Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Je dusné vedro červencového dne 1346. Poblíž města Rhens se scházejí kurfiřti římské říše k volbě nového krále. Jediným kandidátem je markrabě moravský Karel (Kryštof Hádek), který v přestrojení sleduje volbu spolu se svým věrným dvořanem Buškem z Velhartic (Petr Jeništa). Každý z volitelů má důvody, proč Karlovi hlas dát i nedat. Nevyzpytatelným jazýčkem na vahách je Karlův otec – český král Jan Lucemburský (Stanislav Majer), dlouholetý spojenec dosavadního císaře Ludvíka Bavora (Petr Štěpán), proti kterému je volba namířena.

Spletité intriky nejrůznějších zájmových skupin ovlivňují Karlův osud již od narození. Mladý Lucemburk je izolován od své matky Elišky Přemyslovny (Hana Vagnerová), stává se poslušnou loutkou v otcových diplomatických hrách. Postupně však díky zkušenostem vojenským i politickým dozrává ve zdatného oponenta svého otce, ale i nebezpečného soka císaře Ludvíka. Rozehrává svou vlastní politickou hru, jejíž překvapivé rozuzlení mu nakonec otevře cestu k říšskému trůnu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (193)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Karel is coming! Intriky, holé cecky a prořízlé chřtány měli asi připomenout, že se Hraje vo trůny, ale já hlavně viděl dramaturgická klopýtání, strojenou vznešenost a castingové minely. Ono je trochu zvláštní, když si film o nástupu Otce vlasti k moci bezostyšně ukradne pro sebe jeho otec.. Každopádně jsme mohli být svědky toho, že na Pražském hradě řádila viróza už ve 14. století, akorát tehdy ty následky nebyly tak viditelné.. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Opět ušito horkou jehlou, ale v tomto případě už je pro mne další historický počin veřejnoprávní televize v pohodě sledovatelný. Snímek je to dobrý, ovšem ve všech směrech dosti nevyvážený. Počáteční skvělé chorály vystřídá závěrečné disko, precizní snímání narušují chaotické střihy a dějové skoky (základní linie příběhu je vlastně zasedání o Karlově důvěře) a ze stránky herecké, se jedná o nefalšovanou horskou dráhu. Někteří zúčastnění si skutečně jen odskočili ze seriálu. Osobně mi z toho nakonec vyšel vynikající film o Janu Lucemburském, neb jeho ztvárnění Stanislavem Majerem bylo již nadprůměrné. Např. retrospektiva syna Jana Jindřicha, jenž je jako osmiletý vystaven nahému tělu Markety Korutanské či jeho majestátní odjezd do bitvy, i když je zcela slepý, řadí film skutečně už do vyšší kategorie. Ovšem účel filmu byl jasný a proto sledujeme fyzický i duševní vývoj Otce vlasti, v podání vstřebatelně hrajícího Kryštofa Hádka, který dokonce všemu přizpůsoboval i svou mluvu...jako jeden z mála. O Karlu IV se učilo, učí a v zemi české bude učiti i nadále, jestli k tomu poslouží i tento film, ukáže možná až čas. ()

Reklama

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Je škoda, že tak veľká udalosť, ako je výročie korunovácie Karla IV. za rímsko- nemeckého kráľa bola natočená tak jednoduchým spôsobom. Pravdepodobne rozpočet nepustil. Nemôžem si pomôcť, ale atmosféra je inscenačná, pripomína to osemdesiate roky a začiatky deväťdesiatych rokov, ktoré boli bohaté na historické snímky podobného charakteru, ako napríklad Kníže Václav. Za dvadsať rokov sme sa ale mohli posunúť vpred. Navyše niektoré scénky pôsobia tak trochu rozprávkovým dojmom a nie ako popis historických udalostí. Ale dá sa na to ako tak pozrieť, má to svoju hodnotu, no očakávania boli omnoho vyššie. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Priznávam, že sa v tejto historickej téme orientujem slabo a musel som si googliť aj to, kto bol Karel Luxemburský. Množstvo postáv, v ktorých som sa rýchlo prestal orientovať a množstvo intríg, ktoré boli väčšinou zasa slabo vysvetlé. Ale nielen to prispelo k priemernému hodnoteniu. Film ma nedokázal do deja vtiahnuť a často nudil. Málo dramatické a asi iba vypichujúce niektoré dejinné udalosti, ktoré prípomínali viac dokudrámu než historický film. Tvorcovia si tiež mohli odpustiť veštecké sny a hradných poltergeistov. Mariána Geišberga som v biskupskej čapici a bez brady takmer nespoznal. ()

rakovnik 

všechny recenze uživatele

Tento víkend, připomínající výročí sedmi set let od narození Otce vlasti, jsem zhlédl pochopitelně více filmů ze života Karla IV. Takovýto mi ale v dnešní nabídce chyběl. Víceméně historicky přesná sonda do první poloviny života Karla, mapující jeho vztah k otci, manželství, vzestup moci a cesta na trůn. Téměř polodokumentární forma ale trpěla odtažitostí a chladem ve vnímání historických postav, i přes na naše poměry nevídané množství krve. Vzhledem k strhujícím posledním několika minutám mi bylo líto, že se nepovedla vybudovat takovou atmosféru autorům filmu dříve, či že film nemá (zatím) žádného pokračování. Také mi chyběla Eliška, Karlova matka, která ze scény zmizela beze stopy, ač měla (přestože zemřela před návratem svého syna do Čech) lví podíl na vztahu svého syna k Čechám. Na Kryštofovi Hádkovi je vidět, jak v hereckém umění pokročil, na rozdíl od jeho dlouholeté kolegyně, Terezy Voříškové. Nutno dodat, že pokud divák není alespoň trochu fanda historie, může pro něj být film poněkud nepřehledný, čemuž napomáhá bohužel i časté přeskakování mezi scénami z různých míst a období a s různými postavami. Pro mě se ale jedná o povedenou vzpomínku na výraznou postavu naší historie. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (5)

  • Na prchlivé a nesmiřitelné povaze Jana Lucemburského (Stanislav Majer) se téměř jistě podepsal strach ze slepoty, který ho již od mládí provázel. Zrak se mu neustále zhoršoval a ač hledal pomoc jak se dalo, dopadlo to ještě hůř, protože při jednom nepovedeném léčení očí definitivně oslepl na jedno oko. (sator)
  • Svatba Karla IV.(Kryštof Hádek) s Blankou z Valois se točila v bazilice svatého Prokopa v Třebíči. Bazilika je zapsaná na seznamu UNESCO. (Spajda698)

Reklama

Reklama