Aiax

Aiax

Aleš Drobek

okres Karviná

homepage
Skype: ali-al-alda

32 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 7 13 18 24
    • 23.12.2019  11:03
    Zaklínač (TV seriál) (2019)
    ***

    Béčková výprava, průměrní herci, místo unikátní slovansko-nordická stylizace americký eintopf, dialogy občas jak někde z americké střední (už tam chybělo jen "duh"), místo hudby jakýsi odvar Witchera 3, uširvoucích syntezátorů a laciného popíku. Ale nakonec jsem to oddíval celé. Hlavní pozitivum pro mě je, že to oproti očekávání není totálně blbé. Je to sice béčko, ale rozhodně to není Xena nebo Herkules. Zápletkám a postavám nechybí sofistikovanost, i když za to asi vděčí spíš Sapkowskému než scénáristům. A i když těch slovansko-nordických motivů tady člověk moc nenajde, není to vyloženě ta krmná, nudná fantasy ve stylu Her o trůny. Unikátnost Sapkowského světa tou houní béčkovosti a průměrných talentů přece jen prosvítá. Takže dívatelné to je, ale prostě škoda, že si to nenatočili sami Poláci. Dneska už by to určitě vypadalo jinak, než jejich první pokus.

    • 10.3.2018  22:10

    Strážci Galaxie 3: Hvězdné války. Lol.

    • 4.3.2017  21:23
    Pasažéři (2016)
    ****

    Nejen nejlepší vesmírná romantika, ale dokonce vůbec první koukatelná. Na Jennifer bych se mohl koukat dny a dny v kuse. Neskutečně nádherná ženská, ohromný talent. Emoce filmu fungují hlavně díky ní. A za vizuál by taky někdo zasloužil nějakou sošku.

    • 11.11.2016  21:34
    Příchozí (2016)
    ***

    Jak by to dopadlo, kdyby Terrence Malick natočil kvaziromantické sci-fi melodrama? Dopadlo by to asi jako Arrival. Z čeho se zpočátku klubalo povedené filozofické scifíčko bohužel skončilo další instantní kuřecí polévkou pro hipsterskou duši posmoderního intelektuála typu Atlasu mraků, Aronofského Fontány a podobných pseudohlubokých rozjímavostí. Arrival je zkrátka v jádru banální citovka v artovém kabátě a já navzdory výkřikům o filmu roku, okamžité filmové klasice či dokonce novodobém Kubrickovi (kristepane) předpovídám, že ve filmových análech skončí podobně jako právě Fontána - za pár let si na něj nikdo nevzpomene, a pokud ano, tak rozhodně ne jako na klasiku. Tři hvězdy za prďáckou výpravu, skvostné audio a bezchybnou Amy.

    • 12.9.2016  21:31
    Childhood's End (TV seriál) (2015)
    ****

    Tak trochu bílá vrána mezi dnešními televizními scifíčky, které jsou prakticky do jednoho akční, hororové nebo jinak ulítlé. Childhood's End je pomalá filozofická záležitost, která navíc ani nemá happy end (přinejmenším ne jednoznačně jásavý). Za tuhle odvahu a ambici má u mě obrovský napuchlý palec nahoru. Ale pět hvězd dát nemůžu. Filozofická sci-fi by sice asi měla být pomalejší než akční trhák, ale nikdo mi nenamluví, že musí mít nutně tempo kontinentálního driftu. Bez těch nekonečných zahloubaných pohledů a zasněných záběrů krajin a tváří mohli tvůrci smrsknout celý seriál ze tří na dva díly. A o nic bychom nepřišli.

    • 20.12.2015  18:19

    Hladký, lesklý komerční blockbuster, který vejde a neuškodí, na pohled k nerozeznání od ostatních marvelovek, transformersů a podobných ptákovin. Bezchybná výprava a zvuky, kompetentní herci, spousta akce a explozí. Jen ta hudba působí trochu vyvařeně, žádný Duel of the Fates se tentokrát nekoná. Epizoda VII je plná odkazů a poklon Nové naději, akorát jedno Abrams tak trochu netrefil, bohužel. Nová naděje byla revoluční, novátorská, originální. Nic podobného předtím nikdy nikdo neviděl. Síla se probouzí je přesný opak. Takový filmový prešovský beton - hrát na jistotu, hlavně bez cyhby. Na tomhle filmu není absolutně nic nového, nepředvídaného, překvapivého, něco, co by člověka nadchlo. Kdo má víc než 18, tak už prakticky všechno, co VII nabízí, viděl minimálně stokrát. Škoda, protože ve Star Treku se Abrams rozšoupl podstatně odvážněji. A jeho Star Trek taky, asi nepřekvapivě, působí o dost inteligentněji a logičtěji. Oproti tomu nové Star Wars, i když to naštěstí není taková hrůza jako Lucasova druhá trilogie, zůstaly hlavně pohádkou pro děti a dorost, se sotva uvěřitelnými postavami, děravou zápletkou a stupidně "efektními" rekvizitami jako třeba záporákův "křižácký" meč nebo Hvězda smrti doslova na entou. Uvidíme, jak si povede dvojka a trojka, kde už se Abrams nebude moct spolehnout na neslábnoucí herecké charisma Harrisona Forda. Snad od něj převezme štafetu frajersky zestárlý Hamill s parádním plnovousem a zbytek veskrze průměrného hereckého ansámblu udrží nad vodou.

    • 15.12.2014  23:18

    Kdyby mi někdo řekl, že budu po dlouhé době vážně uvažovat o předčasném odchodu z kina zrovna u filmu Petera Jacksona z tolkienovského univerza, už bych se s ním nikdy nebavil jako se seriózním člověkem. Jenže mě tahle umělohmotná splácanina fakt nebavila. To i Transformeři mívají víc jiskry, života a elánu než tahle studená, apatická rutina. Poslední půl hodinu mi bylo úplně fuk, co se na plátně děje. Psal jsem smsky a vyřizoval poštu. U závěrečné části Hobita. Obrovské zklamání, absolutně nechápu, co se s Jacksonem stalo. On nikdy nebyl Kubrick, ale z původní trilogie LotR sršela energie, nadšení a, přinejmenším co se týče poloviny ansámblu, herecké mistrovství. Bitva pěti armád duní a burácí jak prázdný buben.

    • 13.11.2014  17:22
    Interstellar (2014)
    *****

    Interstellar můžeme brát buď tak, že je to nepříliš originální směska Kontaktu a 2001, s doslovnými odkazy na oba tyto majstrštyky, která je trochu moc dlouhá, trochu moc polopatická a trochu moc cítit typickými hollywoodskými zvýrazňovači chuti v podobě laciného melodramatu a instantních klišé typu "špatný otec" a "láska hory přenáší". Z opačného úhlu je to jednoznačně nejlepší "tvrdé" sci-fi, jaké je současný filmový průmysl schopen natočit a ochoten zafinancovat - seriózní sci-fi "s poselstvím", kde není ani špetka hororu, komiksu nebo nějakého DRAMA!1!!1! A těch vědeckých nesmyslů tam není zas tolik, vědeckého poradce dělal Kip Thorne, fyzikální extratřída a nástupce Richarda Feynmana na Caltechu, a většinu věcí si pohlídal. Nolan evidentně pár věcí, které stály v cestě prďáckému příběhu, odkopl stranou, asi největší blbost je pád do černé díry bez jediné modřiny, případně možná ještě plíseň, která během pár lete sežere lidem všechno jídlo, protože prý dýchá dusík a ve vzduchu je přece víc dusíku než kyslíku (to už tam měli rovnou plácnout něco o globálním oteplování nebo ptačí chřipce). Ale většina ostatních básnických licencí se podle mě dá snést, pokud člověk není vyloženě profesionální astrofyzik. Spekulace o podstatě a vlastnostech gravitace, časoprostorových dimenzí apod. vypadají ulítle, ale to je v pořádku, protože o těchhle věcech prakticky nic pořádného nevíme. V rámci možností dobrý film.

    • 6.7.2014  23:34
    Noe (2014)
    ***

    Noemovu archu drží nad vodou (badum tsh) vlastnoručně Crowe. Stvořitel dotyčného filmu evidentně ví, proč si jej k tomuto úkolu vybral - nikdo jiný by jej nejspíš nezvlád. Totiž narozdíl od Stvořitele biblického, Aronofskému do díla evidentně někdo kecal. Rád bych viděl, jak by Noe dopadl, kdyby měl oblíbený rejža absolutní tvůrčí svobodu. Zřejmě o dost artovněji, jenže to by mi v tomto případě výjimečně nevadilo. Protože artovnost je jediné, co mohlo vdechnout téhle jednoduché pohádce z doby bronzové nějakou špetku zajímavosti. V Aronofského podání by to sice nejspíš nakonec dopadlo jako inťoušská blbina typu Fontány, ale kdo ví, možná by se stal zázrak. Takhle je ale Noe film, který se na příští archu určitě nedostane.

    • 2.7.2014  19:50

    Jen málokterý sci-fi film v průběhu historie odolal hollywoodskému pokušení narvat do děje mermomocí romantiku. Jen málokterý měl dostatečné koule povznést se z bahna vztahovek a soustředit se na vizi. A proto jen málokterý opravdu stojí za řeč. A ani tahle červená knihovna žíhaná nanovlákny se k této vybrané společnosti nepřipojí. Wally se zřejmě nezalekl osudu dlouhé řádky příšerných romantických sci-fi, kterou dosud uzavírala Arronovskyho Fontána, a zařekl se, že v jeho podání tahle absurdní kombinace zafunguje. Nestalo se a nám fandům "filozofické" vědecké fantastiky tak dál zbývá jen četba. Ještě že alespoň tam je z čeho vybírat.

    • 24.6.2014  22:18
    Ano, šéfe! (TV pořad) (2009)

    Vzhledem k tristní úrovni české televizní tvorby působí tahle kopie Ramsayho kuchyňských hororů jako zjevení. Produkce sice buď neumí nebo nemůže najít stejně pestrobarevné restaurace jako ta britská a režie neumí díly naaranžovat stejně svižně a zajímavě, ale ke koukání to je. A i když Zdeněk Pohlreich rozhodně není Gordon Ramsay co do charismatu nebo energie, je aspoň vtipnější. Obsazení moderátora se prostě povedlo a Zdeněk si evidentně Čechy získal. Raději si nepředstavuju, jak by dopadla třeba taková kopie Top Gearu. Jediná škoda, že je Ano, šéfe zkrátka zase frančíza úspěšného zahraničního pořadu. Kéž bych se někdy dožil toho, že Britové budou natáčet kopie českých nápadů.

    • 11.2.2014  20:54
    Konzultant (2013)
    **

    Hromada pseudochytrých rádobyfilozovických žvástů o ničem, upozaděná Scottova režie a fantastické výkony všech zúčastněných.

    • 7.2.2014  22:21
    Enderova hra (2013)
    ***

    Některým předlohám bohatě stačí stopáž večerníčku, některé jsou akorát na ty dvě hoďky, jiné jsou na minisérii. Enderova hra je ten poslední případ. Tohle prostě není knížka na celovečerák, Hoode. Z takové Hvězdné pěchoty jde klidně udělat dějový výcuc, obložit prďáckými triky a přihodit prsa Diny Meyerové a divák o nic moc nepřijde. Psychologii Enderovy hry ale nelze nahradit ani lejzry, ani vetchým Hanem Solem. Pokud nicméně filmová verze dokáže navnadit alespoň pár procent diváků k přečtení románu, nebude dalším příkladem zbytečně proplácaných kilometrů filmového pásu.

    • 6.10.2013  16:56
    Gravitace (2013)
    ***

    V podstatě IMAXový dokument v hollywoodském kabátě a s překvapivě příjemnou Bullockovou. Nečekejte bohatou zápletku nebo překvapivé zvraty, nic podobného se nekoná, jde "pouze" o vcelku průměrný thriller. Přidanou hodnotou je zde fakt, že jde o thriller ve vesmíru a navíc s nádherným vizuálem, ozvlášť na velkém plátně s 3D brýlemi.

    • 21.9.2013  19:09

    Jasně, dalo by se to krásně strhat, kdyby člověk chtěl. Děr to má víc než somálský ementál. Pravda je ovšem taková, že v těchhle příbězích většina z nich nevadí. Cesta do pravěku taky nedávala moc smysl a ti kluci taky neuměli moc hrát. Jenže o to nejde, že. V rámci dobrodružného příběhu pro děti a mladistvé je především důležité nasadit jednoduchou, leč silnou premisu (my jsme tady, cíl je tam, cesta plná nebezpečí) a držet tempo. After Earth není žádný zázrak, ale tohle Shyamalan splňuje. Po dlouhé, dlouhé době je to jeho první koukatelný film. Dvě hvězdy za to, že to navzdory očekávání nedopadlo úplně pekelně, a jedna za skvělou výtvarnou estetiku filmu. Zejména sci-fi rekvizity jsou tentokrát moc pěkně vypečené.

    • 22.8.2013  20:47
    Poslední základna (TV seriál) (2012)
    ***

    Fanda military a hlavně ponorek by tohle zkusit měl, sem tam se objeví dobrý moment, linie s vládní konspirací je zajímavá a duo Patrick/Braugher hraje jak z partesu, převážně jde ale o sentimentální sračku typickou pro produkci amerického ne-kabelového mainstreamu.

    • 13.8.2013  11:57
    The Wire - Špína Baltimoru (TV seriál) (2002)
    *****

    Jeden z nejlepších televizních seriálů všech dob a s velkým, velkým přehledem nejlepší kus v celých dějinách televize, který nikdy nic nevyhrál. V moderním showbusinessu velmi vzácný živočišný druh - takový, kde scénář vysoko ční nad audiovizuálnem. Trochu laciný vizuál a ne finančně nedojezená produkce podle mého skromného odhadu můžou za to, že The Wire si nikdy nezískal žádnou špičkovou sledovanost u masového diváka, pouze chválu kritiků. I já jsem si po puštění prvního dílu pomyslel, co je to za levnou německou detektivku ze 70. let, a po skončení jsem vůbec neměl chuť na druhý díl. Autoři se totiž s divákem nemazlí a drží se pravidla "Nevysvětluj nic, co můžeš vysvětlit až příště". Díky bohu, že jsem mu dal přece jen šanci.

    • 6.8.2013  21:44
    Šéf (TV seriál) (2011)
    *****

    Více artovní a ne tak strhující jako House of Cards (přece jen komunální politika není tak glamorózní jako ta supervelmocenská), ale Kelsey Grammer to všechno drží spolehlivě. Seriály stavějící na jediném silném charakteru, typu Bosse a House of Cards, mají ale stejnou nevýhodu - jakmile hlavní protagonista sleze z plátna, sune se prst k fastforwardu. Starostovy vedlejší rodinné trampoty jsou rovněž o dost nudnější než ty poslancovy a i vedlejší postavy jsou šedivější a hrají upozaděnější druhé housle než v House of Cards. Dokonce ani královská Connie Nielsen to nevytrhne. Jinak ale znamenité vysvobození pro všechny, kteří dokoukali House of Cards a potřebují další "šlehu".

    • 29.4.2013  22:38
    Vetřelci z hlubin (TV seriál) (2005)
    *

    V jednom ohledu jde o unikátní seriál - tvůrci zde udělali z tradičního triku natahování zápletky téměř umění. V životě jsem neviděl nic tak fascinujícího - fastforwardem jsem přeskočil zhruba 80% každého dílu a stejně jsem nepřišel prakticky o nic. Kromě toho je většina herců extrémně otravná a seriál byl ukončen po první sezóně, aniž by tvůrci pustili do médií plánovaný náčrt děje, takže vlastně nikdo neví, co tím vším chtěl básník říct. Naprostá, absolutní fraška.

    • 21.4.2013  20:45
    Domek z karet (TV seriál) (2013)
    *****

    Sláva, americký Domeček z karet je naprosto důstojným synem svého britského otce, i když samozřejmě poplatným okolnostem. Netflix není veřejnoprávní BBC, a nemůže si tudíž dovolit ignorovat komerční ohledy. V komerční televizi platí motto "natahovat, natahovat, natahovat". Na to, co BBC stačila říct ve čtyřech dílech, potřebují Američané dílů třináct, přičemž žádnou velkou přidanou hodnotu upřímně řečeno nenabízejí, jen klasickou "vztahovou" výplň. Přesto ční Domeček z karet vysoko nad většinu ostatních politických dramat zpoza Velké louže typu West Wing, což jsou obvykle pohádky o hodném králi a jeho poctivých a pracovitých dvořanech. Fincherovo drama je realita. Jsem jen zvědav, kam se seriál vydá po nevyhnutelném zvolení Kevina Spaceyho prezidentem. Házet hnůj po poslancích je populární všude na světě, ale americký prezident, to už je jiná káva, to je obvykle seriálový klaďas.

    • 17.4.2013  18:21

    V poslední době mi přijde, že hollywoodští herci jsou dnes na tom podobně jako naše stavební firmy - doba je tak zlá, že už berou každý melouch. Bohužel ve Zlomeném městě (mimochodem mimořádně slaboduchý překlad i na velmi nízký standard českého překladu anglických filmových názvů) odvádějí i stejně "kvalitní" práci jako naše stavebky. Všechno je tak nějak rozklížené, nedošroubované, narychlo slepené a co zdálky vypadá jako masiv, je zblízka jen lepená překližka. Není to vyloženě na reklamaci, ale podruhé bych si už od Allena Hughese barák postavit nenechal....Um, o čem je vlastně řeč?

    • 11.1.2013  14:58

    Dovedu si představit, že ze ZDT se stane spíše výukový film, který se bude pouštět otráveným žákům a studentům na školách, než komerční a kritické terno. Spíše dokudrama než film, krajně autentické (či alespoň autenticky působící), krajně nedivácké, příliš dlouhé. A přestože se musí člověk sklonit před talentem a vizí Katky Bigelowové, osobně mi přišlo, že se jí nepodařilo vše úplně tak, jak možná chtěla. Autentičnost nebudí velké napětí, natož mrazení v zádech, dlouhé a podrobné scény nejsou vždy kdovíjak užitečné či informativní a klasicky dramatické výkony herců se trochu perou s polodokumentární, odtažitou atmosférou, o kterou Bigelowová zjevně usilovala. Nakonec mám z celého filmu pocit, že tahle látka se na podobný formát nehodí, o tom, jak to skutečně s honem na Usámu bylo, existuje jen hrstka veřejně dostupných faktů a s takovým základem holt nelze točit opravdu hodnověrné a mrazivé dokudrama. U ZDT si totiž divák po celou stopáž filmu neříká "Aha, tak takhle to bylo...", nýbrž "Ale houby, kdovíjak to doopravdy bylo."

    • 3.1.2013  20:20
    Na věky věků (TV seriál) (2012)
    **

    Pilíře země mě spolkly hned od prvních minut, hlavně díky skvěle napsaným a několika případech (Tom, Jack, biskup) i parádně zahraným hrdinům a především bezkonkurenční schopnosti scénáristů načrtnout v několika větách či scénách základní charakterové rysy postav a kostru zápletky. A i když poslední tři, čtyři díly byly už lehce repetitivní, pořád se dělo něco zajímavého a sledováníhodného. Svět bez konce už ale není zajímavý prakticky ničím. Základní formulka "destrukce - tvoření - destrukce" přestává být lehce repetitivní a stává se úmorně nasírací, postavy jsou snad kromě jedné či dvou skrz naskrz nesympatické a celkově seriál prodělal důkladnou stupidifikaci - z historického eposu se stala, jak už tady někdo napsal, obyčejná telenovela ze zámku a podzámčí. Ken Follet zřejmě zlucasovitěl.

    • 29.12.2012  17:09
    Soupeři (1977)
    ***

    Když jsem si přečet, že tenhle film je založen na povídce Josepha Conrada, pomyslel jsem si, jak se asi scénáristovi povedlo natáhnout krátký text na téměř dvouhodinový film. Odpověď je jednoduchá - špatně. Po první půlhodině, kdy člověk zasune upadlou čelist zpět na místo a zvykne si na nádherné obrazy a parádní naturalismus a energii soubojů, se Soupeři začnou táááhnout jak medová slina a nepřestanou až do konce. Na dnešní dobu příliš sedativní tempo občerstvují prakticky jen scény s famózním Keitelem, jakmile tenhle démon sleze z plátna, je palec divákův neodolatelně tažen k fastforwardu. Ovšem legendární Scottův cit pro obraz leccos vynahrazuje, co scéna, to malba. Jak to ten režisér dělá, že vnitřní a vnější nasvícení, kompozice snímků a barvy jsou ve většině jeho filmů tak k sežrání? Také výprava a kostýmy jsou ultra realistické, člověk má skoro dojem, že Scott má ve sklepě stroj času. Takže pro studenta nebo vážného fanouška filmařiny určitě povinnost, kdo má ale chuť na divácky vděčný historický flák typu Gladiátora, ať si raději pustí...inu, Gladiátora.

    • 29.12.2012  11:40
    Lincoln (2012)
    ****

    Ano, je to v podstatě taková dražší televizní inscenace, a ano, hrdinové tam nemluví, nýbrž deklamují citáty, a jasně, Lincoln je tady samozřejmě podáván nikoli jako člověk z masa a kostí a vysoký politik k tomu, nýbrž jako mýtická, polobožská figura bezbřehé moudrosti a talentu. Jenže to by musel mít člověk filmařské srdce z kamene, aby se nenechal okouzlit jedinečným šarmem nejnovějšího Spielbergova filmu. Day-Lewis a Lee Jones dle očekávání předvádějí herecký koncert, zbytek ansámblu taky na té nejvyšší úrovni, život a manýry poloviny 19. století režíruje Spielberg tak přesvědčivě, že to vypadá skoro jako dokument, takové zasedání vlády nebo válečná porada jsou obzvlášť malebné. A postavy sice většinou místo mluvení deklamují, činí tak ovšem náramně povedeně a zábavně, hlavně v podání Lee Jonese. Kdo se zajímá o realistický, historicky věrný pohled na život a dílo velkého Abrahama, musí o dům dál, pokud jde ale o vykreslení obecného života a politiky za časů americké Občanské války, působí Lincoln neskutečně přesvědčivě a podmanivě. Slabší, ale pětka.

    • 27.12.2012  22:23
    Atlas mraků (2012)
    *

    O tomhle filmu jsem si absolutně nic nezjistil, nepřečetl, neshlédl trailery. Jediným doporučením mi bylo zdejší vysoké hodnocení. Obecně pro mě platí, že co je na ČSFD nad 80 % většinou stojí za to, či to přinejmenším není vyložená ztráta času. O to horší byl moment, kdy mi po necelé hodině sledování konečně docvaklo, co je vlastně Atlas mraků zač. Inu, je to další přírůstek do populárního žánru "coelhoismus", tedy na pohled chytré a hluboké podobenství o lidské duši/srdci/osudu/(doplňte si sami něco obdobně plyšového), leč ve skutečnosti jen prázdný buben, který hlučně duní, verbální hlazení po srsti, infantilní bajka, která teatrálně deklamuje banální moudra typu, že materialismus a rasismus a korporatismus jsou věci moc moc bakané áno, že všichni jsme nějak propojení a dobrý skutek může změnit osudy druhých, nad kterými uvědomělé hollywoodské hvězdy typu Hankse či Berryové tak rády vedou oduševnělé debaty cestou na další charitativní akci. Instantní kuřecí polévka pro rozbolavělou duši post-New Age intelektuála. Pánbů s námi a zlé pryč. Příště už nebudu po hlavě skákat do řeky, dokud se dřív neujistím, že to není řeka sraček.

    • 26.12.2012  21:33
    Prometheus (2012)
    **

    Vesmírné odyssey 2001 a 2010 byly famózní filozofické velkofilmy, jenže šel by dnes někdo na čistě filozofické scifíčko? Bez akce, hororové složky nebo romantické linie? Zaplatily by se ony drahé drahé drahé triky a výprava, které by takový film potřeboval? Rozhodně ne, odpověděli si bří Wachovští, pročež do jinak skvělého Matrixu zakomponovali přiblblé a totálně přebytečné kung-fu. A "rozhodně ne" si evidentně odpověděl i Ridley Scott, pročež do svého sci-fi veleopusu, který prý neměl mít s Vetřelcem nic společného, zakomponoval bitku s mutantem, psychologii postav jak z té nejlacinější teenagerské vyvražďovačky a podobné skopičiny. Když přičteme hromadu nelogických situací a nevysvětlené motivace postav (a to ještě mhouřím oko nad otazníky, které by teoreticky mohl zopdovědět sequel), není divu, že to fanoušci a kritici dosud čilému staříkovi dali sežrat i s chlupama. Pár měsíců po uvedení Promethea vyšlo najevo, že Ridley měl původně natočit přímočarý prequel Vetřelce, kompletně se xenomorfama, chobotničkama a ostatními tradičními rekvizitami. Studio si to ale během psaní scénáře rozmyslelo, a tak najalo Lindelofa, jemuž dalo úkol vykouzlit z béčkového vesmírného splatteru trojáčkový filozoficko-mystický velkofilm. Neboli česky - uplést z hovna bič. Inu, nepovedlo se. Nemá smysl sepisovat seznam věcí, které nedávají smysl nebo nejsou vůbec vysvětlené, takový dnes člověk najde leckde. Stačí si jen povzdechnout, že z Promethea čiší přímo učebnicová schizofrenie filmu, který neví, čím chce vlastně být, jestli Vesmírnou odysseou, nebo další tuctovou vyvražďovačkou. Navíc postavy dělají věci, které možná dávaly smysl v původním scénáři, ale v tom novém jsou dočista wtf. Ke všeobecnému zmatku ještě přispěl jelimanský střih, který osekal postavy i o ty nuzné zbytky motivací, které jim Lindelof ponechal (což je krásně vidět na vystřižených scénách, které jsou součástí vydání na Blu-Ray). Myslím ale, že přesto všechno většinu fandů mnohem víc než hloupý scénář naštval ohromný a nesplněný potenciál, který Prometheus zjevně měl. Neskutečně nádherný vizuál, parádní výkony prakticky všech herců, dokonale padnoucí hudební podkres a filozofické otázky, které se tady nabízejí, třebaže z nich zbyly jen útržky a obrysy. Pro milovníka filmu a dobrého vědeckého fantastična zvlášť je tedy příběh filmového Promethea stejně tragický jako toho chlápka, který dle řeckých bájí krmí den co den divé ptactvo.

    • 14.12.2012  01:28

    Marná sláva, rozsekání na tři díly tomuhle devítihodinovému filmu nesvědčí. Takže teď budeme tři roky na forech poslouchat hlasy, že jednička nemá žádný děj, dvojka se potácí odnikud nikam a trojka je nějaká nezakotvená. Já si ale už teď troufám tipnout, že další Jacksonův majstrštyk dojde rozhřešení, až vyjde vcelku na DVD. Až člověk v roce 2015 zasedne s přáteli k večernímu filmovému maratonu, nalije si oblíbený drink a podnikne s partou trpaslíků cestu nejen tam, ale i zpátky, zřejmě teprve pak docení, jak dobře je scénář vystavěný a jak ideální má celý Hobit tempo. Jinak už nejde o temné high fantasy jako Pán prstenů, takže kdo s tím z nějakého důvodu nepočítal nebo to nevěděl, bude možná zklamán. Nicméně jako pohádka na dobrou noc pro odrostlé základoškoláky je to parádní taškařice, rozhodně lepší než disneyácké infantilismy nebo nemastnosti, neslanosti typu Tintina. Dechberoucí výprava, známá hudba a famózní triky se samozřejmě rozumějí samo sebou, ale i Jackson samotný podává velmi slušný výkon, nejrůznější honičky, naháněčky a šarvátky jsou zajímavé, nápadité a zábavné a "herecké" scény rozhodně drží pozornost. Samozřejmě Pán prstenů neproslul zrovna coby herecký film a ani tentokrát si protagonisté zřejmě žádného plešouna neodnesou, ovšem McKellen a Serkis jsou opět bezchybní, Armitage JE král trpaslíků a Martin Freeman je tak povedený Bilbo, až srdce plesá. Škoda jen těch přepísknutých významných pohledů, mlčenlivého mračení a povytahování obočí, s tím se mohlo víc šetřit. Jo a éterickost a nadčasovost elfů - zvlášť chudáka Galadriel - je pořád znázorňována tím nesnesitelně ujetým způsobem; všichni ušáci chodí a mluví, jako by v Roklince nasbírali nůši obzvlášť vypečených houbiček. Ale to jsou jen mušky, první Hobit je moc fajn. A kdo prokáže titanovou vůli, odolá a za tři roky se podívá na celou tu túru najednou, užije si trojnásob kvalitní kulturní zážitek.

    • 11.11.2012  18:42
    Total Recall (2012)
    *

    Tenhle film by mě zhnusil, i kdyby se nejmenoval po svém famózním předchůdci. Po tom totiž nezdědil ani jediný závit DNA. Na Verhoevenův mistrák se svého času chodilo v přilbě s podbradním řemínkem, aby člověku v jednom kuse nepadala čelist. Tak byl starý Total Recall překvapivý, revoluční, charismatický. Nový Total Recall má charisma tapetového lepidla, revoluční je jako iPhone 5 a překvapuje jako návštěva nejbližšího Kauflandu. Všechno, co je tady k vidění, už všichni viděli víckrát než Nastěnku, herci se tváří, jako by už nejradši byli zpátky ve svém skromném karavanu o výměře dvou hektarů naložení ve vířivce plné šampaňského, a scénář nejspíš psali scénáristův sedmiletý syn a jeho retardovaný papoušek. Při pohledu na název a režiséra chystaného fláku asi nikdo nečekal druhý příchod Krista, ale s takovým průserem nepočítali asi ani v pařížských uměleckých kruzích. Vlastně ani nevím, za co tu hvězdičku dávám, nejspíš za standardně nadstandardní práci amerických trikařů, i když i tady jde tentokrát jen o hodnocení technické, poněvadž co se nápaditosti a originality týče, jsou na tom líp i vietnamské tenisky PLIMA. Kulisy a vizuál jsou sakumprásk vykradené z Pátého elementu, Minority Reportu a tuctu dalších scifíček. Wiseman začínal jako hudlař, nalblými céčky o upírech a vlkodlacích. Po prďácké Smrtonosné pasti jsem si ale řekl, že mu dám šanci. Poslušně hlásím, že se u mně Lenny vrací do šuplíku, kde ho od Eda Wooda a Uwe Bolla dělí jen tenké lepenkové dno.

    • 25.10.2012  18:54
    Top Gear (TV pořad) (1978)
    *****

    Top Gear má své právoplatné místo v pytli s historickými milníky britské - a tím pádem i světové - televize. Hřeje se tam s Monty Pythony, Já Claudiem, Doktorem Who a dalšími legendami, a to myslím smrtelně vážně. Je to prostě kus ryzího, řemeslně špičkového televizního řemesla, ze kterého přímo stříká duše, srdce, humor a kamarádství a které je o autech vlastně jen tak mimochodem. A Jeremy Clarkson musí být tou nejvýraznější, nejzábavnější, nejcharismatičtější a nejošklivější televizní personou od Johna Cleese.

<< předchozí 1 2 3 4 7 13 18 24