmatatelné a skutečné, jako byste se dívali na divadelní hru v přímém přenosu.

    • 17.3.2018  12:46
    Blok 99 (2017)
    *****

    Přímočará filmařina aneb vizionářský kousek na poli akčního braku. Craig S. Zahler překvapuje naprosto sebevědomou režií a vedením primitivního hromotluka Vince Vaughna, který se divákům před očima mění v násilného drtiče lebek. Naprosto intenzivních 130 minut a nová laťka filmové brutality.

    • 17.3.2018  12:46
    La La Land (2016)
    *****

    Kinematografická slast nejen pro milovníky klasických muzikálů. Pocta Hollywoodu prostřednictvím naivního romantického příběhu, který se střetává s tvrdou realitou. Dekonstrukce a rekonstrukce zároveň.

    • 17.3.2018  12:45
    Dunkerk (2017)
    *****

    Nolan jde ve svém desátém filmu téměř anti-hollywoodskou cestou a představuje experimentální blockbusterový thriller, který nejvíce připomíná postupy sovětské montážní školy. Pokud v předchozích Nolanových filmech platily za vrchol střihové montáže, v Dunkerku je střihovou montáží celý film, vyčerpávající, hlučný a emocionálně zdrcující. Zážitek pro co největší plátno.

    • 17.3.2018  12:45

    Artový snímek Olivera Assayase dokázal skvěle skloubit hororový žánr, psychologické drama o osamění a odcizení a vlivy De Palmy a Hitchcocka aktualizované do současnosti. Strhující a nejednoznačný snímek držící pozornost dlouhými záběry, přesnou Kristen Stewart a mnohovýznamovými scénami.

    • 17.3.2018  12:44
    Moonlight (2016)
    *****

    Neakademický oscarový vítěz se ostatním kandidátům vymyká zejména nesevřeným prostorem vyprávění a moderní filmovou režií, která správně balancuje na hranici srozumitelného mainstreamového snímku a neuchopitelné prchavosti známé z umělecké kinematografie. Univerzální příběh o životě zcela bez klišé.

    • 17.3.2018  12:44
    matka! (2017)
    *****

    filmová anarchie a rozbíjení diváckého vkusu a očekávaní. matka! je čitelná jen tehdy, když si o ní divák přečte před zhlédnutím snímku – v opačném případě jde o jakýsi průsečík Aronofského tvorby, v němž se zrcadlí vlivy a postupy ze všech jeho předchozích filmů. jednoduchý příběh vztahové rutiny, avšak gradující do nečekaných apokalyptických souvislostí, sice není intelektuální stimulantem, ale přesto za sebou nechává velkou spoušť.

    • 17.3.2018  12:43

    Dechberoucí pomalu vyprávěný hollywoodský blockbuster vzpírající se jakýmkoliv blockbusterovým konvencím. Kongeniální využití obrazu a hudby, audiovizuální syntéza dělá z každé scény samostatné umělecké dílo, s několika plány akce. Scénář je sice oproti originálu jednoznačnější, ale i tak neustále podněcuje k úvahám ohledně cesty K a jeho pocitů. Masterpiece.

    • 17.3.2018  12:42
    Odnikud (2017)
    ****

    Nový snímek německého režiséra Fatiha Akina, v němž exceluje Diane Krueger jako matka, která se vyrovnává se smrtí svého manžela a syna po bombovém útoku, je sestaven ze tří, zdánlivě neslučitelných částí, z nichž každá vychází z tradice jiného žánru. Odnikud začíná jako drama o ztrátě, které je zároveň intimní studií truchlení, samoty a neschopnosti se vyrovnat se smrtí blízkých osob a navrátit se do společnosti – tato část je spíše povinným úvodem pro další dvě dějství, v nichž hlavní postava přechází z pasivního do aktivního stádia. Nejsilnější část filmu je soudním dramatem, v němž se odvíjí silný osobní příběh a boj za spravedlnost. Zde by Odnikud klidně mohlo konkurovat těm nejlepším americkým soudním dramatům, protože obsahuje strhující gradaci, proslovy a nečekané rozuzlení. Mírným zklamáním je proto poslední třetina filmu, v němž precizně vyrešeršovaný a komplikovaný příběh ustupuje přímočarému thrilleru o pomstě. Distance od velmi realistických prvních dvou třetin je díky zjednodušenému konání hlavní hrdinky (příliš mnoho náhod) až tak velká, že nemá tragické finále možnost zapůsobit tak silně jako předchozí části.

    • 17.3.2018  12:41
    Nikdys nebyl (2017)
    ***

    Britská režisérka Lynne Ramsay pět let po znepokojivé mateřské zpovědi Musíme si promluvit o Kevinovi (2011) natočila další těžko zařaditelný a polarizující snímek. Nikdys nebyl můžeme označit za „artovou verzi Scorseseho Taxikáře“, což je samozřejmě zjednodušující, avšak nabízející snadný klíč k dekódování díla, která sice oplývá obdobnou zápletkou, nicméně je mnohem čitelněji ukotveno v konvencích uměleckých filmů. Zatímco je v prvních dvou třetinách kombinace brakového žánrového modelu a nespolehlivého vyprávění ještě ozvláštňována zdařilými elipsami (Ramsay zde nikdy neukáže pravou akci, jíž předchází dlouhá příprava), poslední třetina však sklouzává ke zbytečným artovým klišé, když začne autorka stírat hranici mezi fikcí a realitou a zbytek nechává na divákovi. Snímek byl na letošním festivalu v Cannes oceněn za nejlepšího herce (Joaquin Phoenix) a nejlepší scénář, přičemž druhé jmenované ocenění je při pohledu na nabitou soutěž přinejmenším sporné. Ve výsledku jde nanejvýš o stylisticky zajímavý snímek (spojení hudby a střihu) s chameleónským hereckým výkonem, za nímž však dalece zaostává banální braková vyprávěnka, zbytečně znejišťována autorčinou snahou o přesah.

    • 17.3.2018  12:40
    Nemilovaní (2017)
    *****

    Ve svém nejnovějším filmu se ruský auteur Andrej Zvjagincev odklonil od čitelných variací na krajana Tarkovského (jako například ve filmech Vyhoštění a Leviatan) a posunul se směrem k mnohem civilnějšímu lidskému dramatu, které stojí na psychologicky prokreslených postavách a silné sociální kritice. Nemilovaní jsou nejen zdrcující výpovědí o odlidštěnosti v nás (a v současné společnosti), ale také o neschopnosti lásky v dnešním světě. Symbolickou otázku „Čí je to vina?“ pokládá Zvjagincev ve scenáristicky a režijně přesném tvaru, v němž je vše motivováno a každý prvek/záběr nabývá svého zásadního významu. I relativně náhodné scény, které jsou očividnou kritikou kultury narcisismu, povrchnosti a starosti jen o sebe, nádherně zrcadlí tragický příběh nevyhnutelného rozpadu manželství a pátrání po zmizelém synovi. Nemilovaní mají vzácný dar na všech frontách perfektně dotaženého díla, které díky skvělému skloubení rodinné, vztahové, sociální i investigativní linie dokáží absorbovat diváka do děje a na konci jej vyplivnout do reality. Zmizelá pro náročné.

    • 8.2.2018  22:06
    Pokoj 104 (TV seriál) (2017)
    **

    Zajímavý koncept, nicméně to nejrutinnější provedení. Bratři Duplassové buď přinesou epizody postavené na totálních klišé, nebo na jejich absolutní nucené destrukci. V obou případech se jim ale ani na ploše dvaceti minut nedaří zaujmout.

    • 8.2.2018  22:05

    Rutinní britská kriminálka, v níž se objevují snad všechny detektivní a vyšetřovací klišé, včetně závěrečného „zvratu“. Nudná učebnice.

    • 8.2.2018  22:05

    Politicky angažovaná sedmá sezóna, která je v některých momentech trefným komentářem k současné Americe, jindy zase pojednává o tom, že každý „patříme“ do nějakého kultu. Murphyho tradičně žánrově nevyrovnané a přepálené dílo ale zejména v druhé půli táhne neskutečný herecký koncert psychopata Evana Peterse.

    • 8.2.2018  22:05

    Ambiciózní antologie ve stylu Černého zrcadla, jejíž jednotlivé epizody scenáristicky tápají jako adaptace krátkých Dickových povídek. Promarněný potenciál áčkových herců a zajímavé vizuální stránky, kde maximálně zaujmou jeden, dva díly.

    • 8.2.2018  22:04
    Preacher - Série 2 (série) (2017)
    ***

    Ani příchod nejzajímavější komiksové postavy nepomohl. Druhá sezóna se opět potýká s extrémně vyprázdněným dějem, v němž se postavy na několika lokacích baví o tom, co budou dělat, ale nedělají to.

    • 8.2.2018  22:04

    Afektovaně angažovaný seriál o rasové otázce, který by mohl vzniknout jedině dnes, v době přílišné politické (ne)korektnosti. Obdoba kampaně #oscarssowhite, jen v desetidílném televizním pojetí.

    • 8.2.2018  22:03
    GLOW - Série 1 (série) (2017)
    ***

    Unavená dramedie o ženách v ringu je nakonec jen sbírkou ohraných klišé a genderových stereotypů, proti nimž tak usilovně bojuje.

    • 8.2.2018  22:03

    Mechanická přehlídka PG bizarností, v nichž se snad dá ocenit jen herecká kreace Neila Patricka Harrise a roztomilý meta rozměr v podobě vypravěče. Jinak příliš uřvaná a otravná repetice.

    • 8.2.2018  22:03
    Sherlock - Série 4 (série) (2017)
    ***

    Přílišný fanservice plný nesmyslných dějových odboček, jehož veškeré zvraty stojí na odhalení toho, zda je viděné realita či výplod fantazie. Silně neuspokojivá a nevyrovnaná série (zejména 3. epizoda), v níž už je i Benedict Cumberbatch parodií sebe sama.

    • 8.2.2018  22:02

    Sociální portrét New Yorku sedmdesátých let, který to, čím měl být, nabídne až ve skvělých dvou posledních epizodách. Předtím z toho jde cítit jen slabší odvar The Wire, jenž se poté překlene v poutavou procedurální verzi Hříšných nocí.

    • 8.2.2018  22:02
    Hra o trůny - Série 7 (série) (2017)
    ***

    Sezóna plná paradoxů. Koherentní vyprávění, logika a world-building ustupuje přiznanému fanservisu, v němž tvůrci světelnými rychlostmi přemisťují postavy, aby se sobě mohly postavit v produkčně nejdražších scénách v historii televize. Nakonec těsné guilty pleasure a podívaná, která tady co do měřítka nebyla snad od Pána prstenů.

    • 8.2.2018  22:01

    Hyperstylizovaná a přehnaně násilná ilustrace několika prvních kapitol Gaimanovy knihy, která se překvapivě přiklání spíše k uměleckým konvencím a pomalu budované atmosféře než k přesvědčivě vystavěnému vyprávění. Nejhezčí spořiče obrazovky roku.

    • 8.2.2018  22:01
    13 Reasons Why - Série 1 (série) (2017)
    ****

    Třináct hodin poslechu afektovaných teenagerů, který dospěje do překvapivě mrazivého finále. Plnohodnotná generační výpověď, neobratně však přebíhající mezi naivní MTV estetikou a závažným realistickým dramatem.

    • 8.2.2018  22:00
    Taboo - Série 1 (série) (2017)
    ****

    Ponurý viktoriánský thriller, jemuž vévodí mručící Tom Hardy, estetizovaná špína a zápletka, která se zdlouhavými odbočkami posouvá ke svému cíli. Za pozornost stojí zejména dějově zhuštěné první a poslední epizody.

<< předchozí 1 2 3 4 8 16 23 30
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace