Recenze (1 445)
Duna: Část druhá (2024)
Písek. Pomsta. Proroctví. V druhém dílu se Villeneuve dává zcela do služeb feudální předlohy a konceptuálního příběhu. Tam, kde v prvním díle obrazy vypráví a objevuje, ve druhém skrze ně jen nechává proplouvat myšlenky o osudu, víře a mesiášství. Postavy téměř opouští a nové prakticky neetabluje. Opouští i náznak humoru, což vše ještě více odlidšťuje. Kéž bychom měli příklad nějaké epické trilogie, s posunem děje a příchodem nových postav, ve které všechno funguje mnohem lépe. Mimochodem, zkuste si porovnat černobílý souboj v aréně s o sto let staršími vozatajskými závody v němém Ben Hurovi z r. 1925 a říci mi, ve kterém aréna napráskaná diváky vypadá lépe.
Barbie (2023)
První film s miliardovým výdělkem, co jsem nepochopil. Jakákoliv premisa tu má i svůj pravý opak.
Spider-Man: Napříč paralelními světy (2023)
Když dva dělají totéž, není to totéž. Pokračování animovaného pavoučího mnohovesmíru přebírá to nejhorší z Marvela a se sebestřednou jistotou drtí vše, co bylo úžasné na jedničce. Komentář a nadhled vystřídalo vršení jednorázových gagů, úžasnou animaci, která spoludotvářela příběh, vystřídal bezcílný stylový průjem. Postavy ztratily jakoukoliv kontinutitu a celý mnohovesmír je jen hračka pro Spider*ovy feelings. Reakce Evelyn Wang je zcela odpovídající.
Viva la Dirt League: Survival Logic (2023) (seriál)
Po dvou slabších přichází opět povedená série. Hrajou to asi jako já.
Avatar: The Way of Water (2022)
Posouvání hranic filmové magie je úžasná věc. I když pomocí 3D tentokrát Cameron daleko více buduje a daleko méně vypráví. V mém případě má ale smůlu, že jsem hrál úchvatnou podmořskou Subnauticu. Do černého se navíc nestrefuje ani s jádrem vyprávění rodina vs. kmen a relativizací významu smrti. Symbolický přesah je ten tam a po hudební stránce je to doslova zombie, co ohlodává Hornerovy kosti. Hodnocení nechávám otevřené pro další části jeho Modrých válek.
Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství (2022)
Čirá emocionální apatie. Před Endgame mohly mít jednotlivé postavy svůj osobitý rukopis. Ten je teď nenávratně ztracen ve filmovo-seriálové spleti. Pokud nejste její součástí, tak jste out. I'm out.
Il Boemo (2022)
Film pro ty, co se rádi ponoří do dobové atmosféry, doprovázené vynikajícím soundtrackem Collegia 1704. Podobnost s Amadeem mohou sugerovat jen ti, co rozeznají, že jsou ve filmu kostýmy a zpívá se opera. Není to film o genialitě, archetypech, vášni či hloubce, ale fragmentovaný vhled do muzikantské kariéry, ve které mezi tucty stejně talentovaných rozhoduje štěstí, známosti a osobní šarm. Abyste si mohli těch pár sezon na výsluní užít, než vás semele historie a syfilis. Oscara fakt ne, ale v našich podmínkách je to unikátní počin.
Jack Reacher (2022) (seriál)
Arnold Holmes! Amazon příjemně překvapil. Přímočaré béčko, které splní všechna vaše očekávání.
Kocour v botách: Poslední přání (2022)
Nepochopitelné UFO hollywoodské kinematografie, ve kterém se kdosi rozhodl nacpat porci kreativity, existenciální hloubky a zenové moudrosti do sequelu jedenáct let starého spin-offu. Tohle měl být Shrek 2.
Pán prstenů: Prsteny moci (2022) (seriál)
Největší chybou Amazonu bylo, za každou investovat do drobtů z Tolkienových autorských práv. Protože největší chybou Prstenů moci je, že mají s Tolkienem vůbec něco společného. Mohla z toho být velkolepá seriálová fantasy, takhle to zůstává někde u kostrbatě napsané Narnie. A u přehnané internetové hysterie, protože bych stále volil tohle než filmového Frankensteina jménem Hobbit.