Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Akční
  • Drama
  • Krimi
  • Animovaný

Recenze (673)

plakát

Příběh policajta (1993) 

Předchozí Jackieho (a Sammovo) drama Heart of dragon v kinech propadlo a Jackie prohlásil, že takto ho jeho fanoušci nechtějí vidět. Proto se mu moc nechtělo, když producenti Golden Harvest přišli o pár let později s dramatem na základě skutečných událostí o únosu bohatého developera. V kinech ale zrovna byla drsnější akční dramata žádaná po mega úspěchu Lepšího zítřku a tak se Jackie nechal umluvit. Crime story je opravdu akční kriminálka bez špetky humoru. Spíše než Jackieho pěsti a kopy zde hovoří jeho zbraň. Pokud na ně dojde, tak je to úspornější, než obvykle. Film má tři větší akční scény. Úvodní únos a pronásledování únosců, kde najdeme pár zajímavých automobilových stuntů. Pak je tu přestřelka mezi policií a gangstery a Jackieho pronásledování šéfa gangsterů. Zde dostane Jackie na chvíli prostor i na svou akrobacii a klasické bitkaření. Na závěr je explozivní finále, kde se zase vyřádili pyrotechnici. Příběh samotný má vyvážené tempo (tzn. není překotný jak je občas zvykem v hk filmech ale ani nemá uspávací tempo), herci, včetně Jackieho, jsou výborní a za mě je to jeden z nejlepších Jackieho filmů. Minimálně mezi jeho dramatickými rolemi. Režie byla svěřena Kirku Wongovi, který předtím natočil několik kriminálek  a zde dodal to co od něj bylo požadováno.

plakát

Městský lovec (1993) 

City hunter není ani tak film Jackieho Chana, ale spíše Jing Wonga. To znamená totálně šílená komedie, která nezná míru a hází na vás jednu šílenost za druhou a zkuší jestli se budete bavit, nebo ne. Jing Wong je nejznámější pro jeho komedie se Stephenem Chowem a sérii God of gamblers. Zde můžete vidět jeho nezaměnitelný styl. Jackie natočil City huntera převážně pro Japonský trh, kde byla tato postava velmi populární. Předlohu neznám, ale nemyslím si, že by byla až zas tak šílená. Příběh samotný je variace na Smrtonosnou past na moři. Únosci se zmocní lodi a chtějí okrást bohaté cestující, jenže na lodi je City hunter, jeho asistentka, která je do něj zamilovaná, japonská dívka, po které Jackie pátrá, aby jí mohl dopravit k otci. Plus několik dalších barvitých postav. Následuje chaos, komedie a i nějaká ta akce, která je spíše jak z kreslených gronesek, než z filmů Jackieho Chana. Nejpamětnější je, když Jackie v bitce kopíruje Bruce Lee jehož film je promítán na plátně. Vím, že tento styl není pro každého, ale mě City Hunter neskutečně baví. Dokonce ani Jackie není fandou tohoto filmu a párkrát se o něm a jeho režisérovi údajně nepěkně vyjádřil. Jing Wong mu to vrátil ve filmu High Risk, kde Jet Li dělá bodyguarda a dabléra razmazlené hvězdě, která je inspirována Jackiem.

plakát

Police Story 3 (1992) 

V 90. letech Jackie změnil přístup k natáčení svých filmů. Místo kontroly nad většinou aspektů natáčení (od scénáře, režie a akční choreografie) předal otěže a svěřil se do rukou různých tvůrců. Režii třetího dílu Police story dostal na starosti Jackieho kamarád, kaskadér a akční choreograf Stanley Tong. Spolu natočili dalších šest filmů (i když je Jackie v některých jen ve vedlejší roli, jako třeba ve spin-offu s Michelle Yeoh). Stanley Tong přinesl do série výrazné změny. Předchozí díly se soustředili na jednu zápletku, kterou rozvíjeli, vycházely z ní komediální i akční scény (např. Jackie hlídá svědkyni v jedničce, a nebo padouši z prvního dílu obtěžují Jackieho ve dvojce). Trojka rozvíjí úvodní zápletku do komplexnějšího příběhu a kde se mění lokace. Jackie se vydává v utajení infiltrovat drogový gang, který působí jak na pevninské Číně, tak i v Hongkongu. Jsou tu pořád staří známí z předchozích dílů, včetně přítelkyně se kterou se Jackie zase snaží nerozejít, ale přibyla nová postava kterou hraje Michelle Yeoh. Ta hraje Jackieho čínský protějšek. Jackie pomůže na útěku drogovému bosovi a když se ocitnou v Jackieho údajné rodné vesnici, tak se k nim přidá i Michelle, která předstírá, že je Jackieho sestra. Společně cestují do Hongkongu, kde infiltrují drogový gang. Akce v třetí Police story je něco jiného, než jsme zvyklí z předchozích Jackieho filmů. Není zde žádná dlouhá bitka s důmyslnou choreografií. Ano, jsou zde bitky, jsou kratší a kouká se na ně dobře (úvodní ve výcvikovém táboře čínské armády, v restauraci s policií, kde se zapojí i Michelle Yeoh), ale ve třetím díle najdeme i jednu explozivní přestřelku, která by se neztratila ani v Komandu nebo ve druhém Rambovi. Legendární je i závěrečná akční scéna s několika divokými kaskadérskými kousky. Ať už je to Jackie zavěšený pod vrtulníkem, nebo skok na motorce na jedoucí vlak v podání Michelle Yeoh. Třetí Police story se narativní strukturou, tempem vyprácvění i akčními scénami blíží spíše svým americkým akčním protějškům. Stanley Tong natočil moderní akční film, který je nejpřístupnější západnímu mainstreamovému divákovi asi nejvíce ze všech Jackieho předchozích filmů a i přesto je pořád věrný hongkongské tradici akčních scén a humoru. Chemie mezi Michelle Yeoh a Jackiem funguje bezvadně a ve výsledku je třetí Police Story důstojným pokračováním této velekvalitní Jackieho akční trilogie.

plakát

Dračí dvojčata (1992) 

Film Twin dragons byl natočen jako fundraiser pro hong kongské režisérské odbory. To se to točí, když členem odborů je i Jackie Chan. Lepší by byli snad už jen dva Chanové. Takže tady máme dvojčata rozdělená při narození. Z jednoho se stane drsňák, co umí kung-fu a druhý je hudební dirigent. Ten drsnější se zaplete s kriminálníky, kteří po něm chtějí protislužbu za to, že se s nimi porval kvůli kamarádově (rádoby) přítelkyni. Když ten druhý přijede do Hongkongu dirigovat koncert a možná se oženit, tak začne komedie plná záměmy identit. Na záměnách identity závisí nejen většina humoru, ale i akční scény. Twin dragons jsou především komedie a jedna z nejzábavnějších v Jackieho filmografii. Akce není tolik. Jedna fajn bitka na začátku, jedna explozivnější akční scéna s přestřelkami a destruktivní automobilovou honičkou uprostřed a monumentální finále, kdy se bratři postaví celému gangu. Pokud jste viděli více Jackieho předchozích filmů, tak si okamžitě všimnete, že je něco jinak. Začíná to už výrazným color gradingem (sytější a výraznější barvy), tempem vyprávění, délkou záběrů, pozicí, úhlem a pohybem kamery a končí to způsobem snímání akce. Jackie rád nechává kameru staticky snímat probíhající akci a blíže se dostává jen detailech a spíše než pohyb kamery je preferován střih. Tady se kamera během souboje pohybuje, občas se dostává až na tělo a občas je v nepřirozeném úhlu a ze spoda. Mám Jackieho klasický styl rád, ale tento styl se mi také líbí. Je dynamický a vůbec, je takový modernější a dokázazal by zakrýt nedostatky v choreografii a umění protagonistů, za předpokladu že se použije správně. Jenže tady máme Jackieho a ten ví co dělá a tak to vypadá opravdu parádně. Nejvíce to vynikne v dlouhém finále. Parádní choreografie s mistrovskými kaskadérskými kousky, prokládané komedií a celé je to přehledně a dynamicky nasnímané. Jeden z vrcholů Jackieho kinematografie. Tím se dostáváme k důvodu proč to vypadá jinak. Režii filmu si rozdělili dvě legendy, Tsui Hark a Ringo Lam. Oba si údajně rozdělili dvojčata, takže Lam točil scény s drsnějším dvojčetem a Hark s dirigentem. Lam zase měl na starost honičky, přestřelky a Hark bitky. Ve vedlejších rolích se objeví většina režisérské elity té doby, ale přiznám se, že kromě těch profláklých tváří jsem jich moc nepoznal. Navíc někteří byli ve verzi pro západní trh vystřižení (John Woo). Pokud o ně nechcete přijít, tak se podívejte na hongkongskou verzi (není nijak vzácná). Poznáte jí  tak, že je tam v půlce hudební číslo s Maggie Cheung.

plakát

Božská relikvie 2 (1991) 

A jdeme na to podruhé, podle stejné šablony, akorát je to větší, komediálnější a akčnější. Útěk před domorodým kmenem (tentokrát jihoamerickým ?!?) je spektakulárnější, automobilová honička (Jackie na motorce) je divočejší, bezohlednější ke kaskédérům s fantastickým závěrečným stuntem. Komedie je vtipnější. Jackie je spárován s dvěmi dívkami (později se přidá ještě jedna Japonka), které se vzájemně nemusí a Jackie stihne jednu rozlobit při večeři v hotelu. Do toho vpadnou padouši kteří chtějí ukrást klíč. To co následuje je asi to nejvtipnější v Jackieho filmech. No a pak je tady finále v bukru se spoustou bitek, komedie a jedním obřím ventilátorem. Jo, a také jsou zde nacisté a nacistické zlato. Klasika, kterou mám radši než jedničku. Jackie se po neúspěchu svého předchozího filmu Miracles vrátil k sérii se kterou slavil úspěch a nic neponechal náhodě. Akce i komedie je vypulírovaná téměř k dokonalosti, Jackieho stunt tým dostal zabrat a vyplatilo se.

plakát

Zajatec (1990) 

Island of Fire je zajímavý film. Jackie, Sammo a Andy Lau si zde zahráli jen kvůli jejich přátelství s Jimmy Wang Yuem, který zde má jen vedlejší roli respektováného (a potetovaného) staršího kriminálníka. Island of Fire je seriozní vězeňské drama. Příběh se točí kolem policisty v přestrojení, který je umístěn do vězení, aby vyšetřil případ údajně popravených kriminálníků, které někdo napojený na vězení využívá jako nájemné vrahy. Sammo hraje vězně, který neustále utíká, aby viděl svého syna, Jackie se dostane do vězení, když nešťasnou náhodou zabije gangstera, jehož bratr je Andy Lau. Jackie zde je evidentně jen aby předvedl něco ze svého umění, ale všechny jeho bitky jsou krátké a jen takový slabší průměr. Na závěr je tady i jedna přestřelka, ale nic co by vybočovalo z žánrového hongkongského průměru. Film se soustředí spíše na postavy a jejich osudy ve vězeňském prostředí. Postavy jsou celkem zajímavé a příběh je povedený, problém je, že děj chvátá zběsile kupředu. Téměř zde není moment, kdy by si postavy jen povídali, kdy by se dělo něco, co by trochu polidštilo jednotlivé postavy, kterým tak chybí větší hloubka. Chápete sice jejich motivace, ale zároveň vidíte, že něco chybí. Jedním z důvodů by mohla být i prezentovaná 96ti minutová verze filmu. Originální verze má přes dvě hodiny a podle toho co jsem dohledal je z ní vystřiženo vše, co neposouvá děj. Všichni přítomní mají ve filmografii i horší filmy, ale pokud nekompletujete Jackieho filmografii, tak to můžete s klidem vynechat. Smutné je, že ani akční scény nemusíte dohánět. Na druhou stranu je to snesitelné a letos by údajně měla vyjít i originální verze, které možná dám šanci.

plakát

Kantonský kmotr (1989) 

Film, který u Jackieho publika příliš nezabodoval a já se vlastně ani nedivím. Miracles je gangsterská komedie jak vystřižená z hollywoodské produkce 40. a 50.let. Aby také ne, když je to remake Hollywoodské komedie Podsvětí ve fraku. Jackie se na začátku zaplete do války dvou gangů a když ho umírající šéf jednoho z nich nedopatřením jmenuje svým nástupcem, tak se Jackkie stává mafiánským bosem. Od té doby se musí potýkat jak s opozicí ve svém gangu, tak i s konkurenčním gangem. Vše se zamotá, když se rozhodne pomoci ženě, která mu každý den prodává růži pro štěstí. To rozpoutá komediální smršť plnou záměn identit, odvádění pozornosti a únosů. Tento film se odlišuje nejen od Jackieho typické produkce, ale i od typické hongkongské produkce. Pryč je ďábelské tempo vyprávění, záběry trvají delší dobu a kamera sleduje postavy i skrz několik místností a skončí záběrem na dvě postavy na pozadí hong kongského zálivu a je zde i hudební číslo. Vypadá to epicky, vypadá to draze a je vidět, že Jackie se chtěl předvést i jako filmař. Akčních sccén tu není tolik, ale každá z nich je fenomenální a je vidět, že Jackie si nechal záležet na všech aspektech filmu. Jackie se předvede v bitce v restauraci, kde po něm konkurenční boss chce podíl v jeho podniku, ale hlavně v akrobatickém finále v továrně na provazy. To je jedna z nejlepších a nejoriginálnějších bitek Jackieho kariéry. Přestože má Miracles přes dvě hodiny, tak mi nepřišlo, že by někdy opadlo tempo vyprávění. Je to něco jiného, než Jackieho standart, ale já to mám hodně rád. Film ale finančně neuspěl a tak se Jackie vrátil k tomu v čem ho jeho fanoušci měli nejraději, ale mě definitivně přesvědčil o svém filmařském talentu. Škoda, že Jackie v 90. letech téměř přestal režírovat své filmy.

plakát

Police Story 2 (1988) 

Druhá Police Story je trochu ve stínu prvního dílu. Možná neprávem. Jackie podstatně zvážněl, přidal důraz na dějovou linku a akční scény dávkuje o něco střídměji. Přidal také na stopáži (viděl jsem dvouhodinovou verzi), takže se lehce mohlo stát, že by film mohl mít pomalejší tempo. Naštěstí se tomu tak nestalo. Film příjemně odsýpá. Jackie musí bojovat ze záporáky z jedničky, kteří mu obstarají většinu zábavy v prvních dvou třetinách filmu. Mezitím se děj soustředí na vyšetřování vyděračů, což vyvrcholí v expolozivním finále. Dvojka Police story má dvě velké akční scény (v parku a závěr), plus několik menších. Nutno říct, že jsou naprosto geniální. Jackie v prvních dvou Police Story vytáhl to nejlepší, co v něm vězí a vytvořil tak nesmrtelnou legendu.

plakát

Navěky drakem (1988) 

Dragons forever je film, ve kterém se Jackie sešel se Samem Hungem a Yuenem Biaem. I když je Jackie hlavní postava, tak oba jeho přátelé zde mají poměrně velké role. Jackie hraje právníka tak trochu bez skrupulí, který pracuje pro záporáka. Ten se se soudí s majitelkou rybníka kvůli vypouštěným chemikáliím. Jackie najme Sama, aby jí svedl a Yuena, aby jí dal odposlouchávání do bytu. K tomu se Jackie zamiluje do její neteře. Dragons forever je spíše komedie, možná i romantická. Akce je spíše tak nějak navíc. Třeba úvodní Jackieho bitka by tam být nemusela, i když je pěkná s rychlou a údernou choreografií. To samé se dá říct i o bitce v restauraci. Zůstalo by tak jen kočkování mezí Yuenem a Sammem a hlavně finální bitka v továrně, kde se Jackie opět utká s Bennie Jetem Urqidezem (s hodně creepy makeupem). Je to fajn a trochu to zvedá dojem z jinak průměrné akční komedie (s fajn bitkami, plus Yuen tu má pár pěkných momentů). Dragons forever je stylem spíše typičtějším Sammovým filmem, i když Jackie má hlavní roli.

plakát

Projekt A 2 (1987) 

V pokračování se Jackie musí utkat nejen s hongkongským podsvětím, zkorumpovaným policistou, ale i s revolucionáři a císařskými agenty, kteří je loví. Aby toho nebylo málo, tak po Jackiem jdou i zbytky pirátů z prvního dílu. Prostě spousta linek, spousta komedie a spousta postav. Je až s podivem, že to Jackie dokázal vše ukočírovat. Rozhodně tomu pomáhá několik povedených bitek. Ta první, kdy chce Jackie zatknout místní gangstery má pár pěkných momentů. Nejvíce mě pobavila bitka, kdy je Jackie připoutaný k hlavníku záporákovi a společně se snaží uniknout pirátům. Pak je tady finále. Je poměrně dlouhé, se spoustou výměn a kaskadérských kousků a závěrečným stuntem. Je to pěkné, zábavné, ale asi bych to nezařadil do top 10 Jackieho bitek. Asi proto, že tam chybí nějaký výraznější moment a i když závěrečný stunt inspirovaný filmem Steamboat Bill Jr. Bustera Keatona vypadá epicky a nebezpečně, tak se mi zdá, že chyběla nějaká delší bitka s nějakým výrazným a talentovaným záporákem. O něco horší než první díl, ale pořád jeden z těch lepších kousků v Jackieho filmografii