Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Režisér, scenárista, kameraman, producent a střihač Greg Zgliński (*1968) se narodil ve Varšavě, rané dětství strávil v Rusku a následně v letech 1978-1992 žil ve Švýcarsku. V roce 1992 se vrátil do Polska, kde absolvoval obor režie na Filmové a divadelní škole v Lodži (byl jedním z posledních studentů Krzysztofa Kieślowského, který jeho tvorbu výrazně ovlivnil). Za své dokumentární a krátké hrané snímky byl oceněn na mnoha festivalech po celém světě (např. cena Signis na MFF v Benátkách v roce 2004 a hlavní cena na MFF Solothurn 2005 za film Tout un hiver sans feu/Celou zimu bez ohně, 2004). V roce 2008 režíroval pro Polskou televizi úspěšný seriál Londyńczycy (Londýňané).
Zgliński je představitelem generace čtyřicátníků, která v posledních letech bere útokem plátna polských kin a nahlíží současné Polsko a Poláky pohledem nezatíženým komunistickou minulostí. Hrdiny těchto filmů jsou většinou lidé, kteří si ne vždy umí poradit se svým životem, protože se uprostřed nových ambicí a možností neorientují, ztrácejí pevnou půdu pod nohama a jistoty, o které se dosud mohli opřít. Zajímavé je, že takové filmy a témata se daří zpracovávat především režisérům, kteří část svého života strávili mimo Polsko (kromě Zglińského lze jmenovat např. Rafaela Lewandowského a jeho neméně úspěšný film Krtek). Jako by odstup a kontakt s jinou kulturou vyostřily pohled tvůrců.
Východiskem filmu Výmyk je rivalita dvou dospělých bratrů. Mladší Jerzy - vdovec se dvěma dětmi - se vrátil ze Spojených států a ohrožuje pozici staršího bezdětného Alfreda. Přebírá totiž aktivitu v rodinné firmě a získává otcův respekt, který už v její prosperitu nevěřil. Jednoho dne se bratři stanou svědky brutálního incidentu: během cesty příměstským vlakem několik chuligánů napadne dívku. Zatímco Jerzy se jí zastane, starší Alfred - ze strachu, či z nerozhodnosti - zaváhá a je pouhým pasivním svědkem následující tragédie… Z banálně rozehraného příběhu se stává moralita a hluboká psychologická sonda, která odkrývá nejednoznačnost a komplikovanost životních rozhodnutí a představuje různé polohy hrdinství, morálky i vztahu dobra a zla. „Zaujalo mě základní téma, kterým je zbabělost a s ním spojený pocit viny," říká režisér a dodává: „Každý z nás byl někdy zbabělý v situaci méně či více vážné. Nikoli proto, že jsme zlí, ale protože jsme jednoduše slabí. Slabost je vlastnost, kterou ochotně skrýváme, obzvláště my muži, nicméně výrazně definuje lidskou povahu. Nese sebou ponížení, ale také grotesknost a - což je nejdůležitější - i šanci na vykoupení. Vždycky se snažím hrdiny na plátně ukazovat jako složité a nejednoznačné postavy v extrémních situacích. Někdy se totiž stává, že když je zaskočí neočekávaná situace, reagují nezvykle. Tehdy nevědomě odhalují do té doby hluboko skrývané části své povahy." (Letní filmová škola)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (21)

tahit 

všechny recenze uživatele

Příběh není nijak výjimečný, dokonce postavy jsou jasně dané. Nicméně de facto hlavní rovinou je skvělé zpracování samotného děje. Příklad lidského konání dnešní doby. Pro život důležitá pravda, čím vším se za odvahu platí v mezní situaci. A v konečném účtu nelítostná ilustrace špatného svědomí. Velmi dobrý film. Je zřejmé, že polskému filmu se daří. ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Obsah nahoře je tak obsáhlý a všeříkající, že není v podstatě co dodat. Takže jaké byly moje pocity z Výmyku? Cítila jsem trochu odstup, nevyvolal ve mně emoce, které jsem očekávala a v tomhle případě by možná měly být namístě. Jako kdyby tomu chyběla ta správná duše, která vás vtáhne, pohltí a nepustí až do konce. ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Výmyk byl jedinou větší neznámou našeho dvoudenního programu, neboť před festivalovým uvedením na své „barevné ČSFD zařazení“ teprve čekal. Režisér Greg Zglinski dokázal na poměrně mělkém příběhu velmi trefně odpozorovat lidskou psychiku, jeho postavy před ale i po zlomové události vystupují jako skuteční lidé, jejich motivacím i slabostem se dá snadno uvěřit. Zglinski nemilosrdně tepe do hloubky, obnažuje pravdu, konečný soud však nepředjímavě nechává divákovi. LFŠ 2012. ()

JayZak 

všechny recenze uživatele

Výmyk mi byl podobně sympatický jako další mladý polský film, Křtiny. Oba filmy jsou sevřená dramata, která pomocí sondy do duše řeší nějaký morální konflikt. Na poměrně malém prostoru se rozehrává velký souboj o nemalé hodnoty. I Výmyk vás snadno vtáhne do děje a nutí prožívat dilemata a trápení spolu s hlavní postavou, která je lidsky nejednoznačná (a výborně napsaná). Zároveň vás donutí zamyslet se, jak byste v podobné situaci obstáli vy. Takové morality si nechám líbit. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Situace, která tady vyvolá rodiné dusno se může stát prakticky každému z nás. Sami si odpovězte (pánové) jak by jste se zachovali. Možná víc scén s manželkou a tátou na úkor ostatních zbytečných dialogů a scén by určitě posílilo divákův zážitek Filmařsky a herecky je to klasický Polsko čili velmi dobrá práce. ()

Galerie (28)

Reklama

Reklama