Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Dokumentární
  • Krátkometrážní
  • Krimi

Deníček (63)

Oblíbení uživatelé 3.0

Pořád jsem ale počítal s tím, že nakonec si udělám dynamický žebříček, kam budu postupně doplňovat a následně posouvat spolurecenzenty, kteří mě zaujmou konkrétními recenzemi. Něco podobného jako dělá Matty, akorát s tím rozdílem, že si je dám rovnou mezi oblíbené a nebudu je zmiňovat v recenzi. I proto, že i když jsem uvažoval o poměru hodnocení a recenzí 1:1 (měl bych vysvětlit, proč dávám, kolik dávám), nakonec mi přišlo zbytečné mít v recenzi něco, co už zmínili jiní, často i lépe. Zároveň se ale nechci zase zaseknout při velkém úklidu mj. ve filmotéce, takže recenze hodlám číst zatím jen tam, kde je jich do 50. Což vzhledem k mému... exotickému vkusu by nemělo být málo. A to je další důvod, proč jsem se dosavadními žebříčky cítil trochu svázaný a chtěl bych něco méně osobního a víc ke svému (aktuálnímu) vkusu. Nicméně první čtyřku považuju za pro sebe zatím nedotknutelnou a jen po velmi pečlivém zvážení posílám ven TDK, protože mám dojem, že moje podpora opravdu škodí jeho snahám o komunikaci i s oponenty. (Zbytek není nekomunikativní, ale vypadá to, že je jim to víc jedno.)

Oblíbení uživatelé 2.0.

Pak jsem se (jako obvykle) pustil do kulturních válek a přidával jsem si ze solidarity spolubojovníky. Dále jsem si vzpomněl na další uživatele, kteří se mi dobře četli (Morien, POMO, Matty, vesper001, sochoking, Cival, r4472c, thommas, Marigold, Zeck, Superpero, Iva8bitova, lillien, Smok…) a objevil nové (DJ_bart, Beckett51, Arbiter, Filmmaniak, kodel…). A nakonec jsem oplácel fanouškovství (zdůrazňuju, že bez jediné výslovné žádosti, jen na základě toho, že si mě dotyční přidali mezi oblíbené uživatele), protože my "nuláci" si přece musíme pomáhat a místa bylo dost.

Oblíbení uživatelé 1.0.

Nejdříve jsem u žebříčku vyšel z toho, že "review bombingu" jsem si všiml dávno před "kulturními válkami"; kdysi se takhle torpédovalo hodnocení hlavně telenovel, nováckých a primáckých seriálů (skutečně aktivní jsem sice teprve pár let, ale soustavněji jsem hodnotil už od r. 2014 a profil založil dokonce už 7 let před tím). A naopak se mi taky zdálo, že některé staré až stařičké filmy jsou nadhodnocené kvůli úctě, ne že by prošly zkouškou času. Z četby recenzí, s nimiž jsem souhlasil, se mi postupně vyprofilovali uživatelé, jejichž konkrétní hodnocení jsem vyhledával, pokud jsem zvažoval, zda nějaký žánrový film stojí za pozornost. Např. liborek_ a Slasher (politické dokumenty), petr12 (GT), Tsunami_X (barometr hlodání zubu času, kultovního statutu nebo hypu), hirnlego (art a "úchylárničky"), kiddo, J*A*S*M a Flipnic (horrory), Mi Nü-Chai a Subjektiv (anime), kleopatra (ženské žánry), Isherwood (české filmy), Pethushka, Zíza a mrtvej pes (korejské romanťárny), whack ("zelené" filmy), NinadeL (klasický Hollywood), Sexus (hard core), verbal (mužské žánry)... "Souhlasit" neznamená v mojem případě nutně souznět, proto jsem si tam dal i lidi, k nimž mám světonázorově hodně, hodně daleko; především verbal, Slasher a petr12. Třeba u petra12 jsem si všiml, že je čím dal nasranější na progresivisty, možná ale proto se mi zároveň zdá, že na GT (i zde) nejméně nadsazuje. U Slashera vidím, že někde nadsazuje kvůli svým konzervativním názorům, ale ještě jsem si nevšiml, že by dával vysoké hodnocení primitivní propagandě d'souzovského střihu (přitom Dinesh je moje guilty pleasure stejně jako liborka_). Verbal je zajímavej (i když pro mě už otravnej) případ - když odhlédnete od jeho až extremistických recenzí a kouknete ne na to, čemu lepí odpad, ale naopak čemu plnou palbu, budete překvapeni, jak mainstreamový vkus ve skutečnosti má.

Hitchcockův Provaz.

(Aktualizace je tučně.)

Provaz (1948) // 58%

Bonus:

Rope’s End (krátkometrážní, 2022) // 35% // Na ČSFD heslo nemá, tak tady: Čekal jsem spíš rozbor filmu než Dallovy kariéry nebo obecnější postesk, jak může herec uvíznout ve škatuli i jediné role (hlavně Rita Morenová jako Anita). A protože to potvrdilo důvod odmítnutí Dallovy role Montgomerym Cliftem, u mě se minulo účinkem i filmové snění, jak by mu to slušelo s Carym Grantem, jenž zase odmítl Stewartovu roli. Režisér totiž zároveň upozornil, že Hitch ve filmu úplně vynechal, že v divadelní předloze je jeden ze studentů zároveň profesorův milenec. Na druhou stranu ale trefil (i sám sebe do nohy), že Clift se svou pasivitou by se do Dallovy role ani nehodil. A já přidávám, že ani Grant do Stewartovy, protože sice uměl nasadit dramatický výraz, ale celý film by ho neudržel. Nakonec se mi nelíbil scénář dokumentu, protože to vypadalo, jako by režisér coby vypravěč předstíral, že je herec sám. Ani na konci filmu nebylo uvedeno, odkud čerpal to, co Dallovi podsouval.

Alfred Hitchcock - Mega kolekce.

(Aktualizace je tučně.)

 

Zmínku o ní jsem měl a mám ji tady jen pro přehled. Ani jsem neplánoval si ji koupit, protože v ní obsažené filmy začaly vycházet ve IV. řadě edice Film X.

 

Sabotér (1942) // 62%

Ani stín podezření (1943) // 81%

Provaz (1948) // 58%

Okno do dvora (1954)

Potíže s Harrym (1955)

Muž, který věděl příliš mnoho (1956) // 62%

Závrať (1958)

Psycho (1960)

Ptáci (1963)

Marnie (1964)

Roztržená opona (1966)

Topaz (1969)

Zběsilost (1972)

Rodinné spiknutí (1976)

 

(Kompletní kolekce.)

Filmové edice.

Byl jsem sběratel. Filmy na DVD ještě pořád mám, ale už další edice nesbírám, ani je nenahrazuju Blu-Ray verzemi. Nanejvýš si koupím nějakou zajímavou kolekci (naposledy Jana Svěráka). Edice už beru jen jako doporučení zajímavých titulů.

Alfred Hitchcock.

(Aktualizace je tučně.) 

Hitchovy filmy vyhledávám spíše z nostalgie po opojení četbou hlavně Rozhovorů Hitchcock-Truffaut, k nimž jsem si později přečetl Woodovu monografii Alfred Hitchcock a jeho filmy a biografii Vždyť je to jen film. Zvláště Rozhovory jsem četl ještě předtím, než pro mě byla většina Hitchových filmů dostupná a kdy už mi v představách narostly skoro do mýtických rozměrů. Nevarovalo mě, že Hitch o některých starších filmech vůbec nechtěl mluvit, i shovívavý Truffaut označil za své nejoblíbenější filmy až ty z jeho americké a klasické éry (Pochybnou ženu a Okno do dvora) a (shodně s Woodem) odsunul Hitchovu televizní tvorbu jako nevýznamnou. Ba že pozdější miláček kritiků má na RT spodní hranici 27% (Juno a páv). V tuhle chvíli, kdysi to bylo ještě méně - 17% pro Boj na nůž, jenž si mezitím polepšil na více než dvojnásobek (38%). 

 

Bohužel, na spoustě Hitchových filmů zahlodal zub času, i některé slavnější jsou podle mě dost průměrné (např. Příšerný host, Její zpověď, Třicet devět stupňů, Sabotér či Provaz) nebo nadhodnocené jako mistrovská díla. Taky jsem trochu ztratil úctu k jeho režisérským schopnostem a získal pochybnosti o jeho technické dovednosti, protože měl téměř celou kariéru problém s nejednotným přechodem mezi exteriéry a interiéry, používáním okaté zadní projekce nebo maket, které když ne zničily, tak aspoň výrazně oslabily napětí i nejslavnějších scén (třeba když hlavní hrdina Sabotéra visí za rukáv na Soše svobody). O celém Záchranném člunu nemluvě.

 

Zároveň ale snad v každém filmu bylo vidět, že to přesto technicky zdatný a nápaditý režisér byl; některé z dosud neviděných filmů mě překvapily i příjemně (např. Světový šampión nebo Ani stín podezření). A třeba u starších, resp. ještě britských filmů mě zaujala sociální témata, která mi dosvědčovala, že meziválečná Evropa skutečně žila dělnickým hnutím. Hospodářská krize sice zasáhla i USA, ale jakmile se tam Hitch přestěhoval, rázem byli jeho hrdinové ze střední třídy a pokud byly jeho filmy i dramaty, tak spíše salónními. To nemyslím jen hanlivě, protože mám pro černobílou kameru, hvězdy klasického Hollywoodu i konverzačky stále jistou slabost.

 

Ale ještě jedno bohužel - nemůžu bez výhrad pochválit ani Hitchův proslulý smysl pro humor, protože si myslím, že v několika případech to neukočíroval a v dotyčných filmech to bylo vyloženě rušivé (hlavně Hrůza na jevišti).

 

Mrtvá a živá (1940) // 84% // Ani stín podezření (1943) // 81% // Pochybná žena (1946) // 76% // Světový šampión (1927) // 74% // Třicet devět stupňů (1935) (podle ČSFÚ v distribuci byl) // 66% // Příšerný host (1927) & Záchranný člun (1944) // (ex aequo) 64% // Muž, který věděl příliš mnoho (1956) & Případ Paradineová (1947)Sabotér (1942) // (ex aequo) 62% // Pan Smith s manželkou (1941) // 61% // Její zpověď (1929) // 60% // Provaz (1948) // 58% // Hrůza na jevišti (1950) // 57% // Rozdvojená duše (1945) & Žena se špatnou pověstí (1927) // (ex aequo) 51% // Pod obratníkem Kozoroha (1949) // 49% // ...a neuveď nás v pokušení (1929) // 34%

Práce jako každá jiná.

(Podle mě je to jeden pořad, který má zatím 2 série, ale zrovna teď tu mají samostatná hesla.)


1. série: Japonsko // 76%

2. série: Tchaj-wan // 81%

Klub společníků óranské střední.

(Aktualizace je tučně.)

anime seriál (2006) // 85%

dorama (2011) // 64%

Bonus:

5. epizoda 1. řady pořadu Práce jako každá jiná - Kabukičó, společníci a ROLAND // Hostitelské kluby v Japonsku opravdu existují. A skuteční hostitelé se těm z anime seriálu ironicky podobali více než herci v dorama verzi. Zvláště ten "legendární" ROLAND - vysoký, s hlubokým hlasem, porcelánovou pletí a blonďatejma loknama.

Julia Robertsová + Richard Gere + Garry Marshall (+ Hector Elizondo).

Pretty Woman (1990) // 77%

Nevěsta na útěku (1999) // 48%

 

Nejen že jsem už začal hodnotit po paměti v recenzích zmiňované filmy, ale původně jsem k tomu chtěl přilepit zabukový doplněk flamewaru o rozdílech v platech herců a hereček, protože s oponentem samozřejmě nadále nesouhlasím, ale taky se s ním nehodlám bavit a najmě ne jeho stylem... ale když už to nedělám, tak proč teď? Vlastně to můžu zkusit přes recenze. (Samozřejmě jen viděných titulů.)