Luther: Pád z nebes

• Velká Británie Luther: The Fallen Sun (více)

Geniální londýnský detektiv John Luther padl až na úplné dno. Nevyřešený případ mu ale nedá spát, a tak uprchne z vězení, aby dopadl sadistického sériového vraha. (Netflix)

Recenze (172)

sedm.1

Na úvod musím určitě zmínit fakt, že o existenci seriálu Luther samozřejmě vím, nicméně jsem z něj neviděl ani minutu, a tak jsem do tohoto celovečeráku šel se zásadní nejistotou, jak moc bude film provázaný se seriálem, což se ovšem ve výsledku naštěstí ukázalo jako marná obava, takže film Luther si lze skutečně naplno užít i bez jakékoliv znalosti původního seriálu. Nyní již ale tedy přímo k samotnému filmu a myslím, že to nedopadlo nějak vyloženě špatně, o velkolepý zážitek se ale také nejedná. Především Edris Elba je každopádně pro podobné postavy ale doslova zrozen, nekompromisní drsňák, co se s ničím a nikým nesere, který si jde za svým přes mrtvoly, jo, prostě jeho výkon a postava detektiv Luthera mě tu moc bavili a jednoznačně patří k pilířům celého filmu. Se zápletkou je to pak ale už těžší, jelikož se sem tam sice objeví nějaká ta výraznější scéna, nějaký ten zábavný a překvapivý zvrat, chvilkami nabídne i napětí, na druhou stranu je toho všeho ale poměrně málo, se záživností je to tudíž jak na houpačce, postupná gradace na mě pak zapůsobila dost kostrbatým dojmem, vyšetřování též nefunguje dvakrát přesvědčivě, no a pointa je prostě fakt taková béčková, nehledě na to, když se nad tím zamyslím jako nad celkem, tak po nějaké výraznější originalitě, či tvůrčím osobitějším stylu zpracování by divák pátral též marně, takže žádný zázrak. Nevím, jak to jinak bylo v seriálu, ovšem zde mě překvapila i absence nějaké větší akce na jakýkoliv způsob, a co se ještě týče ústředního záporáka, v rozpačitém podání Andyho Serkise, no nevím, asi i v tomto ohledu to chtělo asi výraznějšího chlapíka. Luther: Pád z nebes lze tak považovat za průměrný žánrový přírůstek, se svými klady i zápory, takže obligátní neurazí, nenadchne, osobně se přiznám, že jsem ale čekal asi víc. ()

Pajky3

Na filmové pokračování Luthera jsem se docela těšil, protože je to zajímavá postava. Bohužel ale od sledování odcházím zklamaný. Záporák Andyho Serkise mi nepřišel špatný, ale vadila mi nepřemožitelnost Johna Luthera a vysloveně mě naštval závěr. Dřív se mi u Luthera líbilo, že to byla chytrá podíváná a John působil jako člověk, to mi tady chybí. Scénář nebyl celkově žádný zázrak, ale hlavně to finále mě zklamalo. U seriálu jsem si vždy říkal, že chci vidět víc, tady už to třeba není. ()

filmfanouch

Luther: Pád z nebes obsahuje slušný základ, na kterém by se dala vystavět plnokrevná 6. série původního seriálu. Jenže výsledek je plochý, v jistých momentech až absurdní, kdy tomu nepomůže ani nadále bravurní Idris Elba a svou roli užívající si Andy Serkis. Vedle celovečerního Luthera dosahují 4. a 5. série téměř kvalit prvních třech sérií, tenhle celovečerní doplněk si svou existenci zvládá obhájit jakž takž. Zrovna od Johna Luthera prostě člověk čeká tak nějak víc, chvílemi to vyloženě působí, že celovečerní Luther nemá s tím seriálovým téměř nic společného.... ()

Slušná a zábavná Krimi založená dle slavné TV série Luther. Seriál neznám, takže nemohu srovnávat, ale film obstojí i bez znalosti předlohy. Bavila mne zápletka, kde Luther jde do vězení a musí utéct, aby dopadl maniakálního vraha, který terorizuje Londýn a do toho po něm pátrá i celá policie. Tohle je zkrátka cool a zábavný námět, který mi byl sympatický od začátku. Idris Elba hraje šikovně a dá se mu fandit. Cynthia Erivo mi evokovala Outsidera, takže tu také rád vidím v roli detektivky a úplně nejlepší na celém filmu je Andy Serkis, který si padoucha zahrál s gráciíí. Je nepříjemný, má šílené plány, je inteligentní, zkrátka parádní vrah jak se patří, který celý film bez problému potahá. Vizuálně je to ucházející, ale není to nejsilnější stránka filmu, zkrátka lepší Netflixovský Look, akce je průměrná, ale akční film to není, takže to zde beru spíše jako bonus ( ve které Krimi můžem vidět vzpouru ve vězení, že jo), povedla se však hudba, která dotváří atmosféru a líbilo se mi tempo vyprávění, kde se neustále něco děje a vůbec se nestojí na místě, což v tomhle žánru je spíše vzácnost, takže za tohle Lutherovi dávám plusové body. Líbily se mi i samotné nápady vražd ( oběšenci působí správně mrazivě). Scénář občas hapruje a pár věcí nedává úplně smysl, ale jako zábavná, skvěle zahraná Krimi to na mě fungovalo spolehlivě. 6.5/10. ()

Daiker

Luther patří k tomu nejlepšímu co se týče seriálů se sériovými vrahy.... Bohužel tento film je průměrný. Sériový vrah je divný a když jsem viděl Serkise, viděl jsem Gluma 🙂 Měli udělat další pořádnou sérii s prvotřídním psychopatem, která je originální a šokuje.... Lite verze pro Netflix se moc nepovedla... ()

• Ranná bojová scéna medzi Lutherom (Idris Elba) a Davidom (Andy Serkis) bola natočená na opustenej stanici metra Aldwych, ktorá bola pôvodne otvorená v roku 1907, ale od roku 1994 bola zatvorená. Národná galéria a Britské múzeum ho použili na ochranu niektorých zo svojich najcennejších pokladov pred nemeckou bleskovou vojnou. (Arsenal83)
  • Tento film dostal pozoruhodné povolenie natáčať na Piccadilly Circus dlhšie ako to bolo umožnené ktorejkoľvek inej produkcii. (Arsenal83)
  • Väzenie, v ktorom sa Luther (Idris Elba) nachádza na začiatku filmu, je väznica HM Dorchester, ktorá bola zatvorená v roku 2014 a prešla niekoľkými veľkými prestavbami, aby bola pripravená práve na tento film. (Arsenal83)