Han22

Han22

Martin Halilovič

okres Brno


12 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 24 46 69 91
    • 24.3.2021  04:25

    Profesor Brainard vynalezne létající gumu, ale zapomene na svatbu a o svou lásku musí bojovat se slizkým konkurentem i zlotřilým magnátem. Kdysi dávno už jsem viděl remake se skvělým Robinem Williamsem a originál nijak nezaostává. Nemá samozřejmě tak skvělé herce, oproti nové verzi je zpočátku spíše konverzačka. V druhé půlce to ale dostane docela grády, jsou tu gangsteři a finále se stíhačkami ve Washingtonu. Navíc triky jako nejrůznější skákání či létající auto jsou na rok 1961 povedené. Byla to sice blbina stejně jako remake, ale docela zábavná blbina.

    • 24.3.2021  02:23
    Křivák (1961)
    ***

    Marlon Brando v tradičním příběhu o pomstě - dvojice bankovních lupičů prchá po loupeži, jeden jede pro koně, ale nevrátí se, druhý je chycen a pět let v kriminále čeká až ho bude moc zabít. Líbil se mi začátek, líbil se mi konec a líbila se mi postava "záporáka" ve skvělém podání Maldena, který po 5 letech chce žít normální život a návrat kumpána se mu nehodí do krámu. Bohužel film má skoro 2,5 hodiny a prostředek je šílená nuda - romantika jak z telenovely podpořená mexickým prostředím a ošklivou a nehrající seňoritou. Flákání se na pláži, popíjení s kumpány, tančení, spousta zbytečných lží (proč ho prostě nezabil rovnou?) A kupodivu dost špatný Brando. To jeho huhňání s kamennou tváří a nulovými emocemi sleduju už v druhém filmu a je všechno jen ne solidní herectví. Spíše mi to připomělo osmdesátkové pokusy o hraní Arnolda Schwarzeneggera. Shovívavé 3* protože jsem sledoval teď jiné věci a naladit se na retro vlnu chvíli trvá a moje hodnocení tím může být ovlivněno.

    • 23.3.2021  06:07
    Za rozbřesku (TV seriál) (2006)
    *****

    Nasledováno všech 13 dílů. Day Break jsem vždycky chtěl vidět kvůli mému milovanému námětu časové smyčky a udělal jsem si radost. Detektiv Hopper je zatčen za vraždu státního zástupce Garzy, uvězněn, z vězení odveden neznámými zabijáky, kteří mu pustí jak zabili jeho ženu a uspí ho - a probouzí se ve stejný den. Day Break je trošku něco jiného než jsem čekal, časová smyčka funguje zvláštně - zranění které hrdina utrží zůstávají a některé postavy po projití katarzí změní svůj přístup. Především je ale pouze jako prostředek k odhalení naprosto monumentálního spiknutí, které by hrdina neměl jinak šanci v životě odhalit. Jsou tu skvělé postavy, z nichž každá skrývá nějakou špínu z minulosti. Nechybí stará vražda řešená otcem a jeho známí z minulosti, zkorumpovaní poldové i politici, gangy, kostlivci ve skříni členů rodiny i sboru. Je to v podstatě policajtský krimi/thriler s občasnou říznou akcí, tedy něco na co nejsem zvyklý, proto mi to v půlce přišlo příšerně překombinované. A světe div se, on ten příběh na konci začne dávat smysl, jednotlivé dílky zapadnou do posledního, vše se vysvětlí, odhalí a uzavře a dobře dopadne. Když si přidám sympaťáka v hlavní roli a spoustu známých herců/hereček z jiných seriálů (Bloodgood, Prattová, Baldwin, Pillegi, Beaver, Franklin), nečekaných 5* je na světě.

    • 21.3.2021  17:14
    Battlestar Galactica (TV seriál) (2004)
    ***

    Nasledováno 74 dílů + 2 díly Minisérie + webseriály Razor Flashbacks, Resistance, Face of the Enemy + filmy Razor, Plan; souhrnné hodnocení. Battlestar Galactica byl ve své době obrovský seriál, který mě jako fandu tradičních sci-fi příliš nebavil, měl své plusy, ale ty ubývaly a nakonec jsem ho vzdal ve 4. sérii. Roky ve mě hlodalo to že jsem to nedokončil a rozhodl jsem se tomu dát druhou šanci a obhájit si své 3*. Galactica je anti sci-fi. Je tu 12 kolonií zničených cylonským útokem, jsou tu roboti a vesmírné lodě a pátrání po Zemi a toť vše. Žádná spešl technologie, žádné vynálezy, teleporty, lasery. Střílí se kulkami, planety jsou neobyvatelné kusy šutrů či plynové koule, mimozemšťani tu neexistují, děj je na pokračování. Robotičtí Cyloni jsou smrtelně nebezpeční a střetnutí s dvěma-třemi je zoufalý boj, nikdy se nestanou potravou pro kulky jako ve Stargate. Postavy mají daleko k sci-fi klišé, jsou to více či méně trosky hrdinů či rovnou šmejdi, které musí dělat nemožná rozhodnutí. Mé cyničtější a dospělejší já tohle vše dokázalo ocenit a seriál mě pohltil bojem o přežití, odhalováním lidských modelů i řešením terorismu, politky, civilních práv vs. militarismu, stejně jako špičkovou a krvavou akcí, efekty a dokumentární kamerou. Pochopitelně nechybí skvělé herecké výkony a spousta emocí. Bohužel to platí tak do půlky. V té druhé se z toho stává rozbředlá telenovela (typicky 4 dějové roviny na díl) plná depresivních a nudný dialogů, je tu milion postav, které se nelogicky mění protože scénář (Felix Gaeta!!). Začnou se relativizovat Cyloni a jejich zločiny, ze zrádce Baltara se stává spasitel. A do toho přichází spousta mysticizmu, vizí, náboženství, až se dostáváme k andělům, Bohu, božímu plánu a je to k nepřežití. Do osudné 4. série bych i tak dal 4*, ale v honbě za uzavřením se tvůrce Moore zbláznil SPOILERY!! Ze 4 členů posádky se stanou Cyloni, výprava nachází Zemi jako postapo pustinu, pak z půlky postav stanou vzbouřenci, loď se začíná z ničeho nic rozpadat. Konec je špatným vtipem - posádka nachází naší Zemi 150 tisíc let v minulosti a rozhodnout se zůstat bez technologií!!! a koexistovat s domorodci!!! Určitě by s tím 40 tisíc lidi souhlasilo a i pokud ano, během pár let by bez základních věcí byli všichni mrtví buď hlady nebo pobiti pralidmi. KONEC SPOILERu. Stupidnější konec jsem snad v seriálu neviděl. 3* ponechám za spoustu skvělých postav, emocí, námětů (New Caprica!) a emocí, ale poslední série je skoro a poslední díl úplně na odpad.

    • 27.1.2021  01:21
    Comancheros (1961)
    ****

    Naprosto pohodový western. John Wayne hraje typického drsného a otcovského hrdinu, tentokrát dokonce Texas Rangera (kancelář zdá se inspirovala Walkera), který zatkne uprostřed balení karetního podvodníka, děvkaře a také vraha v podání Whitmana. Ten je v podstatě dobrý člověk, i vražda byla v souboji a tak nastává sbližování a otcovsko-synovský vztah, okořeněný skvělými hláškami a scénami. A na pozadí toho je tu bohužel opět typická banda rudochů na odstřel, kteří jsou štvaní obchodníky se zbraněmi a whisky. Dlužno říct, že hlavní záporák si zde vybudoval impozantní základnu skoro jak z akčních filmů o dobrých 20 let později. Na čtyři hvězdičky to povyšuje i sice nereálná, ale nadupaná akce, ve které indiáni a záporáci padají div ne po desítkách a ty dvě mega přestřelky mají sakra spád. Originální to není, ale zábavné rozhodně ano. Překvapivý western roku 1961.

    • 26.1.2021  22:39

    Dobytkářský western, ve kterém se jedna rodina chystá hnát stádo z Mexika do Texasu. A přidává se k nim dvojice pistolníků. Ten hodný Stribling je lovec lidí a chce pomstít smrt svého švagra a sestry, za kterou může ten "zlý" O´Malley. A začíná tradiční road movie, ve které nechybí banditi, rudoši a majestátní záběry obrovského stáda. A také bohužel velice podivný a po jednom odhalení i dost ujetý milostný čtyřúhelník. O´Malley totiž kdysi miloval matku a stále by ji chtěl, ale ta už o něj nestojí a dává přednost Striblingovi a tak se O´Malley stává terčem pubertální dcery. Tahle romance nakonec získává navrch a vede k předvídatelném a tragickému konci. Nebylo to špatné, vygradovaný souboj na konci je perfektní, nicméně to že 45letý Douglas balí patnáctku je na mě trošku moc a celkově trošku moc bylo i té romantiky.

    • 26.1.2021  04:39

    Nečekaně výborný western. Ford se pustil do indiánské tématiky z nečekaného úhlu a v nečekaném žánrovém spojení. Začátek je totiž ryzí komedie. James Stewart hraje šerifa, který je požitkářský, cynický, vychcaný až na půdu a hláškuje jak život. Jeho parťák je starý kamarád v podádní Widmarka, který slouží v místní vojenské posádce. A právě její velitel chce po Stewartovi, aby se vydal ke Komančům a vykoupil všechny unesené bělochy. Šerif to pojímá po svém - snaží se na tom vytřískat peníze, hádá se a cynicky to glosuje. V druhé části ale film nabere nečekané psychologické obrátky - někdo se vrátit nechce, jiný je donucent, ale je z něj dávno komančský divoch, který nechápe co po něm běloši chtějí. A pak je tu dívka, která se snaží, ale stává se terčem bigotní, šosácké "lepší společnost" a to takovým způsobem, že to změní smýšlení i hrdiny. Má to drajv, je to skvěle zahraný oběma hlavními hrdiny i vedlejšími postavami a jediná chyba, že na western tu opravdu není ani špetka akce. Jinak překvapivě originální záležitost.

    • 25.1.2021  02:34

    Tohle měl být ten zázračný režisér, který změnil westerny? První půlka je debilní k nepřežití tak že se musím rozepsat. Bezejmenný seveřan se chce pomstít za pokus o skalpování a tak se přidá ke dvěma grázlům, aby vyloupili banku. Jeden z nich je blbější a nikdo ho neposlouchá, druhého evidentně provokuje, ale ten si to nechá líbit. Banku jim vyfoukne před nosem jiná banda, hrdina v boji zastřelí dítě a vzápětí se všichni tři rozhodnou doprovodit matku dítěte do jiného města, aby ho pohřbila. Jeden protože ji chce ojet a druhý z pocitu viny. No prostě kokotina na odpad, podpořená ještě katastrofální technickou stránkou - v noci není nic vidět, přepadení dostavníku je zoufalé. Naštěstí se to ke konci jakžtakž zlepší, sblížení ústřední dvojice má sílu, stejně jako napínavý boj s apačem či zoufalství ženy, která hledá hrob svého manžela. I tak s bídou dvě hvězdičky a doufám že další Peckinpahovy filmy budou o dost lepší.

    • 24.1.2021  20:26

    Začínám si říkat, že jsem na tohle starej. Skoro každý můj odklon od oldies filmů při pivu s bráchou dopadne tím, že se chvílemi bavím, chvílemi nudím, kouknu na zajímavé FXka, zapičuju si nad politickou korektností, povzdechnu na pitomými hláškami a dialogy a dám tomu hvězdičky podle nálady. Čtvrté MIB obsahují vše co jsem před chvíli zmínil. Dementní dialogy, pěkné efekty, slušné herce kteří nemají co hrát, generický příběh o nějakém šmejdu z vesmíru a zrádci ve vlastních řadách, občas slušnou scénu (nástup zloduchů v Marakéši) a za týden nebudu absolutně vědět o co šlo. Formálně bezchybné, zásah u mě nulový. A to že Will Smith a Tommy Lee Jones nebyli ani zmíněni je ubohost.

    • 24.1.2021  00:23

    Dnes už klasický válečný film, který jsem nikdy neviděl, pouze jeho pokračování. A dalo by se říct, že je to první "commandos" film, které se v mnoha podobách objevovaly celá další desetiletí. Skupina mužů má na území nepřítele zničit dvě obrovská děla, aby umožnili evakuaci dvou tisíc vojáků. Je to klasický drsný film o chlapech pro chlapy, který snese dvě ženské, ale žádné moc velké milostné tokání se naštěstí nekoná. Místo toho nechybí boj s pořádnou bouří, brutální horolezecký výstup, transport raněného, spousta diverzních akcí, zrádce ve vlastních řadách, dopad na civilní obyvatelstvo a také pár "rambo" přestřelek. A ke konci s tím výtahem to byly pořádné nervy. Šest, tedy vlastně osm postav je výborně napsaných, nechybí konflikty i morální dilemata, ústřední trojice (Peck, Niven, Quinn) hraje skvěle. Prostě klasika, která se samozřejmě vzhledem k délce nevyhne občas nudě a v nulové konkurenci válečný film roku 1961. PS: Za co to dostalo Oskara za efekty ovšem nechápu - za ten výbuch na konci, nebo tu bouřku? Netuším.

    • 23.1.2021  20:41
    Pán světa (1961)
    **

    Druhá verneovská adaptace v roce 1961 a o třídu horší než Tajuplný ostrov. Nebudu řešit, že příběh kromě postav je kompletně vycucaný z prstu, u Tajuplného ostrova mě to taky nevadilo. Příběh o čtveřici lidí uvězněných na palubě nezničitelného vznášedla, jehož šílený kapitán Robur chce ukončit války pomocí bomb je slušný, Vincent Price je tradičně skvělý, Charles Bronson naproti tomu nevýrazný. Ovšem technické zpracování je katastrofální. Veškeré scény jsou zabité buď zadními projekcemi (zavěšení na laně) či používáním scén z očividně úplně jiných filmů (bombardování lodě, bombardování přístavu, africká válka). U té války je doslova vidět zavěšený modýlek před zadní projekcí z jiného filmu a je to ubohé i na rok vzniku. Nakonec to zabíjí i kraviny typu námořní loď střílí na vzducholoď kam nemůže dostřelit, nedořešené vztahy mezi postavami (spor o ženu) či SPOILER naprosto nepochopitelné rozhodnutí posádky se obětovat s lodí. Hodně velká slabota. PS: V žánru nemá sci-fi co dělat, tohle je naprosto klasický dobrodružný film.

    • 23.1.2021  18:02

    Hluboce podhodnocený film od díky fanouškům knihy. Ano je pravda, že z Verneho románu to má akorát postavy a pár dějových linií, že jsou tu zcela zbytečně přidané dvě ženské. A že to točil noname režisér s noname herci (kromě Loma). To jsou asi jediné výtky. Jinak je Tajuplný ostrov poctivý starý dobrodružný film se vším všudy. Dramatický útěk z vězení za občanské války, ztroskotání na ostrově, boj s piráty. Navíc si to bere z jiných žánrů, podobně jako jsi bral Verne, takže tu nechybí přesah do sci-fi (parádní Nemova loď Nautilus a paprskomet), katastrofického žánru (výbuch sopky) i fantasy. Zde nastupuje mistr Harryhausen, který rozpohyboval opět plejádu působivých monster (krab, včela, chobotnice) a jen ta slípka se moc nepovedla. Vizuální stránka (malovaná pozadí, podmořské scény, výprava) je vůbec skvělá a tenhle film si zasloužil aspoň nominaci na Oskara za efekty. Bavil jsem se skvěle a když vidím blbce s jednou či dvěma hvězdičkami, dal bych nejradši max. Ale zůstane střízlivě na 4*, fandy podobných filmů to určitě nezklame.

    • 23.1.2021  01:00

    Tyhle starý disneyovky prostě fungují. Štěňata jsou natolik roztomilá, že okouzlí i zatvrdlé cynické srdce a vrátí mě do dětských let. Páníček a panička jsou taky fajn, na druhé straně jsou dva pitomci Kašpar a Horác, kteří jako by byli předobrazem dvojice ze Sám doma a ultimátně ďábelská Cruella De Vill. Je to svižné, vtipné, roztomilé (já vím opakuji se), napínavé a nádherně retro nakreslené (Londýn, starý zámek). A některé scény jsou prostě dokonalé. Například sledování westernu v televizi nebo psí telegram, který probudí celý Londýn :). 101 hvězdiček dát nemůžu, tak aspoň těch 5*.

    • 22.1.2021  23:03

    První a pohříchu jediný známější film v roce 1961 z ranku krimi/thriler a hned naprosto klasická staroanglická detektivka. Musím říct, že jsem něco podobného ve své ryzí, nezparodované či nehororové podobě snad ještě neviděl. Slečna Marplová uvidí v sousedním vlaku vraždu, jako čtenářka detektivek si vydedukuje, že mrtvola skončila na jednom panství a tak se tam vydá jako služebná. Podezřelých je spousta, vraha jsem neuhádl a finále s pointou rozhodně není nijak geniální. Z postav mě bavil akorát nabručený lord, který na konci zjistí, že se mu stejně protivná Marplová líbí a chce se s ní oženit :) No a titulní postava je zajímavá, ale příšerně šeredná a působí spíše jako vlezlá drbna z pavlačáku než britská dáma. Ne úplně můj šálek čaje, ale na jednoho shlédnutí to bylo dobré. 3* a v nulové konkurenci krimi/thriler roku 1961.

    • 22.1.2021  02:05
    Byt (1960)
    ****

    Z šedesátých let jsem už většinu oskarovek kdysi dávno viděl až na pár nesehnatelných výjimek. Byt byl jednou z těch výjimek, takže mě na závěr roku 1960 čekala premiéra. A co jsem dostal? Baxter v podání Jacka Lemmona je úslužný zaměstnanec pojišťovny, který neumí říct šéfům ne a půjčuje jim byt k milostným hrátkám, zatímco sám mrzne na ulici. A jednoho dne si byt začne půjčovat i ženatý ředitel pojišťovny a jak na potvoru s výtahářkou Kubelíkovou, kterou Baxter marně miluje. Titulní hrdina je přesně takový "hodný kamarád" jaký jsem býval roky já, takže se stará o ženu, která kvůli jinému málem spáchá sebevraždu a slyší slova jako "proč se nemůžu zamilovat do někoho jako jsi ty". Byt je trošku úsměvný, civilní, mírně romantický a občas dramatický film. Nenudil jsem se, příjemně to uteklo, ale za břicho jsem se smíchem určitě nepopadal, Wilder natočil mnohem lepší filmy. A ocenění nejlepší film roku 1960 v konkurenci klasik jako Psycho, Spartakus, Sedm statečných nebo třeba i Kdo seje vítr či Elmer Gantry je podle mě nesmysl. V tomhle roce vznikly mnohem větší pecky.

    • 21.1.2021  00:07
    Spartakus (1960)
    *****

    Já jsem Spartakus! Legendární scéna, která byla variovaná snad v x různých filmech či seriálech. Spartaka jsem viděl kdysi dávno jako dítě, ale nepamatoval si prakticky jedinou scénu. A není to úplně čistých 5*. Když si film srovnám s o rok starším Ben Hurem, tak Spartakus nenabízí zdaleka tak promyšlený příběh, historii si upravuje a zklamalo mě, že na třihodinový film je tu jen jedna válečná scéna, která má sotva pár minut. Spartaka táhnou jiné věci. Samozřejmostí jsou skvělé davové scény, výprava, kamera, kostýmy. Je obdivuhodné, že Kubrick, který pár let předtím točil poloamatérské béčka dokázal něco takového ukočírovat. Je tu rovněž nečekaně superhvězdné obsazení - kromě Douglase se tu ve výrazných rolích objeví Olivier, Laughton, Ustinov, Curtis, Lom a i Jean Simmonsová měla celkem dost odehráno. A především je tu kontrast - čistota a jednoduchost Spartakova příběhu, který s armádou otroků chce jen svobodu. A oproti tomu intrikující Římani - senátor Gracchus který chce republiku a neštítí se ničeho vs. k diktatuře nakročený Crassus, slizký vůdce školy Batiatus a z povzdálí vystrkuje růžky mladé Caesar. O 5* rozhodla úplně poslední scéna, která mě naprosto rozsekala SPOILER - Varinia přináší ke kříži umírajícímu Spartakovi jejich dítě a řekne mu, že jsou svobodní. KONEC SPOILERu. Každopádně v nulové konkurenci historický film roku 1960.

    • 20.1.2021  00:57

    Stejně jako Kramerův Útěk v řetězech instantní klasika. Podle námětu, hodnocení a formy soudního dramatu jsem tušil, že budu nadšen a nespletl jsem se. Jen jsem netušil, jaké to bude psycho. Někde v roce 1925 je učitel v malém městečku obviněn z kacířství či rouhačství - dovolil si totiž učit evoluci. Do města přijíždí věhlasný právník a náboženský fanatik, aby ho žaloval, celý zbytek USA se městečku vysmívá a jedny noviny vysílají rovněž věhlasného právníka jako obhájce. A začíná souboj dogmatické, fanatické víry, fundamentalistického výkladu bible versus pokrok, vědecké poznatky, právo myslet. A je to fantastický zážitek - ač to ze začátku vypadá na frašku plnou hlášek, v průběhu stání jsem zíral na neskutečný fanatismus žalobce, faráře i spousty lidí, kteří pochodují s pochodněmi, šibenicí a rádi by upalovali. Připomíná to čarodějnické procesy středověku, soudce zamítá veškeré vědecké důkazy a obhájce drtí žalobce na nesmyslech z bible. Nahoru to táhnou hlavně perfektní postavy a jejich herci, ať už vedlejší - překvapivý Kelly v roli cynického reportéra, tak především ty hlavní. Křehce vypadající Tracy s neskutečným drajvem vs. odpudivě fanaticky až karikovaně působící March. Do morku kostí mrazí vědomí, že 90% filmu je podle skutečnosti, že podobné nesmyslné zákony platily až do roku 1968. Že podobný fanatismus vidíme ve stále se šířícím islámu a že i dnes už je zase spousta věcí, které se nesmí učit ani říkat.

    • 19.1.2021  21:54

    Slavná Holzmanova scénka dávala tušit, že by se mohlo jednat o nějakou komedii a ono je to sociální drama. Dlužno říct, že tyhle filmy ze života dělníků nejsou po shlédnutí x propagandistických sraček made in Czech 50s nic pro mě. Ale na druhou stranu, Albert Finney v první hlavní roli byl skvělý, atmosféra chudinské čtvrti vystižená dokonale, dialogy ze života a přestože v podstatě o nic moc nešlo, jen o protloukání jednoho mladíka životem, hodina a půl utekla jako voda. Navíc tu hraje celkem zajímavá hudba, vypijí se kvanta piva a dokonce jsem se jednou od srdce zasmál, když hrdina trefí vzduchovkou jednu jedovatou drbnu do prdele :) A hlavně to dopadlo dobře, takže jsem spokojený.

    • 19.1.2021  18:26
    Z terasy (1960)
    **

    Přesně ten typ filmu, který je tu v červených číslech a já u toho umírám nudou a nevím jak hodnotit. Skvěle zahrané (Newman, Woodwardová), krásná hudba, kamera, výprava. A přitom pod tím je to melodrama, telenovela či červená knihovna pro horních 10 tisíc. Bohatý synek se vrací z války, otec ho nemá rád, matka je alkoholička. Najde si ženu (samozřejmě bohatou), kterou víceméně ukradne snoubenci, ale vášeň se promění na chlad a odcizení, protože se buduje kariéra. A štěstí se najde u jiné ženy (opět bohaté) v obligátní volbě podobných limonád - láska nebo kariéra? Nudné, staré, pomalé, přeromantizované bez špetky skutečného dramatu.

    • 19.1.2021  01:23
    Elmer Gantry (1960)
    *****

    Přehrabování se v old school klasikách je taková sázka do loterie, někdy nevyjde ani jedno číslo a někdy člověk má štěstí na nečekaný jackpot. Elmer Gantry je přesně takovým jackpotem. Titulní hrdina je ožrala, děvkař, tulák a neúspěšný podomní prodejce. Umí však mluvit a strhnout lidi, zná bibli a tak se přifaří k jedné potulné církvi. A začíná neskutečná jízda. Gantry se sestrou Sharon dokáží zfanatizovat lidi, ať jsou ve městě či na vsi, nechybí tu "zázraky", plamenné proslovy, ale ani tvrdé vyjednávání, troška vydírání, vysmívání se evoluci či vláčení ateistického novináře špínou bulváru. Na vrcholu s davem fanatiků táhnou městem a "zavírají" nelegální bordely či hospody. Člověk pochybuje, že se to opravdu odehrává ve 20. století, ale stačí se podívat o kus dál na islámské země a tenhle "středověk" je stále k vidění. Každopádně ač z toho chvílemi mrazí, film má neskutečný draj a Lancaster podává opravdu životní výkon hodný Oscara. I vedlejší ženské role jsou zajímavé včetně menší roličky pro tehdy populární zpěvačku Patti Page. Kdybych měl něco vytknout, tak depresivní dojezd po pádu na konci, který navíc končí zbytečně tragicky pro postavu, která si to nezasloužila. Ale hvězdičky za to strhávat nebudu, byl to perfektní film. PS: Hned jsem si u filmu vzpomněl na výstižný song a hlavně klip Genesis: Jesus He Knows Me.

    • 18.1.2021  07:36

    Mladý tulák s temnou minulostí a "podivnými řečmi" přijíždí do jižanského městečka. Stává se prodavačem v obchodě stárnoucí ženy, která se stará o nemilovaného nemocného manžela a brzy mezi nimi vypukne románek. Toť ve zkratce příběh, který nedokážu objektivně ohodnotit. Všechno je tu v pořádku, herci hrají dobře, ale je to přímo smrtící nuda plná divadelních, teatrálních gest, nekonečných proslovů a mimoňských řečí. Korunu tomu dává tragický a nesmyslný konec (opravdu by si tohle mohli kdekoliv policajti dovolit?).

    • 18.1.2021  05:10

    Předposlední film Marilyn Monroe a v podstatě klasická romantická komedie. On je francouzský milionář, ona chudá herečka a tak aby se k ní dostal, začne předstírat rovněž chudého herce. Ústřední dvojice je v pohodě, i když je trochu nezvyk vidět Montanda v americkém filmu, pár vtipných čísel by se taky našlo (úvodní titulky, radioaktivní náramek) a bavily mě camea - Milton Berle, Gene Kelly a Bing Crosby jako učitelé komiky, tance a zpěvu. Díky té divadelní stylizaci a swingovým songům to ale působí jako mnohem starší film. A morálka hrdiny - získat dívku, navíc zadanou tím, že ji celý příběh lžu prakticky o všem se mi hnusí. Celkově průměr, který odpovídá zdejšímu hodnocení.

    • 15.1.2021  02:58

    Nejvýdělečnější film roku 1960 a já nechápu proč. I kdybych se na to koukal dětskýma očima, byla by to kravina. Rodinka 19. století ztroskotá na pustém ostrově a vůbec nic si z toho nedělá. Mají čisté oblečení, všichni skotačí, jásají, dva dospívající kluci a taťka z trosek postaví na stromě dokonalý 3+1 i se záclonama a pianem! (mezi dvěma záběry kamery). Totéž funguje na konci s neskutečnými pastmi na piráty (kdy a jak to stihli?). Je tu spousta zvířat z celého světa, což nejmladšího raubíře inspiruje k tomu každé zvíře otravovat, chytit a osedlat. Pak se objeví holka, která motá hlavu oběma klukům, ač chce jen jednoho. A nakonec úplně vypatlaní piráti, kteří ve slapstickových scénách znovu a znovu škrábou na kopec, aby byli decimováni. Zkrátka ztroskotat na ostrově je strašná zábava... co by na to řekl opravdový Robinson, na jehož adaptaci bych se podíval mnohem raději.

    • 14.1.2021  00:02

    Gulliverovy cesty byla v dětství moje milovaná knížka a jedna z mála klasik co se dají číst i v součanosti. Je to dobrodružné, vtipné čtení, které má v sobě pořádnou dávku satirického tepání zlořádů tehdejšího světa. Kdybych film měl hodnotit jen jako její adaptaci, šlo by hodnocení asi níž. Zpracovány byly jen divácky atraktivní země trpaslíků a obrů a hlavně v zemi obrů to bylo dost velké vaření z vody včetně toho, že s Gulliverem je jeho láska, která v knize pochopitelně nevystrčí paty z Anglie. Ovšem pokud odhlédnu od knížky, je to výborný film. Gulliver se dostává dvakrát ke královskému dvoru a působí to téměř pohádkově. Navzdory všem svým snahám o dobro naráží na lidskou omezenost, chamtivost, svárlivost, touhu po moci i válce a nakonec vždy utíká. Duch knížky s její sociální kritikou tak zůstal vystižen. Navíc veškeré efekty malý/velký jsou opravdu povedené, trikový mág Harryhausen rozpohyboval opět pár svých monster a souboj s krokodýlem jako by vypadl z o dva roky staršího Sindibáda (včetně toho, že je tu stejný herec). Nebýt to podle knížky, kterou dobře znám, neměl bych problém dát i 5*, takhle to bude za 4*.

    • 12.1.2021  23:51

    Pro tyhle prastarý dobrodružný filmy podle klasických románů s nádechem sci-fi či fantasy jsem měl vždycky slabost a moc jsem se těšil i na Ztracený svět. Pořádné filmové zpracování jsem nikdy neviděl, nepočítaje béčkový seriál z 90. let. A jsem zklamaný. Tvůrci přesunuli děj do "současnosti" a když se konečně děj dostane na plošinu, není moc o co stát. Efekty jsou i na rok vzniku otřesné - ještěrky s nalepenými rohy, pavouci naplácnutí na kameru aby vzbudili iluzi velikosti, papundeklové kulisy na úrovni těch největších monster béček 50. let. Navíc známí herci tu nejsou, postavy jsou buď nezajímavé, nebo rovnou na ranu (nafintěná panička co si stoupne před monstrum a začne ječet). Po ostrově pobíhají jak pitomí teenageři v lesní vyvražďovačce a ne jak vědecká expedice. Naštěstí hodně zachraňuje napínavé finále z nitra sopky, kde nechybí nic - zrady, úmrtí, obětování se, obří monstrum a šplhání nad lávou. Být takový celý film, byl bych spokojený, takhle s bídou 3*.

    • 11.1.2021  15:22
    Exodus (1960)
    ****

    Hollywood se v 50. letech a i v další dekádě vyžíval v megadlouhých filmech a tak mám za sebou další tři a půl hodinovou šílenost. Námětově je bezesporu neskutečně zajímavý kus historie, protože o vzniku Izraele jsem v podstatě nic nevěděl. Čekal jsem tedy boje s Araby a radikálním islámem, ale na straně těch zlých jsou tu spíše Britové. Ti se odmítají vzdát své kolonie a odmítají dokonce pouštět Židy do jejich země zaslíbené. Prolog tvoří drama lodi Exodus, kde se několik stovek uprchlíků pokouší dostat do Izraele, v čemž jim brání britská správa a poté se rozjíždí politické drama, sledující těžkosti židů v nové domovině. Nechybí tu umírněná vojenská organizace Hagana i radikální teroristé Igrun. A také je tu celé škála postav - obchodník, chápající generál i rasistický major, mladý terorista, lidumilní lékaři, obyčejné rodiny i přátelský Arabský starosta, kterého v závěru čeká těžké rozhodnutí. A také nadpozemský čistá a krásná patnáctiletá dívenka, nad jejímž osudem na konci i slzička ukápla. Zklamáním byly hlavní postavy - americká zdravotnice je v podání nezajímavé Evy Marie Saint prostě celou dobu mimo a pragmatický voják trpí nezaujatým "hereckým výkonem" Newmana. Některé scény (proslov židovského stařešiny na lodi) jsou fantastické, krásná je i hudba. Mínusem je i obrovská délka a s tím i velká porce nudy a také to, že v tom nejlepším (blížící se válka s Araby) to končí. Jinak skvělá historická sonda do osudu těžce zkroušeného národa.

    • 10.1.2021  22:41

    Kus historie, který je ovšem z filmového hlediska britským jak to jen jde. Dokonale suchý, dokumentární a smrtelně nudný film. Většina filmu je žvanění z operační místnosti postav, které Vám budou naprosto ukradené. Ten zbytek tvoří "akce" na lodi, bohužel vizuálně absolutně nezajímavá. Na vině jsou kombinace modýlků, zadních projekcí, dokumentární záběrů nastříhaných do každé scény. Američani tyhle námořní filmy už v té době zvládali, Britové bohužel ne. Dvě hvězdičky jen za poslední akci, která s potápějící se lodí má trošku grády. V nulové konkurenci válečný film roku 1960.

    • 10.1.2021  20:02

    Legendární Sturgesův westernový opus magnus jsem i přes svoje stáří a faktu že jsem westernům nikdy moc nefandil mockrát viděl. Naposled tak před 15-20 lety a od té doby se nezměnilo nic. Je to pořád ta stejná fantastická podívaná. Jednoduchý příběh o vesnici sužované bandity, která si najme sedmičku pistolníků svádí k bezduché akční blbině, ale není tomu tak. Každý z kovbojů má unikátní osobnost, někdo má své démony, jiný touží po slávě a další celou dobu hledá neexistující bohatství. Chápat lze i vyděšené vesničany a nakonec i toho Calveru, který shání pro své lidi jídlo a zbraně jediným způsobem co umí. Sturgesovi vyšlo naprosto všechno - drsňácké hlášky střídají vtípky a ty zase poměrně hluboké úvahy. Nesmrtelný Bernsteinův hudební motiv, který nedostal ani Oskara provází celým filmem. Z dnešního pohledu má hvězdu vedle hvězdy, ale přitom Buchholz, Vaughn, Coburn, Wallach, Dexter začínali, Bronson a McQueen do té doby hrály štěky a jedinou vůdčí hvězdou je tak Brynner. Nezapomenutelné scény (Bronson odhánějící děti) a když dojde k akci, je naprosto špičková, mrtvoly padají jak na běžícím páse a nechybí ani krev. Spolu s Psychem a řekněme Spartakem jeden z nejklasičtějších filmů svého roku, o to více překvapí nenominace na Oskara i poměrně slabé výdělky. A samozřejmě western roku 1960.

    • 10.1.2021  17:18
    Alamo (1960)
    ****

    John Wayne byl velký patriot a Alamo byl jeho vysněný projekt, který si v roce 1960 splnil. Z dnešního pohledu se to těžko hodnotí. Alamo není ani western, spíše historicko-válečný film a to takový, ve kterém od začátku víte jak to dopadne. Z historického hlediska není příliš přesný - neuvádí to že mexičani byli vlastně v právu, protože Texas byla jejich země, nezmiňuje dlouhotrvající ostřelování dělostřelectvem ani to, že generál Houston Alamo v podstatě obětoval. Dvě a půl hodiny tvoří navíc většinou povídání a pár záškodnických akcí, samotná bitva začne až 11 minut před koncem. Zbývá tak trojlístek herců a postav - Harvey v roli plukovníka Travise je vojensky upjatý až je to k nesnesení, ale také odvážný. Widmark hraje westmana Bowieho jako nezodpovědného dobrodruha, což asi nebylo daleko od pravdy. A samozřejmě John Wayne si jako režisér i herec dal záležet na Davy Crockettovi, podává v roli světáckého muže co se umí ohánět slovy i pěstmi fantastický výkon. Celkově je to podívaná trošku nudna, historicky nepřesná, ale dobře natočená, zahraná a patriotistická. A finální bitva je naprosto fantastická, takže zasloužené 4*.

    • 7.1.2021  02:56

    Už jsem viděl ve westernech ledacos, ale aby byl zástěrkou pro romantickou komedii ještě ne. A tak tu máme dva zlatokopy, kteří přišli k pohádkovém jmění a ten starší jede mladšímu pro vysněnou lásku do Seattlu. Láska na něj ale nečekala a tak místo ní přiváží šarmantní francouzku - a cestou se sblíží. Kromě toho je tu ještě linie s podvodníkem a sledovat se to dá, chvílemi je to i vtipné, problém je spíše v hercích. Opět tu byl obsazen dávno zapomenutý zpěvák, ale Fabian hraje (je) extrémně pitomé ucho. Stewart Granger, který mě příšerně štval v Mayovkách tady hraje naprostého slušňáckého pitomce a John Wayne? Ten zase hraje drsňáka, což se projevuje tím že je nabručený skoro dědek a nechápu co na něm ta ženská vidí. Závěrečná bitka vypadá spíše jak z grotesky... no hodně slabé 3* a to jen proto že jsem se občas tou blbostí postav bavil.

<< předchozí 1 2 3 4 24 46 69 91