Hudba:
Vladimír MertaObsahy(2)
Čtyři zbrusu nové pohádky pro chytré děti a chytré dospělé z oblíbené knihy Jana Wericha. Klasik animovaného filmu Břetislav Pojar natočil slavný příběh maličkého Palečka, plný zvratů a dobrodružství o jeho cestě do světa a zase domů. Pod vedením Aurela Klimta ožijí tři navzájem si podobní hrbatí bratři. Hrbáči z Damašku přinášejí atmosféru exotického Blízkého východu s pestrostí orientálního vypravěčstvím, ale přitom o věcech nám všech dobře známých. Vlasta Pospíšilová ve Třech sestrách a prstenu vypráví vesnický dekameronský návod o tom, jak pro sázku o prstýnek zblbnout tři milující chotě. A Jan Balej dovolí bratrům Markovi a Koubovi prožít prastarý pohádkový příběh o kouzelném mlýnku, závisti, čertech s originálním vysvětlením jednoho přírodního úkazu v pohádce Moře, strýčku, proč je slané? (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (179)
Moře, strýčku, proč je slané? - standardní práce (***); Tři sestry a prsten - výborná černohumorná bajka a nekonečných možnostech ženské manipulace a nekonečných možnostech mužské submisivity (*****); Hrbáči z Damašku - výtvarně nejoriginálnější Klimtův styl, exotické prostředí přitahující pozornost, nevýrazný příběh (****); Paleček - standardní práce (***) ()
Upraveno v září 2022. Fimfárum 2 pokračuje v tom, co započal první animovaný film. Stejnojmenné knižní předloze Jana Wericha byl vdechnut nový život, v loutkové variantě, přičemž ilustrace Jiřího Trnky rozhodly o směrování podoby. Pohádky mají atmosféru rozpustilosti v nadhledu. Výtvarná stránka je karikaturní, tím vlastně souzní s rozvernou, ba často až černohumornou náladou vyjevených slov. Werichovo Fimfárum je, stejně jako klasické pohádky a lidová vyprávění, odhalením archaických náboženských představ, obzvláště šamanismu. Výtvarník a režisér Jan Balej zpracoval Moře, strýčku, proč je slané? Sestup do podsvětí je velmi starobylou iniciační zkouškou, pro šamany patří k nejzákladnějším extatickým povinnostem, a Werich s tou elegancí sobě vlastní si nejen dobírá lakotu, ale také vysvětluje přírodní skutečnost. Loutkářka a zejména základní kámen celého animovaného Fimfára Vlasta Pospíšilová, s ilustrátorem a grafikem Petrem Pošem, přispěla drsnější černohumornou anekdotou Tři sestry a jeden prsten. Žádné šamanské iniciační obřady se neobešly bez rituální smrti a rituálního mrzačení nebo ztotožnění, Werich je zde troufale jízlivý. Aurel Klimt si s malířem Martinem Velíškem vybrali arabský motiv O třech hrbáčích z Damašku. Již v prehistorické době nabyli kováři pověsti ambivalentní povahy: vysoce vážení pro svůj kouzelnický um, přesto taktéž obáváni a opovrhováni (a to ze stejného důvodu, z jakého byli uznáváni, tedy pro své "mistrovství" s ohněm). Takový Héfaistos se od všech ostatních Olympanů lišil svou ošklivostí a zmrzačením, a právě to jeho zmrzačení je důsledkem iniciace magického a šamanského typu, tedy je to cena za kovářské vědění, Werich bravurním způsobem vystihl onu protikladnost a dvojsmysl kovářova postavení. Zkušený Břetislav Pojar s výtvarníkem Pavlem Koutským zakončili druhé animované Fimfárum Palečkem. Palečkova dobrodružství, v nichž fyzické nedostatky nahrazuje hrdina chytrostí, jsou vlastně proslulými extatickými poutěmi šamanů, a Werich zde ze svého anekdotického výrazu nepolevuje. Motorem animovaného rozpohybování loutkového Fimfára je Werichův hlas, doplňovaný v aktuální akci hlasem Oty Jiráka. Fimfárum 2 je zábavnou loutkovou hříčkou a zhmotněním rozvernosti Werichových slov. Karikaturní, anekdoticky surový a obhroublejší kontury života věrně vystihující požitek. ()
Nikdo asi nemohl čekat, že by Fimfárum dvě mohlo přijít s něčím novým. Prostě pořádná dávka klasických pohádek s jedinečným a nezaměnitelným hlasem Jana Wericha a musím se přiznat, že především kvůli němu jsem shlédl i druhé fimfárum a čekám na třetí. Zdá se mi, že pohádky zde mají takovou konsolidovanější kvalitu, nežli v kvalitativně kolísající jedničkou. Tam byli výborné pohádky a také ty méně povedené. Zde jsou všechny tak nějak průměrné. Určitě se na Fimfárum vyplatí podívat, ale nic nového nečekejte v tomto směru už s něčím novým jen tak přijít nemůžete. ()
Druhý díl bohužel zvýraznil základní vadu projektu: závislost animace na knize, na mluveném slově; jde vlastně o rozpohybovanou ilustraci, o druh multimediální knihy, kde paralelně slyšíme text a sledujeme nepřetržité popisné ilustrování, jež je sice kořeněno výtvarnými nápady, chytlavou hudbou, a hlavně "zcizováky" - drobnými hravými vtípky v druhém plánu, ale jakoby se česká animace bála akčního scénáře postaveného na ději (WALL-I jest zářným příkladem). I když je radost sledovat všechno to hračičkovství, všechny ty skvělé nápady, přesto se člověk často nudí, protože figurky v mnoha scénách jen máchají rukama, aby se v knižních dialozích aspoň něco na plátně pohybovalo. Chybí tady živočišná radost z loutkoherectví, a hlavně z tvorby, jakou cítím na představeních Buchet a Loutek či Divadla Dno. Jejich hledání něčeho nového je totiž něco, co si dnes celovečerní film nemůže dovolit. Ten musí, díky pěnězům do něho vložených, cílit na jistotu. ()
Fimfárum 2 je okouzlující film, u kterého platí otřepaná fráze, že je pro děti, ale dospělí se u něj nebudou nudit. Werichův charismatický hlas navíc působí i roky po jeho smrti. Jelikož je ale Fimfárum povídkový film: Moře, strýčku, proč je slané 80 %, Tři sestry a prsten 70 %, Hrbáči z Damašku 60 %, Paleček 80 %. ()
Galerie (16)
Photo © MAUR film 2006
![Fimfárum 2 - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/000/175/175084_17d515.jpg)
Reklama