Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Animovaný
  • Akční
  • Dobrodružný

Recenze (394)

plakát

Duna: Část druhá (2024) 

Zatím zpracovávám všechny vjemy. Proto prozatím mohu jen říci: mystický zážitek. Toto je kouzlo kinematografie.

plakát

Aftersun (2022) 

Ne, že bych snímek nepochopil, jen zřejmě nejsem na takovéto utahané festivalové snímky. Je sice hezké, že někdo pro změnu nepovažuje diváky za hlupáky, kterým se musí vše vysvětlovat jak batoleti, ale na druhou stranu ta vágnost by také měla být použita s mírou. Přestože mám empatii vysokou, nedokázal jsem se na postavy úplně napojit, částečně i proto, že krom pár indicií vůbec nevíme, proč Calum tolik trpí. Bylo mi ho líto, jistě, ale zkrátka mi tam chyběl nějaký kontext. Zoufale mi chyběly nějaké zajímavé dialogy. A emoce... Takže ač mohu s klidem říct, že jde o nuancovaný snímek, který skrývá mnohem víc, než se mi zprvu zdálo, nejsem typ člověka, co bude chválit umění, jen protože je intelektuálně sofistikované, když ve mně nevyvolá skoro žádné emoce. Umění mě musí stimulovat nejen intelektuálně, ale hlavně emocionálně. Zde se bohužel povedlo jakž takž to první (a i tam šlo spíše o samotnou strukturu snímku, než že bych se najednou díval na věci jinýma očima), ale emočně mě to pak už minulo totálně. Je to velmi jednoduchý film, který za mě stojí primárně na realistických hereckých výkonech, bez nichž bych to klidně považoval jen za nějaký lépe technicky zvládnutý studentský film. Proto hodnotím jen třemi. Ale na debut to není špatné, a komu vyhovují pomalejší, impresionističtější filmy, to jistě sedne více.

plakát

Belfast (2021) 

Hodně jsem váhal mezi 3 a 4, dal bych zkrátka opatrných 7/10, protože jako celek mě to úplně za srdce nevzalo, ale bylo tam na druhou stranu velká spousta autentických scén, skvělých právě tím, že si na rozdíl od většiny Hollywoodu na nic nehrají, nesnaží se vyvolat emoce skrz patos apod. Zkrátka to působí vše jako velmi uvěřitelný příběh ze života, bez nějakých příkras. A za ty herecké výkony se také nakonec přikláním ke čtyřem. Pokud Roma byla kritiky tak oceňována, přestože to pro mě byla nebetyčná nuda, tento film by podle mě měl být přijat ještě lépe, přesto na Oscarech to tak nevyšlo. Možná protože Mexiko je Američanům v dnešní době už blíže, než Irsko, a většina členů Akademie jsou Američané? Kdo ví, jejich rozhodnutí jsou mi už takových 15 let záhadou. Ale za mě je tento film divácky mnohem, ale mnohem stravitelnější než zmiňovaná Roma - jeden z nejpřeceňovanějších filmů posledních let.

plakát

Eurosong: Příběh skupiny Fire Saga (2020) 

Příjemný film, který nabízí hned několik silných písní, krásný vizuál (Island a Edinburgh byly dobrá volba) a absurdní humor za pomoci skřítků a elfů. Hodně mě však potěšila taková drobnost, která je navzdory přítomnosti nadpřirozených tvorů velmi realistická - chyby v angličtině. Nikdy mě nepřestává udivovat, jak cizinci ve filmech mluví vždy gramaticky a lexikálně brilantní angličtinou - s přízvukem, ale formálně zcela dokonale. Jako by scénáristé neuměli žádný cizí jazyk a netušili, že třeba slovo "beguile" (zlákat, okouzlit) asi nebude úplně ve slovní zásobě někoho, kdo o minutu předtím řekl, že anglicky vlastně neumí. Zde postavy různých evropských národností chyby v angličtině dělají, jak je to přirozené, pokud to náhodou nejsou univerzitní profesoři angličtiny.

plakát

Kovy řeší dějiny (2020) (TV film) 

Důležité téma k diskusi, snad tento dokument přispěje k tomu, aby se tento "pedagogický skanzen" přizpůsobil potřebám studentů, nikoliv aby se studenti neustále podřizovali jemu, protože "tak se to vždycky dělalo". Ukazuje se, že tzv. elitní školy jako třeba mnou vystudované Gymnázium Nad Alejí jsou naprosto zbytečné instituce plné otrávených papoušků, které jen dělají studentům ze života peklo, zatímco školy na maloměstech se ukazují jako daleko progresivnější a nabízí skvělou inspiraci.

plakát

Oscar 2020 (2020) (pořad) 

Děkuji Oscarům, že nám připomínají, jaký zločin je být mužem, zatímco "every woman is a superhero". Ta feministická agitka je už trochu přehnaná. Hezky ten boj proti rasismu, utlačování žen, menšin atd. propojil Joaquin Phoenix s ochranou zvířat, o které se naopak už moc nemluví, protože to se lidí přímo osobně nedotýká, že. Nemůžou si říct "jsem hrdá na to, že jsem panda", jen "na to, že jsem žena, černoch, lesba atd". Takže málokdo na problémy zvířat upozorňuje, a když už, tak jen do té doby, dokud sám nemusí něco změnit. Veganství je tedy samozřejmě považováno za extrém, nikoliv za vítězství empatie a jediný udržitelný a morálně obhajitelný způsob života. Phoenixův projev tedy považuji za nejdůležitější moment cen, ale to do hodnocení nepočítám, protože ten si herec připravil sám. Jinak tomu zkrátka chybí moderátor, nemá to šťávu, pěvecká vystoupení dobrá, ale tam zase zásluhy jdou spíše jednotlivým umělcům než tvůrcům pořadu, kteří je "jen" pozvali. A do toho ty neustálé reklamy. Koukal jsem letos na BAFTA a ty mě bavily více.

plakát

Papírový dům (Netflix verze) - Plán Paříž (2020) (epizoda) odpad!

Facka, kterou jsem dostal za to, že jsem se přece jen rozhodl na tuhle slátaninu dokoukat. Tohle už je vážně absurdní. Únoscům zas samozřejmě vše vyjde bez sebemenšího zaváhání, protože náš úžasný Profesor, jehož "geniální" projev už mě vážně irituje, opět a znovu převezl policii - jaké to překvapení! Já vám nevím, ale ve fikci hlavním hrdinům nemá vycházet vše podle plánu, jaké je pak v tom napětí? Na to, že sledujeme únos a přestřelky jak z Terminátora, je to nuda k uzoufání, protože proč bych se měl o někoho bát? Tímto neduhem seriál trpěl už od začátku, ale já si naivně myslel, že ve čtvrté řadě třeba konečně půjde do tuhého? Ha-ha... Jo a ten cliffhanger na konci bych u jiného seriálu ocenil, ale zde? Je jasné, že i zahnaný do kouta se z toho náš úžasný, geniální profesor, nějak dostane (navíc úplně to samé se stalo už s Raquel! To vážně nemají tvůrci trošku sebereflexe, nebo snad mají problémy s pamětí? Či jen počítají s tím, že většina diváků bez přemýšlení zkonzumuje vše, co nám předhodí?) Ale profesor možná, jaké to překvapení, i s tím, že ho najde další pronásledovaná policistka počítal! Pamatujete, jak schválně zavedl policii na konci první řady na ten jejich ranč? A taky se nejdříve tvářil, jak ho to zaskočilo, aby nám o díl později prozradil, že i to bylo součástí jeho mistrovského plánu... Každopádně už mě nezajímá, jak tohle dopadne, seriál jsem dokoukal jen proto, že nemám rád "rozdělané projekty", ale po roce čekání si vážně nemyslím, že bych měl zájem navazovat. Něco tak sebe-vykrádajícího, zdlouhavého a okatě propagandistického jsem snad ještě neviděl. Nejsem žádný příznivce nekontrolovaného kapitalismu, ale myslím, že na tohle by si měl udělat názor divák sám. Ne, že nám bude každý díl podsouváno, jak jsou únosci vlastně hrozně utlačování hrdinové, které masy milují, a jen zlá policie je chudáčky nenechá v klidu vykrást banku. Už nám ale neukážou rodiny unesených, nebo jak se rukojmí z prvních dvou řad vypořádávají s posttraumatickou stresovou poruchou a jinými závažnými duševními následky... Takoví lidé by naší bandě Robina Hooda jistě fandili... Nedivím se, že seriál ve Španělsku propadl. Asi by se mi nelíbilo, kdyby nějaká kravina, která se tváří, jak je hrozně sofistikovaná, před světem totálně hanobila pověst mé země. Když spousta lidí je schopna herce nenávidět na základě postavy, které hráli, nedivil bych se, kdyby věřili tomu, že Španělsko spolupracovalo s Bin Ládinem nebo že mučí vězně. Abych ale jen nekritizoval, herecké výkony byly hodně slušné (byť často už opravdu ohrané, aneb když si po sté Profesor otírá zpocené čelo a třese se mu brada...), nicméně tu scénáristickou katastrofu nezachrání... Kdyby seriál nekoupil Netflix, ani po něm pes neštěkne. Ale jestli je tohle veřejností považováno za vrchol současné seriálové tvorby a naopak třeba poslední řada Game of Thrones plná hlubokých myšlenek a komplexní psychologie postav je naopak hanobena (naštěstí kritici a odborníci jsou jiného názoru), asi bych měl už přestat brát hodnocení zde jako dobrý indikátor toho, jestli něco stojí za zhlédnutí. Už delší dobu pozoruji, že se spíš shoduji s výsledky Emmy, Golden Globes aj. než s procentuálním hodnocením na csfd/imdb, kde je jasně patrná stádovost a neochota vyjádřit jiný názor. Ostatně, jak čtu, Trevorovi za zdejší hodnocení i lidé posílají nenávistné zprávy. Jako vážně? Jestli nedokážete unést jiný názor, asi sem nechoďte? Já třeba byl nadšený z GoT, plný emocí a chtěl o tom diskutovat s lidmi, a taky jsem musel skousnout tu vlnu toxické kritiky, která vycházela jen z toho, že si lidé vysnili jiný konec. Ten ale dával smysl, spousta lidí ho jen nepochopila, respektive nikdy nepochopili ty postavy a o čem GoT hovoří. Jestli mě však někdo přesvědčí o tom, že Casa de Papel je brilantně a realisticky napsaný seriál, možná změním názor. Ale to, že to je pro někoho zábavná podívaná ještě neznamená, že tomu je tak i pro ty, co se nad uměním hlouběji zamýšlejí a čekají od něj nějakou údernou výpověď o našem světě. Ne jen pouhou exhibici názorů tvůrců a jejich bláhové fantasmagorie. Seriál se celou dobu tváří jako něco víc (tvůrci trpí zjevně podobnými bludy o své genialitě jako profesor), přitom však jde jen o další z řady bezduché akční tvorby. Závěrečné "Por Nairobi" je taky naprostá ubohost, však jste jejího vraha oddělali, tak o co vám ještě jde? Tohle by dávalo mnohem větší smysl, kdyby ji zabila aspoň policie... Ale divím se, že tvůrci sebrali odvahu aspoň jednu postavu pohřbít, třebaže tím nejméně realistickým způsobem (přestřelky či granáty jsou naprosto neškodné, jen "zlý blázen z ochranky" ji mohl ve svém sadistickém afektu zabít).

plakát

Papírový dům (Netflix verze) - Série 4 (2020) (série) 

Facka, kterou jsem dostal za to, že jsem se přece jen rozhodl na tuhle slátaninu dokoukat. Tohle už je vážně absurdní. Únoscům zas samozřejmě vše vyjde bez sebemenšího zaváhání, protože náš úžasný Profesor, jehož "geniální" projev už mě vážně irituje, opět a znovu převezl policii - jaké to překvapení! A působí to už opravdu jak nějaké nerealistické fantasy, protože ani Harry Potter by nebyl schopen toho, co Profesor a jeho tým zedníků, horníků a hackerů... Ti se dostanou zkrátka všude, ať je to budova soudu, nebo obrazovky a vysílačky policie. Dokonce s unesenou dvojnicí Raquel udělají trik, který by ani Copperfield nedokázal (zde nikdo neřeší neetičnost únosu dalšího civilisty, ale chraň bůh, když policie nehraje podle pravidel, to je pak tematizováno pořád dokola - tento dvojí metr mi začal vážně vadit, třebaže autority v reálu vážně nemusím, ale v seriálu jsem jim naopak fandil, docela smutné...).Já vám nevím, ale ve fikci hlavním hrdinům nemá vycházet vše podle plánu, jaké je pak v tom napětí? Na to, že sledujeme únos a přestřelky jak z Terminátora, je to nuda k uzoufání, protože proč bych se měl o někoho bát? Tímto neduhem seriál trpěl už od začátku, ale já si naivně myslel, že ve čtvrté řadě třeba konečně půjde do tuhého? Ha-ha... Jo a ten cliffhanger na konci bych u jiného seriálu ocenil, ale zde? Je jasné, že i zahnaný do kouta se z toho náš úžasný, geniální profesor, nějak dostane. Možná, jaké to překvapení, i s touto eventualitou počítal! Pamatujete, jak schválně zavedl policii na konci první řady na ten jejich ranč? A taky se nejdříve tvářil, jak ho to zaskočilo, aby nám o díl později prozradil, že i to bylo součástí jeho mistrovského plánu... Každopádně už mě nezajímá, jak tohle dopadne, seriál jsem dokoukal jen proto, že nemám rád "rozdělané projekty", ale po roce čekání si vážně nemyslím, že bych měl zájem navazovat. Něco tak sebe-vykrádajícího, zdlouhavého a okatě propagandistického jsem snad ještě neviděl. Nejsem žádný příznivce nekontrolovaného kapitalismu, ale myslím, že na tohle by si měl udělat názor divák sám. Ne, že nám bude každý díl podsouváno, jak jsou únosci vlastně hrozně utlačování hrdinové, které masy milují, a jen zlá policie je chudáčky nenechá v klidu vykrást banku. Už nám ale neukážou rodiny unesených, nebo jak se rukojmí z prvních dvou řad vypořádávají s posttraumatickou stresovou poruchou a jinými závažnými duševními následky... Takoví lidé by naší bandě Robina Hooda jistě fandili... Nedivím se, že seriál ve Španělsku propadl. Asi by se mi nelíbilo, kdyby nějaká kravina, která se tváří, jak je hrozně sofistikovaná, před světem totálně hanobila pověst mé země. Když spousta lidí je schopna herce nenávidět na základě postavy, které hráli, nedivil bych se, kdyby věřili tomu, že Španělsko spolupracovalo s Bin Ládinem nebo že mučí vězně. Abych ale jen nekritizoval, herecké výkony byly hodně slušné (byť často už opravdu ohrané, aneb když si po sté Profesor otírá zpocené čelo a třese se mu brada...), nicméně tu scénáristickou katastrofu nezachrání... Kdyby seriál nekoupil Netflix, ani po něm pes neštěkne. Ale jestli je tohle veřejností považováno za vrchol současné seriálové tvorby a naopak třeba poslední řada Game of Thrones plná hlubokých myšlenek a komplexní psychologie postav je naopak hanobena (naštěstí kritici a odborníci jsou jiného názoru), asi bych měl už přestat brát hodnocení zde jako dobrý indikátor toho, jestli něco stojí za zhlédnutí. Už delší dobu pozoruji, že se spíš shoduji s výsledky Emmy, Golden Globes aj. než s procentuálním hodnocením na csfd/imdb, kde je jasně patrná stádovost a neochota vyjádřit jiný názor. Ostatně, jak čtu, Trevorovi za zdejší hodnocení i lidé posílají nenávistné zprávy. Jako vážně? Jestli nedokážete unést jiný názor, asi sem nechoďte? Já třeba byl nadšený z GoT, plný emocí a chtěl o tom diskutovat s lidmi, a taky jsem musel skousnout tu vlnu toxické kritiky, která vycházela jen z toho, že si lidé vysnili jiný konec. Ten ale dával smysl, spousta lidí ho jen nepochopila, respektive nikdy nepochopili ty postavy a o čem GoT hovoří. Jestli mě však někdo přesvědčí o tom, že Casa de Papel je brilantně a realisticky napsaný seriál, možná změním názor. Ale to, že to je pro někoho zábavná podívaná ještě neznamená, že tomu je tak i pro ty, co se nad uměním hlouběji zamýšlejí a čekají od něj nějakou údernou výpověď o našem světě. Ne jen pouhou exhibici názorů tvůrců a jejich bláhové fantasmagorie. Seriál se celou dobu tváří jako něco víc (tvůrci trpí zjevně podobnými bludy o své genialitě jako profesor), přitom však jde jen o další z řady bezduché akční tvorby.

plakát

Sexuální výchova - Epizoda 7 (2020) (epizoda) 

Epizoda by mohla být dobrá, ale feministická propaganda v tomto díle byla pro mě již naprosto nestravitelná. Podporuji femisnimus, ale seriál je vyprávecí médium, z něhož máme mít pocit, že děj pohání živí lidé, nikoliv zpolitizované postavy. Ten dvojí metr se mi navíc také nelíbí. Zdá se, že je v pohodě říct, že kluci obecně vzato smrdí, ale použijte podobně neimaginativní stereotyp o dívce a budou vás lynčovat. Nebo vinit muže/kluky, kteří chtějí doopravdy pomoct, jen proto, že jsou muži a tím pádem automaticky nedokážou vůbec pochopit ženskou duši, je taky trošku padlé na hlavu. Pro tvůrce mám překvapení: NIKDO vás nemůže nikdy zcela pochopit, stejně jako vy nikdy je. A politicky hyperkorektní počiny jako tento mohou být spíš kontraproduktivní. Mám dost přátel druhého pohlaví, ale v posledních letech si vinou podobných snah připadám, že mě asi musí automaticky podezírat či odsuzovat jen proto, že nepatřím "do klubu". A k tomuto vzájemnému odcizování přispívá i Sex Education, neboť postavy zde jsou v první řadě ženy/muži/jiný gender či hetero/homo/pan/a/(...)sexuálové a až potom lidé. Jedinečné hlasy se tu zkrátka dusí pod tlakem nálepek, což je paradoxní, když má jít o boj proti diskriminaci a ideální by tedy bylo se nálepek kompletně zbavit a vnímat to jediné důležité; všichni jsme lidé... Netuším, čeho totou nerealistickou agitkou chtějí docílit - kdo v ideje věří, jim věřit bude; kdo ne, bude ještě více utvrzen ve své pravdě... Takhle politicky angažované dílo se zvrhává v propagandu, a tak je asi odsouzeno za desítky let ke stejnému osudu jako např. budovatelský román  (pokud seriál bude v tomto směru pokračovat). A propaganda bohužel odpuzuje i lidi, co problematiku podporují... Uměleckých kvalit má seriál dost, ale Nunn asi neví, že méně je někdy více.

plakát

Tenet (2020) 

Scenáristický fail, kterému nebudu tleskat jen proto, že je u něj jméno Nolan. Opět se ukázalo, že tento režisér a scénárista jde zkrátka naprosto mimo mě. Bezduché přestřelky, nula emocí, monotónní akční scény, u kterých jsem usínal... Když ani herci, včetně es jako Branagh (sám skvělý režisér), scénář nechápali ani na několikero přečtení, jak jej má pochopit divák na první pokus? Kdyby tam aspoň byly zapamatovatelné postavy, ke kterým bychom měli vztah a díky kterým bychom tomu dali šanci a zhlédli to podruhé, abychom to chápali více (což pro mě byl případ např. Game of Thrones), jenže nikdo takový tam není... Mám rád sofistikovanost, ale tady nejde o žádnou hloubku sdělení, či propracované postavy, jen o vytvoření co nejsložitějšího děje a pseudofyzikálních zákonů. Jenže když je příběh tak překombinovaný, že ho tolik lidí nechápe, asi je něco špatně. A hlavně, chybí mu jako skoro vždy u Nolana srdce. Jedna hvězda za technické provedení, které je jako vždy u něj na úrovni, ale já dnes už snad radši nízkorozpočtový film, který má co říct, místo filmů za stovky milionů, které mohou nabídnout tak akorát známá jména.