Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Western
  • Animovaný
  • Dokumentární

Oblíbení režiséři (10)

Harald Reinl

Rakouského režiséra Haralda Reinla považuji za jednoho z nejnadanějších komerčně zaměřených filmových tvůrců 60. let. Týká se to oblasti tzv. lehčího žánru a oddechových filmů pro zábavu a relaxaci, tedy filmů, které ve většině případů nelze brát vážně. Obdivuji na něm jeho smysl pro zkratku, dějový spád a udržování napětí od začátku do konce. Zároveň oceňuji, že nepodléhal pokušení pojistit si „úspěch“ užíváním detailů násilí a nemravnosti. Jeho vrcholným obdobím byla právě 60. léta (černobílé kriminálky noir, wallaceovky a mayovky). Reinlovo pozdější období, které nastává přibližně po rozvodu s černookou kráskou Karin Dorovou (která hrála v řadě jeho filmů) v roce 1968, považuji spíše za období poklesu úrovně jeho filmů.

Robert Bresson

Robert Bresson je zajímavou a výjimečnou postavou mezi filmovými režiséry. Zcela opovrhoval komerční stránkou tvorby a šlo mu jen a jen o pravdivost. Stručně upozorněme na to nejzajímavější a typické: původně malíř a fotograf, nazývaný „Filozof s kamerou“ ovlivnil Tarkovského, Hanckeho, Jarmusche, Schradera... Jeho tvorba byla ovlivněna hlavně těmito třemi faktory: 1. Zkušenost víry (katolík) 2. Zkušenost z války (zajatec) 3. Výtvarné umění (vlastní tvorba). Neměl rád herce, kteří moc hrají – tvrdil, že to podporuje falešnost a nepravdivost. Nijak si nevážil toho, co my obvykle hodnotíme jako „skvělý herecký výkon“ – ve svých filmech pracoval převážně s neherci, po nichž chtěl jen to, aby stáli před kamerou a na plátně prostě „existovali“.

Mel Gibson

Gibsona musím zařadit do svého top již jen kvůli jeho The Passion of the Christ.

Alexandr Rou

Alexandr Rou je velký filmový pohádkář, který tento žánr přivedl po technické stránce k dokonalosti. Inspiroval se ruskou národní tradicí a folklórem. Jeho dílem prostupuje poezie, optimismus i humor. Typické pro jeho tvorbu je časté využívání zpěvu a postav bizarního vzhledu. Podobně jako v divadle kladl Rou velký důraz na výtvarnost dekorací a trval na tom, aby herci byli silně nalíčeni. Syntézu jeho umění je možno vidět např. ve známých pohádkách "Mrazík" nebo "Království křivých zrcadel".

Gérard Oury

Za Smolaře, Pošetilost mocných, Velkého šéfa a Dobrodružství rabína Jákoba.

John Sturges

Za Černý den v Black Robe, za Poslední vlak z Gun Hillu a za Sedm statečných.

Karel Zeman

Úžasná výtvarná invence! Za Cestu do pravěku a Čarodějova učně.