Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Horor
  • Sci-Fi

Recenze (3 917)

plakát

Ve válečném konfliktu (1979) 

Od Hyamse jsem viděl pár výborných scifáren a Ford byl můj milovaný herec, takže jsem před lety Hanover Street marně sháněl. A když jsem film zapnul, byl jsem v šoku že na mě vybalil další červenou knihovnu, navíc se stejným námětem jak Amíci. Americký voják (tedy letec) v Londýně a žena, která už někoho má. Do pěti minut se políbí, do deseti zamilují, do dvaceti přijde sex a přitom pronášejí naprosto pekelné, kýčovité fráze. Je to málo? Ona má doma holčičku a manžela, který je svatý, navíc jako špion musí do Francie pro seznam německých špionů. A samozřejmě letí oba hrdinové, uvíznou a musí se spoléhat jeden na druhého. Prostě ultimátní béčko. Naštěstí je to krátké, Ford má charisma a romantika ustupuje napětí a akci. A tu Hyams umí, finální scéna (motorky v lese, most) byla famózní. A dopadlo to rozumně, takže smířlivé 3*, ale tady mi došlo jaký byl Hyams béčkař.

plakát

Amíci (1979) 

Protože Kuba nebyla válečný film, Amíci jsou první ze šestice "válečných" filmů v roce 1979. Válečné v uvozovkách, protože je to na téma američtí vojáci v Anglii a z války neuvidíme ani vteřinu. Schlesinger natočil příjemné retro s dobovými kostýmy, songy, krásnou hudbou i kamerou a pár davovými scénami. Jemně se to dotýká kulturních rozdílů, anglických předsudků a rasismu, zpočátku je to i vtipné. Ale v jádru je to červená knihovna. On a ona a to hned ve třech variantách. Ta hlavní připomíná Pearl Harbor - on a ona a ten třetí na frontě. Přes všechnu snahu to na ploše přes dvě hodiny nakonec začne nudit (napřed nechce ona, pak on není připravený... ech) a ke konci jsou sledoval čas víc než je zdrávo. Moc tomu nepomáhá ani unylá Eichhornová (kdo to je?) a průměrný Gere, který nikdy nebyl úplně hereckou extratřídou. Objektivně 3*, ale nic extra pro mě.

plakát

Kuba (1979) 

Kubu jsem měl zařazenou mezi válečné filmy a kvůli Connerymu se na ni i docela těšil. Kromě toho žádný film o nástupu Castra a komunismu na Kubě jsem nikdy neviděl. Takže jsem většinu filmu byl nepříjemně překvapený. Krásné lokace a v nich nudné scénky s nezajímavýma postavama, nulový příběh, telenovelní vztahy. Snobské večírky, korupce a děsivá nuda. Connery tu nemá co hrát, přijíždí tu sice jako poradce v boji proti revolucionářům, ale nedělá nic, jen se marně snaží oživit dávnou romanci. Kupodivu se to půlhodinu před koncem zvedne - stávky, dělnické výbory, chaos v ulicích, vily a fabriky opuštěné dělníky a sloužícími, boháči co před pár hodinami zkoušeli sjednávat obchody zoufale snažící se dostat ze země. Dokonce přijde i pár válečných scén včetně tanků. Takže nakonec 3*, ale čekal jsem od toho teda mnohem víc.

plakát

Kaktusový Jack (1979) 

Arnold Schwarzenegger ve westernu podle animáku Road Runner... tak teď už jsem viděl všechno. Doufal jsem ve srandu, ale byla to děsivá pičovina. Těžko říct co bylo horší... Pitvořící se indiáni co neumí jezdi na koních a zastaví je hraniční čára. Animákové gagy, jejichž pointy jste viděli tisíckrát a film je absolutně neumí prodat (výbuchy, balvany, lepidla, falešné tunely). Od Schwarzenegerra nečekám extra herectví, ale že bude za absolutně koženého dementa taky ne. Sledovat tu tupost se kterou nechápe že ho balí ženská bylo utrpení. A za Kirka Douglase jsem se až styděl. Ten měl za sebou dekády klasických filmů, westernů a tady na starý kolena šaškuje v takové slátanině. 1* za vychcaného koně, chytřejšího než většina lidí a za konec (SPOILER - kdy nadržená Ann-Margret dá přednost nadrženému záporákovi před tupým klaďákem).

plakát

Butch a Sundance: Začátky (1979) 

Možná první hollywoodský prequel ke slavnému filmu a nedopadlo to takovou katastrofou jak jsem čekal. Lester uměl točit solidní filmy, takže tu nechybí humor, pár drzých vloupaček (nafukovací pytlík :D) a výborné vlakové finále. Pobavilo mě lyžování, vidíme jak přišel Sundance ke jménu i kníru a pár dalších věcí. Butchova rodinná linie s manželkou, dětmi a pokusem žít poctivě je ale maximálně otravná a vycucaná z prstu (v originále nic takového nebylo). Hlavní problém jsou herci - béčkař Berenger a neznámý Katt se snaží, ale legendám jako Newman a Redford nesahají ani po kotníky. Takže prequel, který neurazí, ale originálu se bohužel ani neblíží a za mě 3*. PS: V roli šerifa Leforce budoucí Robocop Peter Weller.

plakát

Rabín a zloděj (1979) 

Rabín na divokém západě? Navíc trouba, kterého tam ani nechtějí poslat, kterého okrade po příjezdu do USA první banda podvodníků? Kupodivu se mi to moc líbilo. Gene Wilder je k nepoznání, jeho rabín je šílený greenhorn, občas idiot a na zabití (o šábesu nepojede i kdyby ho honili), ale kupodivu jeho víra mu pomáhá i v zdánlivě neřešitelných situacích. Třeba v moc pěkné scéně s indiány, jejichž náčelník v něm pozná svatého muže, zasmějí se a vymění si tance :) Ford hraje dalšího Hana Sola, bankovního lupiče s dobrým srdcem, kterému z rabína často tečou nervy, ale někdo na toho troubu musí dávat pozor a dostat ho do San Francisca. Je to vtipné (ojgevolt vs. doprčic při šemíkově skoku :D), nechybí tu ani romantika, krize víry, pár přestřelek a napínavé finále. A Ford s Wilderem kupodivu fungují znamenitě. Moc milý a příjemný film. Western roku 1979.

plakát

Orlí pero (1979) 

První ze čtveřice westernů z roku 1979 z nichž většina nevzbuzuje zrovna očekávání. Orlí pero má pěknou hudbu, krásnou divočinu a zasazení do starých dob volně žijících indiánů a traperů, kteří ještě používají pušky předovky a křesadlové pistole. A je tu pár vtipných míst. A dál už prakticky nic. Je tu indián, který ukradl koně a unesl holku. V patách mu je stále posedlejší traper co chce jeho koně a dvojice rádoby zachránců z nichž se vyklubou chamtiví vrazi. Prakticky žádné dialogy, žádný děj, o postavách se nedovíme nic. A putuje se a putuje a putuje, což je místy docela nuda. Je tu pěkný finální souboj, ale konec prakticky nic nevyřeší. A Sheen se do westernů nehodí.

plakát

...a spravedlnost pro všechny (1979) 

V devadesátkách se točila spousta áčkových právnicko/soudních krimi/drama, které jsem miloval. O to víc mě překvapuje, jak málo podobných slavných filmů vznikalo v předchozích dekádách. Znáte to - neochvějný čestný právník, velký případ, sbírání důkazů, napínavá bitva intelektů a projevů u soudu končící slavným vítězstvím... tak přesně to tenhle film není. Až mě to v první půlce zklamalo a lehce nudilo. Je to taková koláž minipříběhů a případů kolem idealistického právníka, jeho rodiny a soudu. Občas vtipné, občas dramatické. Děda která zapomíná kdo hrdina je, milenka pracující pro komisi grilující právníky, kolega který dostal ven vraha, nevinný kluk ve vězení, transvestita se strachem z vězení, soudce milující rizikové lety vrtulníkem. Jewison ale v druhé půlce jede bomby, protože většina těchto příběhů končí šíleně, často s naprostou emocionální šlehou (nemůžu podat odvolání!). Spravedlnost pro všechny? Spíše spravedlnost v koncích. Hlavní případ? Ano ten tu je - slizký, bezcitný soudce, který měl znásilnit mladou dívku, vydíráním donutí hrdinu aby ho hájil. Udělal to? A jak se zachová hrdina? Musím říct, že finální proslov mě naprosto rozsekal. Al Pacino je opět v některých scénách neskutečný, tomu v 70. letech vycházelo na co sáhnul, zejména v žánru krimi. S mírným váhání za Pacina, finální scénu a druhou půlku nakonec 5*. Tohle je krimi opravdu jen zčásti, ale přesto si to krimi/thriler roku 1979 zaslouží.

plakát

Warriors (1979) 

Ech na tohle jsem se opravdu netěšil. 9 členů pouličního se pokouší dostat domů přes New Yorku poté co byl zastřelen hlavní šéf a oni jsou podezřelí. V patách mají ostatní gangy i policii. Nedá se tomu upřít atmosféra, relativní spád (jde spíš o akční film než krimi) a pár slušných bitek. Walter Hill točit uměl. Na druhou stranu těch bitek zas tolik není a co se týče brutality je to čajíček. A hlavně pouliční gangy mě k smrti nudí - všechny ty gesta, boje o teritorium. A v tomhle retro podání je to navíc směšný až gay - ty šílené ohozy, účesy, kecy. Prostě představte si klipy Michaela Jacksona na Bad a Beat It - ty jsou jako stylizovaný doprovod k muzice výborné. Ale natáhnout je na hodinu a půl jako vážně míněný příběh, tak dostanete parodii a tak na mě působil tenhle film.

plakát

Vražda na úrovni (1979) 

Postavit Sherlocka Holmese proti Jacku Rozparovačovi? Vynikající nápad a přitom jsem o tomhle filmu v životě neslyšel. Vražda na úrovni boduje perfektní atmosférou - malebné ulice Londýna se střídají s špínou chudinských čtvrtí a děsivými nočními zákoutími. Je tu sprostá lúza, anarchisti, neschopná policie, svobodní zednáři, mocní házející klacky pod nohy. K tomu pár skoro hororových scén a Holmes, který se dostává do ohrožení života v souboji s vrahem. K tomu výborní herci od zoufalé Bujoldové, přes divoce vypadajícího Sutherlanda až po chytrého, leč mírně popleteného Watsona v podání Masona. A samozřejmě fantastický Plummer, který vypadá jako ztělesnění všech představ o Holmesovi. Přesto jsem si po většinu filmu říkal, že je to dost pomalé, žádné geniální dedukce se nedostavují... aby mě finální scéna u soudu a odhalení kam až to všechno vede naprosto vyrazily dech. Silné 4* a umím si představit i pět. PS: Vynikající starý dabing tomu dodává taky hodně!