Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Akční
  • Komedie
  • Drama
  • Sci-Fi
  • Animovaný

Oblíbené filmy (10)

Vykoupení z věznice Shawshank

Vykoupení z věznice Shawshank (1994)

|| R || Warner Bros. / Castle Rock || Rozpočet: $25 mil. || USA: $28 341 469 - ČR: 1 717 340 Kč - Celkem: $73 300 000 || Co napsat k filmu, který každý dávno zná a pokud ne, nemá na tomto webu co dělat. Tak třeba to, proč je to vlastně jeden z opravdu nejlepších filmů všech dob (sám ho mám zde na 1. místě). Využil jsem příležitosti nedávného 4K remasteru, abych si tuto klasiku říznul poprvé v originále. Výsledek? Emociální masakr, který vidět poprvé v životě, v závěru by mě totálně rozsekal. Nicméně brečel jsem alespoň smíchy (Alexander Dumb-Ass), až jsem scény musel přetáčet. Co jsem si však (konečně) uvědomil je, jak je Shawshank "nutričně" bohatý klenot, kde má každá replika, objekt, událost, rozhodnutí své pevné místo ve scénáři a všechno vede k nějakému, epickému vyvrcholení. Je tu taková kupa linek (Anyho rozuzlení "vraždy", Ředitel a bible, Red a ztráta naděje, Brooks...), které by ostatním filmů bohatě postačili k trilogii, a díky kterým je divák dosyta napapán. Ačkoliv jsem film viděl milionkrát už od dětství (pro mě je to už dávno nostalgická pohádka), vždycky zapomenu nějakou scénu, a tak jsem "překvapen", jak se k onomu známému zvratu s útěkem Andyho dopracujeme. Podobných geniálních zápletek je tu víc a mě nezbývá než závidět divákům, kteří měli tu čest Shawshank vidět v kinech jako první. Velkou novinkou pro mě bylo originální znění. Zde ovšem musí konstatovat, že ho český dabing válcuje a není to jen tím, že jsem ho znám nazpaměť. Duo Dlouhý-Molčík jsou legendy sami o sobě (jako Filipovský) a každému dialogu dodávají další emociální hodnotu (viz voice over Brookse, kterého nadaboval vzhledově dost podobný Jiří Hálek) nebo pychlavé nadávky (pořád něco s řití) a vtipy (s výjimkou Alexandra "Doumá"). Ostatně už "bonusová" scéna s Brooksem za mřížemi dokazuje, jak je zdánlivě zbytečná scéna pevně spjata s celým filmem a vlastně jednou z nejikoničtějších scén vůbec, a to právě díky zvučnému dabingu. Takových scén je tu každá druhá, jelikož díky Deakinsově kameře je co záběr, to umělecký obraz. No a s Newmanovou hudbou co písnička, to slzička na krajíčku. U tria Darabont-King-Newman nikdy nepochopím, jak mohli šlápnou 2x do stejné řeky a natočit témeticky dva podobné filmy a každý z nich opět klasika (a taky mi někdo vysvětlete, proč jsou nejlidštější filmy z prostředí věznic a psychiatrických léčeben). Můžeme jim jen děkovat. Důkazem budiž, že mám po miliontém prvním zhlednutí šílené nutkání si pustit Shawshank po milionté druhé. Nebo si počkám na 8K 3D VR speciální edici. Důvod se vždycky najde. "Doufám". 100%.

Temný rytíř

Temný rytíř (2008)

|| PG-13 || Warner bros. || Rozpočet: $185 mil. || USA: $534 858 444 - ČR: 19 459 984 Kč - Celkem: $1 004 558 444 || Takhle precizní přístup ke komiksové látce tu nikdy nebyl a znovu nikdy nebude. Nolan překonal sám sebe, aby natočil nejkultovnější batmanův film, který nikdy nezestárne. Jak by taky mohl, když má po ruce úchvatnou kameru, 30 minut IMAX záběrů, znovu epický Zimmerův soundtrack, Heatha Ledgera a minimum počítačových efektů. Na každé scéně jsou vidět peníze a cit, neustále se šlape na plyn, a to i v dialozích, které střídá akce korunovaná nezapomenutelnou noční honičkou centrem Gothamu (podmanivého Chicaga) a spoustou dalších. Nolan znovu dokazuje, že je jedním z nejdynamičtějších vypravěčů své doby a díky tomu je celý 2,5h film jako skvěle sestříhaný trailer. Téma předešlého dílu, že je Batman spíše symbol než opravdový hrdina (natož superhrdina), jde více do hloubky, a tak Bruce Wayne bojuje hlavně sám se sebou než se samotným Jokerem. Ten si je toho moc dobře vědom a soustředí veškeré snažení, aby srazil Batmana na zem stejně jako Harveyho Denta a s nimi celý Gotham. Tady je moc dobře vidět, proč je Joker jeden z nejlepší padouchů všech dob, který se dá aplikovat na jakoukoliv dobu. Jeho plán je dotažený do nejmenší drobnosti (i když sám říká, že improvizuje), přesně ví, jak bude jeho protějšek jednat a díky tomu je vždy o několik kroků napřed, aby sám doplatil na podceňování dobrých občanů města. Aaron Eckhart si tu bez pochyb střihl nejlepší roli v kariéře, no a o samotném Ledgerovi bylo napsáno víc než dost. Meggie Gyllenhaal byla skvělý castingový change a Oldman dostává konečně víc prostoru. Nolan dosáhl komiksového vrcholu během 2 filmů. 100%.

Harry Potter a vězeň z Azkabanu

Harry Potter a vězeň z Azkabanu (2004)

|| PG || Warner Bros. || Rozpočet: $130 mil. || USA: $249 975 996 - ČR: 62 017 700 Kč - Celkem: $796 220 796 || Bez pochyby nejlepší díl série a není to zásluho pouze temnějšího pojetí a odklonu od pohádek. Dobře, že si Cuarón prosadil výrazné změny ve vizuálu, kulis, kameře a stylu vyprávění. Trojka je našlapaná od úvodní scény (se ruční kamerou) přes jednu legendárnější scénu za druhou, po originálně ztvárněné závěrečné titulky. Od HP2 se zkrátila stopáž o 20 minut a nemám pocit, že by tomu něco chybělo. Rychlé přechody ze scény na scénu dodávají příběhu zběsilou dynamiku a vizuální poutavost skrze zvukové střihy (křik přecházející na troubení vlaku) po plynulé přechody a dlouhé jízdy (průlet hodinovou věží, zrcadlem). Famfrpál se zkrátí jen na to nejnutnější, a nesledujeme celý zápas. Každý díl totiž zbytečně natahuje. Od prvního zhlédnutí pochybuju, zdali je HP3 pro 12leté děti. Scéna ve vlaku, Chroptící chýše, Temný les jsou jako vystřižené z hororu včetně práce s napětím (zamrzání jezera), lekačky (Ron zatáhnutý vlkem do chýše) a postavy (mozkomor ve vlaku je síla) a scéna Expecto Patronum vyvolává mrzení v zádech. Harry dospěl a přiblížil se k temné stránce kouzelnického světa a jeho spojení s Voldemortem. Jeho fyzická absence je v tomto díle zvláštní, ale funkční. Mýty o Siriusi Blackovi nás i Harryho drží dostatečně v nevědomosti, aby se v půlce role obrátila a stále nebyl všemu konec. Cestování v čase je neuvěřitelně zábavné, a tak akorát šetrné, aby nevznikaly logické nesrovnalosti. Rád zpětně odhaluji detaily. Oldman i Thewlis jsou správné volby a Gambon pro mě bude navždy ten Brumbál. Bradavice se proměnily na středoškolskou kolej, kde studenti nejsou jen malí usmrkanci, ale děcka, se kterýma mlátí puberta. Williams zde složil nejlepší soundtrack série odkazující na Skotskou kulturu, díky které má třetí díl neskutečnou halloweenskou a vánoční atmosféru, kterou si chci připomínat dokola. Trojka je nejen nejlepší díl, ale i jedna z nejlepších fantasy „pohádek“ vůbec! 100%.

Spider-Man 2

Spider-Man 2 (2004)

|| PG-13 || Sony || Rozpočet: $200 mil. || USA: $373 585 825 - ČR: 21 398 425 Kč - Celkem: $783 766 341 || Jednoznačně nejlepší Spider-Man vůbec a nejlepší klasický komiksový blockbuster vůbec! Důkaz, že zábava pro široké publikum může být inteligentní, promyšlená se skoro oscarovou kamerou. Teď už vím, že oba díly (třetí tak na hraně) nejsou o záporácích, ale o vnitřním boji priorit a tužeb Petera Parkera a Spidermana. Kdykoliv Peter dostane, po čem touží, Spiderman ztrácí schopnosti. Jakmile je to naopak, Peter ztrácí svou lásku a žije jako chudák. Je to nádherný kontrast v porovnání s Brucem Waynem, který je aspoň boháč. Naopak Peter jako Spiderman, 10x silnější než Batman, nemá skoro nic. Peterovy starosti částěčně končí s odhalením identity před M.J., Harrym a lidmi ve vlaku. Nicméně stále zůstává jeho největší superschopností a zároveň slabinou láska k M.J. Alfred Molina stejně jako Dafoe je dost netradiční volbou, ale nelze mu upřít pořádnou dávku charakteru. Oba jsou především dobří herci, kteří vynikají ve svých lidských podobách, než jen hromada svalů či železa. Opět vychvaluju exelentní Raimiho režii, kterou ale nyní překonává kameraman Bill Pope (Matrix). Tenhle člově by měl točit všechny komiksovky a akční bijáky, protože, co scéna, to umění. Záběr, co záběr naprostá kultovka. Scéna na operačním sále je solidní (zvukový) nervák. Efektů samozřejmě přibylo, ale opět je většina scén jen částečné CGI v kombinaci se skutečnými kulisami (nadzemka, banka, kavárna). Vesměs jsou tu jen CGI panďuláci, zbytek (výbuchy, oheň, lítající auta) jsou skutečné. To vše natočené s maximálním použitím reálného osvětlení a absolutnímu vyhýbání se přepálených filtrů, green screen a umělých reflektorů. Díky tomu má každá scéna good feeling a pomalu, spíš vůbec nestárne. Sam Raimi stejně jako Nolan předčasně natočil vrchol trilogie a vlastně i žánru jako takového, který se těžko překonává. Někteří brečí u Zelené míle, já u Spider-Mana 2. A to jako jediný díl nekončí pohřbem. PS: Soundtrack je zase pecka! 100%.

Joker

Joker (2019)

|| R || Warner bros. || Rozpočet: $55 mil. || USA: $333 985 454 - ČR: 84 606 709 Kč - Celkem: $1 066 685 454 || Čekání na nejlepší film roku 2019 je u konce. Todd Phillips a Joaquin Phoenix (a Scorsese) nám naservírovali to, po čem jsme od Temného rytíře toužili. Temnou depresivní eRkovou "komiksovku" s Jokerem. Ono právě napojení na DC komiks by mohlo být i zbytečné. Stále se nemohu rozhodnout, zdali ho hodnotit jako DC nebo jako psycho-drama. Avšak kdo uvidí film až do konce, pochopí proč je důležité ho brát jako DC komiks. Phoenix předvádí nejlepší výkon ve své kariéře a dokazuje nám, že na tom dlouho dřel. Celý příběh se točí jen kolem něj a ostatní jsou vlastně jen "přihrávači" v jeho temném životě k jeho zešílení ("All I have are negative thoughts."). DCčko nám znovu dokazuje, že si umí vybírat i skvělé skladatele, kteří složí zapamatovatelnou hudbu, která dokonale prokreslí atmosféru. Islandská Hildur Guðnadóttir se v tomto roce znovu předvedla a důstojně zaujala místo po zesnulém Johanu Johansonovi (Sicario, Příchozí). Kdo viděl Černobyl, hned ji zaregistruje. Ostatně s ním Joker mnoho sdílí. Dramatický oblouk, intimnost, schnilou společnost, násilí, šok, hořký závěr a autora původně komedií. Kamera dokonale zachycuje New Yo...ehm...Gotham, aniž by si musela vypomáhat CGI vylepšením (samozřejmě, že je NY upraven), ale decentně a vy věříte, že to místo existuje. SPOILERY. Jak nám naznačil Ledger v TDK, že se s Batmanem propojují ("You complete me."), tak zde nám to dává mnohem větší význam. Thomas a Bruce Waynovi (včetně De Nira a Beetz) tu sice mají malé role, ale zato zatraceně důležité pro pochopení proměny Jokera. Navíc každá vražda má opodstatnění. To mnoho záporáků říct nemůže a střílí jen, aby se vědělo, že je zlý. Závěrečná scéna oslavy násilí a zrodu Batmana je slušným mindfuckem a pominuli origin z komiksu, pak dává naprosto logický smysl. Je to ten impulz, o kterém Joker mnohokrát mluvil (ve všek filmech) a záminkou ke vzniku hrdiny, který město spasí (je to ten "vtip" v poslední scéně). Joker je filmem, který nepotřebujeme, ale zasloužíme si ho. Buďme rádi za odvážné nápady a ještě odvážnější šikovné tvůrce. Není důvod si šetřit plné hodnocení, když už letos nic lepšího nedostaneme. 100%.

Nebezpečná rychlost

Nebezpečná rychlost (1994)

|| R || 20th Century Fox || Rozpočet: $30 mil. || USA: $121 248 145 - ČR: 5 341 513 Kč - Celkem: $350 448 145 || "Autobus, který nemůže zpomalit pod 50mph, protože by vybuchl. A hrome!" Jak je možné, že z tak laciného námětu, vylezl tak dokonalý film?! Slovem laciným myslím naprosto jednoduchý, prosťučký nápad, který nevznikne po víkendovém teambuildingu party scénáristů, ale zrodí se v hlavě u pátého piva nebo na ranní toaletě. Kumšt je z něj upéct neskutečně našlapanou, nezastavitelnou jízdu, která ani po padesáté nenudí, a ke všemu inspirovala celé generacé tvůrů od filmů až po hry. Už zdejší úvodní scéna s výbušninou ve výtahu je něco, co by 8/10 dnešním akčňákům vystačilo jako finále. Ale ne, Nebezpečná rychlost se teprve rozjíždí, představuje sakra zajímavé a dobře obsazené hrdiny a na ploše necelých 2h (i s titulky!!!) servíruje X dalších geniálních nápadů, které by opět jednotlivě postačily většině současným filmům. Reeves tu se svým Jackem navazuje na roli z Bodu zlomu (oba jsou od FBI) a asi nikdo si už nedokáže v této roli představit někoho jiného. Totéž i Bullock, kterou sice nijak zvlášť nemusím, ale její role je správně drzá a temperamentní. Pak taky Daniels, který i na malé ploše dokáže zaujmout jako "ten chytrej" a nesmím zapomenout na skvělého Hoppera, jehož fikaný padouch vždy o několik kroků dopředu na podobně omezeném prostoru jako Daniels zvládá šlapat na paty ústřední dvojici Reeves/Bullock. Aneb přísloví "dobrý film poznáš podle dobrého padoucha" málokdy platí úderněji jako tady. Taky obdivuju jak jsou dialogy nahláškované, přitom ani nahláškované (sebeparodické) být nechtějí. Jenomže ani všichni tito skvělí herci a geniální námět by nebyli nic bez Jana de Bonta, který se svými zkušenosti s filmovou kamerou dokázal v půlce 90. let vykouzlit dechberoucí podívanou s praktickými efekty, která strčí do kapsy daleko dražší akčňáky i jeho vlastní Twister a šlape na paty třeba takovému T2. Díky jeho adrenalinové režii se mi svírá zadek i ve scénách, kde autobus prostě zatáčí doleva, nic víc. Když pak scénář vrší jeden Murphyho zákon za druhým včetně aburdních scén (žena s plechovky, skok, nastupování do autobusu podvozkem, metro), nestačím se divit, smát nebo brečet radostí. Když ten autobus pak vybuchne, vždycky mě to skoro dojme, jenomže to by Nebezpečná rychlost nesměla pokračovat "bonusovou scénou" s vlakovou soupravou metra, která nemůže zastavit, protože ji někdo odpálil brzdy. Suma sumarum jsou tu 3 obří akční scény a vlastně nic víc, přesto film dokáže odvyprávět vše potřebné včetně povinné milostné linky. Já se vlastně ani nedivím, že u tragické dvojky museli sáhnout po nezastavitelné lodi, když jim jednička vše vyfoukla. Toto je dokonalý studijní materiál pro všechny scénáristy, kteří přemýšlí na psaním ryze akčního filmu. A já blbec na závěr málem zapomněl vychválit skvěle pasující soundtrack, bez kterého si film taky nedokážu předsavit. Přitom si vystačí prakticky s jediným, avšak nezapomenutelným hudebním motivem. Tohle je prostě francouzská akční klasika, jak má být. "Hlavně proboha nedělejte remake! Tohle nikdy nepřekonáte, hollywoodští sráči!" 100%.