Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Samotářský spisovatel William Forrester (Sean Connery) před čtyřiceti lety získal Pulitzerovu cenu. A to bylo naposledy, kdy o něm svět slyšel. Když sportovně nadaný afroamerický chlapec Jamal Wallace (Rob Brown) vleze k Forresterovi do bytu a náhodou tam zapomene batoh plný vlastních spisů, začnou mít události spád, který oba protagonisty překvapí. Když překonají vzájemně své předsudky, nachází Jamal ve Forresterovi prvního příznivce své literární činnosti a svého pozdějšího patrona. Forrester má zase poprvé po dlouhých letech důvod, aby se vzdal své dobrovolně přijaté samoty. Jejich přátelství však projde zatěžkávací zkouškou poté, co je Jamal autokratickým profesorem Crawfordem (F. Murray Abraham) obviněn z plagiátorství. Oba muži stojí před závažným dilematem – Jamal se musí rozhodnout, zda bude následovat svůj sen, nebo zradí drahého přítele. Forrester je zase nucen volit mezi tím, zda zůstane ve své ulitě, nebo se odhodlá pohlédnout na svět novýma očima. (HBO GO)

(více)

Recenze (104)

Aidan 

všechny recenze uživatele

Odvar z Dobrého Willa Huntinga. Změnila se barva pleti hlavního hrdiny a forma jeho nadání - tento oproti Willovi ovládá spíše slova nežli čísla. Ne, že by to nebyla zábava, ale člověku znalému předchozího Van Santova filmu na téma mladistvých geniů bude námět připadat natolik povědomý, že se bude cítit trochu trapně i za režiséra. Buď se tu jedná o nezvladatelnou posedlost talentovanými lidmi, anebo o pastvu na vlastním úspěchu. ()

haack 

všechny recenze uživatele

Stárnoucí a nevrlý spisovatel zahleděný z okna a sám do sebe netuší, že vrátka civilního života se mu znovu pootevřou s příchodem mladého studenta Jamala, který mu násilně vstoupí do jeho bytu, tedy do jeho života. Sean předvedl v tomto filmu nebývale kvalitní a stoprocentně uvěřitelný výkon v roli, která mu nemohla nesednout. Atmosféra industriálně ponuré části New Yorku mě nadchla. Skvělý zvuk, skvělý výběr hudby, skvělé obsazení. Nelze také přehlédnout výborný výkon F. Murray Abrahama, který v roli nespravedlivého a ostatně také životem zklamaného učitele udělal velmi silný dojem. Závěrečná scéna s bicyklem, na kterém za doprovodu hudby projíždí ulicemi Sean Connery, mi přivodila husí kůži na těle. Tak nevšední a nenuceně originální příběh nemůže zklamat snad nikoho. 9/10 ()

Reklama

Woody77 

všechny recenze uživatele

Velmi prijemny film ,ktory dokaze chytit za srdce. Uprimny pribeh ktory nic neimitoval ,ale vskutku ponukol realny pribeh z nasej spolocnosti. Pribehov priatelstva medzi ludmi medzi ktorými je rozdiel viac generacii je mnoho a takýto sfilmovaný pribeh dokáze prinavratit spomienky z minulosti a dokaze navodit velmi priemne pocity. 79% ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Byl by to krásný film, kdyby nebyl tak těžce, ale fakt těžce šablonovitý. Kvůli tomu mu nevěřím nic, hlavně postavy, které jednají vždy a pouze tak, jak se to scénáristovi hodilo a životnost a uvěřitelnost jim prostě chybí. A kvůli tomu zde chybí i nějaký silnější moment, protože všechny scény které se o takový efekt snaží jsou prostě jen vykalkulované. Natočené je to ale naprosto skvěle, zahrané taktéž (a Sean Connery tu má velké charisma a je fajn, že tu vůbec ještě hrál, když už se pak nikde moc neobjevil) a atmosféru to má dost podmanivou, díky které nemůžu říct, že bych se u toho nudil. Navíc i ten námět mě zaujal a příběh o geniálním mladém spisovateli mi je určitě blíž, než o geniálním mladém matematikovi (ono to vůbec má dost podobného s Dobrým Willem Huntingem), jen je strašná škoda, že Van Sant neměl zájem ho vést jakkoli jinak než cestou typického hollywoodského dramatu. Pak bych poprvé v životě uznal, že je schopný natočit i něco skvělého, ale holt se nestalo a skončilo to pro mě i pod Willem Huntingem, protože ten mě sice tolik nechytl, ale zato je promyšlenější a ne tak hollywoodský jako Osudové setkání. Otázka taky je, jestli by vůbec Van Sant byl schopný natočit i něco lepšího, ale těžko říct... 3* ()

Iroquaise 

všechny recenze uživatele

Často se tomu filmu - a do jisté míry po právu - vyčítá, že je to 'druhý Will Hunting', případně jeho 'slabší verze'. Je pravda, že to do značné míry opakuje výchozí vypravěčský model.A že ty obměny v řadě ohledů nejsou tak plnokrevné.'Dobrý Will Hunting' je jeden z těch filmů, ze kterých si můžete na youtube pouštět scénu po scéně.A bude vás to bavit jak částečně, tak jako celek.'Osudové setkání' je v tomhle volnější.Má delší stopáž, není tak motivicky nasycené a "tvrdé".Ale některé věci se mi tu líbí víc.První je forma, konkrétně kamera.Ten film je moc pěkně natočenej.Líbí se mi ta barevná paleta, práce s ostrostí, s clonami, odrazy.V úvodních scénách, kde kluci hrají basketbal a z okna je sleduje 'Okeňák', to dokonce připomíná Scottova "Nepřítele státu".Obecně ten film stojí vizuálně někde 'za sedmdesátými léty' a zároveň jako kdyby předjímal postupy následujících dekád.Baví mě, jak je tu použita zelená barva.Nejen esteticky, ruzné odstíny a kombinace.Ale ta vazba na hlavního hrdinu, který zelenou representuje.Má to až trochu 'hulkovské' parametry.Protože Jamal není jen nadaný a jiný a tak trochu zmatený.Ale je taky pekně nasraný.V 'Hulkovi' od Anga Lee je postava Betty, která je presentována skrze modrou barvu.Betty Bruce Bannera uklidňuje.V 'Osudovém setkání' representují modrou Jamalův mentor Forrester a prítelkyně Claire. Hněv sice u Jamala není tím nejvýraznějším povahovým rysem, ale v klíčových momentech se dere na povrch.Claire Jamal uklidňuje a Forrester ho usměrňuje.Co se vypravení týče, jedna uživatelka na CSFD komentovala film s tím, že 'ty basketbalové scény tam byly navíc'. Jo, působí to na první pohled trochu nadbytečně a mechanicky.Jako samoúčelné přepínání z jednoho prostředí do druhého.A jako nadbytečná motivika vypreparované románové stavby.Ale basket tu má hned několikanásobné opodstatnění.Jednak je to realistický prvek sociálního dramatu.Američtí černoši svoje studium na prestižních školách často spojují - či přímo opodstatňují - representací v basketbalu.Za druhé tyhle scény ukazují Jamalovu tvrdohlavou, bojovnou povahu.A za třetí rozkrývají prostredí elitní školy, její vztahy a způsob vedení 'mocenské hry' ('Ty zařídíš vítězství tady.A já se postarám o ten zbytek.') Musím říct, že je mi trochu líto F.Murraye Abrahama.Jenže jemu prostě ty zavistiví géniove průměrnosti jdou hrozně dobře.Co se Conneryho týče.Možná tu byly tuny lepších, tvárnějších herců.Ale když v závěru začne jezdit na tom stařičkém kole a ukazovat rukou směr jízdy, tak je to jasný jako facka.Pro mne je ten chlap prostě hvězda.A vždycky se na jeho filmy budu rád dívat.Protože je to prostě Connery.A nikdo takovej tu nebyl, není a nebude.Jinak ten film ma skvělou muziku.Původně jsem si myslel, že tu je jedna skladba od Primal Scream.Ale je to Davisovo 'Bitches Brew'. Což v remasteru zní jako 'Vanishing Point', kde primal Scream z 'Bitches Brew' zjevně inspiračně vycházeli.No a moc se mi líbí ten závěr.Ten totiž ukazuje, že 'Osudové setkání" je navzdory nekterým schématům a 'hollywoodským' momentům dospělejší film než 'Dobrý Will Hunting'. U Willa se totiž nedovíte, pro co se rozhodl.Z hlediska profesní orientace u něj zustává ten všeobjímající potenciál.Co všechno by mohl.Jak říká jeho psycholog Sean:"You are bounded by nothing." A je to i jedna z peripetií.Will neví, co vlastně chce.Ale příběh to nevyřeší.Ukáže pouze jeho cestu za Skylar - což je vztah, který poměrně záhy muže skončit, ale film jeho mladistvou naději podrží.'Osudové setkání' je od samého začátku dramaturgicky užší - a proto není tak atraktivní.Will je sice zaměřený na matematiku, ale jeho schopnosti jsou zjevně širší.Naproti tomu Jamalovou doménou je především literatura - což ostře kontrastuje s jeho komunitou a prostředím dospívání.A jeho budoucnost má proto konkrétnější obrysy.A s tím souvisí motiv ztráty.Tím není myšlena pouze smrt Forrestera.Ale prostý fakt, že žádná životní výhra nemá charakter ohňostroje.Nejen že je vždy spojena s nějakou ztrátou nebo deziluzí.Ale zároveň slábne v čase.Jeden Jamal přišel, vyhrál, bude mít pravděpodobně mnoho úspěchů.A pak přijdou další Jamalové.Některým se bude dařit, jiným ne.V tom zaverečném záběru, kdy kluci hrají basket na plácku v Bronxu je něco hořkého, až bolestného.'Tak život chode.' () (méně) (více)

Galerie (50)

Zajímavosti (10)

  • V závěru filmu, kdy se hraje v Madison Square Garden basketbalový zápas středních škol, je součástí hřiště tříbodová lajna v takové pozici, ve které se používá v NBA, nikoliv v zápasech středních škol. (Hopkins)
  • Scény zo strednej školy Mailor-Callow sa nakrúcali na Regis High School na Manhattane. (m.a.t.o.)
  • Postava Roberta Crawforda bola inšpirovaná skutočným Robertom Crawfordom, ktorý vyučoval históriu na Phillips Academy Andover, súkromnej škole neďaleko Bostonu. (m.a.t.o.)

Související novinky

Osudové setkání se dočká seriálové verze

Osudové setkání se dočká seriálové verze

25.11.2020

Ve snímku Guse Van Santa z roku 2000 se samotářský spisovatel William Forrester (Sean Connery) seznámí s nadaným černošským basketbalistou Jamalem (Rob Brown) a vznikne mezi nimi nečekané pouto.… (více)

Reklama

Reklama