Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Dokumentární
  • Krimi
  • Animovaný

Poslední recenze (539)

plakát

Smoleńsk (2016) 

Výborný film, který se pokouší zmapovat události před i po tragédii ve Smolensku. Předešlý režisérův film o Gdaňských událostech nasadil laťku hodně vysoko. Tento film trošku zaostává, přesto že jde o skutečně zajímavé, kontraverzní a "třeskuté" téma. Ale opravdu stojí za shlédnutí. Dost mne překvapuje velice nízké hodnocení, ale samozřejmě netuším kolik z těch odpadových hodnocení je z dílny trollů, kteří dost pravděpodobně film neviděli ... Každopádně je moc dobře, že režisér Krauze tento film, který se dotýká všech Poláků (ale nejenom jich) mohl natočit, bohužel to byl režisérův film poslední. Film mapuje události bezprostředně po tragédii, ale i ty další v průběhu času a zaměřuje se i na události předcházející (hodně mne zaujal např. popis schůzky v Gruzii roku 2008 - ta asi báťušku Putlera moc nepotěšila :-)  Samozřejmě že filmový scénař obsahuje i různé úpravy, ale myslím, že velká většina filmu je založena na "faktech", i když svědci podezřele ubývali, ubývají a budou ubývat, Každopádně pravda s nejvyšší pravděpodobností vyjde najevo, i když asi ne pro tu naši generaci, ale až pro tu příští (přespříští), stejně jako tomu bylo v případě Katyně, gulagů, hladomorů atd. Prostě ta "mírotvorná" velmoc v čele s Kremelským panoptikem je opravdu zemí neomezených možností a to už více než 100 let. Asi bych malinko poupravil to mnohokrát zprofanované spojení "diktatura proletariátu" na "diktaturu Kremlu" :-(  Přiznám se, že postava investigativní novinářky mne moc neseděla. Ona ta hranice směrem k "paparazziům" je dost úzká. Na druhou stranu Novináři (s velkým N) jsou opravdu hlídacím psem demokracie. Nebýt jich mohlo by to dopadat jako podle mediálního bonmotu "A teď uslyšíte nejnovější zprávy. Poslouchejte co chceme, abyste si mysleli !!! " ...  Ve filmu byla hodně zajímavá postava vdovy po generálovi. Tak by mne trošku zajímalo, jaký byl její další osud. Každopádně film skýtá mnoho pohledů i námětů k zamyšlení. Ale to od začátku skýtala i samotná událost (i bez natočení filmu). Toho smradu se ihned po události začlo linout docela dost a volné pokračování (Kremelského) scénáře můžeme teď sledovat denně v přímém přenosu ...

plakát

Edith Piafová (1974) 

Tak jsem si po mnoha letech zopakoval skvělý životopisný film o Edith Piaf natočený podle výtečného románu, který napsala Momonka (Simone Berteaut). Jako by film vůbec nezestárnul, zasáhnul mne úplně stejně jako tehdy (stejně jako román). Film sice zobrazuje jen první polovinu románu, krušné začátky Edith, čím vším si prošla než se stala slavnou i všechny rány osudu, které ji potkaly v začátcích její kariéry (a další ji čekaly i později, když už byla slavnou - to už v tomto filmu není, spíše ve filmu  Edith a Marcel, natočeném o něco později. Obdivoval jsem skvělý herecký výkon Marion Cottilard v novém filmovém zpracování života Edith Piaf, ale nemohu si pomoci, pro mne je "srdcovka" tento film, Herečka hrající Edith je nejenom vizuálně věrohodnější (Edith byla opravdu hodně malá - o to měla větší hlas) i prostředí pařížské periférie, kde Edith vyrůstala je v tomto filmu podle mne přirozenější a věrohodnější. Zpěvačka Marsová nazpívala písně Edith Piaf do filmu také výborným způsobem a hlas Edith Piaf ve filmu zazní až v úplném závěru filmu, kde zpívá asi svoji nejslavnější píseň "Ničeho nelituji". Vzhledem k tomu, že román psala Momonka, která žila celou dobu věrně po boku Edith, obsahuje film i hodně zajímavého z života Edith, což už třeba není tolik vidět v novějších filmových zpracováních. Každopádně skvělý filmový zážitek a ještě více ten čtenářský, který je pochopitelně úplnější a komplexnější.  Obé můžu jen doporučit.

plakát

Já, Daniel Blake (2016) 

Výborné sociální drama britského režiséra Kena Louche výstižně zobrazuje neúnavný konflikt mezi na jedné straně smyslem pro spravedlnost a boji proti křivdám a na druhé straně zobrazením stále se rozrůstající byrokracie. Téma v současné době bohužel velice aktuální. Ta byrokratická pravidla jsou bohužel nastavovány těmi, kteří přímo úměrně výšce postů a vlivu jsou čím dál tím více odkloněni od reality, takže některá rozhodnutí jsou opravdu "na palici" a proti zdravému rozumu. Když se něco nepodaří (slušně řečeno), posílí se stavy, vymyslí další byrokratická pravidla a úřady a jede se dál. Problém je hlavně to, že přibývají neustále ti "chovní" a nikoliv ti "tažní", takže je to bludný kruh. Hlavní hrdina, zdánlivě "bručoun, prudič a šťoural", ale muž s ohromným srdcem, který přes svůj nelehký osud se snaží jak pomáhat těm slabším, kteří pomoc potřebují, tak i bojovat s těmi větrnými mlýny nesmyslné byrokracie. Přesto, že představitelé ústředních postav byli pro mne neznámí, podali vyjímečné a nezapomenutelné herecké výkony a celkové vyznění tohoto filmu ve mně rezonovalo a asi ještě bude rezonovat dost dlouho. Ne náhodou se mi vybavil severský film Muž jménem Ove , který má s tímto filmem mnoho společného. A v tom boji proti nespravedlnostem světa a ústřední postavou mi vzdáleně připomněl i legendární Eastwoodovo Gran Torino.

Poslední hodnocení (15 058)

Synecdoche, New York (2008)

02.10.2022

Nic než pravda (2016)

02.10.2022

Místo činu - Drážďany: Oko za oko (2017) (epizoda) (S48E30)

02.10.2022

Toyen, baronka surrealismu (2022) (TV film)

02.10.2022

Amatéři (1994)

25.09.2022

Zátopek (2021)

21.09.2022

Tati, chyť mě (2014)

21.09.2022

Padesát odstínů svobody (2018)

21.09.2022

Tina Turner - koncert v Barceloně 1990 (1990) (koncert)

21.09.2022

Reklama

Poslední deníček (20)

Vzpomínka na Sidney Poitiera

6. ledna t.r. bohužel odešel do hereckého (a režisérského) nebe Sidney Poitier.

Měl jsem ho samozřejmě ve své topce nejoblíbenějších herců, navíc 3 z jeho nejúspěšnějších filmů mám ve své Top 100 a na další vynikající filmy s ním mi ani nezbylo místo.

Nejvíce asi hodnotím film Hádej kdo přijde na večeři, kde byl více než důstojným hereckým partnerem v "hereckém galakoncertu" Spencera Tracyho a Katharine Hepburnové .

Obdivuhodný byl rovněž "herecký souboj dvou význačných osobností" spolu s Rodem Steigerem v dramatu V žáru noci odehrávající se v době a na území státu, kde měl rasismus zelenou. Znázornění vývoje vzájemného vztahu těchto dvou ústředních postav v tomto filmu nemělo chybu.

Od útlého mládí jsem měl mezi svými nejoblíbenějšími filmy film ze studentského a učitelského prostředí Panu učiteli s láskou. Na téma "študáci a kantoři" bylo natočeno ohromné množství filmů různých kinematografií. ale tento mám stále ve svém osobním žebříčku nejvýše. Může to být i tím, že byl mezi prvními z této kategorie, které jsem viděl.

Vdova po Sidney Poitierovi Joanna Shimkus (Dobrodruzi) byla jako herečka pro mne také nezapomenutelná, obzvláště z tohoto filmu s Lino Venturou a Alanem Delonem.

Životopisy Sidney Poitiera (podrobnější než v ČSFD)

https://zivotopis.osobnosti.cz/sidney-poitier.php

https://cs.celeb-true.com/sidney-poitier-actor-director-diplomat-first-black-person-academy

Film Panu učiteli s láskou. Ústřední melodie "To Sir With Love" v podání Lulu (která si ve filmu rovněž zahrála) se dostal dokonce na první příčku singlové hitparády (Billboard)

https://www.youtube.com/watch?v=2DO4NYVtGAI&list=PL5LS7g-0U1HUrcp2UYaqZXKU0apZitxsm&index=3

Jedna ze subjektivních Top 10 jeho nejoblíbenějších filmů

https://www.youtube.com/watch?v=O_0thP_QaOY

R.I.P. Sidney

Reklama

Reklama