fragre

fragre

Česko

31 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 13 25 36 48
    • 7.10.2018  18:35

    To městečko je zde zřejmě vykresleno náramně idylicky, jako by ani válka nebyla. I ten místní německý voják, strážíci telefonní linku, je dobromyslný obtloustlý Hans, který rád jí a pije a je s domorodci sžitý. Občas děj filmu přechází až do grotesky, jako když se opilý Hans bratří s opilým uprchlým černošským vojenským zajatcem. Jistě je ta idylka budována záměrně, aby byla v kontrastu s koncem, kdy městečkem protáhne ustupující jednotka Wehrmachtu. Vzhledem k době vzniku je konec trochu patetický, ale ani to nevadí.

    • 30.9.2018  19:10

    Zde v tomto více jak 50 let starém dokumentu vypadá ta Afrika (Kongo) jako nedotčená divočina. A přece je část filmu věnován rizikům přelidnění, ničení životního prostředí, kšeftu se sportovním lovem. Nic se nezměnilo, tedy vlastně ano, zhoršilo se to. Nevím, zda pasáže s domorodci nevysloužily by si dnes několik žalob od nějakých aktivistů.

    • 30.9.2018  07:41

    Příběh z doby mexického Povstání kristerů v l. 1926 - 1929. Osazenstvo ústavu mrzáků kdesi na mexickém venkově, byvše inspirováno kázáním svého kněze, zformuje batalion, který má pomoci povstalcům. A tak jednorucí, jednonozí, jednoocí a jinak postižení vyzbrojí se pár puškami a pod vedením kněze, který má koňskou nohu, vyrazí na svou křížovou výpravu. I tak vojensky v podstatě bezcenná jednotka však může při svém množství terorizovat slabší. Loupit, plundrovat i znásilňovat. Mnozí z těchto dosud uražených a ponížených berou tuto výpravu jako dobrodružství, jako možnost mstít se zdravým, jako vzrušující alternativu dosavadního hnití. A jejich duchovní vůdce pomalu ztrácí nad nimi kontrolu. Groteskně vypadá pak jediná vojenská akce tohoto houfce, když hopsající jednonozí šturmují víceméně opuštěnou vesnici, kterou následně vydrancují. Je to tedy příběh nadmíru groteskní, ale ani trochu veselý.

    • 23.9.2018  17:24
    Zámek (1994)
    ****

    Jako adaptace Kafky je to vlastně neúspěch (už jen ta stopa naděje na konci), ale film je to přesto působivý. Zima, kontrast tmy a světla a grotesknost čerpající od Bruegelů po Spitzwega. A k tomu nějaká ta ruská rozevlátost, která neladí s kafkovskou klaustrofobií.

    • 16.9.2018  17:41

    Vcelku povedená variace na v šedesátých létech oblíbený žánr kriminálních filmů o perfektně promyšlených loupežích (viz parodie na tento žánr Velký šéf), zde s italským šmrncem a koncem, který přechází do dost takřka komediálního žánru.

    • 16.9.2018  17:00

    Snahu o realismus nejde tomu filmu upřít, byť je to film týnejdžerský. Snad ta snaha začíná již výběrem herců, kteří vypadají opravdu jak ze sousedství, a ne jako výběr modelů, jak je tomu často v amerických filmech podobného druhu. Také té trapnosti při prvních zkušenostech se sexem je náramná dávka, takže žádné romantizování. A ne vždy dopadne vše dobře. A trochu nostalgie již tento film vyvolává, když zde ta omladina nemusí řešit politickou korektnost, globální oteplování či muslimský radikalismus.

    • 6.9.2018  19:07
    Hry lásky (1960)
    ****

    Nostalgikovi se již líbí ta Paříž roku 1960. Ale nehledě na to, je to taková lehkonohá šarmantní komedie o dívce,která je přelétavá, protože hledá nepřelétavého partnera.

    • 2.9.2018  19:42

    Ač jde o film společenskokritický a reagující na dlouhé stíny II. světové války má zcela horrorové schéma. Autokar civilizovaných turistů se v podivné barbarské cizí zemi dostane omylem do podivného městečka s podivným obyvatelstvem. Pomalu se turisté zamotávají do sítí, které vůbec nechápou, cesta zpět je jim pomalu ale jistě odřezávána a na konečnou cestu do zkázy je nakonec pošle usměvavé děvčátko s medvídkem v náručí. Ve vypjatých podmínkách odhalují se pak v ohrožené skupině jednotlivé charaktery a nátěr civilizace odprýskává. No, ale nakonec to horror není...

    • 2.9.2018  16:52

    Přes všechny "dramatické a akční" scény a (snad) "protiválečné" zaměření je to jen film, který má ukazovat Ursulu Andres. Ta i jako uprchlice před postupujícími Japonci, která se jistě celé dny nemyla a je rozvrkočena, vypadá vždy zatraceně sexy a šedesátkově, což u filmu, který se má odehrávat po napadení Pearl Harboru, vypadá divně. Je jen škoda, že film je z r. 1965, takže nahaté scény se jeden nedočká.

    • 2.9.2018  16:36
    Noon Sunday (1970)
    *

    Předběžec celé velekopy pitomých filmů, jichž asi nejtypičtějším šlakem je Rambo: Do pekla a zpět.

    • 2.9.2018  10:49
    Mŕtvi nespievajú (TV film) (1965)
    ***

    Ten film je nejsilnější v své psychologické části, která se odehrává v zázemí (zde to kupodivu kazí postava hraná panem Krónerem). To válečné dusno, klubko vzájemných vztahů, křivení charakterů. Scény z fronty, byť se snaží o nějaký nový pohled, přece jen jsou více poplatny době vzniku.

    • 2.9.2018  10:21

    To je ale bizár. Vykrást námět Tuctu špinavců a doplnit ho o soft porno.

    • 25.8.2018  19:27

    Ach, chtěl bych tam být. Nejsem přílišný fanda jazzu (s výjimkou několika zpěvaček), ale tento dokument dýše takovou pohodou a je tak skvěle nastříhán, že jsem ho shlédl s velkým potěšením. Ty prostřihy se záběry regaty, dětí užívajících si prázdniny, dospělých užívajících si hudby a vzájemné společnosti, navozují spolu s hudbou arkadickou atmosféru. Mezi hvězdami tehdejšího jazzu vystupuje zde i rock'n'rollová hvězda Chuck Berry. Úspěch vcelku má a omladina na jeho Sweet Lttle Sixteen i tančí, ale nejde si nevšimnout, že ve srovnání s ostatními vystupujícími, je jeho hudba dost jednoduchá. Vlastně by tento film mohl být prvním dílem náhodně vzniklé trilogie o vývoji americké pop music, kam by patřily ještě filmy Festival a Woodstock.

    • 19.8.2018  16:53
    The Sea God (1930)
    ***

    Příběh jak z rodokapsu. Dva sokové se na tichomořském ostrově lidojedů utkávají v nelítostném boji o přízeň dívky a o bohaté naleziště perel. K takovému příběhu ladí to, že potapěč v těžkém skafandru je pověrčivými divochy považován za mořského boha.

    • 12.8.2018  18:19

    Při sledování tohoto filmu jsem si uvědomil, že se stále točí filmy válečné, ale už ne tolik protiválečné. Děj prostý - skupina vojáků prožívá nasazení na frontě střídané obdobími odpočinku v zázemí, leč Smrt si vybírá svůj díl, a to někdy dost trýznivě a zdlouhavě. Dosti nepateticky a naturalisticky natočeno. Zvláště noční scény na frontě jsou nepříjemně působivé. Klaustrofobie krytů a zákopů, které se otřásají se pod dělostřeleckým bombardováním či nepřehledné pole válečné osvětlené jen záblesky výbuchů, kdy není jasno, kde číhá nepřítel. Díky černobílému materiálu vypadají mnohé pasaže z bojů jako dokumentární film.

    • 11.8.2018  18:36

    Běžný dobový dobrodružný snímek na němž zub času zahlodal, takže dnes působí trochu naivně a neuměle. Dějově klišé na klišé nijak nápaditě seskládané.

    • 8.8.2018  19:09
    Tlukot srdce (1980)
    **

    Hollywood natočí film o počátcích hnutí, které opravdu, ale opravdu mělo jiné priority než Hollywood. Jak to asi mohlo dopadnout?

    • 5.8.2018  19:56
    To byl můj život?? (TV seriál) (2018)
    ***

    Pan Kohout je v svých devadesáti letech v záviděníhodné kondici tělesné i duševní. Samotný dokument je pěkně prostříhán dobovými záběry, které rozbíjejí a osvěžují páně Kohoutovo vyprávění. Ale pro mne má ten dokument jednu základní chybu. Pan Kohout má nepochybně velký talent sebeprezentace, který spolu s jeho inteligencí, šarmem a vypravěčským umem dokáže diváka ovinout a dostat ho na páně Kohoutovu stranu. Snad tomu podlehl i pan režisér. Takhle ale spíše vznikla Legenda o Kohoutovi dle Kohouta. Uvítal bych, kdyby byl pan Kohout konfrontován s tím, jak ho viděli jiní. Třeba by to narušilo tenhle až příliš hladce hladce tekoucí příběh.

    • 3.8.2018  09:28
    Black Bart (1948)
    ***

    Opravdu zajímavé na tomto standardním westernu je jen to, že dějová linka občas připomene film Butch Cassidy a Sundance Kid.

    • 30.7.2018  14:25
    Američanka (1991)
    ****

    Kdo by to řekl, že člen skupiny, která si přežívající pokrytecké viktoriánské móresy brala často na paškál, stvoří tak cudnou viktoriánskou romanci, byť mírně podvratnou. Trochu jsem v počátcích filmu čekal od M. Palina nějkou taškařici, ale když jsem si zvykl, že hraje vážnou roli, vcelku mne přesvědčil. Moc hezká vizuální stránka, takřka idylka.

    • 22.7.2018  17:07

    O existenci tohoto filmu dozvěděl jsem se neprve z vtipné detektivky Jaroslava Velinského (alias Kapitána Kida) Tmavá Studnice (Mladá Fronta, edice Třináct, 1984), kde jedna z hrdinek je neuvěřitelně podobná hrdince onoho filmu. Děj detektivky, jak se lze z reálií dopátrat, odehrává se v r. 1953, takže mi připadalo, že si pan Velinský zabásnil, neb připadalo mi nepravděpodobné, že by v roce vrcholícího stalinismu promítali v čs. kinech švédský film s nahatou scénou, ale jak uvádí předhodnotitel ripo, bylo tomu vskutku tak. --- Každý, kdo si ještě pamatuje na dobu v svém životě, kdy lásky soužení bylo tou nejdůležitější věcí, bude tím filmem trochu zasažen. Vlastně je to předchůdce amerického filmu Love Story s podobně jednoduchým, ale působivým dějem, který je neméně působivě natočen. Těžištěm filmu jsou proslovy místního pastora a hrdinova strýce nad dívčiným hrobem. Chlad táhne z toho pastora jak ve filmech Bergmanových.

    • 15.7.2018  13:45

    Z toho dokumenntu je cítit to, co dnes chybí. Naděje. Naděje, která tehdy aktivizovala občanstvo. A navíc občanstvo leckdy poučené a informované, které dokázalo formulovat své názory lépe než dnešní političtí profesionálové. I zde je vidět, že obrodný proces nebyl (jen) souboj proudů v KSČ, ale byla to záležitost celospolečenská. Hmm, nevědět, jak šla historie dále, soudil bych dle tohoto dokumentu, že Gustáv Husák byl ten největší reformátor. Pro našince zajímavé navíc tím, že jde o dobový pohled na obrodný proces ze slovenské strany. "Videoklipy" skupiny Prúdy, které dokument rozčleňují na jednotlivé kapitoly, potěšily náramně.

    • 7.7.2018  08:18

    Kontinentální variace na bondovky. Děj vcelku svižně odsýpává a Joachim Fuchsberger dokáže hrát svou superhrdinskou (dvoj)roli s nadhledem i s humorem, takže je hodně dobrou bondovskou kopií. Ale kvalit originálu toto dílko nedosahuje.

    • 6.7.2018  10:16

    Reflexe vlastní adolescence v ideologickém režimu, která však nemůže smazat dávnou vlastní vinu.

    • 1.7.2018  20:26
    O chrabré Kordule (TV film) (1972)
    ****

    Cha, pobavil jsem se náramně. Už jen ten páně Hlinomazův král je skvělý, jakož i drsná loupežnická rota toužící po buchtičkách se šodó. On už Josef Lada v svých praštěných pohádkách obrací zažité pohádkové klišé, takže jeho emancipované princezny dobývají si své chotě. Takže pan Švandrlík pokračuje již v zažité tradici. A asi i čerpá z tradice podobných příběhů o zmužilých hrdinkách, jako to činí nejvetší krvák české kinematografie natočený v stejném roce.

    • 30.6.2018  18:40

    Připadá mi, že i v tom roce 1966 to už bylo trochu staromódní. Představitelka vdovy von Sturm přehrává jak ve filmu z let padesátých či čtyřicátých. Ale občasnou ba častou působivou atmosféru to má, a živá panenka je hrůzná dost.

    • 24.6.2018  13:12

    Na svou dobu film jistě drsný, když zde dokonce nechavají zemřít i děti. Nicméně , doba léta padesátá byla ještě natolik prudérní, aby ve filmu došlo k sexuálnímu násilí na zajatých ženách, což se dálo. Kupodivu, na to, že film je natočen nedlouho po válce, jsou i japonští vojáci popsáni individualizovaně, tedy ne jen jako masa krutých asiatů. Ten happy end je až příliš dobový, s tím se musí jeden smířit.

    • 19.6.2018  20:09

    V Německu měla ta všelijaká hnutí podporující reformu života moderního lidstva směrem k přirozenosti silnou pozici, první klub Freikörperkultur vznikl, tuším, již na sklonku 19. století. Takže není divu, že tento film propagující tělesnou kulturu, která má vyrovnat devastující vliv průmyslové společnosti, vznikl právě v Německu. Když vidím, že jednou z účinkujících byla Leni Riefenstahl, je mi jasné, že zde čerpala inspiraci k své Olympii. Ale tento film by zřejmě nacionálně socialistickou cenzurou neprošel. Nepodporuje jen atletiku, která vlastně vznikla jako branná výchova, ale i tanec, dokonce i černošský, divošský a extatický, a v případě soudobého německého takový, že by byl tento rázem zařazen mezi Entartete Kunst.

    • 9.6.2018  21:49
    Rituál jara (1963)
    ****

    Pašijové hry v autentickém amatérsky zapáleném podání vesničanů s vloženými dokumentárními přídavky, které zdůrazní protinásilný (ba protiválečný) a společensky rebelský rys Kristova příběhu.

    • 3.6.2018  09:02

    Dle názvu a roku vzniku čekal by našinec pomalu nějaké dobové porno. Ale on ten film je spíše sexuálně "kontrarevoluční", neb zde ta "revoluce" nevede ke štěstí a k osvobození, leč k prázdnotě a k znechucení. Nicméně, protože se děj odehrává v celkem uzavřené skupině "lepších lidí", snad to má být i kritika buržoazní společnosti, která sexuální revoluci chápe jako čirý hédonismus, tedy naprosto konzumeristicky, takže jim nepomůže ani orgonový akumulátor. Celkem je to film dobově trochu přeintelektualizovaný či snad spíše pseudointelektuálský.

<< předchozí 1 2 3 4 13 25 36 48
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace