Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Akční
  • Horor
  • Dokumentární

Deníček (14)

Kánon Jaroslava Thraumba aneb 100 audiovizuálních děl, která musíte vidět, než zemřete

Následující seznam zahrnuje jak filmy, tak seriály, které musíte vidět, než zemřete, což znamená, že je považuji za 100 nejvýznamnějších nebo nejdůležitějších audiovizuálních děl v historii. Neznamená to, že jde o filmy nejlepší, hodnocení je v tomto případě jen jedním z kritérií, ale součástí seznamu mohou být i filmy, které jsou nějakým způsobem kontroverzní či zajímavé, a přitom nemusí být zrovna mezi nejoblíbenějšími co se hodnocení (jak mého osobního, tak na celé ČSFD) týče. Nutno říct, že seznam zahrnuje pouze profesionální (vč. nezávislých) celovečerní filmy a seriály, nezahrnuje amatérské či studentské filmy, krátkometrážní filmy či dokumenty.

 

Komentáře k jednotlivým dílům budu průběžně doplňovat. Je také třeba vzít v úvahu, že řadu filmů či seriálů, které by se do seznamu určitě měly vejít, jsem ještě neviděl, takže je pravděpodobné, že se seznam bude ještě měnit, a to formou, že uvidím-li nějaké nové dílo, které v seznamu nesmí chybět, vyřadím z této stovky to, které považuji za nejméně hodnotné, a nahradím ho tímto novým. Jedná se tedy o jakýsi můj osobní kánon, do něhož pochopitelně zahrnuji i svůj vlastní pohled a názor, ale zároveň se snažím zachovat si jistou objektivitu a v komentářích odůvodnit, proč zrovna ten který film či seriál považuji za kultovní, legendární či klíčový z pohledu kinematografie, resp. televize.

 

Vedle každého filmu najdete číslo od 1 do 5. Těmito čísly přiděluji jednotlivým dílům míru významnosti hodnocením jako ve škole, kde 1 lze definovat jako součást několika mála nejzásadnějších děl v dějinách a 5 lze definovat jako film hodnotný a klíčový, ale s rezervami. V případě, že budu nahrazovat některé filmy jinými, vždy budu nahrazovat právě některý z těchto filmů se známkou 5. Počty filmů dle jednotlivých hodnocení jsou následující: První vlna (známka 1) zahrnuje 24 filmů, druhá vlna 29 filmů, třetí vlna 23 filmů, čtvrtá vlna 13 filmů a pátá vlna 11 filmů.

 

Nutno také dodat, že několik filmů z seznamu lze rozšířit na víc položek, protože se jedná o série. Uváděl jsem je ale jako celé série, protože z nich nelze bez kontextu vybírat jednotlivé části (např. Star Wars).

 

Řazeno podle abecedy.

 

---


12 Angry Men (2)
12 Years a Slave (5)
A Time to Kill (5)
All the President's Men (2)
American Beauty (3)
Apocalypto (4)
Awakenings (4)
Back to the Future (1)
Band of Brothers (3)
Beverly Hills 90210 (5)
Beyond Belief: Fact or Fiction (5)
Breakfast at Tiffany's (2)
Breaking Bad (1)
Casino (2)
Chinatown (3)
Clockwork Orange (1)
Cloud Atlas (2)
Community (5)
Cool Hand Luke (2)
Dallas Buyers Club (4)
Darkest Hour (4)
Dead Poets Society (3)
Die Welle (4)
E. T. - The Extra Terrestrial (1)
Eraserhead (3)
Forrest Gump (3)
Friends (1)
Get Out (5)
Good Will Hunting (3)
Goodfellas (2)
Gran Torino (2)
Green Mile (2)
Halloween (1)
Harry Potter (3)
HIMYM (5)
House M.D. (5)
House of Cards (3)
Interstellar (3)
Into the Wild (4)
Jagten (3)
JFK (2)
Jurassic Park (2)
K-Pax (3)
La Vita e Bella (3)
Le Gendarme de Saint-Tropez (4)
Leon (3)
Lord of the Rings (2)
Lost (3)
Love Actually (2)
Mad Max: The Fury Road (4)
Man from Earth (3)
Masters of Sex (5)
Matrix (2)
Mr. Bean (2)
Mulholland Drive (1)
Narcos (3)
North by Northwest (1)
Once Upon a Time in the West (1)
One Flew Over the Cuckoo's Nest (1)
Predator (3)
Psycho (1)
Pulp Fiction (1)
Rain Man (2)
Rick a Morty (4)
Rocky (2)
Roman Holiday (2)
Saving Private Ryan (1)
Scarface (1)
Seven (1)
Sex and the City (5)
Sherlock (2)
Shining (1)
Shutter Island (2)
Schindler's List (1)
Sin City (4)
South Park (3)
Spotlight (5)
Star Wars (1)
Taxi Driver (1)
Terminator (2)
The Butterfly Effect (4)
The Crown (2)
The Godfather (1)
The Imitation Game (4)
The Leftovers (3)
The Shawshank Redemption (1)
The Silence of the Lambs (2)
The Simpsons (1)
The Sixth Sense (1)
The Sting (2)
The Wolf of Wall Street (2)
The X Files (3)
Titanic (3)
True Detective (1)
Twin Peaks (2)
Unbreakable (2)
United 93 (2)
Usual Suspects (3)
Vertigo (2)
Wayward Pines (4)

Kánon Jaroslava Thraumba aneb 100 audiovizuálních děl, která musíte vidět, než zemřete

Audiovizuální tvorba desetiletí + audiovizuální tvorba století + nejlepší audiovizuální dílo vůbec

(Navazuji na předchozí seznamy nejlepších filmů roku, desetiletí, století a všech dob a seznamy nejlepších seriálů desetiletí, století a všech dob, které najdete v deníčku.)

 

Rozhodl jsem se - z nudy a jen pro srandu - vrátit se k seznamům filmů a seriálů desetiletí, století a všech dob, abych filmy i seriály zkombinoval, a stanovil tak ta nejlepší audiovizuální díla bez ohledu na to, zda se jedná o filmy, či seriály. Začínám 70.lety, abych mohl v každé dekádě kombinovat obojí - jak filmy (u kterých jsem v žebříčku začínal v 50.letech), tak seriály (u kterých jsem začal až v 70.letech). Takže:

 

70's (1970 - 1979) - Star Wars

80's (1980 - 1989) - Návrat do budoucnosti (mezi kandidáty byli také Simpsonovi)

90's (1990 - 1999) - Vykoupení z věznice Shawshank (Přátelé)

200's (2000 - 2009) - Breaking Bad (Mulholland Drive)

201's (2010 - 2019*) - True Detective **

 

20.století (1900 - 1999) - Vykoupení z věznice Shawshank

21.století (2000 - 2099*) - True Detective ** (Breaking BadMulholland Drive)

 

Všech dob - True Detective ** (Breaking Bad)

 

* nedokončené období

** u True Detective se při hodnocení jedná pouze o první sérii, druhou (ani další, které teprve vznikají) do hodnocení nezahrnuji; kdyby ano, zvítězil by seriál Breaking Bad

Seriály desetiletí + seriály století + nejlepší seriál vůbec

(Navazuji na předchozí seznamy nejlepších filmů roku, desetiletí, století a všech dob, které najdete v deníčku.)

 

Podotýkám, že seriály zařazuji vždy do roku, kdy vznikly, tzn. kdy byla uvedena první série. Protože se některé seriály prolínaly i napříč dekádami, může to mírně mást. Zároveň zmiňuji, že na seriály ze 60.let a starší jsem nikdy nekoukal, protože mám zkrátka pocit, že tenkrát nestály za moc. Proto žebříček začíná až 70.lety. Naopak čím blíže k přítomnosti, tím více kandidátů; tam existuje přímá úměra, protože dnes se točí celá řada skvělých a kvalitních seriálů. Zároveň podotýkám, že seznam dle jednotlivých roků, který jsem dělal u filmů, postrádá u seriálů smysl, protože těch se netočí zdaleka tolik a proto bych nemohl obsáhnout zdaleka všechny roky. Uvádím proto pouze žebříčky dle dekád, a to následovně:

 

70's (1970 - 1979) - M*A*S*H (jasný vítěz)

80's (1980 - 1989) - Simpsonovi (jasný vítěz)

90's (1990 - 1999) - Přátelé (jasný vítěz)

200's (2000 - 2009) - Breaking Bad (mezi kandidáty byl také Dexter, Studio 60)

201's (2010 - 2019*) - True Detective ** (Sherlock, House of Cards, The Leftovers, Narcos, Wayward Pines, The Crown)

 

20.století (1900 - 1999) - Přátelé (jasný vítěz)

21.století (2000 - 2099*) - True Detective ** (Breaking Bad)

 

Všech dob - True Detective ** (Breaking Bad)

 

* nedokončené období

** u True Detective se při hodnocení jedná pouze o první sérii, druhou (ani další, které teprve vznikají) do hodnocení nezahrnuji; kdyby ano, zvítězil by seriál Breaking Bad

20 nejlepších OST

20 nejlepších originálních filmových soundtracků v historii dle mého uvážení:

 

20. Americká krása (Thomas Newman)
19. Predátor (Alan Silvestri)
18. Čelisti (John Williams)
17. Mulholland Drive (Angelo Badalamenti)
16. Jurský park (John Williams)
15. Muž na laně (Alan Silvestri)
14. Interstellar (Hans Zimmer)
13. Kmotr (Nino Rota)
12. Psycho (Bernard Herrmann)
11. Sám doma (John Williams)
10. Halloween (John Carpenter)
9. E.T. - Mimozemšťan (John Williams)
8. Titanic (James Horner)
7. Atlas mraků (Tom Tykwer)
6. Forrest Gump (Alan Silvestri)
5. Návrat do budoucnosti (Alan Silvestri)
4. Harry Potter (John Williams)
3. Vykoupení z věznice Shawshank (Thomas Newman)
2. Star Wars (John Williams)
1. Tenkrát na Západě (Ennio Morricone)

 

Pozn. 1: Nejlepšími skladateli podle tohoto žebříčku tak jsou, nepřiliš překvapivě, legendy John Williams (5) a Alan Silvestri (4). O lecčems vypovídá fakt, že John Williams je držitelem pěti Oscarů a desítek (!) nominací. Kromě Williamse a Silvestriho je v žebříčku vícekrát už jen Thomas Newman, a to dvakrát.

Pozn. 2: Žebříček jsem sestavoval nejen podle kritéria kvalitní a líbivé hudby, ale také podle role hudebního doprovodu ve filmu jako celku, tedy role hudby pro dotváření atmosféry filmu a jeho celkový dojem.

Pozn. 3: Nezařazoval jsem muzikálové OST, tedy zpívané písně. Do žebříčku by se určitě vešel La La Land (Justin Hurwitz), který by stál někde mezi 6. a 8. místem, tedy v TOP10.

TOP20 československé filmy aneb Mé nejoblíbenější...

1.Jak dostat tatínka do polepšovny
2.S čerty nejsou žerty
3.Jak vytrhnout velrybě stoličku
4.Jáchyme, hoď ho do stroje!
5.Ecce homo Homolka
6.Což takhle dát si špenát
7.Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách
8.Hogo fogo Homolka
9.Cesta do pravěku
10.Jen ho nechte, ať se bojí
11.Vrať se do hrobu!
12.Homolka a tobolka
13.Dívka na koštěti
14.Zítra to roztočíme, drahoušku...!
15.Sněženky a machři
16.Ať žijí duchové!
17.Marečku, podejte mi pero!
18.Čtyři vraždy stačí, drahoušku
19.Byl jednou jeden král...
20.Tři oříšky pro Popelku

Proč nejsem fanouškem komiksových adaptací

S komiksovými adaptacemi, a vlastně vůbec s audiovizuální rekonstrukcí různých děl, ať už těch komiksových, nebo knižních či herních, se v posledních letech doslova roztrhl pytel. Opravdu doslova. Představuji si to asi tak, že ve Walt Disney Studios, Motion Pictures, Columbia Pictures a dalších filmových studiích produkčně zaštiťujících tyto (skutečně převážně komiksové) adaptace každé ráno na poradě roztrhnou pytel plný scénářů, námětů, nápadů, starých zaprášených komiksů a knih, a z nich prostě vybírají, co divákům nejvíc sedne. Respektive, co nejvíce vydělá. A ono to, kupodivu, funguje. Do takové míry, že první díl Avengers je s miliardou a půl dolarů třetím nejvýdělečnějším filmem všech dob.

 

(Předem upozorňuji všechny čtenáře, a především ty, kteří mé názory nebudou sdílet, že tento článek je záměrně nazván "Komentářem", protože stojí na individuální myšlence, která nechce být kategorickým soudem, ale pouze subjektivním názorem, třebaže ne nutně správným, a výzvou k zamyšlení. Na urážlivé nebo nesouhlasné příspěvky nebudu reagovat. Děkuji za pochopení.)

 

V dětství jsem na filmech podle komiksů, ale především na animovaných seriálech typu Spider-man či Avengers, pochopitelně ujížděl, jako asi každý heterosexuální kluk. A ne snad, že bych si dnes už neříkal, jak cool by bylo umět létat, proměňovat se ve velkou zelenou bestii s obrovským údem nebo třeba ovládat oheň. Ale priority už se mi trochu zpřeházely, takže dny, kdy pro mě tím nejdůležitějším zadostiučiněním bylo dostat večer před spaním Kinder vajíčko s překvapením, jsou ta tam. A s tím i entuziasmus spojený s všemožnými nadpřirozenými schopnostmi a vzory, kterými pro mě oni hrdinové bývali.

 

Hlavním důvodem, proč jsem se odmlčel od touhy umět vystřelovat sítě ze zápěstí a lézt po barácích, není skutečnost, že mezi pražskými sídlištními paneláky bych se asi těžko mohl prohánět jako Peter Parker po Manhattanu. Důvodem je, že komiksové adaptace stále jsou - ač už se tak na povrchu netváří - ryze dětskými příběhy. Ano, jejich cílová skupina rozhodně už netvoří diváky do 13 let, jako tomu bylo dříve, naopak, třeba filmové zpracování Avengers má rating PG-13, takže je určeno převážně pro dospělou a dospívající populaci, která už často míří své zájmy více na dva poněkud objemnější bochánky se zlatým vrcholem (ne, tím nemyslím slovenské Tatry), než na nějaké maskované panáky se superschopnostmi. I přes to všechno však zůstávají superhrdinské narace extrémně naivními, a to z nich dělá zábavu pouze pro určitou nerealisticky smýšlející sociální skupinu diváctva, případně útěk od reality, nikoli však zábavu pro ty, kteří prahnou po opravdových a na nic si nehrajících emocích.

 

Dalším důvodem, proč dnes hledím na komiksové adaptace trochu chladnýma očima, je fakt, že téměř vždycky, až na zářné výjimky (např. V jako Vendeta), jsou postaveny na zcela shodné a dosti kýčovité struktuře. Pochopitelně, ono se v tom chumlu adaptací (viz dále o kvantitě) těžko vymýšlí něco originálního, co by děje jednotlivých metanarací posouvalo na vyšší úroveň, ale když se podíváme na deset zcela náhodných filmů podle komiksu, osm či devět z nich bude následovat naprosto tradiční aristotelský koncept dramatu, kde je pak hlavní důraz dáván na krizi a peripetii, nikoli na katarzi. To přímo navazuje na předchozí odstavec o naivitě, protože komiksové adaptace zřídkakdy opravdu přináší nějakou reálnou katarzi (až na výjimky, třeba zmiňovaný V jako Vendeta), a přímo souvisí s dalšími dvěma odstavci.

 

Právě proto, že komiksy nepřináší - kromě možná trochu (znovu) naivní katarze v podobě pohrůžky, že karma funguje a že konat zlo se nevyplatí - žádnou přímočarou a otevřenou myšlenku, dá rozum, že musí sázet na něco jiného, než na intelektuální hloubku příběhu. Sází tedy především na tu ryze audiovizuální stránku věci, a sice špičkové efekty (v tom pravém slova smyslu, protože v novějších adaptacích už jsou efekty skutečně neuvěřitelně efektivní a realistické), parádní hudbu (v podání většinou až legendárních jmen formátu Alana Silvestriho nebo Dannyho Elfmana) nebo neskutečně působivé kostýmy a masky. To však stále zůstává pastvou "pouze" pro oči a uši, ale nikoli už pro mozek a jeho uvědomělou část (pouze tu kreativní, která je však často nepřiměřeně zahlcena).

 

Někomu to může stačit. Někdo si může vystačit s tím, že v kině uvidí špičkové audiovizuální dílo, které diváka emocionálně a intelektuálně nikam nevede. Však z těchto důvodů se hlavně chodí do kina - chceme vidět dílo hodné obrovského plátna, kvalitního obrazu a trojrozměrného zvuku. Ale já osobně jsem toho názoru, že film bez aspoň relativně hluboké katarze je pouhým lákadlem bez mozku, asi jako kdybychom v reklamě na plakátu viděli nápis "CocaCola - Dejte si colu", bez jakéhokoliv nápadu, čili plakát, který nikoho nezaujme, nikdo se nad ním nepozastaví a nikomu nic nepřinese. A nezáleží už tolik na tom, že na něm bude krásně vyfocená plechovka CocaColy a že z plakátu bude hrát příjemná hudba. Myslím, že film je dnes něčím víc, než jen dobře uspořádanou přehlídkou kostýmů a efektů. Nebo by aspoň měl být.

 

Ale lidé do kina na podobné filmy chodí. Respektuji, že zmiňované pohledy jsou pravděpodobně (nebo zcela určitě) názory drtivé menšiny. O tom svědčí kasovní úspěchy komiksových adaptací a skutečnost, kolik jich máme za sebou a především před sebou. Studia by tyto filmy netočila, kdyby na ně diváci nechodili, protože studiím nejde o dobro diváků, ale o peníze, které diváci přinesou. To se pochopitelně týká už kompletní "závislé" filmové produkce, nikoli jen komiksových adaptací, ale v rámci té široké komunity marvelovských komiksových hrdinů vzniká těch filmů možná až příliš mnoho. Je tedy logické, že když se sází tolik na kvantitu, musí ty filmy na něčem utrpět. A když se na ně podíváte, zdánlivě netrpí vlastně vůbec na ničem - jsou realizované dostatečně zodpovědně, důkladně a se vší parádou. Ale jsou krajně naivní, nerealistické, bez skutečného nápadu, víceméně se stále dokola opakují, a to jak audiovizuálně (velmi podobný styl hudby, i když velmi pěkný; velmi podobný koncept vizuálního supervizoru, i když velmi pěkný), tak narativně (seznámení s příběhem a postavami -> zápletka -> dramatický boj -> dobro téměř prohrává -> prudký a naprosto předvídatelný obrat -> dobro nakonec vyhrává a kýčovitý happyend je na světě).

 

Dobře, možná takové komiksy být mají. Možná by si stále měly zachovávat ten infantilní nádech a jednoduchost, která všechny komiksové adaptace (nebo většinu z nich) provází. Ale když se jednou za čas objeví komiks, který těmto mým poznámkám a kritikám nevyhovuje, a naprosto vybočuje z konceptu, který jsem tu stanovil, stává se pak opravdu výjimečným, a přesto není paradoxně vidět zdaleka tak, jako našlapaná efektivní marvelovská bomba. Řeč je o již několikrát zmíněném V jako Vendeta. Ten totiž přináší myšlenku. Přináší ryzí myšlenku, ačkoli si zachovává audiovizuální efektivitu komiksovým adaptacím vlastní. Je hluboce pesimistický, ačkoli přináší pozitivistickou naději. Je silně filozofický, ačkoli staví na jednoduchosti. A přesto si ho mainstream nevšímá. Možná chce jednoduchost a pohodlnost, nechce o ničem přemýšlet. Ale takový život je. Život je o přemýšlení. A není pohodlný. Avengers a další adaptace se mohou stát velmi slušným (a maximálně profesionálním) útěkem od reality, ale není to dílo hodné obecného vyznamenání, protože mu chybí to, na čem současná kinematografie stojí. Chybí mu hloubka.

Proč nejsem fanouškem komiksových adaptací

Výročí 10. let od založení profilu na ČSFD

Dnes slavím desetileté výročí od založení profilu na ČSFD. Formálně to nic neznamená, ovšem symbolicky se moje kariéra vášnivého a nadšeného filmového diváka přehoupla do druhé dekády. Přesně před 10 lety jsem se zamiloval do filmu a je to láska na celý život. Přesně před 10 lety jsem poznal, jakou sílu má film jako médium. Přesně před 10 lety mi film obrátil život naruby. A ČSFD jako komplexní filmové skladiště propojené stabilní komunitou je velký bonus k tomu, jak geniální filmová tvorba je.

 

Po dobu, co jsem členem té rozsáhlé filmové komunity zvané ČSFD, se toho stalo ve světě mnoho - na pozici předsedy české vlády se vystřídalo sedm politiků, první papež v historii rezignoval na svůj post, začala vysílat ČT24, vyhráli jsme dva světové šampionáty v ledním hokeji, Petra Kvitová vyhrála dvakrát Wimbledon, tenisté dvakrát Davis Cup, ženy dokonce třikrát Fed Cup, v Americe zasáhl hurikán Katrina, Taťána Kuchařová se stala Miss World, byl popraven Saddám Husajn, proběhla velká ekonomická krize, zemřel režisér Sydney Pollack, herec Paul Newman, zpěvák Michael Jackson, bývalý prezident Václav Havel, kosmonaut Neil Armstrong, papež Jan Pavel II. nebo bývalý jihoafrický prezident Nelson Mandela, proběhly patery olympijské hry, v televizi proběhl nejsledovanější přenos v historii, kdy svatbu prince Williama a Kate Middletonové sledovaly téměř 2 miliardy lidí, byl zabit Usama Bin Ladin, začalo Arabské jaro, vznikl Islámský stát, vypukly nepokoje na Ukrajině, vznikly 3D tiskárny, začalo se běžně natáčet ve 4K rozlišení a 3D obrazu, přišel rozmach LCD displejů, vznikly sociální sítě jako Facebook nebo Twitter, začaly se ve velkém vyrábět chytré telefony, vznikla virtuální měna Bitcoin a dozajista určitě se narodila velká spousta budoucích špičkových filmových tvůrců, herců a skladatelů.

 

Za dobu, co jsem uživatelem na ČSFD, spatřily světlo světa filmy jako The Dark Knight a další tři Batmani, geniální The Prestige, napínavý Rush, Eastwoodovo Gran Torino, tajemný Inception, Tarantinův jedinečný Django Unchained, skvělý Shutter Island Martina Scorseseho, třetí epizoda Star Wars, jeden z nejlepších českých filmů všech dob Hořící keř, atmosferický Dallas Buyers Club, geniální The Wolf of Wall Street, vítězové Oscara za nejlepší film Crash, The Departed, No Country for Old Men, Slumdog Millionaire, The Hurt Locker, The King's Speech, The Artist, Argo, Twelve Years a Slave a Birdman.

 

Mohli jsme vidět seriály jako Breaking Bad, True Detective, Sherlock, House of Cards, Fargo, The Big Bang Theory, HIMYM, Knick, Better Call Saul, Dexter, House M.D., Homeland, The Killing, Masters of Sex, Newsroom, Game of Thrones a mnoho dalších.

 

Nechť je dalších 10 let filmově a seriálově minimálně stejně tak kvalitních, jako bylo těch předchozích. I LOVE MOVIES!

7 filmů desetiletí (1960's - 2010's) + filmy století + nejlepší film vůbec

(Navazuji na předchozí seznam, zde vybírám z deseti filmů roku jeden nejlepší.)

 

50's (1950 - 1959) - Dvanáct rozhněvaných mužů (jasný vítěz)

60's (1960 - 1969) - Tenkrát na Západě (jasný vítěz)

70's (1970 - 1979) - Star Wars (mezi kandidáty byl také Kmotr, Všichni prezidentovi muži nebo Přelet nad kukaččím hnízdem)

80's (1980 - 1989) - Návrat do budoucnosti (jasný vítěz)

90's (1990 - 1999) - Vykoupení z věznice Shawshank (JFK, Sedm nebo Mafiáni)

200's (2000 - 2009) - Mulholland Drive (V jako Vendeta)

201's (2010 - 2019*) - Atlas mraků (Interstellar, Prokletý ostrov nebo Vlk z Wall Street)

 

20.století (1900 - 1999) - Vykoupení z věznice Shawshank (Tenkrát na Západě)

21.století (2000 - 2017*) - Mulholland Drive (Atlas mraků)

 

Všech dob - Mulholland Drive

 

* nedokončené období

Filmy roku (1957 - 2017) - aktualizováno 5.7.2018

Uvádím filmy, které považuji za to nejlepší z daného roku:

2022 - Babylon

2021 - Nikdo

2020 - Chicagský tribunál

2019 - Joker

2018* - Bohemian Rhapsody
2017 - Get Out
2016 - La La Land
2015 - Spotlight
2014 - Interstellar
2013 - Vlk z Wall Street

2012 - Atlas mraků
2011 - Všemocný
2010 - Prokletý ostrov
2009 - Invictus: Neporažený
2008 - Gran Torino
2007 - Pozemšťan
2006 - Let č. 93
2005 - V jako Vendeta
2004 - Osudový dotek
2003 - Láska nebeská
2002 - Pianista
2001 - Mulholland Drive
2000 - Vyvolený
1999 - Zelená míle
1998 - Zachraňte vojína Ryana
1997 - Titanic
1996 - Spáči
1995 - Sedm
1994 - Vykoupení z věznice Shawshank
1993 - Schindlerův seznam
1992 - Gauneři
1991 - JFK
1990 - Mafiáni
1989 - Společnost mrtvých básníků
1988 - Rain Man
1987 - Neúplatní
1986 - Modrý samet
1985 - Návrat do budoucnosti
1984 - Tenkrát v Americe
1983 - Scarface
1982 - E.T. - mimozemšťan
1981 - Dobyvatelé ztracené archy
1980 - Star Wars EV.
1979 - Kramerová versus Kramer
1978 - Halloween
1977 - Star Wars
1976 - Všichni prezidentovi muži
1975 - Přelet nad kukaččím hnízdem
1974 - Kmotr II.
1973 - Podraz
1972 - Kmotr
1971 - Mechanický pomeranč
1970 - Malý velký muž
1969 - Butch Cassidy a Sundance Kid
1968 - Tenkrát na Západě
1967 - Frajer Luke
1966 - Hodný, zlý a ošklivý
1965 - Obchod na korze
1964 - Pro hrst dolarů
1963 - Ptáci
1962 - Lolita
1961 - Snídaně u Tiffanyho

1960 - Psycho
1959 - Na sever severozápadní linkou
1958 - Vertigo
1957 - Dvanáct rozhněvaných mužů

* nedokončený ročník

Teorie pravděpodobnosti aneb Zažíváme seriálový vrchol a filmový pád?

(Předně upozorňuji, že následující řádky jsou pouze spekulací a zajímavostí, nikoli tvrzením nějaké obecné pravdy nebo světonázoru.)

 

Podíváme-li se podrobněji na žebříček zde na ČSFD a budeme-li považovat za průměrný počet aktivních hodnotitelů zde za dostatečný vzorek s reálnou vypovídací hodnotou, můžeme pozorovat nikoli nezajímavý úkaz co do počtu filmů a seriálů dle jednotlivých dekád, které se v žebříčcích objevují, a tím i predikovat určitý proměnný trend, jehož jsme v současné době svědky.

 

Jednodušeji řečeno - když si spočítáme počet filmů z jednotlivých dekád v žebříčku TOP 300 ČSFD, abychom si ověřili, která léta byla žebříčkově "nejplodnější", zjistíme, že film zažíval svůj absolutní vrchol v 90. letech a posléze v první dekádě 21. století, přičemž nyní má, oproti předchozím dekádám, mírně až znatelně klesající tendenci. Oproti tomu seriálová tvorba je na absolutním vrcholu s největší pravděpodobností právě nyní (nejspíš je to způsobeno tím, že televizní seriály dostaly své místo na obrazovkách až o poznání později a tak i jejich vrchol musel zákonitě přijít později), přičemž ale i zde můžeme z hlediska pravděpodobnosti očekávat v budoucích dekádách podobně klesající tendenci. Jako důkaz mých teorií budiž tento seznam počtu filmů/seriálů z jednotlivých let v žebříčcích TOP 300 ČSFD (Nejlepší filmy / Nejlepší seriály):

 

1920's - 4 / 0
1930's - 7 / 0
1940's - 4 / 0
1950's - 21 / 0
1960's - 34 / 13
1970's - 31 / 16
1980's - 45 / 34
1990's - 65 / 43
2000's - 64 / 110
2010's - 25 / 84

 

Máme za sebou přesně polovinu aktuálně probíhající dekády. Budeme-li tedy vycházet z teorie pravděpodobnosti, na samém konci tohoto desetiletí bychom měli mít mezi třemi stovkami nejlepších filmů celkem 50 kousků, mezi seriály pak neuvěřitelných 168! Od absolutního filmového vrcholu v 90. letech jsme tak přešli přes velmi mírný pád (o jeden film) v prvním desetiletí tohoto století až po pokles téměř o 15 filmů v současné dekádě (s výhledem pravděpodobnosti; je také třeba říct, že stále může jít pouze o nahodilý "záškub", podobně jako v 70. letech, kdy byl oproti 60. letům také pozorovatelný mírný pokles a trend se pak znovu otočil, na druhou stranu 15 filmů z 50 už je asi příliš velká anomálie na to, aby šlo o náhodu). U seriálů je to naopak absolutní vrchol a růst o téměř 60 děl, ovšem stejně, jako u filmu, může (a s největší pravděpodobností také přijde) přijít doba, kdy budeme pozorovat pokles. Proto si seriály i filmy užívejte, nikdy nevíte, kdy o ně začne být nouze!

20 filmů + 4 seriály, které mě nejvíce zklamaly

Dvacítka filmů, které pro mě byly zklamáním oproti původnímu očekávání (+ 4 seriály)...

 

Filmy:

20. Interview
19. Kontakt
18. Před úsvitem
17. District 9
16. Melancholia
15. Fontána
14. 25. hodina
13. Ona
12. Vyměřený čas
11. Training Day
10. Velký Gatsby
9. Půlnoční kovboj
8. Svět podle Prota
7. Lola běží o život
6. Simpsonovi ve filmu
5. Twin Peaks
4. Skrytá identita
3. Temný rytíř povstal
2. Avatar
1. Gravitace

 

Seriály:
4. Newsroom
3. Ztraceni
2. Futurama
1. Městečko Twin Peaks

TOP 25 filmových záporáků + TOP10 seriálových záporáků

(Snad jsem na žádné nezapomněl. Pozn.: Nezahrnuji do žebříčku záporáky z komedií, protože v nich jaksi nepůsobí příliš záporně. Zároveň "záporákem" definuji každého, kdo se chová dostatečně negativně a mimo pravidla, nemusí to však být záporák v pravém smyslu; definice záporné postavy je tedy moje vlastní a někdo by mohl klidně podotknout, že třeba Dr. House mezi záporáky fakticky vzato nepatří. Prostě jsem ho tam dal a hotovo.)

 

25. Agent Smith (Hugo Weaving, trilogie Matrix)

24. Alex DeLarge (Malcolm McDowell, Mechanický pomeranč)

23. Max Cady (Robert De Niro, Mys hrůzy)

22. Frank (Henry Fonda, Tenkrát na Západě)

21. Norman Bates (Anthony Perkins, Psycho)

20. Old Georgie (Hugo Weaving, Atlas mraků)

19. Muse (Barkhad Abdi, Kapitán Phillips)

18. Caledon Hockley (Billy Zane, Titanic)

17. Bogs Diamond (Mark Rolston, Vykoupení z věznice Shawshank)

16. Percy Wetmore (Doug Hutchison, Zelená míle)

15. Mistr Trhač (James Saito, trilogie Teenage Mutant Ninja Turtles)

14. Adam Sutler (John Hurt, V jako Vendeta)

13. Sam Rothstein (Robert De Niro, Casino)

12. Patrick Bateman (Christian Bale, Americké psycho)

11. William Foster (Michael Douglas, Volný pád)

10. Sean Nokes (Kevin Bacon, Spáči)

9. Jack Torrance (Jack Nicholson, Osvícení)

8. Voldemort (Ralph Fiennes, sága Harry Potter)

7. Hannibal Lecter (Anthony Hopkins, série Hannibal)

6. Joker (různí, série Batman)

5. Keyser Soze (Kevin Spacey, Obvyklí podezřelí)

4. John Doe (Kevin Spacey, Sedm)

3. Michael Myers (různí, série Halloween)

2. Tommy DeVito (Joe Pesci, Mafiáni)

1. Darth Vader (David Prowse, sága Star Wars)

 

Nejčastěji se v žebříčku objevují tři jména, a to všechna tři dvakrát - Robert De Niro (Mys hrůzy, Casino), Hugo Weaving (Martix, Atlas mraků) a Kevin Spacey, který se objevil dvakrát dokonce v první pětce (Sedm, Obvyklí podezřelí).

 

Jdeme na seriály: 

 

10. Montgomery Burns (Chris Latta, Simpsonovi)

9. James Skinner (Elias Koteas, The Killing)

8. Quentin Costa (Bruno Campos, Plastická chirurgie s.r.o.)

7. Gustavo Fring (Giancarlo Esposito, Breaking Bad)

6. Abu Nazir (Navid Negahban, Homeland)

5. Errol Childress (Glenn Fleshler, Temný případ)

4. Dr. House (Hugh Laurie, Dr. House)

3. Frank Underwood (Kevin Spacey, House of Cards)

2. James Moriarty (Andrew Scott, Sherlock)

1. Walter White (Bryan Cranston, Breaking Bad)

 

Nejlepší záporáky vůbec umí podle všeho nejlépe Kevin Spacey, který se objevuje téměř v 10% případů z těchto 35 postav.

TOP 25 filmových záporáků + TOP10 seriálových záporáků

TOP 15 filmových + 5 seriálových hlášek

Filmy:
15. "Nobody puts baby in a corner." (Johnny Castle, Dirty Dancing)
14. "Above all: Don't lose hope." (Pi, The Life of Pi)
13. "Let justice be done though the heavens fall." (Jim Garrison, JFK)
12. "Why so serious?" (Joker, The Dark Knight)
11. "My warriors, who won't take 'No' for an answer. Who won't hang up the phone till their client either buys. Or fucking dies!" (Jordan Belfort, The Wolf of Wall Street)
10. "Remember, remember, the Fifth of November, the Gunpowder Treason and Plot. I know of no reason why the Gunpowder Treason should ever be forgot." (V, V for Vendetta)
9. "I thank whatever gods may be. For my unconquerable soul. I am the master of my fate. I am the captain of my soul." (Nelson Mandela, Invictus)
8. "Luke, I'm your father." (Darth Vader, Star Wars)
7. "They may take our lives but they will never take our freedom." (Will Wallace, Braveheart)
6. "Our lives are not our own. From womb to tomb, we are bound to others. Past and present. And by each crime and every kindness, we birth our future." (Sonmi, Cloud Atlas)
5. "I'm gonna make him an offer he can't refuse." (Vito Corleone, The Godfather)
4. "E.T. phone home." (E.T., E.T. - The Extra-Terrestrial)
3. "May the Force Be with You." (Everybody, Star Wars)
2. "That there are places in the world that aren't made out of stone. That there's... there's somethin' inside that they can't get to; that they can't touch. It's yours." (Andy Dufresne, The Shawshank Redemption)
1. "Oh Captain! My Captain!" (John Keating & Students, Dead Poets Society)

Seriály:
5. "I'm not a psychopath, I'm a high-functioning sociopath." (Sherlock, Sherlock)
4. "It's Gonna Be Legen... wait for it... dary!" (Barney Stinson, HIMYM)
3. "I'm the danger, I'm the One who Knocks!" (Walter White, Breaking Bad)
2. "Everybody Lies." (Gregory House, House M.D.)
1. "Time is a Flat Circle." (Rust Cohle, True Detective)