makakus

makakus

martin demartini

Česko

Twitter: makakus

3 body

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5 6
    • 19.3.2021  13:49

    Dokonalé.

    • 27.2.2021  19:20

    Už se z toho stává téměř klišé, jak herci téměř vždy dostanou za "postiženou" roli Oscara, Golden Globe nebo aspoň nominaci - Teorie všeho, Rain Man, I am Sam, Still Alice, Ray, Temple Gradin, Shine, My Left Foot, A Beautiful Mind, Butterflies Are Free, Charly, The Elephant Man, The Miracle Worker... - zdá se, že taková "postižená" role je vždy terno. Ale skvělý film potřebuje víc než jen skvěle zahraného "exota". Někdy se to podaří, někdy ne. Podaří se to, když vidíme hluboce podané charaktery a jejich vývoj, silný příběh, originální dějové zvraty, nějaké "životní poznání", humor, drama... Tady není nic, Teorie všeho je v praxi o ničem. Postižení SH posloužilo pouze k sentimentálnímu ždímání divákových citů. A pokud někdo vidí přínos ve sdělení, že i s takovým těžkým postižením se dá udělat (černá) díra do světa, hmm, ok, mně by ale přišlo originálnější a pravdivější udělat film o tom, že dneska dokáže díru do světa udělat i člověk, který je sice zdravý, ale naprosto blbý, nezajímavý a bezcharakterní.

    • 20.1.2021  09:58
    Dexter - Série 8 (série) (2013)
    *****

    SPOILER. Dexter je pro mne jeden z mála seriálů, který si dokázal podržet nejvyšší úroveň až do úplného finále. Poslední řada byla vynikajícím vyvrcholením celého jeho vývoje. Dexter, který až do této řady jakoby neměl vůbec naději na "uzdravení", jakoby byl navždy prokletý a zatracený, dospěl zde k jakémusi vykoupení skrze bolest. On, který dříve nic necítil, platí za objevený cit tím, že ztratí všechny. Cena za to, že dostal šanci žít dál jako normální člověk.

    • 25.12.2020  14:02

    Skvělá hudba a Neckář, vše ostatní je šíleně smutné. Především pomatený děj, nemotorně začleněné modernistické prvky a hlavně pacifistická agitka v závěru.

    • 16.12.2020  15:58

    Skvělé zpracování idiotského příběhu - ale co tedy hodnotit? Pět hvězd pro Polanského, jedna pro Harrise a jeho představu, že protiteroristické mise jsou válečným zločinem a Británie je řízená vraždícími agenty CIA. Slabé dialogy, zmatené zápletky a vynikající atmosféra.

    • 30.11.2020  18:36

    Napřed jsem užasl a trvalo to asi do poloviny dílu. Viděl jsem toho už hodně, ale něco takového určitě ne. Zábavnou, originální a dramatickou směsici reality, absurdity, politické parodie, satiry, psychologie, hororu a akčnáku, kdy se styly neustále přelévají jeden do druhého a kupodivu to drží skvěle pohromadě. Parádní jízda! Až jsem si začal říkat - takové tempo plné zvratů a nápadů přece nemůže vydržet dlouho. A taky že jo. BUM - zčistajasna se nám to změnilo v béčkový přiblblý horor, ve kterém nechybí ani variace na Odulu z Pána prstenů, dokonce včetně sítí, kterými obalovala lidi. WTF? Vidět to zmiňovaný Jidáš, oběsí se znovu. A spousta žánrových klišé jako mrtvoly, co se posadí v sanitce, zrůdní kojenci, vraždící stařenky atd. Bohužel navíc bez špetky humoru a nadhledu - jako by v půlce převzala práci na dílku úplně jiná parta filmařů. Obávám se, že zpátky už cesta nevede a je to obrovská škoda. Ale kdoví, naděje umírá poslední...

    • 30.11.2020  17:45
    Mělas to vědět (TV seriál) (2020)
    **

    Celý seriál je víceméně zdlouhavá kecárna s jediným dramatickým prvkem, který je v zájmu divácké atraktivity v prostřizích ukazován ve stále naturálnějších detailech snad v každém díle. Ještě trapnější podbízivost je dávat do posledních záběrů v každém dílu rádoby "přelomový" dějový zvrat, který však nikdy nikam nevede, prostě jen hloupá účelovka. On celý ten seriál vlastně ani žádný skutečný zvrat nemá. Ani žánr. Není to detektivka, protože detektivové jsou jen agresivní blbci, než zmizí z děje úplně. Není to drama, pokud za něj nepovažujeme věčně vykulené či slzící oči Nicole, což je jeden z mála výrazů, které umí fakt dobře. Není to psychologická sonda, protože všichni vedou pořád dokola jen povrchní a klišovité řeči s dramatickým výrazem. Žádná pitva vztahů ani charakterů, jen figurky. Někdy je to až nechtěná komedie - syn má rád tátu, proto vypere skvěle ukryté kladivo dvakrát v myčce a schová si ho do futrálu na housle. Asi největší díl viny na té dramaticky se tvářící psychoslátanině nese režie a scénář. Postavy nemají jasný charakter a režie to ještě více zatemní, protože prostě neví, kam herce vést. Bezcitný sociopat opravdu nemůže být zároveň vykreslován jako vášnivá citlivka, je to pak binec. Navíc - některé motivy, například vztah Grace a Elen, jsou jen opuštěnými slepými uličkami nahozenými do děje halabala. Jedinou jistotou zůstává snad jen fakt, že originální název The Undoing (Zkáza) opravdu nemá vůbec nic společného s českým Mělas to vědět, u kterého snad ani překladatel neví, co tím chtěl říct, ale měl by.

    • 27.10.2020  13:20
    Dámský gambit (TV seriál) (2020)
    ***

    Vypadá to, že si v Netflixu důkladně našprtali nejnovější Pravidla pokrokově-angažovaného díla (nazvěme si to jakkoliv, ale určitě neplatí jen pro Oscary) a vyrobili podle nich příběh přesně na míru. Takže emancipovaná, geniální kráska hravě vítězí (až na pár nutných výjimek) v namyšleném světě mužů, oběma jejím matkám zničí jiní bezcharakterní a zbabělí muži život, všemi zavržená černoška z děcáku s dokonalým charakterem (až na úvodní vypočítavě zlidšťující nadávky) navzdory všem vystuduje politologii, aby ji zúročila v "radikálním boji", v souladu s levicovými tendencemi se tradičně s lehkým odporem otřeme o zpátečnické křesťany a nixonovskou CIA, SSSR ukážeme jako zemi vřelého prostého lidu a agenty KGB odsuneme do nečitelného pozadí, přidáme opravdu roztomilý páreček fandících homosexuálů... Nicméně to nakonec není vůbec tak hrozné. Kostra příběhu je sice do očí bijící účelovka, ale dialogy jsou skvělé, velmi živé a procítěné, stejně jako řada okrajových scének. Režie výborně pracuje s emotivním vyzněním, od soucitu až po napínavé drama, což významně podporují i tóny obrazu a záběrová skladba. Velmi dobré i herecky, když přimhouříme oči nad zjevnou sázkou na krasavici pro hlavní roli. Pouze finální díl se zvrhne do přehlídky klišé a sentimentálního patosu na hranici kýče. Shrnuto - jde o příběh zjevně inspirovaný Juditou Polgárovou (sic Maďarkou, Američanky si v šachu nikdy ani neškrtly) obohacený o popelkovskou pohádkovost, sociální dramatičnost a tendenční aktivismus. Nicméně parádní řemeslo - 70 %.

    • 24.10.2020  14:10
    V úskalí (2020)
    **

    Pokud distributoři tvrdí, že jde o "drama, dobrodružný film, komedii", tak je to v lepším případě jen trojnásobně toužebné přání, v horším spíš nepovedený vtip. Drama totiž potřebuje dramatické, mezní situace a zvraty, komedie zase humornou nadsázku, hereckou stylizaci a rozvernost, což SC jednoduše neumí. Výsledkem je pokus o psychologický vztahový trojúhelník: matka malých dětí - její věčně "busy" manžel - její starostlivý a mocný otec. A hlavní slabinou pak to, že jejich charaktery a osudy jsou nahlédnuty nezajímavě, povrchně a emotivně slabě. Příběh ani postavy vás prostě nevtáhnou do sebe. Kromě žánrové nevyhraněnosti vadí i slabší scénář (bez jediné opravdu silné scény) a formální pojetí - pryč je dokumentární skvělá stylizace ze Ztraceno v překladu, obraz je bůhvíproč kompozičně a barevně vyumělkovaný, neosobní. Pokud jde o postavu Billa Murray, to je samozřejmě Pan herec, který zahraje skvěle a důstojně i roli vajíčka natvrdo, ale scénář ho až křečovitě tlačí do pozice originalního, záhadného světáka a všemocného podivína s geniální pamětí, nicméně samoúčelně, bez vysvětlení, snad jen aby nabídly BM v roli něco "zajímavého". Takže kdo chce na podobné téma skutečné drama, ať dá přednost Marriage Story, kdo chce skutečnou komedii, tak téměř totožný, ale místy opravdu zábavný je Fotr je lotr. Jemnou a hlubokou psychologii velmi podobného trojúhelníku pak naleznete v jediném výborném filmu od Sofie Coppola, který netřeba znovu jmenovat. Dvakrát nevstoupíš do jedné řeky.

    • 23.6.2020  12:42

    Je zajímavé, že tak hrozný režisér se nakonec stal tak skvělým režisérem. Jak jinak ohodnotit neschopnost, kvůli které se záměr natočit parodii na bondovky zvrtnul ve velmi nepovedenou bondovku? Eastwood se vždy bral hodně vážně, ale vykřesat slušné akční drama z materiálu, který je svojí nelogičností a zmateností k smíchu, to prostě nejde. Ale satirická komedie to mohla být skvělá, kdyby jí rejža uměl udělat.

    • 28.4.2020  18:40
    Chalífát (TV seriál) (2020)
    ***

    "Islámský terorismus je největším nebezpečím pro Švědsko", prohlásil před rokem šéf švédské tajné policie, a tento seriál jakoby přímo plnil společenskou objednávku "něco s tím udělejme", bijme na poplach. Zdá se tedy, že hlavní cílovou skupinou diváků je skandinávská muslimská mládež, které je určeno sdělení "milé děti, nenechte se napálit islámskými fanatiky, jsou to podvodnící a dopadnete špatně, pokud přímo nezemřete." Ok, nic proti tomu, verbování do řad extremistů a život manželek členů IS v Sýrii je zajímavé a atraktivní téma. Problém je v tom, že diváci z řad arabské mládeže mají podle většiny průzkumů průměrné IQ asi 80, což znamená "velmi hloupí", jen o deset bodů níže už je hranice slabomyslnosti. Aby seriál pochopili, musí se v něm tedy téměř každá věta říct pro jistotu tříkrát po sobě a každá vývojové téma se několikrát zopakuje. To vše v téměř zpomaleném tempu, aby každému docvaklo, co vlastně vidí a slyší. Žádné náročnější myšlenky, zvraty, střihy, vše pěkně polopatě. Takže pro mne forma k uzoufání nudná, předvídatelná, povrchní. Ošklivá kamera bez jakýchkoliv barevných korekcí, beztvará muzika, zdlouhavé tlachání v interiérech. Zachraňuje to jen poslední díl, zajímavá postava hloupoučkého, slabošského, ale v jádru dobromyslného Husama a solidní herecké výkony. Nicméně dávám přednost trochu inteligentnějšímu zvtárnění podobné problematiky třeba v seriálu Fauda a hlavně v nedoceněné tragikomedii Čtyři lvi..

    • 28.4.2020  09:13

    Mory Vratislavi jsou nejlepším příkladem toho, že světový thriller se dá natočit i mimo Hollywood, dokonce v Polsku. Inspirace klasikou Seven je nepochybná, ale vývoj a vyznění zcela originální. Líbí se mi zjevné Vegovy sympatie pro anarchii - hranice mezi dobrem a zlem se tady pozvolna otáčí a vývoj má skvělé, nečekané, a přitom logické vyvrcholení. Slovo "originalita" je vůbec pro tento film klíčové. Například dvojice hlavních anti-hrdinek - tlustá, nehezká ženská v ošuntělých teplácích a zdeprimovaná, cynická post-punkačka, obě dvě přitom chytré jako Holmes, to byla nádhera sledovat. Dialogy oživené černým humorem a odpozorovanými pouličními detaily, které asi plně docení jen Středoevropané (televizní kameraman vypíná kameru poté, co hrdinka zkrotila splašeného koně a reportérka ho nabádá: "Toč dál, kurva, třeba jí ještě kopne". Nebo patoložka při pitvě policistce "Na oběd s tebou dnes nepůjdu Helenko, musím tady ještě rozebrat ty prstíčky"). Od plného hodnocení dělí film jen pár zbytečných fakapů. Například postava prokurátora je mimo, hodila by se možná do žánru politické satiry, pokud by byla lépe zahraná a méně prvoplánově napsaná. Scéna s matkou podezřelé je překotně vysvětlující, opět mizerně zahraná i zrežírovaná (opravdu žádný šok z toho, co se matka dozvídá a vidí?). A ta již zmíněná inspirace Seven je nakonec vlastně zbytečná, jako by se tvůrci báli, že jinak by byl film komerčně moc nenápadný. Jinak bravurní řemeslo, zábavné reálie, hezky nechutný naturalismus, parádní drama plné zvratů - za mě čistých 80 %. A jako bonus mě pobavilo, že mobil se polsky řekne "telefon komůrkový". :)

    • 24.4.2020  15:33

    Zlatým hřebem této výborné střílečky je snad nejlepší akční scéna, kterou jsem kdy viděl - třináctiminutová jednozáběrovka lovu na prchající dvojici, kterou vrcholí první třetina filmu. Samozřejmě jsou v tomto jediném záběru neviditelné střihy, ale stejně nechápu, jak se něco takového vůbec dá zrealizovat - úžasná, až nepochopitelná kamera (se všemi skoky, pády, obraty, průlezy...) a originální, plynulá forma v kontrastu k akčním scénám s třeba šedesáti střihy na minutu (např. marocká honička v Bourne Ultimatum). Výborná je i kombinace akčních scén se silným sociálním příběhem a téměř dokumentárním pojetím nuzného prostředí v bangladéšské Dhace. A odvážně nehollywoodské zakončení. Snad jen sentimentální a zdlouhavá konverzačka o ztraceném štěstí v polovině filmu brání dát víc- takto tedy 75 %.

    • 17.4.2020  10:13
    Hannibal (2001)
    **

    Tato adaptace závěrečné části knižní trilogie Thomase Harrise by mohla být přímo učebnicovým příkladem toho, jak se dá zprznit velmi kvalitní předloha. Začneme tím, že nepochopíme nebo záměrně odstavíme původní smysl, podstatu, vyznění. Lecter je geniální psychiatr (ve filmu až na okraj vytlačený motiv) a celý závěr knihy je o tom, jak pomocí Clarise a psychoanalýzy "vyléčí" sebe ("najde" tragicky a hrůzně ztracenou sestru) a také Starlingovou (ta zase najde tragicky a bolestivě ztraceného otce). Toto sbližování skrze pochopení a hlavně následené finále je na knize nejsilnější. Film vyznění naprosto obrátil, zbaběle a odporně hollywoodsky. Další slabinou kromě mizerného scénáře je překvapivě nedotažená režie (slabé emoční vyznění, nezvládnuté finále), střih (mizerný rytmus a návaznost), bezradná Julianne Moore i odfláknutá hudební vata od Zimmera. Když už se rozhodli Demme, Foster i scénárista, že se na tom nechtějí podílet poté, co producent de Laurentis "zabil" hlavní myšlenku, osud filmu byl v podstatě zpečetěn.

    • 6.10.2019  22:08
    Joker (2019)
    *****

    Už před shlédnutím, když jsem si všiml, že Verbal tady dává dvě, bylo mi zřejmé, že asi půjde o mimořádný zážitek, který bude všechno možné, jen ne další z řady povrchních filmových komiksů, které mě moc nebaví. Samozřejmě tím nemyslím Nolanovu batmanovskou trilogii, ale i ta byla proti tomuto hlubokému, a přitom tak lidskému děsu, občas celkem dost zábavná. Tady se člověk pousmál snad jen tak dvakrát, třikrát, tedy víckrát než třeba u Přeletu. Tak bezvýchodná ponurost, která má na batmanovky jen nezbytně minimální vazby, připomene i díla Kubrickova a Coppolova, především Mechanický pomeranč a závěr Apokalypsy, které také ukazují temnotu a kořeny anarchistického násilí. Tady je však celé dílo bez sebemenších odboček věnováno pouze vývoji nitra jediné postavy, a právě tato precizní zacílenost na hlubokou empatii s budoucím ďáblem citlivějšího diváka docela vykolejí. Protože je pravdivá, psychologicky přesná, zcela pochopitelná. Až si člověk řekne - prožít to samé, mohl bych to snad být i já. Což je možná jeden z důvodů, proč většina diváků seděla v temnotě sálu i během titulků, prostě tu krajně nepříjemnou pravdu potřebovala vstřebat. Že může zpracování komiksu získat Zlatého lva z Benátek je malý zázrak, ale teď už ten osmiminutový potlesk vestoje (nějaký šikovný novinář to asi stopoval) chápu. Byla to prostě téměř geniální a drtivě působivá analýza nepříjemné pravdy.

    • 17.8.2019  00:22

    Jen pár poznámek. První - název filmu Once Upon a Time in Hollywood je nejen odkazem na Tenkrát na Západě (Once Upon a Time in the West), protože právě vzpomínky na westernovou kulturu v časech Tarantinova dětství hrají v tomto filmu stěžejní roli. Zároveň je "Once upon a time..." začátkem první věty mnoha pohádek a překládá se jako "Bylo nebylo...". A to je zde ještě důležitější odkaz, abychom se naladili na celkový styl vyprávění a především na jeho vyústění. Druhá - nesouhlasím s mnohými, pro které je Django ještě o stupeň výš. U něj mi zpětně trochu vadí jednak téměř černobílý, netarantinovsky vážný a politicky korektní pohled na problematiku rasismu (narušený úžasně vtipně snad jen scénkou útoku Ku-Klux-Klanu a černým majordomem), ale hlavně trochu násilně dolepené finále, které odporuje žánru a tonalitě předchozího vyprávění. Jasně - i u Djanga chtěl Tarantino posunout vyznění do oné "once upon a time" pohádky (ač tradičně krvavé), ale v Tenkrát v Hollywoodu působí skvělý závěr naopak zcela organicky, smysluplně a v duchu filmu, předchozí děj nás na něj pečlivě a chytře připravuje. Třetí - že jsou ty tři hodiny trochu dlouhé? A kam kdo spěchá? Je to snad u vás doma zábavnější? Nenašel jsem tady jedinou scénu, která by byla pro příběh zbytečná nebo nepřispívala k celkovému dojmu. Takže celkově 95%. A těch pět procent dolů jen kvůli tomu, že Tarantino prostě nikdy ze své podstaty asi nebude mít ve svých filmech takový ten tajemný, mystický a slovy nevysvětlitelný přesah, kterému říkám umění. Je to úžasný, citlivý, velký bavič.

    • 5.8.2019  13:38
    The Boys (TV seriál) (2019)
    **

    Původní nápad - tedy že superhrdinové sice mají superschopnosti, ale jinak jsou to stejní zmetci jako obyčejní lidé, obzvláště když jim sláva stoupla do hlavy - ten byl hodně slibný. Bohužel, po prvním nadupaném a velmi originálním dílu to ztratilo tempo a nápady, úplně to zvadlo. Nezajímavé situace, dialogy, zápletky a i herecky je to kromě ústřední dvojice jen snaživý podprůměr. Rozhodně se z toho dalo vytěžit mnohem víc. Slabota.

    • 29.4.2019  23:19

    Nikdy jsem nepatřil mezi skalní fanoušky seriálu, u spousty starších epizod jsem se docela nudil nebo mi to přišlo hloupé. O to hlouběji smekám před dosavadní úrovní poslední série, která představuje po všech stránkách vrchol současného filmového umění v oblasti seriálů, jak řemeslem, tak emotivní hloubkou. Důkazem byl i tento díl, který ukázal bitevní vřavu v zatím neviděném pojetí. Především - opravdu to není "podívaná pro blbé". Není to žádná povrchní komerce marvelovského typu, kde je cítit úporná snaha ukázat vše s přehlednou počítačovou doslovností a efektností. Dokonce I ty nejlepší dosavadní filmové bitvy, například v Pánovi prstenů, byly celkem přehledné, jasné a efektní, téměř jako fotbalový zápas očima televitzního diváka. Tedy nikoliv očima hráče na hřišti, který se občas ztrácí z toho zmatku kolem, běží a neví pořádně kam, kope se zoufalou nadějí, že se trefí správně, ale neví. Taková byla i tato bitva. Tma, nejistota, zmatek, zoufalství, strach a nevědomí. Draci létají, aniž pořádně v mlze a větrech tuší kam. Bojovníci běhají sem tam, umírají v polotmě, neví, čí rukou. Dokonalé ztvárnění subjektivního zmateného vnímání, které umocňuje celkovou beznaděj a zmar. Divák nesedí pohodlně nad hřištěm, je vtažen přímo do terénu a neví, která bije. Dokonalost, které se zatím v této kategorii nic nevyrovná. Takové má být opravdové umění - odvaha neopakovat podobně to, co už tady bylo, přestože právě to většina diváků chce. Snad až na hororovou scénku "Aria ve sklepě mezi zombíky", ta jediná koketovala s masovým vkusem průměru. Jinak - vrchol velmi zneklidňující a ve finální katarzi poté tak dojemné filmové krásy. Plně se shoduji s hodnocením na imdb (kolem 90 %).

    • 22.4.2019  17:42

    V současném téměř fanaticky natěšeném fanouškovském prostředí, očekávajícím poněkud tupě snad už od první minuty finální série velkolepost, akčnost, masové boje, vraždění, zombíky a oheň chrlící draky je téměř výhradně dialogový díl výrazem kreativního sebevědomí a řemeslné moudrosti. Úžasně napsané a s velkou citlivostí pojaté „ticho před bouří“, jeden z nejvíce emotivních dílů vůbec. Velmi něžná, láskyplná a jemná milostná předehra před tvrdou a orgastickou bouří armagedonu. Citově vyspělý divák prožívá posmutnělé chvíle už teď, neboť tuší, že spousta postav se s námi loučí s vědoucím úsměvem na rtech a pohledem osudově upřeným na obzor.

    • 20.4.2019  23:32
    Naše planeta (TV seriál) (2019)
    ***

    Hodnotit přírodopisné dokumenty je velmi ošidné. Na jedné straně - díky nejmodernější technice a obrovským rozpočtům můžeme sledovat opravdu dechberoucí záběry neskutečně nádherné přírody a všech možných živočichů v takové kvalitě, jaká byla ještě před několika desetiletími absolutně nemožná. Neboli - je to neskutečná krása, boží zázrak, nad kterým zůstává rozum stát. A většina diváků to proto ohodnotí absolutní známkou. Na straně druhé je mi smutno, když vidím, že i dokument o přírodě se čím dál více stává politickým nástrojem. Manipulací s city diváka, od kterého požadujeme ten "správný postoj" a angažovanost. Neboli - například to, že v posledních desetiletích dochází k dramatickému úbytku ledové plochy je nezpochybnitelný fakt. Ale závěrečná výzva "zjistěte na našem webu, co proti tomu můžete dělat" už je čistě politickou výzvou, sloužící novým ekonomickým subjektům, sponzorujícím řadu eko-vědeckých institucí s cílem zbohatnout a pževzít ekonomickou moc na úkor těch starých. Nedělejme si iluze, za vším je boj o peníze. Výsledkem je, že divák už nemá jen obdivovat dokonalou nádheru přírody, ale má třeba přestat používat brčka z plastu, palmový olej a dieselová auta a kupovat elektromobily a bio výrobky. Pokud má někdo pocit, že tím opravdu ovlivní úbytek ledních medvědů nebo mrožů a ledovce přestanou tát, je mi ho trochu líto. Já osobně jsem na takovou manipulaci s lidskými city docela háklivý, takže i když samotný obraz je opravdu dokonalý, tak celkové, nezpochybnitelnými fakty nepodložené vyznění se mi velmi příčí. Jinými slovy - ta proklamace "konec světa se blíží a můžete za to vy, hříšníci", to už tady bylo opravdu mnohokrát.

    • 20.4.2019  11:48
    Barry (TV seriál) (2018)
    ****

    U první série jsem si ještě nebyl jistý, jestli celé to velmi parodické a komediální pojetí čečenské mafie není až příliš laciné, přehrávané a v rozporu s celkem civilním zbytkem vyprávění. Nicméně hned od téměř geniální tragikomické první scény druhé série to nabere nové grády a není už co vytknout, občas se chechtám nahlas a některé scénky si pouštím třeba třikrát po sobě. Takže 2.série zatím na 100 %. Navíc i zajímavě rozehrané vedlejší charaktery v neustálém vývoji, obzvláště herecky skvělá Sarah Goldberg, například její herecké sólo v divadle ke konci dílu 2/2 je na Emmy. Barry (Hader) už tu sošku má - po právu.

    • 20.4.2019  11:17
    Na mušce (TV seriál) (2018)
    **

    Má to několik zásadních vad na kráse. Za prvé - nejasný žánr, není to ani napínavé vražedné drama jako Dexter, ani vtipná vražedná dramedy jako Barry. Tedy málo napětí i humoru a příliš nezajímavé vaty typu rodinný život Eve nebo vztahy v MI6. Za druhé - hodně slabá story. Villanelle nemá žádnou "mission", jen se tak nějak beze smyslu potácí od jedné vraždy k druhé, aniž by to bylo nosnou součástí příběhu. Tou má být vzájemný platonicky milostný vztah s Eve, který je ale velmi slabě odůvodněný a uměle naroubovaný - aby tam bylo aspoň něco originálního. Chybí prostě zajímavý příběh a vývoj. O absenci alespoň základní logiky jednání postav a situací ani nemluvě. Za třetí - mizerné herectví Villanele (Jodie Comer), která je tím afektovaným věčným koulením očí a přehráváním opravdu na zabití. Celé to jde čím dál víc dolů.

    • 16.4.2019  16:25
    Papírový dům (Netflix verze) (TV seriál) (2017)
    ***

    V podstatě je to originální kombinace solidního akčního dramatu a lepší španělské telenovely. Nepomyslel bych si, že je takový mix vůbec možný, ale tady to docela funguje. Tou telenovelou myslím neustálé a dostatečně plytké rozhovory o lásce, která se tu řeší na tisíc způsobů - láska otcovská, mateřská, milenecká, manželská, mezi šéfem a sekterářkou (včetně obligátního "jít-nejít na potrat"), mezi únoscem a rukojmím, dvěma únosci, dvěma rukojmími, mezi policajty, policajtem a únoscem, prostě všechny možné i nemožné variace. Takže schéma je vždycky jedna akční scéna a jeden statický dialog o lásce, ať už ztracené, zničené, nastávající, trojúhelníkové, opětované či neopětované. Zaplať pánbů aspoň bez housličkovitého hudebního doprovodu. Takže ano, je to celý tak trochu blbý a navíc tak trochu vykradený - místo barev (Gauneři) si lupiči říkají názvy měst, místo masek klaunů (Bezva finta) nasadí lupiči v zájmu zmatení sobě i rukojmím masky Dalího, místo kanibala (Mlčení jehňátek) tahá z policajtky detaily o jejím osobním životě lupič a hlavní mladá lupička svoji dravou drzostí, sexappealem a zabijáckou minulostí jistě náhodou připomene NIkitu. Řemeslně je to někde mezi angloamerickou produkcí a tou naší, takže sice nejsme napnutí až k prasknutí a všechny postavy nám jsou kvůli standardním hereckým výkonům celkem ukradené, ale je to pořád koukatelné, pokud jste všechno lepší už viděli a trochu se nudíte. 50%

    • 15.4.2019  15:41
    Po životě (TV seriál) (2019)
    **

    Cynický zapšklý stařík, který na sto způsobů posílá neustále všechny kolem sebe do prdele je vděčná komická figura. Obzvláště pokud dokáže svůj nihilisticky negativistický pohled na život sdělovat vynalézavě a originálně. U čerstvého vdovce takové věci navíc snadno omluvíte, protože tak nějak soucítíte s jeho ztrátou. A v tom je zde právě kámen úrazu - v mixu až kýčovité sentimentality (retro záběry "jak jsme spolu kdysi vesele dováděli") s "antisentimentálním" cynismem. Takže když znovu a znovu hrdina hltá videozáběry své zesnulé ženy, a pak všem říká, jak jeho život už nemá cenu, chcete na něj časem zařvat v jeho vlastním stylu, že mu půjčíte klidně na provaz, aby si to už konečně hodil a že vám pak ty prachy ani nemusí vracet. Neboli - ze všech možných variací na toto téma "cynického mrzoutství", od Lepší už to nebude až po Kominsky Method je tato nejméně zábavná, zajímavá a aspoň trochu laskavá. Tenhle chlápek a jeho neustálá a totální sebestřednost (která má být divákům sympatická) mne fakt nebere. Navíc se ukazuje, že stand-up vystupování je dosti nedostatečnou průpravou k nějakému slušnému heretcví a že co může být vtipné jako monolog na pódiu, to v seriálu najednou nestačí.

    • 10.4.2019  09:53
    Zkáza Dejvického divadla (TV seriál) (2019)
    *

    Ondřej Hübl se vždy snažil být velmi výrazný a "jiný" - už jako reklamní textař. Jeho nápady byly vždy plné ulítlého humoru, který byl sice originální a jakoby "chytrý", ale bohužel zcela prázdný a samoúčelný. Efekt pro efekt. A takové reklamy vám těch pomyslných "hrnců" moc neprodají, spíše jen limitovanou edici pro fajnšmekry "na úrovni". Tuto svoji zásadní kreativní nectnost přenesl i do scénáře tohoto seriálu - nedává to sice smysl, nenese to žádné sdělení, ale na druhou stranu tady najdete supervtipné tvůrčí orgasmy jako třeba šoustání s vodníkem. Holt když tvůrce nemá co říct, musí "házet mrtvou labutí", protože to fakt upoutá pozornost. A kdo tomu nerozumí, je idiot (tohle autor opravdu jednou sdělil kritikům svého díla). Kdesi jsem četl pochvalu, že taková absurdní nadsázka je super věc a že je jí málo. Ale absurdní je většinou jen vychytralá náhražka slova nesmyslný (pokud zrovna nejde o Kafku) a nadsázka je základní ingredience každé srandy, které je naštěstí pořád dost, i té mnohem lidštější, opravdovější a smysluplnější.

    • 27.3.2019  16:42
    Hnüs (2019)
    *****

    Takhle nějak měl vypadat ten příšerně průměrný biják Bohemian Rhapsody, kdyby na to produkce měla koule, nekorektní přístup a pořádně kreativní tým. Škoda! Všechno je tu lepší - nadhled, humor, energie, emoce, pravdivost, dramatičnost, a hlavně absence připosranosti, která udělala z BR směšnou a nepravdivou komerční selanku dětem přístupnou. K nezapomenutelným scénám patří především sekvence "jeden den ze života rockové celebrity", která by klidně mohla vejít do zlatého fondu kinematografie - natočená jakoby go-pro kamerkou z vlastního pohledu protagonisty. Něco tak krutě výstižného jsem ještě ve filmech tohoto druhu rozhodně neviděl. Skvěle celkově pojatá je i drogová problematika, která pobaví roztodivnými místy a metodami šňupání a souvisejícími šílenými aktivitami, pak ale ukáže i tu hrůzu. Velmi příjemné překvapení (Netflix fakt jede), třeba i z toho, jak se to nebere moc vážně, což k zábavnému a vlastně i celkem povrchnímu rocku i souvisejícímu stylu života sedne přesně na prdel.

    • 10.3.2019  13:38

    První hodina zaslouží 100 %, patří k tomu nejlepšímu v dějinách válečných filmů. Pak se z toho ovšem stane unylý, sentimentální kýč, jako by film přepnul do úplně jiného módu. Neustále zní les podbízivých smyčců, přes to vyje andělský chór, milostné pletky a jejich vyústění připomenou červenou knihovnu. Způsob a hlavně obsah vyprávění jsou najednou tak "srdcervoucí", že se ani se věřit, že ten film vznikl v tomhle století a ne o 50 let dříve.

    • 3.3.2019  16:26
    Mr. Robot (TV seriál) (2015)
    ***

    Tvůrce pana Robota si usmyslel, že nebude žádný troškař a naloží do svého červeného trakaře mnohem víc, než se odvážil kdokoliv před ním. Základem je klasický thriller se vším, co k tomu patří – vraždy, únosy, spiknutí, krev, výbuchy, zrady, léčky a celý svět v ohrožení.To smíchal s psychologickým dramatem šílence, v jehož těle je uvězněno více osobností. Aby toho nebylo málo, udělal z tohoto hrdiny nejlepšího hackera na světě, který touží po změně světového řádu. Zasurfujeme si také na populární vlně konspiračních teorií, kdy svět ze zákulisí řídi podivní a tajemní ilumináti. K tomu kapku Lynche, takže hlavní iluminát je tajemný čínský transvestita nejasného pohlaví, trochu Tarantina, kdy zkouřený hipík rozebírá v autě své oblíbené seriály s vyděšenými chudáky, které veze na popravu a trochu Kerouaca (bůhvíproč) s jeho „červeným trakařem s polevou deště a bílými kuřaty vedle něj“. A ještě k tomu připočítejme sociální kritickou, angažovanou notu, kdy nás do záhuby žene chamtivý kapitalismus a síly zla prosazují za prezidenta směšného Trumpa. No řekněte – může takový šílený a vypočítavý guláš někdo ukočírovat se ctí? Kupodivu celkem ano. Esmail je totiž mistr řemesla, který vodí diváka jako loutku na nitkách. Takže když už vám třeba Malek začne připadat jako věčně zmatený kretén, který až příliš často koulí těma svýma kukadlama a chcete, aby ho někdo odprásknul, udělá pár tahů, díky kterým ho máte zase rádi. Stejně jako řadu dalších postav, budících odpor a vzápětí soucit nebo aspoň pochopení. A když už máte chuť odsoudit to dílko jako nechutně vypočítavý blivajs, vystřihne vám v půlce třetí i čtvrté série díly, které patří k tomu nejlepšímu filmovému řemeslu všech dob. Takže shrnuto – ano, Mr. Robot je vypočítavě velikášský projekt s nabubřelým finále různých realit a nerealit, kdy snad máme dešifrovat nějaký vesmírný smysl života nebo co, ale koukat se na to přesto celkem dá - pro mne hlavně díky té mission-imposiblovské zábavné rovině a spoustě řemeslných vychytávek.

    • 27.2.2019  17:49
    MOST! (TV seriál) (2019)
    ***

    Je zajímavé, jak je schopen český filmový fanoušek ulítávat na "hláškových" filmech a seriálech. Takovým dílům pak odpustí všechno možné, takže například Jáchyme, hoď ho do stroje je na CSFD v průměrném hodnocení lepším filmem než třeba Apokalypsa, Zuřící býk nebo i nejlepší z Harry Potterů. V případě seriálů pak MOST! poráží třeba Westworld, Jak jsem poznal vaší matku, Mladého papeže nebo Rodinu Sopránů. Asi proto, že je to mnohem větší "prdel". Podobné nadšení, i když o poschodí dobrého vkusu níže, v Česku zavládlo po Slunce, seno, jahody, ze kterých se stal taky kult. Jasně - MOST! je řemeslně mnohem lepší, ale podstata "prdele" zůstává: hodně vulgarismů, chlastání, sexuálních narážek i scének a hlavně řada rozvalených líných primitivů, kteří jsou nakonec všichni tak nějak roztomilý. Přičemž nakonec ještě pořádně citově podojíme, takže RIP, náš milovaný Čočkine. Je jasné, že žánr komedie se nemusí pokoušet o nějaké sdělování velkých pravd a nezkoumá psychologické hlubiny postav. To dokázali kdysi částečně snad jen Forman a Menzel, ale byl to pak humor spíše laskavě úsměvný, než "prdel". Dobrá komedie by si ale zároveň mohla odpustit snahu prvoplánově vychovávat (neboli, jak píše přímo ČT "brát si na paškál"), vést nás k politicky korektním postojům, kdy transsexuál nesmí být směšný, ale je většinou přímo pomilováníhodný a Rom musí být jediný pracant z celé party. Přesně v takových místech najednou sranda uvadá, a to včetně unylých scének o zamilovaných mladých, které rodiče vůbec nechápou, protože jsou omezení. Mládí vpřed! Divák musí seriálu odpustit i stále větší dějovou řídkost, jako by časem tvůrcům nápady došly. Nicméně, pořád to bylo dobře koukatelné (až na těch více než pár zdlouhavých pasáží), někdy (hlavně v první polovině) i dost vtipné a originální, takže 60%.

    • 24.2.2019  22:09

    Problém nastává, kldyž hodnocení filmu určují mnohem více fanoušci skupiny, než fanoušci opravdu kvalitních filmů. Freddie Mercury byl snad nejméně konvenční osobností rocku vůbec, nespoutaně divoký a ohromně kreativní. Proto je paradoxní, když je film o něm tak tuctově konvenční, bojácně krotký a ohromně nekreativní. Ve snaze zalíbit se všem, nikoho nepobouřit, být mládeži přistupný a zajistit si tím plný měšec, byl osobní život FM zcenzurován na pár letmých polibků s muži a několik cudně náznakových záběrů "před akcí a "po akci", přičemž naopak vykreslení jeho vztahu s Mary občas úspěšně atakuje hranice červené knihovny.. Jeden ze skalních obdivovatelů Queen to komentoval slovy "každý přece ví, že Freddie byl ve skutečnosti hrozný prase, tak proč to ukazovat.". Pokud ale chybí vůle a odvaha "ukázat pravdu", tak mohou vznikat jen pohádkové líbivé pseudobiografie, což je přesně tento případ (o překrucování základních faktů ani nemluvě). Nejhorší scény? Je jich víc, ale namátkou - dryáčnicky kýčovité sekvence s blikáním lampiček zamilovaných a hrdinovo prozření v hustém dešti po rozhovoru s jedinou životní láskou. To už i fiktivní A Star is Born je víc o životě, a to nejen kvůli pochcaným kalhotám a sledování hrdiny až do trpkého konce. Jedině Malek a kratičká scéna odchodu z ordinace po diagnostice AIDS zaslouží 100 %, jinak se shoduji s kritiky, kteří mají na rozdíl od fanoušků kapely aspoň trochu soudnosti a film hodnotí jako naprostý průměr - 50 %.

<< předchozí 1 2 3 4 5 6