Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Animovaný
  • Dokumentární

Recenze (1 871)

plakát

Šinobi no šú (1970) 

Černobílý předchůdce japonských akčních ninja-řežeb 70. a 80. let. I zde jsou už k vidění takové „pecky“ jako skoky na stromy, podhrabavání se v zemi, bojová hypnóza atp. Technicky není tento film o nic horší, než jeho následovníci, dějově možná dokonce i o něco lepší, protože zápletka je příjemně nekomplikovaná.

plakát

Star Wars Spoofs (2011) 

Reprezentativně pojatý sestřih parodií na Star Wars. Jeho kladem je, že předkládá velmi široký záběr komických scén. Od ukázek z filmů, seriálů až po reklamy a či televizní show. Bohužel jejich kvalita je velmi kolísavá. Nejpovedenější skeče jsou ze Simpsonů, Chicken Robot nebo ze Saturday Night Live. Ostatní scénky jsou již slabší, některé (např. that 70´s show, nebo Family Guy), kdy má být asi za vtip považováno to, že jsou postavy nějakého seriálu ve Star Wars kostýmech, jsou úplně o ničem.

plakát

Srdce je zrádná děvka (2004) 

Jeden z nejnegativněji působícíh filmů co jsem viděl. Asia Argento ztvárnila snad nejhorší matku, která se kdy objevila na filmovém plátně. Kromě toho, že je štětka, s čímž neváhá svého syna konfrontovat, do něj na uklidnění láduje drogy a nechává jej na pospas těm nejhorším existencím. A když se následně kluka ujme nábožensky fanatický děd, není to o moc lepší. Film je slušně natočen, Asia Argento určitě talent má, což se projevuje pojetím některých pasáží, které jsou odvyprávěny např. fotkami, či jiným vizuálním stylem. Nebál bych se tento film nazvat psychedelickým hororem a pro slabší povahy to může být docela nálož, protože po něm zůstane výrazně nagativní pachuť. Ale kdo říká, že umění má být jen hezké.

plakát

Stopaři (1956) 

Zatímco u nás tento film není příliš známý, v Americe je považován za kultovní záležitost a některými kritiky je ozančován za nejlepší western. Hlavním důvodem asi bude, že jako první pootevřel stavidal diskuzi o rasizmu vůči původním obyvatelům Ameriky, o útocích na ně atd. Někteří jeho hlavní hrdinové, byť vesměs kladné postavy, jsou doslova stravováni nenávistí vůči komančům a indiánům vůbec. Film zároveň uvádí i důvody nenávisti indiánů, vůči přistěhovalcům. Jelikož Fordovo dílo bylo v těchto diskuzích milníkem, náleží mu určitá zásluha na snaze o politické objektivizaci vnímání původních obyvatel. Bez Stopařů, by zjednodušeně řečeno, nevzniknul ani Tanec s vlky. Toto pozadí je jedna věc, jinak se to ale má s tím, že český divák neznalý těchto reálií, ve filmu jen těžko něco takového vyčte. Na dnešní dobu je scénář filmu příliš náznakový a nekonkrétní. V tomto smyslu se na filmu podepsalo jeho stáří, což je škoda. Co mu ale zůstalo jsou pěkné akční pasáže a naprosto úžasná kamera. W. C. Hoch s citem pro kompozici nasnímal krajinu Arizony a Utahu tak, že se od exteriérových záběrů nelze odtrhnout. Záběr Johna Wayna pozorujícího indiánský tábor patří doslova mezi ikonické. Na druhou stranu na mě rušivě působila patetická hudba, bohužel typické pro dobu vzniku. Osobně tedy Stopaře jako úplně dokonalé dílo nevnímám.

plakát

Anatomy of a Dewback (1997) 

Tento dokument je vlastně o jediné několikavteřinové scéně Epizody IV, která byla nově prodloužena (tj. nově se natočili dva záběry na poušti), restaurována a doplněna o digitální efekty dewbacků. Je zajímavé sledovat kolik práce dalo maníkům od Lucase předělat cca 5 vteřin filmu. Člověk může mít různé výhrady vůči tomu co Lucas na svém díle nově napáchal, ale zrovna tato scéna je ku prospěchu a nelze mu upřít, že je to perfekcionista a profík.

plakát

Classic Creatures: Return of the Jedi (1983) (TV film) 

Tento dobový dokument sice opět přináší zajímavé informace z tvorby speciálních efektů, soustředí se ale na tvorbu převleků a loutek. To znamená, že se dozvíte jak vznikalo Evoci a Jaba Hutt, což jsou zrovna postavy, které bych klidně ve Star Wars oželel. Navíc užívání loutek ve speciálních efektech považuji již za překonané. Je to jedna z disciplín, kde je digitální animace výhradně ku prospěchu. No a když k tomu přičtu infatilní kometnář Leily a Landa, tak ještě musím na hodnocení ubrat, protože laškování z některými loutkami mi už přišlo za snesitelnou mezí.

plakát

Nový příběh rodu Taira (1955) 

U tohoto filmu bych se přídomek „samurajský“ zdráhal vůbec použít. Spíše se jedná o klasický národněobruzenecký ve stylu husitské tvroby O. Vávry, pouze zasazený do Japonska. Zápletka ničím nezaujala a jedná se asi o nejméně zajímavý film v rácmi žánru, který jsem měl tu možnost vidět. Možná sehrál svou roli i zub času, ale řekl bych že problém spíš bude již ve slabém potenciálu.

plakát

Věc: Počátek (2011) 

Zrovna horor je žánrem, který byl vzestupem možností digitálních speciálních efektů poškozen. Tím, že byli tvůrci dříve limitováni, byli nuceni ukazovat méně a tedy i více pracovat s atmosférou a v duchu zásady méně je někdy více. Nová Věc žádnou atomsféru nemá. Navíc digtální příšera, ať již v jakékoliv mutaci, se dvakrát nepovedla a to je bohužel k vidění hojně, až je tempem vprávění Věc blíže k akčnímu filmu, než k hororu. Interiéry létajícího talíře nebo rádobyefektní propad rolby v úvodu, si tvůrci již klidně mohli odpoustit. Na druhou stranu, film mohl asi mohl dopadnout mnohem hůře. V této podobě je v něm alespoň patrná úcta k předloze a taky není vysloveně hloupý. Jen se moc nepovedl.

plakát

Technologie Hvězdných válek (2007) (TV film) 

Rozbor vybraných technologií Star Wars začínající veleobjevným zjištěním, že zvuk výbuchu ve vesmíru by nebyl slyšet, až po povrchní povídání o vývoji AI. Zbytečný počin, řekl bych.

plakát

Frajer Luke (1967) 

Asi nejlepší film Paula Newmana od pro mne úplně neznámého režiséra, který ukazju tuto hereckou legendu v mnoha polohách. Vzteklého, veselého, zpívajícího i zlomeného. Pokud chcete někoho přesvědčit, že Newman byl velký herec, pusťte mu tento film. Díky perfektnímu scénáři a i výtečným výkonům ostatních sekundatů patří tato záležitost mezi ty, které nestárnou.