Na úsvite tretej svetovej vojny, sa študenti strednej školy na stredozápade USA formujú do partizánskych oddielov, aby opätovali útok sovietskej armáde. (sliver)

Recenze (193)

dobytek

Po tomhle intelektuálnim nesmyslu jsem dostal chuť na nějakej výplach mozku a zvolil jsem pro změnu tenhle nesmysl. Rudý úsvit jsem měl rád asi tak před dvaceti lety a v mojí alkoholem a drogama poznamenaný paměti mi to utkvělo jako klasický 80´s akční béčko s hromadou mrtvol. A těch mrtvol je tam opravdu dost. Od začátku filmu neuběhlo snad ani 5 minut a hned palba ze samopalů na nebohý študenty ve škole. Bohužel tady moje chvála bude končit, protože postupně to začne bejt tak strašně naivní a hloupý, že se na to nedá koukat ani s vypnutym mozkem. Trochu mi to přišlo jako ta historka o ruskym vojákovi, co přeběhnul zamrzlej Dněpr a pak se schoval v lánu obilí. Parta sedmi statečných puberťáků pod velenim Patricka Swayzeho drtí nepřátelskou armádu takovym stylem, že generál Patton by zblednul závistí. A v podstatě to podle filmu vypadalo, že tyhle puberťáci vyhráli 3. světovou válku. To by byl námět spíš na nějakou parodii. Jenže ono se to tváří celou dobu smrtelně vážně. Jinak za zmínku stojí, jak si kvůli natáčení vyhráli s úpravou nejrůznější bojový techniky, aby vypadala jako sovětská. Na první pohled to vypadá opravdu docela reálně a nedivim se, že jim to plno lidí sežralo (třeba i tady na čsfd). Nicméně na druhej pohled je to prostě lacinej fejk a třeba Hind je ve skutečnosti nějakej francouzskej vrtulník olepenej papundeklem. Mimochodem nejvíc jsem se zasmál, když jsem si tu přečet komentář nějakýho jelita, že kdo dá tomuto filmu nízký hodnocení, je levicovej intelektuál. ()

malylada

Rozhodně se nadá upřít ztřeštěný nápad o obsazení USA sovětskými vojsky, ale čekal bych akční béčko, které tuto zápletku perfektně prodá. Film mi vůbec nesedl, postavy nemají koule a vesměs ani akce nemá čím překvapit. Kulisy vypadají vyloženě tragicky a pár kusů vojenské techniky v bitvách působí směšně. Tohle jsem vyloženě protrpěl.......3/10 ()

HAL

John Milius moc dobře věděl že jenom mrtvý komunista může být dobrý komunista, a tak je tady nechal ve velkém pobíjet... partou teenagerů? Proboha proč teenagerů? Guerillovou válku proti invazi Rusáků (a z nějakého důvodu i Španělů) natočit jako young adult odlehčený popcorn bez velkých hran... no mám pocit že k tomuhle museli Miliuse donutit producenti, jinak by si tam jistě radši dal nějakého Ramba. Ale tak jako relativně zábavný popcorn to funguje, hlavně díky vycházejícím hvezdičkám v hlavních rolích... a faktu že se tady s Rusáky opravdu moc nepářou, a tak je film sice naivně přihlouplý, ale pořád docela slušně akční. 6/10 ()

kaylin

Nejedná se o akční film, který by něco v žánru měnil, nejedná se o film, který mění vaše přesvědčení, ale přesto je to celkem dobrá zábava, která se nesnaží pouze o to vás pobavit, ale trochu i o to, abyste o filmu přemýšleli. To považuji za poměrně významný přínos filmu, který ale jinak ničím zásadně nevybočuje. Snaží se alespoň trochu přemýšlet. Toho vlastenectví je ve snímku "Rudý úsvit" ale přece jen dost. ()

Ja by som rozprávkovosť a drzú provokatívnosť Červeného úsvitu až tak neriešil, vtedy sa totiž riešila vojna v Afganistane a film je jej doslovnou reminiscenciou. Nakoniec ak je niečo 80kovo smiešne, je to skôr plusom. problémy sú čisto filmového rázu, vďaka dĺžke sa totiž nedarí udržať po celý čas divákovu pozornosť a slušné scény strieda vata. Film je však prekvapivo drsný a nepredvídateľný a nikdy si nemôžete byť istý, kto bude "ďalší na rade". Sme svedkami verejných popráv a je fajn, že Milius ukazuje, čo robí vojna s ľudskou psychikou a čoho je v nej človek schopný. Červený úsvit tak nakoniec nie je slabší pre svoju uletenú zápletku, ale pre spomenuté nedostatky a neschopnosť pocítiť, že konflikt je skutočne celosvetový. Zmienka o Číne zaváňa skôr veľmi čiernou paródiou. Ak si v sci-fi 50. rokov dosadzujeme za mimozemšťanov Rusov, tak tu si zase kľudne dosaďte za Amíkov mimozemšťanov a nemusíte sa rozčuľovať nad ideológiou filmu. To sa nemuseli ani Sovieti, pretože filmári ich ukazujú ako národ, ktorý bez problémov vtrhne do USA a urobí z nej fašírku. CIA je tak bezmocná a americká armáda nie je schopná reagovať. To, že nič netušili vopred, je ešte veľavravnejšie. Lenže týchto lapsusov si asi tvorcovia vedomí neboli a my sa tak môžeme baviť o to viac. ()

Zajímavosti (30)

• Speciální jednotka, která dopadla Saddáma Husajna používala kódové označení právě z tohoto snímku, včetně partyzánské přezdívky Wolverines. (Pradlík)
  • Filmová replika ruského tanku T-72 bola tak presná, že po prenesení tanku na plac s ňou prišli dvaja agenti CIA a chceli vedieť, odkiaľ ju filmári vzali. (matt6)