Reklama

Reklama

Nikdo nesmí chybět

  • Čína Yi ge dou bu neng shao (více)
Čína, 1999, 106 min

Režie:

Yimou Zhang

Kamera:

Yong Hou

Hudba:

Bao San
(další profese)

VOD (1)

Daleko v horách severní Číny leží vesnička a v ní zapadlá jednotřídka. Jediný učitel, kterého tu mají, musí však náhle na měsíc pryč. A co najednou s třiceti dětmi, které ve škole ještě zbyly? Někdo je přece musí vyučovat... Po učiteli na desítky kilometrů ani vidu ani slechu, jediná, kdo přichází v úvahu, je čerstvá absolventka základní školy, třináctiletá Min-č' Wej z blízké vesnice. Aby si však vysloužila odměnu za své suplování, musí za měsíc předat všech třicet dětí. Což není snadné. V kraji je taková chudoba, že rodiny hledají všechny možné způsoby, jak se uživit a děti přestávají chodit do školy. Rodina Wej je také chudá, takže když jeden ze žáků odejde do města za výdělkem, musí udělat všechno, aby ho přivedla zpátky. A to všechno se v její situaci podobá dobrodružné výpravě do neznáma.
Yimou Zhang (I-mou Čang) je jedním z nejslavnějších čínských režisérů všech dob. Bývalý kameraman a doslova malíř obrazů v pohybu prorazil do světa už svým prvním samostatným filmem z roku 1987 Rudé pole, za něj získal na MFF v Berlíně Hlavní cenu Zlatého medvěda. O čtyři roky později přišel film Vyvěste červené lampiony (1991) a Stříbrný lev v Benátkách. Dnes je Yimou Zhang slavný po celém světě především pro svá poslední filmová plátna, inspirovaná náměty z velkolepé čínské historie, bohatstvím tradičního čínského malířství a filozofií tradičních bojových umění Hrdina (2002), Klan létajících dýk (2004) a Kletba zlatého květu (2006). Kdo nezná celou šíři Zhangova talentu, bude jistě překvapen. Mezi těmito velkolepými produkcemi, plnými barev, však Zhang natočil i několik komorních, lidských příběhů, sociálních dramat ze současnosti, či bolestné nedávné minulosti (Ju Dou, Příběh Qiu Ju, Šťastné chvíle, Žít). Nikdo nesmí chybět, stejně jako ostatní tyto příběhy, neupoutá na první pohled. Naopak, snímek působí téměř jako dokumentární obrázek z čínského venkova, v rolích vystupují neherci, kteří hrají sami sebe a barevnost je přímo závislá na skutečné barvě prostředí. Zhangovo mistrovství tu však ukazuje svou druhou tvář. Hluboká empatie s dramatem, který pro dívku znamená překonání svých psychických i fyzických sil, nebezpečnou výpravu do země neznámé a v mnohém nebezpečné, spolu s talentem vést neherce ke zcela autentickému výkonu, a samozřejmě schopnost "mluvit" kamerou, vytváří z tohoto malého bizarního příběhu silné a lidské drama. Jež navíc skrývá i mnohé poznání o současné Číně. Ze všech mezinárodním cen, které film získal, připomeňme především Zlatého lva a tři další ceny na MFF v Benátkách. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (56)

Tyler 

všechny recenze uživatele

Jednoduchý, jemný a citlivý příběh ze zapadlé čínské vesničky přibližuje tvrdost tamního života, zároveň však hovoří o naději - i když pro někoho možná kýčovitě..."Nikdo nesmí chybět" staví na autentičnosti prostředí a postav, a tak není žádný problém přenést se o tisíce kilometrů východním směrem. Do míst, odkud se dostanete jen díky talentu nebo tvrdé práci ve velkoměstě...ostatně střet vesnického a velkoměstského života umožňuje poukázat na absurditu stavu, kdy jen cena jízdenky na autobus vymezuje rozdíl mezi chudobou a materiálním zajištěním. Osobně se přiznám, že ač film Zhanga Yimoua neoplývá závratným tempem a ve své podstatě je prostinký, silně na mě zapůsobil. Zhang nechává příběh volně plynout a diváka postupně aklimatizuje - jen proto, aby ho vzápětí emocionálně rozložil...Radím vám, zavítejte s ním do končin, kde Coca-Cola chutná lidem úplně jinak než nám. ()

Eodeon 

všechny recenze uživatele

i když se to celé může jevit jako naivní a politicky podbízivá prostomyslnost, a že jsem se setkal s lidmi toho názoru, já oceňuji skutečnost, že celá struktura filmu je proložena ještě další, v této struktuře vybudované spleti významů, které relativizují a nelichotivě reflektují zdánlivě prosazované ideologické významy z prvního plánu. jde o subtilní pletivo, ale neopomenutelné, které je někdy kontrastem, jindy funguje jako smutný důsledek. zápal, přesvědčení, odhodlání a vytrvalost má mnoho podob. na první pohled nevinné poznámky chytře poukazují na úpadek morální, který jde neodmyslitelně ruku v ruce s reformou celospolečenského smýšlení, ale málokdo si troufne na ten fakt poukázat. i tolik kritizovaný závěr - nebojte, nic zásadního na rozdíl od obsahu zde neprozradím - je velmi silně ironizován skutečností, že jednání dobrodinců je motivováno ziskem, popularitou a dalšími, ovšem očividně osobními zájmy, které jsou spjaty s ekonomickým faktorem, což relativizuje i druhou stranu ideologické polarity. ve výsledku bych proto radil sic neignorovat mistrovství, se kterým Yimou Zhang natočil i tento film, ale hlavně sledovat tu skvostnou architekturu významů jako docela prostý příběh a v něm vnímat přede vším ostatním vztah člověka k člověku. ()

Reklama

Lima 

všechny recenze uživatele

Svět filmu je stále plný překvapení. Podle jména režiséra by člověk čekal nějakou opulentní kostýmní hostinu a přijde velmi subtilní až dokumentaristicky pojatý příběh mladé dívky, která kdesi na čínském venkově supluje ve zdejší škole za pana učitele a slíbí mu, že na děti dá pozor a třídní účast se jí nerozpadne pod rukama. Nicméně jeden z žáků, z chudé rodiny, odjede do města, vydělat peníze na zaplacení rodinných dluhů. Mladá suplentka se rozhodne, že chlapce přivede zpátky a vydá se do města ho hledat. Když pominu trochu bizarní zápletku, celý příběh působí autenticky, až na závěrečných 15 minut, kdy příběh přechází do skoro pohádkových rozměrů a sděluje, že i zcela neznámé venovance může ochotně pomoci postavením veliké zvíře ze státní televize. Ale co, i zázraky se občas dějí :o) Čím film určitě zaujme, jsou příjemně civilní výkony neherců a čínské reálie, především zajímavá kopcovitá krajina střední Číny. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Civilnou poetikou zobrazené trápenia i radosti 13 ročnej učiteľky s hromadou detí na čínskom vidieku v polorozpadnutej škole. Dojímavé zábery snahy o získanie prostriedkov na cestu do mesta za ujdeným žiakom (najmä nadšená matematika pri vypočítavaní ceny tehál a scény práce v tehelni). Konfrontácia života na dedine so životom veľkomesta. Dej v závere filmu zrazu naruší komunistická agitka. Zrejme nie je náhoda, že každý film v Číne podlieha dvostňupňovému schvaľovaniu štátnou komisiou, pričom jedným z určujúcich sú ideologické kritériá. ()

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Po dlouhých scénách z vesnické školy děj nabere poměrně nečekaný směr i tempo, a z úsměvné téměř komedie je rázem sociální drama jako noha. Poslední čtvrtina filmu už ovšem nepokrytě a úlevně směřuje ke šťastnému sluníčkovému happyendu, a západní festivalový divák si tudíž může oddechnout. Mne ovšem spíš zaráželo, že v tzv. socialistické zemi, tedy zemi, ve které by mělo vše směřovat ku blahu lidu, je tak malý zájem o člověka. Bezprizorní pracující děti potulující se po městských ulicích, žebrající jídlo a přespávající na chodníku, tak takovéhle výjevy si má divák tendenci spojovat spíš se slumy rozvojových a hlavně tzv. nesocialistických zemí. Ale nebudu lhát, že za ten happyend nejsem rád, když vím, že realita bývá obvykle mnohem neradostnější a bezútěšnější. A děti předvedly krásné herecké výkony. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (7)

  • Snímek byl natočen na motivy románu "Slunce na obloze" od čínského spisovatele Shia Xianghenga. (Terva)
  • Režisér Zhang Yimou získal za tento snímek v roce 1999 čínskou cenu Zlatý kohout za nejlepší režii. (Terva)
  • Na filmovém festivalu v Benátkách získal film Zlatého lva pro nejlepší film roku. (Terva)

Související novinky

Seminář čínských filmů 2012

Seminář čínských filmů 2012

03.03.2012

Kino Svět, Hodonín od 9. do 11. března 2012. Přehlídka, navazující na tradici seminářů asijské filmové tvorby, pořádaných v uplynulých letech ve Veselí nad Moravou v kině Morava se od letošního roku… (více)

Reklama

Reklama