Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Dokumentární
  • Akční
  • Komedie
  • Krimi

Recenze (102)

plakát

Endeavour - Dívka (2013) (epizoda) 

Série je, zdá se, přesně ten "můj šálek" - vyvážená směs výborného scénáře, hereckého podání, dobové výpravy - více než dobré propojení všech "řemesel", která se na takovém natáčení podílí. Mám rád i detektivy drsné školy, jako Marlowea, Jesseho Stonea, Bosche, ale Endeavour umí i také a safra dobře a místo u mne má 100% také. Doporučuji.

plakát

Endeavour - Pilotní díl (2012) (epizoda) 

Vynikající scénář, jaký zastíní i Agathu Christie, skvělé dobové zpracování co do výpravy, citlivé herecké podání, zejména představitele Endeavoura, kdy věřím, že tj postava, u které se dál bude prokreslovat jemný charakter, podložený citem a smyslem pro spravedlnost, seriál mi byl doporučen a musím říci, že zcela po zásluze. Proto se po shlédnutí několika dílů vracím sem, abych ohodnotil, nikoliv předčasně. Tohle je kvalitka, která zaslouží plný počet *.

plakát

Dálniční hlídka (2019) 

Ó děkuji Ti filmový Bože, po dlouhých měsících, spíše letech, zase klasický film, fajnová kamera, exteriery, práce se světlem, výprava, děj i herci, vše jak mám rád, zejména, když jde ještě o zpracování autentického příběhu. Však Bože víš, že já na ty Batmany, Spidermany, Ironmany a podobné srágory, co omílá bedna a co "neplní" kina, nejsem. Já rád klasický film, který má svou vytříbenou chuť, všechny ingredience jsou vyvážené, tak jak pro ní je třeba. Věřím, že se snímek, protože nebude podléhat času a módním vlivům, zařadí do zlatého fondu, je výborným doplněním Bonnie & Clyde a báječně zapadá do společnosti jako Road to Perdition, Millerova křižovatka nebo Veřejní nepřátelé a Costner se prakticky vrátil k žánru po skvělých a nezapomenutelných Neúplatných, které do té společnosti samozřejmě také jednoznačně patří. Nabízí se otázka, zda by si podobně, kvalitně zpracovat jako remake původních, poněkud béčkových titulů, podobně, jak se podařilo právě u Veřejných nepřátel, kteří např. Dillingera (TV film z r. 1991) zvedli ještě výš, nezasloužlo zpracovat i např. Kelly zvaný Samopal, nebo Boxcar Bertha. Domnívám se, že ano a že i to je, jak i v tomto snímku je z rekonstrukce skutečných událostí patrné a jde o součást historie USA - kdy často v minulosti i nyní, veřejnost prokazuje tak nekritický obdiv k zločincům a zločinům, má být připomínáno. Tehdy to byli bankovní lupiči a dnes jsou to roznašeči válečných utrpení takřka po celém světě. Dovolím si konstatovat, že i u nás jsme měli podobné - bratry Mašíny a jejich druhy, to opravdu nebyl žádný protikomunistický odboj, ale jen podobně nesmyslné vraždění, jako u dvojky B&C. Hrdina byl jejich táta + Morávek, Balabán a další, adorovat je, je stejně zrůdné, jako dělá současný fašistický ukrajinský režim s Banderou a Banderovci, kdy naši přisírači opět souhlasí nebo mlčí. Ale to jsou příběhy zase jiné ... Film jsem si užil a kdo jste podobného ražení, doporučuji.

plakát

Neúplatní (1987) 

Prvně jsem tento film viděl před Vánocemi 1990 v kině v Olomouci, na služební cestě. Byla to šťastná náhoda, kdy jsme se šli s kolegou projít a narazili na kino s filmem, který se zdál zajímavý. To kino bych jistě už sotva našel, ale film se mi zapsal naprosto nesmazatelně a zdá se, že se mi nikdy nepřejí. Zahlédl jsem nyní jednu z repríz na Cinemě, sice s ne zrovna povedeným dabingem, znám i verze s těmi lepšími, ale stejně jsem už neodešel. Sice se scénář až tak nedrží doložených historických detailů, ale je výborný - 1.* Parta, Connery, Costner, DeNiro, Garcia i Smith, to je více než vydařené obsazení a právě s vykreslením postav scénáře brilantně koresponduje a nejspíš jde i dál, než původně bylo vůbec očekáváno při obsazování těch rolí - 2.* Velmi vydařená výprava, snímaná špičkovou kamerou - 3.* To pak velmi dobře nastříhané, tedy - 4.* za střih. Naprosto fantastická muzika Morriconeho, která doslova vypráví, jako už tolikrát u podobně vydařených filmů a je čímsi jako šlehačkou na výborném dortu - 5.* A takové "koncertní dílo", jakým celý film vychází, může samozřejmě vzniknout jen pod profesionálním, vynikajícím vedením "dirigenta", tedy režiséra, jako ta pověstná třešnička na onom dortu - 6.* Ano, počítáte dobře! Místní stupnice mi tu prostě nestačí, protože já dávám * * * * * * - tím chci říci, že to je prostě pro mne nad hranicí těch 5*. Děkuji za pochopení. :-)

plakát

Le Mans (1971) 

Když jsem nyní zahlédl začínající film na ČT2, už jsem dál nic nehledal a byť jsem to viděl vícekrát, sedl a koukal a znovu si to užil. U mne prostě tento film patří k nemnoha z těch, kdy - jak ochutnám, "pokračuji, dokud to nedojím". Ta chuť je známá a dobrá, tak se dá i opakovat konzumace. Prvně jsem tento film viděl jako kluk, kdy tu byl v 70 mm formátu, jako dvojprogram, podobně jako třeba Tora, Tora, Tora, i přesto, že se zabydlovali Rusáci a utužoval režim "strýčka" Husáka. Mnozí mi to nevěří, ale pár těch fantastických bijáků tu i v těch normalizačních letech, tedy počátkem 70. roků bylo. Asi to bolševik vše tak nestíhal hlídat, při tom vyhazování lidí z práce a ničení karier i životů jen za to, že někdo tiše odsuzoval vpád vojsk. Byl jsem pak i v ozdravovně a světe div se, tam se promítaly vždy v neděli odpoledne filmy z 16 mm kopií a i Le Mans to bylo. Jsem přesvědčen, že, jako u té Tory, ale byla původní metráž delší. U Tory si pamatuji scény, které dnes nikde už nevidíte, zde to tak markantní není, ale byl to skutečně dvojprogram a nikdo mi nevymluví, že v součtu opravdu tehdy delší, než nynější obnovená verze. Auta mám rád, i když ze závodů zejména rallye, ale tento film má nějaké magické kouzlo. Asi tím, že i dnes, nejen v době vzniku, to je stále naprosto prvotřídní řemeslo. Špičkové záběry výborné kamery, opravdu odježděné sekvence, ve velkém stylu. I s dnešními možnostmi by to byl úctyhodný výkon, dosáhnout takového vizuálu, jako Le Mans má. Ani po těch 45 letech neztratil nic. Ani se době vzniku nechce věřit, jak dobré to pořád je. I díky prolínání prakticky reportážního, dokumentaristického stylu, který právě s tak atraktivním obsahem umí udělat to, že vás vtáhne, s filmem klasickým. Vynikající zvuk a pozor, ne jen aut, je tam i velmi dobrá hudba, zejména v závěru, která mluví za postavy, výborně dokresluje to, co se odehrává v mysli hlavních aktérů. Steve McQueen opravdu sedí, sotva si lze představit někoho jiného, pokud ho znáte nejen jako herce, ale i kým byl. On byl totiž velmi blízko sám, ve svém životě tomu, co zde představuje. Myslím, co do názorů a přístupu k životu obecně. Byl ovšem i opravdu závodníkem, a to jak na motocyklech, tak autech. Není žádnou náhodou, že je v titulcích uveden 2x. Jako řidič ve scénách a jako představitel hlavní role. Queen opravdu hodně záběrů a situací i sám odjezdil a nejde jen o nějakou propagační story. Skutečně to tak dobře uměl jak ostatně předvedl i na plátně už o několik let dříve v jedné z nejslavnějších filmových automobilových honiček všech dob, a to ve snímku Bullittův případ. Pokud patříte k fandům aut a filmu tak, jako já, doporučuji juknout i zde na film o filmu Bullittův případ, který jsem si dovolil před lety ČSFD dodat a je tam i jak Queen provádí Mustanga před natáčením na dráze a dává základní instrukce k akčnímu řízení i svým kolegům, které pak ve filmu samém pronásleduje. Někdo tu už napsal, že Le Mans je film pro fandy, souhlasím a přidávám, že za mne je to 100% jasnějších a zaslouženějších, než kdy jindy.

plakát

Sbohem, pane profesore! (1969) 

Je až neuvěřitelné, jak málo hodnocení tento úžasný film tu má. O to pozoruhodnější je, jak vyrovnaná jsou. Předřečníci už tu mnohé vyjádřili, film je skvělý v několika rovinách. Jednoznačně zlatým písmem zapsaný do zlatého fondu kinematografie. Přivedl mne sem snímek jiný - Společnost mrtvých básníků, který většina tak opěvuje, ale pro mne byl zklamáním. Možná proto, jak ho jiní vynášejí, dalo mi to laťku snad až moc vysoko a film tam nedosáhl - nedosahuje. Nepřijde mi nijak nadprůměrný. Zato "Pan Chips", zde těch 5* nestačí. Jistě se najdou i takoví, co se mnou souhlasit nebudou, zejména z řad oněch, co stojí před nějakou mazaninou na plátně a chválí a chválí a až po vernisáži se zjistí, že byl azavěšeno vzhůru nohama ... - tedy, mohou se mnou nesouhlasit, ale to je asi tak vše, co mohou dělat. A vám, kteří si rádi opravdovou kvalitu užijite, film skutečně doporučiji.

plakát

Americká odysea (2015) (seriál) 

Doby, kdy tisk byl onou pověstnou další velmocí jsou asi ty tam a časy, kdy nestranní novináři sundali i prezidenta USA nejspíše taky. Přesto mám pocit, že mnozí, kteří mají zdroje, mají informace, nitky souvislostí, se nějak snaží dál. A když nemohou to, co jejich otcové, možná to aspoň dají scénáristům. Už někdo tu zmínil "Ve jménu vlasti" (pokud sledujete i agenturní zpravodajství, nyní se teprve hovoří o tom, co v seriálu Ve jménu vlasti již bylo dokonce ukázáno např. v souvislostech s Pakistánem) a je toho více, ale nepochybně scénáristi pracují s velmi zajímavými informacemi, které zdaleka nebudou "jen vycucané z palce". I když mnohé je ve filmech a seriálech zabývajících se touto skutečně ožehavou tématikou, tématikou o tom, jak asi bordel světa funguje a kdo a kde jsou ti "loutkáři", kterým i my, tak málo informovaní, vděčíme za tolik zla, bolesti a utrpení, za všechen ten sajrajt, nejspíše směřující k nějakému dalšímu velkému průšvihu globálních rozměrů, za chaos, bídu, konflikty, co do Evropy ženou statisíce uprchlíků, i takových, co taky mnoho neví, ale jsou ochotni to zlo šířit dál a vraždit "bezvěrce", co ani za nic nemohou, to vše asi je tím účelem, světícím prostředky. Asi tak nějak, jak náš "velký gauner, filozof a ekonom" již před mnoha lety pravil - "O peníze jde až v první řadě." Zájmy mocných skupin jsou nad životy, nad mírem, jedinec pro ně neznamná nic, ignorují i výrok jiného "velikána", Jozky Stalina - "Smrt jedince je katastrofa, smrt milionů, statistika." - tedy ani životy tisíců, nebo statisíců, pro ně neznamají nic. Můžete si myslet, že jsem starý blázen, ale Rusáci, které nijak rád nemám, opravdu nebudou tím největším zlem, jak už nás zas všeobecná informační masáž přesvědčuje. Taky obyčejní Američané nejsou žádní lidé s rohy a kopyty, jako ostatně většina lidí na planětě. Ale hrstky opravdových sráčů ta pomyslná kopyta a rohy mají a těch je v USA více, než kde jinde ... Serál se jeví zastaven, možná žádná další řada nebude, místy bych mu lecos vytknul, ale přesto, za téma i odvahu to zkusit nějak zpracovat, dám plný počet. 5* P.S.: Aby si někdo nemyslel, že hodnotím před večerem - tak mne to zaujalo, že jsem nečekal na Primu a dabované díly, ale dokoukal až do konce originál s titulky.

plakát

Tenká červená linie (1998) 

Když jsem tento film viděl prvně, v kině, nesedl mi tak, jak bych očekával, asi tím, že mne překvapil čímsi, co jsem tak plně nečekal. Ale, když běží, nemohu si pomoci a vracím se k němu. Zraje mi jako dobré víno. Je toho v něm mnohem více, než se na první shlédnutí dá pobrat, což tady brblalům, zvyklým na snadné, černobílé uvažování, vadí a film hodnotí špatně. O válce jsem toho za 40 let, kdy se tím zabývám, sestudoval a shlédl opravdu hodně a tvůrcům se tu právě podařilo i ty chvíle, kdy neduní palba, vyjádřit. Obyčejné chvíle, pohledem obyčejných lidí, kteří tam museli být. Neumím si to ani představit, být tam např. s nimi. Proto je až urážejí, jak neuctivé a nechápavé některé komentáře vidím. Znovu si potvrzuji, že je to výborně napsaný scénář a i ta kritizovaná relativní rozvláčnost, své místo prostě má.

plakát

Dost slávy pro všechny (1988) (TV film) 

Výborný film, škoda, že jen televizní, což zřejmě limituje jeho dostupnost a že u nás už cca 2 desetiletí nebyl reprízován. Je to tak dávno, že si nejsem jistý, zda jsem ho viděl na ČT, nebo dokonce ještě ČST. Bylo by jistě víc než pozitivní, kdyby např. dramaturgie ČT obnovenou premiéru zvážila. Pokud se k filmu dostanete a máte rádi silné, pravdivé příběhy, inspirované skutečnými osudy postav, rozhodně si ho nenechte ujít.