Režie:
Tereza NvotováKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Jonatán PastirčákHrají:
Vladimír Mečiar, Tereza Nvotová, Milan Žitný, Fedor Flašík, Fedor Gál, Ladislav Snopko, Petr Pithart, Michael Kocáb, Tom Nicholson, Martin M. Šimečka (více)Obsahy(1)
Dokumentární snímek Mečiar, který v produkci HBO Europe a společností PubRes a Negativ natočila režisérka Tereza Nvotová (Ježíš je normální!), sleduje bývalého slovenského politika Vladimíra Mečiara a jeho dopad na slovenskou společnost včetně osobního života autorky. Té byl v době Sametové revoluce jeden rok. Po pádu komunistického režimu se do konkurzu na ministra vnitra přihlásil do té doby nikomu neznámý právník z maloměsta – Vladimír Mečiar. Ten se po výhře dostává až na politický vrchol, odtud vládne zemi bez skrupulí a za pomoci v demokratickém zřízení těžko pochopitelných praktik. Na pozadí rozdělování Československa si Tereza se svými kamarády hraje na politiky s Mečiarem v hlavní roli. Snímek Mečiar nepojednává jen o jedné etapě slovenských dějin. Popisuje univerzální a v současnosti velmi aktuální téma, podobný archetyp politika se objevuje po celém světě. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (148)
Mladá Tereza Nvotová len ponúkla taký malý historický exkurz do nedávnej minulosti, bez nejakých hlbších zamyslení. Fakty konštatuje a dáva ich do historickej postupnosti. Nič nové neprináša, nič nové sme sa nedozvedeli, ale je dobré pripomenúť si, ako to prebiehalo, lebo ľudská pamäť je krátka a na mnohé veci si už nespomína. Najlepších však bolo posledných päť minút, kde vidíme nenápadnú parabolu so súčasnosťou a so súčasným premiérom. 3*** ()
Na to, aby to opravdu někoho zasáhlo, je to bohužel extrémně elitářské a nedělá to nic jiného, než že štěpí voliče na intelektuály a vesnické (převážně seniorské) negramoty. Hrozná škoda. Mečiar je rozhodně politický fenomén, který se na Slovensku, jak ostatně dokument trefně podtrhuje, neustále vrací jako kolovrátek. Nvotová ale vůbec nezvládá jít do hloubky a snaha naroubovat na historickou retrospekci odporných politických činů svůj osobní pohled mladé angažované, leč přehnaně naivní voličky, brutálně selhává. Je hezké, že se mezi mladými voliči nechá poplácat po rameni anti-mečiarovského postoje. Ale k čemu to je dobré, když se nesnaží pochopit druhou stranu a odhalit opravdu stěžejní důvody, proč se Slovensko (a bohužel i Česko) nechá manipulovat vychcanými PR týmy a jejich populistickými tvářemi. Promarněná příležitost, byť díky historické exkurzi aspoň trochu přínosná. ()
Musim dat ctvrtou hvezdicku, protoze dokument obsahuje spoustu dobovych zaberu, ktere daji vzpomenout na me mladi a ja si zive vybavuji spoustu udalosti, ac uz se z vetsiny jedna o samostatne Slovensko. Meciar milovany a zatracovany, maloktery politik byl tak rozporuplny jako on a urcite si zaslouzil obsahlejsi dokument, ktery by vubec nebyl spatny, pokud by se Tereza Nvotova odprostila od sveho vnimani one doby a nezminovala ani sve rodice, protoze me ve filmu o Meciarovi skutecne nezajima, kdy ho stary Nvota volil ci nevolil. ()
Aspoň jedno pozitívne na tej tragikomédii zvanej SR je, a to že najhoršie už bolo. Keď tam po rokoch vidíte všetky tie babky demokratky skandujúc heslá Hlinkovej gardy, s Mečiarovym odznakom na kabáte, človeku sa normálne ulaví, že už to dávno vymrelo. Ficofanatičky v závere sú len slabý odvar. Kradne sa stále rovnako, ale odchodom Mečiara a vstupom do EU sme získali aspoň nejaké neviditeľné "morálne" hranice. Dnes už to nechápu len fašisti a tí v modernej spoločnosti nemajú nárok na viac jak nejakých 300tisíc primitívov. Najhoršie už bolo. Usmievajte sa, idú Vianoce. ()
Dokument Mečiar začíná velmi zajímavé a nastiňuje, že by se mohlo jednat o dílo zpracovávající životopisné téma významné politické osobnosti a jejich prohřešků z netradičního a osobnějšího úhlu pohledu, ovšem jak čas ubíhá, stává se z Mečiara čím dál tím více klasický dokument, který ve výsledku nenabízí vůbec nic nového formálně a ani informačně, což je vzhledem k počátečním ambicím nakonec solidní zklamání. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (3)
- Nvotová dokument nejprve natočila jako středometrážní bakalářský film na FAMU a v roce 2013 jej s velkým ohlasem uvedla na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Tvar postupně rozšířila do podoby celovečerního snímku, ze 100 hodin natočeného materiálu a 250 hodin archivních záznamů ani tak všechno použít nemohla. (Zdroj: Letní filmová škola)
Reklama