Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Krimi
  • Horor

Recenze (1 921)

plakát

Cruel Jaws (1995) (TV film) 

Kruté Čelisti, originál od Mattela. Teda od Metteia, Bruna, legendárního kastrátora a doktora Frankensteina euro trash plagiátorství. V tomto případě ovšem neúřádoval tolik se svým lepkavým herkulesem a ve stařecké střídmosti si postačil s pouhým remixem Zachraňte Willyho a Čelisti, jejíž poslední (a nejlepší) čtvrtý díl již uzrál nějakých těch osm let a tedy Bruno uznal, že brakuchtiví návštěvníci videopůjčoven jistě rádi (po tak dlouhém žraločí celibátu) šáhnou po VHS s malbou alfa samce moří a oceánu. Nemusím asi zmiňovat, že žraloka tu mnoho není a pokud ano, tak jsou to různé edity z dokumentárních filmů. Skoro by z nich člověk nabyl pocit, že tam v té zátoce těch zubatců řádí hned několik. Samozřejmě kam Bruno nemůže (z důvodu omezené rozpočtu) strčit žraloka, tam ho alespoň supluje velmi četnými záběry poprsí a aby se tolik nezapřel, alespoň v úvodu nabídne jedno příjemné "italo" gore (ve scéně nálezu první žraločí oběti). Hlavy si tu samozřejmě přijdou na své, určitě potěší laciná kopie Hulka Hogana anebo soundtrack, který v rámci jedné melodie dokáže extrahovat z Indiana Jonese, Hvězdných Válek, Ramba i Supermana zároveň, což je um, který se musí respektovat (https://www.youtube.com/watch?v=xwjAHWFdkFk). Hlavou mi však vrtá smutný fakt, že CRUEL JAWS se ani nedostal na pulty českých videopůjčoven, a tak místo abych si ho mohl poctivě vydražit alespoň za 1300 Kč, v souboji s nostalgickými fotry na Aukru, musím si ho pouštět na youtube. Což je na dílo, které v devadesátých letech znovu resuscitovalo žraločí žánr, velmi velmi smutné.

plakát

The Last Run (1971) 

Pohříchu zapomenutá automobilní kriminálka, které může být příjemným osvěžením mezi plejádou známých žánrových klasik (BULLIT, VANISHING POINT, FRENCH CONNECTION, RACE WITH THE DEVIL, TWO LANE BLACKTOP atd atd.). THE LAST RUN má v popředí stárnoucího hrdinu (vynikající a hodně suchý George C. Scott), který se odhodlá k poslední akci, i když má trochu neblahé tušení, že by to nemuselo dopadnout dobře. Film má zvláštní atmosféru 70's french weird krimi romancí jako třeba ROAD TO SALINA nebo CESTUJÍCÍ V DEŠTI v kombinaci s ÚTĚKEM Sama Peckinpaha. Unikátnosti filmu (s jednoduchou, ale dobře udělanou zápletkou, trochu mezi hardboiled krimi a Tarantinem) napomáhají evropské lokace (točilo se ve Francii, Španělsku a Portugalsku), ale taky fakt, že za kamerou stál dvorní Bergmanův kameraman Sven Nykvist a výtečný jazz/funk/tropicalia soundtrack má na svědomí Jerry Goldsmith (asi dva dny po shlédnutí filmu jsem na něj čirou náhodou narazil v bazaru, a samozřejmě zakoupil a od té doby ho poslouchám s vysokou pravidelností). Scénář má na svědomí Alan Sharp, autor mých dvou velkých srdcovek - THE NIGHT MOVES a THE HIRED HAND, režie v rukou journeymana Richarda Fleischera.  THE LAST RUN je film, který se ve mě spokojeně rozležel a s dobrým svědomím doporučuji.

plakát

Medvěd - Série 2 (2023) (série) 

Druhá sezóna Medvěda má v rejstříku několik absolutně skvělých dílů (např. RYBY, VIDLIČKY). Ve finále tomu ale spadne řetěz a konec série je skutečně jedno hodně dlouhé a táhlé utrpení, kde Carm a Syd (Ayo Edebiri, pro mě jeden z nejhorších hereckých castingů) jen donekonečna manifestují svoje ocd a plejádu úzkostí (scéna pod stolem wtf?). Nic proti, ale to tempo je vražedné. Nejvíc ideální by bylo, kdyby Carm v té lednici umrzl a třetí série se proměnila na nekonečný restaurační sitcom - potenciál k tomu ostatní postavy Medvěda mají.

plakát

Sly (2023) 

Další z biografických dokumentů Netflix, ve kterém má v rukou narativ výhradně jeho protagonista (z dalších např. Pamela), což je škoda, protože to zamezuje možnosti, se na subjekt podívat kriticky. Já jsem taky fanoušek Slye, ale rád bych se dozvěděl i něco z jeho mnoha temných stránek, nejen přiznání, jak ho kdysi Arnold obelstil a on kvůli němu natočil STŮJ NEBO MAMINKA VYSTŘELÍ. A taky by mě třeba zajímaly detaily nebo vzpomínky na natáčení filmů jako CLIFFHANGER (jednoznačně Slyův nejlepší film), KRIMINÁL nebo TANGO A CASH. A případně se podívat na zoubek jeho narcismu a komplikovaným vztahům s režiséry, kterým často mluvil až přehnaně do řemesla. Promarněná šance. Stallone není jen Rocky a Rambo, to ví leckdo, a z tohodle dokumentu se bohužel nic víc nedoví.

plakát

Medvěd - Ryby (2023) (epizoda) 

Nejintenzivnejsi televizni zazitek roku 2023.

plakát

Zatóiči nidankiri (1965) 

Desátý díl ZATOICHI funguje dobře v meditativních polohách, kdy trávíme čas se slepým masérem a těšíme se z jeho radostí jako jsou studené saké, sluneční paprsky či rýžové dobroty a ovárek s wasabi. V akčních scénách už se ale tolik radosti najít nedá a je to spíše vršení scén, kdy se mistr Ichi jednou ožene mečem a padne pět pohunků. Choreografie je tentokrát spíše slabší a smrti kupících se lotrů se dá jen stěží věřit. Přitom zápletka je znamenitá a zasloužila by si silnou katarzi. Tak zas příště.

plakát

Tambaku Chaakila Oob Ali (1982) 

Době, rozpočtu a diy stylu poplatný dokument kolektivu Yugantar, který v roce 1982 strávil cca. 4 měsíce v Nipani, kde sledoval protesty ženských pracovnic v tabákovém průmyslu. Jejich stávky zažehly vznik odborů a výrazně zlepšily tristní pracovní podmínky (například zkrácení pracovní doby, nárůst platů, ale i třeba taková banalita, že ženy mohly vlastnit vlastní kartičku do píchačky, aby vedoucí nafalšoval rozuměj nezkracoval jejich zaznamenanou pracovní dobu). Když si ale člověk udělá rychlou revizi, občas se konfrontuje s nějakým textem o současných pracovních podmínkách v Indii nebo sousedních zemích (např. https://www.absynt.sk/zivot-na-miru), tak může mít z toho 40 let starého dokumentu pocit, že pro pracující se toho za ty léta příliš nezměnilo, což je dnes možná nejpodnětnější prvek tohoto dokumentu.

plakát

Vražda v Londýně (2022) 

Jednoduchá whodunnit hříčka, která si na nic nehraje, ale zároveň na ní není moc masa. Větší smysl by mi dávalo, kdyby tohle byl spíš pilot k budoucí sérii, protože Rockwellova postava není příliš rozvinutá, ale má potenciál. Ale je vlastně fajn, že díky filmům jako KNIVES OUT nebo branaghově resuscitaci Poirota dochází k nenápadné renezanci tohodle žánru. Neurazilo, nenadchlo. Celkově dobře obsazené a svým obsahem vlastně docela meta, což je v rámci žánru vlastně hodně originální přístup, ale na nějaké heavy nadšení to nestačí.