Režie:
Věra ChytilováKamera:
Ervín SandersHudba:
Jiří BulisHrají:
Bolek Polívka, Miroslav Donutil, Anna Pantůčková, Jozef Kroner, Dagmar Havlová, Šárka Vojtková, Pavel Zatloukal, Břetislav Rychlík, Pavel Brichta, Ján Sedal (více)Obsahy(2)
Rázovitý vesnický chlapík Bohuš Stejskal žije sám v rozpadající se chalupě, pracuje jako dřevař, většinu času tráví s kumpány popíjením slivovice. Jeho život se změní, když mu advokát Ulrich oznámí, že zdědil obrovský majetek. Druhý den mu tetka ze sousedního domu oznámí, že se mu uškrtila koza. Nešťastný milionář se rozhodne uspořádat na její počest velkolepou smuteční hostinu. Kamarády, navlečené do svátečních šatů, odveze do brněnské luxusní restaurace, kde parta způsobí ostudu. Večer Bohuš navštíví s kamarádem Košťálem masážní salón, kde je tak nadšen službami prostitutky Ireny, že ji přesvědčí, aby se k němu nastěhovala. Pro dívku, uvyklou luxusu, je však Bohušova chalupa šok, stejně jako jeho chování. I když je pro peníze ochotná udělat téměř cokoli, nakonec ho opustí. Bohušovi se podaří přesvědčit Vlastu, aby se k němu vrátila, a zaplatí celé vesnici zavedení plynu. Všichni mu závidí a každý něco chce. Když se objeví zuřivý Ulrich se zprávou, že Bohuš nic nezdědil, protože byl jen nevlastní syn, odvrátí se od něj kamarádi, Vlasta i ostatní. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 285)
Chytilová a Polívka se postarali o jeden z nejlepších filmů z porevoluční éry. Chytilová kralovlala svojí režií, díky níž působí jednotlivé scény autenticky. Skvěle je zde použita i hudba, například minimalistická kulisa ve scéně s andělem. Polívka zde zase vystřihnul geniální, řekl bych civilní herecký výkon. Svou mimikou, ale i pohyby ukazuje, proč je i v zahraničí respektovaným umělcem. Ač je film plný neherců, Polívka je tak přirozený, že se mezi nimi ztrácí a profesionální herci jako Chýlková, mezi nimi působí až křečovitě. A svkělý scénář může s přehledem konkurovat Formanovým a Papouškovým nehereckým filmům z 60. let. ()
Toš divné je to, ale v žánru "kapitalisticko-privatizační komedie" špička. Chytilová možná v devadesátých přišla o rozum i vkus, ale Bolek Polívka v roli Bohuša má patřičný říz a přesvědčivost, stejně jako jeho vidlácká grupa (zejména pak jedinečný děd Kroner). Irenka pravda nezapře, že néni herečka, ale kurva, jenže i o tom Dědictví je. Dobrý film to rozhodně není, ale s odstupem má své kouzlo a též nepopiratelnou pravdivost. To už halt Chytilka umí. Je to svědectví určité doby se všemi šmouhami a vadami na kráse, přesto se na to koukat dá... A ty hlášky též stojí za uložení do paměti, byť některé dialogy jsou opravdu... křupanské. ()
Přiznejme si, že dějově je to spíš blbost, i když neotřele zpracovaná. Ale já osobně považuju za nejlepší obsazení snímku. Aniž bych se chtěl někoho dotknout, tak líp to ani obsadit nemohli, protože takoví jsou i ve skutečnosti. Donutil jako upjatej panák, Polívka jako opilec a buran až na entou, Veškrnka taková "volnější" holka na zabití, Goldflam upejpavej a všichni ostatní vesničani takoví lidoví v čele s Kronerem. Většina z nich by to asi ani nemusela hrát, i když jak řekl Richard Burton, když hraju opilce, nemůžu být opilý, protože pak nevím, jak jej hrát. Na filmu se mi nejvíc líbí ta první dějová část, tedy než se Bohuš sžije s bohatstvím a začne jej taky pořádně využívat. Potom mi to už přišlo až moc, asi jako Slunce seno erotika. A některý věci byly přidaný jenom na sílu (třeba věta: Nevystrkuj na mě to svý jazyčisko. mi přišla vždycky hrozně umělá). No a Kája Gott tam měl ten nejlepší svůj hereckej výstup. ()
Nepopírám, zpočátku jsem se nesmírně bavil. Vesnické buranství v podání Bolka Polívky je až nechutně realistické a cool... bohužel se mi po půlhodině ona jakási repetetivnost fórků začala nesmírně zajídat. Dobré nápady došly nebo se vměstnaly do první půlhodiny, pak už to bylo takové malé divácké utrpení. Shrnuto a podtrženo: Kdyby to byla půlhodinová záležitost, pak by to byla pětihvězdičková záležitost. Po hodině sledování se z toho však stává nebetyčná nuda. Škoda. ()
Smutný úpadek V.CH. i B.P. aneb ztráta soudnosti spojená s chamtivostí... . . . Ano - téhle blbosti se asi lidi smáli, až se prachy jen sypaly... Sponzory neřeše... Ubohá šmíra a počátek úpadku velkých umělců - a ruku na srdce, jeden ze zásadních momentů obratu české filmové kultury někam směrem ke kurvahošikdovíkam. No kdo ví. Však se stačí dneska kouknout, co nadotovaná čudlárna vyrábí za sračky. Tak nelezte zas tomu Bolkovi tolik do zadnice. Myslím, že na Vás trumpetové z Olšan smíchem sere... :-))) - - - P.S. Pro až neuvěřitelné množství zdejších "přátel filmového umění" je dle jejich komentářů tento film - k u l t e m ! - Tak kultahošikultnsrát... :-( ()
Galerie (20)
Zajímavosti (75)
- Asistentem režie byl Bohdan Sláma, pozdější režisér Divokých včel (2001) či Venkovského učitele (2007). (ForGump)
- Ve scéně, kdy Irenka (Šárka Vojtková) rozsvěcuje bazén, použije bakelitový vypínač na sloupku. Když však později sedí Bohuš (Bolek Polívka) na židli u bazénu, rozsvěcuje a vypíná bazén vypínačem na šňůře. (Jardaboss)
- Bohuš (Bolek Polívka) slíbí Pavlíkovi (Hynek Chmelař) vrácení peněz, pro které se má večer stavit do hospody. Když se v hospodě potkají, Bohuš "chce" za něj zaplatit útratu. Ve skutečnosti ale Pavlíkovi vezme jeho peníze, strčí si je do kapsy a zaplatí svými. (ČSFD)
Reklama