Vitex

Vitex

Vít Zapletal

okres Břeclav
a Praha

101 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
<< předchozí 1 2 3 4 5 9 12 16
    • 20.9.2018  22:03

    Z Idy jsem zvládl něco kolem patnácti minut, tady to dopadlo mnohem líp - viděl jsem to celé. Do půlky mi to dokonce připadalo jako moc dobrej biák. Mám rád elipsovité vyprávění. Ale tady elipsy negenerují významy. Negenerují kromě pocitu promarněného potenciálu nic. Pawlikowski je spokojen s málem, šťastný to muž. Kamera nádherná. Zvuk super.

    • 28.8.2018  14:16
    Jan Palach (2018)
    ****

    ...čtyři hvězdy, ale klidně i pět, pokud to bereme jako doporučení, jestli na film jít. (spoilery) Celou dobu to trochu drhne a střídavě zároveň projevuje znaky filmařské úrovně u nás málo běžné. Stoprocentní je asi jen kamera a výprava. Největším problémem je podle mě zobrazení Pražského jara, protože depresi po srpnu 68 jde podle mě zobrazit jen kontrastem k euforii před srpnem. Tady ale všichni přijímají proces demokratizace tak nějak samozřejmě, čtou si v novinách o probíhajících změnách jako by si četli aktuality ze sportu. Maminka pak Palachovi říká o invazi taky spíš jako by mluvila o počasí nebo o tom, co dneska uvaří k večeři. Zkrátka, ve tvářích herců velmi často nejsou adekvátní emoce. Nejdivnější je to asi na brigádě ve Francii, kdy pár týdnů po invazi je Palach úplně v klidu, jako by se vše odehrálo už před lety. To všechno má pak vliv na "pochopitelnost" jeho činu. Člověk si říká, že emocionálně vlastně vůbec nechápe, proč to chce udělat. Proč je najednou tak radikální, když dvě třetiny filmu působil spíš nezúčastněně. Díky tomu na mě pak poslední záběr, "po činu", působil jako probuzení a vystřízlivění z předešlé umanutosti. Jako by si Honza oddechl, že s konečnou platností překonal strach a opravdu to dokázal, a zároveň si uvědomil, že to byla všechno strašná blbost. Nevím, jestli byla záměrem tvůrců tato interpretace. Každopádně to bylo velmi silné. Celý film pro mě tak trochu existuje jen kvůli této závěrečné scéně, možná jen závěrečnému záběru a zvukové stopě při titulcích, kde jedna jediná věta Jana Procházky ze záznamu působí emocionálněji než 90% předchozího filmu.

    • 11.7.2018  23:07
    Domestik (2018)
    ***

    Těšil jsem se, poměrně dost. Co jsem si ale o postavách pomyslel v prvních deseti minutách se až do konce prakticky nijak nezměnilo. (spoilery) Je to prostě film o tom, jaké to je, když spolu žije idiot a stroj. Oba už ke konci hodně zvrací. Není to vůbec překvapivé, pokud to roztáhnete na 117 minut. Velmi mě bavily jednotlivé záběry, jak jsou vymyšlené. "Efektnost" jsem přijal jako princip vyprávění, s tím jsem taky problém neměl. Pak ale člověka zarazí množství rozostřených záběrů v druhé půlce filmu, které plní prakticky stejnou funkci jako švenky na noční stolek či postkoituální cigarety v prvorepublikových filmech: Domestik se tváří radikálně, nakonec ale často vyměkne a sex a nechutnosti divákům ukazue v autocenzurované formě. Moc se mi líbily kompozice záběrů, ale jejich barevná koncepce a scénografie celkově nedržela stejnou laťku. Zvuk jakože super, ale často velmi jednoduchou formou obstarával to, co by měl film generovat součinností všech svých složek, ne jen tlačením na pilu zvuku. Myšlenka snímku moc pěkná, ale stejně jako s těmi postavami, od desáté minuty nenastane už žádné překvapení... Zbývá jen zopakovat, co bylo napsáno už vícekrát: z Adama Sedláka něco bude.

    • 10.7.2018  01:49
    Uzavřený pavilón (TV film) (1991)
    ****

    Ať někdo natočí pořádný remake...! Skvělý příběh, ale podprůměrné televizní zpracování (dokonce se ani příliš nesnažili účes herců přizpůsobit 50. letům a delší vlasy u mužů v mnohých záběrech vytrhávají diváka z děje; hodně jde znát natáčení v atelieru). Jediné, co je dotažené do dokonalosti jsou kreace Němce a Haničince, projev Hanzlíka je spíš jen "dostačující".

    • 24.6.2018  23:42

    Jen suché konstatování: Měl jsem tu u toho filmu dvě hvězdy z doby asi kolem r. 2007, kdy mi bylo mírně přes dvacet. Letos jsem se podíval znova a přihazuju další tři. Film, který stojí na střihu. Jedna z nejlepších střihačských prací, co jsem kdy viděl. Film natočený tak, aby se stříhal sám. Forman musel mít ten rytmus během natáčení v hlavě. Byl to muzikant.

    • 18.6.2018  14:30

    Skvělý popis fungování tajné služby v socialistickém státě. Proto čtyři hvězdy. Jinak si ale u filmu celou dobu uvědomujete nepravděpodobnost celého nastavení, i když to emocionálně jakž takž funguje až do konce. Patosu tam není až tak moc. Co ten film ale vlastně říká? Že kdyby byli tajní policajti hodnější, byl by reálný socialismus snesitelnější? OK, ale v reálu hodnější nebyli a nemohli být, protože minimálně v ČSSR po mocenském boji mezi dubčekovskou a konsolidační frakcí StB v r. 69 se do jejich služeb nikdo aspoň trochu kulturní a empatický nehlásil, naopak to byli hejsci s podprůměrným prospěchem na ZŠ, kterým se nechtělo makat ve fabrice. No dobrá, dejme tomu, že v NDR to mohlo být i jinak...

    • 12.6.2018  09:19
    Teambuilding (2018)
    *

    Úplně, úplně pitomý a neuvěřitelně blbě natočený, ale v zásadě přece jen lepší, než třeba Zoufalé ženy dělají zoufalé věci nebo Padesát odstínů čehokoli.

    • 30.5.2018  01:24
    Dukla 61 (TV film) (2018)

    Udrželo to mou pozornost přesně 18 minut a 19 vteřin. Během té doby jsem neustále myslel jen na to, že se herci z Prahy snaží mluvit a "působit" ostravsky, ale je to marný boj, a že v té dnešní zlaté éře seriálů plýtvá časem už i film rozdělený jenom na dva díly - těch 18 minut by se dalo lehce sestříhat na polovic a nikdo by si nevšiml, tzn. nenarušilo by se nic jako "rytmus filmu", protože tam žádný zatím nebyl. Dostal jsem strach, že to bude další z těch děl (většinou seriálů), u kterých je množství zabitého času považováno za hodnotu, a vypnul jsem to - což neznamená, že zbývajících 135 minut nebylo třeba totálně geniálních a já to jenom vzdal moc brzo. To se už ale nedozvím.

    • 16.5.2018  14:02
    Gauguin (2017)
    ****

    Takhle nějak by možná chtěla Mette Gauguinová, aby byl její manžel zobrazovám. Nevyznívá to totiž ve výsledku pro jejich rodinu jako až tak hrozná ostuda. Egoistický syfilitik s víc než jen sklony k pedofilii (a malířský génius, samozřejmě, to zase ne že ne) tu působí jako něžný romantik a mučedník, který obětoval šťastný rodinný život, aby dal lidstvu své výtvarné dílo. Po přečtení jeho biografie od D. Sweetmana můj dojem z filmu trochu opadl, protože to zjevně není příliš věrný Gauguinův portrét. Jinak je to ale moc pěkný.

    • 5.5.2018  19:13

    Snažil jsem se skoro hodinu, ale nejde to... Vždycky mě znovu překvapí, jak až moc velké hovadiny tyhle komiksové biáky jsou.

    • 13.2.2018  22:11

    Překvapivě nudný film.

    • 9.2.2018  21:06

    Dostaly, co chtěly. V něčem je to opravdu fenomén hodný pečlivého studia. Film dokonale sestrojený tak, aby v každém momentě odpovídal představám a touhám naivních puberťaček (a evidentně nejen puberťaček). Ve výsledku pak nemá sice naprosto nic společného s realitou, ale o to přece ani nešlo (chraňbůh!)... takže všechno v pořádku.

    • 30.1.2018  23:44

    Ne, Anderson nepůjde divákovi napřed. Fassbinderovsky "nevýrazný" konec vybízí k hlubšímu přemítání o předešlém ději. Bál jsem se, že po Inherent Vice bude chtít PTA natočit něco víc "na jistotu", co posbírá zase pár Oscarů, aby mu investoři znovu začali věřit před nějakým následujícím ambicióznějším projektem. Ale opak je pravdou. Jsem spokojený a těším se na druhou projekci.

    • 23.1.2018  21:12

    Nemá to tempo, ale jinak je ten celkový koncept super :-)

    • 18.1.2018  22:26

    Den před projekcí jsem přečetl původní knihu H. Pawlowské, která se mi vlastně docela líbila. Film s ní nemá moc společného a nevěřím, že scénář psala stejná autorka. Nechápu, proč všechny fóry, které v knize fungují, tvůrci filmu záměrně vykuchali a zkazili. A to by bylo to nejmenší... Všechno, co je ve filmu oproti knize navíc, je už pak z úplně jiného vesmíru, velmi pitomého, trapného a nevkusného vesmíru.

    • 17.1.2018  08:43
    Kvarteto (2017)
    **

    Dalo by asi se říct, že dokonale chápu záměry tvůrců, respektive jejich výchozí pohled a myšlenku, kterou chtěli vystavět, a souzním s ní. To ale neznamená, že mi ten film není dokonale ukradený. Tautologické konstatování nesmyslnosti číchsi životů. Bez analýzy, bez načrtnutí možného východiska. 93 minut?!

    • 11.1.2018  13:04

    Měl jsem mnohé výhrady, zvláště k těm místům, kde se film drží postdardennovského festivalového kánonu. Řešení některých situací mi přišlo moc na první, respektive byl použit první nápad, co byl po ruce. A úvod se závěrem jsou jakoby jiný film, o úroveň jinde. Ale vše nakonec přebije síla poslední scény, ten pocit bezvýchodnosti v závěru života ženy, která dostala, co požadovala, ale zákonitě tím přišla o všechno, které se povedlo emancipovat, což ale neznamená, že mohla kdykoli cokoli ovlivnit, která opustila své místo ve světě, protože si myslela, že je odsouzeno k zániku, ale za celý život se nedokázala ztotožnit s místem novým, zatímco to staré se proměnilo, sice mírně, ale natolik, že při návratu do něj by stejně zůstala cizinkou.

    • 4.1.2018  21:33
    Velká hra (2017)
    *****

    Film, který vydá za tři. Sorkin není tak skvělý režisér, jako je skvělý scénárista, ale bohatě to stačilo.

    • 28.12.2017  12:04
    Městem chodí Mikuláš (TV film) (1992)
    *****

    Scénáristický masterpeace. A Abrhámův masterpiece.

    • 1.11.2017  08:35

    Funguje to asi 50 minut, nějak. Pak se to nečekaně a nepochopitelně zhroutí do sebe. Nefunkční model, který předpokládá velkou znalost dobových souvislostí, aby člověk věděl, o co právě jde (i když se většnou nedá v ději zorientovat, v jakém roce konkrétně se nacházme, pokud se zrovna někdo nezmíní, že umřel Stalin), ale zároveň k tomuto holému konstatování nejtypičtějších projevů popisované doby nepřináší žádnou přidanou hodnotu. Scéna s ruským vojákem a vojákyněmi je sama o sobě skvělá jako groteska, ale v celku filmu působí nevěrohodně a přepáleně. (spoiler) A nikdy u žádného jiného filmu mi nebylo tak nekonečně ukradné, že hlavní postava spáchá sebevraždu - protože prostě není funkčně vykreslená, což se týká scénáře i jejího hereckého představitele. Jen o něco málo lepší než Rodinný přítel.

    • 5.10.2017  21:46
    Safari (2016)
    *****

    Film o banalitě konce světa.

    • 12.9.2017  22:03

    Fungují jen dvě scény - se stromečkem a když má Tříska kladívko (protože konečně na chvíli přestane znít hudba!), plus scény se Zd. Svěrákem, který jako jediný z herců vnáší do filmu jakýsi život až šmrnc. Překvapivě slabý film po všech stránkách (kromě kamery, kostýmů a scénografie).

    • 24.8.2017  10:30

    Pravděpodobně jedna z TOP 10 krátkých grotesek všech dob.

    • 13.6.2017  21:50

    63%? Kam to spějeme, dámy a pánové...? Pro mě jeden z nejlepších filmů roku. (A jestli ne nejlepších, tak rozhodně nejkrásnějších.) Poctivá elegantní filmařina a promyšlené budování výsledné emoce (komplexu emocí). Film určený k svobodnému vnímání a přemýšlení, který je "cool" takovým způsobem, jaký mi nevadí.

    • 4.6.2017  11:10
    40 let panic (2005)
    *****

    Steve Carell...

    • 11.5.2017  22:07

    Je to samozřejmě ptákovina, ale poctivá :-) :-) :-)

    • 25.4.2017  20:44
    Lví žena (2016)
    *****

    Sloní muž pro holky. Filmařsky špičkové. Herecky především. Emocionálně skvěle dotažené až do konce (paní Zajíčková plakala a nebyla sama). Výprava poctivá. Masky taky. Zůstává jen otázka - proč na to ti lidi nechodí?

    • 18.4.2017  22:48
    Agnus dei (2016)
    ***

    Nepříliš věrohodný film, sice jen ve dvou věcech, ale klíčových. (spoilery!) Rudoarmějci přistiženému při pokusu o znásilnění francouzské sestřičky Červeného kříže by se pravděpodobně stalo něco o dost nepříjemnějšího, než jen kopanec do zadku od velitele. To je věc, která film činí černobílým. A pak, především, ústřední zápletka/pointa s matkou představenou, která novorozence likviduje, je tak odflákle vystavěná a sama o sobě absurdní, že dokonale shazuje celý film, přestože vše ostatní je vlastně v pořádku. I kdyby se v reálné historii něco takového stalo, tady to každopádně nebylo vyjeveno uvěřitelně. Nejen že by matka představená v reálu měla asi více rozumu i empatie, a celý problém mohla řešit mnoha různými způsoby, např. s pomocí jejich biskupa nebo jiného kněze, nějaký mlčenlivý by se jistě našel, ale opravdu máme věřit, že abatyši nenapadne, jak rychle bude její lež, že děti posílá do rodiny z blízké vesnice, odhalena? Dozvěděla by se to přece okamžitě kterákoli z jeptišek, která by se někoho z té rodiny zeptala, jak se dětem daří... Při vší eleganci formy a ztišenosti je ten film v jádru nemístně efektní.

    • 5.4.2017  08:01
    Masaryk (2016)
    **

    To si děláte zadek? Masaryk není zdaleka tak špatný film jako třeba Lída Bárová nebo Ve stínu, ale zároveň to není ani trochu dobrý film, už jen kvůli tomu, že je diváku naprosto všechno, co se tam děje, dokonale ukradené. Není šance dostat se blíž k postavám, protože neexistuje jakýkoli přirozenější vnitřní rytmus scén, vše je nám jen spěšně verbálně oznamováno, nic se nedá prožít / spolužít. A především, dialogy jsou ve většině případů přinejmenším pitomé (ale zároveň ne dost na to, aby se člověk v kině aspoň smál, kromě scény s TGM). Věrohodnost v politické či historické rovině nemůže ani z části nastat, protože státníci se tu mezi sebou baví jako desetiletí kluci, kteří si hrají na válku. Výprava ve výsledku působí vlastně strašně levně, neustále chybí pár komparzistů v pozadí... Jsem vlastně dost překvapený, protože jsem čekal, že to bude dobré aspoň jako průměrný Hřebejk.

    • 12.3.2017  14:37

    Hodně, hodně depresivní. Viděl jsem to spolu s děckama z gymplu na školní projekci. Byli samozřejmě úplně v šoku, ale z diskuse pak vyplynulo, že se těch svých hraček od Applu stejně nevzdají.

<< předchozí 1 2 3 4 5 9 12 16
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace