mcleod

mcleod

David Hána

Česko
Je třeba tematizovat vztah svého naivního parciálního já k intertextové výměně a příslušným indukovaným anticipacím.

homepage

14 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 6 11 16 21
    • 14.4.2020  22:35
    Krysař (2003)
    *

    Aha a tohle má s Dykovým Krysařem společného co? Podobně jako u Brabcova Máje... výběr předlohy výborný (jedny z nejgeniálnějších českých literárních děl), prvotní nápad režiséra určitě dost zajímavý s velkým potenciálem, který ale není ani v nejmenším naplněn. Je to škoda, nějaké osobitější zpracování by jim určitě slušelo... i to natáčení Krysaře během jediné silvestrovské noci mohlo přinést hodně zajímavého (vedle toho rekordu, který autorům ze srdce přeju, ale asi to není to hlavní, o co by měl film usilovat). Co naopak považuji za největší průšvih a co nedokážu vůbec pochopit, jsou ty Brabcovy úpravy předloh (ostatně stejně jako u zmíněného Máje), díky kterým z filmových zpracování mizí všechno, co dělá z původních textů tak neskutečně strhující literární díla. Pak už z toho nezbyde nic jiného než tohle...

    • 19.2.2020  22:53

    Škoda nevyužitého potenciálu. Film mohl být zajímavým "pokračováním" či protiváhou předchozího nestvůrného filmu Only Lovers Left Alive, který by přišel s jednoduchým, přístupným a zábavným příběhem. Nápad to byl skvělý... natočit zombie film v pomalém Jarmuschově tempu (které prostě s tímto protikladným tématem nutně muselo vytvořit zajímavý náboj) a s jeho neopakovatelným stylem humoru (jak ho známe třeba z Coffee and Cigarettes). Ale přitom se z toho nepovedlo takřka nic vytěžit, jako by snad ani režisér nevěděl, co vlastně chce, a neudržel se v kolejích dalšího geniálního počinu... výsledkem je film s ne moc dobrou osou příběhu a s mnoha nezajímavými jednotlivostmi. Tak například zombíky mohl režisér klidně držet v omezeném počtu, který by dovolil přidat další komediální scény typu nadšení Iggyho Popa pro kávu, i to flegmatické sledování zombíků z policejní stanice nebo ocenění roztomilé tenistky jedním z policistů. Naopak by se vyhnul klasickým (někdy i nechutným) hromadným zombie scénám, které upřímně moc zajímavé nejsou (a ani nedokážou nic zajímavého vybudovat). Zapojení postavy Tildy Swinton bylo vcelku bizarní, ale proč ne. Postava lesního muže Toma Waitse mohla naopak mít mnohem víc důležitosti (i když samozřejmě chápu tu ekologickou myšlenku, kterou do značné míry buduje tato postava, i to zlomení hole nad lidstvem žijícím mimo přírodu, ale i toto mohlo být zajímavější). Vystupování herců z rolí a komentování scénáře bylo sice vtipné, ale na můj vkus do filmu vůbec nezapadalo... jen ten Bill Murray byl zase geniální. Nechápu proč mu Jim nedal přečíst celý scénář po tom, co pro něj všechno udělal :-)

    • 11.1.2020  11:16

    Zřejmě nejhorší epizoda Black Mirror, jakou jsem dosud viděl (kterou musím popsat včetně děje až do závěru, tak pozor na SPOILER). Její obrazové zpracování není špatné, ale obsah jako by snad ani do tohoto (jinak geniálního) seriálu nezapadal. Apokalyptická vize byla natočena vcelku napínavě a uvěřitelně, ale námět nebyl nijak originální. Je to, už by se dalo říct, klasická hrozba robotické technologie, která se vymkne lidstvu z rukou a dostane ho na pokraj vyhynutí. Ale to by nebylo to nejhorší, i tak by to určitě mohlo být natočeno zajímavě. Bohužel byl ale tento díl založen hlavně na nechutných záběrech rozstřílených hlav, kterým se dosud díkybohu tento seriál úspěšně vyhýbal. Navíc snad poprvé u Black Mirror se mi stalo, že mé hodnocení snížila pointa celého příběhu (tak bacha na ten spoiler, byla by škoda, kdyby toho byl někdo ušetřen :-D )... sice chápu, že chtěli autoři poukázat na určitou mechaničnost technologií, která útočí na lidi bez většího důvodu, ale už si asi neuvědomili tu neskutečnou absurditu jejich nápadu... lidé se zřejmě někde skrývají, nejspíš budou mít problémy se zásobami, aby vůbec přežili, když v tom se chrabrá trojice vydá na sebevražednou misi do opuštěného skladu... ne aby doplnili životně důležité suroviny, léky nebo jiný materiál, ale aby přivezli dítěti náhradního plyšového medvídka... ach jo :-D

    • 19.7.2019  22:55
    Trhlina (2019)
    ****

    Film oproti výborné knize pár ne moc povedených věcí přidal (třeba jsem nepochopil účel toho únosu spisovatele), pár mých oblíbených pasáží naopak vypustil (větší část rozhovoru s Walterem Fischerem nebo některé okamžiky ze zmateného putování), ale to asi nemohu autorům filmu zazlívat, nějak tu knihu zadaptovat museli. Postavy hodně odpovídaly mým představám při četbě knihy včetně té jejich určité nesympatičnosti (která má podle mého své opodstatnění). Skvělá byla také pomalu budovaná atmosféra a určitá "civilnost" příběhu, která mu dodává na děsu... ačkoli si myslím, že některé klíčové okamžiky byly představeny až moc zrychleně (nevím, jestli se nečtenáři v příběhu mohli dostatečně orientovat) a neškodilo by tedy na těchto místech ještě více zpomalit a něco jiného naopak vypustit. Celkově ale atmosféru filmu, adaptaci příběhu i režisérskou práci hodnotím hodně pozitivně (proto mě taky dost překvapuje tak mizerné hodnocení, což se mi stalo už u druhého výborného slovenského výtvoru, které nemají v české kinematografii srovnání... ale člověk je k domácímu asi vždy trochu kritičtější).

    • 18.7.2019  17:27
    Obrovské stavitelské chyby (TV seriál) (2018)
    **

    Překvapilo mě, že jde o britský dokument, přestože jsem si celou dobu myslel, že ho natočili Američané :-D Neustálý důraz na senzaci, obvyklejší spíše za oceánem, je vcelku únavný, i když by vlastně mohlo jít o docela zajímavý dokument. Více mě ale zaráží úplně jiná věc, která je spojená s lidmi mluvícími o stavbách... odhlédnu od toho, že se mi podle jejich chování zdá, že jde spíše o herce než o vědce, a že se často jejich vystoupení omezuje na vyjádření údivu, ale hlavně... jde o ryze technický dokument, kde se mluví o způsobu výstavby nějakých staveb, občas o architektuře, o tom, co se během výstavby zanedbalo nebo prostě pokazilo, a k čemu to vedlo nebo mohlo vést (i když občas jsou podle mého názoru tyto důsledky mírně řečeno zveličované)... takže koho si autoři dokumentu pozvali pro zasvěcené komentáře? Kdo by čekal inženýry, architekty, urbanisty, geology a podobné profese, uvažoval by sice poměrně logicky, ale... odlišně od autorů, kterým přišel zajímavější biochemik, bioložka nebo neuroložka. Nedělám si srandu, to se musí vidět :-D

    • 27.6.2019  23:41
    Yesterday (2019)
    ***

    Výborný nápad hodný Dannyho Boyla, ale příběh mě překvapil svou neskutečnou nepropracovaností a plochostí, kterou bych od tohoto (mého oblíbeného) režiséra vůbec nečekal. Je to prostě taková klasická ne moc zajímavá romantická komedie, což je jeden z mých nejméně oblíbených žánrů (který právě až příliš často vykazuje takové charakteristiky) a toto asi nebude výjimka. Ale protože jsem poslední dobou stále větší fanda Beatles, tak ve mně každá další píseň ve filmu vzbuzovala nemalé nadšení. A taky musím pochválit hlavní postavy, Lily James byla nádherná (a to jsem ji tady viděl poprvé) a Himesh Patel takový sympatický ňouma (což je jeden z mých oblíbených charakterů), který nezpíval úplně špatně. Takže je moje hodnocení takové hodně rozporuplné... jo a taky jsem se konečně dozvěděl, kdo je to ten Ed Sheeran :-)

    • 31.5.2019  20:25
    Události Luďka Staňka (TV pořad) (2018)
    *****

    Tak tímto fórem mě Luděk Staněk naprosto odrovnal https://www.mall.tv/udalosti-ludka-stanka/babis-osobne-mluvil-se-vcelami-repku-zboznuji?t=160.6 :-D Pořad je postavený na výborném sarkastickém humoru moderátora, který mi přesně sedí a který je mi hodně vlastní. A navíc je fajn, že se poslední dobou (nejen tímto pořadem) ukazuje, že i po skončení legendární České sody je u nás dobrý politický humor stále ještě doma.

    • 6.4.2019  23:10

    Ze života upírské komunity v novozélandském Wellingtonu. Jde o výbornou komedii, která reaguje na módní upírskou vlnu tím, že se snaží upíry ukázat v trochu lidštějším světle a poukázat na jejich těžký život a všechny problémy, které musejí řešit každou noc. Nenucený humor je skvělý, dokumentární forma dodává filmu výborný parodický rozměr. https://www.youtube.com/watch?v=bs2kVatQKkA

    • 17.3.2019  13:19
    Doctor Who (TV seriál) (1963)

    Usoudil jsem, že už jsem dostatečně závislým na nejnovějších dílech (které mě ale v jedenácté sérii bohužel dost znechutily), tak jsem se pustil do klasických sérií, abych zjistil, jak to všechno začalo (u kterých navíc byl v pozdějších sériích můj oblíbený Douglas Adams). Musím ale říct, že série s prvním Doktorem Williama Hartnella jsou poměrně slušný bizár. Doktor je nezajímavý, nepříjemný a bezradný, příběh je plochý, vedlejší postavy stereotypní, humor nic moc, o obrazové stránce nemluvě. Rok vzniku a asi i určitá neujasněnost postavy Doktora, která se k dokonalosti vyvíjela desítky následných let, to snad omlouvá... přesto si nemohu pomoct, stejně na ně pořád koukám a jsem vždy stejně nadšený ze znělky každé nové epizody :-)

    • 28.1.2019  23:47
    Velkovlak (TV seriál) (1998)
    *****

    Nikdy bych si nepomyslel, že je možné něco takového natočit. V určitém smyslu absurdity představeného humoru chápu srovnání s Monty Pythony, ale nutno dodat, že jde o vcelku odlišný styl, který jde v některých ohledech mnohem dál. Přesto obě série seriálu představují trochu odlišnou formu. První je výrazně střelenější, méně propracovaná, ale o to vtipnější, jako by to byly první dokonalé nesmysly, které autory napadaly. Příkladem může být kultovní mistrovství světa v zírání nebo můj nejoblíběnější skeč celého seiálu: https://youtu.be/wK0KL6PevxA Druhá série je už propracovanější, skeče mají jasnější strukturu a takový jakoby promyšlenější humor. Ani o jedné se však nedá říct, že by byla lepší nebo horší, každá je trochu jiná a obě jsou extrémně vtipné.

    • 4.1.2019  21:26

    Výborný film originálním způsobem přibližující geniální román Muzeum nevinnosti od Orhana Pamuka. Předpokládám, že tomu, kdo nečetl tuto propracovanou a hlubokou knihu s romanticky tragickým a rozervaným příběhem nenaplněné ale přitom šťastné lásky (nebo tomu, komu se nelíbila, není určitě pro každého), zřejmě film nic moc neřekne. Ale ti, co byli z knihy nadšení stejně jako já, budou z filmu stoprocentně stejně odvaření jako ze samotné knihy. Film obsahuje nejen obrazové ztvárnění hlavní osy zmíněné knihy, ale také literární inspiraci jejího autora a jeho melancholický pohled na starý a omšelý Istanbul plný zapomenutých příběhů místních lidí... čímž se vytváří ještě propracovanější kruh uzavírající se kolem Muzea nevinnosti. Ten kruh tvořený geniálním uměleckým záměrem autora, který je zhmotněn nejen románem, ale také fyzickým muzeem vytvořeným jednou z postav románu z věcí s vazbou k tragickému příběhu, které v knize sám sbíral. Při cestě do Istanbulu mám jasno, co stoprocentně navštívím. Abych si opět a znovu připomněl svůj úžas nad knihou, ke kterému se nyní přidal i úžas nad jedním z nejzajímavějších filmů, jaké jsem poslední dobou viděl.

    • 30.12.2018  07:39
    Rozluštěné poklady (TV seriál) (2012)
    ***

    Díl Manželka Ježíše Krista (na ČT Ježíšova žena?): Zajímavý, ale trochu bulvárně zpracovaný dokument. Představuje sice méně známé historické křesťanské dokumenty, jako je evangelium Filipovo nebo Máří Magdaleny, a přichází se zajímavou myšlenkou významného postavení Máří Magdaleny mezi Ježíšovými apoštoly (které by šlo přirovnat ke vztahu sv. Františka z Assisi a sv. Kláry)... ale bulvární rovina plná nepodložených, ale o to silnějších závěrů o Ježíšově manželství a sice v principu hezká, ale bohužel až příliš genderově vnucovaná rovina o roli žen mezi prvními křesťany hodně ničila celkový dojem.

    • 30.10.2018  22:54
    Visací zámek - Traktor (hudební videoklip) (2018)
    *****

    Pro mě jednoznačný vrchol oslav 100 let od vzniku Československa. Nic mi nedodalo tolik radosti, jako okamžik, kdy jsem zjistil, že Visáči natočili nový klip ke Traktoru, a nic mi nedodalo tolik nadšení do dalšího století, jako okamžik, kdy jsem si ho pustil :-) https://www.youtube.com/watch?v=oG_UMYngoTc

    • 8.9.2018  22:51

    Velmi zajímavé připomenutí okamžiku, kdy se nám otevřely dveře do moderní Evropy a my jsme si je několika malými lidmi nechali zabouchnout. Krásné stavby, myšlenky chytrých lidí, ale i názory těch, na které by člověk nejraději zapomněl. To všechno si člověk připomene tímto filmem, který je povedeným a klasickým současným (tedy narativním a subjektivním) dokumentem, který ale nechává za sebou svým obsahem nepříjemnou pachuť. Každý geniální architekt i umělec, který přichází s něčím nezvyklým, potřebuje podporu mocných proti lynči "opatrných". Jan Kaplický, jehož práce předstihuje dobu a předznamenává novou architektonickou epochu přicházející po rovném a strohém funkcionalismu, však takovou podporu nenašel. Naopak ho dokázala zničit hloupost několika fanatických nevzdělaných lidí, kteří se zrovna dostali k moci, kteří mu nesahali ani po podrážky bot a které dílo Kaplického o mnoho staletí přežije. Tak snad se nám ještě dostane nějaké příležitosti k nápravě a třeba jednou tu knihovnu i jako pomník velké svého času nepochopené osobnosti postavíme.

    • 18.8.2018  22:57
    Darwinovy ceny (TV pořad) (2013)
    ***

    Pořad hodně nízkonákladový a hodně průměrný (jako většina produkce Streamu), který kromě komentářů moderátora není ani tak vtipný jako spíše děsivý (když si člověk uvědomí, co žije mezi námi). Diváky s dobrým hudebním vkusem ale určitě zaujme a potěší skvělou hudbou... https://www.youtube.com/watch?v=aDaOgu2CQtI

    • 16.8.2018  00:40
    Firefly (TV seriál) (2002)
    *****

    Skvělý seriál, který mě už od začátku upoutal výborným nápadem, režií i atmosférou... a připomenul mi můj dávný dětský sen :-) Spojení sci-fi, westernu (a komedie) bylo výborným a originálním tahem, který v kontextu příběhu přesně vystihuje atmosféru nově obsazovaných planet vzdálených od dosahu moci centrální Aliance. Ze začátku mi trochu vadili někteří herci jako z nějakého béčkového seriálu (nikoli však výborné herečky), rychle jsem si ale zvykl a všechny si oblíbil, hlavně nezaměnitelně vtipného kapitána. Jediné, co mi fakt vadilo až do konce, byly všechny ty poměrně dlouhé čínské průpovídky, jejichž zařazení sice chápu, ale co znamenají, jsem mohl jen tušit. Ale nevadí, byl jsem nadšený... jen víc takových originálních výtvorů.

    • 2.6.2018  12:11
    Rudí prezidenti (TV seriál) (2018)
    *****

    Pokud člověk přijme všechna ta subjektivní hodnocení jako explicitně představený názor tvůrců na jednotlivé osobnosti a události, v jehož kontextu je třeba příběhy prezidentů vnímat, tak to vůbec není špatný dokument. Líbí se mi forma, kdy je vše složeno ze starých (často pro mě neznámých) záběrů. A hlavně obsah představující základní informace o životech a souvislostech politických kariér těch (aspoň pro mě určitě) méně známých prezidentů ztrácejících se ve tmě komunistické totality. A právě takové prosvětlení této naší historie, o které se v různých souvislostech stále moc nemluví, je určitě chválihodné.

    • 26.4.2018  21:45

    Tak nevím, jestli jsem viděl lepší díl Doctor Who, než je Heaven Sent... nebo jich je jen velmi málo, jako třeba díl Blink s Davidem Tennantem. Každopádně Peter Capaldi si mě nadobro získal (po nepříliš přesvědčivé osmé sérii)... i přes nedosažitelné kvality předchozích dvou herců (především zmíněného desátého Doktora) si je v této roli a v tomto úžasně atmosférickém příběhu zkrátka neumím představit... nebo aspoň si neumím představit, že bych u toho seděl se zadrženým dechem přikován ke každému záběru od začátku až do strhujícího konce. K čemu vedle perfektní režie Rachel Talalay přispěla i výborná podkreslující hudba... https://www.youtube.com/watch?v=fXo47CIUuFg

    • 12.12.2017  22:12
    Masaryk (2016)
    ***

    No... takový pěkný televizní film s originálním, ale nikoli oceněníhodným náhledem na zajímavou historickou osobnost. Výborné byly výkony Rodena a Kaisera a perfektní vyloženě vtahující hudba Michala Lorence... to je však, obávám se, vše. Na druhé straně stojí především pěkně otravné dvě časové roviny, které představovaly úplně jiný náboj a ubíraly jinak jistě velmi silnému politickému i osobnímu příběhu muže v proudu dějin na poutavosti. Osobně bych řekl, že režisérsky nebyl film nijak extra zvládnutý... první třetina byla pěkně nudná, pak dostal příběh spolu se stupňujícím se politickým dramatem grády, ale zase ho ničila zmíněná retrospektiva (nebo spíše naopak vkládání úryvků ze zcela zbytečného příběhu ze sanatoria, který mohl klidně být jen úvodem a závěrem filmu nebo mohl být bez újmy filmu úplně vypuštěn), nedotažení některých scén (kvůli kterým film působil trochu lacině) a až přehnaný důraz na popisnou interpretaci historie (avšak právě drama předhozené divákovi bez dalších vysvětlivek je vždy mnohem intenzivnější, to už by si někteří čeští filmaři mohli konečně taky uvědomit). Škoda promarněného potenciálu... jen si nedokážu ujasnit, o čem přesně vypovídá to opanování Českých lvů zrovna tímto filmem.

    • 21.11.2017  21:39

    Přestože mi první série připadala propracovanější a vyrovnanější, druhá série mě až na pár výjimek nadchla také. A to i díky poslednímu dílu. Celou dobu, co jsem sledoval druhou sérii, jsem měl pocit určité nudy nad tím, jak je české soudnictví představováno zcela neomylně (kromě jednoho případu, kdy viník nebyl odsouzen), a přál si, aby aspoň v jednom díle došlo k justičnímu omylu (třeba i zmírněnému komentářem soudce o podání odvolání). Jak je vidět, nebyl jsem sám, kdo měl takový nepatřičný dojem... zkrátka Robert Sedláček mě opět dokázal příjemně překvapit, když mé nadějeplné očekávání v drsném závěru ještě překonal.

    • 15.10.2017  00:32

    Nechci být hnidopich, ale pokud se v této epizodě posádka Trpaslíka dostala na Zemi, která běží pozpátku, tak její příběh vůbec nedává smysl :-)

    • 15.10.2017  00:24
    Pán času (TV seriál) (2005)
    ****

    Propadl jsem nadobro kouzlu seriálu Doctor Who... je vtipný, pohodový, napínavý, přitom nijak nesmyslně akční. Příběhy, ve kterých poslední Pán času bojuje s bytostmi, které často chtějí vymazat z vesmíru jeho, celé lidstvo nebo trochu neskromně rovnou celý vesmír a čas, je totiž usměrňován ryze mírumilovnou, bezstarostnou, střelenou a pohodovou postavou Doktora (je v tom prostě vidět Douglas Adams, který stál u vzniku původního seriálu ze 60. let). A jaké jsou jednotlivé regenerace Doktorů a jeho společnice? Christopher Eccleston (série 1) byl docela v pohodě, ale chybělo mu větší charisma, které tato postava vyžaduje, aby z něj nebyl jen takový tajtrlík. Následoval ho zatím nejlepší Doktor z nových sérií, David Tennant (série 2,3,4), jehož herecké ztvárnění postavy už se pro ni stalo navždy jejím synonymem. Matt Smith (série 5,6,7) pak dokázal, že i po Tennantovi bude Doktor žít (i když na úrovni nižšího řádu). Sice je trochu moc mladý a nevýrazný hipster působící často bezradným a nejistým dojmem, na druhou stranu je nezaměnitelně střelený. Peter Capaldi (série 8,9,10) měl dost nedobrý začátek, jeho psychopatické, přezíravé a cynické chování z něj nevytvářelo nejpříjemnější postavu. Pak se ale rozjel do klasicky pozitivně střeleného Doktora, navíc občas svým uhrančivým projevem přímo přikovávajícím k obrazovce. Bohužel však všechno skončilo divnou desátou sérií, ve které jako by tvůrci ani nevěděli, co vlastně chtějí točit. Což se bohužel dá říct i o jedenácté sérii s Jodie Whittaker, ze které pouze čpí urputná snaha o politickou angažovanost proti etnickým, náboženským a genderovým předsudkům (nic proti, pokud by to nebylo tak násilné), která ale zatím ničím jiným neoslovuje. Exterminate! Přes poslední Doktorku se tak dostávám k půvabnější stránce seriálu, k Doktorovým společnicím: Billie Piper (série 1,2) byla sice (krásně šišlající) ozdobou, ale zároveň takovou trochu nerovnocennou atrakcí. Dotáhnout charisma Davida Tennanta se povedlo až obsazením Freemy Agyeman (série 3), kterou považuji za jednu z nejsympatičtějších ženských postav a díky oběma hercům 3. sérii za nejpovedenější část seriálu. Catherine Tate (série 4) také nebyla špatná, ale vadila mi její extrémní afektovanost. Velmi mě ale překvapilo, že seriálem jen tak bez zastavení prošly krásné a poutavé postavy Doktorovy dcery (Georgia Moffett) a Lady Christiny de Souza (Michelle Ryan), které byly jednoznačnými adeptkami na ženskou část posádky Tardis. Mé pobouření uklidnila až krásně osobitá Karen Gillan (série 5,6,7), která ovšem zastínila také méně výraznou postavu samotného Doktora Matta Smithe. Nesrovnalost odstranila až méně okázalá, ale milá Jenna Coleman (série 7,8,9) s poutavým hereckým projevem. Změna ale přišla záhy spolu s Peterem Capaldim, který svou počáteční nepříjemností opět nahrával tomu, aby vše zase táhl jeho zmíněný pohodový ženský protějšek. Výměna za Pearl Mackie (série 10) pozornost opět vrátila k Doktorovi... její neujasněná postava bohužel značně odpovídá celé té divné desáté sérii. No a od jedenácté série už je to takové trochu zamotané, takže se tím hroutí toto mé rozdělení. Přesto Mandip Gill není špatná, jen trochu nevýrazná (což se dá říct i o obou dalších společnících). A na závěr mé pořadí oblíbenosti... Doktoři: 1. David Tennant, 2. Peter Capaldi, 3. Matt Smith, 4. Jodie Whittaker, 5. Christopher Eccleston; společnice: 1. Freema Agyeman, 2. Karen Gillan, 3. Jenna Coleman, 4. Billie Piper, 5. Catherine Tate, 6. Pearl Mackie, 7. Mandip Gill (a kol.).

    • 8.9.2017  23:59

    Film o kavárenských rozhovorech, kterému jsem přišel na chuť až napodruhé po několika letech od prvního shlédnutí. A nadšení je ohromné. Původně jsem v tom hledal nějakou budovanou atmosféru nebo hluboké myšlenky... ale nyní jsem pochopil, že o nic takového ve filmu nejde. Je to prostě "jen" další geniální film od Jarmusche zachycující s velkou dávkou nadsázky a humoru všechny myslitelné i nemyslitelné možnosti, o čem se dá povídat u šálku kávy (resp. čaje). Možná mi k pochopení pomohl i jeho nejnovější film Paterson, který je do značné míry ve svém primárním námětu velmi podobný. Ani nevím, který z příběhů v tomto filmu se mi líbil víc... ale mám slabost pro herecké "umění" Billa Murrayho, takže to je jasné :-)

    • 8.9.2017  18:18
    Jan Hus (1954)
    **

    Pokud se někdo chce něco dozvědět o historii a osobnostech usměrňujících proud českých dějin přelomu 14. a 15. století, ať se raději podívá jinam. Tolik nepřesností, tolik nepravd a účelově pozměněných faktů jsem nečekal. Všechny politické souvislosti filmu teď nechme stranou, samotná nosná myšlenka sociální revoluce mi v rámci filmu nepřipadá nijak problematická (pokud by šlo pouze o autorskou interpretaci, skutečnost byla samozřejmě složitější), ale přizpůsobovat tomu úplně vše, změnit události, většinu postav i jejich roli v celém příběhu, to je už věc jiná. Pro lidi, kteří o historii něco ví, je to k uzoufání. A asi především pro tu hroznou jednorozměrnost a nedostatek plastičnosti postav, které jsou pro autory jednoznačně rozděleny na dobro a zlo (v pohledu tehdejší propagandy), to bylo také dost nudné. Jen technicky (režisérsky) byl film zvládnutý výborně, všechna čest Otakaru Vávrovi... a ještě více uznání Zdeňku Štěpánkovi za geniální výkon v roli Jana Husa (pro mě jeden z nejlepších českých herců).

    • 5.9.2017  21:33

    Twin Peaks byl vždy jedním z mých nejoblíbenějších seriálů. Neubráním se tak zásadnímu srovnání této třetí série se staršími díly. Bohužel, ty nové nedosahují ani zdaleka kvality či pouhé koukatelnosti těch starých. V původním seriálu se David Lynch se surreálností ještě držel zkrátka, v nových dílech to rozjel s plnou parou a seriál tak ztrácí kouzlo jen trochu divného. Přímo esenciální je v tomto smyslu hrozný osmý díl, který prostě nepřináší tolik myšlenek, aby bylo nutné přetrpět hodinu drsně postmoderního videa, kolem kterého by v galerii moderního umění všichni prošli jen s úšklebkem na tváři. Navíc příběh této série už není tak příjemně komorní a pomalý, jako u původního seriálu. Bohužel, to ho právě činilo zajímavým... ten tajemný odlehlý kraj, kde se v temných lesích dějí divné věci. V Las Vegas se divné věci dějí už z podstaty tohoto místa :-) Tudíž to už v této mnohem pompéznější, méně atmosférické, nechutnější a bohužel i samoúčelně překombinované sérii nenajdeme. A právě chaotičnost a neucelenost příběhu, která s tím souvisí, dokázala mnohem méně strhnout než původní díly. Ze začátku byla radost koukat na připomenutí starého seriálu, ale od půlky této série (ano, od onoho osmého dílu) už mě její příběh spíše nudil a v posledních dvou dílech dokonce i štval. Mimo jedinou výjimku: vystoupení Eddieho Veddera :-) No, vlastně ani nevím, proč jsem na to koukal až do konce...

    • 30.8.2017  20:53

    Tak konečně se v seriálu objevil ten, na koho jsem celou tu dlouhou dobu čekal... Edward Louis Severson :-) Cooper je konečně zase myslícím agentem, takže třeba by poslední dva díly uvedené Eddiem mohly o něčem být... a třeba by se mohly zase konečně týkat dění v Twin Peaks :-)

    • 28.8.2017  23:45

    Ta nejlepší adaptace Orwellova románu 1984, jakou jsem viděl. Opravdu, to už snad ani nejde nazývat komunismem, to už je řádově úplně někde jinde. Je to strašné. A ze všeho nejvíc snad ta všednost, ten obyčejný život zachycený v postranních pohledech a záběrech. Na jednu stranu je děsivé vidět masu lidí, kterým je systematicky vymýván mozek, jsou permanentně kontrolováni a ve všem řízeni a kteří žijí jen pro svého milovaného vůdce, který na ně shlíží z milionů portrétů v ulicích, institucích i ve vlastních domovech. Ale něco mi přesto připadalo ještě děsivější. Přemýšlel jsem, co je tak divného na těch ulicích v postranních záběrech... a pak mi to došlo, je to to všudypřítomné ticho (mimo záběry s řízenými oslavami a megafony). Nikdo se s nikým nebaví, nikdo se nesměje (o křiku a zpěvu ani nemluvě). Pak jsem došel lehce k tomu, co mi připadá divného na těch lidech... je to ten nesmazatelný smutek ve tvářích, které se smějí jen na povel. To narušuje jen ten ještě nevinný dětský živel, neklidný v zástupech, usínající při projevech, smějící se směšnému... dokud i jeho systém nesemele. A v tom je nejmrazivější závěr celého filmu: Mysli na něco hezkého. - Na co? - Na něco pěkného. - Já nevím... - Vzpomeň si na nějakou hezkou básničku. - Mám recitovat? Uf.

    • 26.8.2017  22:31

    Ne, tohle opravdu nešlo sledovat, aby člověk zůstal vzhůru. Naděje vkládané do návratu k české kriminální klasice (jejíž přenesení do moderních časů bylo asi jediné pozitivum tohoto seriálu) byly na konci prvního dílu nalezeny bez známek života. Nyní jsem si vás sem všechny pozval, abych odhalil, kdo byl tvůrcem tohoto hrozného činu. Jaká jsou fakta? Příběh byl zcela bez napětí. To je u kriminálního nebo detektivního příběhu přecejen "trochu" problém. Vinen by tedy mohl být scénárista. Tomu odpovídá i jinak hrozný scénář, díky kterému byly některé dialogy vyloženě ubíjející. Nebo upřeme pozornost na herce? Jejich ochotnické herecké výkony chvílemi až bolely. Dokonce i jinak výborný Michal Dlouhý vůbec ničím nevynikal. To je ale divné, není pravidlem, aby i jinak výborní herci zpackali své výkony, jako by šlo o záběry na první (ne)dobrou. Věnujme se ale raději režisérovi. Že to je směšné? Co o něm víme? Byla to jeho práce, která vše totálně zabila. Zde hledejme vraha! Ve srovnání s tímto domovskou televizí propagovaným výtvorem, na který rád velmi brzy zapomenu, velebím Českou televizi za její výborné nové (nejen) kriminální seriály, které jsou o několik tříd výše.

    • 15.8.2017  19:09

    Jeden z nejlepších dílů z celé série s Christopherem Ecclestonem. Výborný huxleyovský námět (aneb co stojí za čtvrtým zemským impériem hojnosti) je doplněn výbornými výkony mých oblíbených britských herců (Simon Pegg, Tamsin Greig)... navíc chybí i náznaky patosu, kterému se některé ostatní díly bohužel nevyhýbají tak, jak by měly.

    • 15.8.2017  19:05

    We are not amused :-)

<< předchozí 1 2 3 4 6 11 16 21