Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Sci-Fi
  • Krimi

Recenze (702)

plakát

Adaptace (2002) 

Ano, jistě, Kaufman je prostě machr, i když zrovna nemá co říct a o čem psát, Nick Cage podává jeden z výkonů desetiletí, Meryl Streep je geniální jako vždy, ale nemůžu si prostě pomoct. Adaptace mi připadá jako samoúčelná scénáristická ekvilibristika, která se tím sice vůbec netají, právě naopak to dává ryčně najevo, ale proto není o nic méně nudná. Charlie, já ti vidím až do žaludku - tys byl prostě v tvůrčí krizi a tak si plácal páté přes deváté a spoléhal se, že ti to diváci zbaští, protože to je holt "od tebe". No, úplný propadák to není, film, který napíšeš ty a ve kterém hraje Cage a Streep, prostě propadák být nemůže, ale příště se pusť do psaní, až budeš mít inspiraci.

plakát

Agent bez minulosti (2002) 

Velké překvapení, Matt Damon natočil relativně výborný film a navíc thriller! Sympatický snímek Douga Limana má všecho, co nemá třeba Scottův Muž v ohni - spád, gradaci, lehkost, inteligentní scénář (zřejmě také díky předloze Roberta Ludluma). Tyhle luxusní áčkové thrillery fakt můžu a u Bourneovy identity neboli, jak zní český, jako obvykle nekompetentní název distributora, Agenta bez minulosti jsem se moc dobře bavil.

plakát

A.I. Umělá inteligence (2001) 

Takže hodnocení A.I. Mno, nikdy jsem nedělal nic snazšího :)) Ale vážně - v komentářích se lidi většinou dohadují, jestli by to Kubrick natočil lépe nebo ne. Ač si uvědomuji, že to je tak trochu diskuze o tom, kolik andělů se vejde na špičku jehly, tak mi to nedá a musím prohlásit - ano, natočil. Na každého asi A. I. působí trochu jinak, ale já z ní měl pocit, že Spielberg se dlouhou prací v hollywoodu dostal do určitých kolejí, z nichž už nikdy nebude moct vybočit. Těžko to popsat konkrétněji, jsou to určité režisérské postupy, fígle, výrazy, které jsou charakteristicky hollywoodské (neboli komerční?) ať už to znamená cokoliv. A tenhle film se nikdy neměl dostat pod sebemenším vliv hollywoodu, protože ten je vždy zjednodušující, zplošťující, zpřístupňující co nejvíce lidem. A. I. mohla být druhá Vesmírná odysea, jenže Spielberg tady dosáhl svého stropu. Líp už to prostě neumí. Není to geniální vizionář jako Kubrick. On je jen geniální řemeslník. Příliš z toho vyčnívá jeho snaha nezklamat svého filmařského guru a zároveň se zavděčit masovému publiku. A nedaří se mu ani jedno. Ale přes to všechno je A. I. vážné, hluboké, filozofické sci-fi se superáčkovou výpravou, skvělými herci a některými skutečně nezapomenutelnými momenty. A já se ptám - kolik takových filmů existuje? Pět hvězdiček tedy dávám nejen za několik brilantních scén, za odvahu vůbec takový film natočit, ale především za relativní jedinečnost a výjimečnost, protože za posledních patnáct let žádná konkurence A. I. prostě nevznikla.

plakát

Ajťáci (2006) (seriál) 

IT Crowd se může sebevědomě postavit vedle takových britcomových klenotů jako Monty Python, Černá zmije, Fawlty Towers nebo Červený trpaslík. Graham Linehan po ohromně sympatických, ale přece jen ještě rozjezdových projektech jako Velkovlak a Black Books, přišlápl plyn až na podlahu a vytvořil špičkové dílo po všech stránkách. Chechtací humor, černý humor, pythonovský surrealismus, perfektně vypointované scénky, dokonale zvládnuté herecké partie, to všechno IT Crowd má. Škoda jen, že seriál se dočkal jen dvou sezón. 95%

plakát

Akumulátor 1 (1994) 

Výborný film. Bez diskuze. Inteligentní, moudrý, skvěle napsaný, ještě lépe natočený (čistě režijně jeden z nejlepších filmů 90. let), prostě dlaší pecka otce a syna Svěrákových. Tihle dva prostě nemohou natočit nic pod 5 hvězd.

plakát

Alexander Veliký (2004) 

Oliver Stone je velký režisér. Teď už o tom nemůže být pochyb. A Alexander je velký epos. Chce-li si člověk udělat správný úsudek, potřebuje vždy nějaké měřítko, něco srovnatelného a ejhle - jak slunečně jasný je teď fakt, že takový Gladiator nebo Troja jsou sice filmy pěkné a hezky barevné, ale ve srovnání s Alexanderem jen docela pitomoučké pohádky pro bašťouny popkornu. Někde jsem četl, že Alexander postrádá velikost, dojemnost a zábavnost. Inu, velikost v něm neuvidí ten, kdo unaven životem už nedokáže dostatečně zaklonit hlavu a ocenit úžasnou Alexanderovu vizi. Dojatí nebudou snad jen ti, kdo už viděli příliš mnoho filmů, což je ovšem jejich problém. No a bavit se pak určitě budou všichni, kdo pochopili velikost a nechali se dojmout. Já byl napnutý jako struna i při těch nejrozvleklejších dialozích a párkrát jsem měl slzy na krajíčku. A co hudba - Vangelis pořád umí, o tom žádná. Není to sice tak dějinně průlomové jako u Blade Runnera, ani se mu nepodařilo vypotit až tolik chytlavou melodii jako u 1492, ale povedlo se mu, jako zatím u každého filmu, který zhudebňoval, pozvednout divácký zážitek a zesílit emocionální dopad většiny záběrů. Intimní a tajemně exotické scény zvládá možná ještě lépe, než obligátní hrdinské motivy, a možná je to jeden z letošních kandidátů na Oscara. Našly by se samozřejmě i chyby, hlavně ta zdlouhavost. Někteří si stěžují na málo bitev, ale já myslím, že dvě bohatě stačí. Rozhodně by ale neškodilo vyměnit některé nejvleklejší scény za více akce - vlastně maličkost, film by to nijak nepoškodilo a Stone by měl určitě daleko kladnější divácký ohlas. Co dodat - Alexandra můžu s klidem doporučit všem, kdo jsou pořád schopni a ochotni nechat se unést fascinujícím příběhem. Alexander se nepokouší o historickou rekonstrukci. Kdo by šťoural opravdu vytrvale, snad by vyšťoural údajná poselství či paralely s dneškem, ale já radím - nešťourejte. Není to reálný film, je to pohádka - ale ne ta plytká a pestrobarevná, jako většina ostatních hollywodských odlitků, ale velkolepý a úžasný mýtus o pětadvacetiletém králi světa, který bavil a uchvacoval lidi dlouho před námi a který tak bude činit ještě dlouho po nás.

plakát

Ali (2001) 

Pro fanoušky Muhammada Aliho povinnost, pro fandy boxu vcelku zajímavá věc, pro ostaní smrtelná nuda. Michael Mann je špičkový režisér, prvotřídní je i kamera a hudba, ale jinak tenhle zdlouhavý a nezáživný snímek skutečně pobaví jen málokoho mimo boxerský fandom.

plakát

Amadeus (1984) 

Co ještě k tomuhle veledílu dodat? Snad - kdyby po mně někdo chtěl, ať jmenuju nejlepší film všech dob, nejen podle subjektivních, ale i objektivních měřítek, asi bych jen těžko mohl říct něco jiného než - "tak to asi Amadeus".

plakát

Andělé v Americe (2003) (seriál) 

Seriál, jehož prvních pár dílů jsem díky jeho jedinečnosti a hereckému obsazení docela žral, ale který se ke konci zvrhával v čím dál větší koninu. Poslední díl se pak už dá označit snad jen výrazem "naprostý úlet". Přes veškeré výhrady jsou výkony herců absolutně úchvatné - hvězdná trojice je samozřejmě skvělá, ale to, co tady předvádí duo Kirk & Wright, to se fakt hned tak nevidí - a leckdo určitě ocení i nádherný jazyk scénáře. Dávám tři hvězdy, ale kvalitní (takových 70%), dal bych víc, ale konec mě holt děsně naštval.