Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Animovaný
  • Krátkometrážní
  • Akční
  • Drama

Poslední recenze (69)

plakát

Olověná vesta (1987) 

Spoiler. Full metal jacket je celoplášťová nábojnice do pistole, pušky či samopalu. Oproti jiné munici se liší tím, že je její jádro obehnáno ocelovým pláštěm. Její cíl je zamezit nechtěná – příliš destruktivní, brutální – poškození při zásahu. Pokud ale dojde k chybné konstrukci, může se v poli své působnosti roztříštit. Poté zapříčiní naprosto nadbytečná a hrozivě bolestivá poškození. Až si začnete říkat, jak tohle mohl někdo vymyslet, vytvořit, použít…____ Podobně jako jádro takové nábojnice je i okolo hlavního (anti)hrdiny filmu - Jokera - od samého začátku budován jakýsi nepropustný obal. Už v prvních minutách, které se odehrávají ve výcvikovém centru, je zbaven jména. Když projevil svoji osobnost, své jádro, Hartman ho praštil. V první polovině filmu se k němu vyprávění mnohokrát stočí, ale vždy se chtě nechtě vrací k Hartmanovi a jeho oběti, vojínu Pylovi, neboli pryč od Jokera. Jaký je on doopravdy se stává čímsi uzamčeným. Jako by ho od diváka dělil jakýsi obal, pevný jaka ocel. Tento obal je hlavním tématem první části filmu. ____ Kubrick znázorňuje cílené odosobnění mnoha cestami. Použity jsou dlouhé exteriérní scény, které jsou natočeny úmyslně monotolnímy kamerovými jízdami doprovázenými sborovým prozpěvováním vojáků nesmyslných Hartmanových veršíků. Režisérův zájem o detail můžeme tentokrát vidět, třeba i tím, že rytmus v jakém vojáci chodí, je vždy určen Hartmanem. Kýženému efektu pomáhá i použitá perspektiva. Snímky jsou většinou buď zaměřeny na střed, nebo svojí perspektivou nechávají vystupovat autoritativní figuru Hartmana. V obou případech je ale důležité že vojáci fungují více jako přesně sešněrovaná linie figur a ne jako individuální postavy. Prací s postavami zašel režisér snad ještě dál, neboť takřka všechny dialogy mezi vojáky vyčlenil z vyprávění. Jediné postavy, které známe lépe, jsou Hartman a vojín Pyle, což opět akorát umocňuje onen pohled na vojáky coby kolektiv prázdných figur. Pyle je totiž jediný, kdo vyčnívá…A je za to otřesně trestán. To vše ale drží pohromadě satirický humor, který diváka uklinbá do klidového neočekávání té pravé, vážné hrůzy, která přijde...A právě toho využívají noční scény, kdy se teprve ukáže, co tento „výcvik“ způsobil a v jakém stavu jsou duše vojáků. Úsměv zamrzá na rtech nejen z brutálních (leč pochopitelných) záběrů Pylova utrpení, k nimž dojde, ale už od prvních snímků nočních sekvencí, kde vlivem nelíbivého hudebního doprovodu a změně filtru kamery dojde divákovi hned, že černohumoristická komedie končí a do vedení vystupují jiná témata, která byla ale již předtím nastíněna. (Gradující šikana Pyla.)___ Druhá část oproti tomu přesouvá film přímo do Vietnamu. Od Pyla a Hartmana ("Jokerova obalu") se vyprávění upevní u opačné části Jokera, který se velmi pozvolna začíná měnit v zabijáka. Už Hartman mu o hlavu neustále otloukal, že je rozený zabiják. Toto vnucení zabíjení dobře znázorňuje „born to kill“ na jeho přilbě. ____ Úplně ho ale zodpovědnosti zbavit nemůžeme. Je to totiž projev jeho charakteru, že se natolik těší na bitvu. Že se těší zabíjet. Dále v divákově paměti navíc zůstává skutečnost, že v noci nepraštil vojína Pyla nikdo tolikrát a tak silně jako on. Když Joker viděl jednoho z vojáků střílet do civilistů, nezasáhl. Nepokusil se ho zastavit. Nic. Jen se smál… zatímco se divák smát přestal. Satira první poloviny je pryč a z ironické komedie o absurdity armády se stává čím dál tím více psychologická studie zla v člověku a člověka, který dává tomuto zlu průchod ven svým zájmem. (A později nejen jím.) ____ Jeho chování opět připomíná nábojnici Full metal jacket, která se při dopadu roztříští na víc částí tak jako Joker je v hloubi duše rozerván ("born tu kill" na přilbě a symbol míru na košili). Možná ještě zajímavější je, že toto podobenství jde rozvést i na Americkou armádu ve Vietnamu jako takovou. Například chování Bestie ve svéně ve vrtulníku opět připomíná svojí destruktivitou a brutálním sadismem ono roztříštění špatně sestrojené celoplášťové nábojnice. _____ Motiv nezdravého zájmu o zlo, který celá druhá polovina buduje je velmi dobře zobrazen na dlouhých kamerových jízdách, které spolu s vojáky pronikají hlouběji a hlouběji do hořících trosek domů. Vojáci jsou na ně ale natěšeni, armáda chce, aby byly natěšení, a v podstatě netušili, co skutečně dělají (viz scény s rozhovory od televize), a tak tomu formální stránka filmu odpovídá. Na rozdíl od výcvikových kamerových jízd jsou na těchto aktéři snímáni zezadu. Zatímco v předchozích bylo přehledně vidět vojákům do tváře (byť byly úmyslně vzdálené a nic neříkající), nyní není k pohledu nic než jejich záda. Vojáci dostali svobodu, avšak jen se nudili, odvrátili se od ní a čekali na rozkazy, které je zatlačí blíž k ohništi bitvy. Nyní rozkazy přišli a vojáci běží vstříc plamenům vášně k zabíjení, k instinktům rozeného zabijáka, k pudu smrti. ____ Finální scéna, kdy Joker v sobě potlačí poslední zbytky lásky k životu, lidskosti a následně prochází bitevním polem spolu s ostatními vojáky, zatímco všude okolo plápolá oheň, považuji za jednu z nejsilnějších částí Full metal jacket. Ve vojácích se probudilo infantilní, nezralé, bezohledné zlo. A tak zpívají s puškami v rukách a troskami měst, životů a těl v pozadí dětskou písničku o Micky mousovi. Pak přijde jen posledních pár vět a Paint it black od Rolling stones. „I see my red door and I want it painted black. No colars anymore, I want them to turn black! “

plakát

J. R. R. Tolkien (2014) (TV film) 

Po informační stránce se drží tento dokument všeobecně známých faktů, které pouze okořenil o pár zajímavostí (citát Simone de Bevoir). Tolkienovu osobnost, jeho vlivy, přátele a fascinaci mýty ilustruje velmi výstižně a přehledně (Například přirovnání vyprávění mýtů k propletené koruně stromu.) Formálně jde ale o hluboké nezvládnutí tématu. Záběry z lesů, jejichž cíl byl nejspíš sloužit jako ilustrace Tolkienových představ o Středozemi tuto funkci absolutně neplní. Vypadají zcela otřesně a onu působivost světa hobitů - ať už v podobě knihy či filmu - nedokážou divákovi zprostředkovat. ___ Jako zdroj pro referát do školy o Tolkienovi by tento dokument posloužil skvěle, avšak jako pocta zakladateli žánru fantasy a jednomu z nejčtenějších (a pravděpodobně nejnadanějších) autorů vůbec zkrátka nefunguje.

Poslední hodnocení (1 941)

Most přes řeku Kwai (1957)

19.10.2020

Zelená kniha (2018)

19.10.2020

Tame Impala - The Less I Know the Better (2015) (hudební videoklip)

02.09.2020

Snílci (2003)

25.07.2020

Před půlnocí (2013)

04.06.2020

Chlapectví (2014)

13.05.2020

Před soumrakem (2004)

13.05.2020

Irčan (2019)

13.02.2020

Brooklyn 99 - Tagger (2013) (epizoda) (S01E02)

22.01.2020

Reklama

Ovládací panel
2 body

Reklama

Reklama