Adrenalinová jízda po rozvrácené Americe blízké budoucnosti, která balancuje na ostří nože. (Vertical Entertainment)

Trailer 4

Recenze (252)

novoten

Obrazová nádhera o krutých věcech, kde jsou první dvě části, bloudící v mraveništi maličkostí a náhlých traumatech překvapivě o pořádný kus lepší než finále. To zde sice nejspíš muselo být, aby nešlo o cestu odnikud nikam, ale její obří měřítko ubírá z intenzity vyprávění o lidech, kterým rozumím (kvůli tomu, že dělají něco, co je dělat potřeba, i když je druzí nechápou) stejně tak jako mě rozčilují do běla (kvůli tomu, že se u toho chovají jako obyčejní závisláci na adrenalinu). Posledních pár minut už je pak čisté provokatérství, které si Garland za dlouholetou žánrovou rozličnost na závěr (?) filmařské kariéry zaslouží, ale nemohu nepřemýšlet, jestli takovou drzostí udělal čirou radost i někomu jinému než sám sobě. 70% ()

darkrobyk

Na prvním místě v žánrech je drama, což sedí. Z větší části užvaněné a utahané protkané několika slušnými scénami. Syrový úvod navnadil a byl asi ze všeho nejlepší. Jedna z nejnapínavějších scén je přelézání z aut. Naopak střílečky jsou tuctové a ta počítačová nedokonalost v závěru, kdy nejen budovy, ale i chodby Bílého domu jsou pixelově placaté, způsobovala, že jsem si připadal jak v počítačové hře. Netušil jsem však, jak poeticky může vypadat hořící les. Nejhorší postavou byla Jessie. Chápu snahu ukázat ji jako neohroženou fotografku, jenže ona svým naprosto nezodpovědným chováním rozsévala smrt. A ve finále si šla cynicky pro nejlepší záběr. OK, fotografové války to tak asi mají, mé sympatie ale ne. Civilně uvěřitelná Dunstová, parádní kamera a z větší části skvělá hudba. Jen při tom pobrnkávání a záběrech na vojáky jsem čekal, kdy se rozezní Pink Floyd. Jako celek zklamání a jsem rád, že jsem na to nešel do kina. 2,5* ()

Ediebalboa

Garland má nesmírný talent točit filmy, co jsou sexy na papíře, dokonce většinou i v trailerech, ale konečný materiál tomu nikdy neodpovídá. A stejně tak to nedokázal ani tentokrát. Jak by také mohl, když postavy jsou tu navzdory kvalitním hercům chudokrevné až běda a změny jejich chování často nedávají vůbec žádný smysl. Nějaký promyšlený vývoj stran děje a i práce s atmosférou je zcela minimální. Jedna silná scéna s vysoce stereotypním (ale aspoň výborně zahraným) redneckem to fakt nespasí. Stejně tak, kdo očekával větší background této války, těžce ostrouhá a nic podnětného ani nepříjemného k zamyšlení nedostane. Běžte si radši zahrát druhé Last of Us anebo si aspoň po padesáté pusťte Children of Men. Věřte mi, že to bude stále objevnější než toto. ()

Kaka

Film který nabídne působivé momentky, ale jako celek povětšinou klouže po povrchu. Rozehrává několik zásadních témat, o kterých však pojednává povětšinou příliš tezovitě a jednorozměrně. Běsnící Amerika, u které nedostaneme žádný úvod a bídný, uspěchaný závěr. Jesse Plemons si pro sebe urve bezpochyby nejlepší scénu z filmu a závěrečné válečné inferno je sice krásně plynulé a zvukově robustní, ale chybí tomu technická zručnost a promakanost. Není to špatné, Garland je schopný a osobitý režisér, ale Civil War je snad až příliš ambiciózní tématika, která si zasloužila víc, než jen novinářskou road-movie s válečným finále. ()

Lima

Vybavte si tři roky starou událost, kdy trumpovská lůza se vehnala do Capitolu. Garland tohle téma, tenhle společenský rozkol, citlivou a promyšlenou režií rozvádí do takových oddělených minipříběhů, s náhodnými lidskými jedinci, kteří zabíjejí, protože „pravá Amerika, kurva“, a všechno to sledují hlavní hrdinové, novináři, na své cestě do Washingtonu. Dokud je film poctivou road movie, se spoustou ikonických scén, je to skvělé. Bohužel v závěru Garland přehodí výhybku a s příchodem do D.C. se z toho stane regulérní válečný film, který svým vyústěním a zúčtováním mi přišel jako Garlandova manýra. Nejenom, že mě to v závěru nechalo chladným, ale dokonce jsem si řekl „a to je všechno, Alexi?“. Škoda, tady byl náběh na filmovou událost roku, no a není. Za působivou tíseň a rozčarování z lidského pokolení v prvních dvou třetinách ale pořád poctivé 4 hvězdy (bez pruhů). ()

Zajímavosti (16)

• Počas otváracieho víkendu zarobil na domácom trhu 26 miliónov dolárov, čo je viac ako ktorýkoľvek iný film z dielne A24, čím prekonal Prekliate dedičstvo (2018) so 14 miliónmi dolárov. (Arsenal83)
  • V rozhovoru pro New York Times prozradil režisér Alex Garland, že kulisy Winter Wonderland vůbec nebyly postaveny pro film. Zábavní atrakce skutečně byla kdysi v provozu, ale poté, co se jednalo o finanční propadák, nechali provozovatelé veškeré kulisy tak, jak je vidíme ve filmu. Garland se je tak rozhodl použít, aby vyjádřil chaos v zemi se slovy: „Pokud nejste schopni ani odstranit vánoční výzdobu, je očividně něco špatně.“ (NiWi)
  • V rozhovore pre The Guardian z marca 2024 Garland uviedol, že po tomto filme má v úmysle ustúpiť od réžie a sústrediť sa len na písanie. (Arsenal83)