Reklama

Reklama

Trefa

  • Thajsko Fon Tok Kuen Fah (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Uznávaný detektiv Tul odmítne vzít úplatek od vlivného politika. Brzy je vzat do vazby, obvinění zní: vražda. Po odsezení trestu už pachuť deziluze nikdy nezmizí. Z policisty se stává nájemný zabiják. Thajský režisér Pen-ek Ratanaruang se po minimalistickém dramatu Ploy vrací na Febiofest s filmem noir, který pojednává o korupci i přemítání nad definicí spravedlnosti. Trefa je sice v jádru perfektně vybalancovaný thriller, Ratanaruang však překračuje žánrové schémata, opět využívá charakteristických skoků v čase, které nejsou zdánlivě opodstatněné, dávají však filmu jedinečný rytmus. (Febiofest)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (20)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Sleduji, že popisy i komentáře filmu naivně upadají právě do toho klamu, se kterým si snímek o několik pater výš elegantně pohrává. Narativní logiku západních thrillerů, vybroušenou noirovou magii i tzv. hlubší existenciální úvahy používá chytře a vtipně jako vějičku a chválit ho za jejich zvládnutí znamená film hrubě nedocenit, minout pointu, je to stejně mimo jako zamilovat se do prvotřídní děvky proto, že se s vámi vyspala. *** Thajský film přitom vzal prostředky západní narace a předvedl na nich východní nahlížení na bytí, a přestože si láskyplně utahuje z obojího, z výsledku mrazí, protože nakonec se pod všemi klamy mlčky ukazuje na prázdno. *** Je to fyzický film, a bude vás klamat tělem právě jako nejlepší děvka: rafinovaně a s nadhledem vás povodí tím, co buddhisté označují „sansára“ a „májá“ – ne náhodou hlavní hrdina pořád dokola končí mezi mnichy, s významně odstupňovanými záměry, a i důsledky. *** Noir (strhující vizuálno), thriller (zaujatost, napětí, kauzalita a spád) a ony tzv. hlubší existenciální úvahy (uklidňující, falešný dojem hloubky) jsou tu jen zvolené prostředky, čím bude film diváka obehrávat, odlákávat, očarovávat, rozptylovat, klamat, čím mu bude znovu a znovu falšovat a překrývat (a zároveň teprve tím i předvádět) vlastní podstatu svého sdělení: jak náchylná je lidská existence k odvádění pozornosti a budování iluzí, k setrvávání v klamu. *** Jakmile to pochopíte, začnete se kochat, budete se potěšeně a pobaveně prodírat vrstevnatým závojem možností, jak si nechat obelstívat oči, mysl i úsudek, budete s rozkoší prodlévat ve hře, budete se honit za mrštně uhýbající zápletkou jako kočka za klubíčkem a budete vrnět blahem, že režisérova ruka s nití ve správnou chvíli pokaždé (pokaždé!) ucukne. *** Film dá vaší mysli i očím fyzicky zažít, co znamená to zdánlivé opakování (ano, vše, co se ve filmu opakuje, vizuálně, má nakonec pokaždé jiný, rozvinutější význam), upadání do zdánlivě stejných pastí, rozptýlení hrou, a přitom budete překvapováni a fascinováni nepřetržitým vývojem, nezastavitelným spěním a krásou umožňující (klamné) vytržení u čehokoli, co vaše oči („vaše“ oči díky rafinované kameře a střihu) v kteroukoli chvíli zaberou. Vždy to bude magicky krásné, a jen když budete pozorní, zjistíte, že vždy je tam někde ukrytá past (odkazy do zobrazovacích kódů jiných žánrových filmů, cákanec krve na kameře, opakované záběry vs. záběry, které jen budí zdání, že se opakují, proměna významů s ryze mechanickou proměnou perspektivy, vrstevnatá hra s převráceným viděním, s diváckým předvídáním, a to vše s velejemným sardonickým humorem, který vše předváděné proniká. *** Nesmírně elegantně, až těžko postřehnutelně vtipný film, kde teprve souvislé vlákno těchhle bystrých škubnutí kobercem, kdykoli se cítíte jistí v kramflecích, vás provede vrstvami klamů a hříček k podstatě sdělení – nejde o příběh, ale o předvedení tuposti našeho spoléhání, umanutého lpění na jednou zavedeném, přestože všechno plyne a dá se znovu použít jinak. Film. Souznění se snímkem a blaženost z pochopení se nedostavují s rekonstruováním děje či vyřešením zápletky, ale spočívají v dosažení té noblesní zalíbené ironie, s níž lze – pokud jsme si vědomi prázdnoty – vytvářet svrchovaná, vesele a spiklenecky krásná díla o pádech do nahodilých interpretací. () (méně) (více)

sochoking 

všechny recenze uživatele

Musím priznať, že ten plagát a ani tá modrá farba (66%) moc chuti k pozretiu tohto filmu nepridá, ale i napriek verbalovmu komentu som sa do toho pustil. Postavil som sa na hlavu a ked' mi vajcia zakryli oči a čurák pleskol o čelo, začal som rytmicky vydávať zároveň s pohupovaním sa magickú slabikou Óm a neuveríte, užil som si to skoro ako Jitka! ()

Reklama

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónovTržby USA Tržby Celosvetovo $-║ Nápaditá krimi dráma so zamotaným dejom, odohrávajúcim sa v rôznych rovinách, prevažne ale ide o prehľadné sfilmovanie, lebo nepríde na zamotanie sa v postavách ako som už veľa krát zažil pri podobných ázijských filmoch, má to dravosť, slušnú akciu, účelovú kameru a dokonca aj uvoľnené scénky, takže spokojnosť. /videl v kine: 80%/ (videl na festivale Art Film Fest 2012) ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Od Headshot som teda čakal podstatne viac. Tešil som sa na nápaditý meditatívny umelecký film o nájomnom zabijakovi, čo som čiastočne aj dostal, ale výsledok mi teda aj tak až tak dobre nesadol. Dlhší čas mi to vyhovovalo, nájde sa tu pár zaujímavých nápadov ako napríklad to opačné videnie, hlavný hrdina tiež nie je najhorší, príbehovo to vyzerá aspoň obstojne, no hlavne si ma získala zaujímavá, až taká znepokojivá atmosféra a osvieži to aj pár dobrých krvavých prestreliek. Ale už niekedy v polovici mi bolo jasné, že z tohto nič výnimočné nebude, tých pár počiatočných nápadov sa prakticky vôbec nevyužíva, takže to už začne pôsobiť tak sterilnejšie, atmosféra upadne a dej je až príliš jednoduchý, tu som teda čakal omnoho viac, niečo inteligentnejšie, tajomnejšie a nápaditejšie, kde bude treba aj trochu premýšľať, no nakoniec vlastne ani nebolo treba. K postavám s výnimkou hlavného hrdinu som si nedokázal vytvoriť vôbec žiadny vzťah a na rozdiel od viacerých podobných filmov to nemôže zachrániť ani umelecká stránka, ktorá mi prišla prakticky zanedbateľná, či už po stránke vizuálu, symbolizmu a podobne. Navyše už ani tej akcie nie je moc a tak ten zvyšok som už dopozeral len zo zotrvačnosti bez väčšieho záujmu. A tak zlé to síce nebolo, ale sklamalo ma to a je mi jasné, že po dlhšej dobe si už budem mať problém na tento film aj spomenúť. 54% ()

Lavinia 

všechny recenze uživatele

Ano, jedinečné to tedy je. Filosofující, meditující, zosobnění všeho, co na asijské produkci stojí za ... (doplň dle stupně vlastní vulgarity). A jedinečné je, že poprvé v životě se alespoň na 50 procent ztotožňuji s verbalem (hlavně proto, že mi chybí některé tělesné propriety, které ve svém návodu na shlédnutí tohoto veledíla používá, a že opomenul pro jednou dát nějakou tu svou sexuologickou radu ze světa bájí, pověstí a nezbožných přání). ()

Galerie (16)

Zajímavosti (1)

  • V září roku 2012 byl film poslán Thajskem do nominace na Oscara v kategorii nejlepší cizojazyčný film roku 2013. (MadBigMax)

Reklama

Reklama