Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Dokumentární
  • Akční
  • Krimi

Pořady (6)

Šéfka

Šéfka (2011)

Bavil jsem se víc, než u Hvězdné pěchoty v Superstar aneb I blbost může být zábavná. 1) Reality show je typický televizní produkt - levný, zábavný, ze života. Sympatie diváků jsou dány soutěžním charakterem pořadu a jeho seriálovostí. Divák se může vůči soutěžícím vymezit a sledováním "těch blbců" zvýšit vlastní sebevědomí. Dramaturgie pečlivě dbá o to, aby účinkující splňovali tyto požadavky a vybírá konfliktní, neschopné a buranské exhibicionisty, které do podobných pořadů jejich instinkty přivedou zcela neomylně. Tak tomu je u Big Brothera, Vyvolených, Čápů s mákem či právě u Šéfky. Inteligentní a schopní lidé se v podobných pořadech vyskytují se stejnou četností jako ti pověstní Paroubkovi Marťané ve sněmovně. 2) Podobné soutěže jsou podle mého názoru výbornou sociologickou a psychologickou studií, jejíž závěry sice známe ještě dříve, než začneme číst, ale detaily, ty jsou to pravé ořechové. Takový buldozer Zoli, honič Kocián, upracovaná Markétka, arogantní Mojseová, škodolibý Šula - kde to najdete? Takové typy vídám v běžném životě, kde škodí, jak mohou, ale tady nás (alespoň tedy mě) baví. Jaká to příjemná změna!

Den D

Den D (2008)

Malý televizní kurs o tom, jak rychle a spolehlivě odradit investory. 1) U reality show oceňuji nejenom zábavu, zajímavé aktéry, ale rovněž i nenápadné poučení pro život. To všechno pořad Den D nabízí v rozsáhlé míře. Můžeme, pravda, nesouhlasit s jednáním investorů, s jejich argumentací i s jejich přístupem k soutěžícím, ale nic to nezmění na skutečnosti, že jsme tu konfrontováni s postoji a myšlením skutečných podnikatelů a to je chvílemi velice poučné. 2) Pořad lze použít i jako dobrý cvičný materiál pro všechny, kteří se chtějí naučit správně prezentovat své myšlenky a získávat pro ně stoupence, zvláště v byznisu.

Ano, šéfe!

Ano, šéfe! (2009)

Jak se reality show může stát trefnou sociologickou sondou.  1)  Kdybych Ano, šéfe bral pouze za reality show, měl bych spoustu výhrad k až nudně se opakujícímu schématu pořadu, naivitě některých scén, veřejné skryté kameře i ke zřejmé sisyfosštině, do které se Pohlreich pouští._____ 2)  Ale ona tato show svůj vymezený zábavný rámec přesáhla hned v prvním díle. Vyhmátla bolavé, nedotčené až tabuizované místo naší gastronomie a zabořila do něj Zdeňkovy vulgarismy, které tak vadí některým divákům._____ 3)  A tak kromě zábavy sledujeme až sociologickou studii o tom, že jsme ochotni spokojit se s náhražkami, že nám chybí nejen spousta sebevědomí, ale také vzdělání nebo výchova v základních atributech lidského života. Vykresluje, jak závistiví jsme, jak bychom si přáli zážitky za nic i to, jak se tady dá nebo nedá podnikat. Zlatá slova, Zdeňku, vole, zlatá slova._____ 4)  3.5.2023 - Po opětovném zhlédnutí 7 řad - 95 dílů pořadu mi to nedá, abych se nepodělil se čtenáři o nabyté poznatky._____ 5)  Pořad stojí na předpokladu, že restaurace s neschopným personálem a manažery žádají o pomoc. To určitě platilo v prvních řadách, kdy celá koncepce pořadu byla pro  českého diváka horkou novinkou. Ale nechápu, proč se stejně chovají hospody po roce, dvou, třech či dokonce devíti letech. Ke zvládnutí většiny ukázaných potíží by jen  trošičku osvícenému majiteli stačilo podívat se na pár dílů z prvních řad a zachovat se podle Zdeňkových rad. Nevylučuji, že to tak některé krčmy i udělaly. S těmi se ovšem  pochopitelně nesetkáme. Vidíme stále jen arogantní, hloupé a neschopné majitele a kuchaře. Někteří si chtějí udělat reklamu, upoutat na sebe pozornost nebo prostě jen si  myslí, že svou neschopnost přehodí na štáb a známou tvář, která to všechno nějak zařídí, aby oni sami nemuseli. Očividně jsou mezi nimi i tací, kteří nacházejí ve svém  předváděném bizáru potěšení - něco na způsob Hvězdné pěchoty v Superstar. Když už nemohou být v televizi proto, že jsou dobří, budou tam proto, že jsou příšerní._____ 6)  A tak se stále a stále opakuje tentýž scénář. Šéf přijíždí k hospodě, kterou nemůže najít. Chybí poutače. Vchod šéf nachází často na nejnepravděpodobnějším místě (v zadním traktu budovy, někde u střechy nebo naopak v podzemí). Suterén – špatně. Lidi věděj, že pod tou zemí jednou skončej a ještě se jim tam nechce. Přede dveřmi se rozhlédne a uvidí nefunkční informační tabule s hromadou vajglů okolo. Šéf projde kolem figuríny kuchtíka nebo zbrojnoše a vejde do průjezdu či průchodu, kde opět hledá správný vchod._____ 7)  V restauraci samé nejdřív okomentuje starou zpuchřelou a zaprášenou výzdobu místnosti, pak se posadí a čeká na číšníka. Někdy docela dlouho. Objedná si lehce  bublinkatou vodu nebo malé pivo a jme se louskat jídelní lístek._____ 8)  Zde téměř vždy odhalí tvůrčí impotenci majitelů hospody. Snaha o mezinárodní kuchyni, kterou očividně v restauraci nikdo neviděl ani z rychlíku a která nemá žádnou  oporu v lokalitě, se snoubí se soutěží o nejdelší jídelníček s desítkami položek. Největším nepřítelem českých kuchařů je jejich fantazie. Neomylně, neboť ví, zač je v  Pardubicích perník, si vybere ta nejprofláklejší jídla, která spolehlivě prozradí rozsah a kvalitu jim věnované kuchařské péče. Přírodní šťáva? Z kterýho pytlíku?_____ 9)  Po nezbytném okomentování příborů stojících volně v hygienicky pochybném držátku na stole následuje tu kratší tu delší mimická vložka názorně demonstrující  kulinářské potěšení, jemuž je náš šéf vystaven. O své dojmy se pak slovy prostými a nehledanými podělí i s majiteli a kuchaři. Jste ta nejhorší možná kombinace, jakou si majitel může přát: Nic neumíte a ještě na to serete. Nevlídných slov se od něj dostane zeleninové obloze, sýru u ryb i jinde, katově šlehu a dalším jídlům-nejídlům, kterými hospody-nehospody obdařují hladovou veřejnost._____ 11)  Následná inspekce kuchyně zpravidla odhalí nemyté skladovací prostory, zkažené smradlavé či plesnivé potraviny a celkově dost zoufalý hygienický deficit. Někdy mi to  přišlo, že hygiena by to tam zavřela okamžitě. Ta šunka pamatuje Žižku, když byl ještě svobodníkem. Po náležitém seřvání se personál pouští do generálního úklidu a Zdeněk slavně odjíždí._____ 12)  Druhý den zkoumá šéf schopnosti kuchařů. Většinou zjistí, že vyučení skladníci, kováři či elektrikáři se v kuchyni nevyznají a vaří tak nějak pocitově. Zdeněk jde s  kuchařem nakoupit a pak mu předvede dvě tři jídla, na která tehdy už značně zpacifikované osazenstvo restaurace reaguje nadšeným ocháním a acháním. Šéf opět  slavně odjíždí._____ 13)  Další den se řeší propagace. Diváka už nepřekvapí, že totálně neschopný majitel netuší, co a jak by měl učinit, a tak mu to Zdeněk znovu a znovu vysvětluje. V  zátěžovém testu, kdy štáb zaplní restauraci pozvanými hosty, pak sleduje, jak si personál poradí se snovou skutečností - nacpanou hospodou. Většinou si neporadí. Tímhle tempem byste mohli tak maximálně dělat svačináře v hladomorně. Následuje jakési shrnutí a Zdeněk opět slavně odjíždí s příslibem návratu za měsíc či dva._____ 14)  Ochutnávka jídel a zběžná inspekce při návratu pak předchází předání nálepky pořadu, kterou si hrdý majitel vylepí na vchodové dveře, anebo taky nevylepí, když  žádnou nedostane. V této souvislosti jsem nepochopil, podle jakých kritérií byly udělovány jedna, dvě nebo tři hvězdičky. V některých řadách pak rozdával Zdeněk  automaticky hvězdičky tři. Mohl bych bejt na vás větší svině, ale nezasloužíte si to!