Režie:
Petr NikolaevKamera:
David PloyharHudba:
Kristian KollHrají:
Ondřej Vetchý, Lukáš Vaculík, Jan Vondráček, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Kryštof Hádek, Pavel Nečas, Filip Kaňkovský, Andrej Hryc, Zuzana Čapková (více)Obsahy(1)
František Vedral byl vekslákem, podvodníkem i mafiánem a nakonec se stal i vrahem, kterého se bálo mnoho lidí. Původně začínal jako malý podvodníček a vekslák ve skupině, kterou vedl za socialismu JUDr. Tipl se svým synem. Skupina prodávala na Západ výměnou za elektroniku kradené umělecké předměty. Když byli chyceni, právě Vedral se dostal z celé záležitosti na podmínku a převzal šéfovy obchody. Po revoluci začal Vedral uplácet politiky a na všechny sháněl kompromitující materiály. S podivným privatizačním fondem se zúčastnili s Tiplem kupónové privatizace. Krytí jim poskytoval jejich kamarád Strnad, který v té době pracoval pro tajnou službu. Jako první začal ohrožovat Vedralovu skupinu novinář Smetana. Ve chvíli, kdy zjistil, že ho nemůže uplatit, zaplatil si jeho vraždu. To už na Vedralově kauze začal pracovat policista Cajthaml, který získal dostatek důkazů na zatčení. Od Strnada se Vedral dozvídá, že jeho kauzu přebírá neúplatná státní zástupkyně, tu také nechá zavraždit. Zdá se, že Vedrala s Tiplem nic nezastaví. Cajthaml odchází od policie a své vyšetřování vede na vlastní pěst. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (708)
První díl Devadesátek mě nasměroval k projekci Příběhu kmotra s odstupem let, který mě původně neoslovil. Asi to chtělo čas. Čili reparát. Dnešním okem uznávám, že s ohledem na téma, na obsáhlost Mrázkových aktivit, které nešlo zmapovat úplně, jen čert ví, kde všude vekslácké paprče měl, je film natočen skvěle. Necelých sto minut a člověku jde hlava kolem. S tímhle gaunerem se zašpinil kde kdo. A mě osobně velmi baví, že takováto ulpělá špína, nutí ještě dnes kravatové grázly, zavrtat se maximálně v komunální politice a nevystrkovat nos příliš vysoko, jelikož by jejich mladické podržtažkování kolem Mrázka okamžitě investigativec vyhodil na světlo a z porcování medvěda by nebylo nic. Natolik je spolupráce s Mrázkem kontroverzní ještě dnes. Takže hezky v rohu, na severu a tam si šmudlej svoje kšefty a hraj si na kápo, hlavně ať tu tvoji držku nikdo moc nikde nevidí. Jo a na vzdělání a kravatě nesejde. Toto je nemlich stejná buranská verbež, jako Fanda. No a abychom zůstali in i co se týče politické scény slovenské, hm, hm, hm... Stupidita voličů se pozná i podle toho, že si podobné vekslácké čuně dobrovolně zvolí do parlamentu. A tady toho smrada se, miláčci drazí, nezbavíte dlouho. To nejsou jen nafukovací panny ve vládní limuzíně... Toto byla veliká chyba! ()
Tradične vystavaný lokálny krimi príbeh o vekslákovi, ktorý zneužil ochromenú demokraciu 90. rokov. Rozpínanie moci Vedrala je však vysvetlené príliš zjednodušene a zdá sa, že na neho skutočne nikto nemal. To, že prepojenie mafiána na štátny aparát filmári odôvodnili prakticky iba kamarátstvom s policajtom/agentom tajnej služby a archívom plným intímnych dokumentov, je až tragicky banálne. O to viac na smiech pôsobí finále, v ktorom všemocného bosa na kolená položí lacná scenáristická barlička (dve obyčajné vety v denníku policajta). Nudiť som sa nenudil, ale príbeh je mimoriadny prostý, a tak nemôžem ísť vyššie než na tri hviezdy. ()
AMERICKÝ GANGSTER počesku. A také možná jediný český politicko-mafiánský film, který nejen, že není k smíchu, ale dokonce snese srovnání i s některými zahraničními vzory (s těmi nejlepšími samozřejmě ne, ale to se dalo čekat). Pochopitelně to není žádný autentický a realistický dokument o Mrázkovi, spousta věcí je určitě hodně zjednodušena a uzpůsobena filmové dramaturgii klasických gangsterek a kriminálek, ale osobně v tom velký problém nevidím. Žánrovka, za níž se není třeba stydět. 70 % ()
Schematismus, schematismus, schematismus.. scénáristický, střihový, zvukový!!, režijní a především castingový. Vše odstartovali Sametoví vrazi a už to jelo jak po másle - Kajínek, Rána z milosti, Expozitura, Kriminálka Anděl a další. Stejný kolorit, rychlostřih se zvuky zoomu, detaily namodralé laboratoře, režie. Vykrádání jedno druhého stejnými postupy, stejnými ksichty. Tyto atributy přesahují a zcela válcují mnohdy slušný scénář, který většinou vyzní ploše, ne-li naprázdno a zbyde jen trapný maločeský pokus přiblížit se všem těm Kriminálkám New York, Los Angeles.. Opět nechybí Jan Vondráček, který by se lépe vyjímal spíš v roli ošuntělého starého mládence nebo funebráka v Malostranských povídkách, tady opět hraje drsného mafiána, ale absence Michala Dlouhého, Roberta Jaškówa a Alice Bendlové s vystrčenými kozami je možná ten důvod, proč je Příběh kmotra v této splývající změti tím nejhorším. ()
Petr Nikolaev natočil Příběh kmotra velmi dobře a tak, že nevíme, kolik je z toho fikce a kolik pravda. Natočít film o skutečném mafiánovi Františku Mrázkovi alias Vedralovi, to bylo hodně odvážné, zvlášť když rodina Mrázkova nebo nějaký politik vám oznámí, že vás kvůli filmu pošle k soudu. Kdo by z toho neměl staženou prdel, že jo? Ondřej Vetchý se zhostil role Františka Mrázka na výbornou, totéž můžu říct i o Lukáši Vaculíkovi v roli policejního vyšetřovatele Čestmíra Cajthamla. Mít po ruce Mrázkovy materiály z archivu a čerpat z nich informace ke zfilmování snímku, bylo by to ještě lepší a detailnější filmové dílo, ale to se, bohužel, nestane, protože jeho archiv je buď dobře schovaný, nebo už je dávno zničený. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (32)
- Panství Františka Mrázka se nachází u Českého Brodu, kde žil v době uvedení filmu syn a dcera skutečného Františka Mrázka. (Pjootr)
- Ve scénách z odposlechů je v odrazech i přímo na monitorech vidět, že počítače používají operační systém Ubuntu s uživatelským prostředím Unity. Toto prostředí však bylo poprvé distribuováno až v roce 2010. (Rubicon)
- Ve filmu se na malý okamžik mihne plně dostavěné Obchodní centrum Šestka na Ruzyni. V této části se film odehrává v roce 2002., ovšem Obchodní centrum Šestka bylo otevřeno a dostavěno až v roce 2006. (ČSFD)
Reklama