• Španělsko El fotógrafo de Mauthausen (více)
Trailer 3

Katalánský vězeň v nacistickém koncentračním táboře využije své práce v kanceláři, aby ukradl negativy fotek zdejších hrůz. Podle skutečných událostí. (Netflix)

Trailer 3

Recenze (37)

Ivoshek

Mauthausen byl asi nejhorší koncentrační tábor, jaký ve třetí říši byl (samozřejmě, když vynecháme tábory čistě vyhlazovací, jako Treblinka, Sobibor nebo Osvětim). Být tam musela být skutečná hrůza. Většina lidí tam byla poslaná s poznámkou v papírech "rückkehr unerwünscht", návrat nežádoucí. Takže zabíjení vězňů bylo na denním pořádku a stráže se mnohdy bavily, kdo vymyslí nápaditější způsob vraždění. No - a z tohohle pekla se do filmu nepovedlo přenést skoro nic. Což je veliká škoda. Začínám si zvolna myslet, že Španělům tenhle žánr prostě moc nejde. ()

radektejkal

Mauthausen je obluda i nyní, když je udržován s pověstnou německou (rakouskou) pečlivostí. Představit si ho jako lidský mumraj, jako "spojené národy" určené k likvidaci kombinací podvýživy a těžké práce, je nejen obtížné, ale i nebezpečné. Maru Targaronovi se to podařilo také jen částečně: z KZ Mauthausen vytvořil tábor, který pravděpodobně znal z občanské války. Mauthausen byl ale Babylonskou věží, kde se mátly jazyky i rozumy, a jejíž schody měly sahat do "Himmlerova" nebe. Přestože jde o film, který je v tomto smyslu velice úsporný, je přece jen vložený do tehdejší reality - a také rozdíly mezi představou režiséra a diváka nutí spíš k pokornému zamyšlení než k ráznému odmítnutí. Reálie viz Volodimir2 ***. ()

Španělé jsou mistři Thrillerů, ale válečné dramata z koncentráčních táborů není jejich silná stránka. Není to sice vyloženě průšvih ( Na pár silných momentů dojde) ale ty největší hrůzy tu zachyceny bohužel nejsou. Film naštěstí nenudí a postavy si divák oblíbí, ale je nutno přiznat, že na podobné téma byly zpracovanější už lepší kusy. Mohlo to být drsnější, ale i na jiný pohled jsem se podíval rád. 65% ()

Nach

Spíše televizní film se skvělým castingem a na malém prostoru ucházejícně vykresleným režim tábora Mauthausen. Bohužel ale když půjdeme do hloubky věci, zjistíme, že ve své hloubce není důkladný. Předně mi dovolte sdělit, že jsem osobně v Mauthausenu byl. A o ten tábor jsem se velice zajímal. Španělé ho prodávají jako koncentrák, kde byli hlavně Španělé, což je velký kec. Ano, byli zde, ale šlo o menšinu. To je první bod. Druhý bod spočívá v lacinosti snímku. Řada hrůzných výjevů i samotného fungování tábora by fungovala v davových scénách. Ovšem to bychom byli na úplně jiném rozpočtu. Komornější pojetí orientující se maximálně na skupinky či jedince už tak věrohodné nejsou a dávají filmu dojem, že veškeré hrůzy se zde děly jednotlivě, nikoli v masovém měřítku (například tzv. parašutisté byli ze skály posílány po desítkách, nikoli jedincích). Herecké výkony zde byly dobré, casting byl excelentní. Interiéry a exteriéry Mauthausenu působí v drtivé většině scén autenticky (počítám, že se to i tam točilo) a titulkové originální fotografie jako děsivá třešnička na dortu. Fotografa z Mauthausenu tak ve výsledku doporučuji nikoli pro milovníky autentické historie, ale spíše pro hledače komornějších dramat z druhé světové války, skutečností pouze inspirovanou. V této podobě si to rozhodně tři slunce zaslouží. S lepším rozpočtem, méně klišé závěrem a lepší autentičností bych tomu klidně i ty další dvě hvězdy přidal. 65% ()

Cappuccino

Odkaz filmu je síce hodnotný, ale na jeho spracovanie veľmi rýchlo zabudnem. Za 110 minút sa toho v rámci koncentračného tábora Mauthausen určite dalo predviesť aj viac. Za najlepšiu scénu snímky považujem zábery z oslavy narodenín syna miestneho nacistického pohlavára, ktorý dal svojmu synovi zbraň. SPOILER – A zmyslel si, že ho ihneď naučí strieľať – a to rovno do živých terčov. ()

• Natáčanie filmu prebiehalo v Maďarsku a Španielsku. Začalo 30. októbra a skončilo 22. decembra 2017. (MikaelSVK)
  • Paul Ricken (Richard van Weyden) byl po válce odsouzen k doživotínímu vězení, ale v roce 1954 byl podmínečně propuštěn. Zemřel v roce 1964 ve věku 72 let. (xisp)
  • Francisco Boix (Mario Casas) zachránil na 20 000 negativů. Po válce svědčil v norimberském procesu i v procesu v Dachau proti obviněným příslušníkům SS z Mauthausenu. Zemřel v roce 1951 na selhání ledvin ve věku 30 let. (xisp)