makakus

makakus

martin demartini

Česko

Twitter: makakus

3 body

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5 6
    • 6.10.2019  22:08
    Joker (2019)
    *****

    Už před shlédnutím, když jsem si všiml, že Verbal tady dává dvě, bylo mi zřejmé, že asi půjde o mimořádný zážitek, který bude všechno možné, jen ne další z řady povrchních filmových komiksů, které mě moc nebaví. Samozřejmě tím nemyslím Nolanovu batmanovskou trilogii, ale i ta byla proti tomuto hlubokému, a přitom tak lidskému děsu, občas celkem dost zábavná. Tady se člověk pousmál snad jen tak dvakrát, třikrát, tedy víckrát než třeba u Přeletu. Tak bezvýchodná ponurost, která má na batmanovky jen nezbytně minimální vazby, připomene i díla Kubrickova a Coppolova, především Mechanický pomeranč a závěr Apokalypsy, které také ukazují temnotu a kořeny anarchistického násilí. Tady je však celé dílo bez sebemenších odboček věnováno pouze vývoji nitra jediné postavy, a právě tato precizní zacílenost na hlubokou empatii s budoucím ďáblem citlivějšího diváka docela vykolejí. Protože je pravdivá, psychologicky přesná, zcela pochopitelná. Až si člověk řekne - prožít to samé, mohl bych to snad být i já. Což je možná jeden z důvodů, proč většina diváků seděla v temnotě sálu i během titulků, prostě tu krajně nepříjemnou pravdu potřebovala vstřebat. Že může zpracování komiksu získat Zlatého lva z Benátek je malý zázrak, ale teď už ten osmiminutový potlesk vestoje (nějaký šikovný novinář to asi stopoval) chápu. Byla to prostě téměř geniální a drtivě působivá analýza nepříjemné pravdy.

    • 17.8.2019  00:22

    Jen pár poznámek. První - název filmu Once Upon a Time in Hollywood je nejen odkazem na Tenkrát na Západě (Once Upon a Time in the West), protože právě vzpomínky na westernovou kulturu v časech Tarantinova dětství hrají v tomto filmu stěžejní roli. Zároveň je "Once upon a time..." začátkem první věty mnoha pohádek a překládá se jako "Bylo nebylo...". A to je zde ještě důležitější odkaz, abychom se naladili na celkový styl vyprávění a především na jeho vyústění. Druhá - nesouhlasím s mnohými, pro které je Django ještě o stupeň výš. U něj mi zpětně trochu vadí jednak téměř černobílý, netarantinovsky vážný a politicky korektní pohled na problematiku rasismu (narušený úžasně vtipně snad jen scénkou útoku Ku-Klux-Klanu a černým majordomem), ale hlavně trochu násilně dolepené finále, které odporuje žánru a tonalitě předchozího vyprávění. Jasně - i u Djanga chtěl Tarantino posunout vyznění do oné "once upon a time" pohádky (ač tradičně krvavé), ale v Tenkrát v Hollywoodu působí skvělý závěr naopak zcela organicky, smysluplně a v duchu filmu, předchozí děj nás na něj pečlivě a chytře připravuje. Třetí - že jsou ty tři hodiny trochu dlouhé? A kam kdo spěchá? Je to snad u vás doma zábavnější? Nenašel jsem tady jedinou scénu, která by byla pro příběh zbytečná nebo nepřispívala k celkovému dojmu. Takže celkově 95%. A těch pět procent dolů jen kvůli tomu, že Tarantino prostě nikdy ze své podstaty asi nebude mít ve svých filmech takový ten tajemný, mystický a slovy nevysvětlitelný přesah, kterému říkám umění. Je to úžasný, citlivý, velký bavič.

    • 5.8.2019  13:38
    The Boys (TV seriál) (2019)
    **

    Původní nápad - tedy že superhrdinové sice mají superschopnosti, ale jinak jsou to stejní zmetci jako obyčejní lidé, obzvláště když jim sláva stoupla do hlavy - ten byl hodně slibný. Bohužel, po prvním nadupaném a velmi originálním dílu to ztratilo tempo a nápady, úplně to zvadlo. Nezajímavé situace, dialogy, zápletky a i herecky je to kromě ústřední dvojice jen snaživý podprůměr. Rozhodně se z toho dalo vytěžit mnohem víc. Slabota.

    • 29.4.2019  23:19

    Nikdy jsem nepatřil mezi skalní fanoušky seriálu, u spousty starších epizod jsem se docela nudil nebo mi to přišlo hloupé. O to hlouběji smekám před dosavadní úrovní poslední série, která představuje po všech stránkách vrchol současného filmového umění v oblasti seriálů, jak řemeslem, tak emotivní hloubkou. Důkazem byl i tento díl, který ukázal bitevní vřavu v zatím neviděném pojetí. Především - opravdu to není "podívaná pro blbé". Není to žádná povrchní komerce marvelovského typu, kde je cítit úporná snaha ukázat vše s přehlednou počítačovou doslovností a efektností. Dokonce I ty nejlepší dosavadní filmové bitvy, například v Pánovi prstenů, byly celkem přehledné, jasné a efektní, téměř jako fotbalový zápas očima televitzního diváka. Tedy nikoliv očima hráče na hřišti, který se občas ztrácí z toho zmatku kolem, běží a neví pořádně kam, kope se zoufalou nadějí, že se trefí správně, ale neví. Taková byla i tato bitva. Tma, nejistota, zmatek, zoufalství, strach a nevědomí. Draci létají, aniž pořádně v mlze a větrech tuší kam. Bojovníci běhají sem tam, umírají v polotmě, neví, čí rukou. Dokonalé ztvárnění subjektivního zmateného vnímání, které umocňuje celkovou beznaděj a zmar. Divák nesedí pohodlně nad hřištěm, je vtažen přímo do terénu a neví, která bije. Dokonalost, které se zatím v této kategorii nic nevyrovná. Takové má být opravdové umění - odvaha neopakovat podobně to, co už tady bylo, přestože právě to většina diváků chce. Snad až na hororovou scénku "Aria ve sklepě mezi zombíky", ta jediná koketovala s masovým vkusem průměru. Jinak - vrchol velmi zneklidňující a ve finální katarzi poté tak dojemné filmové krásy. Plně se shoduji s hodnocením na imdb (kolem 90 %).

    • 22.4.2019  17:42

    V současném téměř fanaticky natěšeném fanouškovském prostředí, očekávajícím poněkud tupě snad už od první minuty finální série velkolepost, akčnost, masové boje, vraždění, zombíky a oheň chrlící draky je téměř výhradně dialogový díl výrazem kreativního sebevědomí a řemeslné moudrosti. Úžasně napsané a s velkou citlivostí pojaté „ticho před bouří“, jeden z nejvíce emotivních dílů vůbec. Velmi něžná, láskyplná a jemná milostná předehra před tvrdou a orgastickou bouří armagedonu. Citově vyspělý divák prožívá posmutnělé chvíle už teď, neboť tuší, že spousta postav se s námi loučí s vědoucím úsměvem na rtech a pohledem osudově upřeným na obzor.

    • 20.4.2019  23:32
    Naše planeta (TV seriál) (2019)
    ***

    Hodnotit přírodopisné dokumenty je velmi ošidné. Na jedné straně - díky nejmodernější technice a obrovským rozpočtům můžeme sledovat opravdu dechberoucí záběry neskutečně nádherné přírody a všech možných živočichů v takové kvalitě, jaká byla ještě před několika desetiletími absolutně nemožná. Neboli - je to neskutečná krása, boží zázrak, nad kterým zůstává rozum stát. A většina diváků to proto ohodnotí absolutní známkou. Na straně druhé je mi smutno, když vidím, že i dokument o přírodě se čím dál více stává politickým nástrojem. Manipulací s city diváka, od kterého požadujeme ten "správný postoj" a angažovanost. Neboli - například to, že v posledních desetiletích dochází k dramatickému úbytku ledové plochy je nezpochybnitelný fakt. Ale závěrečná výzva "zjistěte na našem webu, co proti tomu můžete dělat" už je čistě politickou výzvou, sloužící novým ekonomickým subjektům, sponzorujícím řadu eko-vědeckých institucí s cílem zbohatnout a pževzít ekonomickou moc na úkor těch starých. Nedělejme si iluze, za vším je boj o peníze. Výsledkem je, že divák už nemá jen obdivovat dokonalou nádheru přírody, ale má třeba přestat používat brčka z plastu, palmový olej a dieselová auta a kupovat elektromobily a bio výrobky. Pokud má někdo pocit, že tím opravdu ovlivní úbytek ledních medvědů nebo mrožů a ledovce přestanou tát, je mi ho trochu líto. Já osobně jsem na takovou manipulaci s lidskými city docela háklivý, takže i když samotný obraz je opravdu dokonalý, tak celkové, nezpochybnitelnými fakty nepodložené vyznění se mi velmi příčí. Jinými slovy - ta proklamace "konec světa se blíží a můžete za to vy, hříšníci", to už tady bylo opravdu mnohokrát.

    • 20.4.2019  11:48
    Barry (TV seriál) (2018)
    *****

    U první série jsem si ještě nebyl jistý, jestli celé to velmi parodické a komediální pojetí čečenské mafie není až příliš laciné, přehrávané a v rozporu s celkem civilním zbytkem vyprávění. Nicméně hned od téměř geniální tragikomické první scény druhé série to nabere nové grády a není už co vytknout, občas se chechtám nahlas a některé scénky si pouštím třeba třikrát po sobě. Takže 2.série zatím na 100 %. Navíc i zajímavě rozehrané vedlejší charaktery v neustálém vývoji, obzvláště herecky skvělá Sarah Goldberg, například její herecké sólo v divadle ke konci dílu 2/2 je na Emmy. Barry (Hader) už tu sošku má - po právu.

    • 20.4.2019  11:17
    Na mušce (TV seriál) (2018)
    **

    Má to několik zásadních vad na kráse. Za prvé - nejasný žánr, není to ani napínavé vražedné drama jako Dexter, ani vtipná vražedná dramedy jako Barry. Tedy málo napětí i humoru a příliš nezajímavé vaty typu rodinný život Eve nebo vztahy v MI6. Za druhé - hodně slabá story. Villanelle nemá žádnou "mission", jen se tak nějak beze smyslu potácí od jedné vraždy k druhé, aniž by to bylo nosnou součástí příběhu. Tou má být vzájemný platonicky milostný vztah s Eve, který je ale velmi slabě odůvodněný a uměle naroubovaný - aby tam bylo aspoň něco originálního. Chybí prostě zajímavý příběh a vývoj. O absenci alespoň základní logiky jednání postav a situací ani nemluvě. Za třetí - mizerné herectví Villanele (Jodie Comer), která je tím afektovaným věčným koulením očí a přehráváním opravdu na zabití. Celé to jde čím dál víc dolů.

    • 16.4.2019  16:25
    Papírový dům (Netflix verze) (TV seriál) (2017)
    ***

    V podstatě je to originální kombinace solidního akčního dramatu a lepší španělské telenovely. Nepomyslel bych si, že je takový mix vůbec možný, ale tady to docela funguje. Tou telenovelou myslím neustálé a dostatečně plytké rozhovory o lásce, která se tu řeší na tisíc způsobů - láska otcovská, mateřská, milenecká, manželská, mezi šéfem a sekterářkou (včetně obligátního "jít-nejít na potrat"), mezi únoscem a rukojmím, dvěma únosci, dvěma rukojmími, mezi policajty, policajtem a únoscem, prostě všechny možné i nemožné variace. Takže schéma je vždycky jedna akční scéna a jeden statický dialog o lásce, ať už ztracené, zničené, nastávající, trojúhelníkové, opětované či neopětované. Zaplať pánbů aspoň bez housličkovitého hudebního doprovodu. Takže ano, je to celý tak trochu blbý a navíc tak trochu vykradený - místo barev (Gauneři) si lupiči říkají názvy měst, místo masek klaunů (Bezva finta) nasadí lupiči v zájmu zmatení sobě i rukojmím masky Dalího, místo kanibala (Mlčení jehňátek) tahá z policajtky detaily o jejím osobním životě lupič a hlavní mladá lupička svoji dravou drzostí, sexappealem a zabijáckou minulostí jistě náhodou připomene NIkitu. Řemeslně je to někde mezi angloamerickou produkcí a tou naší, takže sice nejsme napnutí až k prasknutí a všechny postavy nám jsou kvůli standardním hereckým výkonům celkem ukradené, ale je to pořád koukatelné, pokud jste všechno lepší už viděli a trochu se nudíte. 50%

    • 15.4.2019  15:41
    Po životě (TV seriál) (2019)
    **

    Cynický zapšklý stařík, který na sto způsobů posílá neustále všechny kolem sebe do prdele je vděčná komická figura. Obzvláště pokud dokáže svůj nihilisticky negativistický pohled na život sdělovat vynalézavě a originálně. U čerstvého vdovce takové věci navíc snadno omluvíte, protože tak nějak soucítíte s jeho ztrátou. A v tom je zde právě kámen úrazu - v mixu až kýčovité sentimentality (retro záběry "jak jsme spolu kdysi vesele dováděli") s "antisentimentálním" cynismem. Takže když znovu a znovu hrdina hltá videozáběry své zesnulé ženy, a pak všem říká, jak jeho život už nemá cenu, chcete na něj časem zařvat v jeho vlastním stylu, že mu půjčíte klidně na provaz, aby si to už konečně hodil a že vám pak ty prachy ani nemusí vracet. Neboli - ze všech možných variací na toto téma "cynického mrzoutství", od Lepší už to nebude až po Kominsky Method je tato nejméně zábavná, zajímavá a aspoň trochu laskavá. Tenhle chlápek a jeho neustálá a totální sebestřednost (která má být divákům sympatická) mne fakt nebere. Navíc se ukazuje, že stand-up vystupování je dosti nedostatečnou průpravou k nějakému slušnému heretcví a že co může být vtipné jako monolog na pódiu, to v seriálu najednou nestačí.

    • 10.4.2019  09:53
    Zkáza Dejvického divadla (TV seriál) (2019)
    *

    Ondřej Hübl se vždy snažil být velmi výrazný a "jiný" - už jako reklamní textař. Jeho nápady byly vždy plné ulítlého humoru, který byl sice originální a jakoby "chytrý", ale bohužel zcela prázdný a samoúčelný. Efekt pro efekt. A takové reklamy vám těch pomyslných "hrnců" moc neprodají, spíše jen limitovanou edici pro fajnšmekry "na úrovni". Tuto svoji zásadní kreativní nectnost přenesl i do scénáře tohoto seriálu - nedává to sice smysl, nenese to žádné sdělení, ale na druhou stranu tady najdete supervtipné tvůrčí orgasmy jako třeba šoustání s vodníkem. Holt když tvůrce nemá co říct, musí "házet mrtvou labutí", protože to fakt upoutá pozornost. A kdo tomu nerozumí, je idiot (tohle autor opravdu jednou sdělil kritikům svého díla). Kdesi jsem četl pochvalu, že taková absurdní nadsázka je super věc a že je jí málo. Ale absurdní je většinou jen vychytralá náhražka slova nesmyslný (pokud zrovna nejde o Kafku) a nadsázka je základní ingredience každé srandy, které je naštěstí pořád dost, i té mnohem lidštější, opravdovější a smysluplnější.

    • 27.3.2019  16:42
    Hnüs (2019)
    *****

    Takhle nějak měl vypadat ten příšerně průměrný biják Bohemian Rhapsody, kdyby na to produkce měla koule, nekorektní přístup a pořádně kreativní tým. Škoda! Všechno je tu lepší - nadhled, humor, energie, emoce, pravdivost, dramatičnost, a hlavně absence připosranosti, která udělala z BR směšnou a nepravdivou komerční selanku dětem přístupnou. K nezapomenutelným scénám patří především sekvence "jeden den ze života rockové celebrity", která by klidně mohla vejít do zlatého fondu kinematografie - natočená jakoby go-pro kamerkou z vlastního pohledu protagonisty. Něco tak krutě výstižného jsem ještě ve filmech tohoto druhu rozhodně neviděl. Skvěle celkově pojatá je i drogová problematika, která pobaví roztodivnými místy a metodami šňupání a souvisejícími šílenými aktivitami, pak ale ukáže i tu hrůzu. Velmi příjemné překvapení (Netflix fakt jede), třeba i z toho, jak se to nebere moc vážně, což k zábavnému a vlastně i celkem povrchnímu rocku i souvisejícímu stylu života sedne přesně na prdel.

    • 10.3.2019  13:38

    První hodina zaslouží 100 %, patří k tomu nejlepšímu v dějinách válečných filmů. Pak se z toho ovšem stane unylý, sentimentální kýč, jako by film přepnul do úplně jiného módu. Neustále zní les podbízivých smyčců, přes to vyje andělský chór, milostné pletky a jejich vyústění připomenou červenou knihovnu. Způsob a hlavně obsah vyprávění jsou najednou tak "srdcervoucí", že se ani se věřit, že ten film vznikl v tomhle století a ne o 50 let dříve.

    • 3.3.2019  16:26
    Mr. Robot (TV seriál) (2015)
    ****

    Tvůrce pana Robota si usmyslel, že nebude žádný troškař a naloží do svého projektu mnohem víc, než se odvážil kdokoliv před ním. Jako základnu zvolil klasický thriller se všemi ingrediencemi, které k tomu patří – vraždy, únosy, spiknutí, krev, výbuchy, zrady, léčky a celý svět v ohrožení. Ale to už tady bylo skvěle zpracováno v seriálech jako třeba 24 hodin nebo Homeland. Tak to navíc smíchal jedna ku jedné s psychologickým dramatem šílence, v jehož těle je uvězněno více osobností, které o sobě většinou ani neví a jednají často proti sobě. Aby toho nebylo málo, udělal z tohoto hrdiny nejlepšího hackera na světě, který touží po změně světového řádu. Navíc se tvůrce rozhodl surfovat na populární vlně konspiračních teorií, kdy svět ze zákulisí řídi podivní a tajemní ilumináti. Přidal trochu Lynche, takže hlavní iluminát je čínský transvestita nejasného pohlaví sbírající mj. vzácné hodinové strojky, trochu Tarantina, kdy zkouřený hipík rozebírá v autě své oblíbené seriály s vyděšenými chudáky, které veze na popravu a trochu Kerouaca s jeho „červeným trakařem s polevou deště a bílými kuřaty vedle něj“. A ještě k tomu připočítejme sociální kritickou, angažovanou notu, kdy nás do záhuby žene chamtivý kapitalismus a síly zla prosazují za prezidenta směšného Trumpa. No řekněte – může takový šílený a vypočítavý guláš někdo ukočírovat se ctí? Kupodivu ano. Esmail je totiž velmistr řemesla, který vodí diváka jako loutku na nitkách. Takže když už vám třeba Malek začne připadat jako věčně zmatený kretén, který až příliš koulí těma svýma kukadlama a chcete, aby ho někdo odprásknul, udělá pár tahů, díky kterým ho máte zase rádi. Stejně jako řadu dalších postav, budících odpor a vzápětí soucit nebo aspoň pochopení. A když už máte chuť odsoudit to dílko jako vypočítavý blivajs, vystřihne vám tenhle mistr v půlce třetí série díl, které patří řemeslně k tomu nejlepšímu, co kdy bylo v seriálové tvorbě natočeno. Nebo když usoudíte, že už se to bere až příliš vážně, začne sebou najednou hrdina mlátit komicky do zdí jako v nějaké grotesce. Takže shrnuto – na jednu stranu je Mr. Robot vypočítavě velikášský projekt snažící se hrát na spoustu strun najednou, na druhou stranu nakonec ale kapitulujete před tím, jak to tvůrce celkově zvládnul s bravurou a smeknete pokorně klobouk.

    • 27.2.2019  17:49
    MOST! (TV seriál) (2019)
    ***

    Je zajímavé, jak je schopen český filmový fanoušek ulítávat na "hláškových" filmech a seriálech. Takovým dílům pak odpustí všechno možné, takže například Jáchyme, hoď ho do stroje je na CSFD v průměrném hodnocení lepším filmem než třeba Apokalypsa, Zuřící býk nebo i nejlepší z Harry Potterů. V případě seriálů pak MOST! poráží třeba Westworld, Jak jsem poznal vaší matku, Mladého papeže nebo Rodinu Sopránů. Asi proto, že je to mnohem větší "prdel". Podobné nadšení, i když o poschodí dobrého vkusu níže, v Česku zavládlo po Slunce, seno, jahody, ze kterých se stal taky kult. Jasně - MOST! je řemeslně mnohem lepší, ale podstata "prdele" zůstává: hodně vulgarismů, chlastání, sexuálních narážek i scének a hlavně řada rozvalených líných primitivů, kteří jsou nakonec všichni tak nějak roztomilý. Přičemž nakonec ještě pořádně citově podojíme, takže RIP, náš milovaný Čočkine. Je jasné, že žánr komedie se nemusí pokoušet o nějaké sdělování velkých pravd a nezkoumá psychologické hlubiny postav. To dokázali kdysi částečně snad jen Forman a Menzel, ale byl to pak humor spíše laskavě úsměvný, než "prdel". Dobrá komedie by si ale zároveň mohla odpustit snahu prvoplánově vychovávat (neboli, jak píše přímo ČT "brát si na paškál"), vést nás k politicky korektním postojům, kdy transsexuál nesmí být směšný, ale je většinou přímo pomilováníhodný a Rom musí být jediný pracant z celé party. Přesně v takových místech najednou sranda uvadá, a to včetně unylých scének o zamilovaných mladých, které rodiče vůbec nechápou, protože jsou omezení. Mládí vpřed! Divák musí seriálu odpustit i stále větší dějovou řídkost, jako by časem tvůrcům nápady došly. Nicméně, pořád to bylo dobře koukatelné (až na těch více než pár zdlouhavých pasáží), někdy (hlavně v první polovině) i dost vtipné a originální, takže 60%.

    • 24.2.2019  22:09

    Problém nastává, kldyž hodnocení filmu určují mnohem více fanoušci skupiny, než fanoušci opravdu kvalitních filmů. Freddie Mercury byl snad nejméně konvenční osobností rocku vůbec, nespoutaně divoký a ohromně kreativní. Proto je paradoxní, když je film o něm tak tuctově konvenční, bojácně krotký a ohromně nekreativní. Ve snaze zalíbit se všem, nikoho nepobouřit, být mládeži přistupný a zajistit si tím plný měšec, byl osobní život FM zcenzurován na pár letmých polibků s muži a několik cudně náznakových záběrů "před akcí a "po akci", přičemž naopak vykreslení jeho vztahu s Mary občas úspěšně atakuje hranice červené knihovny.. Jeden ze skalních obdivovatelů Queen to komentoval slovy "každý přece ví, že Freddie byl ve skutečnosti hrozný prase, tak proč to ukazovat.". Pokud ale chybí vůle a odvaha "ukázat pravdu", tak mohou vznikat jen pohádkové líbivé pseudobiografie, což je přesně tento případ (o překrucování základních faktů ani nemluvě). Nejhorší scény? Je jich víc, ale namátkou - dryáčnicky kýčovité sekvence s blikáním lampiček zamilovaných a hrdinovo prozření v hustém dešti po rozhovoru s jedinou životní láskou. To už i fiktivní A Star is Born je víc o životě, a to nejen kvůli pochcaným kalhotám a sledování hrdiny až do trpkého konce. Jedině Malek a kratičká scéna odchodu z ordinace po diagnostice AIDS zaslouží 100 %, jinak se shoduji s kritiky, kteří mají na rozdíl od fanoušků kapely aspoň trochu soudnosti a film hodnotí jako naprostý průměr - 50 %.

    • 24.2.2019  10:17

    Řidič slečny Daisy naopak, ovšem bez původního humoru, nadhledu a naopak s průhlednou vypočítavostí lidsky emotivního a "správně vyváženého" příběhu, kde nic nepřekvapí a vše se odehrává v bezpečných mantinelech politické korektnosti. Jinými slovy - představte si nejrůznější rasová příkoří a ano - film vám je postupně naservíruje bez jakékoliv invence (zatracený Jih, kladnou postavu tam nenajdete, v Hollywoodu ho musí přímo nenávidět, obzvláště když jim teď zvoliliTrumpa :-) Za výsledek ale nese vinu především slaboučká režie. Proč to dostal na triko zrovna "blbý a blbější" je ve hvězdách a dopadlo to podle toho. Samotné situace a dialogy totiž mohly určitě vyznít vtipněji, silněji a opravdověji, kdyby to celé mělo aspoň trochu formanovský styl a vyškrtaly se nejkřiklavější situační banality. A kdyby se pro roli italského řidiče našel někdo jako zesnulý Gandolfini a nikoliv chladný poloseveřan, kterému nelze věřit ani to přejídání hotdogy. Pokud jde o jeho protihráče, Ali je úžasný v True Detective, kde je nulový prostor pro humor a půvabné člověčenství, tady mu to ale v mimickém výrazu docela schází (na rozdíl třeba od Willa Smithe, který by tomu dal úplně jiný šmrnc). Stačilo se inspirovat reálnou podobou obou aktérů... Mimochodem - Vallelonga byl ve skutečnosti nejen chvilkovým řidičem Dona Shirleyho, ale známý je především jako herec, například mafiánský boss v Sopránech - a tím se kruh od vzpomínky na Gandolfiniho uzavírá... Škoda nevyužitého potenciálu námětu.

    • 23.2.2019  23:55
    Roma (2018)
    *****

    Konečně zase po letech hluboce lidský, prostý film. Nad takovou přirozenou dokonalostí zůstává rozum stát a srdce se raduje, A to už jsem se obával, že Fellini je mrtev. Bohudíky, že se občas stále vynoří taková díla, která nám dodávají sílu k tomu, abychom měli láskyplný nadhled nad vším lidským trápením jako to letadlo nad kaluží špinavé zpěněné vody.

    • 28.1.2019  22:07
    MOST! - Epizoda 4 (E04) (epizoda) (2019)
    ***

    Snaha dramaturgie tak nějak "vychovávat ke smíření" vyznívá pro mne bohužel jako dosti křečovitá osvěta, kterou aspoň místy zachraňuje vtipnost.. Takže - milé dívky, podívejte, i učeň s vyholenou hlavou může být výjimečně chytrý! Milí rasisté, podívejte, z deseti Romů je devět sympatických a jen jeden násilnický buran. Milí prostí hospodští, nebuďte úzkoprsí, proč si nepřiznat, že třeba sexuálně zatoužíte po transsexuálovi? Milí studenti, mohli byste se angažovat v antirasistických spolcích, třebas i kvůli zamilovanosti, to je jedno. A tak dál. Takže "typický Most" obrácený naruby ve snaze vyvracet (pravdivé) stereotypy. Některé scény jsou úplně mimo, třeba vykládání karet, které pak asi vystřihli, ale nechali začátek, syn, který podle vůně nepozná, že fotr kouří trávu (proč vlastně, smysl ani fór žádný). Povedená hláška snad jediná (o tramvaji), pár výborných vtipů (roztáčení kolotoče motorkou, Snědá tíseň...) a velmi dobré scénky, kde nechají "cigánské" neherce tak trochu improvizovat. "Odvážná" snaha zaujmout kuřbou je laciná, i kdxyž konečně opravdu pravdivá.

    • 28.1.2019  12:01
    MOST! - Epizoda 3 (E03) (epizoda) (2019)
    ***

    Začíná být jasné, že jedinou výraznější slabinou je scénář, který se snaží "vychovávat", koneckonců jsme veřejnoprávní televize, a ta stojí vždy na správné straně, že... Mafiáni špatně, transsexuálové dobře, takže z toho uděláme, že transsexuálové ničí mafiány. Což bylo myšleno bohužel vážně. V místech, kde se to uvolní a nechá se třeba jen plynout v hospodě čas, kdy se dá prostor vynikajícím hláškám, Frantovi nebo Schmitzerovi s Medveckou to kvete do téměř dokonalosti. Takže je to pořád nahoru dolů, ale koukatelné. A mimochodem - příšerná hudební dramaturgie, ty staré hitovky, nedává to smysl.

    • 28.1.2019  10:59
    MOST! - Epizoda 2 (E02) (epizoda) (2019)
    *

    Jak jsem očekával, tak nesmyslný motiv genderové předělávky začíná hrát hlavní roli, což je obrovská škoda. Vše ostatní by k Mostu krásně sedělo, tohle je tvrdá pěst na oko, a to pokud jde o dialogy, vývoj motivu i herectví. Jinak - Čvančarová na rozdíl od prvního dílu dostala šanci začít "dramaticky hrát", čehož samozřejmě okamžitě zneužila. Tyhle herecké a scénáristické křeče bohužel posílají jinak slibně načnutý seriál do kopru, stejně jako druhý haha motiv této části - nestojí mu. Takže sexualita ovládla díl v roli lidově podbízivé i výstřední, to opravdu zajímavé "ze života" a nosné, třeba Schmitzerova linka nebo život místních postpuberťáků se nepochopitelně odsunulo do pozadí. Tedy - téměř všechno špatně.

    • 28.1.2019  10:10
    MOST! - Epizoda 1 (E01) (epizoda) (2019)
    ****

    Konečně na rozdíl třeba od Zelenkových trapných křečí a příšerných českých TV kriminálek něco překvapivě přirozeného. Vytřískat z českých herců i neherců takový projev, za to režisér zaslouží velkou poklonu. Zásluhu má i scénář zručně kombinující "dialogy o ničem" (viditelně inspirované šedesátkovými filmy typu Černého Petra) s dějovými pozoruhodnostmi jako je třeba noční závod nebo Pošta pro tebe (dobrý nápad udělat si v pořadu reklamu na jiný pořad). Tady je ovšem jediný skřípanec, kvůli kterému hvězda dolů - brácha Dáša z toho čouhá jako sláma z bot, herecky hrozné na hranici koukatelnosti (navíc předělanou ženu by opravdu neměla hrát pravá žena, uf) , po všech stránkách nevěrohodné, bez tohoto "bulvárního" a uměle našroubovaného motivu by vše fungovalo výrazně lépe a na jedničku.

    • 29.11.2018  22:53
    Venom (2018)
    **

    Snad nejzmatenější marvelovka vůbec, Ono to určitě chce tým super scénáristů, kteří by se důstojně vypořádali s dost složitým zadáním "do celkem hodnýho, správnýho chlapa vstoupí krvelačné, všehoschopné monstrum, které ho však ovládá jen částečně", ale tady z tohoto vytvořený příběh fatálně selhal, není silný, emotivní ani jasný. Přitom stačilo více využít dvojtváře Jekyll a Hyde a mohli jsme se dočkat snad i více humoru i rozpolcenosti. Nezvládnutou komplikací je i rozložení zlé síly do více bytostí a jejich proměn typu: vstup mimozemského prevíta do asijské policajtky-prodavačky-holčičky-vědce a jiného do bezdomovce-hrdiny-psa-milenky-polibkem opět hrdiny... Už když to čtete, tak asi tušíte, že je to docela blábol.... O to více, když to myšlenkově docela zmatené monstrum shoří a zároveň neshoří. Ach jo...

    • 20.11.2018  16:46
    Narcos: Mexiko (TV seriál) (2018)
    ****

    Ani prequel, ani sequel, ale cosi jako "paraquel" (paralelní děj, stejná doba, jiné místo a postavy) k první sérii Narcos. Zatímco v roce 1985 Escobar vydělává v Kolumbii půldruhé miliardy korun denně a levicové guerilly na jeho objednávku přepadávají budovu Nejvyššího soudu, v Mexiku už tato série končí, Agent Peña se tady přes jistý příslib na konci 3. řady Narcos zatím objevit nemůže, má plné ruce práce jinde. Tady to ve skutečnosti ani není tak dechberoucí. Proto je i vyznění o něco slabší, za což mohou tvůrci jen částečně, historie jim totiž moc nepomohla. Felix Gallardo a jeho příběh není tak bohatý na unikátní události, zajímavé akce a napínavé zvraty jako Pablův. Citelné je to hlavně v první polovině série - dlouhé statické scény s dialogy o ničem jen uměle prodlužují trochu řídký děj, abychom se dostali do finále až po deseti hodinách. Mohlo jich přitom být klidně třeba jen šest, sedm. Navíc Luna bohužel nemá tolik charismatu jako hlavní postavy minulé, občas jakoby moc nevěděl, jak vlastně Felixe hrát. Takže je škoda, že jsme s ním ještě neskončili a na Prcka to vypadá až ve třetí a čtvrté řadě (pokud na ně vůbec dojde, když seriál o Guzmánovi už Netflix má, jakoliv o dost slabší). Finální díly této řady ale už měly naštěstí sílu, kterou jim opět darovala skutečná historie, takže to snad ani nešlo moc pokazit. Celkově - Narcos stále zůstávají špičkovým seriálem, opravdu světové ale byly díky šílenému Pablovi jen první dvě řady.

    • 8.10.2018  22:26

    Tak trochu Lásky jedné plavovlásky natočené po více než padesáti letech. Samozřejmě, doba se změnila a výrazové prostředky filmu také. Zůstala však až dokumentární bezprostřednost, především v dialozích (i když zde hrají zásadní roli i monology, resp. zpovědi na sociální sítě). Velké uznání zaslouží Elsie Fisher za (možná místy) improvizovaný výkon, který na "svém blogu" předvádí. A obrovské uznání režisérovi a zároveň scénáristovi za tu ohromnou citlivost a přirozenost, které dokázal filmu vtisknout. Vždyť tomu klukovi je osmadvecet! Tedy ještě o pět let méně než Formanovi při LJP. Docela bomba. Možná to někomu bude znít jako svatokrádež, ale když už srovnávám, výsledek mne tady potěšil ještě více. Především tou bezvýhradnou koncentrací na psychiku hlavní postavy, pokornou jemností, odzbrojjující upřímností a dokonalým vystižením stavu pubertálního ducha. Žádná velká slova, žádný patos, i to, že je ta zakřiknutá holka určitě vnitřně poznamenaná smrtí mámy se tam vlastně nikdy neřekne. Prostě miluju filmy, které se o nic nesnaží, a o to více dokážou, zůstávají skromné, čisté a prosté. V dnešní době je takových filmů jako šafránu.

    • 23.8.2018  15:25

    Zatím nejslabší epizoda. Ve snaze být zajímaví a originální tvůrci zběsile míchají dohromady všechny časové roviny bez ladu a skladu, aby nakonec až trapně dospěli k předvídatelnému výsledku. Monotematické zaměření dílu na zmatenost dementní stařenky navíc zesiluje nevyváženost celého příběhu, pokud o něm vůbec může být řeč. Z celého seriálu stále více čpí hra na umění, takový silně popový Lynch bez talentu Lynche.

    • 13.8.2018  11:10

    Řekněme, že seriál je jako láhev dobré whisky a vy chcete, aby vám ta flaška vydržela co nejdéle. Takže každou nalitou sklenici naředíte vodou v poměru jedna ku dvěma. Sice se to pořád dá pít, ale zážitek je hodně, hodně oslabený. Z produkčního hlediska je to natahování každé scény a zařazování scén úpně zbytečných logické neboť ziskutovrné, z diváckého hledika je to však docela mrzuté. U mne je to na hraně - koukat dál nebo ne?

    • 12.8.2018  13:27

    Slabinou filmu je podivně archaický a trochu toporný způsob vyprávění. Aldrich se později vzepjal k opravdu silným výkonům (hlavně Tucet špinavců), ale tohle vypadá jako dílo z roku 1940, nikoliv 1962, kdy už pomalu nastupovala nová vlna a dva roky předtím vznikl Sladký život. Vlastně je to béčková komerce s výraznými hereckými výkony, která ale po všech stránkách zaostává za mnohem modernějším a kreativnějším hororovým předchůdcem Psycho. Bette Davis nezískala Oscara plným právem, protože roli přehrává do extrému jako nějaká praštěná čarodejnice a dělá si z ní občas i docela legraci, takže psychologie postavy jde do kopru. Naopak silnou stránkou je epický příběh, opravdu škoda, že to nedělal Hitchcock, mohlo to být o třídu lepší. Takto 3,5 hvězdy, 70 %.

    • 10.8.2018  18:21
    Zlá krev (TV seriál) (2017)
    ***

    Mohl to být úžasný seriál, především díky Lange, Sarandon a Molinovi, ale kazí to tři věci. Za prvé - neúnosná délka. této látce by mnohem více slušely dvě, tři hodiny, nikoliv šest a půl. Vleče se to občas jako nudle z nosu, místo jedné údené věty se řekne pět mdlých, místo pěti záběrů je jich dlouhých deset. Za druhé - příliš častý, statický a zbytečný motiv "dvojice vypravěček",který se jako berlička používá vždy, když to není scénárista schopen odvyprávět "naživo". Navíc se zde Zeta-Jones překvapivě ukazuje jako hodně špatná herečka. Za třetí - úlitba moderní "korektní" době, kvůli které se do příběhu dostaly nesmyslné emancipační motivy, boj za rovná práva žen ve filmovém průmyslu. Například fiktivní vsuvka "sekretářka chce režírovat, ale nemá šanci, protože je žena" je na hranici trapnosti. A že "starší ženy si už ve filmu ani neškrtnou" je prostě lež - Bette Davis (zde jí bylo 54) hrála pak ještě v 29 filmech, Crawford byla notorička, jen proto už ji nikdo nechtěl a hrála jen v pár příšernostech (snad jen kromě příjemně hysterického výkonu ve Strait-Jacket). Vše ostatní je super, duety JLxSS jsou prostě úžasné. Mít tu možnost dám tři a půl hvězdy, tedy 70 %.

    • 19.7.2018  20:57
    How It Ends (2018)
    *

    Jedna hvězda za to, že v jednotlivých epizodách se dějí podivnosti, které nikdy nejsou vysvětleny, podobně jako důvod celé katastrofy..To se často nevidí. Čtyři hvězdy dolů za to, že to celé nemá smysl, napětí ani zábavu a nic tady pořádně nefunguje. Smíchat katastrofický film, psychodrama, kýčovitou pohádku o neohrozitelné lásce a road movie, to byl prostě od dramaturgů Netflixu hodně blbý nápad a vyhozené peníze..

<< předchozí 1 2 3 4 5 6