Recenze (1 839)
Metoda Markovič: Hojer (2024) (seriál)
Četl jsem obě knihy pamětí Jiřího Markoviče, stejně jako pět svazků monumentálního díla Viktorína Šulce o sexuálních vraždách, na jehož výsledné podobě se Markovič svými komentáři výraznou měrou podílel. Všechny kauzy, které se v seriálu objevily (i mnohé další, které si snad tvůrci nechávají pro další sezónu - Straka, Prokopské údolí, Doležal, Vocásek atd.) mám v živé paměti a tak mne v seriálu pobavily přesné citace některých dialogů (nejen s Hojerem), na které tento kriminalista vzpomíná, byť vrahovo vyjadřování bylo v reálu ještě o poznání drsnější než na obrazovce (místo seriálové "huby" Hojer zásadně vypovídá: "chytil jsem ji za tlamu", při dotazu na možné pocity oběti se ušklíbne: "Určitě se nesmála!" apod.) Jen my není jasný postup tvůrců při používání autentických jmen reálných osob - titulní postavy mají skutečná jména, ale z psychiatra Pavla Zemka je v seriálu Mudr. Zemen, z vraha Vorla Sokol (haha), z Tekverka Stahlverk nebo jak - proč? Koho to zajímá, ten si reálná jména dohledá pár kliknutími a jinak je to jedno. Jinak za mě velký dobrý, herecké výkony všeobecně nad očekávání zdařilé. A k poněkud přiblblé otázce jednoho kolegy: proč byl tohle náš nejlepší kriminalista? Inu nejspíš proto, že úspěšně chytal a usvědčoval vrahy a jiné nebezpečné jedince a zbavoval naši společnost jejich nežádoucí přítomnosti. Že by patřil do Bohnic si nemyslím, stejně jako si to nemyslím o Ládíkovi - ten skončil jak se patří - na šibenici.
Metoda Markovič: Hojer - Cesta ke světlu (2024) (epizoda)
Skvělý seriál, který jako celek hodnotím plným počtem mne v poslední epizodě jen drobně rozladil neautentickým zpracováním výkonu trestu smrti, kdy skutečnosti neodpovídá prostředí ani způsob provedení (byť některé konkrétní detaily Hojerovy popravy - třeba zmínka o zlomeném prstu katova asistenta - souhlasí). Toho, kdo se podrobně zajímá o penologii a konkrétně o pankrácké popraviště to snad zamrzí, ale uznávám, že drtivá většina diváků to ani nezaznamená. Jen drobná vada na kráse jinak úctyhodného počinu, jehož pokračování se jistě vbrzku dočkáme
SpongeBob v kalhotách (1999) (seriál)
Sledoval jsem se 4 letým vnoučkem a nestačil se divit, co je dnes prezentováno jako seriál pro děti. Značně nekorektní humor na pomezí geniality a demence mne každopádně nejednou pořádně rozesmál. Za mne palec nahoru.
Pyramida boha slunce (1965)
Velice nevydařená mayovka, rozhodně daleko horší než pozdější filmy ve kterých se vyskytoval Vinnetou.
Dalgliesh - Černá věž – 1. část (2021) (epizoda)
Za mě je "Černá věž" nejlepší částí 1. sezóny, svojí atmosférou i budováním napětí se tu tvůrci (na rozdíl od "Pachuti smrti") úspěšně přiblížili předloze i dřívějšímu televiznímu zpracování, byť na to měli daleko menší prostor.
Dalgliesh - Season 1 (2021) (série)
Těžší startovací pozice tohoto seriálu oproti starším zpracováním s Royem Marsdenem spočívá především v tom, že je vždycky problematičtější natočit dobré retro (jako v tomto případě), než točit v současných kulisách. Tam se tvůrci mohou soustředit na budování atmosféry (a tu měly adaptace z 80. a 90. let opravdu vynikající) - ostatně v 6 dílech je podstatně větší prostor pro kvalitní a neosekané vyprávění, než ve 2. Co se týče představitele titulní role, Marsden byl skvělý a vyrovnat se mu je nepochybně těžké, ale Carvel je bezesporu sympaťák, dobrý herec a dělá co může.
Dalgliesh - Pachuť smrti – 2. část (2021) (epizoda)
Zatím nejméně povedená epizoda celé této sezóny - pachatel (a nejen on) působí spíš než jako ztělesnění zla jako jakýsi bizarní tatrman z odpolední pohádkové frašky na ČT. Prapodivné módní kreace, ať už se to týká účesu nebo oděvu, spolu s hysterickým "hereckým" projevem a přehráváním zvyšují podivně parodický dojem z jinak dost krvavého a tragického příběhu. Tady myslím starší adaptace s Marsdenem vítězí na celé čáře...
Endeavour - Odchod ze scény (2023) (epizoda)
Důstojné rozloučení s jedním z vrcholů tvorby TV kriminálních sérií a to i v rámci tradičně vysoké úrovně britské produkce v tomto žánru. 5* svému oblíbenému seriálu udílím i přes onu masivní progresivistickou propagandistickou masáž, kterou tvůrci vpašovali do poslední epizody. Hlavní postavy celé série jsem si za ta léta zamiloval a jejich odchod ze scény proběhl způsobem, který jejich fanoušky určitě nezklamal. A teď - jak už tu zaznělo v jiném komentáři - by to chtělo opět zhlédnout neméně kvalitní původní seriál, který, pokud se nemýlím u nás běžel naposledy někdy v 90. letech na TV Nova.
Maigret - Maigret má starosti (2004) (epizoda)
Opět - jako u adaptací s Cremerem poměrně často - je tu značný posun oproti předloze. Tentokrát pachatel i oběť a v hrubých rysech vlastně i průběh případu odpovídají, ale zlo tu reprezentuje někdo jiný a Maigretovy sympatie (a v knize především hněv) směřují k někomu jinému než v tomto jinak standardně solidním a dobře herecky ztvárněném zpracování.
Klíč svatého Petra (2023) (TV film)
Janákův obvyklý štědrovečerní standart - poměrně dost akce, méně přepjatého přehrávání a hysterického jekotu než u konkurence, prohnaní záporáci pitvorní vcelku ještě v mezích normy. Situace na sebe sice rozhodně logicky nenavazují a jednání postav je dost často úplně na hlavu (tři pobertové celou dobu pasou po klíči pro Petra a když ho získají, běží jej odevzdat někomu úplně jinému, vodník, zamilovaný do princezny se ji ve finále z neznámých důvodů rozhodne utopit atd.), ale vše spěje k dobrému konci a přímo budovatelsky zářným zítřkům, plným kvalitního vzdělávání a všeobecného štěstí. Tentokrát pro mne cca na 40% spokojenosti - a to na vánoční ČT není pohříchu zase tak málo.