fragre

fragre

Česko

31 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 13 24 36 47
    • 19.6.2018  20:09

    V Německu měla ta všelijaká hnutí podporující reformu života moderního lidstva směrem k přirozenosti silnou pozici, první klub Freikörperkultur vznikl, tuším, již na sklonku 19. století. Takže není divu, že tento film propagující tělesnou kulturu, která má vyrovnat devastující vliv průmyslové společnosti, vznikl právě v Německu. Když vidím, že jednou z účinkujících byla Leni Riefenstahl, je mi jasné, že zde čerpala inspiraci k své Olympii. Ale tento film by zřejmě nacionálně socialistickou cenzurou neprošel. Nepodporuje jen atletiku, která vlastně vznikla jako branná výchova, ale i tanec, dokonce i černošský, divošský a extatický, a v případě soudobého německého takový, že by byl tento rázem zařazen mezi Entartete Kunst.

    • 9.6.2018  21:49
    Rituál jara (1963)
    ****

    Pašijové hry v autentickém amatérsky zapáleném podání vesničanů s vloženými dokumentárními přídavky, které zdůrazní protinásilný (ba protiválečný) a společensky rebelský rys Kristova příběhu.

    • 3.6.2018  09:02

    Dle názvu a roku vzniku čekal by našinec pomalu nějaké dobové porno. Ale on ten film je spíše sexuálně "kontrarevoluční", neb zde ta "revoluce" nevede ke štěstí a k osvobození, leč k prázdnotě a k znechucení. Nicméně, protože se děj odehrává v celkem uzavřené skupině "lepších lidí", snad to má být i kritika buržoazní společnosti, která sexuální revoluci chápe jako čirý hédonismus, tedy naprosto konzumeristicky, takže jim nepomůže ani orgonový akumulátor. Celkem je to film dobově trochu přeintelektualizovaný či snad spíše pseudointelektuálský.

    • 27.5.2018  20:24
    Odysseova dobrodružství (TV seriál) (1968)
    ****

    Tak film byl natáčen na některých lokacích, které jsou ztotožňovány s těmi bájnými, a dokonce i reálie jsou realisticky přizpůsobeny té odhadováné době (cca 1250 př. n. l.). Tedy žádná blýskavá zbroj, přepychové oblečení a mohutné galéry jak v americké Troji. Film je to působivý, jen snad první díl a třetí díl jsou kapánek zdlouhavější. Kupodivu i trikové pasáže, zvláště Odysseova návštěva podsvětí, nevypadají vůbec zastarale či směšně. Ovšem, jestli nějaká žena vypadala jako pravá starořecká hrdinka či bohyně, tak je to Irene Papas. V roli Pénelopy je naprosto dokonalá.

    • 22.5.2018  20:56

    Zřejmě je (byla) kapitánská dcerka v Itálii populární román, když jej tam několikrát zpracovali. Stejně jako u mladšího a kapánek lepšího zpracování příjemně překvapí zvládnuté reálie. Jeden by málem uvěřil, že jde o ruský film. Zvláště to kozácké vojsko je pěkně divoká a drsná cháska. Na svou dobu hodně dobře zvládnutý dobrodružný film. On se Puškinovi vlastně povedl pomalu čistý western (tedy eastern). Jeho motiv, pohraniční pevnůstka čelící nájezdu barbarů, byla v Hollywoodu i jinde omleta do omrzení. Není to tak silné jako Gardový seržant, ale slabé čtyři hvězdičky si to zaslouží.

    • 20.5.2018  12:56
    Země hrůzy (1935)
    ****

    V mnohém dávám za pravdu hodnocení z klávesnice předhodnotitele Vančury. Taky mne mrzí až příliš volné vykrádání původního Haggardova románu. A i tu nejkrásnější ženu světa bych si představoval zásadně jinak. Ale v jedné věci s ním nesouhlasím, mě se totiž ty dobové triky líbí. Ty kašírované polární krajiny i podzemní prostory, jakož i papundeklová velkolepost toho Ztraceného království mají pro mne kouzlo. Stejně i fantaskní kostýmy a tajemné ohňové rituály vyštafírované tanci. To se k takové mírně pokleslé postarší dobrodružné literatuře hodí ideálně.

    • 13.5.2018  19:22

    Film je to pěkný, dobrodružný a, navzdory tomu, že je černobílý, i pěkně barvitý. A scéna setkání Stanleyho s Livingstonem je vyloženě dojemná. Jen je to typický Hollywood, takže s historickou realitou je silně na štíru. Zde cynický novinář Henry M. Stanley pod vlivem Livigstoneovým změní se v humanistu, který nakonec po jeho smrti (1873) pokračuje v jeho díle. To je bohužel jen pěkná pohádka. H. M. Stanley zůstal cynickým novinářem a lovcem senzací. Stačí si přečíst jeho dílo V nejtemnější Africe (vydal J. R. Vilímek v r. 1891), kde je popsána Stanleyho expedice na záchranu Emina paši. Vcelku chladnokrevně a cynicky tam vypočítává denní úmrtnost černošských nosičů. Jediným problémém tedy je počet, který je třeba najmout, aby tyto "přirozené zrtráty" neohrozily nesení nákladu.

    • 13.5.2018  17:34

    Revolverový hrdina, kung-fu bojovník a hypnotizér proti padouchovi se soukromou armádou, který si hraje na Césara. To tvůrci tohoto dílka s tou bizarností kapánek přehnali. Takový na svou dobu vcelku násilný miš-maš, který má asi být občas i vtipný, ale moc se mu to nedaří.

    • 9.5.2018  12:46
    Národní očista (TV film) (2018)
    *

    Nakonec mi nejpřínosnější připadaly příspěvky etologa Jana Zrzavého. Jinak je to další z těch "objevných dokumentů" dokazující, že největší peklo se rozpoutalo až po II. světové válce v ČSR. Zaujalo mne, že i tak známý případ Herty Kašparové zde byl zmíněn jen jakoby mimochodem a v zjednodušené až zkreslené podobě.

    • 8.5.2018  12:36

    Ve srovnání s mnohem skromněji vybavenou stejnojmennou inscenací z r. 1965 , připadá mi toto zpracování trochu slabší. Zvláště ta postava onoho lyrického zloděje je podána tak nedobově, že celý ten film sráží.

    • 8.5.2018  10:19
    O lyrickém zloději (TV film) (1965)
    ****

    Přes skromnou až spartánskou výpravu povedeně zfilmovaná Čakova povídka. Zde byl Felix le Breux lepší Václava Vosky, který trošínku přehrával, přece jen bych u adaptace Čapka očekával civilnější projev.

    • 6.5.2018  10:49

    Ona je půvabná mladá anglická (a na svou dobu) emancipovaná turistka, on je ztepilý řecký pastevec, který by hnedle mohl hrát Odyssea. K tomu slunce, voda, vzduch v řeckém létě. To zní jak námět na červenoknihovní příběh non plus ultra. Leč zdání klame. Je to příběh o náhodném setkání jedinců z tak odlišných kulrur, že i ta láska mezi nimi nemá naději přežít to léto, a oba to vědí, takže i ta letní nálada má zde stálý podtón melancholie.

    • 22.4.2018  17:08
    The Sea Wolf (1941)
    **

    Hezké dobové triky nezachrání celkově zbodanou adaptaci Londonova románu. Edward G. Robinson dokázal skvěle zahrát nechutné gangstery, ale na roli nietzschovského nadčlověka Vlka Larsena se už typově naprosto, ale opravdu naprosto nehodí.

    • 19.4.2018  19:29

    Zapomenutý? No, asi už žiji jinde, ale já dospíval v šedesátých, takže nejen foglarovky, ale i dobrodružné příběhy v sešitech edice Statečná srdce z nakladatelství Růže České Budějovice či dobové dětské časopisy byly plné páně Konečného ilustrací. Některé mám ještě schované.

    • 12.4.2018  08:02

    Ani náhodou nebudu objektivní, neb v jednom takovém skautském oddíle, který od září 1970 fungoval pod jinou hlavičkou (naštěstí ne pionýrskou, to bychom asi radši oddíl opravdu rozpustili) prožil několik nejlepších let svého života. Proto si ani náhodou nedovolím kritizovat ty skautské vůdce, kteří se zachovali "oportunisticky" a pokračovali v činnosti dále legálním způsobem. Ale jak bylo řečeno, pro ty oddíly, které neměly majetek byl přechod do "ilegality" jednodušší. A líbil se mi výběr pamětníků, že tam byli i lidé z malých měst, kde se nedalo skrýt či taktizovat jako v Praze. Jen mne trochu zaráží v oficiálním obsahu ta povinnost k Bohu. Zrovna český svojsíkovský skauting byl od začátku sekulární.

    • 8.4.2018  12:28

    Pro mne film blížící se v své kategorii dokonalosti, kdy si jeden říká, že takhle to mohlo být. Film drsný a barvitý, kde je Afrika ještě nezkrocená, barbarská, prostě žádný turistický safari kýč. Osudy Spekeho a Burtona, který mj. pro Evropu objevil i Kamasutru a pohádky Tisíce a jedné noci, jsou napínavější než dobrodružný román, lepší než všechny díly Tarzana dohromady. A vědecká konzultace mezi Burtonem a Livingstonem mne pobavila náramně.

    • 8.4.2018  08:15

    Kdysi viděno na rakouské TV, a tehdy to byl zážitek. Ale i po letech ten film neztratil úplně své kouzlo. Směs erotismu, poetiky, nostalgie a melancholie funguje stále.

    • 2.4.2018  21:57

    Pěkná postarší detektivka, tedy dbající více na proces vyšetřování než na akčnost. Zde je celá vedena v potutelném mírně ironickém duchu, aniž by to z ní dělalo komedii. Zvláště postava vedoucího kriminálního oddělení - čerstvě povýšeného a tedy překypujícího sebevědomím a aktivitou - pěkně děj koření a postrkuje. Předloha k tomuto filmu - román Mika Waltariho Hvězdy to řeknou - vyšla i česky.

    • 2.4.2018  12:24

    Architektura jako projev režimu. Zde tedy architektura, kde je člověk jen jejím doplňkem, někdy působícím až nepatřičně. Plány z (naštěstí neuskutečněné) budoucnosti, kde oficiální stavby vypadají jako megalomanská mauzolea. Působivě nasnímáno a doplněno originálními zvukovými nahrávkami z doby III. říše. Ale to není výhradním projevem nacismu, že produkuje nelidskou mrtvolnou architekturu.

    • 25.3.2018  19:36

    Jednotka Kanadské jízdní policie pátrá ve svěřeném ji okrese po nebezpečné bandě zlodějů kožišin, před kterou žádný poctivý trapper není si jist svým úlovkem ani svým životem. Hlavní hrdina Lucky zaviní při přestřekce s onou bandou svým nedbáním rozkazů smrt svého druha a je vyobcován z řad policie. Nepodlehne však beznaději a pátrá po bandě na vlastní pěst. Podaří se mu získat zpět ztracenou čest, uniformu a nakonec i milenou dívku? Vcelku standardní western ozvláštněný atraktivní přírodou a tím, že ona jednotka Kanadské jízdní policie zde ve volných chvílích muzicíruje a pěje. Zřejmě byla do filmu angažována nějaká dobová populární countra kapela.

    • 25.3.2018  19:27

    Zfilmovaná povídka amerického spisovatele Ambroise Bierce-ho s námětem z americké občanské války. Komorní protiválečný horor o jedinci v bezvýchodné situaci.

    • 18.3.2018  19:43
    Falstaff (1965)
    ****

    Nejsem znalec Shakespearových her, takže jsem se netrápil tím, jak moc je Orson Wells upravil či sesekal, jak moc uhnul od originálů. Takhle jsem viděl film, který hodně dobře míchá humor a bizarnost s tragédií, a to dokonce i v té opravdu skvěle natočené bitvě plné naturalistických detailů. Trochu mi vadila ta občasná divadelnost a snad až trochu moc patetický konec, ale to jsou drobnosti. Samotná postava Falstaffa je zahrána naprosto skvěle. Ale dovedl bych si v ní namísto Orsona Wellse představit i Jana Wericha. Škoda že ten nedostal příležitost natočit svého Falstaffa.

    • 7.3.2018  05:02

    Podobnost s osudy sv. Juana de la Cruz nelze přehlédnost. Duchovnost to má v byrokratickém aparátu nárokujícím si bezpodmínečnou poslušnost, kterou vydává za pokoru, vždy těžké. Od sestry Juany Inéz bych si rád něco přečetl.

    • 27.2.2018  09:48
    Massacre (1934)
    ****

    Provedení je dobové, přitom vůbec ne špatné, ale co se scénáře týče, je to velké překvapení. Podobný příběh čekal by jeden v jednom z revizionistických westernů let šedesátých, a je škoda, že nikdo nezkusil v té době nějaký remake. A kupodivu funguje i zasazení westernového příběhu do tehdejší současnosti, kdy ve vypjatých chvílích nahrazují tradiční oře automobily. Ten film svým sociálním a emancipačním aspektem předběhl svou dobu.

    • 19.2.2018  10:15

    Jak i odtažité intelektuálské téma lze podat s vtipem, humorem a přístupně široké veřejnosti. Moc pěkné dobové záběry z koupaliště s dobovými nymfami.

    • 18.2.2018  18:45

    Zápletka není nikterak originální. Hlavní hrdina zaplete se nechtíc do války různých gangů o legendární staročínský poklad. Což je okořeněno honičkami, přestřelkami, kráskami v ohrožení, fatálními ženami, exotickým prostředím a blízkostí rudé Číny. Ale zpracování je svižné, kupodivu vůbec nemá tu provinciální pachuť, jakou dobové německé variace na dobrodružné filmy z USA či GB namnoze mají. Občas to připomínalo Indianu Jonese. Škoda jen, že film jsem viděl v bídné kvalitě.

    • 11.2.2018  19:32

    Poklesle romantický šlak rodokapsového druhu. Bohužel, zdejší mistr tisíce tváří je dost břídil, jeho masky by snad měly úspěch na maškarním bále či při masopustu, ale jako maskování rafinovaného zločince naprosto selhávají. Takový lapsus nezachrání ani půvaby Karin Dor. Ve srovnáná s tímto působí dobové čs. detektivky jako těžce realistická dramata.

    • 4.2.2018  20:20

    Důkaz dobové vyčerpanosti žánru pirátského filmu. Nuda, směšnost a trapnost.

    • 28.1.2018  20:03
    Býk (2001)
    *****

    Kdysi jsem viděl Leninovu fotku z konce jeho života, kdy mu již příjice zcela zpustošila mozek, na níž má šílené oči. A toto je film o počátku cesty k tomu konci. Jaký to kontrast toho až rajského prostředí zámečku a parku kol něj a té fyzické nemohoucnosti diktátora a i soumraku jeho mysli. Ale ta úpornost když vykřikuje: "Sam, sam".

    • 21.1.2018  13:46

    Mohl by ten příběh končit větou: " I seděli tu oba dorostlí, a přece děti, děti srdcem", jako jiná pohádka o dětské lásce, která protivenství překonává. Je to pohádka americká, je tedy "On the Road" a přeze všechnu drsnost prostředí sentimentální. Ale jinak je to příběh pohádkový stejně jako jako třeba Zlatovláska, takže je nutno odpustit mu všechny logické chyby a všechny nepravděpodobnosti. Pohádky mají přece vlastní logiku. Děti zde hrají skvěle.

<< předchozí 1 2 3 4 13 24 36 47
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace