Jedna hvězdička navíc za snahu, neotřelé nápady a "jinakost". A občasnou krásnou kameru. Příběh se tak věrně drží konvencí antického eposu, až to hezké není. A protože buď nebyly peníze nebo byla snaha o jiný, netradiční přístup, jde o epos plynule kombinující všechno. Menandros cestuje vlakem a povídá si s vypravěčem, Gorgóny nebo co to bylo, bydlí v paneláku a jako dar posílají křišťálový lustr atd. apod. Perský velkokrál mučí pečeným kuřetem, králící jsou největším pokušením panenské Thaïs a hudba duní na často nepatřičných místech. Ovšem scéna vyvolávání Hekaté je velmi silná. Filmu by paradoxně prospělo trochu víc peněz na vychytání much, zlepšení postsynchronů a nějaké prokrácení, ale za shlédnutí rozhodně stojí.
Čím méně víte o atentátu a toho, jak to za Heydricha v protektorátu vypadalo, tím lépe. Úplně nejlepší je nevědět nic. Pak se dá Anthropoid sledovat jako trochu pomalý válečný film, ve kterém je kdosi skoro anonymní honěn a zlikvidován parašutisty a pak Němci zlikvidují ty parašutisty. Jediné, co takový divák nepochopí, je motivace. Já jsem u filmu z větší části trpěl. Hned od úvodního vysvětlujícího titulku, o kterém snad ani nemůžu říct, že to je jednoduchá zkratka. A tak to pokračovalo. Scéna po seskoku, čiré WTF. Protektorát, vykreslený trochu na efekt, ale bez atmosféry neustálého plíživého strachu. Postava Ladislava Vaňka, jehož roli v celé akci dodnes nikdo pořádně neobjasnil. K negativům musím přidat i lokace. Až ná závěr se pohybujeme po Praze všude možně, jen ne tam, kde bychom měli. Chápu, že křižovatka Chotkovy a Badeniho bylo to nejlepší, co se dalo použít, a scéna atentátu nebyla špatná, ale přeci jen. A teď ke kladům. Soustředění na parašutisty je fajn. O plánování se sice nedozvíme nic, ale pochybnosti a obavy je dost zlidšťují. Závěrečné přestřelce v kostele sice chybí hutnější atmosféra bezvýchodnosti, ale dostatečně akční, aby to nevadilo. Herecké výkony jsou solidní, a to od všech.
Co dokáže film, je zvláštní. Ti nejhorší padouši jsou korporátníci z BP, zatímco ostatní vědí všechno lépe, jsou zodpovědnější atd. apod. Přitom postava Kurta Russella zastupovala majitele plošiny a firma Transocean (mihne se tam její jméno) byla ta, která byla přímo zodpovědná za chod.... Proto taky asi korporátníci vypadají jak ploché karikatury a Malkovich viditelně neví, co s s tím má počít a přehrává, až hanba. No, to je asi jediná výtka. Na začátku i nám neznalcům pokus s plechovkou vysvětlí, co asi uvidíme a pak konečně hurá na moře. Ropa, dálky, dobrodružství? Ne, rutina, nuda, nezájem, šlendrián. Plošina je obrovská, polovině věcí nerozumím, ale co... Je to fascinující svět, a ani vybuchnout by nemusel. Ale test nedopadne nejlépe a následuje ohnivé peklo, kterým zmateně pobíhá několik postav ve snaze zachránit kolegy a sebe. A tady bude asi druhá výtka. Vypadá to tak děsivě, že je až překvapující, že zahynulo jen 11 lidí ze 126. Wahlberg s Russellem hrají solidně a charismaticky.
Příběh je samozřejmě z dnešního pohledu o ničem. Plytká moralitka, křížená s červenou knihovnou a s vyprávěcím trikem, dnes omšele působícím. I když abych nehaněl, přeci jen alespoň trochu působivým. Co vyniká? Výprava, kostýmy a spousty, spousty statistů. Již úvodní scény zásnub působí velkolepě. Obrovská kašna, "prostná" davu komparsistů s deštníky a kostým Lucy Doraineové braly dech. Po klidnější, expresionisticky laděné mezihře ve vězení následoval vizuální vrchol filmu. Scény ze Sodomy jsou úžasné. Všechno bylo nutno postavit, všude jsou davy lidí a nakonec následuje masivní destrukce, která velmi tíživě připomínala hrůzy WWI. A opět skvělý Luciin "paví" kostým. Po stránce výpravy a také kamery nádhera. Jen ten příběh...
Remake Sedmi statečných? No, proč ne, nápady a odvaha Hollywoodu došly už na konci minulého století. Má cenu srovnávat s předlohou? A tady je čertovo kopýtko. Srovnání se nevyhnu. Ale zkusím to takovým trikem. Je tato verze sama o sobě dobrý film? Ano, je. Pěkná kamera, solidní výprava, výživná, velmi výživná akce. Je to vynikající film? To ani omylem, psychologie postav je skoro nulová, motivace obou hlavních hybatelů děje je "jen" pomsta a záporák je zajímavý jen tím, že snad šňupe kokain. Je ústřední sedmice alespoň dobrá? Denzel se sice snaží, charisma má pořád, ale sám to neutáhne. Pratt je tu jen na několik fórků a ostatní jsou jen do počtu. Nezaujmou ničím. Hawkeovi jsem zbabělost nevěřil. D'Onofrio se potací na hranici karikatury a k čemu byl ten Indián s Mexičanem? Ještě že Korejec to alespoň uměl s nožem. Navíc je ještě ke všemu ta ženská, která střílí tak dobře, že jsem si kladl otázku, na co tedy najímala tu sedmici? A samozřejmě WTF klišoidní konec, kdy jednu chvíli létají vzduchem stovky kulek, lidé padají po tuctech, všude je hluk a chaos, aby vzápětí všichni někam zmizeli, protože hlavní hrdina a padouch si to musí vyřídit mano a mano, pěkně komorně a s plným nasazením. A když to srovnám s klasickou předlohou? Prohra, sice čestná, ale prohra. Kde originál buduje celý film, úplně všechno, po kouskách a uvěřitelně, a to včetně vesničanů a padoucha Calvery, tak tady jsou jen pěkné obrázky a plytké, nikoho neurážející a nikoho nezajímající klouzání po povrchu. Hollywoodsky líbivě vyleštěném a na jedno shlédnutí dobrém.
Za úspěchem stojí tvrdá práce, pevné přátelství, spousta talentu a zase spousta práce. Přežít úspěch se ovšem povede málokomu. A Beatles se to vlastně nepovedlo. To je jediná věc, kterou se v tomto dokumentu nedozvíme. Nedozvíme se také až na několik narážek vůbec nic o osobních životech všech čtyř Brouků. Jinak jde o vynikající dílo. Je neuvěřitelné sledovat s jak primitivními technickými prostředky museli Beatles hrát. Jak si dokázali udržet kvalitu i v jekotu fanynek, nevyhovujícím nazvučení i vlastní únavě. A viděl bych to na Oscara za střih a zvuk.
Jednoduchá jednohubka s jednou pěknou bazénovou akcí, spoustu zeleného pozadí, nehezkými digitálními efekty, ulítle vypadajícím Tommy Lee Jonesem a solidním Jasonem. Na jedno shlédnutí co více si přát.
Sully je film, který se svou nepříliš obvyklou strukturou snaží překvapit. Nic jiného mu nezbývá, protože příběh je vlastně hodně jednoduchý. Kapitán Sullenberg přistál na řeku Hudson, všichni cestující přežili, on se stal hrdinou a i vyšetřování mu dalo za pravdu. Let trval 208 vteřin a z toho se drama dělá těžko. Eastwood s Hanksem to přesto zkusili. Z NTSB udělali novodobou inkvizici, protože to byl jediný zdroj napětí. Všichni jsou ale profíci. I ta vyšetřovací komise koneckonců dělá, co musí. A tak Sully s naprostým klidem přistane do řeky. Letušky s naprostým klidem všechny vyženou na křídla. Posádky přívozů s naprostým klidem všechny zachrání. Nikdo příliš nevyšiluje, nikdo nepanikaří (až na dva cestující), všichni dělají, co musí. A takový je i film. Hanks odvádí ve své škatulce "nenápadný muž odvedle, který má ovšem netušené schopnosti" výkon, na jaký jsme u něj zvyklí. A Clint? Jeho režie je nenápadně klidná, ale efektivní. Navíc před Clintem smekám, protože v jeho věku už to leckdo dávno zabalil. Ale on ne. A doufám, že se od něj ještě nějakých pěkných filmů dočkáme.
Průměr. Možná trochu nadprůměr. Protože nad průměr to povyšuje brutalita, solidně natočený útok Manninga a SAS v jednom záběru a skutečnost, že teroristé dostanou do tlamy ve velikém stylu. K tomu několik hlášek, Butlerovo charisma a skutečnost, že západní civilizace to zase jednou těm mamrdům z Východu nandala.
Má tento film nějaká pozitiva? Kostýmy a výprava jsou dobré. Scéna v cirku kupodivu také, i když některé záběry jsou digitální více než zdrávo. Z hereckých výkonů vyniká "kupodivu" Morgan Freeman, který pochopil, že po něm režisér nic nechce a že ležérní přístup mírně nad věcí se skvěle hodí k tomu účesu, co si přinesl z maskérny. Ostatní se sice snaží, ale scénář jim háže klacky pod nohy. Bekmambetov se snaží. Skoro bych řekl, že se překonává, ale má smůlu. Kvůli zvolené přístupnosti si nemůže dovolit nějakou větší starověkou brutalitu či erotické napětí. Komorní scény, scény žvatlavě o ničem mu prostě nejdou. Námořní bitvu sice pojal zajímavě, ale naprosto ji nezvládl, chybí napětí a dynamika. Závod v cirku už jsem mu pochválil. A slabiny? Zásadní slabinou je předloha, která dneska prostě nerezonuje. Další slabinou je scénář, příliš se snaží o rozehrání tolika konfliktů a střetů (bratři mezi sebou, bratři a matka, bratři a Řím, bratři a Jeruzalém, bratři a jejich osudové ženy), že se v nich okamžitě ztratí a řešení jsou zkratkovitá a jako pěst na oko. A vrcholem je konec. Když už to končí jako pohádka, proč to prostě není od počátku jako pohádka? A poslední slabinou je důvod vzniku filmu. Proč? To jako jednou za čas musí MGM natočit novou verzi svého nejslavnějšího spektáklu?
Slušný letní filmík. Reklama na ostrov lorda Howea, kam se teď určitě turisté pohrnou. Krásná pláž, čisté moře. Ideální. K tomu Blake Lively, která se vlastně celý film vyskytuje jen v plavkách, to také potěší. Některé scény jsou dokonce i napínavé, je tu trocha humoru a nějaké to morální ponaučení. Ta jedna hvězdička nahoru je právě jen za Blake.
Nový Park je klidný Park. Temnota si jen tak pobublává pod povrchem, objevuje se v náznacích a když se dostaví, tak ani neděsí. Ostatek je příběh zlodějky, jejího kumpána a podváděné šlechtičny. Nebo podvodníka, vykutálené šlechtičny a nevinné komorné. Nebo... Nebo všechno dohromady. První polovina, ve které sledujeme komornou na první pohled plyne v poklidu a nenápadně. Přesto má své silné momenty (broušení zubu) a nedořečená místa. Ta jsou doplněna v polovině druhé, plné skrytých tajemství, úchylného čtení a sebevraždy. No a ve třetí se to pěkně spojí. Modravý dým zaplňuje sklepení a už ani nevadí, co za hrůzy je ukryto na policích a že prsty skončily v koši. A úplně nakonec nám zazvoní rolničky... Komorná vyniká skvělou výpravou, kříženec anglického panství a japonského domu umožňuje pěkné hrátky s kamerou. A právě kamera si film krade pro sebe, což je dobře. Občas se totiž objeví hlušší místo a i tehdy je na něj pěkný pohled.
Už jsem letos v létě viděl horší blockbuster. Takže jedna hvězdička navíc. I když ve světě Star Treku by si to možná zasloužilo jen ty tři Jak jsem se ze začátku bavil, dokonce i humorem, tak se to ke konci změnilo v nudně digitální a občas nepřehledné natahování. Uděláme tohle, ale on uletí, tak musíme za ním, loď, kterou Scott prohlásí za neopravitelnou, protože jí něco chybí, zčistajasna schopna letu, a když už to vypadá, že dobro zvítězilo, jsou tam čtyři páčky a jedna jako na potvoru.... No, ale production values jsou stále na vysoké úrovni, Yorktown vypadá fantasticky, humoru, hlavně mezi Kostrou a Spockem je hodně a Kirk zničí dvě lodě Flotily, obě opravdu spektakulárně.
Christopher Nolan nasadil svým Batmanem laťku tak vysoko, že se jí DC ani nedokáže přiblížit. A možná ani nechce. Těžko říci, co vlastně Ayer původně natáčel, ale tohle to asi nebylo. Film má snad jen dva klady, v pohodě hláškujícího Deadshota a brutálně vtipnou Harley Quinn. Zbytek "týmu" je naprosto o ničem. Příběh je o ničem, díry v logice nikdo ani nemaskoval a některé scény byly taaaak zbytečné. Celá podromance Harley Quinn s Jokerem byla proč? Těžko říci. Celý ten nesmysl s Čarodějkou, jejím bratrem a jejich snahou dobýt svět byl k čemu? Taky k ničemu. Přístupnost PG-13 bohužel taky moc nepomáhá, krev žádná. A tak z celého filmu den poté vybavím jen Blackhawk, odpalující jeden klamný cíl za druhým a zadeček Margot Robbie, napěchovaný v lesklých kraťasech.
Pohled na vznik, vzestup ke slávě a rozpad N.W.A., zakladatelské grupy gangsta rapu. Svým způsobem je to docela krotký pohled a leckterá rocková kapela měla život bouřlivější. Compton byl sice prdel světa, kde jediný způsob jak přežít nabízely gangy, ale to se ve filmu moc neobjeví. Ne že by se Ice Cube a Dr. Dre drželi jako producenti úplně při zdi, pár WTF momentů mají, ale ten největší všivák je Eazy-E (a ten se bránit nemůže) a producent Heller (a tomu se obrana nepovedla). Ovšem jako pohled na něco, co většině Čechů prostě nic neřekne, to je velmi, velmi dobré.
Bývalý operativec CIA se uklidí do hobbymarketu, kde svým zápalením pro věc a osobním příkladem posouvá kolegy, firmu a celé USA ke světlým zítřkům. Noci tráví v bufetu, kde diskutuje s ruskými prostitutkami o literatuře. Než se na tu jednu někdo křivě podívá. Pokus o vykoupení se změní v ukázku, co dovede motivovaný a trénovaný člověk s předměty běžně zařízeného klubu. Ale ruská mafie má taky svoje lidi. Equalizer je nechutně rozdvojený. Všechny ty scény, ve kterých Denzel motivuje a pomáhá, jsou úplně zbytečné. Akce je ovšem lahůdková, přehledná a nečekaně brutální. Závěr v hobbymarketu pak připomíná hororovou vyvražďovačku, protože oblíbené zbraně jsou vrtačka a podobně. Přesto jde o závěr působivý, zvláště hudební podkres je libový. Denzel by svým charismatem útahl i středně velkou parní lokomotivu. S Martona Csokase jsem měl chvílemi husí kůži. Škoda nevyrovnaného scénáře a nepříliš invenčního provedení.
Z průměru pokračování zachraňují Malkovich s Hopkinsem. Ne, že by se ostatní nesnažili, ale tihle dva si kradou každou scénu pro sebe. Jinak jde o blbinku tak na jedno použití.
Matt to má v paži, Paul má akci v paži, Alicia je fajn, Vincent je fajn, Julia je fajn. Tommy Lee je docela fajn. Akce je špičková, úvodní athénská naháněčka v demonstraci je přesně to, co máme na Bournovi rádi. Pak trochu padá řetěz, i když akci v Londýně napětí nechybí. Ve Vegas zase pomáhá nevyzpytatelná Heather s nepříliš jasnou motivací. Tak co je slabinou? Scénář. Najít něco opravdu "hutného", co by zase Jasona nakoplo a přinutilo k akci, se příliš nepovedlo. Takhle je film spíše vaření z vody. Ale Greengrass prostě dokáže i vodu vařit naprosto špičkově a shlédnutím rozhodně neprohloupíte.
Celé to nad vodou drží dvě věci. Arnold, jehož T-800 to má těžce na háku a sám Arnold si svou roli užívá. A potom neustálé narážky na starý dobrý Cameronův svět, které jsou podvratně využívány pro svět nový. Co je špatné. Perfekcionista Cameron by jistě zuřil nad kolísavou kvalitou vizuálních efektů, nepříliš dobrou kamerou a hlavně naprosto koženými herci. Ten, co hrál Kylea je necharismatické koleno, Clarke je na pěst a na jeho jmenovkyni je sice dobrý pohled, ale to je všechno. Ani Simmons své postavě moc nedal, i když tam asi nebylo odkud brát.
ID4 byla před dvaceti lety dokonalá hollywoodská ukázka katastrofického subžánru. A myslím, že dodnes nemá a už asi nikdy nebude mít konkurenci. Roland "Znič co vidíš" Emmerich se po dvaceti letech vrátil. Není to úplná prohra, vlastně je to takové v mnoha směrech soudobé. Sequel / remake / reboot, tři slova, která Hollywood dnes tak miluje, spojená v jednom filmu. Takže se dočkáme starých postav (i těch, u kterých jste to nečekali), takže se samozřejmě objeví nové postavy a protože dnes je největším trhem Čína, i Číňané jsou tu. Destrukce také nechybí, i když White House Roland potřetí nedal. Zato Londýn to odnesl velmi. Dost potěšila africká stopa a návod, jak na vyspělé emzáky jen s chladnými sečnými zbraněmi. Dost netěšil patos a celá postava Judda Hirsche, která byla ve filmu proč? Asi kvůli humoru, ale ten jakoby z jiného filmu vypadl. I když přednáška v domově pro seniory, ta byla dobrá. Když to shrnu, bylo-li ID4 před lety doslova a do písmene žánrotvorné, je jeho pokračování jen zábavné a asi rychle vyšumí.
Vynikající debut. Jediným nedostatkem je samotná hra, která vyvrcholí bitvou u Agincourtu a námluvy Jindřicha Kateřiny už pak působí jako nevalný přílepek.
Ticho a hluboké soustředění. Schopnost číst mezi verši a neřešit, proč tu něco je a něco není. Ochota připustit si, že lecčemu nerozumím, nejsa Číňan. Krásná kamera a výprava. Velmi zkratkovitě sestříhané scény-odstavce. K dokonalosti mi chybělo jen prostředí. Besídka s výhledem na pomalu plynoucí řeku hluboko v údolí, borovice a zvlněné střechy chrámu někde nad ní, čaj a slabé šumění deště.
Japonské maloměsto, starý dřevěný dům a čtyři sestry, jedna z nich nevlastní. Každá má své trápení, své sny i své prohry, ale spojuje je švestkové víno, rodinné tradice a sounáležitost a láska. Příjemné pohlazení malého, nenápadného filmu.
Přibyl humor, někdy dost černý, což oceňuju. Atmosféra byla občas velmi hustá. Oba hlavní detektivové, a vlastně skoro většina osazenstva solidně odvedené herecké řemeslo. Hlavní záporák pěkně hnusný. Scéna s vlakem naprostá nádhera. Ale scéna v nemocnici byla tak pitomá... Tam se film zlomil a už se mu nepovedlo se vrátit zpátky. Škoda.
Možná jsem o hvězdičku nadhodnotil. Občas se totiž nejen hlavní hrdinové, ale i ostatní chovají jako naprostí idioti. Ale je to kurva hodně zábavné a občas velice absurdní. Od setkání s Misty Mountains přes "výslech" kluka na bicyklu po absurdně ulítlý konec, všude čeká nějaký nečekaný špílec, vtip a nebo alespoň WTF moment. Gosling s Crowem si to v pohodě dávaj, Angourie Rice v roli nečekaného parťáka se ovšem také nenechala zahanbit. A atmosféra sedmdesátek je navozena taky velmi pohodově.
Lehce nenáročný, na nic si nehrající "buddy movie". Chemie mezi Washingtonem a Wahlbergem funguje, záporák Paxton je výživně slizký, mexický kartelista s s ním nezadá a femme fatale i prsa ukáže. Občas něco vybuhne, vyhoří nebo aspoň zahyne. A scéna se slepicemi je celkem originální. To vše ve svižné islandské režii.
Moje první setkání s kapitánem Amerikou. A překvapivě jsem se bavil. Celkem solidní plán záporáka, velmi vtipný Spider-Man a několik dalších vtipných Ant-Manových výstupů, stále charismatický Robert "Iron Man" Downey. Co nebylo úplně fajn, spousta postav, některé trapně nevyužité, naprosto děsivá kamera v kontaktních bitkách a hudba. Ovšem jinak spokojenost.
Forma přebíjí všechno ostatní. Ne, že by zápletka byla úplně bezduchá a je dost fajn, že tvůrci některé věci nevysvětlí vůbec, jiné až po dosti dlouhé době. Ale na zápletce film nestojí. Stojí na akci. Vlastně na AKCI. Tvrdé, nekompromisní, s několika WTF momenty, plné krve a velmi černé nadsázky. A důsledně POV. Most, Jimmyho "hotel", dálnice, bordel, jeden nápad stíhá druhý. Jen ke konci jsem měl dojem, že trochu dochází dech, ale "Don't Stop Me Now" byla taková solidní tečka za tímto příběhem. Vlastně ne, solidní tečka je opravdu až na konci. Sharlto Copley hvězdou největší.
Takové typicky bessonovské béčko. Většinou jen klišovitý výplach mozku, který si naštěstí na nic nehraje. Ale taky v něm není skoro nic k zapamatování. Snad až na vyjednávací taktiku u CIA.
Moje komentáře
Menandros & Thaïs (2016)
Jedna hvězdička navíc za snahu, neotřelé nápady a "jinakost". A občasnou krásnou kameru. Příběh se tak věrně drží konvencí antického eposu, až to hezké není. A protože buď nebyly peníze nebo byla snaha o jiný, netradiční přístup, jde o epos plynule kombinující všechno. Menandros cestuje vlakem a povídá si s vypravěčem, Gorgóny nebo co to bylo, bydlí v paneláku a jako dar posílají křišťálový lustr atd. apod. Perský velkokrál mučí pečeným kuřetem, králící jsou největším pokušením panenské Thaïs a hudba duní na často nepatřičných místech. Ovšem scéna vyvolávání Hekaté je velmi silná. Filmu by paradoxně prospělo trochu víc peněz na vychytání much, zlepšení postsynchronů a nějaké prokrácení, ale za shlédnutí rozhodně stojí.
Anthropoid (2016)
Čím méně víte o atentátu a toho, jak to za Heydricha v protektorátu vypadalo, tím lépe. Úplně nejlepší je nevědět nic. Pak se dá Anthropoid sledovat jako trochu pomalý válečný film, ve kterém je kdosi skoro anonymní honěn a zlikvidován parašutisty a pak Němci zlikvidují ty parašutisty. Jediné, co takový divák nepochopí, je motivace. Já jsem u filmu z větší části trpěl. Hned od úvodního vysvětlujícího titulku, o kterém snad ani nemůžu říct, že to je jednoduchá zkratka. A tak to pokračovalo. Scéna po seskoku, čiré WTF. Protektorát, vykreslený trochu na efekt, ale bez atmosféry neustálého plíživého strachu. Postava Ladislava Vaňka, jehož roli v celé akci dodnes nikdo pořádně neobjasnil. K negativům musím přidat i lokace. Až ná závěr se pohybujeme po Praze všude možně, jen ne tam, kde bychom měli. Chápu, že křižovatka Chotkovy a Badeniho bylo to nejlepší, co se dalo použít, a scéna atentátu nebyla špatná, ale přeci jen. A teď ke kladům. Soustředění na parašutisty je fajn. O plánování se sice nedozvíme nic, ale pochybnosti a obavy je dost zlidšťují. Závěrečné přestřelce v kostele sice chybí hutnější atmosféra bezvýchodnosti, ale dostatečně akční, aby to nevadilo. Herecké výkony jsou solidní, a to od všech.
Deepwater Horizon: Moře v plamenech (2016)
Co dokáže film, je zvláštní. Ti nejhorší padouši jsou korporátníci z BP, zatímco ostatní vědí všechno lépe, jsou zodpovědnější atd. apod. Přitom postava Kurta Russella zastupovala majitele plošiny a firma Transocean (mihne se tam její jméno) byla ta, která byla přímo zodpovědná za chod.... Proto taky asi korporátníci vypadají jak ploché karikatury a Malkovich viditelně neví, co s s tím má počít a přehrává, až hanba. No, to je asi jediná výtka. Na začátku i nám neznalcům pokus s plechovkou vysvětlí, co asi uvidíme a pak konečně hurá na moře. Ropa, dálky, dobrodružství? Ne, rutina, nuda, nezájem, šlendrián. Plošina je obrovská, polovině věcí nerozumím, ale co... Je to fascinující svět, a ani vybuchnout by nemusel. Ale test nedopadne nejlépe a následuje ohnivé peklo, kterým zmateně pobíhá několik postav ve snaze zachránit kolegy a sebe. A tady bude asi druhá výtka. Vypadá to tak děsivě, že je až překvapující, že zahynulo jen 11 lidí ze 126. Wahlberg s Russellem hrají solidně a charismaticky.
Sodoma a Gomora (1922)
Příběh je samozřejmě z dnešního pohledu o ničem. Plytká moralitka, křížená s červenou knihovnou a s vyprávěcím trikem, dnes omšele působícím. I když abych nehaněl, přeci jen alespoň trochu působivým. Co vyniká? Výprava, kostýmy a spousty, spousty statistů. Již úvodní scény zásnub působí velkolepě. Obrovská kašna, "prostná" davu komparsistů s deštníky a kostým Lucy Doraineové braly dech. Po klidnější, expresionisticky laděné mezihře ve vězení následoval vizuální vrchol filmu. Scény ze Sodomy jsou úžasné. Všechno bylo nutno postavit, všude jsou davy lidí a nakonec následuje masivní destrukce, která velmi tíživě připomínala hrůzy WWI. A opět skvělý Luciin "paví" kostým. Po stránce výpravy a také kamery nádhera. Jen ten příběh...
Sedm statečných (2016)
Remake Sedmi statečných? No, proč ne, nápady a odvaha Hollywoodu došly už na konci minulého století. Má cenu srovnávat s předlohou? A tady je čertovo kopýtko. Srovnání se nevyhnu. Ale zkusím to takovým trikem. Je tato verze sama o sobě dobrý film? Ano, je. Pěkná kamera, solidní výprava, výživná, velmi výživná akce. Je to vynikající film? To ani omylem, psychologie postav je skoro nulová, motivace obou hlavních hybatelů děje je "jen" pomsta a záporák je zajímavý jen tím, že snad šňupe kokain. Je ústřední sedmice alespoň dobrá? Denzel se sice snaží, charisma má pořád, ale sám to neutáhne. Pratt je tu jen na několik fórků a ostatní jsou jen do počtu. Nezaujmou ničím. Hawkeovi jsem zbabělost nevěřil. D'Onofrio se potací na hranici karikatury a k čemu byl ten Indián s Mexičanem? Ještě že Korejec to alespoň uměl s nožem. Navíc je ještě ke všemu ta ženská, která střílí tak dobře, že jsem si kladl otázku, na co tedy najímala tu sedmici? A samozřejmě WTF klišoidní konec, kdy jednu chvíli létají vzduchem stovky kulek, lidé padají po tuctech, všude je hluk a chaos, aby vzápětí všichni někam zmizeli, protože hlavní hrdina a padouch si to musí vyřídit mano a mano, pěkně komorně a s plným nasazením. A když to srovnám s klasickou předlohou? Prohra, sice čestná, ale prohra. Kde originál buduje celý film, úplně všechno, po kouskách a uvěřitelně, a to včetně vesničanů a padoucha Calvery, tak tady jsou jen pěkné obrázky a plytké, nikoho neurážející a nikoho nezajímající klouzání po povrchu. Hollywoodsky líbivě vyleštěném a na jedno shlédnutí dobrém.
Beatles: Perná léta (2016)
Za úspěchem stojí tvrdá práce, pevné přátelství, spousta talentu a zase spousta práce. Přežít úspěch se ovšem povede málokomu. A Beatles se to vlastně nepovedlo. To je jediná věc, kterou se v tomto dokumentu nedozvíme. Nedozvíme se také až na několik narážek vůbec nic o osobních životech všech čtyř Brouků. Jinak jde o vynikající dílo. Je neuvěřitelné sledovat s jak primitivními technickými prostředky museli Beatles hrát. Jak si dokázali udržet kvalitu i v jekotu fanynek, nevyhovujícím nazvučení i vlastní únavě. A viděl bych to na Oscara za střih a zvuk.
Mechanik zabiják: Vzkříšení (2016)
Jednoduchá jednohubka s jednou pěknou bazénovou akcí, spoustu zeleného pozadí, nehezkými digitálními efekty, ulítle vypadajícím Tommy Lee Jonesem a solidním Jasonem. Na jedno shlédnutí co více si přát.
Sully: Zázrak na řece Hudson (2016)
Sully je film, který se svou nepříliš obvyklou strukturou snaží překvapit. Nic jiného mu nezbývá, protože příběh je vlastně hodně jednoduchý. Kapitán Sullenberg přistál na řeku Hudson, všichni cestující přežili, on se stal hrdinou a i vyšetřování mu dalo za pravdu. Let trval 208 vteřin a z toho se drama dělá těžko. Eastwood s Hanksem to přesto zkusili. Z NTSB udělali novodobou inkvizici, protože to byl jediný zdroj napětí. Všichni jsou ale profíci. I ta vyšetřovací komise koneckonců dělá, co musí. A tak Sully s naprostým klidem přistane do řeky. Letušky s naprostým klidem všechny vyženou na křídla. Posádky přívozů s naprostým klidem všechny zachrání. Nikdo příliš nevyšiluje, nikdo nepanikaří (až na dva cestující), všichni dělají, co musí. A takový je i film. Hanks odvádí ve své škatulce "nenápadný muž odvedle, který má ovšem netušené schopnosti" výkon, na jaký jsme u něj zvyklí. A Clint? Jeho režie je nenápadně klidná, ale efektivní. Navíc před Clintem smekám, protože v jeho věku už to leckdo dávno zabalil. Ale on ne. A doufám, že se od něj ještě nějakých pěkných filmů dočkáme.
Pád Londýna (2016)
Průměr. Možná trochu nadprůměr. Protože nad průměr to povyšuje brutalita, solidně natočený útok Manninga a SAS v jednom záběru a skutečnost, že teroristé dostanou do tlamy ve velikém stylu. K tomu několik hlášek, Butlerovo charisma a skutečnost, že západní civilizace to zase jednou těm mamrdům z Východu nandala.
Ben Hur (2016)
Má tento film nějaká pozitiva? Kostýmy a výprava jsou dobré. Scéna v cirku kupodivu také, i když některé záběry jsou digitální více než zdrávo. Z hereckých výkonů vyniká "kupodivu" Morgan Freeman, který pochopil, že po něm režisér nic nechce a že ležérní přístup mírně nad věcí se skvěle hodí k tomu účesu, co si přinesl z maskérny. Ostatní se sice snaží, ale scénář jim háže klacky pod nohy. Bekmambetov se snaží. Skoro bych řekl, že se překonává, ale má smůlu. Kvůli zvolené přístupnosti si nemůže dovolit nějakou větší starověkou brutalitu či erotické napětí. Komorní scény, scény žvatlavě o ničem mu prostě nejdou. Námořní bitvu sice pojal zajímavě, ale naprosto ji nezvládl, chybí napětí a dynamika. Závod v cirku už jsem mu pochválil. A slabiny? Zásadní slabinou je předloha, která dneska prostě nerezonuje. Další slabinou je scénář, příliš se snaží o rozehrání tolika konfliktů a střetů (bratři mezi sebou, bratři a matka, bratři a Řím, bratři a Jeruzalém, bratři a jejich osudové ženy), že se v nich okamžitě ztratí a řešení jsou zkratkovitá a jako pěst na oko. A vrcholem je konec. Když už to končí jako pohádka, proč to prostě není od počátku jako pohádka? A poslední slabinou je důvod vzniku filmu. Proč? To jako jednou za čas musí MGM natočit novou verzi svého nejslavnějšího spektáklu?
Mělčiny (2016)
Slušný letní filmík. Reklama na ostrov lorda Howea, kam se teď určitě turisté pohrnou. Krásná pláž, čisté moře. Ideální. K tomu Blake Lively, která se vlastně celý film vyskytuje jen v plavkách, to také potěší. Některé scény jsou dokonce i napínavé, je tu trocha humoru a nějaké to morální ponaučení. Ta jedna hvězdička nahoru je právě jen za Blake.
Komorná (2016)
Nový Park je klidný Park. Temnota si jen tak pobublává pod povrchem, objevuje se v náznacích a když se dostaví, tak ani neděsí. Ostatek je příběh zlodějky, jejího kumpána a podváděné šlechtičny. Nebo podvodníka, vykutálené šlechtičny a nevinné komorné. Nebo... Nebo všechno dohromady. První polovina, ve které sledujeme komornou na první pohled plyne v poklidu a nenápadně. Přesto má své silné momenty (broušení zubu) a nedořečená místa. Ta jsou doplněna v polovině druhé, plné skrytých tajemství, úchylného čtení a sebevraždy. No a ve třetí se to pěkně spojí. Modravý dým zaplňuje sklepení a už ani nevadí, co za hrůzy je ukryto na policích a že prsty skončily v koši. A úplně nakonec nám zazvoní rolničky... Komorná vyniká skvělou výpravou, kříženec anglického panství a japonského domu umožňuje pěkné hrátky s kamerou. A právě kamera si film krade pro sebe, což je dobře. Občas se totiž objeví hlušší místo a i tehdy je na něj pěkný pohled.
Star Trek: Do neznáma (2016)
Už jsem letos v létě viděl horší blockbuster. Takže jedna hvězdička navíc. I když ve světě Star Treku by si to možná zasloužilo jen ty tři Jak jsem se ze začátku bavil, dokonce i humorem, tak se to ke konci změnilo v nudně digitální a občas nepřehledné natahování. Uděláme tohle, ale on uletí, tak musíme za ním, loď, kterou Scott prohlásí za neopravitelnou, protože jí něco chybí, zčistajasna schopna letu, a když už to vypadá, že dobro zvítězilo, jsou tam čtyři páčky a jedna jako na potvoru.... No, ale production values jsou stále na vysoké úrovni, Yorktown vypadá fantasticky, humoru, hlavně mezi Kostrou a Spockem je hodně a Kirk zničí dvě lodě Flotily, obě opravdu spektakulárně.
Sebevražedný oddíl (2016)
Christopher Nolan nasadil svým Batmanem laťku tak vysoko, že se jí DC ani nedokáže přiblížit. A možná ani nechce. Těžko říci, co vlastně Ayer původně natáčel, ale tohle to asi nebylo. Film má snad jen dva klady, v pohodě hláškujícího Deadshota a brutálně vtipnou Harley Quinn. Zbytek "týmu" je naprosto o ničem. Příběh je o ničem, díry v logice nikdo ani nemaskoval a některé scény byly taaaak zbytečné. Celá podromance Harley Quinn s Jokerem byla proč? Těžko říci. Celý ten nesmysl s Čarodějkou, jejím bratrem a jejich snahou dobýt svět byl k čemu? Taky k ničemu. Přístupnost PG-13 bohužel taky moc nepomáhá, krev žádná. A tak z celého filmu den poté vybavím jen Blackhawk, odpalující jeden klamný cíl za druhým a zadeček Margot Robbie, napěchovaný v lesklých kraťasech.
Straight Outta Compton (2015)
Pohled na vznik, vzestup ke slávě a rozpad N.W.A., zakladatelské grupy gangsta rapu. Svým způsobem je to docela krotký pohled a leckterá rocková kapela měla život bouřlivější. Compton byl sice prdel světa, kde jediný způsob jak přežít nabízely gangy, ale to se ve filmu moc neobjeví. Ne že by se Ice Cube a Dr. Dre drželi jako producenti úplně při zdi, pár WTF momentů mají, ale ten největší všivák je Eazy-E (a ten se bránit nemůže) a producent Heller (a tomu se obrana nepovedla). Ovšem jako pohled na něco, co většině Čechů prostě nic neřekne, to je velmi, velmi dobré.
Equalizer (2014)
Bývalý operativec CIA se uklidí do hobbymarketu, kde svým zápalením pro věc a osobním příkladem posouvá kolegy, firmu a celé USA ke světlým zítřkům. Noci tráví v bufetu, kde diskutuje s ruskými prostitutkami o literatuře. Než se na tu jednu někdo křivě podívá. Pokus o vykoupení se změní v ukázku, co dovede motivovaný a trénovaný člověk s předměty běžně zařízeného klubu. Ale ruská mafie má taky svoje lidi. Equalizer je nechutně rozdvojený. Všechny ty scény, ve kterých Denzel motivuje a pomáhá, jsou úplně zbytečné. Akce je ovšem lahůdková, přehledná a nečekaně brutální. Závěr v hobbymarketu pak připomíná hororovou vyvražďovačku, protože oblíbené zbraně jsou vrtačka a podobně. Přesto jde o závěr působivý, zvláště hudební podkres je libový. Denzel by svým charismatem útahl i středně velkou parní lokomotivu. S Martona Csokase jsem měl chvílemi husí kůži. Škoda nevyrovnaného scénáře a nepříliš invenčního provedení.
Red 2 (2013)
Z průměru pokračování zachraňují Malkovich s Hopkinsem. Ne, že by se ostatní nesnažili, ale tihle dva si kradou každou scénu pro sebe. Jinak jde o blbinku tak na jedno použití.
Jason Bourne (2016)
Matt to má v paži, Paul má akci v paži, Alicia je fajn, Vincent je fajn, Julia je fajn. Tommy Lee je docela fajn. Akce je špičková, úvodní athénská naháněčka v demonstraci je přesně to, co máme na Bournovi rádi. Pak trochu padá řetěz, i když akci v Londýně napětí nechybí. Ve Vegas zase pomáhá nevyzpytatelná Heather s nepříliš jasnou motivací. Tak co je slabinou? Scénář. Najít něco opravdu "hutného", co by zase Jasona nakoplo a přinutilo k akci, se příliš nepovedlo. Takhle je film spíše vaření z vody. Ale Greengrass prostě dokáže i vodu vařit naprosto špičkově a shlédnutím rozhodně neprohloupíte.
Terminator Genisys (2015)
Celé to nad vodou drží dvě věci. Arnold, jehož T-800 to má těžce na háku a sám Arnold si svou roli užívá. A potom neustálé narážky na starý dobrý Cameronův svět, které jsou podvratně využívány pro svět nový. Co je špatné. Perfekcionista Cameron by jistě zuřil nad kolísavou kvalitou vizuálních efektů, nepříliš dobrou kamerou a hlavně naprosto koženými herci. Ten, co hrál Kylea je necharismatické koleno, Clarke je na pěst a na jeho jmenovkyni je sice dobrý pohled, ale to je všechno. Ani Simmons své postavě moc nedal, i když tam asi nebylo odkud brát.
Den nezávislosti: Nový útok (2016)
ID4 byla před dvaceti lety dokonalá hollywoodská ukázka katastrofického subžánru. A myslím, že dodnes nemá a už asi nikdy nebude mít konkurenci. Roland "Znič co vidíš" Emmerich se po dvaceti letech vrátil. Není to úplná prohra, vlastně je to takové v mnoha směrech soudobé. Sequel / remake / reboot, tři slova, která Hollywood dnes tak miluje, spojená v jednom filmu. Takže se dočkáme starých postav (i těch, u kterých jste to nečekali), takže se samozřejmě objeví nové postavy a protože dnes je největším trhem Čína, i Číňané jsou tu. Destrukce také nechybí, i když White House Roland potřetí nedal. Zato Londýn to odnesl velmi. Dost potěšila africká stopa a návod, jak na vyspělé emzáky jen s chladnými sečnými zbraněmi. Dost netěšil patos a celá postava Judda Hirsche, která byla ve filmu proč? Asi kvůli humoru, ale ten jakoby z jiného filmu vypadl. I když přednáška v domově pro seniory, ta byla dobrá. Když to shrnu, bylo-li ID4 před lety doslova a do písmene žánrotvorné, je jeho pokračování jen zábavné a asi rychle vyšumí.
Jindřich V. (1989)
Vynikající debut. Jediným nedostatkem je samotná hra, která vyvrcholí bitvou u Agincourtu a námluvy Jindřicha Kateřiny už pak působí jako nevalný přílepek.
Assassin (2015)
Ticho a hluboké soustředění. Schopnost číst mezi verši a neřešit, proč tu něco je a něco není. Ochota připustit si, že lecčemu nerozumím, nejsa Číňan. Krásná kamera a výprava. Velmi zkratkovitě sestříhané scény-odstavce. K dokonalosti mi chybělo jen prostředí. Besídka s výhledem na pomalu plynoucí řeku hluboko v údolí, borovice a zvlněné střechy chrámu někde nad ní, čaj a slabé šumění deště.
Naše malá sestra (2015)
Japonské maloměsto, starý dřevěný dům a čtyři sestry, jedna z nich nevlastní. Každá má své trápení, své sny i své prohry, ale spojuje je švestkové víno, rodinné tradice a sounáležitost a láska. Příjemné pohlazení malého, nenápadného filmu.
Vzkaz v láhvi (2016)
Přibyl humor, někdy dost černý, což oceňuju. Atmosféra byla občas velmi hustá. Oba hlavní detektivové, a vlastně skoro většina osazenstva solidně odvedené herecké řemeslo. Hlavní záporák pěkně hnusný. Scéna s vlakem naprostá nádhera. Ale scéna v nemocnici byla tak pitomá... Tam se film zlomil a už se mu nepovedlo se vrátit zpátky. Škoda.
Správní chlapi (2016)
Možná jsem o hvězdičku nadhodnotil. Občas se totiž nejen hlavní hrdinové, ale i ostatní chovají jako naprostí idioti. Ale je to kurva hodně zábavné a občas velice absurdní. Od setkání s Misty Mountains přes "výslech" kluka na bicyklu po absurdně ulítlý konec, všude čeká nějaký nečekaný špílec, vtip a nebo alespoň WTF moment. Gosling s Crowem si to v pohodě dávaj, Angourie Rice v roli nečekaného parťáka se ovšem také nenechala zahanbit. A atmosféra sedmdesátek je navozena taky velmi pohodově.
Interview (2014)
Tu a tam je to vtipné asi jen pro tvůrce. Ale jindy jsou tu neskutečné nápady. A bohužel to nejvtipnější je někdy krutá severokorejská realita.
2 zbraně (2013)
Lehce nenáročný, na nic si nehrající "buddy movie". Chemie mezi Washingtonem a Wahlbergem funguje, záporák Paxton je výživně slizký, mexický kartelista s s ním nezadá a femme fatale i prsa ukáže. Občas něco vybuhne, vyhoří nebo aspoň zahyne. A scéna se slepicemi je celkem originální. To vše ve svižné islandské režii.
Captain America: Občanská válka (2016)
Moje první setkání s kapitánem Amerikou. A překvapivě jsem se bavil. Celkem solidní plán záporáka, velmi vtipný Spider-Man a několik dalších vtipných Ant-Manových výstupů, stále charismatický Robert "Iron Man" Downey. Co nebylo úplně fajn, spousta postav, některé trapně nevyužité, naprosto děsivá kamera v kontaktních bitkách a hudba. Ovšem jinak spokojenost.
Hardcore Henry (2015)
Forma přebíjí všechno ostatní. Ne, že by zápletka byla úplně bezduchá a je dost fajn, že tvůrci některé věci nevysvětlí vůbec, jiné až po dosti dlouhé době. Ale na zápletce film nestojí. Stojí na akci. Vlastně na AKCI. Tvrdé, nekompromisní, s několika WTF momenty, plné krve a velmi černé nadsázky. A důsledně POV. Most, Jimmyho "hotel", dálnice, bordel, jeden nápad stíhá druhý. Jen ke konci jsem měl dojem, že trochu dochází dech, ale "Don't Stop Me Now" byla taková solidní tečka za tímto příběhem. Vlastně ne, solidní tečka je opravdu až na konci. Sharlto Copley hvězdou největší.
Colombiana (2011)
Takové typicky bessonovské béčko. Většinou jen klišovitý výplach mozku, který si naštěstí na nic nehraje. Ale taky v něm není skoro nic k zapamatování. Snad až na vyjednávací taktiku u CIA.