Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Traktorista Tóna Boháček má rád svůj klid a víkendovou partičku karet s kumpány v hospodě. Jenže je ve věku, kdy se měl už dávno oženit, a tak ho jeho máma přinutí, aby se s někým seznámil aspoň na inzerát. Myšlenka na ženění je to poslední, co se Tónovi zamlouvá, ale nakonec mu nezbude než mámě přivézt zootechničku Janičku Pazderkovou z nedaleké vesnice, se kterou si pod nátlakem dopisoval. Jenže Janička se kvůli škodolibým kamarádkám stydí, a nakonec nikam neodjede. Tóna se za každou cenu chce zbavit dotíravé maminky, a tak si přece jen přiveze dívku. Podaří se mu totiž přemluvit náhodnou stopařku, Pražačku Květu, aby jela s ním a předstírala, že je Jana. Třebaže Tóna je pro Květu jen venkovský balík, přece jen si spolu mají co povídat, a dokonce stráví několik příjemných hodin. A paní Boháčková je aspoň na nějakou dobu spokojená. Jenže v neděli ráno u jejích dveří zazvoní skutečná Janička… (Česká televize)

(více)

Recenze (155)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Vesničan Tóna, ztělesnění rétorického neumu, studu, mamánkovství, ale i upřímnosti a bezelstnosti, se dostává do spirály milostných trapasů. Nešťastnou lásku však na rozdíl od Werthera neřeší střelou z pistole, ale mastnou husou a pivíčkem a tak je to myslím správně.. Neohrabanost postav vedoucí k trapnu jako by vypadla z ranných Formanových děl. Lanďák ve své přirozenosti skvělý, stejně tak S.Zázvorková v roli paní Batesové...pardon, Boháčkové.. ()

jenjan 

všechny recenze uživatele

„Máma mě honila do Děčína, jenže holky z Děčína zase chtěj kluky z Prahy, holky z Prahy zase chtěj kluky z Ameriky, jedině holky z Ameriky by třeba chtěly ňákýho toho kluka z Čičelic, ale zase nevědí kde to je, takže..“ Antonín Boháček jede a občas hraje „takový filky“.. Ale to není z mojí hlavy, to se občas má.. ()

Reklama

wylda 

všechny recenze uživatele

Snímek je z roku 1969 a režíroval jej František Filip. Jedná se o černobílou komedii. Pavel Landovský tu má hlavní roli. Hraje Antonína Boháčka, starého mládence, který se živí jako traktorista. Sekunduje mu Stella Zázvorková. Ta je tu v roli jeho starostlivé matky. Další důležité role jsou Květa Lesecká, kterou ztvárnila Regina Rázlová a Jana Pazderková. Tu hraje Jorga Kotrbová. Obě to jsou krásné mladé ženy, které sehrají v životě Tondy Boháčka velké zvraty. Děj je vcelku prostý. Tondovi je po třicítce. Jeho život tvoří práce na poli, starání se o dům, ve kterém spolu s matkou pěstují králíky, a hraní karet s návštěvníky místní hospody. Přes obrovské přání jeho matky zatím nemá žádnou nevěstu. Maminka nechce, aby se stal pijanem, jako jeho zvěčnělý otec, a tak ho donutí napsat inzerát a dopisovat si s Janou Pazderkovou. Po jejím naléhání za ní jede na schůzku, tam nepochodí a vrací se domů. Cestou vezme stopařku a přemluví ji k tomu, aby hrála Janu, s úmyslem udělat matce radost, či spíše aby ji nerozhněval. To vede k celé řadě komických situací, obzvláště když si to skutečná Jana rozmyslí a druhý den dorazí na slibovaný nedělní oběd. V Tondovi můžeme sledovat, jak se mění, jak ze sprostého, neotesaného traktoristy začíná vyplouvat hodný a citlivý muž. Tento film je přesně prostor, kde může Landovský předvést své mistrovství. Role na první pohled neotesaného hrubiána s duší poctivého a laskavého muže mu je více než vlastní. V tomto filmu má středně dlouhé vlasy. Svou mužnost zdůrazňuje výraznými pejzy. Když se upraví, tak působí dojmem hezkého muže kolem třicítky. Většinu filmu nosí oblek, který mu evidentně nesedí. Z jeho hraní je patrné, že v něm není zvyklý chodit. Přirozeně se cítí v montérkách s čapkou a cigárem v koutku úst. Přesně tak jej vidíme na úplném začátku filmu, když je za volantem traktoru a oře pole. Landovský má výrazný mužný hlas. Ve svém přirozeném prostředí, jako doma nebo mezi kumpány z karet, je sprostý a mluví nahlas. Při rozhovorech se ženami se stydí. Mluví tišeji a koktá. Těmto nepříjemným situacím se vyhýbá vyprávěním nesouvisejících vtipných historek, při nichž svým hlasem zní zdánlivě jistě. Když už je v koncích, tak začne řvát a vztekat se. Jeho specifické hulákání je jedním z nejznámějších hercových hlasových atributů. To, jak se uvnitř cítí, zahraje také rychlostí hlasu. Když si je sebejistý nebo se snaží působit něžně tak mluví pomalu. Naopak když začne mluvit rychle, tak tím zakrývá stud či nezvládá své emoce. Má nadání na to lidi seřvat. Celkově se v jeho hlasovém projevu mísí nesmělé koktání a hulákání. Přestože podle svých slov ve filmu Boháček na mluvení příliš není, tak dokáže svým nadáváním i dobře vyslovenými hláškami vyvolat skvělou komiku. Pohybuje se velmi energicky. Když je na scéně, tak je ho plné plátno. Svou výraznost dokáže skloubit s křečovitým a nemotorným pohybem. To vytváří zajímavý a komický efekt. Touto neobratností a hromotluctvím zdůrazňuje svou nesmělost. V prostředí, které mu je vlastní ale ožije. Například v hospodě působí jistě a vyrovnaně. To vytváří vzpřímenou a jistou chůzí. Většinu filmu se ale spíše kolíbá. Krčením se zdůrazňuje svou nesmělost a vnitřní slušnost, která u lidí typu Tondy Boháčka vnitru bývá. Klopýtání a vůbec všechny pohybové stránky postavy hraje přesvědčivě. Landovský, jak je pro něj typické, užívá velké množství různých gest. Jeho ruce v průběhu filmu nezůstanou moc času klidné. Při mluvení si jimi hodně pomáhá. Vedle věčného máchání rukama dále hezky naznačuje, že rozbije půllitr či si klepe na čelo. Nejvíce mne zaujalo, jak Květě v noci vysvětloval, kde mají suchý záchod a že tam není splachovač. Když nechtěl vzbudit matku, tak jakoby tahal za neviditelné splachovadlo a horizontálním pohybem dlaní vysvětloval, že v dřevěné desce mohou být hřebíky. Jeho gesta také dotvářejí jeho zmatenost a stud. Neustále se drba na hlavě, na nose či se různě ošívá. K tomu přidává hýbání krkem a kymácení hlavou. Když v hospodě pije pivo, tak drží, stejně jako v jeho další výrazné roli sládka v Audienci, půllitr pouze malíčkem. To působí velmi komicky. Celkově jsou jeho gesta velmi výrazná. Podobně nešetří ani s mimikou. Spoustu věcí uhraje očima. Když různě zvedá obočí či obrací oči v sloup. V přítomnosti jeho slečen zase oči klopí. Dělá také různé škleby. Velmi vtipně působí jeho úšklebek, kterým odpovídá na úsečné poznámky servírky, kterou žádá o psací pomůcky. Když je v Květině pražském bytě a myslí si, že jej Květa chce, tak si je velmi sebejistý. To se během pár vteřin změní, když Květa mu sdělí, že zůstává se svým přítelem. Během pár vteřin se jeho výraz ve tváři a chování vůbec změní o 180 stupňů. Landovský se toho zmocnil skvěle. Nadáváním a omyly jednak zdůrazňuje svou neobratnost a stydlivost, ale také vytváří vtipné situace. Před chlapy z vesnice je drsný, ačkoliv uvnitř je nesmělý a slušný. Zahrání této kombinace stydlivosti a hrubiánství vypadá velmi humorně a zároveň vytváří jeden z hlavních záměrů filmu. Ten ukazuje, jak tento prostší muž skrývá svoji citlivost za pózu drsňáka. Vidíme tu vývoj postavy hranou Landovským. Na začátku příběhu je vesnickým křupanem odmítajícím ženy. V jejich přítomnosti se necítí dobře. To se ale začne měnit, když potká stopařku Květu. Začne se měnit a být pozornějším. Pavel Landovský ve své roli dokáže zastínit i takovou hereckou osobnost, jakou byla Stella Zázvorková. Ve filmu prakticky nesleze z plátna. Místy si z filmu dělá svou one man show. To, když spustí vlnu svých osobitých gest, pohybů a jedinečného řevu. Svým výkonem dělá z jednoduchého příběhu skvělou komedii. Ve své roli je přesvědčivý a přirozený. Člověk se až bojí, že hraje sám sebe. Jak je známo Lanďák neměl s nedostatkem žen kolem sebe nikdy nouzi. Herec převyšuje všechny postavy. Utrpění mladého Boháčka patří vedle sládka v Audienci či majora Terazkyho v Černých baronech k jeho životním rolím. Landovský svým osobitým hereckým stylem dokáže velmi zapůsobit a diváka si získat. Jeho fenomenálnost je dána také tím, že je jaksi nezkažen hereckými školami. To dává průchod jeho specifickému projevu, který je však omezen. V roli Tondy Boháčka slavil úspěch. Byla to na dlouhou dobu jedna z jeho posledních filmových rolí. Za svou disidentskou činnost měl v sedmdesátých letech nejprve zakázáno hrát a později byl dokonce donucen k emigraci. Vrátil se jako již starší muž po revoluci. Je to škoda. Kdo ví, co mohl Landovský českému filmu ještě říci. () (méně) (více)

TomPrusik1 

všechny recenze uživatele

Výborná komedie k obědu (když zrovna neběží Sama doma), ve které září mnoho českých hvězd (Landovský, Zázvorková, Rázlová). Landovský svěle zahrál svou postavu vesnického burana a asi je to jeho nejlepší role (opomeneme majora Halušku). Scénaři také není co vytknout, Filip se toho zhostil skvěle. Avšak tento film osloví asi spíše starší ročníky, ale já jsem asi nějaká výjmka. Nadprůměrná skroro až dokonalá komedie. 75% ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Názor, že vůbec nejtěžším žánrem Thálie je právě komedie, prozrazuje takřka neomylně nositele, který je hlouběji zasvěcen do skutečných vztahů, poměrů i možností zákulisí, toho, co, vidět není, ale jasně přitom určuje kvalitu nabídky tvůrce diváku, konzumentovi. Jméno Františka Filipa je známo především z televizní dramatiky třetí a čtvrté čtvrtiny minulého století. UTRPENÍ MLADÉHO BOHÁČKA se stalo ojedinělou možností, šancí, jak přesvědčit o oprávněnosti i jeho filmových ambicí. Výsledkem je sevřený, cudný film, který charakteristickým, pro Filipa nezaměnitelným způsobem líčí příběh ne z města, ne z velkého prostředí hraničních vášní a situací, ale naopak ze zdánlivě zanedbatelně pominutelné stojaté skutečnosti venkova - lhostejno, zda v pohraničí, jak naznačuje film, či kdekoliv ve vnitrozemí, jak se to také mohlo stát i udát - vypovídá mnohé o době svého vzniku. O rovnosti ve vztazích, o slušnosti mezi lidmi, o světlech i méně osvětlených místech jejich povah uprostřed všedního dne, v němž úporně hledají sami sebe a své místo v životě. I tyto postavy se už zařadily mezi naše zklasicizované předky a tvoříce jakési pandány např. ke Kleinově homolkovské trilogii, jsou traktovány v lidské, hřejivě úsměvné poloze, která vždy Filipovi byla tak vlastní. Mládí, které tu také dostalo svou šanci, se odvděčilo řadou pozoruhodných výkonů, jež patří k vrcholům civilní herecké školy šedesátých let. Pomineme-li Pavla Landovského, pro nějž to byla jeho snad vůbec největší - zlomová - příležitost v českém filmu československého období, nelze nezaznamenat Stellu Zázvorkovou, která se tehdy postupně přehrávala do rolí starší ženské generace, a kupodivu i Regínu Rázlovou, jež tu naznačila svůj mimořádný herecký talent, jenž posléze utonul v jejích normalizačních angažmá. Nepřehlédnutelnou kráskou-ztělesnitelkou mladé ženy své doby byla již tehdy dlouholetá potomní smíchovská herečka Jorga Kotrbová. Venkovský svět JZD, nabírajících tehdy dech a postupně se vzpamatovávajících z nejhorších následků násilné kolektivizace padesátých let, dostal v tomto neokázale mimořádném filmů svůj obsah, rozměr a tehdy ještě i perspektivu. Komunistická skutečnost, jejíž obraz zachytil, by byla bez tohoto skromného, ale původního a hlubokého svědectví hned o jeden důležitý polodrahokam faktu chudší. Zbytečně a nevratně. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (4)

  • Filmová vesnice, kde žije Boháček (Pavel Landovský), se jmenuje Čičelice. Ve skutečnosti vesnice či město s takovým názvem neexistuje. (M.B)
  • Filmování probíhalo v Praze - Slivenci, Kokořínském Dole a vesnicích Lochkov a Řevnice. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
  • Stella Zázvorková byla pouze o 14 let starší než její filmový syn Pavel Landovský. (rakovnik)

Související novinky

Zemřel režisér František Filip

Zemřel režisér František Filip

09.01.2021

Ve věku 90 let zemřel český režisér a scenárista František Filip. Zprávu o úmrtí plodného tvůrce televizní produkce přinesla Česká televize. Absolvent pražské FAMU má k dnešnímu dni na svém kontě na… (více)

Reklama

Reklama