Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Animovaný
  • Akční
  • Dobrodružný

Recenze (389)

plakát

Tenet (2020) 

Scenáristický fail, kterému nebudu tleskat jen proto, že je u něj jméno Nolan. Opět se ukázalo, že tento režisér a scénárista jde zkrátka naprosto mimo mě. Bezduché přestřelky, nula emocí, monotónní akční scény, u kterých jsem usínal... Když ani herci, včetně es jako Branagh (sám skvělý režisér), scénář nechápali ani na několikero přečtení, jak jej má pochopit divák na první pokus? Kdyby tam aspoň byly zapamatovatelné postavy, ke kterým bychom měli vztah a díky kterým bychom tomu dali šanci a zhlédli to podruhé, abychom to chápali více (což pro mě byl případ např. Game of Thrones), jenže nikdo takový tam není... Mám rád sofistikovanost, ale tady nejde o žádnou hloubku sdělení, či propracované postavy, jen o vytvoření co nejsložitějšího děje a pseudofyzikálních zákonů. Jenže když je příběh tak překombinovaný, že ho tolik lidí nechápe, asi je něco špatně. A hlavně, chybí mu jako skoro vždy u Nolana srdce. Jedna hvězda za technické provedení, které je jako vždy u něj na úrovni, ale já dnes už snad radši nízkorozpočtový film, který má co říct, místo filmů za stovky milionů, které mohou nabídnout tak akorát známá jména.

plakát

Eurosong: Příběh skupiny Fire Saga (2020) 

Příjemný film, který nabízí hned několik silných písní, krásný vizuál (Island a Edinburgh byly dobrá volba) a absurdní humor za pomoci skřítků a elfů. Hodně mě však potěšila taková drobnost, která je navzdory přítomnosti nadpřirozených tvorů velmi realistická - chyby v angličtině. Nikdy mě nepřestává udivovat, jak cizinci ve filmech mluví vždy gramaticky a lexikálně brilantní angličtinou - s přízvukem, ale formálně zcela dokonale. Jako by scénáristé neuměli žádný cizí jazyk a netušili, že třeba slovo "beguile" (zlákat, okouzlit) asi nebude úplně ve slovní zásobě někoho, kdo o minutu předtím řekl, že anglicky vlastně neumí. Zde postavy různých evropských národností chyby v angličtině dělají, jak je to přirozené, pokud to náhodou nejsou univerzitní profesoři angličtiny.

plakát

Sexuální výchova - Epizoda 7 (2020) (epizoda) 

Epizoda by mohla být dobrá, ale feministická propaganda v tomto díle byla pro mě již naprosto nestravitelná. Podporuji femisnimus, ale seriál je vyprávecí médium, z něhož máme mít pocit, že děj pohání živí lidé, nikoliv zpolitizované postavy. Ten dvojí metr se mi navíc také nelíbí. Zdá se, že je v pohodě říct, že kluci obecně vzato smrdí, ale použijte podobně neimaginativní stereotyp o dívce a budou vás lynčovat. Nebo vinit muže/kluky, kteří chtějí doopravdy pomoct, jen proto, že jsou muži a tím pádem automaticky nedokážou vůbec pochopit ženskou duši, je taky trošku padlé na hlavu. Pro tvůrce mám překvapení: NIKDO vás nemůže nikdy zcela pochopit, stejně jako vy nikdy je. A politicky hyperkorektní počiny jako tento mohou být spíš kontraproduktivní. Mám dost přátel druhého pohlaví, ale v posledních letech si vinou podobných snah připadám, že mě asi musí automaticky podezírat či odsuzovat jen proto, že nepatřím "do klubu". A k tomuto vzájemnému odcizování přispívá i Sex Education, neboť postavy zde jsou v první řadě ženy/muži/jiný gender či hetero/homo/pan/a/(...)sexuálové a až potom lidé. Jedinečné hlasy se tu zkrátka dusí pod tlakem nálepek, což je paradoxní, když má jít o boj proti diskriminaci a ideální by tedy bylo se nálepek kompletně zbavit a vnímat to jediné důležité; všichni jsme lidé... Netuším, čeho totou nerealistickou agitkou chtějí docílit - kdo v ideje věří, jim věřit bude; kdo ne, bude ještě více utvrzen ve své pravdě... Takhle politicky angažované dílo se zvrhává v propagandu, a tak je asi odsouzeno za desítky let ke stejnému osudu jako např. budovatelský román  (pokud seriál bude v tomto směru pokračovat). A propaganda bohužel odpuzuje i lidi, co problematiku podporují... Uměleckých kvalit má seriál dost, ale Nunn asi neví, že méně je někdy více.

plakát

Bodyguard (2018) (seriál) 

Příjemně mě překvapila reflexe terorismu, který je zde nastíněn jako komplexní problém, který velkou měrou způsobil Západ sám, místo stereotypních představ "Islam = bad", "West = good". Dialog v prvním díle o tom, jak jsou ti atentátníci vlastně jen figurky, co umírají pro politiky, kteří sami nikdy nenasadí vlastní kůži, dobře vystihuje odvěkou tragédii lidstva, kdy obyčejní lidé bojují pro pár mocných, přitom z toho nic nemají. Ale vymývání mozků funguje dobře a obzvlášť v islamofobním Česku tento seriál může nabídnout svěží perspektivu. Také si cením reprezentace PTSD, kterážto porucha je u nás téměř neznámá i mezi "odborníky", takže divákovi může nabídnout opravdu mnoho nového. A Richard Madden je opravdu famózní, mísí se v něm ledový klid i zranitelnost, a ten Zlatý Glóbus mu rozhodně přeji.

plakát

Sexuální výchova (2019) (seriál) 

Co nesnáším, je intelektuální elitářství a pozérství. Tento seriál se tváří, jak je hrozně na úrovni, postavy zde čtou Virginii Woolf a další feministické autorky a naopak Hunger Games jsou tu považovány za vtip. Přitom k hloubce této série, která se zabývá traumatem, závažnými sociopolitickými problémy, emoční otupělostí, lhostejností většiny populace aj., má Sex Education na hony daleko. A ani filmařsky se hlavně takovému Catching Fire zdaleka nevyrovná. Kdyby si seriál nehrál na něco, co není, tj. na víc než nenáročnou podívanou ze života teenagerů, neměl bych nic proti němu, ale z narativu je patrné, že se bere o dost vážněji, než by bylo zdrávo. Průměr není nic špatného, ale ať se prosím netváří jako nějaký intelektuální skvost. Nastrčit do scénáře Woolf a další revoluční autory vážně nezvyšuje revolučnost samotného seriálu. Já skutečně po čtyřech dílech zatím netuším, proč je tento seriál mezi 200 top všech dob. Mimochodem na imdb se takto vysoko ani náhodou seriál neumístil a ani ceny zrovna nesbírá, takže až takový zázrak to asi nebude.

plakát

Sexuální výchova - Epizoda 4 (2019) (epizoda) 

Co nesnáším, je intelektuální elitářství a pozérství. Tento seriál se tváří, jak je hrozně na úrovni, postavy zde čtou Virginii Woolf a další feministické autorky a naopak Hunger Games jsou tu považovány za vtip. Přitom k hloubce této série, která se zabývá traumatem, závažnými sociopolitickými problémy, emoční otupělostí, lhostejností většiny populace aj., má Sex Education na hony daleko. A ani filmařsky se hlavně takovému Catching Fire zdaleka nevyrovná. Kdyby si seriál nehrál na něco, co není, tj. na víc než nenáročnou podívanou ze života teenagerů, neměl bych nic proti němu, ale z narativu je patrné, že se bere o dost vážněji, než by bylo zdrávo. Průměr není nic špatného, ale ať se prosím netváří jako nějaký intelektuální skvost. Nastrčit do scénáře Woolf a další revoluční autory vážně nezvyšuje revolučnost samotného seriálu. Já skutečně po čtyřech dílech zatím netuším, proč je tento seriál mezi 200 top všech dob. Mimochodem na imdb se takto vysoko ani náhodou seriál neumístil a ani ceny zrovna nesbírá, takže až takový zázrak to asi nebude.

plakát

Papírový dům (Netflix verze) - Plán Paříž (2020) (epizoda) odpad!

Facka, kterou jsem dostal za to, že jsem se přece jen rozhodl na tuhle slátaninu dokoukat. Tohle už je vážně absurdní. Únoscům zas samozřejmě vše vyjde bez sebemenšího zaváhání, protože náš úžasný Profesor, jehož "geniální" projev už mě vážně irituje, opět a znovu převezl policii - jaké to překvapení! Já vám nevím, ale ve fikci hlavním hrdinům nemá vycházet vše podle plánu, jaké je pak v tom napětí? Na to, že sledujeme únos a přestřelky jak z Terminátora, je to nuda k uzoufání, protože proč bych se měl o někoho bát? Tímto neduhem seriál trpěl už od začátku, ale já si naivně myslel, že ve čtvrté řadě třeba konečně půjde do tuhého? Ha-ha... Jo a ten cliffhanger na konci bych u jiného seriálu ocenil, ale zde? Je jasné, že i zahnaný do kouta se z toho náš úžasný, geniální profesor, nějak dostane (navíc úplně to samé se stalo už s Raquel! To vážně nemají tvůrci trošku sebereflexe, nebo snad mají problémy s pamětí? Či jen počítají s tím, že většina diváků bez přemýšlení zkonzumuje vše, co nám předhodí?) Ale profesor možná, jaké to překvapení, i s tím, že ho najde další pronásledovaná policistka počítal! Pamatujete, jak schválně zavedl policii na konci první řady na ten jejich ranč? A taky se nejdříve tvářil, jak ho to zaskočilo, aby nám o díl později prozradil, že i to bylo součástí jeho mistrovského plánu... Každopádně už mě nezajímá, jak tohle dopadne, seriál jsem dokoukal jen proto, že nemám rád "rozdělané projekty", ale po roce čekání si vážně nemyslím, že bych měl zájem navazovat. Něco tak sebe-vykrádajícího, zdlouhavého a okatě propagandistického jsem snad ještě neviděl. Nejsem žádný příznivce nekontrolovaného kapitalismu, ale myslím, že na tohle by si měl udělat názor divák sám. Ne, že nám bude každý díl podsouváno, jak jsou únosci vlastně hrozně utlačování hrdinové, které masy milují, a jen zlá policie je chudáčky nenechá v klidu vykrást banku. Už nám ale neukážou rodiny unesených, nebo jak se rukojmí z prvních dvou řad vypořádávají s posttraumatickou stresovou poruchou a jinými závažnými duševními následky... Takoví lidé by naší bandě Robina Hooda jistě fandili... Nedivím se, že seriál ve Španělsku propadl. Asi by se mi nelíbilo, kdyby nějaká kravina, která se tváří, jak je hrozně sofistikovaná, před světem totálně hanobila pověst mé země. Když spousta lidí je schopna herce nenávidět na základě postavy, které hráli, nedivil bych se, kdyby věřili tomu, že Španělsko spolupracovalo s Bin Ládinem nebo že mučí vězně. Abych ale jen nekritizoval, herecké výkony byly hodně slušné (byť často už opravdu ohrané, aneb když si po sté Profesor otírá zpocené čelo a třese se mu brada...), nicméně tu scénáristickou katastrofu nezachrání... Kdyby seriál nekoupil Netflix, ani po něm pes neštěkne. Ale jestli je tohle veřejností považováno za vrchol současné seriálové tvorby a naopak třeba poslední řada Game of Thrones plná hlubokých myšlenek a komplexní psychologie postav je naopak hanobena (naštěstí kritici a odborníci jsou jiného názoru), asi bych měl už přestat brát hodnocení zde jako dobrý indikátor toho, jestli něco stojí za zhlédnutí. Už delší dobu pozoruji, že se spíš shoduji s výsledky Emmy, Golden Globes aj. než s procentuálním hodnocením na csfd/imdb, kde je jasně patrná stádovost a neochota vyjádřit jiný názor. Ostatně, jak čtu, Trevorovi za zdejší hodnocení i lidé posílají nenávistné zprávy. Jako vážně? Jestli nedokážete unést jiný názor, asi sem nechoďte? Já třeba byl nadšený z GoT, plný emocí a chtěl o tom diskutovat s lidmi, a taky jsem musel skousnout tu vlnu toxické kritiky, která vycházela jen z toho, že si lidé vysnili jiný konec. Ten ale dával smysl, spousta lidí ho jen nepochopila, respektive nikdy nepochopili ty postavy a o čem GoT hovoří. Jestli mě však někdo přesvědčí o tom, že Casa de Papel je brilantně a realisticky napsaný seriál, možná změním názor. Ale to, že to je pro někoho zábavná podívaná ještě neznamená, že tomu je tak i pro ty, co se nad uměním hlouběji zamýšlejí a čekají od něj nějakou údernou výpověď o našem světě. Ne jen pouhou exhibici názorů tvůrců a jejich bláhové fantasmagorie. Seriál se celou dobu tváří jako něco víc (tvůrci trpí zjevně podobnými bludy o své genialitě jako profesor), přitom však jde jen o další z řady bezduché akční tvorby. Závěrečné "Por Nairobi" je taky naprostá ubohost, však jste jejího vraha oddělali, tak o co vám ještě jde? Tohle by dávalo mnohem větší smysl, kdyby ji zabila aspoň policie... Ale divím se, že tvůrci sebrali odvahu aspoň jednu postavu pohřbít, třebaže tím nejméně realistickým způsobem (přestřelky či granáty jsou naprosto neškodné, jen "zlý blázen z ochranky" ji mohl ve svém sadistickém afektu zabít).

plakát

Papírový dům (Netflix verze) - Série 4 (2020) (série) 

Facka, kterou jsem dostal za to, že jsem se přece jen rozhodl na tuhle slátaninu dokoukat. Tohle už je vážně absurdní. Únoscům zas samozřejmě vše vyjde bez sebemenšího zaváhání, protože náš úžasný Profesor, jehož "geniální" projev už mě vážně irituje, opět a znovu převezl policii - jaké to překvapení! A působí to už opravdu jak nějaké nerealistické fantasy, protože ani Harry Potter by nebyl schopen toho, co Profesor a jeho tým zedníků, horníků a hackerů... Ti se dostanou zkrátka všude, ať je to budova soudu, nebo obrazovky a vysílačky policie. Dokonce s unesenou dvojnicí Raquel udělají trik, který by ani Copperfield nedokázal (zde nikdo neřeší neetičnost únosu dalšího civilisty, ale chraň bůh, když policie nehraje podle pravidel, to je pak tematizováno pořád dokola - tento dvojí metr mi začal vážně vadit, třebaže autority v reálu vážně nemusím, ale v seriálu jsem jim naopak fandil, docela smutné...).Já vám nevím, ale ve fikci hlavním hrdinům nemá vycházet vše podle plánu, jaké je pak v tom napětí? Na to, že sledujeme únos a přestřelky jak z Terminátora, je to nuda k uzoufání, protože proč bych se měl o někoho bát? Tímto neduhem seriál trpěl už od začátku, ale já si naivně myslel, že ve čtvrté řadě třeba konečně půjde do tuhého? Ha-ha... Jo a ten cliffhanger na konci bych u jiného seriálu ocenil, ale zde? Je jasné, že i zahnaný do kouta se z toho náš úžasný, geniální profesor, nějak dostane. Možná, jaké to překvapení, i s touto eventualitou počítal! Pamatujete, jak schválně zavedl policii na konci první řady na ten jejich ranč? A taky se nejdříve tvářil, jak ho to zaskočilo, aby nám o díl později prozradil, že i to bylo součástí jeho mistrovského plánu... Každopádně už mě nezajímá, jak tohle dopadne, seriál jsem dokoukal jen proto, že nemám rád "rozdělané projekty", ale po roce čekání si vážně nemyslím, že bych měl zájem navazovat. Něco tak sebe-vykrádajícího, zdlouhavého a okatě propagandistického jsem snad ještě neviděl. Nejsem žádný příznivce nekontrolovaného kapitalismu, ale myslím, že na tohle by si měl udělat názor divák sám. Ne, že nám bude každý díl podsouváno, jak jsou únosci vlastně hrozně utlačování hrdinové, které masy milují, a jen zlá policie je chudáčky nenechá v klidu vykrást banku. Už nám ale neukážou rodiny unesených, nebo jak se rukojmí z prvních dvou řad vypořádávají s posttraumatickou stresovou poruchou a jinými závažnými duševními následky... Takoví lidé by naší bandě Robina Hooda jistě fandili... Nedivím se, že seriál ve Španělsku propadl. Asi by se mi nelíbilo, kdyby nějaká kravina, která se tváří, jak je hrozně sofistikovaná, před světem totálně hanobila pověst mé země. Když spousta lidí je schopna herce nenávidět na základě postavy, které hráli, nedivil bych se, kdyby věřili tomu, že Španělsko spolupracovalo s Bin Ládinem nebo že mučí vězně. Abych ale jen nekritizoval, herecké výkony byly hodně slušné (byť často už opravdu ohrané, aneb když si po sté Profesor otírá zpocené čelo a třese se mu brada...), nicméně tu scénáristickou katastrofu nezachrání... Kdyby seriál nekoupil Netflix, ani po něm pes neštěkne. Ale jestli je tohle veřejností považováno za vrchol současné seriálové tvorby a naopak třeba poslední řada Game of Thrones plná hlubokých myšlenek a komplexní psychologie postav je naopak hanobena (naštěstí kritici a odborníci jsou jiného názoru), asi bych měl už přestat brát hodnocení zde jako dobrý indikátor toho, jestli něco stojí za zhlédnutí. Už delší dobu pozoruji, že se spíš shoduji s výsledky Emmy, Golden Globes aj. než s procentuálním hodnocením na csfd/imdb, kde je jasně patrná stádovost a neochota vyjádřit jiný názor. Ostatně, jak čtu, Trevorovi za zdejší hodnocení i lidé posílají nenávistné zprávy. Jako vážně? Jestli nedokážete unést jiný názor, asi sem nechoďte? Já třeba byl nadšený z GoT, plný emocí a chtěl o tom diskutovat s lidmi, a taky jsem musel skousnout tu vlnu toxické kritiky, která vycházela jen z toho, že si lidé vysnili jiný konec. Ten ale dával smysl, spousta lidí ho jen nepochopila, respektive nikdy nepochopili ty postavy a o čem GoT hovoří. Jestli mě však někdo přesvědčí o tom, že Casa de Papel je brilantně a realisticky napsaný seriál, možná změním názor. Ale to, že to je pro někoho zábavná podívaná ještě neznamená, že tomu je tak i pro ty, co se nad uměním hlouběji zamýšlejí a čekají od něj nějakou údernou výpověď o našem světě. Ne jen pouhou exhibici názorů tvůrců a jejich bláhové fantasmagorie. Seriál se celou dobu tváří jako něco víc (tvůrci trpí zjevně podobnými bludy o své genialitě jako profesor), přitom však jde jen o další z řady bezduché akční tvorby.

plakát

Papírový dům (Netflix verze) - Na nic (2019) (epizoda) 

Konečně nějaký dobrý zvrat, to jsem si alespoň myslel. Samozřejmě mě ale musí seriál hned vyvést z omylu, takže napětí trvalo asi tak tři minuty. Pojem cliffhanger asi Pinovi nic neříká. Pořád nás bude vypravěčským hlasem Tokyo vodit za ručičku, divák nemusí vůbec přemýšlet, protože vše mu bude vzápětí polopatě vysvětleno. A tohle má být jeden z nejlepších seriálů všech dob? To, že plán je promyšlený a působí inteligentně ještě neznamená, že seriál je promyšlený a působí inteligentně. Naopak. Tolik nesmyslů, nesrovnalostí a nepravděpodobných náhod jsem dlouho nezažil. Upřímně se nedivím, že ve Španělsku seriál pohořel. Není kvalitní a ještě kydá hnůj na jejich stát (jako kdyby nějaká naše kriminálka tvrdila, že naše vláda spolupracovala s Bin Ladinem...)

plakát

Papírový dům (Netflix verze) - 48 metrů pod zemí (2019) (epizoda) 

Souhlas s Trevorem. Tohle je už vážně směšné. Proti Tokyo a Nairobi stojí několikanásobná převaha, ještě vytrénovaných střelců, ale samozřejmě jim zas vše vyjde jako po másle. Má smysl se vůbec v tomto seriálu o někoho bát? Asi jsem rozmazlený Game of Thrones, kde nikdy člověk nevěděl, kdo to odnese příště - a nemusí to být rovnou smrt, ale aspoň nějaké zranění hlavních hrdinů? Nějaká rána, která by je donutila reflektovat o svém životě? Nějaký "character growth"? Ne, ničeho takového se tu nedočkáme. A upřímně tu únosce už začínám dost nenávidět, protože někteří se vyloženě vyžívají v psychickém teroru náhodných rukojmích, další jsou neuvěřitelní retardi, viz ta wtf scéna s Denverem, když se "mu" narodilo dítě.. A těmto psychopatům máme jakože fandit? Chápu, nekontrolovaný kapitalismus je zlo, chápu, že banky si často dělají, co chtějí, a tisknou si peníze navíc a chudí nikdy nic nedostanou, ale tímto způsobem se tohle asi těžko vyřeší.

Reklama

Reklama